Bankacılık Düzenleme ve
Denetleme Kurumundan:
BANKACILIK
DÜZENLEME VE DENETLEME KURUMU MESLEK PERSONELİNİN
YARIŞMA, YETKİ VE YETERLİK SINAVLARI
İLE ÇALIŞMA USUL VE
ESASLARINA DAİR YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
ve kapsam
MADDE
1 – (1) Bu Yönetmelik, Bankacılık
Düzenleme ve Denetleme Kurumu meslek personelinin yarışma, yetki ve
yeterlik sınavları ile çalışma usul ve esaslarını belirlemek amacıyla
düzenlenmiştir.
Dayanak
MADDE
2 – (1) Bu Yönetmelik, 19/10/2005
tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun 92 nci
maddesinin yedinci ve sekizinci fıkralarına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE
3 – (1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a) Başkan: Bankacılık Düzenleme
ve Denetleme Kurulu ve Kurumu Başkanını,
b) Kanun: 19/10/2005 tarihli ve
5411 sayılı Bankacılık Kanununu,
c) Komite: İnsan Kaynakları
Komitesini,
ç) KPSS: 18/3/2002 tarihli ve
2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla Resmî Gazete’de yayımlanan Kamu
Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel
Yönetmelik hükümlerine göre (A) grubu kadrolar için Öğrenci Seçme ve
Yerleştirme Merkezi Başkanlığı tarafından yapılan Kamu Personeli Seçme Sınavını,
d) Kurul: Bankacılık Düzenleme
ve Denetleme Kurulunu,
e) Kurum: Bankacılık Düzenleme
ve Denetleme Kurumunu,
f) Meslek personeli: Kanun ile
Kuruma verilen görevlerin gerektirdiği sürekli görev ve hizmetleri yürüten
bankalar yeminli murakıp ve yardımcıları, bankacılık uzman ve yardımcıları,
hukuk uzman ve yardımcıları ile bilişim uzman ve yardımcılarını,
g) Murakıp yardımcısı: Bankalar
yeminli murakıp yardımcısını,
ğ) Uzman yardımcısı: Bankacılık
uzman yardımcısı, hukuk uzman yardımcısı ve bilişim uzman yardımcısını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Meslek Personelinin Görevleri
Meslek
personelinin görevleri
MADDE
4 – (1) Meslek personeli, Kanun ve
ilgili diğer mevzuatla Kuruma verilen görevleri ilgili birim amirlerinin
gözetiminde yerine getirmekle yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Meslek Personelinin Seçimi
Giriş
sınavı
MADDE
5 – (1) Kuruma murakıp yardımcısı
ve uzman yardımcısı olarak atanacakların yazılı ve sözlü olmak üzere iki
aşamalı olarak yapılacak giriş sınavında başarılı olmaları şarttır. Bu
sınav, Kurum hizmet ihtiyacı dikkate alınarak Başkan tarafından uygun
görülecek tarihlerde açılır.
(2) Giriş sınavına çağrılacak
adayların sayısı açıktan atama izni alınmış kadro sayısının yirmi katından
fazla olamaz.
(3) Sınav aşamalarından
herhangi birini kazanamayanlar bir sonraki sınav aşamasına alınmazlar.
(4) Giriş sınavının sekretarya hizmetleri; Destek Hizmetleri Daire
Başkanlığınca yürütülür.
Duyuru
MADDE
6 – (1) Giriş sınavına katılma
şartları, açıktan atama izni alınmış kadro sayısı, uzmanlık alanları
ve/veya kontenjanları, KPSS yabancı dil test sınavı asgari doğru cevap
sayısı, KPSS puan türleri ve taban puanlar, puan sıralamasına göre kaç
adayın çağrılacağı, sınava son başvuru tarihi, başvuru yeri, başvuruda
istenecek belgeler, sınavın yeri, zamanı, içeriği ve değerlendirme yöntemi
ile sınava ilişkin diğer hususlar Başkan Oluru alınmak suretiyle, sınav
tarihinden en az bir ay önce Resmî Gazete’de ve Türkiye genelinde
yayınlanan tirajı en yüksek ilk beş gazeteden en az birinde ilan vermek
suretiyle duyurulur.
Aranan
şartlar
MADDE
7 – (1) Giriş sınavına başvuruda
bulunacak adayların, aşağıda belirtilen genel ve özel şartları taşımaları
gerekir.
a) Genel şartlar;
1) Türk vatandaşı olmak,
2) 26/9/2004 tarihli ve 5237
sayılı Türk Ceza Kanununa göre belli hakları kullanmaktan yoksun bırakılmış
olmamak,
3) 18 yaşını bitirmiş olmak,
4) Askerlikle ilgisi
bulunmamak, askerlik çağına gelmemiş bulunmak, askerlik çağına gelmiş ise
muvazzaf askerlik hizmetini yapmış yahut ertelenmiş veya yedek sınıfa geçirilmiş
olmak,
5) Görevini devamlı yapmasına
engel olabilecek akıl hastalığı bulunmamak,
6) Taksirli suçlar ve aşağıda
sayılan suçlar dışında tecil edilmiş hükümler hariç olmak üzere, altı aydan
fazla hapis veyahut affedilmiş olsalar bile Devletin şahsiyetine karşı
işlenen suçlarla, zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüz
kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı suçtan veya istimal ve istihlak
kaçakçılığı hariç kaçakçılık, Resmîihale ve alım
satımlara fesat karıştırma, kara para aklama, Devlet sırlarını açığa vurma,
vergi kaçakçılığı veya vergi kaçakçılığına teşebbüs ya
da iştirak suçlarından dolayı hükümlü bulunmamak,
7) 5411 sayılı Bankacılık
Kanununun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c), ve (d)
bentlerinde belirtilen şartları taşımak,
8) 5411 sayılı Bankacılık
Kanununun 26 ncı maddesinde yer alan çalışması
yasaklananlardan olmamak.
b) Özel şartlar;
1) Murakıp yardımcısı için; en
az dört yıllık fakülte ve yüksekokulların hukuk, iktisat, maliye,
bankacılık ve finans, bankacılık, işletme, işletme mühendisliği, endüstri
mühendisliği, kamu yönetimi, siyaset bilimi ve kamu yönetimi, siyaset
bilimi ve uluslararası ilişkiler, istatistik, ekonometri, uluslararası ilişkiler,
çalışma ekonomisi ile çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri bölümleri
ile bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul edilen yurt dışındaki
yükseköğretim kurumlarından mezun veya belirtilen alanlarda lisansüstü
eğitim yapmış olmak.
2) Bankacılık uzman yardımcısı
(bankacılık alanı) için; en az dört yıllık fakülte ve yüksekokulların
hukuk, iktisat, maliye, bankacılık ve finans, bankacılık, işletme, işletme
mühendisliği, endüstri mühendisliği, kamu yönetimi, siyaset bilimi ve kamu
yönetimi, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler, istatistik, ekonometri,
uluslararası ilişkiler, çalışma ekonomisi ile çalışma ekonomisi ve endüstri
ilişkileri bölümleri ile bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul edilen
yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun veya belirtilen alanlarda
lisansüstü eğitim yapmış olmak.
3) Hukuk uzman yardımcısı ve
bankacılık uzman yardımcısı (hukuk alanı) için; en az dört yıllık fakülte
ve yüksekokulların hukuk bölümleri ile bunlara denkliği yetkili makamlarca
kabul edilen yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun veya
belirtilen alanda lisansüstü eğitim yapmış olmak.
4) Bilişim uzman yardımcısı ve
bankacılık uzman yardımcısı (bilişim alanı) için; en az dört yıllık fakülte
ve yüksekokulların bilgisayar mühendisliği, elektrik mühendisliği,
elektronik mühendisliği, elektrik-elektronik mühendisliği, elektronik ve
haberleşme mühendisliği, endüstri mühendisliği, matematik mühendisliği,
fizik, matematik, istatistik, istatistik ve bilgisayar bölümleri ile
bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul edilen yurt dışındaki yükseköğretim
kurumlarından mezun veya belirtilen alanlarda lisansüstü eğitim yapmış olmak.
5) Sınavın yapıldığı yılın Ocak
ayının ilk günü itibariyle 30 yaşını doldurmamış olmak (Askerliğini yapmış
olanlar için bu sınıra askerlikte geçen süre eklenir).
6) Son başvuru tarihi
itibariyle geçerlilik süresi dolmamış KPSS’den
sınav ilanında yer alan puan türü ve/veya türlerinden taban puanı ve/veya
puanları almış olmak.
7) Başvuruda bulunulan KPSS
puan türü ve/veya türlerinden en yüksek puanı almış adaydan başlamak üzere
yapılan sıralamada, sınav ilanında belirtilen sayıda aday arasına girmiş
olmak (Son sıradaki adayla aynı puana sahip olan adaylar da giriş sınavına
kabul edilirler).
8) Daha önce bulunduğu
görevlerde olumsuz sicil almamış olmak.
İstenilecek
belgeler
MADDE
8 – (1) Giriş sınavına katılmak
isteyen adaylardan;
a) Başvuru formu,
b) Nüfus cüzdanı veya Kurumca
onaylı sureti,
c) Son üç ay içinde çekilmiş
iki adet renkli vesikalık fotoğraf,
ç) KPSS sınav sonuç belgesinin
aslı veya Kurumca onaylı sureti,
istenir.
(2) Ayrıca, atanmaya hak
kazanan adayların atama işlemi yapılmadan önce;
a) Yüksek öğrenim diploması
veya mezuniyet belgesinin (Eğitimini yurt dışında tamamlamış olanlar için
diploma denkliğinin yetkili makamlarca kabul edildiğini gösterir belgenin)
aslı veya Kurumca onaylı sureti,
b) Görevini devamlı olarak
yapmaya engel bir durumu olmadığına dair beyan,
c) Erkek adaylardan, askerlikle
ilişkisinin bulunmadığına dair beyan,
ç) Sabıka kaydının bulunmadığına
dair beyan,
d) Son üç ay içinde çekilmiş
altı adet renkli vesikalık fotoğrafı,
e) Tebliğe esas ikametgah
beyanı,
Kuruma teslim etmesi gerekir.
İstenilen belgeleri bildirilen süre içinde teslim etmeyen adayların ataması
yapılmaz.
(3) İstenilen belgelerde,
gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları geçersiz
sayılır ve atamaları yapılmaz. Bunların atamaları yapılmış olsa dahi iptal
edilir. Bu kişiler hiç bir hak talep edemez ve haklarında suç duyurusunda
bulunulur.
Başvuru
şekli ve yeri
MADDE
9 – (1) Giriş sınavına başvuru;
şahsen, elden veya posta yoluyla ilanda belirtilen adrese yapılır. Postayla
yapılacak başvuruların taahhütlü, iadeli taahhütlü, acele posta servisi
gibi yollarla yapılması zorunludur.
(2) İstenilen belgelerin en
geç, giriş sınavı ilanında belirtilen son başvuru tarihinin mesai saati
bitimine kadar Kurum evrakına teslim edilmesi gerekir. Postadaki gecikmeler
ve ilanda belirtilen süre içerisinde yapılmayan başvurular ile eksik belge
ve bilgiyle yapılan başvurular dikkate alınmaz.
Sınav
komisyonları
MADDE
10 – (1) Sınav komisyonları,
sınava gireceklerin kadro unvanları ve/veya uzmanlık alanları dikkate
alınarak; Başkanın ya da görevlendireceği Başkan
Yardımcısının başkanlığında ve Başkan tarafından yöneticiler ve meslek
personeli arasından belirlenecek en az beş üyeden oluşur. Gerek
görüldüğünde öğretim üyeleri arasından en çok dört üyenin daha komisyona
ilave edilmesi ve öğretim üyelerinin komisyon üyeliği görevine ilişkin
işlemlerin tesis edilmesi Başkanın onayıyla gerçekleştirilir. Giriş sınavı
açılan kadroların unvanı ve/veya uzmanlık alanları dikkate alınarak aynı
usulle birden fazla sınav komisyonu oluşturulabilir.
(2) Ayrıca, Kurum içinden iki
yedek üye tespit edilir. Asil üyelerin herhangi bir nedenle komisyona
katılamamaları halinde, yedek üyeler tespit sırasına göre komisyona
katılırlar.
(3) Komisyon, sınava
katılacakların belirlenmesi, soruların hazırlanması, sınavların
değerlendirilmesi, karara bağlanması, sonuçlara yapılacak itirazların
incelenmesi ile sınavlarla ilgili diğer işlemleri yürütür.
(4) Komisyon üyeleri, sınava
katılacaklardan üçüncü derece kan ve ikinci derece sıhri
hısımları ile ilgili kararlara katılamazlar.
(5) Komisyonun sekretarya hizmetleri, İnsan Kaynakları Müdürlüğü
tarafından yürütülür.
Giriş
sınavına çağrı
MADDE
11 – (1) Giriş sınavına süresi
içinde başvuran adayların başvuruları incelenerek adaylarda aranılan
şartların mevcut olup olmadığı İnsan Kaynakları Müdürlüğü tarafından tespit
edilir. İnsan Kaynakları Müdürlüğünce, aranılan şartları taşıyan adaylar
ilanda belirtilen KPSS puan türü ve/veya türlerinden, en yüksek puanı alan
adaydan başlanarak bir sıralamaya tabi tutulur. Sınav ilanında belirtilen
sayıda aday arasına girmiş olanlar komisyon tarafından tutanakla belirlenir
ve Kurum web sayfasında ilan edilmek suretiyle adaylara duyurulur.
(2) Giriş sınavına girme hakkı
kazanan adaylara, sınav yeri ve tarihini gösteren sınav giriş belgesi
verilir.
Yazılı
sınav aşaması
MADDE
12 – (1) Giriş sınavının yazılı
aşaması, Kuruma alınacak personelin bilgi düzeyini belirlemeye yönelik
olarak Kurum tarafından yapılır. Yazılı sınav için konusunda uzmanlaşmış
kişi veya kuruluşlardan gerekli destek sağlanabilir.
(2) Yazılı sınav aşağıdaki
konulardan oluşur.
a) Bankalar yeminli murakıp
yardımcısı ve bankacılık uzman yardımcısı (bankacılık alanı) için;
1) İktisat: Mikro İktisat,
Makro İktisat, Türkiye Ekonomisi, Uluslararası İktisat, Para- Banka,
İstatistik-Ekonometri,
2) Maliye: Kamu Maliyesi,
Maliye Politikası, Vergi Hukuku,
3) Hukuk: Anayasa Hukuku,
Borçlar Hukuku (Genel Esaslar), Medeni Hukuk (Genel Esaslar), Ticaret
Hukuku (Ticari İşletme, Şirketler Hukuku ve Kıymetli Evrak Hukuku), Ceza
Hukuku (Genel Esaslar),
4) Muhasebe: Genel Muhasebe,
Muhasebe Standartları ve Mali Tablolar Analizi, Envanter-Bilanço.
b) Hukuk uzman yardımcısı ve
bankacılık uzman yardımcısı (hukuk alanı) için;
1) Anayasa Hukuku, İdare Hukuku
ve İdari Yargı, Ceza Hukuku,
2) Borçlar Hukuku, Medeni
Hukuk, Ticaret Hukuku,
3) İcra ve İflas Hukuku, Usul Hukuku
(Ceza Muhakemeleri Usulü ve Hukuk Usulü Muhakemeleri),
4) Milletlerarası Özel Hukuk,
Uluslararası Hukuk.
c) Bilişim uzman yardımcısı ve
bankacılık uzman yardımcısı (bilişim alanı) için;
1) Temel bilgisayar programlama
ve algoritma geliştirme,
2) Temel matematik
uygulamaları,
3) Bilişim teknolojilerinde
temel kavramlar (Internet ve güvenlik, bilgisayar teknolojilerinde yeni
kavramlar, temel bilgisayar ağları, temel veri tabanı),
4) Endüstri Mühendisliği, Fizik
Mühendisliği, Matematik Mühendisliği, Matematik, Fizik, İstatistik ve dengi
alanlardan gelen adaylar için ayrıca; verilerin toplanması ve özetlenmesi,
hipotez testleri, olasılık ve olasılık dağılımları, değişkenler arası
ilişkiler, bankacılıkta, üstel ve logaritmik
fonksiyon kavramları ile ilgili uygulamalı problemler, diziler, seriler ve
uygulamaları, türev ve integralin iktisadi
uygulamaları, matris, doğrusal denklem sistemleri ve uygulamaları,
diferansiyel denklemlerle ilgili uygulamalı problemler, proje yönetimi,
lineer programlama: matematiksel modellerin kurulması ve çözümü,
5) Bilgisayar Mühendisliği ve
dengi alanlardan gelen adaylar için ayrıca; yazılım mühendisliği, veri
tabanı yönetim sistemleri, veri yapıları ve algoritmalar, bilgisayar
ağları, internet ve bilgi güvenliği, işletim
sistemleri,
6) Elektrik-Elektronik
Mühendisliği, Elektrik Mühendisliği, Elektronik Mühendisliği, Elektronik ve
Haberleşme Mühendisliği, Makine Mühendisliği ve dengi alanlardan gelen
adaylar için ayrıca; sayısal mantık tasarımı, mikro işlemciler, bilgisayar
mimarisi, haberleşme, sinyaller ve sistemler.
(3) Yazılı sınav aşamasında,
her sınav konusu veya grubu 100 üzerinden değerlendirilir ve başarılı
sayılabilmek için her sınav konusundan veya grubundan en az 60 puan
alınması ve sınav ortalamasının en az 65 puan olması gerekir. Yazılı sınav
aşamasında başarılı olamayan adaylar, sözlü sınav aşamasına katılamazlar.
Yazılı
sınavın uygulanması
MADDE
13 – (1) Soru kağıtları mühürlü
zarflar içinde bir tutanakla, sınav komisyonu başkanına veya komisyon
başkanının uygun göreceği komisyon üyesine tevdi edilir. Yazılı sınavda,
Kurum mührüyle mühürlenmiş olarak isim yeri kapatılabilen özel cevap
kağıtları kullanılır. Sınavlar, Destek Hizmetleri Daire Başkanlığınca
görevlendirilen personel gözetiminde yapılır.
(2) Sınav başlamadan adayların
kimlikleri bir tutanakla tespit edilir. Sınav komisyonu başkanına teslim
edilen sorular, komisyon başkanı tarafından gözetmenler ile adaylar
arasından seçilecek iki kişi önünde yine bir tutanakla salon başkanına
teslim edilir. Teslim alınan soru zarflarının adaylar önünde açıldığı ve
zarfların içinden numaraları dikkate alınarak kaç soru kağıdı çıktığı ve
sınavın başlama saati hususunda ayrı bir tutanak düzenlenir.
(3) Sınav sonunda adaylardan
toplanan soru ve cevap kağıtları ile adaylara dağıtılmayan soru kağıtları
ve tutanaklar, salon başkanı tarafından, gizli ve kişiye özel bir zarf
içine konularak zarf kapatılıp mühürlendikten sonra sınavın saat kaçta
bittiği, sınava kaç adayın katıldığı, adaylardan toplanan soru kağıtları
ile dağıtılmayan soru kağıtlarının kaç adet olduğu gözetmenler ile adaylar
arasından seçilecek iki kişi önünde diğer bir tutanakla tespit olunur ve
zarf bu tutanakla birlikte sınav komisyonu başkanına teslim edilir. Sınav
kağıtlarındaki isim yerleri, kağıtların okunmasından sonra komisyon
huzurunda açılır.
(4) Sınav komisyonu cevap
kağıtlarını değerlendirerek sınav sonuçlarını en geç iki ay içerisinde bir
tutanakla Destek Hizmetleri Daire Başkanlığına teslim eder. Başarılı
olanların listesi, sonuçların teslimi tarihinden itibaren en geç iki iş
günü içerisinde Kurum merkez hizmet binasında ve Kurum web sayfasında ilan
edilir. Ayrıca yazılı sınav sonucu ve sözlü sınav tarihi, başarılı olan
adaylara tebliğ edilir.
Sözlü
sınav aşaması
MADDE
14 – (1) Giriş sınavının sözlü
aşaması, adayların sınav konularına ilişkin bilgi düzeylerinin ölçülmesinin
yanı sıra hizmetin gerektirdiği ifade yeteneği, tavır, hareket ve temsil
kabiliyeti gibi kişisel nitelikleri haiz olup olmadıklarının belirlenmesine
yönelik olarak sınav komisyonu tarafından yapılır.
(2) Sınav komisyonu üyelerinin
her aday için 100 üzerinden verecekleri notların aritmetik ortalaması sözlü
sınav sonucunu gösterir. Sözlü sınavdan, en az 65 puan alan adaylar
başarılı sayılır.
Değerlendirme
MADDE
15 – (1) Sınav komisyonu, giriş
sınavının yazılı ve sözlü aşamasında başarılı olan adayların, yazılı ve
sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalamasını almak suretiyle giriş sınavı
başarı puanını tespit eder ve kadro unvanı ve/veya uzmanlık alanları
itibariyle sıralamaya tabi tutar. Sınavda başarılı olanların sayısı ilan
edilen kadro sayısından fazla ise en yüksek puan alan adaydan başlamak
üzere sıralama yapılarak, belirtilen kadro sayısı kadar aday giriş
sınavında başarılı olmuş kabul edilir. Giriş sınavında, 65 ve üzerinde puan
almış olmak bu sıralamaya giremeyen adaylar için müktesep hak teşkil etmez.
(2) Sınav komisyonu tarafından
düzenlenen ve giriş sınavında başarılı olan adayların listesini gösterir
tutanak, sözlü sınav bitimini takip eden beş iş günü içerisinde Başkanın
onayına sunulur.
(3) Sınav duyurusunda uzmanlık
alanları itibariyle alınacak personel sayısına yer verildiği hallerde,
yapılan sınavda bu sayıda aday başarılı olmamış ise sınav komisyonunun
önerisi üzerine uzmanlık alanları itibariyle belirlenen kontenjanlar
arasında sayısal değişiklik yapmaya Başkan yetkilidir.
(4) Giriş sınavında başarılı
olan adaylar, Kurum merkez hizmet binasında ve Kurum web sayfasında ilan
edilir. Ayrıca, sınav sonucu başarılı olan adaylara yazılı olarak
bildirilir.
(5) Giriş sınavında başarılı
olamayan adaylara sınav sonuçlarının açıklanmasından itibaren en geç iki ay
içerisinde istekleri üzerine başvuru belgeleri iade edilir.
(6) Giriş sınavına katılanların
aldıkları notları gösteren listeler ile tutanaklar haricinde kalan belge ve
kayıtlar bir yıl saklandıktan sonra imha edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Murakıp
Yardımcıları ve Uzman Yardımcılarının Yetiştirilmesi
Yardımcılık
süresi
MADDE
16 – (1) Murakıp yardımcıları ve
uzman yardımcıları, mesleğe alındıktan sonra en az üç yıllık bir
yardımcılık dönemi geçirirler. Bu süre içinde toplam üç ayı aşan hastalık
izni verilenler, askerlik nedeniyle görevinden ayrı kalanlar ve ücretsiz
izin kullananların yardımcılık süreleri, ayrı kaldıkları süre kadar
uzatılır.
Yetiştirilme
esasları
MADDE
17 – (1) Kurum, hazırlayacağı
genel ve özel yetiştirme programları ile murakıp yardımcıları ve uzman
yardımcılarının, yardımcılık dönemlerinde en iyi şekilde yetişmelerini
sağlar.
(2) Murakıp yardımcıları ile
uzman yardımcılarının yetiştirilmesinde;
a) Kişiliklerini mesleğin
gerektirdiği bağımsızlık ve tarafsızlık ilkeleri çerçevesinde geliştirmek,
b) Mesleki mevzuat ve uygulama
ile inceleme ve soruşturma konularında tecrübe ve uzmanlık kazanmalarını
sağlamak,
c) Bilimsel çalışma, araştırma
ve bilgisayar gibi çağdaş araç ve gereçlerden yararlanma alışkanlığını
kazandırmak,
ç) Uluslararası çağdaş denetim
standartlarını, tekniklerini ve ilkelerini öğretmek,
d) Yazışma yapma ve rapor yazma
konusunda bilgi ve yetenek kazandırmak,
e) Yabancı dil bilgilerinin
gelişmesini sağlamak,
f) Sosyal, kültürel ve
özellikle uzmanlık gerektiren etkinliklere aktif olarak katılmalarını
sağlamak amacıyla yol gösterici ve teşvik edici olmak,
g) Yönetici olmak için gerekli
nitelikleri kazanmalarına yardımcı olmak,
gibi amaçlara öncelik verilir.
Temel
eğitim
MADDE
18 – (1) Murakıp yardımcıları ve
uzman yardımcıları yetiştirme programları süresince 21/2/1983 tarihli ve
83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla kabul edilen Aday Memurların
Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik çerçevesinde ve Destek
Hizmetleri Daire Başkanlığınca hazırlanan program kapsamında, temel eğitime
tabi tutulur. Temel eğitimde başarılı sayılabilmek için eğitim sonunda
yapılan sınavdan 100 üzerinden en az 60 puan alınması gerekir.
Birimlerde
görevlendirme
MADDE
19 – (1) Temel eğitimde başarılı
bulunanlar, Destek Hizmetleri Daire Başkanlığınca hazırlanarak Başkan
tarafından onaylanan görevlendirme programı çerçevesinde yardımcılıkları
süresince en az iki ana hizmet biriminde görevlendirilir.
(2) Bankalar yeminli
murakıpları ile bankacılık, hukuk ve bilişim uzmanları, murakıp
yardımcıları ve uzman yardımcılarının mesleki eğitimlerine yardımcı olmak,
teorik ve teknik bilgileri vermek, işlerin yürütülmesi hususunda gerekli
bilgi ve becerileri kazanmalarına yardımcı olmak ve görevlerine
intibaklarını sağlamak, yazılı ve sözlü ifade, takip ve denetim
yeteneklerinin geliştirilmesi hususunda gerekli yardımı yapmak ve yol
göstermekle görevlidirler.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Yetki Sınavı
Yetki
sınavına girebilme şartları
MADDE
20 – (1) Kurumda en az iki yıl
çalışmış, olumsuz sicil almamış murakıp yardımcıları ve uzman yardımcıları
yetki sınavına girme hakkını elde eder. Bu süre içinde toplam üç ayı aşan
hastalık izni verilenler, askerlik nedeniyle görevinden ayrı kalanlar ve
ücretsiz izin kullananların yetki sınavına girme süreleri, ayrı kaldıkları
süre kadar uzatılır.
(2) Yetki sınavına gireceklerin
gerekli şartları taşıyıp taşımadıkları Destek Hizmetleri Daire
Başkanlığının ilgili müdürlüğünce tespit edilir ve sonuç yazılı olarak
yetki sınavı komisyonuna bildirilir.
Yetki
sınavı
MADDE
21 – (1) Yetki sınavı, Başkan
tarafından belirlenen yer ve günde yazılı olarak yapılır. Yetki sınavına
alınacak murakıp yardımcıları ve uzman yardımcılarına yetki sınavının
yapılacağı yer ve gün en az iki ay önceden yazılı olarak bildirilir.
(2) Mazeretleri sebebiyle yetki
sınavına giremeyenlerce ibraz edilen belgeler, yetki sınavı komisyonu
tarafından incelenerek sonuca bağlanır. Haklı ve geçerli mazeretleri yetki
sınavı komisyonu tarafından kabul edilenler, mazeretlerinin kalktığı
tarihten itibaren, yetki sınavına giriş için gerekli şartları taşımayanlar
ise gerekli şartları haiz oldukları tarihten itibaren üç ay içerisinde
sınava alınırlar.
Yetki
sınavı komisyonları
MADDE
22 – (1) Yetki sınavı komisyonları
her bir meslek personeli grubu itibariyle 31 inci maddede belirtilen usul
ve esaslara göre oluşturulur.
Yetki
sınavı konuları
MADDE
23 – (1) Yetki sınavı konuları, 33
üncü maddede yer alan konular arasından ilgili yetki sınavı komisyonu
başkanının teklifi ve Başkanın onayı ile belirlenir.
(2) Başkan tarafından gerekli
görülmesi halinde yetki sınavının yapılmasından önce, sınav konularına
ilişkin olarak eğitim verilir.
Yetki
sınavı notları
MADDE
24 – (1) Yetki sınavı notu,
konularına göre ayrı ayrı yapılan yazılı
sınavlarda alınacak olan notların ortalamasıdır. Yetki sınavı konularında
başarılı sayılabilmek için her bir sınavdan 100 tam puan üzerinden en az 50
puan alınması, yapılan yazılı sınav notlarının ortalamasının ise en az 65
puan olması zorunludur.
(2) Sınav komisyonları cevap
kağıtlarını değerlendirerek sınav sonuçlarını en geç kırk beş gün
içerisinde bir tutanakla Destek Hizmetleri Daire Başkanlığına teslim eder.
Başarılı olanların listesi, sonuçların teslimi tarihinden itibaren en geç
iki iş günü içerisinde ilgililere bildirilir.
Yetki
sınavında başarılı olanlar
MADDE
25 – (1) Yetki sınavında başarılı
olan murakıp yardımcıları ve uzman yardımcılarına, yeterlik sınavına kadar geçecek olan dönem için Başkan onayı ile, usulüne uygun
olarak yemin etmek kaydıyla, yardımcılıkları döneminde tek başına yerinde
denetim ve gözetim yapabilme yetkisi verilir. Yetki sınavında başarılı
olamayanlar, yardımcılıkları süresince tek başına yerinde denetim ve gözetim
yapamazlar.
ALTINCI BÖLÜM
Tez Hazırlama
Tez
konusunun belirlenmesi ve teslimi
MADDE
26 – (1) Murakıp yardımcıları ve
uzman yardımcıları, yetki sınav sonuçlarının kendilerine tebliğ edildiği
tarihten itibaren en geç dört ay içerisinde hazırlamak istedikleri iki tez
konusunu, Komiteye iletilmek üzere, bağlı bulundukları daire başkanlıkları
aracılığıyla Destek Hizmetleri Daire Başkanlığına bildirir. Komiteye
intikal eden tez teklifleri, Komite tarafından beş gün içinde
değerlendirilerek, Başkanın onayına sunulur.
(2) Başkan, tez konularını
kendisine intikalini takip eden yedi gün içinde onaylar veya geri gönderir.
Tez konularının geri gönderilmesi halinde Komite tez konularını beş gün
içinde Başkanın önerileri doğrultusunda yeniden belirleyerek onaya sunar.
(3) Murakıp yardımcıları ve
uzman yardımcılarına, belirlenen tez konusunun kendilerine tebliğ
tarihinden itibaren tezlerin hazırlanması için en çok altı ay süre verilir.
(4) Tezin hazırlanmasında,
konunun başka bir kurum ve/veya kuruluşta uzmanlık, yüksek lisans, doktora
tezi veya başka bir ad altında içerik ve sonuçları açısından aynı şekilde
incelenip savunulmamış olması esastır.
(5) Tezin, murakıp yardımcısı
ve uzman yardımcısının kendi görüş ve değerlendirmelerini içermesi ve
bilimsel araştırma esaslarına uygun olarak hazırlanması gerekir. Tezler,
içindekiler dizini, tablolar, ekler ve kaynakça kısımları hariç en fazla
sekiz bin kelimeden oluşacak şekilde hazırlanır.
(6) Murakıp yardımcıları ve
uzman yardımcıları hazırladıkları tezlerini süresi içerisinde, bağlı
bulundukları daire başkanlıkları aracılığıyla Destek Hizmetleri Daire
Başkanlığına teslim etmek zorundadır.
(7) Tezini süresi içinde teslim
edemeyen murakıp yardımcıları ve uzman yardımcılarından, teslim edememe
sebebi Komite tarafından kabul edilebilir mücbir bir sebebe dayananlara,
Komite tarafından bir aylık ek bir süre verilebilir.
Tez
jürisi
MADDE
27 – (1) Tez jüriliği, 31 inci
maddede belirtilen yeterlik sınav komisyonları tarafından veya Başkan
tarafından meslek personeli arasından belirlenecek beş asil ve iki yedek
üyeden oluşur. Gerek görüldüğünde öğretim üyeleri arasından en çok iki üye
daha tez jürisine ilave edilebilir.
(2) Tez jürisi, asil üye tam
sayısı ile toplanır. Asil üyelerin herhangi bir nedenle toplantıya
katılamamaları durumunda, yedek üyeler tespit sırasına göre tez jürisine
katılırlar.
Tezlerin
değerlendirilmesi
MADDE
28 – (1) Destek Hizmetleri Daire
Başkanlığı kendisine intikal eden tezleri, en geç üç gün içinde tez jürisi
üyelerine intikal ettirir.
(2) Tez jürisi tezlerle ilgili
değerlendirmelerini yaptıktan sonra düzeltme yapılmasını öngördüğü tezleri
ilgili murakıp yardımcısı ve uzman yardımcısına ulaştırır ve bunlara tezlerini
düzeltmeleri için bir aylık ek süre tanır.
(3) Tez jürisi her bir tezle
ilgili değerlendirmeleri içeren rapor hazırlar. Bu raporlar 35 inci madde
kapsamında yapılacak başarı sıralamasında dikkate alınmak üzere Komite
tarafından yeterlik sınav komisyonlarına sunulur.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Yeterlik Sınavı ve Atama
Yeterlik
sınavı
MADDE
29 – (1) Yeterlik sınavı, mesleki
mevzuat bilgisinin ölçülmesine yönelik olarak yazılı ve sözlü sınav olmak
üzere iki aşamadan ibarettir.
Yeterlik
sınavına girebilme şartları
MADDE
30 – (1) Murakıp yardımcıları ve
uzman yardımcıları;
a) Adaylıkta geçen süreler
dahil en az üç yıl çalışmış olmaları (Bu süreye ücretsiz izinler, üç ayı
geçen hastalık izni ve askerlikte geçen süreler dahil değildir),
b) Her yıl olumlu sicil almış
olmaları,
şartıyla yeterlik sınavına
girmeye hak kazanırlar.
Yeterlik
sınav komisyonları
MADDE
31 – (1) Yeterlik sınavı
komisyonları, yeterlik sınavına gireceklerin kadro unvanları ve/veya
uzmanlık alanları dikkate alınarak,
a) Murakıp yardımcılığı için;
denetim dairelerinden sorumlu başkan yardımcısının başkanlığında, kendisine
bağlı yöneticiler ve/veya meslek personeli arasından,
b) Bankacılık uzman
yardımcılığı (bankacılık alanı) için; düzenleme ve uygulama dairelerinden
sorumlu başkan yardımcısının başkanlığında, kendisine bağlı yöneticiler
ve/veya meslek personeli arasından,
c) Hukuk uzman yardımcılığı ve
bankacılık uzman yardımcılığı (hukuk alanı) için; Hukuk İşleri Daire
Başkanının başkanlığında, kendisine bağlı meslek personeli arasından,
d) Bilişim uzman yardımcılığı
ve bankacılık uzman yardımcılığı (bilişim alanı) için; Bilgi Yönetimi Daire
Başkanlığından sorumlu başkan yardımcısının başkanlığında, kendisine bağlı
yöneticiler ve/veya meslek personeli arasından,
Başkan tarafından belirlenecek
toplam beş asil üye ile iki yedek üyeden oluşur.
(2) Hukuk uzman yardımcılığı,
bankacılık uzman yardımcılığı (hukuk alanı), bilişim uzman yardımcılığı ve
bankacılık uzman yardımcılığı (bilişim alanı) yeterlik komisyonları için,
komisyon başkanlarının talebi ve Başkanın onayı üzerine Kurum dışından en
az doktora unvanına sahip en fazla iki öğretim görevlisi asil üye olarak
görevlendirilebilir.
(3) Yeterlik sınav komisyonunun
sekretarya hizmetleri; murakıp yardımcılığı,
bankacılık uzman yardımcılığı (bankacılık alanı), bilişim uzman
yardımcılığı ve bankacılık uzman yardımcılığı (bilişim alanı) için ilgili
başkan yardımcısının uygun göreceği dairelerce; hukuk uzman yardımcılığı ve
bankacılık uzman yardımcılığı (hukuk alanı) için Hukuk İşleri Daire Başkanlığınca
yürütülür.
Yeterlik
sınavının tarihi ve duyurusu
MADDE
32 – (1) Yeterlik sınavı, 16 ncı maddede belirtilen sürenin tamamlanmasını müteakip
yapılır ve sınavın yapılacağı tarihten en az iki ay önce sınav tarihi ve
yeri murakıp yardımcıları ve uzman yardımcılarına duyurulur.
Yazılı
sınav
MADDE
33 – (1) Yazılı sınav aşağıdaki
konulardan oluşur.
a) Murakıp yardımcılığı için;
1) Genel Bankacılık Bilgisi:
Bankacılık Kanunu ve bu Kanuna ilişkin yönetmelik ve tebliğler ile bunların
denetim ve gözetimi,
2) Diğer Mesleki Mevzuatın
Denetim ve Gözetimi: Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu, Finansal Kiralama Kanunu, Çekle Ödemelerin Düzenlenmesi
ve Çek Hamillerinin Korunması Hakkında Kanun, Sermaye Piyasası Kanunu,
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kanunu, Karaparanın
Aklanmasının Önlenmesine Dair Kanun, Ödünç Para Verme İşlemleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin bankacılığı ilgilendiren hükümleri,
3) Hukuk: Ticaret Hukuku,
Borçlar Hukuku, İcra ve İflas Hukuku, Ceza Hukuku (Genel hükümler), Medeni
Hukuk ve Türk Vergi Mevzuatının bankacılığı ilgilendiren hükümleri,
4) Banka Muhasebesi ve Mali
Analiz: Banka Muhasebesi, Türkiye Muhasebe Standartları, Finansal Tabloların Analiz ve Teknikleri, Revizyon ve
Kontrol.
b) Bankacılık uzman
yardımcılığı (bankacılık alanı) için;
1) Genel Bankacılık Bilgisi:
Bankacılık Kanunu ve bu Kanuna ilişkin yönetmelik ve tebliğler ile bunların
uygulanması,
2) Diğer Mesleki Mevzuatın
Uygulanması: Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu, Finansal
Kiralama Kanunu, Çekle Ödemelerin Düzenlenmesi ve Çek Hamillerinin
Korunması Hakkında Kanun, Sermaye Piyasası Kanunu, Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası Kanunu, Karaparanın Aklanmasının
Önlenmesine Dair Kanun, Ödünç Para Verme İşlemleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin bankacılığı ilgilendiren hükümleri,
3) Hukuk: Ticaret Hukuku,
Borçlar Hukuku, İcra ve İflas Hukuku, Ceza Hukuku (Genel hükümler), Medeni
Hukuk ve Türk Vergi Mevzuatının bankacılığı ilgilendiren hükümleri,
4) Banka Muhasebesi ve Finansal Tabloların Değerlendirilmesi: Banka
Muhasebesi, Türkiye Muhasebe Standartları ve Finansal
Tabloların Değerlendirilmesi.
c) Hukuk uzman yardımcılığı ve
bankacılık uzman yardımcılığı (hukuk alanı) için;
1) Genel Bankacılık Bilgisi:
Bankacılık Kanunu ve bu Kanuna ilişkin yönetmelik ve tebliğler ile bunların
değerlendirilmesi ve yorumlanması,
2) Diğer Mesleki Mevzuatın
Değerlendirilmesi ve Yorumlanması: Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu,
Finansal Kiralama Kanunu, Çekle Ödemelerin
Düzenlenmesi ve Çek Hamillerinin Korunması Hakkında Kanun, Sermaye Piyasası
Kanunu, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kanunu, Karaparanın
Aklanmasının Önlenmesine Dair Kanun, Ödünç Para Verme İşlemleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin bankacılığı ilgilendiren hükümleri,
3) Kamu Hukuku: Anayasa Hukuku,
İdare Hukuku, İdari Yargılama Usul Hukuku, Ceza Hukuku, Ceza Muhakemesi
Hukuku,
4) Özel Hukuk: Medeni Hukuk,
Borçlar Hukuku, Ticaret Hukuku, İcra ve İflas Hukuku, Medeni Usul Hukuku.
d) Bilişim uzman yardımcılığı
ve bankacılık uzman yardımcılığı (bilişim alanı) için;
1) Temel Bilişim Bilgisi:
Matematiksel Temeller, Temel İstatistik ve Bilgi Teknolojisi Temelleri,
2) Yazılım ve Veri Tabanı:
Programlama Dilleri, İşletim Sistemleri, Yazılım Mühendisliği, Veri Tabanı
Yönetim Sistemleri, Veri Yapıları,
3) Bilgisayar Ağları,
Teknolojileri ve Veri Güvenliği: Bilgisayar Mimarisi, Bilgisayar Ağları,
Veri İletişim Güvenliği,
4) Bilgi Sistemleri Denetimi:
Bilgi Sistemleri Denetimi Mevzuatı ve Uygulamaları, Uluslararası Kabul
Görmüş Yaklaşımlar ve Standartlar, Bilgi Sistemleri Risk Yönetimi.
(2) Yeterlik sınavında, sınava
girecek murakıp yardımcıları ve uzman yardımcıları, bu maddenin birinci
fıkrasında yer alan sınav konularından önce, Genel Bankacılık Uygulamaları
ve Ürünleri, Türk Bankacılık Sistemine ve Türkiye Ekonomisine İlişkin
Bilgiler konularında komisyon başkanları tarafından belirlenecek aynı
sorulardan oluşan yazılı bir sınava tabi tutulurlar.
(3) Yazılı sınavın
değerlendirmesi yeterlik sınav komisyonu üyelerince 100 puan üzerinden
verilen notların aritmetik ortalaması alınarak yapılır ve bir tutanakla
tespit edilir. Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için her yazılı sınav
grubundan en az 50 puan alınması ve bunların ortalamasının 65'ten aşağı
olmaması gerekir.
(4) Sınav komisyonu cevap
kağıtlarını değerlendirerek sınav sonuçlarını en geç iki ay içerisinde bir
tutanakla Destek Hizmetleri Daire Başkanlığına teslim eder. Başarılı
olanların listesi, sonuçların teslimi tarihinden itibaren en geç iki iş
günü içerisinde ilgililere bildirilir.
(5) Geçerli bir mazereti
olmaksızın yazılı sınava girmeyenler yeterlik sınavında başarısız olmuş
sayılır. Mazereti olanlar, mazeret bitiminden itibaren en az bir ay sonra
tekrar sınava çağrılır.
Sözlü
sınav
MADDE
34 – (1) Yazılı sınavın
tamamlanmasını müteakip bir ay içerisinde, murakıp yardımcıları ve uzman
yardımcıları Kurumun görev alanına giren konularda sözlü sınava tabi
tutulur. Sözlü sınavda genel konular ile birlikte murakıp yardımcıları ve
uzman yardımcılarının, murakıplık/uzmanlık yeterliğini taşıyıp taşımadıkları
ve tepki, muhakeme, kavrayış, ikna, bildiğini ifade ve temsil kabiliyetleri
ölçülür.
(2) Sözlü sınava ilişkin
değerlendirme yeterlik sınav komisyonu üyelerince 100 puan üzerinden
verilen notların aritmetik ortalaması alınarak yapılır ve bir tutanakla
tespit edilir. Sözlü sınavda başarılı sayılabilmek için bu puanın en az 65
olması şarttır.
(3) Murakıp yardımcıları için
sözlü sınav notunun hesabında yetişme notu olarak aşağıda yer alan notlar
da dikkate alınır:
a) Murakıp yardımcıları hakkında,
birlikte çalıştıkları murakıplar tarafından refakat dönemi için verilen
gizli görüş belgesi notları,
b) Yetkili murakıp
yardımcılarının yaptıkları inceleme ve denetimler sonunda düzenledikleri
raporlara yeterlik sınav komisyonunca takdir edilen notlar.
(4) Geçerli bir mazereti
olmaksızın sözlü sınava girmeyenler yeterlik sınavında başarısız olmuş
sayılır. Mazereti olanlar, mazeret bitiminden itibaren en az bir ay sonra
tekrar sınava çağrılır.
Yeterlik
sınav notu ve sonucu
MADDE
35 – (1) Yeterlik sınavı yazılı ve
sözlü sınav notları ortalamasından oluşur.
(2) Yeterlik sınavına giren
murakıp yardımcıları ile uzman yardımcılarının başarı sıralaması, yeterlik
sınav notları ile tez değerlendirmeleri dikkate alınarak oluşturulur.
(3) Yeterlik sınav sonuçları
sözlü sınavın bitimini müteakip iki gün içerisinde ilan edilir. Yeterlik
sınavında başarısız olanlar, sınav sonuçlarının açıklandığı tarihten
itibaren en geç üç ay içerisinde Komite tarafından belirlenecek bir tarihte
29, 30, 31, 32, 33, 34 ve 35 inci maddelerde yer alan usul ve esaslar
çerçevesinde ikinci kez yeterlik sınavına tabi tutulur.
Bankalar
yeminli murakıplığı, bankacılık uzmanlığı, hukuk uzmanlığı ve bilişim
uzmanlığına atanma
MADDE
36 – (1) Tez hazırlayan, yeterlik
sınavında başarılı bulunan ve Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye
Tespit Sınavından en az (C) düzeyinde yabancı dil puanını aldığını
belgeleyen murakıp yardımcıları, bankalar yeminli murakıbı; uzman
yardımcıları ise ilgisine göre bankacılık, hukuk veya bilişim uzmanı kadrolarına
atanırlar.
(2) Tez hazırlayan ve yeterlik
sınavında başarılı olan ancak Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye
Tespit Sınavından en az (C) düzeyinde yabancı dil puanı aldığını
belgeleyemeyen murakıp yardımcıları ve uzman yardımcılarının, bu puanı
aldıklarını belgeledikleri tarihe kadar atamaları yapılmaz.
Murakıp
yardımcılığı ve uzman yardımcılığından çıkarılma
MADDE
37 – (1) Murakıp yardımcıları ve
uzman yardımcılarından;
a) Mazereti olmaksızın tez
hazırlamayanlar veya yeterlik sınavına girmeyenler,
b) Yeterlik sınavında iki defa
başarısız olanlar,
diğer kamu kurum ve
kuruluşlarındaki öğrenim durumlarına uygun kadrolara atanmak üzere Devlet
Personel Başkanlığına bildirilir.
(2) Murakıp yardımcıları ve
uzman yardımcılarından temel eğitim sonucunda yapılacak sınavda 100
üzerinden 59 veya daha aşağı puan alanların Kurumdaki görevine son verilir.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Meslek
Personelinin Çalışma Usul ve Esasları
Çalışmada
uygulanacak temel usul ve esaslar
MADDE
38 – (1) Meslek personeli görevlerini,
ilgili mevzuat çerçevesinde, bilimsel veri ve yöntemleri kullanarak, Kurum
politika ve stratejileri doğrultusunda yerine getirir.
(2) Meslek personelinin;
tasarruf sahiplerinin hak ve menfaatlerini korumak, mali piyasalarda güven
ve istikrarı ve ekonomik kalkınmanın gereklerini de dikkate alarak kredi
sisteminin etkin bir şekilde çalışmasını sağlamak üzere, Kanun ve ilgili
diğer mevzuatın düzenlemeler de yapmak suretiyle uygulanmasını sağlamaya,
uygulamayı izlemeye ve denetlemeye, tasarrufların güvence altına alınmasını
temin etmeye, bankaların düzenli ve emin bir şekilde çalışmasını tehlikeye
sokabilecek her türlü işlem ve uygulamaları önlemeye yönelik olarak
çalışmaları esastır.
(3) Meslek personelinin
görevlerini yerine getirirken, ilgili kişi ve kuruluşların çalışanlarına
karşı görevin gerektirdiği vakar ve ciddiyet içinde davranmaları esastır.
Ayrıca, gözetim, denetim, inceleme ve değerlendirmelerde saptanan hususlar
hakkında ilgililerle görüşmelerde veya bilgi isteme taleplerinde, Kurum
ciddiyetine yakışır bir şekilde davranılması, uyarıcı, yol gösterici,
öğretici ve yapıcı olunması gerekir.
Meslekî
ve bilimsel çalışma esası
MADDE
39 – (1) Meslek personeli, görev
konularına giren işlerin yanı sıra, meslekî ve bilimsel çalışmalarda da
bulunurlar. Söz konusu çalışmaları ihtiyaren
yapabilecekleri gibi amirlerince verilen görev üzerine de yapabilirler.
Çalışmada
ihtisaslaşma
MADDE
40 – (1) Meslek personelinin,
Kurumun görev alanına giren konularda bilgi ve ihtisas sahibi olmaları
esastır.
(2) Ancak, Kurumdaki iş hacmi
dikkate alınarak, meslek personelinin Kurumun görev alanına giren
konulardan birinde ihtisas sahibi olmaları da sağlanabilir.
İş
akışında süreye uyum
MADDE
41 – (1) Meslek personelinin,
kendilerine ilgili amir tarafından verilen iş ve görevleri, söz konusu iş
ve görevlerin gerektirdiği sürelerde bitirmeleri esastır. Süresinde
tamamlanamayacağı düşünülen işler ve görevler hakkında ilgili amire bilgi
verilir.
Meslek
personelinin iş akışına katılımı
MADDE
42 – (1) Meslek personeli,
kendisine intikal eden yazılardan cevaplandırılması gerekenleri, amiri
tarafından verilen talimatları dikkate almak suretiyle cevaplandırır.
Meslek personeli gerekli yetkilendirme kapsamında, yazılarda ve ileride
değerlendirilmesi gereken işlemlerin dosyasında saklanmasına ilişkin
işlemlerde imza ve/veya paraf atmaktan kaçınamaz. Ancak, ilgili amir
tarafından verilen talimata aykırı bir görüşünün bulunması halinde, işlemin
tekemmülünde meslek personeli paraf hanesine "karşı görüşüm
bulunmaktadır" ibaresini yazarak, bu ibarenin yanına paraf atmak
suretiyle aykırı görüşünü nedenleriyle birlikte açıkça kayda geçirmek
hakkına sahiptir.
Çalışma
grupları oluşturulması
MADDE
43 – (1) Yapılacak işin niteliği,
hacmi ve süresinin birden fazla meslek personelinin birlikte çalışmasını
gerektirdiği hallerde, daire başkanlıkları için ilgili Başkan yardımcısının
ve doğrudan Başkana bağlı olan birimler için ilgili daire başkanının
teklifi ve Başkanın onayıyla süreli çalışma grupları oluşturulabilir.
(2) Çalışma gruplarına gerekli
görüldüğü hallerde, daire başkanlıkları için ilgili Başkan yardımcısı ve
doğrudan Başkana bağlı olan birimler için ilgili daire başkanı tarafından
grup başkanı görevlendirilir.
(3) Grup başkanı, çalışma
grubuna katılanların görüşünü alarak, ilgili çalışmanın uygun bir şekilde
devamını ve iş akımında en olumlu sonuçların alınmasını sağlayacak
yöntemlerin uygulanmasına çalışır. Ayrıca, grup başkanı çalışmaların
gidişatı hakkında ilgili amire düzenli aralıklarla bilgi vermekle
yükümlüdür.
(4) Çalışma grubunun yaptığı
çalışma sonucu, ortak bir raporda toplanır. Hazırlanacak ortak rapor
çalışmaya katılanlar tarafından imzalanır. Çalışmaya katılanlardan karşı
görüşü bulunanlar, raporun ekine, görüşlerinin dayanağını belirtmek
suretiyle kayıt koymak zorundadırlar.
Denetim
ve gözetim ile görevli meslek personeli
MADDE
44 – (1) Denetim ve gözetim ile
görevli meslek personeli, bu Yönetmeliğin 38, 39, 40, 41, 42 ve 43 üncü
maddelerinde belirtilen hususlara ek olarak ayrıca, 22/7/2006 tarihli ve
26236 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bankacılık Düzenleme ve Denetleme
Kurumu Tarafından Yapılacak Denetime İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmelik ile Kurumca hazırlanan denetim rehberlerinde düzenlenen usul ve
esaslara uymak zorundadır.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE
45 – (1) 29/6/1995 tarihli ve
22328 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hazine Müsteşarlığı Bankalar
Yeminli Murakıpları Kurulu Görev ve Çalışma Esasları Yönetmeliği ile
25/12/2001 tarihli ve 24621 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bankacılık
Uzman ve Uzman Yardımcıları Yarışma ve Yeterlik Sınavları ile Çalışma Esas
ve Usulleri Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
İntibak
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinde Kurumda iki yıllık çalışma süresini tamamlayan murakıp
yardımcıları ve uzman yardımcıları hakkında 19 uncu maddenin birinci
fıkrası hükmü uygulanmaz.
(2) Bu Yönetmeliğin yayımı
tarihinde, Kurumda iki yıllık çalışma süresini tamamlayan ve yetki
sınavında başarılı olan murakıp yardımcıları ve uzman yardımcılarının 26 ncı maddeye göre hazırlayacakları tez konuları, bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren onbeş
gün içinde kesinleştirilir.
Yürürlük
MADDE
46 – (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
47 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanı yürütür.
|