Bankacılık Düzenleme ve
Denetleme Kurumundan:
BANKACILIK
VERİ TRANSFER SİSTEMİ KAPSAMINDA YAPILAN
RAPORLAMALARDA UYGULANACAK İDARİ PARA
CEZALARINA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR
HAKKINDA TEBLİĞ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE
1 – (1) Bu Tebliğin amacı, denetim
sürecinde doğru, sağlıklı ve güvenilir bilginin kullanılmasına katkı
sağlamak üzere "Bankacılık Veri Transfer Sistemi" çerçevesinde
alınan bilgilerin gönderilmemesi, geç gönderilmesi ve eksik bilgi ile
gönderilmesi, kontrol hataları içermesi veya kontrol hatalarının süreklilik
arz etmesi durumunda 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun
146 ncı maddesinin birinci fıkrasının (p)
bendinde yer alan yaptırımların uygulanmasına ilişkin usul ve esasların
belirlenmesidir.
(2) Bu Tebliğ, Bankacılık
Kanunu kapsamındaki kuruluşlar tarafından Bankacılık Veri Transfer Sistemi
çerçevesinde Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumuna yapılan ve Bankalar
Raporlama Setinde yer alan üç aylık, aylık, haftalık ve günlük formları
içeren elektronik raporlamaları kapsamaktadır.
Dayanak
MADDE
2 – (1) Bu Tebliğ, Bankacılık
Kanununun 93 üncü maddesinin dördüncü fıkrası, 95 inci maddesinin üçüncü
fıkrası, 96 ncı maddesi ve 146 ncı maddesinin birinci fıkrasının (p) bendine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
3 – (1) Bu Tebliğde yer alan;
a) Bankacılık Veri Transfer
Sistemi (BVTS): Kurum tarafından istenilen bilgilerin belirlenen format ve
sürelerde Bankalar tarafından gönderilebilmesi amacıyla tesis edilmiş olan
elektronik raporlama altyapısını,
b) Bankalar Raporlama Seti
(BRS): İçerikleri ve gönderim süreleri Kurum tarafından belirlenen üç
aylık, aylık, haftalık ve günlük olarak alınan formları,
c) Bankanın Genel Raporlama
Performansı: Son bir yıllık dönemde raporlama yapan kuruluşa ait
gönderilmeyen ve geç gönderilen form sayısı, bunların gecikme süresi,
kontrol hatası sayısı ve eksik bilgi ile gönderilmiş form sayısı gibi
raporlamaya ilişkin çeşitli göstergeleri veya bu bilgilerden yararlanarak
hesaplanan değeri,
ç) Elektronik Raporlama: BRS’de yer alan formların Kuruma, BVTS aracılığıyla
elektronik ortamda aktarılmasını,
d) Gönderim Süresi: BRS’de yer alan her bir formun ilgili olduğu dönemi
izleyen ve iş günü olarak ifade edilen en fazla gönderim süresini,
e) Kilit Uygulaması: Bir
raporlama dönemi için bütün formların gönderilmesi ve kontrol hatalarının
giderilmesinden sonra BVTS’nin söz konusu dönem
için bilgi aktarımına kapatılarak kuruluş tarafından formlarda değişiklik
yapılmasını engelleyen ve kontrollü olarak değişiklik yapılmasını sağlayan
uygulamayı,
f) Kurul: Bankacılık Düzenleme
ve Denetleme Kurulunu,
g) Kuruluş: Mevduat bankaları,
katılım bankaları ile kalkınma ve yatırım bankalarını,
ğ) Kurum: Bankacılık Düzenleme
ve Denetleme Kurumunu,
h) Taahhütname: Kuruluşun finansal raporlama sürecinde yer alan mensuplarından
denetim komitesinin ilgili üyesi, genel müdür, finansal
raporlama ve bilgi sistemlerinden sorumlu genel müdür yardımcıları, finansal raporlama birim yöneticisi tarafından
imzalanan ve kişisel sorumlulukları saklı kalmak kaydıyla, BVTS altyapısı
üzerinden elektronik ortamda gönderilen BRS’nin
kuruluşun resmi kayıtlarına dayanılarak üretildiğini ve gerçek finansal durumunu yansıttığını, raporlama sürecinde söz
konusu olabilecek Bankacılık Kanununun 146 ncı
maddesinin birinci fıkrasının (p) bendinde sayılan hususlara ilişkin olarak
doğabilecek sorumlulukların kabul edildiğini ve ilgili diğer unsurları
ihtiva eden sözleşmeyi,
ı) Yasal Sınırlar: Bankacılık
Kanununa ve ilgili alt düzenlemelere göre belirli dönemler itibariyle
hesaplanması, belirlenen oranda tutturulması, idame ettirilmesi ve
raporlanması gereken sermaye yeterliliğine, yabancı para varlık ve
yükümlülüklerine, likiditeye, kredi tutarlarına, gayrimenkul varlığına ve
ortaklık paylarına ilişkin sınırlar gibi ölçümleri,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
İdari
Para Cezası Uygulanmasına İlişkin Esaslar
İdari para cezası uygulanmasını gerektiren durumlar
MADDE
4 – (1) İdari para cezası
uygulanmasını gerektiren durumlar, Bankacılık Kanununun 95 ve 96 ncı maddeleri kapsamında Kurum tarafından bu Kanun
kapsamındaki kuruluşlardan talep edilen ve imzalanan taahhütname
çerçevesinde içeriğine ve BVTS aracılığıyla gönderilmesine ilişkin
sorumluluk ilgili kuruluş tarafından üstlenilen bilgilerin gönderilmemesi,
geç gönderilmesi, eksik bilgi ile gönderilmesi, kontrol hataları içermesi
ve kontrol hatalarının süreklilik arz etmesidir.
Gönderilmeme ve geç gönderilme
MADDE
5 – (1) Geç gönderilme durumu,
formun Kurum tarafından belirlenmiş olan gönderim süresinin dolmasından
sonra gönderilmesini; gönderilmeme durumu, aylık, haftalık ve günlük
formlarda formun gönderim süresinin iki katını aşan sürede; üç aylık
formlarda ise bir buçuk katını aşan sürede gönderilmemesini ifade eder.
Kurum tarafından uygun görülecek hallerde ve kuruluşların belgelendirilmiş
mazeretlerinin olması durumunda formlarda gönderilmeme durumu oluşması için
gereken süre Kurum tarafından farklılaştırılabilir.
(2) Formun gönderilmediği süre,
bankanın genel raporlama performansı ve bilginin yasal sınırlarla ilgisi
olup olmadığı dikkate alınarak geç gönderilme durumunda 5.000 YTL’den 10.000 YTL’ye kadar;
gönderilmeme durumunda ise 5.000 YTL‘den 15.000 YTL’ye
kadar idari para cezası uygulanır.
Eksik bilgi ile gönderim
MADDE
6 – (1) Eksiklik, formlarda yer
alması gereken bir bilginin yer almamasını veya bilgilerin formların sıra
veya sütun açıklamalarına uygun şekilde girilmemesini veya usulüne uygun
olmayan biçimde girilmesini ifade eder. Eksiklik durumu, formun gönderim
süresinin dolmasından itibaren dikkate alınır.
(2) Eksikliğin önemi aşağıdaki
kriterlere göre belirlenir:
a) Küçük Eksiklikler: Yasal
sınırları herhangi biçimde etkilemeyen ve aritmetik işlemlerden ve
yuvarlamalardan kaynaklanan hatalar.
b) Ciddi Eksiklikler: Formlardaki
bilgilerin yorumlanmasını ve bilgilerin bütünlüğünü etkileyecek olan
eksiklik ve hatalar.
c) Çok Ciddi Eksiklikler: Gerek
banka bazında gerekse sektörel değerlendirmelerde
önemli değişikliklere sebep olacak veya yasal sınırlara etkisi olacak veya
formlar arasında zincirleme olarak temel değerler üzerinde önemli etki
yaratacak eksiklik ve hatalar.
(3) Gönderilen bilgilerde
"eksik bilgi ile gönderim" durumunun oluşması için eksikliğin
ciddi eksiklik veya çok ciddi eksiklik olarak belirlenmesi gerekir.
(4) Raporlama sıklığı fazla
olan ve kısa süre içerisinde hazırlanıp gönderilmesi gereken günlük
formlarda tespit edilen hata ve eksiklerin "çok ciddi eksiklik"
olarak tanımlanmaları halinde "eksik bilgi ile gönderim"
durumunun oluştuğu kabul edilir.
(5) Eksik bilgi ile gönderim
durumunda eksikliğin önemi, eksikliğin giderilme süresi ve bankanın genel
raporlama performansı dikkate alınarak 5.000 YTL’den
15.000 YTL’ye kadar idari para cezası uygulanır.
Kontrol hataları
MADDE
7 – (1) Kontrol hataları, raporlama
setinde yer alan formların içerdiği verilerin kalitesini artırmak ve
birbirleri ile tutarlılığını sağlamak amacıyla tesis edilen kontrol
mekanizmaları tarafından tespit edilen ve "cezaya konu kontrol
hataları kümesinde" yer alan kontrol hatalarını ifade eder.
(2) Formların gönderim
süresinin bittiği gün sonu itibariyle sistemde kontrol hataları bulunması
halinde idari para cezası uygulanır.
(3) Kontrol hatalarının
oluşması ve gönderim süresinin bitimine kadar giderilmemesi halinde,
kontrol hatalarının daha sonra giderilme süresi, yasal sınırlara etkisi ve
bankanın genel raporlama performansı dikkate alınarak 5.000 YTL’den 15.000 YTL’ye kadar
idari para cezası uygulanır.
Kilit uygulamasından sonra ortaya çıkan hata ve eksiklikler
MADDE
8 – (1) Kilit uygulaması ile veri
aktarımına kapatılarak kontrol altına alınan döneme ilişkin bilgilerde,
bağımsız denetçiler veya kuruluşun kendisi tarafından tespit edilen hata ve
eksikliklerin giderilmesi amacıyla kilit kaldırılması suretiyle yapılan
değişiklikler göndermeme, geç gönderme, kontrol hatası veya eksik bilgi ile
gönderim olarak dikkate alınmaz. Ancak, suiistimal veya kilit kaldırma
gerekçelerinde yer alan beyanlara aykırı değişiklik yapılması durumlarında
değişiklik yapılan form için gönderilmeme durumunun oluştuğu kabul edilir.
(2) 12 nci
maddenin birinci fıkrasında yer alan değerlendirme dönemleri içerisinde
kilit kaldırma yolu ile bu dönemlere ilişkin formların yeniden gönderilmesi
sonucunda oluşacak hatalar gün sonuna kadar giderilmemeleri halinde kontrol
hataları olarak değerlendirilir.
(3) Değerlendirme döneminden
önceki dönemlerde kilit kaldırılması yoluyla formların gönderilmesi ile bu
formlara ilişkin kontrol hatalarının oluşması ve bunların gün sonuna kadar
giderilmemesi halinde bu hatalar eksik bilgi ile gönderim olarak
değerlendirilir.
Kontrol hatalarının süreklilik arz etmesi
MADDE
9 – (1) Kontrol hatalarının
süreklilik arz etmesi durumu bir kuruluşun raporlamalarında aynı kontrol
hatasının üç aylık formlar için son bir yılda üç kez, aylık formlar için
son altı ay içerisinde üst üste üç veya toplam dört kez, haftalık formlar
için ise son üç ay içerisinde üst üste üç veya toplam dört kez oluşması ve
bu hataların son gönderim tarihi bitimine kadar giderilmemesidir.
(2) Kontrol hatalarının
süreklilik arz etmesi durumunda süreklilik arz eden hata sayısı, bu kontrol
hatalarının yasal sınırlara etkisi ve bankanın genel raporlama performansı
dikkate alınarak 5.000 YTL’den 15.000 YTL’ye kadar idari para cezası uygulanır.
İstisnalar
MADDE
10 – (1) Aşağıdaki durumların
varlığı halinde geç gönderilme, gönderilmeme, eksik bilgi ile gönderme ve
kontrol hataları içerme durumlarının oluşmadığı kabul edilir:
a) Mevzuatta meydana gelen
değişikliklerin veya Kuruma aktarılan bilgilerin kullanım etkinliğinin
arttırılması amacıyla yapılacak format ve açıklama güncellemelerinin
raporlamalara yansıtılması dolayısıyla yaşanabilecek gecikmeler nedeniyle
Kurum tarafından raporlama yapacak kuruluşların intibak süreci de dikkate
alınarak raporlamaların tamamlanması için uygun ek süre verilmesi,
b) Kurumdan kaynaklanan
nedenler:
1) Teknik nedenler: Elektronik
ortamda gönderilecek veri akışının Kurum kaynaklı sorunlar neticesinde
aksaması
2) Kontrol hatalarının
tespitine esas kontrollerde hata bulunması
3) Kurumdan kaynaklanan diğer
nedenler,
c) Belgelendirmek kaydıyla,
iletişim hizmeti sağlayan firmalardan veya kendi kusuru olmaksızın
kuruluştan kaynaklanan teknik ve diğer aksaklıklar,
ç) Raporlama yapacak kuruluşa
ilişkin olarak yaşanan yangın, doğal afet ve benzeri olağanüstü gelişmeler,
d) Kurulca uygun görülecek
diğer nedenler.
İdari para cezası uygulanacak durumların tespit edilmesi ile ilgili
hususlar
MADDE
11 – (1) Bir dönemde göndermeme,
geç gönderme, eksik bilgi ile gönderme, kontrol hataları içerme ve kontrol
hatalarının süreklilik arz etmesi durumlarının birkaçının veya tamamının
birlikte ortaya çıkması halinde her bir durum için ayrı ayrı
ceza uygulanır.
(2) Bir dönemde geç gönderilen
veya gönderilmeyen her bir form için ayrı ayrı
idari para cezası uygulanır.
(3) Eksik bilgi ile gönderime
ilişkin idari para cezası uygulanacak durumların belirlenmesinde bir aylık
dönemdeki tüm eksik bilgi ile gönderim vakaları birlikte değerlendirilir.
Aynı nedenden kaynaklanan eksik bilgi ile gönderim durumu aynı form için
üst üste birden fazla dönem için oluşmuş ise idari para cezası tutarının
belirlenmesinde bu durumların hepsi birlikte değerlendirilir.
(4) Kontrol hatalarına ilişkin
idari para cezası uygulanacak durumların belirlenmesinde bir aylık dönemdeki
tüm raporlamalara ilişkin olarak ortaya çıkan kontrol hataları birlikte
değerlendirilir.
(5) Kontrol hatalarının
süreklilik arz etmesine ilişkin idari para cezası uygulanacak durumların
belirlenmesinde 12 nci maddenin birinci
fıkrasında yer alan değerlendirme dönemi içerisinde süreklilik arz ettiği
tespit edilen tüm kontrol hataları birlikte değerlendirilir.
(6) Süresi içerisinde
gönderilmiş bir formda, son gönderim tarihinden sonra ve kilit
uygulamasının başlamasından önce bağımsız denetçiler veya kuruluşun kendisi
tarafından tespit edilen hata ve eksikliklerin giderilmesi amacıyla yapılan
değişiklikler önceden Kuruma bildirilmesi ve oluşabilecek kontrol
hatalarının gün sonuna kadar giderilmesi şartıyla göndermeme, geç gönderme,
kontrol hatası veya eksik bilgi ile gönderim olarak dikkate alınmaz.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Uygulama ile ilgili hususlar
MADDE
12 – (1) İdari para cezalarının
tatbikine ilişkin tespit ve değerlendirmeler Kurum tarafından üçer aylık
dönemler itibarıyla, değerlendirme dönemini izleyen üç aylık sürenin
bitmesinden sonra yapılır. Ancak, raporlama performanslarında ciddi
aksaklıklar tespit edilmesi halinde üç aylık döneme bağlı kalmadan belirli
bir veya birden fazla kuruluş bazında değerlendirme yapılabilir.
(2) İdari para cezalarına
ilişkin tespit ve değerlendirmelerin Bilgi Yönetimi Dairesince yapılmasının
ardından aynı birimce kuruluşların savunmalarının alınmasını müteakip,
bağlı olduğu Başkan Yardımcılığınca Kurul gündemine sunulur.
(3) BRS’de
yer alan formların gönderim süreleri Kurum tarafından belirlenir. Kurum,
formların gönderim sürelerini banka veya banka grupları bazında
farklılaştırmaya yetkilidir.
(4) Kurum, BVTS çerçevesinde
gerçekleştirilecek bilgi akışının 23/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı
Elektronik İmza Kanunu kapsamındaki güvenli elektronik imza ile
gerçekleştirilmesini isteyebilir. Elektronik imza uygulaması ile ilgili
hususlar ayrıca düzenlenir.
Kontrol hatalarının süreklilik arz etmesine ilişkin değerlendirme
GEÇİCİ
MADDE 1– (1) 9 uncu maddenin
birinci fıkrasında belirtilen kontrol hatalarının süreklilik arz etmesi ile
ilgili geçmişe yönelik değerlendirmede bu Tebliğin yürürlük tarihinden
sonra ortaya çıkacak kontrol hataları dikkate alınır.
Yürürlük
MADDE
13 – (1) Bu Tebliğ 1/7/2007
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanı yürütür.
|