Trakya
Üniversitesinden:
TRAKYA ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ EĞİTİM-ÖĞRETİM VE
SINAV
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı;
Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesinde uygulanan eğitim- öğretim, kayıt ve
sınavlarda uygulanacak esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE
2 – (1) Bu Yönetmelik; Trakya
Üniversitesi Tıp Fakültesinde tıp doktoru unvanı almak üzere eğitim gören
öğrencilerin kayıt, eğitim-öğretim ve sınavlarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE
3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Üniversite: Trakya
Üniversitesini,
b) Rektör: Üniversite
Rektörünü,
c) Senato: Üniversite
Senatosunu,
ç) Fakülte: Trakya Üniversitesi
Tıp Fakültesini,
d) Dekan: Fakülte Dekanını,
e) Fakülte Kurulu: Fakültenin
Kurulunu,
f) Fakülte Yönetim Kurulu:
Fakültenin Yönetim Kurulunu,
g) Eğitim komisyonu: Fakülte
eğitim komisyonunu
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitim ve Öğretime İlişkin Esaslar
Eğitim
düzeyi ve programı
MADDE
5 – (1) Fakülte, ortaöğretime
dayalı altı yıllık eğitim-öğretim programını, Yükseköğretim Kurulu ve
Üniversitelerarası Kurulun belirlediği temel ilkelere uygun olarak sürdürür
ve mezunlarına tıp doktoru unvan ve yetkisi verir.
Kesin
kayıt ve kayıt koşulları
MADDE
6 – (1) Fakülteye öğrenci kayıt
işlemleri, Yükseköğretim Kurulunun belirlediği esaslar çerçevesinde
yapılır. Üniversiteye girmeye hak kazanan öğrencilerin kayıtları
Yükseköğretim Kurulunca belirlenen günlerde Üniversite Öğrenci İşleri Daire
Başkanlığınca yürütülür. Haklı ve geçerli mazereti Üniversite Yönetim
Kurulu tarafından kabul edilenler dışında, zamanında başvurmayan ve
istenilen belgeleri tamamlayamayan öğrenci kayıt hakkını kaybeder.
Öğrencilerin daha sonraki yıllık kayıtları, devam durumları ve akademik
başarılarıyla ilgili işlemler Fakülte öğrenci işleri bürosu tarafından
yürütülür.
Yabancı
uyruklu öğrenciler
MADDE
7 – (1) Yabancı uyruklu
öğrencilerin Fakülteye kabul edilmeleri, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme
Merkezinin (ÖSYM) yabancı uyruklu öğrenciler için açtığı sınavla
belirlenir.
Kayıt
yenileme ve öğrenci katkı payı
MADDE
8 – (1) Her eğitim yılında
öğrencinin, bir önceki dönemdeki başarı durumuna göre, bu Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde öğrenci katkı payını yatırması halinde yeniden kaydı
yapılır. Kaydını eğitimin başladığı tarihten itibaren beş iş günü içinde
yenilemeyen öğrenci o eğitim yılında devam etme hakkını kaybetmiş olur.
Kaybedilen bu yıl eğitim süresinden sayılır.
(2) Süresi içinde ders
kayıtlarını yaptırmayıp kayıtlarını yenilemeyen öğrencilerin devamsızlık
sınırını aşmamak koşuluyla mazeretlerinin haklı ve geçerli olduğu Fakülte
Yönetim Kurulunca kabul edilmesi halinde kayıtları yenilenir.
Kayıt
alma
MADDE
9 – (1) Kendi isteğiyle
öğrencilikten ayrılacak olanlar Dekanlığa yazılı olarak başvurur. Başvuru
üzerine kaydını alan öğrenciye girişte teslim ettiği diploması verilir ve
bu husus diplomanın arkasında belirtilir. Bu öğrenciler önceden yatırmış
oldukları katkı paylarını geri alamaz.
Kayıt
silme
MADDE
10 – (1) Aşağıdaki durumlarda
Fakülte Yönetim Kurulu Kararı ile öğrencilerin kaydı silinir.
a) 2547 sayılı Kanunda
belirtilen süreler içinde eğitimini tamamlayamamak,
b) 13/1/1985 tarihli ve 18634
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin
Yönetmeliğine göre yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası almış olmak,
c) Özürsüz olarak süresi
içerisinde iki yıl üst üste ders kaydı yaptırmayıp kaydını yenilememek,
ç) Hastalık nedeniyle eğitimine
iki yıl ara vermek zorunda kalıp, bu süre sonunda derslere devam
edebileceğini sağlık kurulu raporu ile belgeleyememek,
d) Fakülte Yönetim Kurulunun
başvurusu üzerine sağlık kurulu tarafından yapılan inceleme sonucunda,
hekimlik yapmasının uygun olmadığına karar verilmek.
Öğrenci
statüsü
MADDE
11 – (1) Fakülteye yalnız tam
zamanlı öğrenci kabul edilir. Öğrencilerin öğrencilik haklarından ve
muafiyetlerinden yararlanabilmesi ve sınavlara girebilmesi için her dönemin
başında kayıtlarını yaptırmış ve katkı paylarını zamanında yatırmış
olmaları gerekir.
Yatay
geçiş
MADDE
12 – (1) Başka bir tıp fakültesinden
yatay geçiş yapmak isteyen öğrencilerin Fakülteye
kabulü; Yükseköğretim Kurulunca belirlenen esaslar dahilinde, öğrencinin
almış olduğu eğitimin Fakülte eğitim programına uyum ve denkliği hakkında
eğitim komisyonunun görüşü alınarak, Fakülte Yönetim Kurulu kararı ile
yapılır. Yatay geçişlerde genel zorunlu derslerin
başarısı da dikkate alınır.
Üst
sınıflara intibak
MADDE
13 – (1) Bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesine uygun olarak Fakülteye kesin kayıt
yaptıran öğrencilerin, daha önce izlemiş ve başarmış oldukları eğitim
programlarının uygunluğu ve eşdeğerliliği Fakülte Yönetim Kurulunca kabul
edildiği takdirde, 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinde belirlenen azami
eğitim süresinden düşülerek intibakları yapılır.
Eğitim
süresi
MADDE
14 – (1) Öğrenciler altı yıllık
eğitimini dokuz yılda tamamlamak zorundadır. Fakülte Yönetim Kurulunca
kabul edilmiş haklı ve geçerli bir nedeni olmadan, bu süreler içerisinde
eğitimlerini tamamlayamayan öğrencilerin Fakülte ile ilişiği kesilir.
Eğitim süresinin hesaplanmasında öğrencinin Fakülteye ilk kesin kayıt
yaptırdığı tarih; gün, ay, yıl olarak esas alınır.
(2) Fakülte Yönetim Kurulu
tarafından kabul edilmiş mazeretler nedeniyle kaybedilen süreler eğitim
süresinden sayılmaz.
(3) Dokuz yıl sonunda
eğitimlerini tamamlayamayan öğrencilerin durumu, 2547 sayılı Kanunun 44
üncü maddesi hükümleri çerçevesinde Fakülte Yönetim Kurulu kararı ile
düzenlenir.
Yatay
geçiş ve intibaklarda eğitim süresi
MADDE
15 – (1) Başka bir fakülteden
yatay geçişle gelen veya üst sınıfa intibak ettirilen
öğrencilerin kalan sürelerinin hesaplanmasında, daha önce okumuş oldukları
yükseköğretim kurumlarında geçirdikleri süreler ile intibak ettirildikleri
sınıf dikkate alınır.
Eğitim
dili ve şekli
MADDE
16 – (1) Fakültenin eğitim dili
Türkçe’dir. Birinci, ikinci ve üçüncü sınıflarda eğitim-öğretim ders
kurulları esasına dayanır. Her sınıftaki ders kurulu sayıları ve süreleri
eğitim komisyonu önerisiyle Fakülte Kurulunca belirlenir ve Senato
onayından sonra uygulanır.
(2) Dördüncü ve beşinci sınıflarda
eğitim-öğretim kurullar halinde birleştirilmiş stajlar esasına göre
yürütülür. Ders programına dahil edilecek stajlar ve staj süreleri eğitim
komisyonu önerisiyle Fakülte Kurulunca belirlenir.
(3) Stajların tümünü başarıyla
tamamlayan öğrenci ön-hekimlik (intörn)
kademesine başlar. Öğrenci altıncı sınıfta ön-hekimlik dilimlerini
belirlenen program dahilinde eksiksiz olarak tamamlamak ve her dilimden
yeterlik belgesi almak zorundadır. Ancak bu belgeleri tamamlayan öğrenci
mezun olabilir.
Eğitim
programları
MADDE
17 – (1) İlk üç sınıf eğitimi,
ders kurulları halinde birleştirilmiş entegre programlarla yürütülür. Ders
kurullarının programları kurul başlangıcında ilan edilir. Bu programa o
sınıfta okuyan tüm öğrenciler katılır.
(2) Staj eğitimi ve ön hekimlik
dilimleri blok programlar şeklinde düzenlenir ve öğrenciler gruplara
bölünerek dönüşümlü olarak belirlenen tüm blok programlarını tamamlar.
(3) Her ders kurulu, staj
kurulu ve ön hekimlik dilimi bir ders niteliğindedir.
Ders
kurulu
MADDE
18 – (1) İlk üç sınıf eğitimini
oluşturan ders kurulları, bir veya daha fazla tema etrafında biraraya toplanmış kuramsal konu ve uygulamalardan
oluşur ve öğrencilere konular, insan doğasına uygun bir akış içinde
verilir. Konuların kurul içinde ve kurullar arasındaki yerleşimi ve
tarihleri bir bütünlük oluşturacak şekilde belirlenir. Kurul bütünlüğü,
kurul yürütme kurulu ve kurullar arasındaki bütünlük eğitim komisyonu
tarafından denetlenir. İlk üç sınıfta verilen eğitimler sonunda
öğrencilerin temel ve klinik tıp konularındaki bilgi ve temel beceri
ihtiyaçları tamamlanır. Ders kurulları içinde, konuyla ilişkili anabilim
dallarından öğretim üyeleri, belirlenen program çerçevesinde kuramsal
dersler ve uygulamaları yapar. Anabilim dallarının yapacakları katkılar kurul
yürütme kurulları tarafından düzenlenir.
Klinik
beceri eğitimi
MADDE
19 – (1) Öğrencilere ilk üç sınıf
eğitim programı içerisinde diğer program ögeleri
ile ve sınıflar içinde bütünlük oluşturacak şekilde klinik beceri eğitimi
verilir. Bu eğitim, beceri eğitimi ilkelerine uygun olarak ve tam öğrenme
prensibiyle verilir. Klinik beceri eğitiminin kapsamı, her eğitim yılında
eğitim komisyonu tarafından belirlenir ve ders kurullarına dağıtılır.
Klinik beceri eğitim oturumlarının tarihleri ve yerleri, kurul yürütme
kurulları tarafından kurul dersleriyle bütünlük oluşturacak şekilde
yapılır. Klinik becerilerle ilgili sınavlarda yeterlik ölçümü uygulanır.
Öğrenciler sınıf geçebilmek için ilgili tüm
klinik becerilerden yeterlik almak zorundadır.
Özel
çalışma modülleri
MADDE
20 – (1) Fakültede yürütülen
standart programa ek olarak öğrencilere; mesleki ve kişisel gelişimlerine
katkıda bulunmak üzere, seçmeli özel çalışma modülleri önerilir. Bu
modüllerin neler olacağı, katılma ve yeterlik esasları eğitim komisyonu
tarafından belirlenir ve her eğitim yılı başında ilan edilir. Sınıf geçme için, öğrencilerin özel çalışma modüllerinden
eğitim komisyonu tarafından belirlenip ilan edilecek miktarı tamamlamaları
gerekir. Öğrencilerin bu modüllere katılabilmeleri için yeterli süre, ders
programı içinde ayrılır. Eğitim komisyonu her eğitim yılında tüm
öğrencilerin devam etmesine yetecek miktarda ve çeşitlilikte özel çalışma
modülü açar. Eğitim yılı içinde yeterliklerini tamamlamamış öğrenciler için
bütünleme modülleri açılabilir. Özel çalışma modülleri; Üniversitenin
Fakültedeki veya diğer birimlerindeki öğretim elemanları tarafından,
programları ile birlikte eğitim komisyonuna önerilir ve komisyon kararıyla
açılır. Her modül için kendi doğasına uygun yeterlik koşulları, programla
birlikte eğitim yılı başında öğrencilere duyurulur.
Eğitim
komisyonu
MADDE
21 – (1) Fakülte eğitim
programları eğitim komisyonu tarafından hazırlanır ve yürütülür. Eğitim
komisyonu; Dekan başkanlığında, eğitimden sorumlu dekan yardımcısı, Tıp
Eğitimi Anabilim Dalı başkanı, kurul yürütme kurulu başkanları, dördüncü,
beşinci ve altıncı sınıf koordinatör ve yardımcılarından oluşur. Sınıf
koordinatör ve yardımcıları ile kurul yürütme kurulu başkanları Fakülte
Kurulu tarafından, her eğitim yılının sona ermesinden önce, bir sonraki
eğitim yılı için seçilir.
(2) İlk üç sınıfta eğitimin
sürdürüleceği kurulların sayısı, süresi, hangi anabilim dallarının eğitime
katılacağı eğitim komisyonu tarafından belirlenerek Fakülte Kuruluna
önerilir.
(3) Eğitim komisyonu, eğitim
programıyla ilgili yürütülecek program değerlendirme faaliyetlerine karar
verir ve bu işlemlerin yapılması için kurul yürütme kurulları, ölçme
değerlendirme merkezi ve diğer birimlerle gerekli koordinasyonu sağlar ve
sonuçları Fakülte Kurulunda görüşülmek üzere Dekana sunar.
(4) Eğitim komisyonu, her ders
kurulu için başkanla birlikte çalışmak üzere, en az iki öğretim üyesini
kurul yürütme kurulunu oluşturmak üzere seçer.
Ders
kurulu yürütme kurulları
MADDE
22 – (1) Ders kurulu yürütme
kurulları; Fakülte Kurulu tarafından belirlenen bir başkan ve eğitim
komisyonu tarafından belirlenen üyelerden bir eğitim yılı için oluşur. Ders
kurulu yürütme kurulları, eğitim faaliyeti başlamadan önce ders programını
ve zaman çizelgesini çıkarır. Dersleri verecek öğretim üyelerinin,
derslerin amaç ve öğrenim hedeflerini, bu hedeflere uygun ders içeriklerini
hazırlamalarını sağlar. Ölçme değerlendirmede kullanılacak soruların içerik
incelemesini yapar, teknik incelemeler için ölçme değerlendirme merkezi ile
birlikte çalışır. Öğrencilere yönelik kılavuzları hazırlar ve dağıtımını
sağlar. Kurul sınavlarının yapılabilmesi için Ölçme değerlendirme merkezi
ile birlikte çalışır. Eğitim faaliyetlerinin yürütülmesini izler ve
denetler, gerekli değişiklik ve düzenlemeleri yapıp duyurur. Kurula ait
program değerlendirme faaliyetlerini yürütür ve sonuçlarını eğitim
komisyonuna sunar.
Staj
kurulu sorumlusu
MADDE
23 – (1) Eğitim programının
dördüncü ve beşinci sınıflarındaki her staj kurulu için, staja katkıda
bulunan anabilim dallarının ve eğitim komisyonunun görüşleri ile Dekan
tarafından bir eğitim yılı için staj kurulu sorumlusu belirlenir. Staj
kurulu sorumlusu; Fakülte eğitim programının prensiplerine uygun klinik
staj programları oluşturulması için ilgili sınıf koordinatörü ile birlikte
çalışır. Eğitim yılı başlamadan önce staj ders programını ve zaman
çizelgesini çıkarır. Staj eğitimine katılacak öğretim üyelerinin eğitim
amaç ve öğrenim hedeflerini, rehber ve diğer eğitim araçlarını
hazırlamalarını ve bunların öğrencilere ulaşmasını sağlar. Staj başarısının
belirlenmesinde kullanılacak yöntemleri ve geçme
notu oluşma esaslarını belirler ve ders programı ile birlikte ilan eder.
Ölçme değerlendirmede kullanılacak soruların içerik incelemesini yapar.
Soruların teknik incelemeleri ve staj sınavlarının yapılabilmesi için ölçme
değerlendirme merkezi ile birlikte çalışır. Eğitim faaliyetlerinin
yürütülmesini izler ve denetler, gerekli değişiklik ve düzenlemeleri yapıp
duyurur. Staj ile ilgili program değerlendirme faaliyetlerini yürütür ve
sonuçlarını eğitim komisyonuna sunar.
Ön-hekimlik
dilim sorumlusu
MADDE
24 – (1) Ön-hekimlik dilim
sorumlusu; eğitim programının altıncı sınıfındaki her ön-hekimlik dilimi
için, ilgili anabilim dallarının ve eğitim komisyonunun görüşleri ile Dekan
tarafından bir eğitim yılı için belirlenir ve Fakülte eğitim programının
prensiplerine uygunluk için ilgili sınıf koordinatörü ile birlikte çalışır.
(2) Ön-hekimlik dilim
sorumlusu; eğitim yılı başlamadan önce ön-hekimlik diliminin programı, zaman
çizelgesi ve yeterlik usullerini belirleyip ilan eder, Üniversite birimleri
dışında yürütülecek eğitim programı ögeleri için
gerekli önlemleri belirler ve sonuçlanmasını takip eder, devamsızlığı
bulunan öğrencilerin Fakülte Yönetim Kurulunda kabul edilmiş mazeretleriyle
ilgili telafi zaman ve usullerini belirler, eğitim faaliyetlerinin
yürütülmesini izler ve denetler, gerekli değişiklik ve düzenlemeler yapar
ve duyurur, ön-hekimlerin yeterliklerini daha önce ilan edilmiş usullere
göre belirler ve Dekana bildirir, ön-hekimlik dilimiyle ilgili program
değerlendirme faaliyetlerini yürütür ve sonuçlarını eğitim komisyonuna
sunar.
Ölçme
değerlendirme merkezi
MADDE
25 – (1) Ölçme değerlendirme
merkezi; Fakülte Kurulu tarafından belirlenen sorumlu öğretim üyeleri ile
Dekan tarafından belirlenen personelden oluşur. Merkez; Fakülte eğitim
sisteminde kullanılan tüm ölçme değerlendirme aşamalarının izlenmesi ve
değerlendirmesinden sorumludur, sınavların yapılmasını sağlar ve
sonuçlarını duyurur, soru bankası oluşturur ve soru bankasındaki soruların
sınav öncesi ve sonrası teknik değerlendirmelerini yapar, soruların güvenli
saklanmasıyla ilgili görevleri yürütür.
Akademik
takvim
MADDE
26 – (1) Fakülte akademik takvimi;
her yıl Fakülte Kurulunca tespit edilir, Senato tarafından onaylanır ve
eğitim yılı başlamadan önce öğrencilere duyurulur.
Devam
zorunluluğu
MADDE
27 – (1) Derslere devam zorunludur
ve buna ilişkin esaslar şunlardır;
a) Kuramsal derslere devam
zorunludur. Kuramsal derslerin %30’undan fazlasına katılmayan öğrenci
ilgili ders veya kurulun hiçbir sınavına alınmaz.
b) Uygulama çalışmalarına devam
zorunludur. Ancak, laboratuar, tartışma, seminer, klinik ve saha
çalışmaları gibi uygulamaların en fazla %20’sine devam etmeyen öğrenci,
kabul edilmiş bir mazereti bulunduğu takdirde, devam etmediği uygulama
çalışmalarını sorumlu öğretim üyesinin gösterdiği gün ve saatte telafi
etmek zorundadır. Uygulama çalışmalarının %20’sinden fazlasına
katılmayanlar ile %20’sinden azına katılmayıp, mazeret bildirmeyen, mazereti
kabul edilmeyen ya da telafi çalışması yapmayan
öğrenci ilgili kurulun hiçbir sınavına alınmaz.
c) Stajlara devam zorunludur.
Ancak, staj süresinin en fazla %10’una devam etmeyen öğrenci, kabul edilmiş
bir mazereti bulunduğu takdirde, devam etmediği staj programı ögelerini staj sorumlusu tarafından belirlenen zaman ve
usullerde telafi etmek zorundadır. Staj süresinin %10’undan fazlasına
katılmayanlar ile %10’undan azına katılmayıp, mazeret bildirmeyen, mazereti
kabul edilmeyen ya da telafi çalışması yapmayan
öğrenciler staj sonu sınavına alınmaz ve bu öğrenciler ilgili stajı tekrar
etmek zorundadırlar.
ç) Ön-hekimlik dilimlerinde
belirlenmiş program ögelerinin tamamına katılmak
zorunludur. Ancak, Fakülte Yönetim Kurulu tarafından mazereti kabul edilmiş
devam edilmeyen süreler, ön-hekimlik dilimi sorumlusunun belirlediği zaman
ve usullerde telafi edilir. Mazeretsiz devamsızlık yapan veya sundukları
mazeret kabul edilmeyen öğrenciler, ön-hekimlik dilimini tekrar etmek
zorundadır.
Mazeretler
MADDE
28 – (1) Öğrencilerin
mazeretlerine ilişkin esaslar aşağıda gösterilmiştir;
a) Öğrencilerin eğitim
süresinde sağlık nedeniyle mazeretli sayılabilmesi için, bu mazeretlerini
resmi yataklı tedavi kuruluşlarından alacakları raporla belgelendirmeleri
gerekir. İlk beş sınıf öğrencilerinin sınav tarihlerini kapsamayan yedi
güne kadar olan kısa süreli raporları, ilgili Kurul Yürütme Kurulu veya
staj sorumlusu tarafından, diğer raporlar ise Fakülte Yönetim Kurulu
tarafından değerlendirilir ve karara bağlanır. Mazereti kabul edilen
öğrenciler, mazeretleri süresince derslere devam edemez ve sınavlara
giremez.
b) Öğrencilerin anne, baba,
kardeş, eş veya çocuğunun ölümü ya da bunlardan
birinin ağır hastalığı halinde bakacak başka bir kimsenin bulunmaması veya
kaza, doğal afet, tutukluluk, ailevi ve ekonomik nedenlerden mazeretli
sayılabilmesi için mazeretlerini belgelendirmeleri gerekir.
c) Genel hükümlere göre
kesinleşmiş bir mahkumiyet hali veya Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yükseköğretim kurumundan sürekli
uzaklaştırma ya da çıkarma cezası almış olanlar
mazeretli sayılmaz.
ç) Mazeretlerle ilgili her
türlü başvuru, mazeretin bitimi tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde
Dekanlığa yapılır. Daha sonra yapılan başvurular, geç sunulan raporlar veya
yalnız sınav tarihlerini kapsayan raporlar işleme konulmaz.
d) Öğrencilerin her türlü
mazereti Fakülte Yönetim Kurulu tarafından değerlendirilerek kabul veya ret
edilir.
e) Türkiye’yi ve Üniversiteyi,
Milli takım ve üniversitelerarası folklorik, sportif, kültürel ve bilimsel
alanlarda temsil eden karşılaşmalarda yer alan öğrencilerin, bu
karşılaşmalara ve bunların hazırlık çalışmalarına katılmak zorunda olmaları
nedeniyle eğitime devam edemedikleri süreler, devam süresinin hesabında dikkate
alınmaz. Öğrenciler, bu süreler içinde giremedikleri uygulama çalışmalarını
telafi eder ve katılamadıkları sınavlara Fakülte Yönetim Kurulunca
belirlenecek tarihlerde girer.
Kayıt
dondurma
MADDE
29 – (1) Öğrenci, haklı ve geçerli
bir nedenle ve Fakülte Yönetim Kurulu Kararı ile bir defada en çok bir yıl
için kayıt dondurabilir. Bu şekilde kaydı dondurulan öğrenci derslere devam
edemez ve sınavlara giremez. Kayıt dondurma süresi, mezun olmak için
gerekli azami eğitim süresine ilave edilir.
(2) Uzun süreli hastalıklar,
doğal afetler, tutukluluk, mahkûmiyet, askerlik, ekonomik nedenler,
Üniversite dışı burs, staj ve araştırma imkânlarının doğması gibi haklı ve
geçerli bir mazeretinin olması ve bunun Fakülte Yönetim Kurulu tarafından
kabul edilmesi halinde öğrencinin kaydı dondurulur.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Sınavlar, Başarı Durumları ve
Mezuniyete İlişkin Esaslar
Sınav
türleri
MADDE
30 – (1) Öğrencilerin başarı
durumunu belirlemek amacı ile aşağıdaki sınavlar yapılır:
a) Ders kurulu ara sınavları,
b) Ders kurulu bitirme
sınavları,
c) Uygulama sınavları,
ç) Klinik beceri sınavları,
d) Staj bitirme sınavları,
e) Bütünleme sınavları.
Ders
kurulu ara sınavları
MADDE
31 – (1) İlk üç sınıftaki ders
kurulları sırasında, iki ile üç haftada bir ara sınavlar uygulanır. Bu
sınavlardan alınan notlar kurul kuramsal notuna %50 katkıda bulunur. Sınav
zamanları, kurul yürütme kurulu tarafından kurul başlamadan önce ders
programı ile birlikte ilan edilir. Sınavda kuramsal bilgi ölçmeye yönelik
yazılı veya çoktan seçmeli sorular kullanılabilir. Sınav kapsamı kurul
yürütme kurulu tarafından belirlenir. Sonuçlar, on iş günü içinde ya da ilgili kurul bitirme sınavından önce açıklanır.
Kurul ara sınavlarına katılmayan öğrenciler sıfır (0) not alırlar.
Ders
kurulu bitirme sınavları
MADDE
32 – (1) İlk üç sınıftaki ders
kurullarının her birinin sonunda bir bitirme sınavı uygulanır. Ders kurulu
bitirme sınavına girebilmek için kayıt, devam ve ilan edilmiş diğer
koşulları yerine getirmek gerekir. Bu sınavda alınan not ders kurulu kuramsal
notuna %50 katkıda bulunur. Sınav zamanları kurul yürütme kurulu tarafından
kurul başlamadan önce ders programı ile birlikte ilan edilir. Sınavda, ders
kurulu kuramsal kapsamının tamamını içeren, kuramsal bilgi ölçmeye yönelik
sorular kullanılır. Kullanılacak soruların sınavdan önce kurul yürütme
kurulu tarafından içerik ve ölçme değerlendirme merkezi tarafından teknik
incelemeleri yapılır. Bu sınavın yapıldığı gün başka ders ya da sınav yapılmaz. Bu sınavda tam notun %50’sini
almak gerekir, bu notu alamayan öğrenciler açılacak bütünleme sınavına
girer.
Uygulama
sınavları
MADDE
33 – (1) İlk üç sınıftaki ders
kurulları sonunda, kurulda yürütülen uygulama çalışmalarından, kurul
yürütme kurulu tarafından gerekli görülenler için uygulama sınavı yapılır.
Uygulama sınavına girebilmek için kayıt, devam ve ilan edilmiş diğer
koşulları yerine getirmek gerekir. Sınav yöntemi ve kapsamı, kurul yürütme
kurulu tarafından belirlenir ve kurul başlamadan önce ders programı ile
birlikte ilan edilir. Alınacak notlar kurul uygulama notuna katkıda
bulunur. Sınıf geçme yeterliklerini yerine
getiremeyen öğrenciler bu konuda açılacak bütünleme sınavına girer.
Klinik
beceri sınavları
MADDE
34 – (1) Klinik beceri
eğitimlerinin sonunda, yeterlik belirlemeye yönelik beceri ölçme sınavları
düzenlenir. Eğitim komisyonu tarafından belirlenen ve önceden açıklanan
zamanlarda aynı beceriye ait birden fazla sınav uygulanabilir. Sınav
usulleri ve yeterlik koşulları, ölçme değerlendirme merkezinin önerisiyle
eğitim komisyonu tarafından belirlenir. Eğitim yılı sonunda diğer sınıf geçme yükümlülüklerini tamamlamış, ancak klinik
becerilerle ilgili yeterliklerini tamamlayamamış öğrenciler için Fakülte
Yönetim Kurulu yeni eğitim yılı başlayana kadar bütünleme sınavı açılıp
açılmamasına karar verir.
Staj
bitirme sınavları
MADDE
35 – (1) Dört ve beşinci
sınıflardaki staj kurulları sonunda, staj eğitim programı kapsamını
yansıtacak şekilde, yapılandırılmış bilgi ve beceri ölçme sınavları
uygulanır. Staj kurulu başlangıcında öğrencilerin, Fakültedeki
eğitimlerinin önceki sınıflarında edindikleri bilgi ve becerilerdeki mevcut
durumlarını belirlemeye yönelik giriş sınavı düzenlenebilir. Staj bitirme
sınavına girebilmek için kayıt, devam ve ilan edilmiş diğer şartları yerine
getirmek gerekir. Giriş sınavı yapılması hakkında karar, uygulanacak
bitirme sınavlarının yöntemi, kapsamı, zamanı ve alınacak notların staj geçme notunu oluşturma usulleri, staj sorumlusu
tarafından belirlenir ve staj başlamadan önce ders programı ile birlikte
ilan edilir.
Bütünleme
sınavları
MADDE
36 – (1) İlk üç sınıfta kurul
sınavlarına mazeretli veya mazeretsiz katılmayan öğrenciler, ders
kurullarının kurul bitirme sınavlarında tam notun %50’sini alamayan
öğrenciler ile kurul bitirme veya sınıf geçme
notları %60 başarının altında olan öğrenciler için bütünleme sınavları
düzenlenir. Alınan not kurul bitirme ve sınıf geçme
notu hesabında, kurul bitirme notu yerine kullanılır. Kuramsal sınavda,
ders kurulu kuramsal kapsamının tamamını içeren, kuramsal bilgi ölçmeye
yönelik sorular kullanılır. Kullanılacak soruların sınavdan önce kurul
yürütme kurulu tarafından içerik ve ölçme değerlendirme merkezi tarafından
teknik incelemeleri yapılmış olmalıdır.
(2) Öğrenciler; başarısız
oldukları kurullarla ilgili olarak açılan uygulama bütünleme sınavlarına
girebilir veya sınav tarihinden önce dilekçeyle Dekanlığa başvurmaları
halinde, ilgili uygulama bütünleme sınavlarına girmeyip kurul sırasında
yapılan uygulama sınav notlarının geçerli olmasını isteyebilir. Sınavlar,
eğitim yılı başında akademik takvimde ilan edilen tarihlerde yapılır ve
aynı gün aynı sınıf için birden fazla kuramsal sınav uygulanmaz. Bütünleme
sınav tarihleri son kurul bitirme sınavından en az onbeş
gün sonra olacak şekilde belirlenir.
(3) Dördüncü ve beşinci
sınıflarda staj kurullarından başarısız olan öğrenciler için akademik
takvimde ilan edilen tarihlerde bütünleme sınavı düzenlenir. Sınav yöntemi,
kapsamı, zamanı ve alınacak notların staj geçme
notunu oluşturma usulleri staj sorumlusu tarafından belirlenir.
(4) Fakülte Yönetim Kurulu
diğer sınıf geçme yükümlülüklerini tamamlamış
öğrenciler için yeni eğitim yılı başlayana kadar klinik beceriler için
bütünleme sınavları ve özel çalışma modülleri için bütünleme modülleri
açabilir.
(5) Bütünleme sınavlarına
mazeretli olarak giremeyen öğrenciler için ayrıca sınav açılmaz, ancak bu
öğrencilerin sınav hakları saklı kalır ve ilgili kurulun veya stajın bir
sonraki normal sınavına alınırlar.
Sınav
uygulaması ve sonuçların ilanı
MADDE
37 – (1) Sınav uygulaması ve
sonuçlarına ilişkin esaslar şunlardır;
a) Sınav günleri ilan
edildikten sonra zorunlu haller dışında değiştirilmez. Sınavlara tespit
edilen gün ve saatte girmeyen öğrenciye sıfır (0) notu verilir.
b) Sınavlara ancak ilgili
sınava girme hakkını kazanmış öğrenciler katılabilir. Sınava girmeye hak
kazanmayan öğrencilerin listesi sınavdan önce ilan edilir.
c) Sınavlar Cumartesi ve Pazar
günleri ile mesai saati dışında da yapılabilir.
ç) Sınavlar, ölçme
değerlendirme merkezi sorumluluğunda Dekanlık tarafından belirlenen
görevliler tarafından yapılır. Sonuçlar ölçme değerlendirme merkezi
tarafından belirlenen usuller ve seçilecek görevliler tarafından belirlenir
ve Dekanlık tarafından ilan edilir.
d) Sınav sonuçları sınav
tarihinden sonra en geç on iş günü içinde ilan edilir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE
38 – (1) Öğrenciler sınav
sonuçları hakkındaki itirazlarını; sınav sonuçları ilan edildikten sonra,
en geç üç işgünü içerisinde Dekanlığa yazılı olarak yapar. Bu itirazlar
Dekan tarafından, ölçme değerlendirme merkezi ile ilgili staj sorumlusu ya da kurul yürütme kuruluna incelettirilir. Ancak
maddi hata görülürse gerekli not düzeltmesi yapılır. Gerektiğinde Dekan,
Yönetim Kurulunun kararı ile dersi okutan öğretim elemanlarından birini de
kapsayacak en az üç kişilik komisyon kurarak itirazı inceletebilir.
Komisyon kararı Fakülte Yönetim Kurulunda görüşülerek karara bağlanır.
Sınavların
değerlendirilmesi ve not hesabı
MADDE
39 – (1) Sınavlar yüz (100) tam
not üzerinden değerlendirilir. Not hesaplarında ondalık noktasından sonra
gelen ilk basamak beş veya daha büyükse not bir üst tamsayıya, küçükse bir
alt tam sayıya eşitlenir.
Ders
kurulu kuramsal notu
MADDE
40 – (1) Ders kurulu kuramsal
notu; ilk üç sınıf programının uygulandığı ders kurullarında yapılan ara
sınavların aritmetik ortalamasının %50’si ile kurul bitirme sınavı veya
bütünleme notunun %50’sinin toplamından oluşur. Başarılı sayılabilmek için
kurul bitirme sınavı veya ilgili bütünleme sınavında tam notun en az
%50’sinin alınması zorunludur.
Ders
kurulu uygulama notu
MADDE
41 – (1) Ders kurulu uygulama
notu; ilk üç sınıf programının uygulandığı ders kurullarında yapılan
uygulamalardan, ödevlerden ya da uygulama
sınavlarından veya bütünleme sınavlarından alınan notların ağırlıklı
ortalamasıyla elde edilen nottur. Bu notun her kurul için elde edilme
usulleri, kurul yürütme kurulu tarafından kurul ders programı başlamadan
önce ilan edilir.
Ders
kurulu bitirme notu
MADDE
42 – (1) Ders kurulu bitirme notu;
ilk üç sınıf programının uygulandığı ders kurullarında alınan kurul
kuramsal notunun %70’i ile kurul uygulama notunun %30’unun toplamından
oluşur. Başarılı sayılabilmek için tam notun %60’ının alınması zorunludur.
Sınıf
geçme notu
MADDE
43 – (1) Sınıf geçme
notu; ilk üç sınıfta alınan ders kurulu bitirme notlarının aritmetik
ortalamasından, dördüncü ve beşinci sınıflarda staj bitirme notlarının
aritmetik ortalamasından oluşur.
Sınıf
geçme
MADDE
44 – (1) Sınıf geçmeye
ilişkin esaslar şunlardır;
a) Eğitimin ilk üç sınıfında
öğrenci, sorumlu olduğu ders kurullarının her birinin kurul bitirme
sınavlarında tam notun %50’sini aldığı, kurul bitirme notlarında ve sınıf geçme notunda tam notun %60’ını aldığı, sorumlu olduğu
tüm klinik becerilerden ve özel çalışma modüllerinden yeterlik aldığı
takdirde bir üst sınıfa geçer. Yeterlik alınması gereken klinik beceriler
ve özel çalışma modülleri eğitim komisyonu tarafından belirlenir ve eğitim
yılı başında ilan edilir. Kurul bitirme sınav notu %50’nin veya kurul
bitirme notu %60’ın altında olan öğrenciler ilgili kurul için açılan
bütünleme sınavlarına girebilir. Bu sınavdan aldıkları notla ilgili
barajları geçen öğrenciler bir üst sınıfa devam edebilir.
b) Dördüncü ve beşinci sınıfta
sorumlu oldukları tüm staj kurullarından tam notun %60’ını alan öğrenciler
bir üst sınıfa devam edebilir.
c) Öngörülen tüm dersler ve
stajlar başarı ile tamamlanmadan ön-hekimlik dönemine başlanmaz, ancak
ön-hekimlik çalışmalarına başlamak üzere olan öğrenciler için Fakülte
Yönetim Kurulu kararı ile eğitim yılı içerisinde de staj bütünleme sınavları
açılabilir.
Başarısızlık
durumunda tekrarlar
MADDE
45 – (1) Eğitimin ilk üç sınıfında
bütünleme sınavları sonunda sınıf geçme notu tam
notun %60’ından az olan öğrenciler sınıfta kalır ve bir sonraki eğitim
yılında bütün ders kurullarını tekrar eder.
(2) Sınıf geçme
notu tam notun %60’ından fazla olan, ancak bir veya birden fazla kurul
bitirme notu tam notun %60’ından az olan öğrenciler sınıfta kalır ve bir
sonraki eğitim yılında ilgili ders kurul veya kurullarını tekrar eder.
Öğrenciler isterlerse diğer ders kurullarına iştirak edebilir. Bu koşulda
alacakları yeni not bir önceki eğitim yılından daha yüksek olursa, diploma
derecelerinin hesabında bu not geçerlidir. Bu öğrencilerin daha önce
başarılı bulundukları kurullardan başarısız not alsalar da tekrar
yükümlülükleri olmaz.
(3) Bir eğitim yılı içinde ve
açılabilecek bütünleme sınav veya programları sonrasında yükümlü
bulundukları klinik becerilerin ve özel çalışma modüllerinin tamamından
yeterliklerini tamamlayamamış öğrenciler sınıfta kalır ve tüm ders
kurullarını tekrar eder.
(4) Eğitimin dördüncü ve
beşinci sınıflarında bütünleme sınavları sonrası staj geçme
notları tam notun %60’ının altında olan öğrenciler stajdan başarısız olur
ve ilgili stajları, açıldıkları ilk dönemden itibaren tekrar alır. Sorumlu
oldukları stajları eğitim yılı içinde tamamlayan öğrencilerin aynı yıl
içinde ön hekimlik dilimi alabilmeleri için intibakları yapılır.
Genel
zorunlu dersler
MADDE
46 – (1) Her öğrenci, 2547 sayılı
Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde belirtilen genel
zorunlu dersleri almak ve başarmak zorundadır. Bu derslerden; Atatürk
İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Yabancı Dil ve Türk Dili ders geçme esasına göre okutulur ve eğitimin ilk sınıfında
60 ders saatinden az olmamak üzere programlanır. Bu derslerin ara
sınavları, bitirme ve bütünleme sınavları akademik takvimde belirtilir.
Genel zorunlu dersleri vermeden staj dönemine başlanmaz. Bu derslerden
alınan notlar başarı notu ortalaması hesabında kullanılmaz.
(2) Eğitimin ikinci ve üçüncü
sınıfı boyunca öğrencilere mesleki yabancı dil eğitimi verilir. Bu konudaki
uygulama esasları ve hangi dillerde mesleki yabancı dil eğitim programı
açılacağı, eğitim yılı başlamadan önce Fakülte Kurulu tarafından belirlenir
ve akademik takvimle birlikte ilan edilir. Ders geçme
esasına göre okutulan bu ders, yılda 60 saatten az olmamak üzere
programlanır. Bu dersin ara sınavları, bitirme ve bütünleme sınavları
akademik takvimde belirtilir. Mesleki yabancı dil dersini vermeden ön
hekimlik dönemine başlanmaz. Bu dersten alınan notlar başarı notu
ortalaması hesabında kullanılmaz.
Ders
kredisi hesabı ve not ortalamaları
MADDE
47 – (1) Ders kurullarının kredi
değerinin hesaplanmasında, o kuruldaki kuramsal derslerin toplam sayısı 1,0
ve uygulamalı derslerin toplam sayısı ise 0,5 ile çarpılarak çıkan sonuçlar
toplanır. Elde edilen sayı 15’e bölünerek o ders kurulunun kredi değeri
elde edilir. Staj derslerinin bir haftalık süresi bir kredi olarak
değerlendirilir.
(2) Öğrencilerin başarı
durumları, bitirdikleri yılda almış oldukları derslere ait yıl not
ortalaması (YNO) hesaplanarak belirlenir. Yıl not ortalamasını bulmak için;
o yılda öğrencinin her bir dersten aldığı not, o dersin kredisi ile
çarpılır ve tüm derslerin kredili puanı, alınan derslerin kredi değeri
toplamına bölünür. Genel not ortalaması (GNO) öğrencinin Fakülteye
girişinden itibaren almış olduğu derslerin tümü dikkate alınarak
hesaplanır. Genel not ortalamasına, tekrar edilen derslerden alınan en son
not katılır. Başarılı ya da başarısız şeklinde
değerlendirilen dersler, ağırlıklı not ortalamasının hesaplanmasında
dikkate alınmaz. Not ortalaması hesaplanmasında ortaya çıkan buçuklu
puanlar tam puana yükseltilir. Mezuniyet dereceleri belirlenirken GNO esas
alınır.
Mezuniyet
MADDE
48 – (1) Tüm yükümlülüklerini
yerine getirip eğitim programını tamamlayarak, Fakülte Yönetim Kurulu
tarafından mezuniyetine karar verilen öğrenciler diploma almaya hak
kazanır. Diplomalar hazırlanıncaya kadar öğrenciye, diplomasını alırken
iade etmek üzere bir geçici mezuniyet belgesi verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Fakülte
dışında eğitim
MADDE
49 – (1) Eğitimlerinin belli
bölümlerini yurtiçi ya da yurtdışındaki başka
yükseköğretim kurumlarında sürdürmek isteyen öğrencilerin başvuruları,
eğitim komisyonunun görüşü ile birlikte Fakülte Yönetim Kurulunda
değerlendirilir ve karara bağlanır.
Rehber
danışmanlık hizmetleri
MADDE
50 – (1) Kaydını yaptıran her
öğrenci için, Dekanlık tarafından bir öğretim üyesi, rehber-danışman olarak
görevlendirilir. Rehber danışmanlar, öğrencilere danışmanlık yapar,
akademik çalışmalarında yol gösterir, sosyal ve kişisel sorunlarına
yardımcı olur, bilimsel, kültürel ve sportif faaliyetlerini teşvik eder.
Disiplin
MADDE
51 – (1) Öğrencilerin disiplin iş
ve işlemleri; 2547 sayılı Kanun ile Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
Giyim
ve genel görünüş
MADDE
52 – (1) Öğrenciler; dershane,
laboratuar, klinik, poliklinik ve uygulama alanları ile bunların
eklentilerinde giyim ve genel görünüş konusunda ilgili mevzuat hükümlerine
uymak zorundadır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE
53 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri, Yükseköğretim Kurulu,
Senato ve Fakülte Yönetim Kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE
54 – (1) 7/8/1993 tarihli ve 21661
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi
Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
İntibak
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinden önce Fakülteye kayıtlı olan öğrencilere, bu Yönetmeliğin
54 üncü maddesiyle yürürlükten kaldırılan Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Başarısız olan veya yıl kaybeden öğrencilerin intibaklarıyla ilgili iş ve
işlemlerinde Fakülte Yönetim Kurulu kararları uygulanır.
Yürürlük
MADDE
55 – (1) Bu Yönetmelik, 2007–2008
eğitim-öğretim yılı başında yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
56 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Trakya Üniversitesi Rektörü yürütür.
|