Dış Ticaret
Müsteşarlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2008/1)
Başvuru
MADDE
1 – (1) 4412 sayılı Kanun ile
değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde, yerli
üretici Nakpilsa Dokuma Sanayi ve Ticaret A.Ş.
tarafından yapılan ve diğer yerli üretici Ekonet
Tekstil ve Ambalaj Sanayi Ticaret A.Ş. tarafından desteklenen başvuruda;
Vietnam Sosyalist Cumhuriyeti (Vietnam) ve Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC)
menşeli "polietilenden ve polipropilenden
dokuma brandalar"in Türkiye’ye dampingli
fiyatlarla ithal edildiği ve bu durumun yerli sanayiye zarar verdiği iddia
edilmektedir.
Başvuru
konusu madde
MADDE
2 – (1) Başvuru konusu
"polietilenden ve polipropilenden dokuma brandalar"dır. Söz konusu maddelerin
3921.90.60.00.11, 3921.90.60.00.13, 5407.20.11.90.00 ve 5407.20.19.90.00
gümrük tarife istatistik pozisyonları altında ithal edilmesinin mümkün
olduğu tespit edilmiştir. Bahse konu gümrük tarife istatistik pozisyonları
yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı değildir.
(2) Şikayet
konusu dokuma brandalar yoğun olarak tarım, hayvancılık, turizm, inşaat ve
taşımacılık sektörlerinde kullanılan polietilen ve polipropilenden
üretilen şeritlerden dokunmuş mensucattır. Söz konusu brandaların
üretiminde, istenilen esnekliğe göre temel hammadde girdisi olarak yüksek
yoğunluklu polietilen (YYPE) veya
alçak yoğunluklu polietilen (AYPE) ile yüksek yoğunluklu polipropilen (YYPP) veya alçak yoğunluklu polipropilen (AYPP) kullanılmaktadır. Genellikle YYPE
ile YYPP dokumada kullanılırken, AYPE ile AYPP kaplamada (laminasyon) kullanılmaktadır. Nihai üründe istenilen
teknik özelliklere göre eklenen yardımcı hammaddeler ile yukarıda
belirtilen maddelerin karışımı gerçekleştirildikten sonra fırınlardan
şeritler halinde çıkarılan maddeler kesilir ve dokunur. Laminasyon
gerçekleştikten sonra istenilen ebada göre kesilir ve sevkıyata hazır hale
getirilir.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE
3 – (1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, şikâyetçi ve destekleyici firmaların Yönetmelik’in
20 nci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını
temsil yeteneğini haiz oldukları anlaşılmıştır.
Damping
iddiası
MADDE
4 – (1) Vietnam ve ÇHC piyasa
ekonomisi uygulamayan ülkeler olarak değerlendirildiğinden Yönetmelik’in 7 nci maddesi
uyarınca şikâyet konusu malın Türkiye’deki üretim maliyetine makul bir kâr
miktarı eklenmek suretiyle hesaplanan oluşturulmuş değer normal değer
olarak alınmıştır. Normal değer fabrika çıkış aşamasında tespit edilmiştir.
(2) Vietnam ve ÇHC için ihraç
fiyatı olarak hem ihraç faturalarında belirtilen fiyatlar, hem de resmi
ithalat istatistiklerinde yer alan veriler kullanılmıştır.
(3) Normal değerler ile ihraç
fiyatlarının aynı ticari aşamada karşılaştırılmasını teminen
CIF ithal fiyatları sigorta ve navlun gideri düşülerek FOB aşamasına
getirilirken, ihraç faturalarında yer alan FOB değerler için bir ayarlama
yapılmamıştır. Hesaplanan FOB değerler, ihracatçıların lehine olmak üzere,
fabrika çıkış aşaması fiyatları olarak kabul edilmiştir.
(4) Normal değerler ile
Türkiye’ye ihraç fiyatlarının fabrika çıkış aşamasında karşılaştırılması
yoluyla ÇHC ve Vietnam için hesaplanan damping
marjlarının önemli oranlarda olduğu görülmüştür.
Zarar
ve nedensellik iddiası
MADDE
5 – (1) Şikayet konusu ülkelerden
yapılan ithalat 2004-2006 yılları ile 2006 yılının
Temmuz ve 2007 yılının Haziran ayları arasını kapsayan 12 aylık dönem için
incelenmiştir. Söz konusu dönemde Vietnam’dan yapılan ithalatın önemli
ölçüde arttığı, ÇHC’den yapılan ithalatın toplam
ithalat içerisindeki payının azaldığı tespit edilmiştir.
(2) Aynı dönemde, iç pazardaki
büyümeyle Vietnam’ın yurtiçi pazar payının önemli ölçüde arttığı, ÇHC’nin pazar payının azaldığı, yerli üretim dalının
ise payının aynı seviyede kaldığı tespit edilmiştir. ÇHC’nin
payının düşmesinin temel nedeninin Vietnam’dan yapılan ithalat olduğu
değerlendirilmiştir.
(3) Şikayete konu ülkeler
menşeli ithalatın fiyatlarının incelendiği 2005-2006
yılları ile 2006 Temmuz - 2007 Haziran arasındaki 12 aylık dönemde, Vietnam
ve ÇHC’den yapılan ithalatın fiyatlarının yerli
üretim dalının yurtiçi satış fiyatlarını önemli ölçüde baskı altında
tuttuğu belirlenmiştir.
(4) Başvuru aşamasında sunulan
deliller ve ithalata ilişkin resmi istatistikler esas alınarak yapılan
inceleme sonucunda dampingli olduğu iddia edilen Vietnam ve ÇHC menşeli şikayet konusu ürünün ithalatının yerli üretim dalının
ekonomik göstergelerinde olumsuzluklara yol açtığı anlaşılmıştır.
Karar
ve işlemler
MADDE
6 – (1) Yapılan inceleme sonucunda
başvurunun yeterli bilgi, belge ve delilleri içerdiği anlaşıldığından,
İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nca 17/12/2007
tarihinde Vietnam ve ÇHC menşeli söz konusu madde için, Yönetmelik’in
20 nci maddesi çerçevesinde dampinge karşı
soruşturma açılmasına karar verilmiştir.
(2) Soruşturma, Dış Ticaret
Müsteşarlığı (DTM) İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülecektir.
Piyasa
ekonomisinin uygulandığı emsal ülkenin seçimi
MADDE
7 – (1) Yönetmelik’in
7 nci maddesi hükümleri çerçevesinde, bu aşamada
Vietnam ve ÇHC için serbest piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak
Türkiye’nin seçilmesi düşünülmektedir.
(2) Ancak,
Vietnam veya ÇHC’de soruşturmaya tabi üretici
veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında
Yönetmelik Ek Madde 1’deki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi
koşullarının geçerli olduğunu Tebliğ’in 9 uncu maddesinde belirtilen
süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmeleri halinde, bu üretici veya
üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmelik’in
5 inci maddesi uygulanır.
Soru
formu ve bilgilerin toplanması
MADDE
8 – (1) Soruşturma için gerekli
bilgilerin temini amacıyla, söz konusu maddenin yerli üreticilerine,
bilinen ithalatçı ve söz konusu ülkelerde yerleşik üretici/ihracatçılarına
soru formları gönderilecektir. Söz konusu tarafların, soru formu dağıtım
listesinde yer alıp almadıklarını öğrenmek üzere DTM İthalat Genel
Müdürlüğü ile temasa geçerek bilgi almaları gerekmektedir. Anılan listede
yer almadığını öğrenen veya makûl bir süre içinde
soru formunu alamayan tarafların bu Tebliğ’in yayımı tarihinden itibaren 15
gün içinde yazılı olarak soru formu talebinde bulunmaları halinde
kendilerine soru formu gönderilecektir.
(2) Ayrıca, ilgili ülkedeki
üretici ve ihracatçılara iletilmesini kolaylaştırmak ve çabuklaştırmak
amacıyla soruşturmaya konu ülkelerin Türkiye’deki resmi temsilciliklerine
de soru formu gönderilecektir.
Süreler
MADDE
9 – (1) Soru formunu cevaplandırma
süresi, formun gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dahil 37 gündür. Tebliğ’in 8 inci maddesinde belirtilen,
sonradan soru formu talebinde bulunan taraflar ise, bu Tebliğ’in yayımı
tarihinden itibaren işleyecek 37 günlük süre ile bağlıdırlar.
(2) Soru formunda
istenilenlerin haricinde, emsal ülke seçimi ve karşı zarar savunması da dahil olmak üzere, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen
diğer bilgi, belge ve görüşlerin dikkate alınabilmesi için, söz konusu
bilgi, belge ve görüşlerin, bu Tebliğ’in yayımı tarihinden itibaren en geç
37 gün içinde DTM İthalat Genel Müdürlüğü’ne yazılı olarak ulaştırılması
gerekmektedir.
(3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden, ancak bu Tebliğ’in 8 inci maddesi kapsamına
girmeyen diğer ilgili tarafların da (ürünü girdi olarak kullanan
işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim
dalındaki işçi veya işveren sendikaları, vb.) görüşlerini bu Tebliğ’in
yayımı tarihinden itibaren 37 gün içinde yazılı olarak DTM İthalat Genel Müdürlüğü’ne
bildirmeleri gerekmektedir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE
10 – (1) Yönetmelik’in
26 ncı maddesinde belirtildiği üzere, taraflardan
birinin belirtilen süreler içinde gerekli bilgiyi sağlamaması veya yanlış
bilgi vermesi ya da bilgi vermeyi reddetmesi veya soruşturmayı
engellediğinin anlaşılması halinde soruşturmaya ilişkin karar, olumlu veya
olumsuz, mevcut verilere göre alınacaktır.
Geçici
önlem alınması, vergilerin geriye dönük uygulanması
Madde
11 – (1) Karar’ın ilgili maddeleri
uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir
ve söz konusu geçici önlem veya kesin önlem geriye dönük olarak
uygulanabilir.
(2) Önlemlerin uygulanmasında
başlamış işlem kavramı ve istisnası bulunmamaktadır.
Yetkili
merci ve adresi
MADDE12
– (1) Soruşturmayla ilgili bilgi
ve belgeler ile görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie iletilmesi
gerekmektedir:
Başbakanlık Dış Ticaret
Müsteşarlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon
Araştırma Dairesi
İnönü Bulvarı No:36, 06510
Emek/ANKARA
Tel: +90-312-204 77
18 / 212 87 52
Faks: +90-312-212
87 65 veya 212 87 11
E-posta: ozdoganas@dtm.gov.tr
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE
13 – (1) Soruşturma, bu Tebliğ’in
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE
14 – (1) Bu Tebliğ yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
15 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış
Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı bulunduğu Bakan yürütür.
|