İçişleri Bakanlığından:
BELEDİYE ZABITA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, belediye
zabıta teşkilâtının kuruluş, görev, yetki ve sorumluluklarını, zabıta
memurlarının niteliklerini, görevde yükselme ve mesleki eğitimlerini,
kıyafetleri ile çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE
2 – (1) Bu Yönetmelik belediyelerin
zabıta teşkilatını kapsar.
Dayanak
MADDE
3 – (1) Bu Yönetmelik, 3/7/2005
tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 51 inci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4 – (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında;
a) Bakanlık: İçişleri
Bakanlığını,
b) Belediye zabıtası: Beldenin
düzenini muhafaza eden, belde halkının esenlik, sağlık ve huzurunu koruyan,
yetkili organların bu amaçla alacakları kararları uygulayan özel zabıta
kuvvetini,
c) Belediye zabıta personeli:
Belediye zabıta birimindeki daire başkanı, müdür, şube müdürü, amir,
komiser ve memurlarını,
ç) Değerlendirme formu: Bu
Yönetmelik kapsamında görevde yükselme eğitimine alınacakların öğrenim
durumu, hizmet süresi, disiplin ve sicil şartları açısından
değerlendirilerek tabi tutulacağı puanlamayı gösteren formunu,
d) Görevde yükselme eğitimi:
Görevde yükselmeye ilişkin olarak verilecek hizmet içi eğitimini,
e) Görevde yükselme sınavı:
Görevde yükselme eğitimini tamamlayanların tabi tutulacağı yazılı sınavını,
f) Zabıta birim amirliği: Bu
Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen birimleri,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Zabıta
Teşkilatı
Kuruluş
MADDE
5 – (1) Belediye zabıta teşkilatı;
22/2/2007 tarihli ve 26442 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Belediye ve
Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve
Standartlarına Dair Yönetmelik hükümleri çerçevesinde belediye meclisi
kararı ile oluşturulur. Teşkilat oluşturulurken kaynakların etkili ve
verimli kullanılması, zabıta hizmetlerinin kalitesinin artırılması, ihtiyaç
duyulan nitelik, unvan ve sayıda personel istihdamının sağlanması
gözetilir.
(2) Beldenin nüfusu, fiziki ve
coğrafi yapısı ile gelişme potansiyeli dikkate alınarak, zabıta teşkilatı
için ihtiyaç duyulacak norm kadroya uygun olarak birimler kurulabilir.
(3) Belediye zabıtası, hizmetin
gereğine ve yoğunluğuna göre, imar, çevre, sağlık, trafik ve turizm gibi
kısımlara ayrılabilir.
(4) Belediye zabıtası, hizmetin
özelliğine göre sabit, gezici veya toplu olarak görev yapar.
Kadro
ve unvanlar
MADDE
6 – (1) Belediye zabıta teşkilatı
personel kadro ve unvanları; Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli
İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına İlişkin Esaslara göre
belirlenmiş; daire başkanı, zabıta müdürü, zabıta şube müdürü, zabıta
amiri, zabıta komiseri ve zabıta memuru unvanlı kadrolar ile hizmet için
gerekli diğer kadrolardan oluşur.
Bağlılık
MADDE
7 – (1) Belediye zabıta teşkilatı
belediye başkanına bağlıdır. Belediye başkanı, zabıta teşkilatı üzerindeki
yetkilerini belediye başkan yardımcısına; büyükşehirlerde genel sekreter
veya genel sekreter yardımcısına devredebilir.
(2) Özel kanunların yetkili
kıldığı hallerde mahallin en büyük mülki amiri belediye zabıtasını
görevlendirebilir. Bu durumlarda ilgili belediye başkanlığına bilgi
verilir.
Görev
alanı
MADDE
8 – (1) Belediye zabıtası belediye
sınırları içerisinde görevli ve yetkilidir. Ayrıca, mücavir alanlarda
kanunlarla belediyenin yetki ve sorumluluğuna verilmiş hizmetler bakımından
da yetkili ve görevlidir.
(2) Büyükşehir belediye zabıtası
ile büyükşehir ilçe ve ilk kademe belediye zabıtalarının birlikte görev
yaptığı durumlarda gözetim ve koordinasyon yetkisi, büyükşehir zabıta
biriminin en üst amirine aittir. Bu durumda büyükşehir belediyesinin
görevlendireceği zabıta amirinin ilçe ve ilk kademe belediyesinin
görevlendireceği zabıta amirinden daha üst rütbeli veya aynı rütbede ise
kıdemli olması şarttır.
Çalışma
düzeni
MADDE
9 – (1) Belediye zabıta hizmetleri
resmi tatil günleri de dâhil olmak üzere, günün 24 saati aksatılmadan sürdürülür.
Zabıta personelinin çalışma süresi ve saatleri 14/7/1965 tarihli ve 657
sayılı Devlet Memurları Kanununda belirtilen çalışma süre ve saatlerine
bağlı olmaksızın, hizmetin aksatılmadan yürütülmesini sağlayacak şekilde
aynı Kanunun 101 inci maddesi gereğince Devlet Personel Başkanlığının uygun
görüşü alındıktan sonra belediye zabıtasının en yüksek dereceli amirinin
teklifi ve belediye başkanının onayı ile tespit olunur. Fazla çalışma
ücretleri ile ilgili olarak 5393 sayılı Kanunda yer alan hükümler uygulanır.
(2) Zabıta personelinin çalışma
saatleri vardiyalar halinde görevin gereğine göre 24 saat iş 48 saat
istirahat veya 12 saat iş 24 saat istirahat şeklinde düzenlenebilir.
Belediye zabıta memurlarının haftalık olağan çalışma saatleri 48 saati geçmeyecek
şekilde düzenlenir. Ancak, personel sayısı az olan zabıtalarda 12 saat iş,
12 saat istirahat şeklinde düzenleme yapılabilir. Bu uygulamadan dolayı
hizmetin sürekliliğini aksatmamak kaydıyla ve bir sıra dâhilinde personele
657 sayılı Kanunun 99 uncu maddesi göz önünde bulundurularak ayrıca haftada
bir gün ilave izin verilebilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Görev,
Yetki ve Sorumluluk
Görevleri
MADDE
10 – (1) Belediye zabıtasının
görevleri şunlardır:
a) Beldenin düzeni ve esenliği
ile ilgili görevleri;
1) Belediye sınırları içinde
beldenin düzenini, belde halkının huzurunu ve sağlığını sağlayıp korumak
amacıyla kanun, tüzük ve yönetmeliklerde, belediye zabıtasınca yerine
getirileceği belirtilen görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak.
2) Belediyece yerine getirileceği
belirtilip de mahiyeti itibariyle belediyenin mevcut diğer birimlerini
ilgilendirmeyen ve belediye zabıta kuruluşunca yerine getirilmesi tabii
olan görevleri yapmak.
3) Belediye karar organları
tarafından alınmış kararları, emir ve yasakları uygulamak ve sonuçlarını
izlemek,
4) Ulusal bayram ve genel tatil
günleri ile özellik taşıyan günlerde yapılacak törenlerin gerektirdiği
hizmetleri görmek.
5) Cumhuriyet Bayramında iş
yerlerinin kapalı kalması için gerekli uyarıları yapmak, tedbirleri almak,
bayrak asılmasını sağlamak.
6) Kanunların belediyelere
görev olarak verdiği takip, kontrol, izin ve yasaklayıcı hususları yerine
getirmek.
7) Belediye cezaları ile ilgili
olarak kanunlar uyarınca belediye meclisi ve encümeninin koymuş olduğu
yasaklara aykırı hareket edenler hakkında gerekli işlemleri yapmak.
8) 2/1/1924 tarihli ve 394
sayılı Hafta Tatili Kanununa göre belediyeden izin almadan çalışan
işyerlerini kapatarak çalışmalarına engel olmak ve haklarında kanuni
işlemleri yapmak.
9) Bulunmuş eşya ve malları,
mevzuat hükümlerine ve belediye idaresinin bu konudaki karar ve işlemlerine
göre korumak; sahipleri anlaşıldığında onlara teslim etmek; sahipleri
çıkmayan eşya ve malların, mevzuatta ayrıca özel hüküm yoksa bakım ve
gözetim masrafı alındıktan sonra bulana verilmesini sağlamak.
10) 28/4/1926 tarihli ve 831
sayılı Sular Hakkındaki Kanuna göre, umumi çeşmelerin kırılmasını,
bozulmasını önlemek; kıran ve bozanlar hakkında işlem yapmak, şehir içme
suyuna başka suyun karıştırılmasını veya sağlığa zararlı herhangi bir madde
atılmasını önlemek, kaynakların etrafını kirletenler hakkında gerekli
kanuni işlemleri yapmak.
11) 25/4/2006 tarihli ve 5490
sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu ve bu Kanuna göre çıkarılan 31/7/2006
tarihli ve 25245 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Adres ve Numaralamaya
İlişkin Yönetmelik çerçevesinde binalara verilen numaraların ve sokaklara
verilen isimlere ait levhaların sökülmesine, bozulmasına mani olmak.
12) 23/2/1995 tarihli ve 4077
sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde
etiketsiz mal, ayıplı mal ve hizmetler, satıştan kaçınma, taksitli ve
kampanyalı satışlar ve denetim konularında belediyelere verilen görevleri
yerine getirmek.
13) Kanunen belediyenin izni
veya vergi ve harçlara tabi iken izin alınmaksızın veya harç ve vergi
yatırılmaksızın yapılan işleri tespit etmek, bunların yapılmasında,
işletilmesinde, kullanılmasında veya satılmasında sakınca varsa derhal men
etmek ve kanuni işlem yapmak.
14) 30/6/1934 tarihli ve 2548
sayılı Ceza Evleriyle Mahkeme Binaları İnşası Karşılığı Olarak Alınacak
Harçlar ve Mahkumlara Ödettirilecek Yiyecek Bedelleri Hakkında Kanuna göre
cezaevinde hükümlü olarak bulunanlar ve 11/8/1941 tarihli ve 4109 sayılı
Asker Ailelerinden Muhtaç Olanlara Yardım Hakkında Kanuna göre, yardıma
muhtaç olduğunu beyanla müracaat edenler hakkında muhtaçlık durumu
araştırması yapmak.
15) 26/5/1981 tarihli ve 2464
sayılı Belediye Gelirleri Kanununa göre, izin verilmeyen yerlerin işgaline
engel olmak, işgaller ile ilgili tahsilat görevlilerine yardımcı olmak.
16) 31/8/1956 tarihli ve 6831
sayılı Orman Kanunu hükümlerince belediye sınırları içinde kaçak orman
emvalinin tespiti halinde orman memurlarına yardımcı olmak,
17) 12/9/1960 tarihli ve 80
sayılı 1580 Sayılı Belediye Kanununun 15 inci Maddesinin 58 inci Bendine
Tevfikan Belediyelerce Kurulan Toptancı Hallerinin Sureti İdaresi Hakkında
Kanun, 24/6/1995 tarihli ve 552 sayılı Yaş Sebze ve Meyve Ticaretinin
Düzenlenmesi ve Toptancı Halleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
hükümlerine göre verilmiş bulunan sanat ve ticaretten men cezalarını yerine
getirmek ve hal dışında toptan satışlara mani olmak.
18) 15/5/1959 tarihli ve 7269
sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle
Yapılacak Yardımlara Dair Kanun gereğince yangın, deprem ve su baskını gibi
hallerde görevli ekipler gelinceye kadar gerekli tedbirleri almak.
19) 11/1/1989 tarihli ve 3516
sayılı Ölçüler ve Ayar Kanununa ve ilgili yönetmeliklerine göre, ölçü ve
tartı aletlerinin damgalarını kontrol etmek, damgasız ölçü aletleriyle
satış yapılmasını önlemek, yetkili tamircilerin yetki belgelerini kontrol
etmek, damgalanmamış hileli, ayarı bozuk terazi, kantar, baskül, litre gibi
ölçü aletlerini kullandırmamak, kullananlar hakkında gerekli işlemleri
yapmak.
20) 14/6/1989 tarihli ve 3572
sayılı İşyeri Açma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin
Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanun ile 14/7/2005 tarihli ve 2005/9207
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, İşyeri Açma ve Çalışma
Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik hükümleri gereğince, işyerinin açma ruhsatı
alıp almadığını kontrol etmek, yetkili mercilerce verilen işyeri kapatma
cezasını uygulamak ve gereken işlemleri yapmak.
21) 5/12/1951 tarihli ve 5846
sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamında korunan eser, icra ve
yapımların tespit edildiği kitap, kaset, CD, VCD ve DVD gibi taşıyıcı
materyallerin yol, meydan, pazar, kaldırım, iskele, köprü ve benzeri
yerlerde satışına izin vermemek ve satışına teşebbüs edilen materyalleri
toplayarak yetkililere teslim etmek.
22) 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkındaki Kanuna göre belediye
alacaklarından dolayı haciz yoluyla yapılacak tahsilatlarda yardımcı olmak.
23) 13/3/2005 tarihli ve 5326
sayılı Kabahatler Kanunu ile verilen görevleri yerine getirmek.
24) Korunması belediyelere ait
tarihi ve turistik tesisleri muhafaza etmek, kirletilmesine, çalınmalarına,
tahrip edilmelerine ve her ne suretle olursa olsun zarara uğratılmalarına
meydan vermemek.
25) Mülki idare amiri, belediye
başkanı veya yetkili kıldığı amirlerin hizmetle ilgili emirlerini yerine
getirmek.
b) İmar ile ilgili görevleri;
1) Fen elemanlarıyla birlikte
yapılacak yasal işlemleri yerine getirmek.
2) 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı
İmar Kanunu ve ilgili imar yönetmeliklerine göre belediye ve mücavir alan
sınırları içinde güvenlik tedbirleri alınması gerekli görülen arsaların
çevrilmesini sağlamak, açıkta bulunan kuyu, mahzen gibi yerleri
kapattırarak zararlarını ve tehlikelerini gidermek, kanalizasyon ve
fosseptik çukurlarının sızıntı yapmalarına mani olmayı sağlamak, hafriyat
atıklarının müsaade edilen yerler dışına dökülmesini önlemek, yıkılacak
derecedeki binaları boşalttırmak, yıkım kararlarının uygulanmasında gerekli
tedbirleri almak, ruhsatsız yapılan inşaatları tespit etmek ve derhal
inşaatı durdurarak belediyenin fen kuruluşlarının yetkili elemanlarıyla
birlikte tutanak düzenlemek ve haklarında kanuni işlem yapmak.
3) 20/7/1966 tarihli ve 775
sayılı Gecekondu Kanununa göre izinsiz yapılaşmaya meydan vermemek, izinsiz
yapıların tespitini yapmak ve fen elemanlarının gözetiminde yıkılmasını
sağlamak ve gerekli diğer tedbirleri almak.
4) 21/7/1983 tarihli ve 2863
sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununa göre, sit ve koruma
alanlarında ruhsatsız yapı, izinsiz kazı ve sondaj yaptıranları, izinsiz
define arayanları ilgili mercilere bildirmek.
c) Sağlık ile ilgili görevleri;
1) 24/4/1930 tarihli ve 1593
sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu ve 27/5/2004 tarihli ve 5179 sayılı
Gıdaların Üretimi Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanun Hükmünde
Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun, ilgili tüzük ve
yönetmeliğin uygulanmasında ve alınması gerekli kararların yerine
getirilmesinde görevli personele yardımcı olmak.
2) Ruhsatsız olarak açılan veya
ruhsata aykırı olarak işletilen işyerleriyle ilgili olarak İşyeri Açma ve
Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre işlem yapmak.
3) İlgili kuruluşlarla
işbirliği halinde, 5393 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci
fıkrasının (l) bendi uyarınca gayri sıhhi müesseseler ile umuma açık
istirahat ve eğlence yerlerinin ruhsatlı olup olmadığını denetlemek.
4) Ev, apartman ve her türlü
işyerlerinin çöplerinin sokağa atılmasına mani olmak, çöp kutu ve
atıklarının eşelenmesini önlemek.
5) Cadde, sokak, park ve
meydanlarda mevzuata ve sağlık şartlarına aykırı olarak satış yapan seyyar
satıcıları men etmek, bu hususta yetkili mercilerin kararlarıyla zabıta
tarafından yerine getirilmesi istenen hizmetleri yapmak.
6) Gıdaların Üretimi Tüketimi
ve Denetlenmesine Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü
Hakkında Kanun, ilgili tüzük ve yönetmelikler gereğince yıkanmadan,
soyulmadan veya pişirilmeden yenen gıda maddelerinin açıkta satılmasına
mani olmak, karıştırıldıklarından şüphe edilenlerden tahliller yapılmak
üzere numune alınması hususunda ilgili teşkilata bilgi vermek, yetkili
personelin bulunmaması halinde tüzük ve yönetmeliklerde belirtilen
kurallara uygun olarak numuneyi bizzat almak ve yapılan tahlil sonucunda
sağlığa zararlı oldukları tespit edilenleri yetkililerin kararı ile imha
etmek.
7) Yetkili mercilerin kararları
doğrultusunda belirlenen yerler dışında kurban kesilmesini önlemek.
8) 9/8/1983 tarihli ve 2872
sayılı Çevre Kanununa ve ilgili yönetmeliklere göre çevre ve insan
sağlığına zarar veren, kişilerin huzur ve sükûnunu, beden ve ruh sağlığını
bozacak şekilde gürültü yapan fabrika, işyeri, atölye, eğlence yerleri gibi
müesseseleri tutanak düzenleyerek yetkili mercilere bildirmek ve bu konuda
kendisine verilen görevleri yerine getirmek.
9) 8/5/1986 tarihli ve 3285
sayılı Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanununa ve ilgili yönetmeliğe göre bir
yerde hastalık çıkması veya sebebi belli olmayan hayvan ölümlerinin
görülmesi halinde ilgili mercilere haber vermek, bu yerleri geçici kordon
altına almak, yetkililere bu konuda her türlü yardımı yapmak, imhası
gereken hayvanların itlafına yardımcı olmak, bunların insan sağlığına zarar
vermeyecek şekilde imhasını yaptırmak.
10) 3285 sayılı Hayvan Sağlığı
ve Zabıtası Kanununa ve Yönetmeliğine göre hayvan ve hayvansal ürünlerin
nakliyeciliğini yapanların ruhsatlarını ve hayvanların menşe
şahadetnamelerini kontrol etmek, mezbaha ve et kombinası dışı kesimleri
önlemek, bunların hakkında kanuni işlemler yapmak.
11) 24/6/2004 tarihli ve 5199
sayılı Hayvanları Koruma Kanunu ile belediyelere, zabıtanın görevleri
içerisinde verilen yetkileri kullanmak.
12) İlgili kuruluşlar ile
işbirliği halinde fırınların ve ekmek fabrikalarının ve diğer gıda üretim
yerlerinin sağlık şartlarına uygunluğunun denetiminde ilgili kuruluşların
talebi halinde nezaret etmek, ekmek ve pide gramajını kontrol etmek,
gerekli kanuni işlemleri yapmak.
ç) Trafikle ilgili görevleri;
1) 13/10/1983 tarihli ve 2918
sayılı Karayolları Trafik Kanununa göre belediye sınırları ve mücavir
alanlar içerisindeki karayolları kenarlarında yapılan yapı ve tesisler için
belge aramak, olmayanlar hakkında fen elemanları ile birlikte tutanak
düzenlemek.
2) Yetkili organların kararı
uyarınca belirlenen kara, deniz, su ve demiryolu üzerinde işletilen her
türlü servis ve toplu taşıma araçları ile taksilerin sayılarını, bilet
ücret ve tarifeleri ile zaman ve güzergâhlarını denetlemek.
3) Yetkili organların kararı
uyarınca tespit edilen durak yerleri ile karayolu, yol, cadde, sokak,
meydan ve benzeri yerler üzerindeki araç park yerlerinde gereken
denetimleri ve diğer iş ve işlemleri yapmak.
4) Kanunlarla belediyelere
verilen trafik görev ve yetkilerinden belediye başkanlığınca uygun
görülenleri yürütmek,
5) Belediyelerce yapılan alt
yapı çalışmalarında gerekli trafik önlemlerini almak.
6) Belediyelerce dikilen trafik
işaret ve levhalarına verilen hasarları tespit etmek.
7) Şehirlerarası otobüs
terminalleri ile diğer garajlardaki otobüslerin fiyat ve zaman tarifelerini
denetlemek, uymayanlara tutanak düzenlemek.
d) Yardım görevleri;
1) Beldenin yabancısı bulunan
kimselere yardımcı olmak.
2) Savaş ve savaşa hazırlık
gibi olağanüstü hallerde sivil savunma hizmetlerinin gerektirdiği ve kendisine
verilen görevleri yerine getirmek.
3) Korunmaya ve bakıma muhtaç
çocukları, özürlüleri, yaşlıları ve yardıma muhtaç kişileri tespit halinde
sosyal hizmet kurumlarına bildirmek.
Yetkileri
MADDE
11 – (1) Belediye zabıtası; kanun,
tüzük, yönetmeliklerin ve yetkili belediye organlarının yüklediği görevleri
yerine getirebilmek için belediye sınırları içinde;
a) Umuma açık yerlere girer,
gerekli kontrolleri yapar, sahip veya işletenlerinden kontrol konusu ile
ilgili belgeler ister ve haklarında tutanak düzenler,
b) Boşaltılması ve yıktırılması
hususunda yetkili mercilerin karar veya emirleri bulunan yapı, ev veya
müesseselere kanuni yetkililerle birlikte girer ve yasal yaptırım uygular,
c) Mevzuatla belediye
zabıtasına tanınan yetkileri kullanmaya mani olanlar hakkında adli
kovuşturma yapılmak üzere tutanak düzenler,
ç) Belediyenin taşınır ve
taşınmaz mallarına vaki olacak tecavüzleri usulünce önler,
d) Umumi yerlerde belediye
nizamlarına aykırı olarak seyyar satışta bulunan kimseleri ve başkalarının
ticarethane önlerini de kapatacak şekilde yaya kaldırımlarını, izinsiz
işgal edenleri men eder,
e) Taşıtların durmak,
duraklamak ya da park etmek suretiyle yolları, herkesin gelip geçmesine
mahsus yerleri ve yaya kaldırımlarını işgallerini önler,
f) Umumi yol, kaldırım ve
meydanlarda izinsiz olarak gazete, dergi ve kitapların yerde teşhir
edilerek satışını önler,
g) 5846 sayılı Fikir ve Sanat
Eserleri Kanunu kapsamında korunan eser, icra ve yapımların tespit edildiği
kitap, kaset, CD, VCD ve DVD gibi taşıyıcı materyallerin, pazar veya
panayır kurulan yerler, meydanlar, mezat yerleri, yol, meydan, pazar,
iskele, köprü gibi umuma ait yerlerde satışına izin vermez ve bunların
satışını engeller, satışına teşebbüs edilen materyalleri toplayarak yetkili
makamlara teslim eder,
ğ) Sağlığa mutlak surette
zararlı olduğu usulünce yapılmış tahliller sonunda sabit olan bozulmuş,
kokmuş ve çürümüş gıda maddelerini yetkililerin isteği ve raporu üzerine
imha eder,
h) Sahipsiz olup, beldede
başıboş dolaşan hayvanların muhafaza altına alınmasını sağlar ve bunlardan
tehlike yaratması muhtemel olanların veteriner ekiplerince usulü dairesinde
etkisiz hale getirilmesine yardımcı olur,
ı) Umumi yerlerde aşırı
derecede gürültü yapanlara, çevreyi kirletenlere, pazar ve panayır
yerlerinde geliş ve gidişi zorlaştıranlara gerekli ikaz ve tembihatta
bulunur, uymayanlar hakkında gerekli yasal işlemi yapar.
Sorumluluğu
MADDE
12 – (1) Belediye zabıtası amir ve
memurları, görevlerine ilişkin kanun, tüzük, yönetmelik ve emirleri bilmekle,
hizmetlerini bunların hükümleri dairesinde yapmakla ve görevlerin yerine
getirilmesi sırasında birbirlerine yardım etmekle yükümlü ve sorumludurlar.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Atama
Şartları
Zabıta
memurluğuna atanma şartları
MADDE
13 – (1) Zabıta memurluğuna
atanmak için 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin (A) fıkrasında
belirtilen genel şartların yanı sıra;
a) En az lise veya dengi okul
mezunu olmak,
b) Tartılma ve ölçülme aç
karnına, soyunuk ve çıplak ayakla olmak kaydıyla erkeklerde en az 1.67 m,
kadınlarda en az 1.60 m boyunda olmak ve boyun 1 m den fazla olan kısmı ile
kilosu arasında (+,-) 10 kg. dan fazla fark olmamak,
c) Sınavın yapıldığı tarihte 25
yaşını doldurmamış olmak,
şartları aranır.
Yazılı
ve sözlü sınav
MADDE
14 – (1) İlk defa zabıta memurluğu
kadrolarına atanacakların Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)
tarafından yapılacak Kamu Personel Seçme Sınavı (KPSS)’na girmeleri ve
sınav komisyonunca belirlenecek taban puanı almaları şarttır.
(2) Bu sınava giren adaylardan
zabıta memuru olarak atanmak isteyenler; belediyenin kadro sayısı ile
aranan nitelikleri belirterek açtığı ve kendi internet sitesi ile İçişleri
Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünün resmi internet sitesinde,
Türkiye genelinde yayın yapan gazetelerin en az birinde ve bir mahalli
gazetede ilan ettiği zabıta memurluğu sınavına başvururlar. Başvuranlar
arasından en yüksek puana sahip adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro
sayısının üç katı aday belirlenerek sözlü sınava çağrılır.
(3) Sözlü sınav, sözlü sınav komisyonunca
yapılır. Sözlü sınav komisyonu bir başkan ile en az iki üyeden oluşur.
Komisyonun başkan ve üyeleri belediye başkanınca belirlenir. Komisyon
üyelerinden en az birinin zabıta biriminden olması şarttır.
(4) Sözlü sınav mülakat
şeklinde yapılır. Sınavın yeri, başlama gün ve saati, adaylara yazılı
olarak duyurulur. Adayların bu sınava alınmaları alfabetik soyadı sırasına
göre olur. Sözlü sınavda değerlendirme, komisyon başkan ve üyelerinin 100
üzerinden ayrı ayrı takdir edecekleri notlar toplamının ortalaması alınarak
yapılır. Sözlü sınavda başarılı olabilmek için 100 üzerinden en az 70 puan
almak gerekir.
(5) Sözlü sınav komisyonu,
sınava giren adayları mesleki konularda uygulamalı olmak üzere, bu
Yönetmelikte atanma için öngörülen genel ve özel şartlara sahip olup
olmadıkları açısından değerlendirir.
(6) Başarı notu, sözlü sınavda
alınan not ile KPSS notun ortalamasıdır. Sözlü Sınav Komisyonu, sınav
sonuçlarını iki sınavın ortalamasına göre en yüksek not alandan başlayarak
sıralandırmak suretiyle bir liste haline getirip imzalar.
(7) Sınav ilanında belirtilen
kadro sayısı kadar aday, komisyonca belirlenen sözlü sınav sonunda
belirlenen başarı notu sıralamasına göre sınavın bitiş tarihini takip eden
iki gün içinde, liste halinde belediyesinde ilan edilir. Ayrıca sınav
sonuçları kazanan adaylara yazılı olarak tebliğ edilir. Bu tebligatta
sınavı kazanmış olanların atanması için gerekli belgeler ve işlemler ile
bunların belediyeye teslimi için tanınan süre belirtilir.
(8) Ayrıca sınav ilanında belirtilen
kadro sayısının yarısı kadar yedek başarı listesi ilan edilir. Sınavı
kazanan adaylardan süresi içinde ilgili belediyesine başvurmayanların
yerine birinci yedekten başlayarak yedek başarı listesindeki sıraya göre
adaylar çağrılır. Açıklanan yedek başarı listesi bir sonraki sınava kadar
geçerlidir.
(9) Sınavı kazananlar, belediye
başkanının onayı ile zabıta memuru olarak göreve atanır ve bunların
bilgileri Devlet Personel Başkanlığına bildirilir.
Atama
sırasında istenecek belgeler
MADDE
15 – (1) İlk defa zabıta memurluğu
kadrolarına atanacaklardan;
a) Nüfus cüzdanı veya ilgili
Kurumca onaylı sureti,
b) Diploma veya ilgili Kurumca
onaylı sureti,
c) Sabıka kaydı olmadığına dair
beyan,
ç) Askerlikle ilişiği
olmadığına dair beyan,
d) Görevini devamlı olarak
yapmaya engel bir durumu olmadığına dair beyan
istenir.
Başka
memurluklardan naklen geçiş
MADDE
16 – (1) Herhangi bir resmi
kuruluştan veya belediyenin diğer hizmet birimlerinde asil memur iken,
belediye zabıta memurluğuna geçmek isteyenler; 30 yaşını aşmamaları, 13
üncü maddedeki yaş dışındaki diğer şartları taşımaları ve 14 üncü maddede
öngörülen sınavda başarılı olmaları kaydıyla, 657 sayılı Kanuna ve diğer
ilgili mevzuat hükümlerine uyularak zabıta memurluğuna atanabilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Görevde
Yükselme Esasları
Görevde
yükselme şartları
MADDE
17 – (1) Bu Yönetmeliğin 6 ncı
maddesinde sayılan unvanlardan daire başkanı ve zabıta müdürü dışındaki
kadrolara yapılacak atamalarda aşağıdaki şartlar aranır.
a) Zabıta şube müdürlüğüne
atanabilmek için;
1) Meslekle ilgili yüksek
öğrenimi bitirmesi veya en az 4 yıllık yüksek öğrenim mezunu olmak,
2) En az iki yıl zabıta amiri
olarak çalışmış olmak,
3) 1-4 dereceli kadrolara
atanmak için 657 sayılı Kanunun 68 inci maddesinin (B) bendinde belirtilen
süre kadar hizmeti bulunmak,
4) Son üç yıllık sicil notu
ortalaması en az iyi derecede olmak,
5) Görevde yükselme sınavında
başarılı olmak,
6) Kadro durumu elverişli
olmak,
b) Zabıta amirliğine
atanabilmek için;
1) En az lise mezunu olmak,
2) 4 yıllık yüksek öğrenim
mezunları için 2 yıl; 2 yıllık yüksek okul mezunları için 3 yıl, lise ve
dengi okul mezunları için 4 yıl zabıta komiseri olarak çalışmış olmak,
3) Yüksek öğrenim mezunu
olanların 1-4 dereceli kadrolara atanmaları için 657 sayılı Kanunun 68 inci
maddesinin (B) bendinde belirtilen süre kadar hizmeti bulunmak,
4) Son üç yıllık sicil notu
ortalaması en az iyi derecede olmak,
5) Görevde yükselme sınavında
başarılı olmak,
6) Kadro durumu elverişli
olmak,
c) Zabıta komiserliğine atanabilmek
için;
1) En az lise mezunu olmak,
2) 4 yıllık yüksek öğrenim
mezunları için 2 yıl; 2 yıllık yüksek okul mezunları için 3 yıl, lise ve
dengi okul mezunları için 4 yıl zabıta memuru olarak çalışmış olmak,
3) Son üç yıllık sicil notu ortalaması
en az iyi derecede olmak,
4) Görevde yükselme sınavında
başarılı olmak,
5) Kadro durumu elverişli
olmak,
şartları aranır.
(2) Belediyeler, atanılacak
görevin niteliği itibariyle aranacak hizmet sürelerini, 657 sayılı Kanunun
68 inci maddesinin (B) bendi hükümlerine göre değerlendirerek kendi
kurumlarında ve diğer kurumlarda geçen hizmet sürelerini dikkate alarak
belirlerler. Bu sürelerin en az iki yılının zabıta teşkilatında geçmiş
olması şarttır. Ancak, yeni kurulan belediyeler ile görevde yükselmeyle
ilgili ilanlara başvuru olmaması halinde en az iki yıl çalışmış olmak şartı
aranmaz.
Görevde
yükselme eğitimi
MADDE
18 – (1) Zabıta birimleri görevde
yükselme eğitimine katılacak personeli belirleyerek insan kaynakları
birimine bildirir.
(2) Belediyenin insan
kaynakları birimi tarafından; atama yapılacak boş kadronun unvanı, adedi,
derecesi, sınava girecek personelde aranacak şartlar, son başvuru tarihi,
sınavın yapılacağı yer ve tarihi belirlenir.
(3) Bu bilgiler sınav
tarihinden en az bir ay önce insan kaynakları birimi tarafından zabıta
teşkilatına duyurulur. Zabıta teşkilatı da bu duyuruyu adaylara bildirir.
İdarece ivedilik ve zorunluluk görülen hallerde bu duyuru süresi yarısına
kadar kısaltılabilir.
(4) Görevde yükselme eğitimine
katılmak isteyen personel, kurumca belirtilen tarihe kadar başvurularını
birimleri aracılığı ile insan kaynakları birimine yapar.
(5) Görevde yükselme eğitimine
alınacakların sayısı, atama yapılacak boş kadro sayısının üç katını
geçemez. Başvuranların sayısı atama yapılacak boş kadro sayısının üç katını
geçtiği takdirde bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-1 Değerlendirme Formu
doldurularak puanlama yapılır. Eğitime alınacak olanlar en çok puanı
alandan başlayıp boş kadro sayısının üç katına indirilmek suretiyle insan
kaynakları birimi tarafından duyurulur. Puanların eşit olması durumunda
sırasıyla hizmet süresi fazla ve son sicil notu yüksek olana öncelik
verilir.
Görevde
yükselme eğitimine katılma şartları
MADDE
19 – (1) Görevde yükselme
eğitimine başvurabilmek için; son başvuru tarihi itibarıyla bu Yönetmeliğin
17 nci maddesinde, unvanlar için sınav hariç belirtilen şartları taşıması
gerekir.
(2) Aday memurların, görevden
uzaklaştırılanların, 657 sayılı Kanuna göre memur statüsünde olmayanların
ve belediye kadrosunda bulunmayanların görevde yükselme eğitimine
başvuruları kabul edilmez. Bunlar, düzenlenecek görevde yükselme eğitimine
alınmazlar ve belediyece açılan görevde yükselme sınavına giremezler.
(3) Aylıksız izinli olanlar ile
belediye kadrolarında bulunmakla birlikte başka kurumlarda geçici görevli
bulunanlar, aylıksız izin ve geçici görev hallerinin sona ermesi durumunda
görevde yükselme eğitimine katılabilirler.
Görevde
yükselme eğitiminin şekli ve süresi
MADDE
20 – (1) Belediye, zabıta personelinin
görevde yükselme eğitim programlarını, kendi imkânlarıyla düzenleyebileceği
gibi, yüksek öğretim kurumları veya diğer kamu kurum ve kuruluşlarıyla
müşterek olarak düzenleyebilir. İlçe, ilk kademe ve belde belediyeleri;
büyükşehirlerde büyükşehir belediyesinin, diğer yerlerde il belediyesinin
düzenlediği görevde yükselme eğitim programlarına personelini
gönderebilirler. Büyükşehir veya il belediyelerinin görevde yükselme eğitim
programına personelini gönderen belediyeler, sınav kurullarını kendileri oluşturur
ve bu kurullar vasıtası ile sınavlarını yaparlar.
(2) Eğitim, günde yedi saat
olmak üzere en az iki hafta en fazla sekiz hafta olarak düzenlenir. Eğitime
alınacakların görevde yükselme eğitim programlarının tamamına katılmaları
şarttır. Ancak, kurumlar tarafından en fazla 10 ders saati kadar mazeret
izni verilebilir.
(3) Görevde yükselme eğitimi bu
Yönetmeliğin 21 inci maddesindeki konuları kapsayacak şekilde ve anılan
maddede belirtilen ağırlığa göre programlanır.
(4) Görevde yükselme eğitimini başarı
ile tamamlayanlar ilgili görevde yükselme sınavına katılmaya hak
kazanırlar.
Görevde
yükselme eğitiminin konuları
MADDE
21 – (1) Görevde yükselme eğitimi
aşağıdaki konuları kapsar.
a) T.C. Anayasası;
1) Genel esaslar,
2) Temel haklar ve ödevler,
3) Devletin temel organları,
b) Atatürk İlkeleri ve İnkılap
Tarihi, Milli Güvenlik,
c) 657 sayılı Devlet Memurları
Kanunu ve ilgili mevzuat,
ç) Türkçe dil bilgisi ve
yazışma ile ilgili kurallar,
d) Halkla ilişkiler ve davranış
kuralları,
e) Mesleki temel eğitim;
1) 5393 sayılı Belediye Kanunu,
2) 10/7/2004 tarihli ve 5216
sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu,
3) 2464 sayılı Belediye
Gelirleri Kanunu ve ilgili mevzuat,
4) 5326 sayılı Kabahatler
Kanunu ve ilgili mevzuat,
5) 15/5/1930 tarihli ve 1608
sayılı Umuru Belediyeye Müteallik Ahkamı Cezaiye Hakkında 16 Nisan 1340
Tarih ve 486 Numaralı Kanunun Bazı Maddelerini Muaddil Kanun,
6) 3194 sayılı İmar Kanunu ve
ilgili mevzuat,
7) 775 sayılı Gecekondu Kanunu
ve ilgili mevzuat,
8) 11/2/1959 tarihli ve 7201
sayılı Tebligat Kanunu ve ilgili mevzuat,
9) 2872 sayılı Çevre Kanunu ve
ilgili mevzuat,
10) 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanunu ve ilgili mevzuat,
11) 4077 sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanun ve ilgili mevzuat,
12) İşyeri Açma ve Çalışma
Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik,
13) Belediye zabıtasının
tarihçesi ve bu Yönetmelik,
(2) Bu mevzuata ek olarak
zabıtayı ilgilendiren her türlü kanun, yönetmelik ve yeni çıkacak yasalar
da dikkate alınarak, ihtiyaca göre eğitim programlarında düzenleme
yapılabilir.
(3) Ayrıca zabıta amirliği ve
daha üst kadrolara atanacaklar, zaman yönetimi, karar verme teknikleri,
toplantı yönetimi, liderlik, performans yönetimi ve denetimi, stratejik
planlama gibi konularda da eğitime tabi tutulur.
(4) Eğitim programının %60’ı
mesleki temel eğitim konularından oluşturulur.
Sınav
kurulu ve görevleri
MADDE
22 – (1) Görevde yükselme sınavına
ilişkin işlemleri yürütmek üzere en az üç kişiden oluşacak sınav kurulu
teşkil edilir. Sınav kurulu, belediye başkanının görevlendireceği kişinin
başkanlığında, insan kaynakları hizmetlerini yürüten birim amiri, zabıta
birim amiri ile belediye başkanının görevlendireceği diğer üyelerden
oluşur. Aynı usulle yeterli sayıda yedek üye de belirlenir. Sınav kurulunun
oluşturulamadığı yerlerde bu niteliklere haiz üye görevlendirilmesi
mahallin mülki idare amirinden talep edilir. Sınav kuruluna seçilen üyeler,
görevde yükselme eğitimine alınacak personelden görev ve unvan bakımından
daha düşük seviyede olamaz.
(2) Sınav kurulunun başkan ve
üyeleri; eşlerinin ve üçüncü dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve ikinci
dereceye kadar (bu derece dahil) kayın hısımlarının katıldığı görevde
yükselme sınavında görev alamazlar.
(3) Sınav kurulu, yapılacak
eğitime ilişkin görevde yükselme sınavında sorulacak soruların bilgi
kaynağının hazırlanması, sınav sonuçlarının ilanı, yapılacak itirazların
sonuçlandırılması ve bu konuya ilişkin diğer işleri yürütür.
Görevde
yükselme sınavı
MADDE
23 – (1) Görevde yükselme
eğitimini tamamlayanların görevde yükselebilmeleri için Öğrenci Seçme ve
Yerleştirme Başkanlığına, Milli Eğitim Bakanlığına veya yüksek öğretim
kurumlarından birine yaptırılacak sınavlara katılmaları ve başarılı
olmaları şarttır.
(2) Görevde yükselme sınavı, bu
Yönetmeliğin 21 inci maddesinde yer alan konulardan yapılır. Sınav soruları
ders konu ve saatleri ile orantılı olarak sınav kurulunca hazırlanır.
(3) Sınavda başarılı sayılmak
için 100 puan üzerinden en az 70 puan alınması zorunludur.
Sınav
sonuçlarının açıklanması
MADDE
24 – (1) Sınav kurulu, sınav
sonuçlarını sınavın sonuçlandığı tarihten itibaren en geç on gün içerisinde
ilan eder ve ilgililere yazılı olarak bildirir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE
25 – (1) Sınavlara katılanlar
sınav sonuçlarına itiraz edebilir.
(2) İtirazlar sınav
sonuçlarının ilgililere tebliğinden itibaren on gün içinde bir dilekçe ile
sınav kuruluna yapılır.
(3) Sınav kurulu, sınav
sonuçlarına ilişkin itirazları sınavı yapan kurumla da görüşerek en geç on
gün içinde sonuçlandırır ve ilgililere yazılı olarak bildirir. İtiraz
üzerine sınav kurulunca verilecek kararlar kesindir.
Sınavı
kazananların atanması
MADDE
26 – (1) Yapılan sınav sonucunda
başarılı bulunanlar arasından, 3 ay içinde başarı sıralamasına göre boş
kadro sayısı kadar atama yapılır. İlan edilen boş kadrolara atama
yapıldıktan sonra bu kadroların boşalması durumunda sınavda başarılı olan
diğer adaylar arasından başarı sırasına göre iki yıl içinde atama
yapılabilir.
(2) İlan edilen veya boşalan
kadrolara, görevde yükselme sınavında başarılı olanlar atanmadan diğer
mahalli idarelerden veya herhangi bir resmi kurumdan naklen veya açıktan
atama yapılamaz.
Sınav
belgelerinin saklanması
MADDE
27 – (1) Görevde yükselme
sınavında başarılı olarak ataması yapılanların, sınavla ilgili belgeleri
özlük dosyalarında, diğer belgeler ise bir sonraki sınav tarihine kadar
insan kaynakları birimince saklanır.
ALTINCI
BÖLÜM
Eğitim-Spor
ve Denetim
Eğitim
MADDE
28 – (1) İçişleri Bakanlığı Mahalli
İdareler Genel Müdürlüğü ve belediye idareleri tek başlarına, birkaçı bir
araya gelerek veya birlikler vasıtasıyla zabıta amir ve memurlarının genel
kültürlerini, meslek bilgilerini ve verimliliklerini arttırmak, hizmete
yatkınlıklarını sağlamak, geliştirmek, gelişen şartların gerekli kıldığı
alanlardaki görgülerini arttırmak ve daha üst kadrolara hazırlamak amacıyla
eğitim programları düzenlerler.
(2) Ayrıca zabıta
teşkilatlarının personelinin temel ve teknik eğitimleri, gerektiğinde
eğitim merkezi bulunan kamu kurum ve kuruluşları, üniversitelerin ilgili
bölümleri veya ilgili sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yapılarak
gerçekleştirilir.
Spor
MADDE
29 – (1) Zabıta personelinin fiziki
nitelikleri, hazırlanan spor programları ile desteklenir. Personele;
kültür-fizik çalışmaları, atletizm, aletli sporlar, mukavemet ve denge
sporları ile uygun görülecek diğer mesleki spor faaliyetleri yaptırılarak
iş verimlilikleri arttırılır.
(2) Zabıta personelinin
belirtilen sportif çalışmaları ve mesleki sporları yapabilmesi için gerekli
alan düzenlemesi ile araç gereç ve özel spor kıyafetleri belediye
tarafından temin edilir. Ayrıca bu konuda belediyenin spor ve sosyal
tesislerinden yararlanılır. Zabıta teşkilatına yurt içi ve yurt dışında
düzenlenen spor etkinliklerine ve zabıta spor müsabakalarına katılma imkânı
sağlanır.
(3) Gönüllü zabıtalar da bu hak
ve imkânlardan istifade eder.
Denetim
MADDE
30 – (1) Belediye zabıta teşkilatı
personelinin çalışmaları;
a) Bakanlık denetim elemanları,
b) Valiler, kaymakamlar ve
belediye başkanları ile bunların görevlendireceği diğer personel,
tarafından denetlenir.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Belediye
Zabıtası Kılık ve Kıyafeti
Kılık
ve kıyafete ilişkin kurallar
MADDE
31 – (1) Kılık ve kıyafete ilişkin
başlıca kurallar şunlardır:
a) Kanun, tüzük ve
yönetmeliklerle belirlenmiş haller dışında kıyafet üzerine başka bir
teçhizat veya madalya, rozet ve benzeri şeyleri takamaz.
b) Belediye zabıta personeline
verilen kıyafet ve rütbe işaretleri ile bağlı bulunduğu belediyenin
amblemleri bu Yönetmelikte gösterilen renk, vasıf ve şekillere uygun olarak
giyilir, takılır ve taşınır.
c) Kıyafet, temsil edilen
görevin şeref ve itibarına yakışır bir şekilde temiz ve bakımlı olmalıdır.
ç) Resmi kıyafetle bulunanlar,
üniformanın itibarını kırıcı davranışlarda bulunamazlar.
d) Belediye zabıtası için
yaptırılacak kıyafette kullanılacak malzemenin iyi kalitede olması
gözetilir.
e) Belediye zabıtalarına
verilecek kıyafetin, mevsim ve iklim şartlarına göre giyilme zamanlarını
belediye başkanları belirler.
f) Belediye zabıta kuruluşunun
amirleri ve bu kuruluşu denetim ve teftiş yetkisine sahip bulunanlar,
belediye zabıta personelinin bu Yönetmelik hükümlerine uygun nitelikte giyinmelerini
ve hareket etmelerini sağlamakla yükümlüdürler.
g) Belediye bandosu belediye
zabıta personelinden teşekkül ettiği takdirde, bu Yönetmelikte belirtilen
tören kıyafeti üzerine işaret olarak "Bando Liri" takarlar.
ğ) Belediye zabıta personeli kollarına
10 uncu maddedeki görevlerine göre kolluk ve işaretleri takabilir.
h) Verilen giyecek eşyasının
iyi, temiz, sağlam ve noksansız bulundurulması ve kullanılması zorunludur.
Giyim eşyasının bakım ve tamiri kullanan personel tarafından yapılır.
Belediye
zabıta personeline verilecek giyecek yardımı
MADDE
32 – (1) Belediye zabıta
personeline verilecek giyecek yardımı; yazlık, kışlık ve tören elbisesi
olmak üzere ihtiyaca ve günün şartlarına göre 657 sayılı Kanunun 211 inci
maddesi esas alınarak belediyece karşılanır. Yazlık ve kışlık elbise her
yıl, tören elbisesi ise iki yılda bir verilir.
(2) Zabıtanın kılık kıyafeti,
iklim ve mevsim şartlarına ve yapılan görevin özelliklerine göre bu
Yönetmelikte belirtilen rütbe işareti ve tanımlanan şekiller haricinde
şekil, renk ve işaret kullanılmamak ve herhangi bir kurumun kıyafetini
çağrıştırmamak üzere İçişleri Bakanlığınca farklılık yapılabilir.
Giyim
eşyasının renk, cins ve şekilleri
MADDE
33 – (1) Belediye zabıta
personelinin giyeceği mont oksfort su geçirmez kumaştan, gök mavisi ve koyu
lacivert çift parçalı imal edilir, pantolon, ceket ve parka ise koyu
lacivert renkte yün, serj veya lastikotin kumaştan olup teferruatı aşağıda
açıklandığı gibidir.
(2) Erkek personel için;
a) Mont (Şekil-1): İki parça
renkten oluşur. Hakim rengi koyu lacivert olup montun yan cepleri üzerinden
bel lastiğine kadar olan kısım gök mavisi renktedir. Gece kullanımlarda
emniyet açısından kollarda dirsek altına kadar açık mavi şeridin üzerinde
gri fosforlu şeritler bulunur. Montun sırt kısmında büyük harflerle ilgili
belediyesinin ismi oval yazılır, bu yazının alt ortasına gelecek şekilde de
"ZABITA" yazısı yazılır. Kollar ve bel lastiklidir, mont’un
kolları ve içi miflonlu, astarı takılıp çıkarılabilecek şekilde gizli
fermuarlıdır. Sol kolda şehir ambleminin altında iki adet gizli kalem cebi
bulunur. Mont’un yan cepleri gizli, 45 derece yatık, fermuarlı ve fermuarı
gizleyen kumaş hakim renk olan laciverttir. Sol göğüs kısmında yine gizli
fermuarlı bir cep bulunur. Omuz apoletleri cırt cırt yapışkanlı olur, sol
kolun yüzeyine belediye şehir amblemi dikilir. Sağ göğüs üzerine rütbe
işareti cırt cırt yapışkanlı olur, sol göğüs üzerine ise Zabıta arması
dikili olur.
b) Ceket (Şekil-2): Ceket tören
kıyafeti olarak genellikle özel günlerde giyilmek üzere; bel kısmı godeli
tam kruvaze, çift sıra altı düğmelidir. Beden boyu, kollarının tabii
sarkıtılmış halinde başparmak ucu uzunluğundadır. Yaka açık ve çift
dikişlidir. Üst yaka parçası dört-dörtbuçuk santimetre ve yaka genişliği yedibuçuk
santimetredir. Ön tarafta klapa ile birleşen uçları dik kenarlıdır. Devrik
kısımları üst düğmeden itibaren onbeş-onsekiz santimetre uzunluğundadır.
Klapalara rozet iliği açılamaz. Cekette iki santimetre çapında hafif
bombeli, beyaz renkte, kararmaz, madeni altı düğme bulunur. Göğüs cepleri
yoktur. Dış alt cepler gizlidir. Üstten konan kapaklar düğmesiz olup,
ceketin arkası ortadan dikişlidir. Ceketin kol ağızları kapaksız ve kolun
ağzında küçük boyda üç beyaz düğme vardır. İçte iki cüzdan cebi ve bir küçük
cep bulunur. Astar kumaşa uygun renkte; kol astarı düz veya çizgili açık
renklidir.
c) Pantolon (Şekil-3): Pantolon
düz paçalı, tek pileli ve belden başlayarak diz kapağına kadar uzanan kısım
vücuda uygun bir bollukta olup paçalara doğru darlaşır. Paça genişliği
yirmiiki-yirmidört santimetredir. Boyu, paçalar ayakkabı üzerine düşecek
uzunluktadır. Paçaların arka iç kısmına iki santimetre genişliğinde
on-oniki santimetre uzunluğunda kendi kumaşından takviye parçaları dikilir.
Pantolonda iki yan ve iki arka cebi bulunur. Arka cep kapaklı ve
düğmelidir. Pantolonun kemer kısmında yanlarda ikişer, geride bir olmak
üzere kemer takmak için iki-dört santimetre boyunda; bir santimetre eninde
ve kendi kumaşından köprüler yapılır.
ç) Kep (Şekil-4): Elbise kumaşından
yapılır. Güneşlik, kuşak ve tepelik kısımlarından ibarettir. Güneşlik içi
sert mukavva ya da plastik ile kaplı oval şekildedir, kuşak kepin sağ ve
sol ortasından kepe metal zabıta armalı düğme ile tutturulmuş lacivert
vinildir. Rütbeli personelde bu lacivert vinil yerine gümüş sim işli kuşak
takılır. Tepelik kokardın takılması ve kepin dik durmasını sağlayacak
şekilde imal edilir. İsteyen belediyeler trafik düzeninden sorumlu
personeline beyaz kep verebilirler.
d) Şapka (Şekil-5): Tören
kıyafeti olarak kullanılmak üzere elbise kumaşından yapılır. Güneşlik,
kuşak ve tepelik kısımlarından ibarettir. Şapkanın iç kısmı astarlı olup
kuşak altı iç kenar meşini ile çevrilidir. Tepeliğin üst kısmında kokart
bulunur. İsteyen belediyeler, iklim zaruretlerini göz önünde tutarak,
zabıta personeline yazlık şapka verebilirler. Yazlık şapkanın güneşlik ve
tepelik kısmı kumaş veya plastikten beyaz renkli olup ölçü ve işaretleri
kışlık şapkanın aynıdır.
1) Güneşlik: Beyzi
biçimindedir. Üst ve alt kısımları plastik madde ile kaplı sert
mukavvadandır. Tamamı plastik veya fiberden de olabilir. Rengi kışlık
kıyafette siyah, yazlık kıyafette beyazdır. Kokardın hizasında güneşliğin
genişliği beş santimetredir.
2) Kuşak (Şapka Kemeri):
Dörtbuçuk santimetre genişliğindedir. Dikliği sağlamak için içten
mukavvalıdır. Üzerine ayrıca siyah renkli fitilli bir şerit olan grogen
kurdele geçirilir. Kurdelenin ek yeri kokardın altında kalır.
3) Tepelik: Tek parçalı, düze
ve gergindir. Gerginliği temin için içerisine çelik tel veya ıslaklığa
dayanıklı bir kasnak konur. Tepeliğin üst kısmı önden geriye doğru beyzi
olup ortalama olarak uzun çapı yirmidokuz, kısa çapı yirmiyedi
santimetredir. Baş çevresiyle mütenasip olarak tepeliğin bu çapları daralır
veya genişler.
e) Gömlek (Şekil-6): Kışlık ve
yazlık olmak üzere iki türlüdür. Kışlık gömlek ceket içine giyilir. Poplin,
keten veya buruşmaz kumaştan açık mavi renklidir. Yakası spor yaka
biçiminde ve iki uç açıklığı sekiz-on santimetredir. Giyildiği zaman arkada
ceket yakasından bir santimetreden fazla taşmaz. Genişliği ensede üç-dört
santimetre, uçlara doğru beş-yedi santimetredir. Kol kapakları spor ve tek
düğmelidir. Kol boyu ceketin kol boyunu aşmaz. Gömleğin arkası robalıdır.
Yazlık gömlek ceketsiz giyilir. Poplin, keten, presko veya viskondan gri
veya açık mavi renklidir. Yakası açık ve spor biçiminde, kol kapakları
düğmeli ve robalıdır. Önde göğüste düğmeli iki cebi vardır. Cepler
ondört-onyedi santimetre ebadındadır. Altı santimetre genişliğinde bir
kapak ortası plikaşeli cebe düğme ile iliklidir. Kol, cep ve bedende
kullanılacak düğmeler bir-iki santimetre çapında mika ve kemik olup gömlek
rengindedir. İsteyen belediyeler, iklim zaruretlerini göz önünde tutarak,
yazlık gömleklerin kısa kollu olmasına karar verebilirler.
f) Kravat: Koyu lacivert yün,
keten veya terlenden olup desensizdir. Bağlandığı zaman üst parçanın ucu
pantolon kemerinin altına gelecek uzunluktadır.
g) Ayakkabı: Siyah renkli
deriden, üstten bağlı ve maskaratlıdır. Kışın lastik veya kauçuk altlı
iskarpin olabilir. Bot verilmesi gereken hallerde siyah renkli bot verilir.
İstisnai hallerde çizme verilmesi zaruri görülürse siyah çizme verilir.
İskarpin topukları iki santimetre yüksekliğinde ve geniş ökçelidir.
Topuklara ökçe lastiği konulabilir. Törenlerde üzerine beyaz plastik tozluk
takılır.
ğ) Çorap: İyi kaliteden iplik,
yün veya naylondan siyah veya lacivert renklidir.
h) Eldiven: İçerisi müflonlu
veya tüylü siyah süet veya deriden olup; beş parmaklıdır. Yazın törenlerde
kullanılmak üzere verilecek eldiven beyaz renkli ve merserizedir.
ı) Kemer: İki-üç santimetre
genişliğinde, elbise renginde veya koyu renkli deri veya vinileksten ve
üzeri armalı madeni tokalıdır.
i) Yün boyun atkısı (Kaşkol):
Lacivert renkli ve yündendir.
j) Palto/Parka (Şekil-7): Koyu
lacivert kalın yünlü kumaştan kruvaze biçiminde iki sıra üçer adet büyük
boy düğmelidir. Beden bolcadır. Palto boyu diz kapağından beş santimetre
yukarı gelecek uzunluktadır. Yakası tek parçalı olup, gerektiğinde
kapatılabilir biçimdedir. Yaka genişliği arkada sekiz, önde oniki
santimetredir. Yaka uçları yuvarlaktır. İcabında kapatabilmek için sol
yakanın altında kumaştan bir dil ve sarkmaması için düğme konur. Sağ yaka
ucunda bir düğme daha bulunur. Cepler kesik cep tipinde olup üst kenarı
orta düğme hizasında başlar; yarı çapraz şeklinde ve onsekiz santimetre
kadardır. Cep kapak parçasının genişliği beş santimetredir. Palto arkada
enseden itibaren kemerin alt hizasına kadar normal dikişlidir. Arka kuşak
bel hizasında arka yan dikişlerden başlamak üzere tek parçalıdır. Palto
kolu ceket kolunu dışarıya taşırmayacak uzunlukta düz, kapaksız ve
düğmesizdir. Personele palto yerine iklim durumuna göre parka da
verilebilir.
k) Pardösü (Şekil-8): Lacivert
renkte yünlü veya lastikotin kumaştan yapılır. Genel biçimi kruvaze, iki
yandan cepli, dört düğmelidir ve boyu diz kapağı hizasındadır. Ön göğüs
hizasında galsamaları vardır. Yakası, düz erkek yakasıdır. Ön klapa bele
kadar açıktır. Klapa genişliği onbir santimetre, yaka kenarı üç sıra
dikişlidir. Göğüs parçaları, omuzdan göğüse doğru yirmi santimetre
uzunluğundadır. Omuz ve kol dikişlerinden bedene tespit ettirilmiştir.
Galsamanın birleştiği omuz noktası ile yaka arasında dört santimetre
açıklık vardır. Serbest olan köşede bir düğme bulunur. Cepler yan kesik cep
tipindedir. Cep ağızları dörtbuçuk-beş santimetre genişliğinde kumaş
parçalıdır. Kollar iki parçalıdır ve kapaklıdır. Alt dikişten dönen sekiz
santimetre genişliğinde kapaklar üst dikişi üç santimetre geçecek kadardır
ve düğmelidir. Robalar, arka robada, yaka omuzlar ve kol dikişlerinden
sabit vaziyettedir. Sırt kısmı serbesttir. Robada ve ön parçalarda arkadaki
gibi üç sıra dikiş vardır. Bel kemeri, iki taraftan üçer sıra dikişlidir.
Belin iki tarafında kemer köprüleri ve pardesünün arka ortasında dikişi
vardır.
l) Yağmurluk: Koyu lacivert
renkte, su geçirmez kumaştandır. Biçimi pardesünün aynı olup, yakasına
portatif olarak raptedilen bir kukuletası vardır.
(3) Kadın personel için;
a) Mont: Erkek montu ile aynı model
ve cinste ancak fermuar yönü ters istikametten açılıp kapanmalıdır.
b) Tayyör (Şekil-9): Tayyör,
tören kıyafeti olarak genellikle özel günlerde giyilmek üzere; ceket, etek
ve pantolondan ibarettir. Erkek personel kumaşındandır. Tayyörün boyu,
kolların tabii sarkıtılmış halinde başparmak ucu uzunluğundadır. Tam
kruvaze modelde olup çift sıra iki düğme ile iliklenir. Üst yaka dört
santimetre, yaka genişliği sekiz santimetredir. Yaka koltuk hizasına kadar
açıktır. Tayyörün iki yanında beş santimetre genişliğinde kapakları olan
iki gizli cebi vardır. Kapaklar cebi örtecek vaziyettedir. Kollar düz
tayyör koludur; kol ağızları kapaksızdır. Kol üst dikişinin ucunda beş
santimetre uzunluğunda yırtmaçları vardır. Tayyör arka ortasından bir
dikişlidir. İki pens ile vücuda oturtulmuştur. Etek arkasında çift pilesi
olan, arkadan fermuarlı, grogren ve ekstrofordan kemerli ve düzdür.
Uzunluğu diz kapağı hizasındadır.
c) Kep: Elbise kumaşındandır.
Erkek personel ile aynı şekildedir.
ç) Gömlek: Kışlık ve yazlık olarak
genel biçimi, kumaşı ve rengi erkek gömleğinin aynıdır.
d) Çorap: Ten rengi, normal
ipek veya naylon çoraptır.
e) Ayakkabı: Siyah vidaladan,
maskaratsız ve bağsız, yarım topukludur.
f) Kravat: Erkek personelin
aynıdır.
g) Eldiven: Siyah veya lacivert
renkte, süet veya deriden desensiz, düz spor eldivendir. Yazın törenlerde
kullanılmak üzere verilecek eldiven beyaz renkli merserizedir.
ğ) Palto/Parka: Erkek paltosuna
benzer, yaka, cep, kollar ve arka kuşak aynıdır. Ancak önde iki sırada dört
düğme vardır ve ilikleniş erkek paltolarının aksi istikametinde olur, bayan
personele de iklim durumuna göre parka da verilebilir.
h) Pardösü: Genel biçim, yaka,
göğüs parçaları, cepler, robalar, arka, bel kemeri bakımından erkek
pardösünün aynı olup, sadece ilikleniş sağdan soladır.
Zabıta
tanıtım işaretleri ve apolet
MADDE
34 – (1) Belediye zabıtası amir ve
memurlarının takacakları işaret ve apoletler aşağıda gösterilmiştir.
a) Kokart (Şekil-10): Kokart
arkasındaki maşalar vasıtasıyla, şapka tepeliğinin ön üst kısmına takılır.
Yan kenarları zeytin dalı kümesi ile çevrili olup, beşbuçuk santimetre
çapındadır. Zeytin dallarının üstte birleşeceği yerde bir tam ondadört
santimetre çapında bir ayyıldız bulunur. Zeytin dalı çerçevesi içinde
tabana ikibuçuk santimetre çapında ve güneşi tasvir eden bir yarım daire
yerleştirilmiştir. Bu yarım dairenin yuvarlak üst kenarı, ışığı temsil eden
on adet madeni hatla zeytin dalı çemberi ile birleştirilmiştir. Kokart
dökme veya pres kararmaz beyaz madendendir. İç zemin, gri veya mavi
renktedir. Kokart tümü ile polyester kaplı olabilir. Kadın personele ait
kepte ise kokart kepin sol ön kısmında bulunur.
b) Arma (Şekil-11): Arma,
kokardın üst kısmındaki ayyıldızın çıkarılmış bir örneğidir. Ceket, yazlık
gömlek veya paltonun sol göğüs hizasına takılır.
c) Rütbeler: Zabıta amir ve
memurları sınıf ve rütbelerine göre takacakları özel işaretlerle
birbirinden ayrılırlar. Bu işaretler elbise takımının cüzüdürler. Temel
işaret, elbise kumaşı renginde kenarları overlok çekilmiş kumaş zemin
üzerine, gümüş sim işlemeli altı santimetre uzunluğunda yarım ay şeklinde
tek kanattır. İki taraflı (simetrik) üç sıra üçlü zeytin yaprağından ibaret
olup ceket, yazlık gömlek ve paltoda sağ göğüs üzerine takılır.
1) Zabıta Memuru (Şekil-12):
Gümüş sim işlemeli yapılmış açık ucu üst tarafa gelecek şekilde yarım hilal
şeklinde tek kanat,
2) Zabıta Komiseri (Şekil-13):
Üst orta kısmında tek yıldız bulunan açık ucu üst tarafa gelecek şekilde
yarım hilal şeklinde tek kanat,
3) Zabıta Amiri (Şekil-14):
Üstünde iki yıldız bulunan açık ucu üst tarafa gelecek şekilde yarım hilal
şeklinde tek kanat,
4) Zabıta Müdürü veya Şube
Müdürü (Şekil-15): Üstünde tek yıldız bulunan açık ucu üst tarafa gelecek
şekilde yarım hilal şeklinde çift kanat, çerçeve kenarları gümüş sim
işlemeli,
5) Zabıta Daire Başkanı
(Şekil-16): Üstünde üç yıldız bulunan açık ucu üst tarafa gelecek ve yarım
hilal şeklinde çift kanat bulunan, çerçeve kenarları gümüş sim işlemeli,
rütbe kullanır.
ç) Belediye tanıtım işareti
(Şekil-17): Montun, yazlık gömleğin ve parkanın sol kolunun omuz ile dirsek
arasında dış yüzeyde olacak şekilde kenarları iki milimetre sim işlemeli
olmak üzere dokuz santimetre uzunluğunda ve geniş kısmı yedi santimetre
ebadında elbise kumaşından, kendi belediye amblemleri ortaya gelecek
şekilde ve bu işaretin etrafına oval olarak ilgili belediyenin ismini
yazdırmak şartı ile sol kolun dirsek ile omuz ortasında olacak şekilde
tanıtım işareti taşırlar. Tanıtım işaretleri elbise kumaşından, sadece
gümüş sırma işlemeli imal edilir. Farklı renkler kullanılamaz.
d) Kep sırması: Zabıta
müdürlerinin şapkalarındaki güneşliğin üst köşelerine denk gelecek şekilde
kepin sağ bağlantısından sol bağlantısına kadar uzanan gümüş sim işlemeli
bir zeytin dalı, zabıta daire başkanlarının şapkalarındaki güneşliğin
üstünde ise gümüş sim işlemeli iki zeytin dalı bulunur.
e) Apolet (Şekil- 18): Ceket,
palto, pardösü ve yazlık gömleğin omuzlarında bulunur. Apolet, giyilen
eşyanın kumaşından yapılır. Bir kat tela konmuş iki kat kumaştan ve takriben
onyedi santimetre uzunluğunda olup, omuz başlarına kol dikişleri ile
dikilir. Üst yaka dikişine kadar devam eder ve yaka kenarı ile temaslı
olarak dikilen düğmeye iliklenir. Apoletin genişliği omuz başlarında altı
santimetre ve omuz nihayetine gelen düğme hizasına dört santimetredir. Ucu
yuvarlaktır. Tek kanat rütbe işareti takan zabıta memuru bu apoleti
kullanır, müdüre kadar olan rütbedeki personelin apolet kenarları 3
milimetre kalınlığında gümüş sim işlemeli, zabıta şube müdürü ve zabıta
müdürleri çift sıra sırmalı apolet, zabıta daire başkanının taktığı
apoletlerin kenarında ise üç sıra gümüş sim işleme bulunur. Apoletlerin
omuz uç kısmındaki geniş olan yerde metal üzerine yazılmış personelin sicil
numarası bulunur.
(2) Zabıta daire başkanı, müdürü
veya zabıta amirleri ayrıca işaret olarak kışlık ceket ile yazlık
gömleklerde, üst yaka bitiminde sağ ve sol taraflarda birer tane olmak
üzere, içinde tek yıldız bulunan ve kenar uzunlukları iki veya üç santim
boyunda düz çizgi ile çerçevelenmiş üçgen şeklinde madeni bröve takarlar.
(3) Ayrıca her zabıta
personelinin apoletleri üzerinde metal sicil numarası bulunur.
Belediye
zabıta kıyafetini kullanma yasağı
MADDE
35 – (1) Belediye zabıta personeli
için bu Yönetmelikte şekli gösterilen resmi kıyafet ile işaretler başka bir
özel veya kamu kuruluşu mensubu tarafından kullanılamaz.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Personelin
Hak ve Yükümlülükleri
Belediye
vasıtalarından yararlanma
MADDE
36 – (1) Belediye zabıta personelinin,
belediyenin kurduğu, işletme hakkını devrettiği veya belediyeye bağlı
işletmelerin şehir içi yolcu taşıma vasıtalarından yararlanmalarında;
8/1/2002 tarih ve 4736 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Ürettikleri Mal
ve Hizmet Tarifeleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun ve bu Kanuna dayanılarak çıkarılan Bakanlar Kurulu kararları
uygulanır.
Yemek
MADDE
37 – (1) 24 saat iş, 48 saat
istirahat şeklinde çalışan zabıta personeline 2; 12 saat iş, 24 saat
istirahat ve 12 saat iş, 12 saat istirahat şeklinde çalışan zabıta
personeline 1 öğün yemek verilir. Yiyecek giderleri 657 sayılı Kanunun 212
nci maddesi esas alınarak belediyece karşılanır.
İzin
hakkı
MADDE
38 – (1) Zabıta personelinin
izinleri yürürlükteki kanunlara göre ve teşkilatın işleyiş düzenini
aksatmamak kaydı ile verilir. İzin planlaması yıllık olarak zabıta birim
amirliğince yapılır.
Ödüllendirme
MADDE
39 – (1) Görevlerinde üstün başarı
ve yararlılık gösteren zabıta personeline, başarı ve yararlılığının
derecesine göre yürürlükteki kanun hükümlerine uygun olarak ödül
verilebilir.
Disiplin
cezaları
MADDE
40 – (1) Zabıta personeline
uygulanacak disiplin cezaları şunlardır:
a) Uyarma,
b) Kınama,
c) Aylıktan kesme,
ç) Kademe ilerlemesinin
durdurulması,
d) Meslekten çıkarma,
e) Devlet memurluğundan
çıkarma,
(2) Meslekten çıkarma cezası
dışında verilecek disiplin cezalarında, 657 sayılı Kanunun ilgili hükümleri
uygulanır.
(3) Meslekten çıkarma cezasını
gerektiren eylem, işlem, tutum ve davranışlar şunlardır:
a) Amir ya da üstlerinin zabıta
hizmetlerine yönelik icraatına karşı çıkmak ve görev yapılmasını
engellemek, toplu hale dönüştürerek bu eyleme katılmak, katılmayı tahrik
veya teşvik etmek,
b) Yetkisini veya nüfuzunu
kendisine veya başkalarına çıkar sağlamak amacıyla kullanmak,
c) Suç kanıtlarını kasıtlı
olarak yok etmek, bilerek ve isteyerek yok olmasına neden olmak, saklamak,
saklanmasına yardımcı olmak veya değiştirmek,
ç) Kasıtlı olarak gerçek dışı
tutanak düzenleyip imza etmek veya ettirmek,
d) Kimlik belgesini
başkalarının kullanımına vermek,
e) Gizli tutulması zorunlu olan
ve görevi ile ilgili bulunan bilgi ve belgeleri görevli veya yetkili
olmayan kişilere açıklamak,
f) Görev yerinde uyuşturucu
madde kullanılmasına göz yummak,
g) Uyuşturucu maddelerin
yapılmasına, kullanılmasına, saklanmasına, yollanmasına, satılmasına veya satın alınmasına aracı
olmak,
ğ) Kumar oynamak veya oynatmak,
h) Görev sırasında yardım
isteyen zabıta personeline haklı bir neden yokken yardımdan kaçınmak,
ı) Kaçakçılık yapmak,
i) Geliri ile uygun
sayılmayacak biçimde yaşadığı ve aşırı harcamada bulunduğu kanıtlanmış
olmak ve bunun haklı kaynağını gösterememek,
j) Yasadışı örgütlere lojistik
destek sağlamak ya da üyelerini güvenlik kuvvetlerinden saklamak, saklanmasına
yardımcı olmak,
k) Kasıtlı olarak telsiz
haberleşmesini engellemek.
Geçici
görevlendirme
MADDE
41 – (1) Zorunlu hallerde,
belediye memurlarından ihtiyacı karşılayacak sayıda personel zabıta
biriminin sadece büro hizmetlerinde geçici olarak görevlendirilebilir.
(2) Geçici görev süresi bir yıl
içinde altı ayı geçemez.
Belediye
zabıta görevlilerine başka hizmet verilmesi
MADDE
42 – (1) Belediye zabıta
görevlilerine zabıta hizmetleri dışında bir görev verilemez. Ancak,
olağanüstü hallerde mülki amir veya belediye başkanının emri ile geçici
olarak hizmetin gerektirdiği başka görevler de verilebilir.
Başka
bir belediyede görev alma
MADDE
43 – (1) Bir belediyede görevli
zabıta amir ve memuru, atamaya yetkili amirin muvafakati ve memurun kabul
etmesi ile 15/1/1974 tarihli 7/7753 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan, Devlet Memurları Geçici Süreli Görevlendirme
Yönetmeliğinde belirtilen ilkelere uyulması şartıyla başka bir belediyede
geçici olarak görevlendirilebilir.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Belediye
zabıtasının motorlu araçları
MADDE
44 – (1) Ülke genelinde belediye
zabıtalarının, kiralama yöntemi dahil kullanacağı motorlu araçların hakim
rengi gök mavisi olup; araçların ön kaputunun üzerinde zabıta kokardı
bulunur. Ayrıca araçların arka kısımlarında büyük harfler ile yazılmış
"ZABITA" yazısı bulunur.
(2) Aracın sağ çamurluğundan
başlayarak aracın arkasını da dolaşacak şekilde sol çamurluğun bitiminde
son bulan 20 santimetre genişliğinde beyaz renkli bir kemer ve bu kemerin
sağ ve sol ortasına gelecek şekilde birer "ZABITA" yazısı ve kapı
ortalarına gelecek şekilde zabıta kokardı bulunur. Bu yazıların altında
küçük harflerle yazılmış elektronik posta ya da telefon-faks bilgilerini
içeren ilgili belediyenin ismi yer alır.
(3) Zabıta araçlarının tepe
lambaları mavi ve turuncu çift renklidir.
Savunma
amaçlı teçhizat
MADDE
45 – (1) Belediye zabıta
personeline görevleri esnasında karşılaştıkları direniş ve fiili saldırı
durumunda kullanılmak üzere göz yaşartıcı sprey, kask ve kalkan gibi
savunma amaçlı teçhizat verilebilir.
Kimlik
belgesi
MADDE
46 – (1) Her zabıta personeline
belediyelerce seri numaralı olarak bastırılacak olan üzerinde belediye
zabıtası kokardı bulunan bir kimlik belgesi verilir. (Şekil-19)
(2) Kimlik belgesinde memurun
adı, soyadı, görev yaptığı belediyenin ismi, sicil numarası, unvanı ve kan
grubu ve nüfus bilgileri yer alır.
(3) Kimlik belgesini belediye
başkanı, yetki vermesi halinde ilgili belediye başkan yardımcısı veya genel
sekreter imzalar.
(4) Bilgilerde değişiklik
oldukça keyfiyet, kimlik belgesine işlenir.
(5) Her ne suretle olursa olsun
görevinden ayrılan zabıta personeli, kimliğini belediye başkanlığına teslim
eder.
Hizmetin
gereğini yapmada uyulacak esaslar
MADDE
47 – (1) Acil durumlarda, kanun,
tüzük ve yönetmeliklerde açıklık olmayan veya işin uygulanma tarzına dair
emir bulunmayan yahut bunların uygulanmasında tereddüt hasıl olan işlerde
belediye zabıtası memuru kendi sorumluluğu altında durumun gerektirdiği
tedbirleri alır, keyfiyeti en kısa zamanda merciine bildirir.
Kendisine
teslim edilen eşyanın iyi kullanılması ve korunması
MADDE
48 – (1) Zabıta personeline teslim
edilmiş vasıta, malzeme, teçhizat ve eşyanın kaybolması, tahribi, kötü, hor
ve amaç dışı kullanımı durumunda kanunların ilgili hükümleri uygulanır.
Gönüllü
zabıta
MADDE
49 – (1) Zabıta teşkilatı
kurulmamış olan belediyelerde veya zabıta teşkilatı kurulmuş olmakla
beraber zabıta hizmetlerinin desteklenmesine ihtiyaç duyulan yerlerde
9/10/2005 tarihli ve 25981 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İl Özel
İdaresi ve Belediye Hizmetlerine Gönüllü Katılım Yönetmeliği hükümlerine
göre, gönüllü zabıta teşkilleri kurulması belediyelerce teşvik edilir.
Kazanılmış
hakların saklılığı
MADDE
50 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında
bulunan görevlere ilgili mevzuata göre atanmış olan zabıta personelinin
kazanılmış hakları saklıdır.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE
51 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde;
a) 5393 sayılı Belediye Kanunu,
b) 5216 sayılı Büyükşehir
Belediyesi Kanunu,
c) 2559 sayılı Polis Vazife ve
Selahiyet Kanunu,
ç) 657 sayılı Devlet Memurları
Kanunu,
d) 18/3/2002 tarihli ve
2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Kamu
Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel
Yönetmelik,
e) 21/2/1983 tarihli ve 83/6061
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Aday Memurların
Yetiştirilmelerine Dair Genel Yönetmelik,
f) 8/9/1986 tarihli ve 86/10985
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Devlet Memurları Sicil
Yönetmeliği,
g) 17/9/1982 tarihli ve 8/5336
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Disiplin Kurulları ve
Disiplin Amirleri Hakkında Yönetmelik,
ğ) 28/11/1982 tarihli ve 8/5743
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Devlet Memurlarının
Şikayet ve Müracaatları Hakkında Yönetmelik,
h) 27/6/1983 tarihli ve 83/6510
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Devlete ve Kişilere
Memurlarca Verilen Zararların Nevi ve Miktarlarının Tespiti, Takibi,
Amirlerinin Sorumlulukları, Yapılacak İşlemler Hakkında Yönetmelik,
ı) 15/3/1999 tarihli ve
99/12647 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Kamu Kurum ve
Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel
Yönetmelik,
i) 14/9/1991 tarihli ve 91/2268
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Memurlara Yapılacak
Giyecek Yardımı Yönetmeliği,
j) 18/3/2002 tarihli ve
2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğü konulan, Kamu
Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel
Yönetmelik,
hükümleri uygulanır.
Düzenleme
yapma
MADDE
52 – (1) Belediyeler; İçişleri
Bakanlığının görüşünü alarak bu Yönetmeliğe aykırı olmamak üzere belediye
meclisinin kararı ile düzenleme yapabilirler.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelikler
MADDE
53 – (1) 15/7/1969 tarih ve 13249
sayılı Resmî Gazete’de yayınlanan Belediye Zabıta Personeli Yönetmeliği ve
12/3/1990 tarih ve 20459 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanan Belediye Zabıta
Kıyafet Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
süresi
GEÇİCİ
MADDE – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde bütün zabıta
kuruluşları, teşkilat yapılarını ve ekte yer alan şekil ve örneklere göre
personelin kıyafet ve rütbe işaretlerini bu Yönetmeliğe göre düzenlerler.
Yürürlük
MADDE
54 – (1) Bu Yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE
55 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İçişleri Bakanı yürütür.
Devamı İçin Tıklayınız
|