Ulaştırma Bakanlığından:
ULUSLARARASI GEMİ VE LİMAN TESİSİ GÜVENLİK
KODU UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı;
deniz yoluyla olabilecek güvenlik tehditlerinin önlenmesi ve karşı
tedbirlerin geliştirilmesi için, uluslararası sefer yapan gemi ve bu
gemilere hizmet veren liman tesislerine yönelik olarak oluşturulan,
Uluslararası Gemi ve Liman Tesisi Güvenlik (ISPS) Kodunun Türk Bayraklı
gemilerde ve Türkiye’nin deniz yetki alanı içerisinde yer alan liman
tesislerinde etkin olarak uygulanmasını teminen
ilgili kurum ve kuruluşların yetki, görev ve sorumlulukları ile bu Kodun
öngördüğü yükümlülükler çerçevesinde yapılacak faaliyetlere ilişkin
uygulama usul ve esaslarının belirlenmesi, Kodun uygulayıcıları arasında
koordinasyon ve işbirliğini de içeren bir uygulama sisteminin
sağlanmasıdır.
Kapsam
MADDE
2 – (1) Bu Yönetmelik;
a) Uluslararası sefer yapan;
1) Yüksek-hızlı yolcu tekneleri
de dahil tüm yolcu gemileri,
2) 500 Gros
Ton ve üstü yüksek-hızlı tekneler de dahil tüm yük gemileri,
3) Seyyar açık deniz sondaj
üniteleri,
b) Uluslararası sefer yapan bu
tipteki gemilere hizmet veren liman tesisleri ile gemi ve liman
tesislerinin işleticisi konumundaki şirket ve kuruluşları, gemi, şirket ve
liman tesisleri görevlileri ile bu Yönetmelikte kendilerine yetki, görev ve
sorumluluk verilmiş veya yetki devredilmiş kurum ve kuruluşları,
kapsamaktadır.
(2) Bu Yönetmelik;
a) Tonajına bakılmaksızın
Kabotaj seferiyle iştigal eden tüm gemilere,
b) Savaş gemilerine ve yardımcı
destek gemilerine,
c) SOLAS-74’e taraf bir devlet
tarafından sahip olunan veya işletilen ve sadece ticari olmayan kamu hizmetlerinde
kullanılan diğer gemilere,
ç) Limanlardaki askeri
tesislere,
uygulanmaz.
(3) Uygulamaya başlangıç tarihi
itibariyle ISPS Koda tabi olmayan gemi ve liman tesislerinin müteakip
dönemde ISPS Koda tabi olması yönünde bir değişiklik ortaya çıkması durumunda,
anılan gemi ve liman tesisleri için bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.
(4) Kabotaj seferiyle iştigal
eden bir gemi, ISPS Kod kapsamındaki bir limana yanaşması halinde, ilgili
liman tesisince belirlenen asgari güvenlik kriterlerine uymak zorunda olup,
söz konusu geminin ISPS Kodun gemilerle ilgili hükümlerine uymak
zorunluluğu yoktur.
Dayanak
MADDE
3 – (1) Bu Yönetmelik, 10/8/1993
tarihli ve 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine dayanılarak,
(2) 25/5/1980 tarihli ve 16998
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 6/3/1980 tarihli ve 8/522 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile taraf olunan Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi
(SOLAS-74) hükümleri ile Gemi ve liman tesisi güvenliğini arttıran
31/3/2004 tarihli ve (EC) 725/2004 sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konseyinin
Tüzüğü, liman güvenliğini arttıran 26/10/2005 tarihli ve 2005/65/EC sayılı
Avrupa Parlamentosu ve Konseyinin Yönetmeliği, deniz güvenliği alanında
komisyon denetimlerinin yürütülmesine ilişkin usuller koyan 10/6/2005
tarihli ve (EC) 884/2005 sayılı Komisyon Tüzüğüne paralel olarak,
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AAKKM: Ana Arama ve Kurtarma
Koordinasyon Merkezini,
b) Belirlenmiş Otorite: Türkiye
Cumhuriyeti adına ISPS Kodunun uygulanması ile görevlendirilmiş ve
yetkilendirilmiş olan Denizcilik Müsteşarlığını,
c) Gemi Güvenlik
Değerlendirmesi: ISPS Kod kapsamında gemilere yönelik içeriden ve/veya
dışarıdan kaynaklanabilecek her türlü güvenlik eylemi risklerinin
belirlenmesi ve belirlenen bu risklerin değerlendirilerek çözüm yollarına
ilişkin tespitleri içeren ve Şirket Güvenlik Sorumlusunun sorumluluğu
altında hazırlanan değerlendirmeyi,
ç) Gemi Güvenlik Planı: Gemideki
kişileri, yükü, yük taşıma birimlerini, gemi kumanyasını veya gemiyi, bir
güvenlik olayı riskinden korumak için alınacak önlemlerin, gemide
uygulanmasını sağlamak amacı ile geliştirilmiş planı,
d) Gemi Güvenlik Zabiti: Gemide
kaptana karşı sorumlu olan; gemi güvenlik planının sürdürülmesi ve
uygulanması da dahil olmak üzere gemi güvenliğinden, Şirket Güvenlik
Sorumlusu ve Liman Tesisi Güvenlik Sorumlusu ile ilişkilerden sorumlu olmak
üzere şirket tarafından atanan kişiyi,
e) GSK Uzmanı: Gemi Sörvey Kurulu Uzmanını,
f) Güvenlik Seviyesi-1: Uygun
asgari koruyucu güvenlik önlemlerinin her zaman için sürdürüleceği
seviyeyi,
g) Güvenlik Seviyesi-2: Artan
bir güvenlik olayı riski sebebi ile belirli bir süre boyunca uygun ilave
koruyucu güvenlik önlemlerinin sürdürüleceği seviyeyi,
ğ) Güvenlik Seviyesi-3: Kesin
hedefi tespit etmek mümkün olmasa dahi, bir güvenlik olayının muhtemel ya da gerçekleşmek üzere olması halinde, kısıtlı bir
süre için, daha ileri düzeyde, belirli koruyucu güvenlik önlemlerinin sürdürüleceği
seviyeyi,
h) Güvenlik Deklarasyonu: Bir
geminin kaptanı veya Gemi Güvenlik Zabiti ile etkileşime geçtiği liman tesisinin, Liman Tesisi Güvenlik
Sorumlusu arasında yapılan, geminin limanda kaldığı süre boyunca geçerli
olan ve gemi ile liman tesisinin uygulayacağı güvenlik önlemlerini içeren
protokolü,
ı) IMO: Uluslararası Denizcilik
Örgütünü,
i) ISPS Kod: IMO’nun SOLAS-74 kapsamında 12/12/2002 tarihli
Diplomatik Konferansında kabul edilen Uluslararası Gemi ve Liman Tesisi
Güvenlik Kodunu (International Ship and Port
Facility Security Code),
j) İdare: Denizcilik
Müsteşarlığını,
k) Kabotaj: Bir devletin deniz
yoluyla kendi limanları arasında yolcu ve yük taşıma hakkını,
l) Liman Tesisi: Sınırları
İdare tarafından belirlenen, gemilerin güvence içinde yük ve yolcu alıp
verebilecekleri ya da yatabilecekleri,
barınabilecekleri, rıhtım, iskele, şamandıra ve demir yerleri ve yaklaşma
alanları ile kapalı ve açık depolama alanlarını, atık alım tesislerini,
idari ve hizmet amacıyla kullanılan bina ve yapıları veya bunların bazı
kısımları ve bu bölümlerin hepsine girişin kontrollü olduğu yerleri, diğer
tüm yapıları, kullanımlı veya boş sahaları içine alan bölümleri içeren
doğal ya da yapay deniz yerini,
m) Liman Tesisi Güvenlik
Değerlendirmesi: ISPS Kod kapsamında liman tesisine yönelik içeriden
ve/veya dışarıdan kaynaklanabilecek her türlü güvenlik eylemi risklerinin
belirlenmesi ve belirlenen bu risklerin değerlendirilerek çözüm yollarına
ilişkin tespitleri içeren, İdare veya İdare tarafından yetkilendirilmiş bir
Tanınmış Güvenlik Kuruluşunca hazırlanan değerlendirmeyi,
n) Liman Tesisi Güvenlik Planı:
Liman tesisi ve gemileri, kişileri, kargoyu, yük taşıma birimlerini ve gemi
kumanyasını, bir güvenlik olayı riskinden korumak için alınacak önlemlerin
uygulanmasını sağlamak amacı ile geliştirilmiş planı,
o) Liman Tesisi Güvenlik
Sorumlusu: Liman tesisi güvenlik planının geliştirilmesinden,
uygulanmasından, tetkikinden ve sürdürülmesinden ve Gemi Güvenlik Zabiti ve
Şirket Güvenlik Sorumlusu ile olan ilişkilerden sorumlu olmak üzere
yetkilendirilen kişiyi,
ö) SOLAS-74: 1974 Denizde Can
Emniyeti Uluslararası Sözleşmesini (International
Convention for the Safety of Life at Sea, 1974),
p) Şirket: Sahip olduğu veya
işletmeciliğini yaptığı veya çıplak kiralama usulü kiraladığı bir geminin
her türlü operasyonundan, işletmesinden ve ticari yükümlülüklerinden
sorumlu olan kişi/kişiler veya kuruluşları,
r) Şirket Güvenlik Sorumlusu:
Gemi güvenlik değerlendirmesinin hazırlanmasını sağlayan; gemi güvenlik
planının geliştirilmesini, onaylanmak üzere sunulmasını ve sonra da
uygulanıp sürdürülmesini ve Liman Tesisi Güvenlik Sorumlusu ve Gemi
Güvenlik Zabiti ile olan ilişkileri sağlayan şirket tarafından
yetkilendirilen kişiyi,
s) Tanınmış Güvenlik Kuruluşu:
Bu Yönetmelik ile belirlenmiş görevleri yerine getirmek üzere bu
Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2’sinde yer alan yetki devri sözleşmeleri ile
güvenlik konusunda İdare tarafından yetkilendirilmiş ve İdare adına hareket
eden kuruluşları,
ş) Taraf Devlet: SOLAS-74’e
taraf olan devleti,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yetki, Görev ve Sorumluluklar
İdarenin
yetki ve sorumlulukları
MADDE
5 – (1) Türkiye Cumhuriyeti adına
ISPS Kodun uygulanması ile görevlendirilmiş ve belirlenmiş otorite olan
İdare;
a) SOLAS-74, Bölüm XI-2 Kural 3
ve Kural 7 hükümlerine göre uygulanabilir güvenlik seviyesini belirlemek,
b) Gemi güvenlik planını
onaylamak veya daha önce onaylanmış bir plan ile ilgili değişiklikleri
onaylamak,
c) ISPS Kod, Bölüm-A ve
SOLAS-74, Bölüm XI-II hükümlerine göre geminin uygunluğunu doğrulamak ve
gemilere uluslararası gemi güvenlik sertifikası düzenlemek,
ç) Liman tesisi güvenlik planı
hazırlamaktan ve uygulamaktan sorumlu olacak Liman Tesisi Güvenlik
Sorumlusunun atanması gereken liman tesislerini belirlemek,
d) Liman tesisi güvenlik
değerlendirmesinin tamamlanmasını ve onaylanmasını ve daha önce onaylanmış
bir değerlendirmeye sonradan yapılan değişikliklerin onaylanmasını
sağlamak,
e) Liman tesisi güvenlik
planını ve daha önce onaylanan bir plana yapılan sonraki değişiklikleri
onaylamak,
f) SOLAS-74, Bölüm XI-2 Kural
9’a göre gemilere ve liman tesislerine kontrol ve uygunluk önlemlerini
tatbik etmek,
g) Onaylanmış planları test
etmek,
ğ) IMO ile gemilere, liman
tesislerine ve şirketlere gerektiğinde bilgi iletmek,
h) Türkiye’de ISPS Kodun etkin
uygulanmasına yönelik olarak ilgili kurumlar arasında koordinasyonu
sağlamak,
ı) ISPS Kod kapsamında diğer
devletlerle ikili veya çok taraflı olarak uluslararası işbirliğini
sağlamak,
yetki ve sorumluluklarına
sahiptir.
(2) İdare, ISPS Kod kapsamında,
gemi ve liman tesisleri ile ilgili belirli işleri kendi adına yürütmek
üzere Tanınmış Güvenlik Kuruluşlarına yetki verebilir, belirli güvenlik
görevlerinin sorumluluğunu Tanınmış Güvenlik Kuruluşlarına devredebilir.
Ancak, aşağıda tanımlanan görev ve faaliyetler, bir Tanınmış Güvenlik
Kuruluşuna devredilemez;
a) Uygulanabilir güvenlik
seviyesini belirlemek,
b) Türkiye’nin deniz yetki
alanında bulunan liman tesislerinden hangilerinin, Liman Tesisi Güvenlik Sorumlusu
ataması ve liman tesisi güvenlik planı hazırlamak zorunda olduklarını
belirlemek,
c) Bir liman tesisi güvenlik
değerlendirmesini veya daha önce onaylanmış bir değerlendirmeye sonradan
yapılan değişiklikleri onaylamak,
ç) Bir liman tesisi güvenlik
planını veya daha önce onaylanmış bir plana yapılan sonraki değişiklikleri
onaylamak,
d) SOLAS-74, Bölüm XI-2 Kural
9’a göre kontrol ve uygunluk önlemlerini tatbik etmek,
e) Güvenlik deklarasyonu için
gereklilikleri tesis etmek.
(3) İdare, bu Yönetmeliğin 19
uncu maddesi çerçevesinde gemi ve liman tesislerimiz de uygulanacak
güvenlik seviyelerini belirleyerek, karasularımızdaki veya karasularımıza
girecek gemilerin bu güvenlik seviyesinin hükümleri konusunda
bilgilendirilmelerini, bu gemilere yardım etmek veya tavsiyede bulunmak ve
diğer gemilerin güvenlik konularıyla ilgili hareketleri ve iletişimleri
hakkında bilgi verilmesini Ana Arama Kurtarma ve Koordinasyon Merkezi veya
Türk Sahil Radyo aracılığıyla sağlar.
İlgili
kurumlarla işbirliği
MADDE
6 – (1) ISPS Kodun ülkemizde
uygulanmasına ilişkin İdare tarafından yapılan faaliyetlerin ilgili
kurumlar tarafından yakından takibinin sağlanması, İdare tarafından
belirlenen görevlerin ilgili kurumlar tarafından icrası ve ISPS Kodun
ülkemizde uygulanmasına ilişkin olarak İdare tarafından belirlenen
konularda ilgili diğer kurumların İdareye tavsiyelerde bulunması ve
danışmanlık yapması amacıyla İdare tarafından gerekli görülen hallerde,
İdarenin başkanlığında; Genelkurmay Başkanlığı, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı,
Sahil Güvenlik Komutanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Emniyet Genel
Müdürlüğü ve Gümrük Müsteşarlığı temsilcilerinin katılımından oluşan
toplantılar yapılır.
(2) Söz konusu toplantılar
İdarenin talebine ilave olarak yukarıda belirtilen ilgili kurumların talebi
üzerine de düzenlenebilir. Bu toplantılarda katılımcılar tarafından
alınacak kararlar doğrultusunda, gerek görülmesi halinde ilgili diğer kamu
kurumlarından, denizcilikle ilgili sivil toplum kuruluşları ve
üniversitelerden katılım istenilir.
Yetkilendirme
komisyonu
MADDE
7 – (1) ISPS Kod kapsamında İdare
adına Türk Bayraklı gemilere veya liman tesislerine hizmet vermek üzere,
İdare tarafından belirlenmiş şartlar çerçevesinde, Tanınmış Güvenlik
Kuruluşlarının yetkilendirilmesi ya da var olan yetkilerinin
iptaline karar verilmesi amacıyla İdare bünyesinde bir yetkilendirme
komisyonu oluşturulur. Komisyona Deniz Ulaştırması Genel Müdürü başkanlık
eder ve komisyon, Deniz Ulaştırması Genel Müdürlüğünden ilgili genel müdür
yardımcıları ile en az dört daire başkanı ve bir hukuk müşavirinin
katılımından oluşur.
(2) Komisyon, gerekli görülen
hallerde toplanır ve oy birliği ile karar alır. Komisyon kararları, başkan
ve üyeler tarafından imzalanır ve karar defterine kaydedilir.
(3) Komisyonun olumlu kararı
olmadan her hangi bir kuruluşa İdare adına Tanınmış Güvenlik Kuruluşu olma
yetkisi verilemez.
(4) Komisyonun sekreterya hizmetleri, ilgili daire başkanlığı
tarafından yerine getirilir.
Yetkilendirme
komisyonunun görevleri
MADDE 8 – (1) Yetkilendirme komisyonun görevi aşağıda
belirtilen yetkilerin Tanınmış Güvenlik Kuruluşlarına devri hususunda,
gemilere veya liman tesislerine yönelik Tanınmış Güvenlik Kuruluşu
talebinde bulunan kuruluşların İdare tarafından belirlenen Tanınmış
Güvenlik Kuruluşlarında aranacak şartları sağlayıp sağlamadığını belirlemek
ve Tanınmış Güvenlik Kuruluşu yetkilendirme talebini karara bağlamaktır.
(2) Tanınmış Güvenlik
Kuruluşlarına devredilebilecek yetkiler;
a) Gemiler için;
1) Gemi güvenlik planlarının ve
planlarda yapılacak değişikliklerin onaylanması,
2) Gemilerin SOLAS-74 Bölüm
XI-II ve ISPS Kod Bölüm A gereklerine uygunluğunun doğrulanması ve
sertifikalandırılması,
3) Güvenlik konularında
şirketlere tavsiyelerde bulunulması,
4) Uluslararası gemi güvenlik
sertifikasının düzenlenmesi,
5) Geçici uluslararası gemi
güvenlik sertifikası düzenlenmesi.
b) Liman tesisleri için;
1) Liman tesisi güvenlik
değerlendirmesinin hazırlanması,
2) Liman tesisi güvenlik
planının hazırlanması.
ISPS
Koda tabi gemilerin sorumlulukları
MADDE
9 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
gemi tipleri ISPS Kod hükümlerine tabidir. Bu gemiler aşağıda belirtilen
yükümlülükleri yerine getirmek zorundadır:
a) ISPS Koda tabi her gemide
gerekli eğitimi almış ve İdare tarafından belgelendirilmiş en az bir adet
Gemi Güvenlik Zabiti bulundurulur.
b) ISPS Koda tabi her gemide
İdare veya İdare adına yetkilendirilmiş bir kuruluş tarafından onaylanmış
gemi güvenlik planı bulundurulur. ISPS Koda tabi her gemi için, ISPS Kod
Bölüm B hükümleri dikkate alınarak, Şirket Güvenlik Sorumlusunun
sorumluluğunda ISPS Kodun Bölüm A hükümlerine uygun olarak orijinal gemi
güvenlik planları hazırlanır. Hazırlanan bu planlar İdare veya İdare adına
yetkilendirilmiş bir Tanınmış Güvenlik Kuruluşu tarafından onaylanır. Söz
konusu gemi güvenlik planları İngilizce ve Türkçe olmak üzere iki bölümden
oluşur. Şirket Güvenlik Sorumlusu tarafından, onaylanmış bu gemi güvenlik
planlarından bir tanesi şirkette, bir tanesi gemide muhafaza edilir.
c) ISPS Koda tabi her gemide
İdare veya İdare adına yetkilendirilmiş bir Tanınmış Güvenlik Kuruluşu
tarafından verilmiş ISPS Kod, Bölüm A’da yer alan
Ek-1’e uygun şekilde düzenlenen gemi güvenlik sertifikası bulundurulur.
Sertifikanın geçerlilik süreleri ve ara denetimleri ISPS Kod Bölüm A Kural
19’da belirtilen hükümler çerçevesinde yapılır.
ç) SOLAS 74, Bölüm XI-I, Kural
3’te belirtildiği gibi geminin IMO numarası gemi üzerinde markalı olur.
d) SOLAS 74, Bölüm V, Kural
19’da belirtildiği şekilde gemi AIS cihazı ile donatılır.
e) SOLAS 74, Bölüm XI-I, Kural
5’te belirtilen Sürekli Özet Kayıt gemide güncel bir şekilde hazır
bulundurulur.
f) SOLAS 74, Bölüm XI-II, Kural
6’da belirtildiği şekilde gemi, gemi güvenlik alarmı ile donatılır.
g) SOLAS 74, Bölüm XI-II, Kural
9.2.1.3 ve Kural 9.2.3’de belirtildiği şekilde geminin uğradığı son 10
liman ve bu limanların güvenlik seviyeleri güncel bir şekilde hazır
bulundurulur.
ISPS
Koda tabi liman tesislerinin sorumlulukları
MADDE
10 – (1) Bu Yönetmelik
kapsamındaki liman tesisleri ISPS Kod hükümlerine tabidir. Bu liman
tesisleri aşağıda belirtilen yükümlülükleri yerine getirmek zorundadır:
a) ISPS Koda tabi her liman
tesisi, ISPS Kod Bölüm B hükümleri dikkate alınarak ve ISPS Kod Bölüm A
hükümlerine uygun olarak, liman tesisi güvenlik değerlendirmesinin
yapılmasını sağlar ve İdareye onaylatır,
b) ISPS Koda tabi her liman
tesisi, İdare tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde bir Liman Tesisi
Güvenlik Sorumlusu atayarak İdareye onaylatır,
c) ISPS Koda tabi her liman
tesisi, ISPS Kod Bölüm B hükümleri dikkate alınarak, onaylanmış liman
tesisi güvenlik değerlendirmesi çerçevesinde ve Liman Tesisi Güvenlik
Sorumlusunun sorumluluğunda ISPS Kod Bölüm A hükümlerine uygun olarak liman
tesisi güvenlik planını hazırlayarak İdareye onaylatır ve İdarenin
belirleyeceği esaslar çerçevesinde uygular.
(2) Liman tesisi güvenlik planı
İdare tarafından onaylanan liman tesislerine, beş yılı geçmemek
şartı ile her yıl periyodik denetimleri yapılacak olan ISPS Kod, Bölüm B,
Ek-2’ye uygun şekilde liman tesisi güvenlik sertifikası düzenlenir. Beş
yıllık sürenin sonunda liman tesisi güvenlik sertifikasının yenilenmesi
için liman tesislerinin liman tesisi güvenlik değerlendirmesini yeniden
yaptırması ve İdare tarafından onaylanması gerekir.
(3) İdare tarafından yapılan
denetim neticesinde ISPS Kod hükümlerini yerine getirmediği anlaşılan liman
tesislerinde uluslararası gemi trafiğine izin verilmez.
(4) ISPS Koda tabi olup liman
tesisi güvenlik değerlendirmesi ve Liman Tesisi Güvenlik Sorumlusu ataması
onaylanmış, liman tesisi güvenlik planı hazırlanma aşamasında olan bir
liman tesisinde uluslararası gemi trafiğine İdare tarafından belirlenecek
yeni bir talimata kadar her seferinde güvenlik deklarasyonu ile izin
verilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tanınmış Güvenlik Kuruluşları
Tanınmış
Güvenlik Kuruluşu
MADDE
11 – (1) Bu Yönetmeliğin, 8 inci
maddesinin ikinci fıkrasının (a) ve (b) bendinde belirtilen yetkilerin
tamamının veya bir kısmının icrası için ISPS Kod, Bölüm B, Madde 4.5’deki
koşullara uygun olarak İdare tarafından belirlenen kriterleri sağlayan
kurum ve kuruluşlar Tanınmış Güvenlik Kuruluşu olarak
yetkilendirilebilirler.
Tanınmış
Güvenlik Kuruluşlarının yetkilendirilmesi ve görevleri
MADDE
12 – (1) İdare adına, gemilere
ve/veya liman tesislerine yönelik Tanınmış Güvenlik Kuruluşu olarak
yetkilendirilmek üzere baş vuran kurum ve kuruluşlardan, İdare tarafından
belirlenen şartları sağladığı yetkilendirme komisyonunun inceleme ve
değerlendirmesi neticesinde, olumlu karar alınır ise bu Yönetmeliğin Ek-1
ve Ek-2’sinde belirtilen yetki devri sözleşmesi ile yetkilendirilip,
Tanınmış Güvenlik Kuruluşu olarak tayin edilirler.
(2) Tanınmış Güvenlik
Kuruluşlarının görev ve yetkileri ISPS Kod hükümleri çerçevesinde yetki
devri sözleşmesi ile belirlenir.
(3) ISPS Kod uygulamalarının
ticari amaçların ön planda tutulduğu bir faaliyet olmasına ve kalitenin
düşürüldüğü bir rekabet ortamı yaratılmasına izin verilmez, bu muhtemel
olumsuzlukların önlenmesine ilişkin tedbirler her aşamada İdare tarafından
alınır.
(4) Gemiler ve liman
tesislerine yönelik Tanınmış Güvenlik Kuruluşu olarak yetkilendirme
talepleri İdare tarafından gerekli görüldüğü şartlarda İdarece belirlenen
şekilde kabul edilir ve değerlendirmeye alınır. İdare gemilere ve liman
tesislerine yönelik bu Yönetmelik kapsamında faaliyette bulunacak Tanınmış
Güvenlik Kuruluşlarının sayılarına ilişkin sınırlama getirebilir, Tanınmış
Güvenlik Kuruluşu yetkilendirmelerini durdurabilir veya gerekli gördüğünde
yeniden yetkilendirme başlatabilir.
(5) Gerek görüldüğünde,
yetkilendirilen Tanınmış Güvenlik Kuruluşunun yetkisi yetki devri
sözleşmesinde belirtilen şekilde geri alınır.
Gemilere
yönelik bir Tanınmış Güvenlik Kuruluşunun yetkisinin iptal edilmesi
MADDE
13 – (1) Gemilere yönelik olarak
bir Tanınmış Güvenlik Kuruluşunun İdare tarafından denetlenmesi sonucunda
veya İdarenin talebi veya Tanınmış Güvenlik Kuruluşunun talebi sonrasında
bu Yönetmeliğin Ek-1’inde yer alan yetki devri sözleşmesinin iptal edilmesi
durumunda, yetkisi iptal edilen Tanınmış Güvenlik Kuruluşu iptal tarihinden
sonra İdare adına ISPS Kod kapsamında hiçbir faaliyette bulunamaz.
(2) Yetkisi iptal edilen
Tanınmış Güvenlik Kuruluşu tarafından iptal tarihi öncesinde onaylanmış
gemi güvenlik planlarının, gemide güvenlikle ilgili olarak yenilenmesini
gerektirecek değişiklikler olmadığı sürece, geçerliliği aynen devam eder.
Yine aynı şekilde iptal tarihinden önce söz konusu Tanınmış Güvenlik
Kuruluşu tarafından düzenlenmiş uluslararası gemi güvenlik sertifikasının
geçerliliği ISPS Kod kapsamındaki ilk ara denetime kadar devam eder. Söz
konusu ara denetim, İdare adına gemiler için yetkilendirilmiş başka bir
Tanınmış Güvenlik Kuruluşu tarafından yapılarak gemiye yeni uluslararası
gemi güvenlik sertifikası düzenlenir. İdareye yazılı olarak bilgi verilir.
Ancak, ara denetlemeye kadar gemi güvenlik planlarında bir revizyon
gerektiği durumlarda yine İdare adına yetkilendirilmiş Tanınmış Güvenlik
Kuruluşlarından birisi tarafından söz konusu revizyonlar onaylanır.
(3) Şirketler yeni bir Tanınmış
Güvenlik Kuruluşu ile anlaştıklarında, şirketin Gemi Güvenlik Zabiti ve
yeni Tanınmış Güvenlik Kuruluşu tarafından İdareye yazılı olarak bilgi
verilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
ISPS Kod
Eğitimleri ve Talimler
ISPS
Kod eğitimi ve belgelendirme
MADDE
14 – (1) ISPS Kod kapsamında Gemi
Güvenlik Zabiti ve Şirket Güvenlik Sorumlusu olarak görev yapacakların,
ISPS Kod Bölüm B Madde 13’e, Liman Tesisi Güvenlik Sorumlusu olarak görev
yapacakların ise ISPS Kod Bölüm B Madde 18’e uygun olarak İdare tarafından
gerekli görülen eğitimi almaları şarttır. İdare tarafından uygun görülen
eğitim kurum/kuruluşlarında Gemi Güvenlik Zabiti, Şirket Güvenlik Sorumlusu
veya Liman Tesisi Güvenlik Sorumlusu eğitimini tamamlayanlar adına İdare
tarafından görmüş oldukları eğitime dayalı olarak Gemi Güvenlik Zabiti,
Şirket Güvenlik Sorumlusu veya Liman Tesisi Güvenlik Sorumlusu belgeleri
tanzim edilir.
(2) Gemi güvenlik planı
kapsamında gemide görev alan diğer personele ISPS Kod eğitimi Gemi Güvenlik
Zabiti ve/veya Şirket Güvenlik Sorumlusu tarafından, liman tesisi güvenlik
planı kapsamında liman tesisinde görev alan diğer personele ISPS Kod
eğitimi Liman Tesisi Güvenlik Sorumlusu ve/veya liman tesisinin Tanınmış
Güvenlik Kuruluşu tarafından verilir.
ISPS
Kod kapsamında yapılacak talimler
MADDE
15 – (1) ISPS Kod Bölüm B Madde
13’e uygun olarak gemi güvenliğine yönelik talim ve tatbikatlar:
a) Talim ve tatbikatların
amacı, gemi personelinin, tüm güvenlik seviyelerinde belirlenmiş bütün
güvenlik görevleri ve belirlenmek zorunda olan, güvenliğe ilişkin
yetersizliklerin tanımlanması ile ilgili uzmanlıklarını sağlamaktır.
b) Gemi güvenlik planındaki
şartların etkin biçimde yerine getirilmesini sağlamak için, talimler, en az
üç ayda bir yapılır. Ek olarak, herhangi bir zamanda gemi personelinin %
25’inden daha fazlası, son üç ayda bu gemide daha önce hiç talime
katılmamış personel ile değiştirilirse, değişikliğin yapıldığı bir hafta
içinde talim yeniden uygulanır. Bu talimler, ISPS Kod Bölüm B, Madde 8.9’da
belirtilen, güvenlik tehditleri gibi planın her bir unsurunu test
etmelidir.
c) Şirket güvenlik sorumluları,
liman tesisi güvenlik sorumluları, Devletin ilgili otoriteleri ve Gemi
Güvenlik Zabitlerinin katılımı ile değişik tipte tatbikatlar; eğer mümkün
ise, her takvim yılında en az bir kere ve tatbikatlar arasında da 18 aydan
daha uzun ara olmadan yapılmalıdır. Bu tatbikatlar, iletişimi,
koordinasyonu, kaynak elverişliliğini ve verilecek cevapları test
etmelidir. Bu tatbikatlar;
1) Tam kapsamlı veya canlı
olarak,
2) Masaüstü simülasyonu veya
seminer şeklinde,
3) Arama kurtarma veya acil
karşılık tatbikatları gibi diğer tatbikatlarla birleştirilmiş,
şeklinde olabilir.
ç) Şirketin, bir başka taraf
devlet ile tatbikata katılımı, İdare tarafından onaylanmış olmalıdır.
(2) ISPS Kod Bölüm B Madde 18’e
uygun olarak liman tesisi güvenliğine yönelik talim ve tatbikatlar:
a) Talim ve tatbikatların
amacı, liman tesisi personelinin, tüm güvenlik seviyelerinde belirlenmiş
bütün güvenlik görevleri ve belirlenmek zorunda olan, güvenliğe ilişkin
yetersizliklerin tanımlanması ile ilgili uzmanlıklarını sağlamaktır.
b) Liman tesisi güvenlik
planındaki şartların etkin biçimde yerine getirilmesini sağlamak için,
talimler, eğer özel şartlar başka bir işlemi gerektirmez ise, en az üç ayda
bir yapılmalıdır. Bu talimler, ISPS Kod Bölüm B, Madde 15.11’de belirtilen
güvenlik tehditleri gibi, planın her bir unsurunu test etmelidir.
c) Liman tesisi güvenlik
sorumluları, Devletin ilgili otoriteleri ile şirket güvenlik sorumluları ve
Gemi Güvenlik Zabitlerinin katılımı ile değişik tipte tatbikatlar; eğer
mümkün ise, her takvim yılında en az bir kere ve tatbikatlar arasında da 18
aydan daha uzun ara olmadan, yapılmalıdır. Bu tatbikatlar, iletişimi,
koordinasyonu, kaynak elverişliliğini ve verilecek cevapları test
etmelidir. Bu tatbikatlar;
1) Tam kapsamlı veya canlı
olarak,
2) Masaüstü simülasyonu veya
seminer şeklinde,
3) Acil karşılık veya diğer
devlet otoriteleri tatbikatları gibi diğer tatbikatlarla birleştirilmiş,
şeklinde olabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Denetim
Denetim
MADDE
16 – (1) İdare, bu Yönetmelik
hükümlerinin yerine getirilip getirilmediğini, yasak uygulama ve
davranışların bulunup bulunmadığını ve amaç dışında faaliyet gösterilip gösterilmediğini
tespit etmek amacıyla, Tanınmış Güvenlik Kuruluşlarını, ISPS Koda tabi
liman tesisleri ve Türk bayraklı gemiler ile liman tesislerine gelen
yabancı bayraklı gemileri her zaman denetleyebilir.
(2) Tanınmış Güvenlik
Kuruluşlarının, liman tesislerinin ve gemilerin denetiminde, SOLAS-74,
Bölüm XI-II, ISPS Kod ve bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Denetimin
kapsamı
MADDE
17 – (1) ISPS Kod kapsamında
yapılacak denetimler; Tanınmış Güvenlik Kuruluşları, liman tesisleri ve
gemiler için ayrı ayrı ISPS Kod ve bu madde
çerçevesinde İdare tarafından belirlenecek usul ve esaslara göre
gerçekleştirilir.
(2) Denetimler sırasında,
faaliyet izinlerinin, sertifika ve belgelerinin geçerli olup olmadığını,
Tanınmış Güvenlik Kuruluşları tarafından üçüncü kişilere verilen hizmetin
usulüne uygun verilip verilmediği, yetki devri sözleşmelerinde belirtilen
yükümlülüklere uyulup uyulmadığı, kayıt ve defterlerin usulüne uygun
tutulup tutulmadığı; gemi ve liman tesislerine verilen sertifikaların,
onaylı güvenlik değerlendirmesi ve güvenlik planının geçerli olup olmadığı;
onaylı liman tesisi güvenlik değerlendirmesi ve güvenlik planının
uygunluğu, kayıt ve defterlerin usulüne uygun tutulup tutulmadığı, ISPS Kod
ve bu Yönetmelik çerçevesinde gerçekleştirilen eğitim ve tatbikatların
uygun yürütülüp yürütülmediği ve amaç dışında faaliyet gösterilip
gösterilmediği incelenir.
Denetim
sonucunun izlenmesi
MADDE
18 – (1) Denetim sonucu düzenlenen
raporun bir sureti denetlenen birimin dosyasında muhafaza edilir, diğer
sureti bölge müdürlüğüne, eksiklik ve aykırılık tespit edilmesi halinde bir
sureti de İdareye sunulur.
(2) Gemiler ve liman tesisleri
için Tanınmış Güvenlik Kuruluşu olarak yetkilendirilmiş kuruluşların
denetlenmesinde yetki devri sözleşmesi ile kendisine verilen yetki ve
sorumluluklara ilişkin faaliyetlerinde ve yükümlülüklerinde performansının
kötüleştiğinin ya da yerine getirilmediğinin,
kayıtların tam ve düzgün olarak tutulmadığının ve/veya uyumsuzluklar
olduğunun tespit edilmesi halinde, söz konusu kuruluş yazılı olarak
uyarılır ve gerekli önlemlerin alınması için bir ay süre verilir. Bu süre
sonunda, Tanınmış Güvenlik Kuruluşu, İdarece kurulacak bir komisyon
marifetiyle tekrar denetlenerek, uyarılmayı gerektiren sebeplerin tam
olarak ortadan kalkmadığının tespiti halinde, anılan kuruluşun yetkileri üç
ay süreyle askıya alınır. Bu sürenin sonunda eksikliklerin tamamlandığı
tespit edilirse yetkinin askıya alınması işlemi iptal edilir. Yetkileri
askıya alınan Tanınmış Güvenlik Kuruluşu, yetkilerinin askıya alındığı süre
içinde sörvey, sertifika değerlendirme raporları
ve güvenlik planları düzenleyemez ve/veya plan tadilatları yapamaz. Ancak
daha önce verilmiş olan sertifikalar geçerliliklerini korur.
(3) Liman tesisi güvenlik
değerlendirmesi ve liman tesisi güvenlik planı onaylanan liman tesisleri
için İdare tarafından ISPS Kod Bölüm B, Madde 16.62’ye istinaden 5
yıllığına liman tesisi güvenlik sertifikası düzenlenir. Liman tesisi
güvenlik sertifikası düzenlenen liman tesisleri yıllık periyodik denetime
tabi tutulur. Liman tesislerinin denetlenmesinde bu Yönetmelik ile
kendisine verilen görevlere ilişkin faaliyetlerinde ve yükümlülüklerinde
performansının kötüleştiğinin ya da yerine
getirilmediğinin, kayıtların tam ve düzgün olarak tutulmadığının ve/veya
uyumsuzluklar olduğunun tespit edilmesi halinde, söz konusu kuruluş yazılı
olarak uyarılır ve düzeltilmesi için liman tesisi işletmecisine
uygunsuzluğun durumuna göre en fazla altı aylık süre verilir. Verilen
sürenin sonunda, söz konusu tesis İdarece kurulacak bir komisyon
marifetiyle tekrar denetlenir ve mücbir sebep olmaksızın uygunsuzluğun
giderilmediği tespit edilirse, uygunsuzluk giderilinceye kadar tesisin
liman tesisi güvenlik sertifikası askıya alınır. Güvenlik sertifikasının
askıya alınmasına neden olan uygunsuzlukların giderildiğinin İdareye
ibrazını müteakip, eksikliklerin giderildiğinin tespit edilmesi halinde,
sertifikanın askıya alınması işlemi iptal edilir. Geçerlilik süresi dolan
sertifikalar için, o tesise ait Liman tesisi güvenlik değerlendirmesi yeniden
hazırlanır ve onayını müteakip liman tesisi güvenlik planı gözden
geçirilerek gerekli revizeler yapılır ve liman tesisi güvenlik sertifikası
yeniden düzenlenir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Güvenlik
seviyelerinin belirlenmesi, duyurulması ve uygulanması
MADDE
19 – (1) ISPS Kod kapsamındaki tüm
Türk Bayraklı gemiler, liman tesisleri ve ülkemiz deniz yetki alanlarında
bulunan ISPS Koda tabi gemiler, ayrıca bir bildirim yapılmaması ve bu
Yönetmelikte yer alan yetki ve prosedürler çerçevesinde daha üst bir
güvenlik seviyesi uygulanmaması halinde, güvenlik seviyesi-1’de bulunur ve
bu seviyenin gerektirdiği tedbirleri uygularlar.
(2) İdare, güvenlik konusunu
etkileyen gelişmeleri ve istihbarat bilgilerini dikkate alarak, Deniz
Kuvvetleri Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Jandarma Genel
Komutanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğünün görüşleri doğrultusunda genel
veya kısmi olarak daha üst güvenlik seviyesi uygulayabilir. Böyle
durumlarda, uygulama denizcilere duyuru olarak veya diğer muhabere
vasıtaları ile en kısa sürede ilgililere duyurulur. İvedi hareket edilmesi
zorunlu durumlarda İdare, yukarıda belirtilen kurumların görüşünü almadan
da daha üst güvenlik seviyesini uygulama kararı alabilir. Böyle bir karar
alındığında İdare tarafından ilgili kurumlar ivedilikle haberdar edilir.
(3) Türk Bayraklı gemi ve liman
tesislerinde daha üst güvenlik seviyesi uygulanmasını gerektirecek bir
durumun mevcudiyetinin değerlendirilmesi durumunda bu Yönetmelikte belirtilen
Belirlenmiş Otorite irtibat noktalarından birine durum bildirilerek verilen
talimata uyulur. Gecikilmesinde ciddi güvenlik risklerinin ortaya
çıkmasının muhtemel olması durumunda, gemiler için kaptan veya Gemi
Güvenlik Zabiti, liman tesisleri için Liman Tesisi Güvenlik Sorumlusu,
güvenliğinden sorumlu oldukları gemilerde ve liman tesislerinde daha üst
güvenlik seviyesinde belirtilen tedbirleri alabilir. Ancak İdare tarafından
bir talimat olmaksızın güvenlik seviyesi "1"den "2" nci veya "3" üncü seviyeye çıkarılamaz. Böyle
durumlar en kısa sürede belirlenmiş otorite irtibat noktalarından birine
iletilir. İdare, durumu değerlendirerek gerekli görürse güvenlik
seviyesinde yükseltme yaparak ilgili gemilere ve liman tesislerine duyurur.
(4) Güvenlik seviyesinin 3’e
çıkarılması durumunda İdare tarafından ilgili ulusal güvenlik birimlerine
bildirimde bulunulur.
(5) İlgili ulusal güvenlik
birimlerinin herhangi bir olaya müdahalesi ve alacakları tedbirler kendi
mevzuatlarına göre belirlenir.
(6) Liman tesislerinde güvenlik
seviyesinin 3’e çıkması durumunda, İdare ilgili ulusal güvenlik kuruluşları
ile irtibatı sürdürür ve gerekli bilgileri, gemilere ve liman tesislerine
aktarır.
Kontrol
ve uyma tedbirleri
MADDE
20 – (1) SOLAS 74, Bölüm XI-II,
Kural 9 ve ISPS Kodun ilgili hükümleri çerçevesinde, liman tesislerimizdeki
ISPS Kod uygulamaları, bu tesislere gelen ISPS Kod kapsamındaki Türk ve
yabancı bayraklı gemilerin tümüne uygulanacak olup, bu gemilerin
denetimleri bu konuda eğitim almış ve İdarece tam olarak yetkilendirilmiş
personel tarafından, yetkili personelin olmadığı limanlarda ise Liman
Başkanları tarafından yapılır. Bu denetimler sırasında, IMO tarafından
hazırlanan "Denizde Güvenliği Artırmak için Kontrol ve Uygunluk
Tedbirleri Rehberi"nden (Guidance On Control And Compliance Measures To Enhance Maritime Security-Resolution MSC.159 (78)) faydalanılır.
(2) Rehber doğrultusunda, gemi
tarafından limana gelmeden önce İdare tarafından belirlenen bilgiler
yanaşma ordinosu ile birlikte geminin Türkiye’de bağlı bulunduğu acente
aracılığı ile ilgili Liman Başkanlığına iletilir. Bu çerçevede yapılacak
uygulamalarda;
a) ISPS Koda tabi olup ta ISPS
Koda ilişkin olarak hiçbir sorumluluğu yerine getirmeyen liman tesisine,
ISPS Koda tabi gemiler alınmaz.
b) Gemiden yanaşma öncesinde
alınan söz konusu bilgilerin incelenmesi neticesinde, geminin, uluslararası
gemi güvenlik sertifikası veya geçici uluslararası gemi güvenlik
sertifikası ve onaylı gemi güvenlik planına sahip olmadığının anlaşılması
halinde aşağıdaki şekilde hareket edilir;
1) Eğer gemi, ISPS Koda tabi
olan ve liman tesisi güvenlik planı onaylanmış bir liman tesisine yanaşacak
ise, bu durumda eksikliklerini tamamlayana kadar liman tesisine alınmaz ve
demirde bekletilir,
2) Eğer gemi, ISPS Koda tabi
olup liman tesisi güvenlik değerlendirmesi onaylanmış ve liman tesisi
güvenlik planı hazırlanma aşamasında olan bir liman tesisine yanaşacak ise,
İdare tarafından belirlenecek yeni bir talimata kadar her seferinde
güvenlik deklarasyonu ile limana alınır. Güvenlik deklarasyonunun
yapılmadığı tespit edilirse operasyon durdurulup gemi liman dışına
çıkarılır.
c) Geminin, uluslararası gemi
güvenlik sertifikası veya geçici uluslararası gemi güvenlik sertifikası ve
onaylı gemi güvenlik planına sahip olmadığı limana yanaşması sonrasında
yapılan denetimde anlaşılması halinde aşağıdaki şekilde hareket edilir;
1) ISPS Koda tabi olan ve liman
tesisi güvenlik planı onaylanmış liman tesislerinde, gemiye bu
eksikliklerini tamamlayana kadar operasyon izni verilmez.
2) ISPS Koda tabi olup, liman
tesisi güvenlik değerlendirmesi onaylanmış ve liman tesisi güvenlik planı
hazırlanma aşamasında olan liman tesislerinde ise, geminin operasyonuna,
güvenlik deklarasyonu yapılarak, bir sefere mahsus olmak üzere izin verilir
ve bir sonraki gelişinde liman tesisine alınmayacağı bildirilir.
(3) Gemiden limana gelmeden
önce alınan bilgilerin değerlendirilmesi neticesinde ISPS Kod gereklerine
uymadığına ilişkin açık gerekçelerin oluşması halinde geminin limana
girmeden evvel denetlenmesi, ilgili liman tesisi tarafından sağlanacak
deniz vasıtası ile yapılır. Bu imkanın sağlanamaması durumunda denetim,
geminin liman tesisine yanaşmasına müteakip yapılır.
(4) SOLAS-74 Sözleşmesine taraf
olmayan ve ISPS Kodu uygulamak zorunda bulunmayan devletlerin gemileri
liman tesislerine güvenlik deklarasyonu yapılarak alınır.
(5) ISPS Koda tabi liman
tesislerimize ait bilgi ve irtibat detayları internet
üzerinden, karasularımızdaki güvenlik seviyeleri limanlarımıza gelen
gemilere bildirilmek amacıyla Türk Radyo tarafından yazılı (Navtex) ve sözlü (VHF) olarak yayınlanır. Ayrıca, liman
tesisindeki Liman Tesisi Güvenlik Sorumlusu ile irtibat kurmak isteyen
gemiler Türk Radyo üzerinden bu irtibatı gerçekleştirirler.
(6) Liman devleti denetim
uzmanlarının bulunmadığı veya yeterli olmadığı liman başkanlıklarında ISPS
Koda tabi gemilerin denetimi, sadece gemide uluslararası gemi güvenlik
sertifikası veya geçici uluslararası gemi güvenlik sertifikasının olup
olmadığının kontrolü ile onaylı bir gemi güvenlik planının gemide var olup
olmadığının doğrulanması şeklinde liman başkanları tarafından yapılır.
(7) Gemilerin ISPS Kod
kapsamındaki denetimlerine ilişkin düzenlenmesi gereken rapor formu İdare
tarafından belirlenir. Belirlenen bu formlar denetimi düzenleyen yetkili
personel veya liman başkanı tarafından doldurulduktan sonra orijinali gemi
kaptanına verilir, bir kopyası yine İdare tarafından belirlenen usule göre
İdareye gönderilir.
(8) Eğer geminin limana
girişine veya yük operasyonuna izin verilmemiş ise, yedinci fıkrada
belirtilen form, düzenleyen tarafından; İdareye, geminin bayrak devletine,
geminin Tanınmış Güvenlik Kuruluşuna, IMO’ya ve
geminin gideceği bir sonraki limana faks ile gönderilir. Geçici tedbirler
ile geminin operasyonuna izin verilmiş ise İdareye ve bayrak devletine
bildirim yapılır.
(9) Türk Bayraklı gemilerin
yabancı limanlarda ISPS Kod eksikliklerinden dolayı tutulmalarının
önlenmesini teminen, yapılan denetimler sonucunda
eksiklikler olduğu tespit edilen gemilerin, bu eksiklikler giderilene kadar
yabancı bir limana gitmesine izin verilmez.
(10) ISPS Kod kapsamındaki bir
gemi liman tesislerimize gelmeden önce İdare tarafından belirlenen
bilgiler, yine İdare tarafından belirlenen usullere göre gemi kaptanı
tarafından hazırlanarak bir önceki limandan doğrudan veya geminin
Türkiye’de bağlı bulunduğu acentesi vasıtasıyla ilgili Liman Başkanlığına
faksla iletilir. Bu durumun faksla yapılamaması halinde acente, kaptanla en
uygun haberleşme vasıtasıyla temasa geçerek
aldığı bilgileri İdarenin belirleyeceği usule uygun olarak Liman
Başkanlığına iletir. Ancak, bu durumda gemi, yanaşmasına müteakip
operasyonuna başlamadan evvel ISPS Koda göre durumunun doğrulanması
amacıyla denetime tabi tutulur.
Güvenlik
deklarasyonu
MADDE 21 – (1) Güvenlik deklarasyonu, ISPS Kod, Bölüm-A, Madde
5’te belirtildiği şekilde yapılır. Zorunlu güvenlik deklarasyonu uygulaması
dışında kaptan veya Gemi Güvenlik Zabiti ve Liman Tesisi Güvenlik Sorumlusu
tarafından gerekli olduğuna dair kanaat getirildiği zaman da ISPS Kod,
Bölüm-A, Madde 5’te belirtildiği şekilde güvenlik deklarasyonu düzenlenmesi
için talepte bulunabilir.
(2) İdare, ISPS Kod, Bölüm-A,
Madde 5 dışına çıkmamak şartı ile gerek gördüğü durumlarda güvenlik
deklarasyonu düzenlenmesi ile ilgili olarak yeni düzenlemeler getirebilir.
Güvenlik
alarmlarının alınması
MADDE
22 – (1) SOLAS-74, Bölüm XI-II,
Kural 6 gereği gemiler gemi güvenlik alarm sistemi ile donatılacaktır. Türk
bayraklı bir geminin denizde veya limanda güvenlikle ilgili bir eyleme
maruz kalması sonucu gemi güvenlik alarmı aktif hale getirildiğinde bu
alarmı alacak birim Ana Arama ve Kurtarma Koordinasyon Merkezidir. Ayrıca,
yabancı bayraklı gemilerce de gönderilebilecek gemi güvenlik alarmı, gerek
bu gemiler sorumluluk sahamız içerisinde olsun gerekse dışında olsun, Ana
Arama ve Kurtarma Koordinasyon Merkezi tarafından alınabilmesi muhtemeldir.
Ana Arama ve Kurtarma Koordinasyon Merkezi tarafından Türk bayraklı veya
yabancı bayraklı bir gemiye ilişkin olarak doğrudan veya dolaylı olarak
gemi güvenlik alarmı alındığı zaman aşağıda belirtilen şekillerde hareket
edilecektir. Buna göre;
a) Türk bayraklı gemilerde:
1) Gemi, karasularımızda veya
çevre denizlerimizde ise; Ana Arama ve Kurtarma Koordinasyon Merkezi
tarafından, geminin bağlı bulunduğu şirket/Şirket Güvenlik Sorumlusu ile
hemen irtibat kurularak elde edilen bilgiler doğrultusunda olaya müdahale
edilmesi amacıyla Genelkurmay Başkanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı
haberdar edilir. Dışişleri Bakanlığına da bilgi verilir.
2) Gemi, Türk limanında ise;
Ana Arama ve Kurtarma Koordinasyon Merkezi tarafından, olaya müdahale
edilmesi amacıyla liman güvenlik birimleri ile genel kolluk birimleri hemen
haberdar edilir.
3) Gemi, diğer bir devletin
karasularında veya yakınında veya limanın da ise; Ana Arama ve Kurtarma
Koordinasyon Merkezi tarafından, geminin bağlı bulunduğu şirket/Şirket
Güvenlik Sorumlusu ile hemen irtibat kurularak elde edilen bilgiler
doğrultusunda Dışişleri Bakanlığı haberdar edilir. Geminin bulunduğu
bölgeden veya limandan sorumlu devletin bu konudaki yetkili otoritesi
bilgilendirilir. Daha sonra yetkili otorite ile olaya ilişkin sürekli
irtibat içerisinde olunur ve Dışişleri Bakanlığı bilgilendirilir. Ana Arama
ve Kurtarma Koordinasyon Merkezi tarafından, geminin bulunduğu bölgeden
veya limandan sorumlu devlette bu konuda yetkili otorite bulunamazsa,
Dışişleri Bakanlığı durumdan haberdar edilir ve o ülkenin ilgili
birimlerine diplomatik yollardan ulaşılmasına çalışılır.
b) Yabancı bayraklı gemilerde:
1) Gemi, Türk karasuları
içerisinde ise; Ana Arama ve Kurtarma Koordinasyon Merkezi tarafından,
karasularımızda bir güvenlik alarmı alındığında olaya müdahale amacıyla
Genelkurmay Başkanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı haberdar edilir. Olay
ve olayın sonuçları ile ilgili Dışişleri Bakanlığı ile geminin bayrak
devleti tarafından belirlenen yetkili otoritesi bilgilendirilir.
2) Gemi, Türk karasuları
dışarısında ise; Ana Arama ve Kurtarma Koordinasyon Merkezi tarafından,
geminin bayrak devleti tarafından belirlenen yetkili otoritesi, Dışişleri
Bakanlığı, Genelkurmay Başkanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı olayla
ilgili bilgilendirilir. Bayrak devleti tarafından olaya tarafımızca
müdahale edilmesi istenilir ise Dışişleri Bakanlığının onayı alınarak,
Genelkurmay Başkanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı bilgilendirilir.
Geminin bağlı bulunduğu bayrak devletine ait yetkili otorite
bilgilendirilir. Bayrak devleti tarafından olaya tarafımızca müdahale
edilmesi talep edilmez ise yine ilgili yerler bilgilendirilir.
3) Gemi, Türk limanında ise;
Ana Arama ve Kurtarma Koordinasyon Merkezi tarafından, geminin bayrak
devleti tarafından belirlenen yetkili Otorite ve Dışişleri Bakanlığı
bilgilendirilir. Olaya müdahale edilmesi amacıyla liman güvenlik birimleri
ile genel kolluk birimleri hemen haberdar edilir. Olayın sonuçları ile
ilgili geminin bağlı bulunduğu bayrak devletine ait yetkili otorite ve
Dışişleri Bakanlığı bilgilendirilir.
4) Gemi, diğer bir devletin
yetki alanı içerisinde ise; Ana Arama ve Kurtarma Koordinasyon Merkezi
tarafından olayla ilgili olarak hemen geminin bayrak Devletinin yetkili
otoritesi ve geminin bulunduğu yerden sorumlu Devletin yetkili otoritesi
bilgilendirilir.
ISPS
Kod Bölüm B’nin zorunlu uygulanacak bölümleri
MADDE
23 – (1) 12/12/2002 tarihinde IMO
tarafından onaylanan, ISPS Kod bölüm B’de yer
alan;
a) 1.12 Gemi güvenlik
planlarının revizyonu,
b) 1.16 Liman tesisleri
güvenlik değerlendirmesi,
c) 4.1 Güvenlik planları ve
değerlendirmelerinin gizliliğinin korunması,
ç) 4.4 Tanınmış Güvenlik Kuruluşlarının
görev ve yetki kapsamları,
d) 4.5 Tanınmış Güvenlik
Kuruluşların minimum yeterlilikleri,
e) 4.8 Güvenlik seviyelerinin
tespiti,
f) 4.14, 4.15, 4.16 Liman
tesisleri güvenlik planları bilgileri ve irtibat noktaları,
g) 4.18 Dokümanların tanımlanması,
ğ) 4.24 Gemilerin karasularında
seyrettiği devletin güvenlik tavsiyelerine uymaları,
h) 4.28 Personel seviyesi,
ı) 4.41 Gemilerin limana
girişleri reddedildiğinde veya limandan çıkarıldığında bilgileri
iletilmesi,
i) 4.45 SOLAS-74’a taraf olmayan
ülkelerin gemileri,
j) 6.1 Şirketlerin gemi
operatörlüğü konusunda bilgi sahibi kaptan sağlama yükümlülükleri,
k) 8.3 - 8.10 Gemi güvenlik
değerlendirmesi için minimum standartlar,
l) 9.2 Gemi güvenlik planı için
minimum standartlar,
m) 9.4 Gemi güvenlik planının
onaylanması,
n) 13.6, 13.7 Gemi Güvenlik Zabitleri, Şirket Güvenlik
Sorumluları ve gemi personeli için güvenlik eğitim ve tatbikat periyotları,
o) 15.3, 15.4 Liman tesisi
güvenlik değerlendirmesi için minimum standartlar,
ö) 16.3, 16.8 Liman tesisi
güvenlik planı için minimum standartlar,
p) 18.5, 18.6 Liman Tesisi
Güvenlik Sorumlusu, liman tesisi güvenlik personeli ve ilgili kişiler için
eğitim ve tatbikat periyotları,
maddelerinin uygulanması
zorunludur. Bölüm B’nin diğer bölümleri ise
uygulamada dikkate alınacak tavsiyeler olarak nitelendirilir.
Bildirimler
MADDE
24 – (1) ISPS Kodun uygulanması
kapsamında bildirim yükümlülükleri aşağıdaki esaslara göre yerine
getirilir.
a) SOLAS-74, Bölüm XI-II, Kural
13’de belirtilen hususlar, zamanında güncellenerek İdare tarafından IMO’ya bildirilir.
b) Güvenlik seviyesinin 2 veya
3’e çıkarılması durumunda, mümkün olan en kısa zamanda ve uygun muhabere
vasıtaları ile ilan edilen güvenlik seviyesi;
1) İlgili limanlara,
2) Türk deniz yetki alanlarında
seyreden Türk ve yabancı bayraklı gemilere,
İdare tarafından bildirilir.
c) Türk bayraklı bir geminin,
girmek niyetinde olduğu bir yabancı limandan daha yüksek bir güvenlik
seviyesine sahip olması durumunda, durum kaptan tarafından liman
yetkililerine irtibat noktaları üzerinden bildirilerek güvenlik
deklarasyonu istenilir.
ç) Talepleri halinde, ISPS
Kodun uygulanması konusunda görevli irtibat noktaları İdare tarafından
talep sahibi ülke, gemi ve liman yetkililerine bildirilebilir.
d) SOLAS-74, Bölüm XI-II, Kural
9’da belirtilen, uygun güvenlik sertifikasının olmaması veya SOLAS-74,
Bölüm XI-II ve ISPS Kod Bölüm-A’ya uymadığı
konusunda açık kanıtlar bulunması durumunda gemilere uygulanan tedbirler,
uygulayan görevlilerce İdareye, İdare tarafından da ilgili bayrak devletine
bildirilir.
(2) Bu tedbirler kapsamında
limanlara girişi reddedilen, limandan çıkarılan veya limana girme
niyetinden vazgeçen gemiler, İdare tarafından, eğer biliniyorsa geminin uğrayacağı
bir sonraki liman devleti yetkililerine ve diğer sahildar
devletlere IMO tarafından geliştirilen prensipler göz önünde bulundurularak
bildirilir. Bu bildirinin güvenilirliği ve güvenliği sağlanır.
Güvenlik
anlaşmaları
MADDE
25 – (1) ISPS Kodun uygulanmasına
ilişkin olarak diğer devletlerle ikili veya çok taraflı anlaşmalar
yapılabilir. Bu anlaşmalara ilişkin çalışmalar, İdare ile Dışişleri
Bakanlığının koordinesinde yürütülür. İdare anlaşmalara ilişkin olarak bu
Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde belirtilen ilgili
kurumların görüşü alınarak, ülkemiz limanları ile diğer bir ülke limanları
arasında düzenli sefer yapan gemilerin tabi olacakları prosedürleri
düzenlemek ve bu prosedürleri hafifletmek üzere ilgili ülke ile SOLAS-74,
Bölüm XI-II, Kural-11 kapsamında güvenlik anlaşması yapılabilir. Böyle bir
durum gemi işletenleri tarafından İdareye teklif edilebilir. Bu teklifler
İdare tarafından değerlendirilir. Söz konusu anlaşmanın, SOLAS-74 Bölüm
XI-2, Kural 11, Madde 4’de belirtildiği üzere beş yıldan uzun olmayan
periyodik aralarla gözden geçirilmesi zorunludur.
Alternatif
tedbirler
MADDE
26 – (1) ISPS Koda tabi gemilerin
nadiren uğradığı ve ISPS Kodun kalıcı olarak uygulanmasının uygun olmadığı
liman tesisleri için ISPS Kodda öngörülen tedbirlere eşit koruma sağlayacak
alternatif tedbirlerin uygulanması İdare tarafından istenebilir. Alternatif
tedbirlerin uygulanmasına yönelik teklifler liman işleticileri veya
Tanınmış Güvenlik Kuruluşları tarafından İdare’ye ulaştırılır. Bu teklifler
İdare tarafından incelenir ve yapılacak işlemlere ilişkin tekliflerle
birlikte nihai karar İdare tarafından verilir. Bu tür düzenlemelerin
uygunluğu en geç iki yıl arayla periyodik olarak denetlenir.
(2) Liman tesisi güvenlik
planının içinde yer alan güvenlik önlemleri, liman tesisi güvenlik planının
onaylanması ile uygun bir süre içinde uygulamaya koyulmalı ve liman tesisi
güvenlik planı her bir önlemin ne zaman uygulamaya koyulacağını
belirlemelidir. Eğer bunların sağlanmasında muhtemel bir gecikme olur ise,
bu konu İdare ile müzakere edilmeli ve geçici bir süreyi kapsayan eşdeğer
seviyede bir güvenlik sağlayacak tatminkar, alternatif güvenlik önlemleri
üzerinde anlaşılarak İdarenin onayı alınmalıdır.
(3) Aşağıda belirtilen
hallerde;
a) Liman tesisine yanaşacak
geminin güvenlik seviyesi, liman tesisi güvenlik seviyesinden yüksek
olduğu,
b) ISPS Koda tabi bir geminin
Koda tabi olmayan bir liman tesisine zorunlu hallerde yanaşması söz konusu
olduğu,
c) SOLAS-74’e taraf olmayan bir
ülke bayrağını taşıyan geminin ISPS Koda tabi liman tesisine yanaşması
durumunda,
ç) Talep edilmesi halinde,
mevcut güvenlik seviyesinde
ISPS Kodunun A bölümündeki hükümlere uygun olarak ve SOLAS-74, Bölüm XI-II,
Kural 12’de belirtilen hükümler çerçevesinde, gemi ile liman tesisi
arasında mutabık kalınan ilave güvenlik tedbirleri uygulanır.
İdarenin
düzenleme yetkisi
MADDE
27 – (1) Bu Yönetmelikle, SOLAS-74
Bölüm XI-I, XI-II ve ISPS Kod Bölüm A ve B birlikte kullanılır ve icra
edilir. Bu Yönetmelikte düzenlenmeyen hususlarda SOLAS-74 Bölüm XI-I, XI-II
ve ISPS Kod Bölüm A ve B hükümleri dikkate alınır.
Yürürlük
MADDE
28 – (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
29 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Denizcilik Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.
Ek-1
DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞI TARAFINDAN
...................’NUN
SOLAS-1974, BÖLÜM XI-2 VE ISPS KOD,
BÖLÜM-A KAPSAMINDA GEMİLERE YÖNELİK TANINMIŞ GÜVENLİK KURULUŞU (RSO) OLARAK
YETKİLENDİRİLMESİNE İLİŞKİN
YETKİ DEVRİ SÖZLEŞMESİ
1
- AMAÇ:
Bu sözleşme, İdare tarafından,
1974 Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi (International
Convention for the Safety of Life at Sea, 1974) (SOLAS-74) Bölüm XI-2 ve Uluslararası Gemi
ve Liman Tesisi Güvenlik Kodu (ISPS Code) Bölüm-A
kapsamında, gemilerin faaliyetlerinin güvenliğine ilişkin var olan
sertifikalandırma, denetleme, onaylama, doğrulama ve değerlendirme
görevlerini, İdare adına icra etmek üzere, gemi ve gemi işletmeleri
konusunda yeterli bilgiye ve güvenlik konularında da yeterli uzmanlığa
sahip Tanınmış Güvenlik Kuruluşlarının yetkilendirilmesine ilişkin
koşulları ve yetki alanları ile bu Kuruluşların denetlenmelerine ve
yetkilerinin iptaline dair esasları belirlemek amacıyla düzenlenmiştir.
2
- TANIMLAR:
İdare : Denizcilik Müsteşarlığını,
RSO : Tanınmış Güvenlik Kuruluşunu,
SOLAS-74 : 1974 Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesini
(International Convention
for the Safety of Life at Sea, 1974),
ISPS Kod : Uluslararası Gemi ve Liman Tesisi Güvenlik Kodunu,
IMO : Uluslararası Denizcilik Örgütünü,
ifade eder.
3
- GENEL HÜKÜMLER:
3.1 - Bu Sözleşme ile,
.............Kuruluşu ISPS Kod Bölüm-B Madde 4.5’te yer alan koşullara
sahip olduğunu, Sözleşme ile kendisine verilecek görevleri bu koşullarda
belirtilen niteliklere uygun ve bu konuda eğitim almış personel ile icra
edeceğini, Sözleşme süresince bu koşullara uygunluğunu koruyacağını ve bu
Sözleşme hükümlerini yerine getireceğini kabul eder.
3.2 - Bu sözleşme ile,
............... Kuruluşu, İdare adına bu Sözleşmenin 4. maddesindeki Yetkiler
bölümünde belirtilen görevleri yapmak üzere RSO olarak yetkilendirilmiştir.
Bu görevler dışındaki hizmetlere ilişkin yetkilendirme karşılıklı
görüşmeler neticesinde İdare tarafından ayrı değerlendirilecektir.
3.3 - ............... bu
sözleşme hükümlerine uyduğu sürece, ........ tarafından sunulan hizmetler
ve sertifikalar, İdare tarafından sunulan hizmet ve sertifikalar gibi yasal
kabul edilecektir.
3.4 - Gemi sahibi ya da işleticileri ile bağlantısı olan Tanınmış
Güvenlik Kuruluşları (RSO), kendi gemilerine veya kendileri ile bağlantılı
olan gemilere işlem yapamazlar.
4
- YETKİLER:
4.1 - ................ Kuruluşu
bu sözleşme ile İdare adına aşağıdakileri yapmak üzere yetkilendirilmiştir.
Bunlar;
a) Gemi Güvenlik Planı ve ona
ait değişikliklerin onaylanması,
b) Gemilerin, ISPS Kod Bölüm-A
ve SOLAS-74 Bölüm XI-2 gereklerine uygunluğunun doğrulanması ve
sertifikalandırılması,
c) Uluslararası Gemi Güvenlik
Sertifikasının düzenlenmesi,
d) Geçici Uluslararası Gemi
Güvenlik Sertifikası düzenlenmesi,
4.2 - ......... Kuruluşu, gemi
güvenlik değerlendirmeleri ve gemi güvenlik planlarını hazırlayabileceği
gibi, şirketlere tavsiye ve yardımda da bulunabilir. Eğer .........
Kuruluşu bir gemiye ilişkin olarak güvenlik değerlendirmesi, güvenlik planı
veya mevcut güvenlik planında değişiklik hazırlarsa, ......... Kuruluşu o
gemiye ait gemi güvenlik planını veya plana ait değişiklikleri onaylayamaz.
4.3 - Gemi güvenlik planının ya da önceden tasdikli bir planda yapılan
değişikliklerin onay için ......... Kuruluşuna sunulması, geliştirilen plan
ya da yapılan değişiklikler temel alınarak,
güvenlik değerlendirmesi ile bir arada yapılacaktır.
4.4 - Gemi Güvenlik Planları ve
Gemi Güvenlik Değerlendirmelerinin içeriği ile her bir güvenlik seviyesinde
uygulanacak prosedürler, ISPS Kod’a uygunluk sağlayacaktır.
4.5 - Denetleme işlemleri,
……….. Kuruluşunun sörveyörlerince yürütülür. …………
Kuruluşu, İdare tarafından tanınmış kendisinin de ikili anlaşması olan
diğer bir kuruluşun sörveyörlerini veya bu
sözleşmeye bağlı olarak gerçekleştirdikleri tüm hizmetler ve görevler için
……….. Kuruluşunun kalite güvence sistemine bağlı olan bağımsız sörveyörler kullanabilir.
5
- RAPORLAMA:
5.1 - Bu sözleşme ile
.......... Kuruluşu, 4. madde kapsamında kendisine verilen yetkilere
ilişkin olarak yaptığı tüm işlemleri İdareye sürekli rapor olarak sunmayı
taahhüt eder.
5.2 - Raporlama içerisinde
.......... Kuruluşu tarafından yapılan işlemlere ilişkin bilgi ve
belgelerin birer örneği İdareye sunulacaktır. 01.07.2004 tarihine kadar, ..........
Kuruluşu tarafından yapılan her işleme ilişkin bilgi ve belgeler, İdareye,
işlemin tamamlanmasını müteakip bildirilecektir. 01.07.2004 sonrasında bu
bildirimlerin belirli periyotlarda yapılmasına İdare karar verebilir.
5.3 - .......... Kuruluşu,
talep edilmesi halinde, Gemi Güvenlik Planlarının onaylı birer örneğinin,
gemi sahibi veya işleticisi tarafından İdaredeki yetkili kişilere teslim
edilmesini sağlayacaktır. Yine talep edilmesi halinde Gemi Güvenlik
Planlarında yapılacak değişikliklerin, gerekçeleri ile birlikte, yine aynı
şekilde gemi sahibi veya işleticisi tarafından İdareye sunulmasını
sağlayacaktır.
5.4 - İdare tarafından,
SOLAS-74, Bölüm XI-2 ve ISPS Kod’a ilişkin olarak uygulanan ulusal
mevzuatlar, kurallar ve güvenlik seviyeleri ile bunlarda yapılacak
değişiklikler .......... Kuruluşuna bildirilecektir.
5.5 - İdare, SOLAS-74, Bölüm
XI-2 ve ISPS Kod’a ilişkin olarak kendi adına yetkilendirdiği RSO’lara ilişkin bilgileri ve yetki alanlarını IMO’ya ve talep edilmesi halinde diğer taraf ülkelere
bildirilecektir.
6
- KAYITLAR:
Bu sözleşme ile ..........
Kuruluşu, yetkileri dahiline giren konularda gemilere ilişkin yapmış
oldukları tüm işlemler ile hazırlamış oldukları bilgi ve belgeleri kayıt
altına almayı ve İdare tarafından, bu sözleşmede belirtilen normal
raporlama haricinde istenildiği taktirde, bu bilgi ve belgelere ilişkin
olabilecek tüm talepleri karşılamayı taahhüt eder.
7
- TANINMIŞ KURULUŞLAR ARASINDA GEÇİŞLER:
7.1 - Gemilerin bir Tanınmış
Güvenlik Kuruluşundan diğerine geçmeleri halinde,
her iki kuruluş tarafından da İdareye durum derhal bildirilecektir. Ayrıca,
gemilere ait tüm bilgiler yeni Tanınmış Güvenlik Kuruluşuna iletilecektir.
7.2 - Gemiyi kayıt altına alan
Tanınmış Güvenlik Kuruluşu, yapacağı inceleme ve sörvey
sonucu tespit edilecek kusur ve eksiklikler giderilmedikçe herhangi bir
belge düzenlemeyecektir. Anılan eksikliklerin giderilmesi halinde, belge
düzenlemeden önce yapılan işlemlere ilişkin olarak İdareye bilgi
verecektir.
7.3 - Diğer bir Tanınmış
Güvenlik Kuruluşu tarafından belgesi iptal edilen veya güvenliğe ilişkin
bir eksikliği nedeniyle, Tanınmış Güvenlik Kuruluşunu değiştiren bir gemiyi
kayıt altına alan Tanınmış Güvenlik Kuruluşu, İdarenin onay ve talimatı
olmadan, bu gemiye belge düzenlemeyecektir.
7.4 - International
Association of Classification
Societies (IACS) üyesi Klas
Kuruluşlarının Tanınmış Güvenlik Kuruluşu (RSO) olarak İdare adına
yetkilendirilmeleri durumunda, bu Kuruluşlar arasındaki geçişlerde
IACS prosedürleri uygulanacaktır.
8
- SERTİFİKALANDIRMA:
.......... Kuruluşu, bu
sözleşme ile kendisine verilen görevlerin gerektirdiği sertifikaları İdare
adına düzenlemeye yetkilidir. .......... Kuruluşu, gemilere ilişkin
Sertifikalandırma, Geçici Belgelendirme ve Denetleme işlemlerini ISPS Kod/Bölüm-A/Madde-19’da
belirtilen şekilde gerçekleştirecektir.
9
- DENETİM:
9.1- ..................
Kuruluşu, İdare tarafından, bu sözleşme ile verilen görevlerin usulüne
uygun yürütülüp yürütülmediği hususunda, her iki yılda bir en az bir defa
olmak üzere denetlenir. İdarece gerekli görünen durumlarda, bu maddede
belirtilen denetimler haricinde de, .......... Kuruluşu İdare tarafından
denetlenebilir.
9.2- Söz konusu denetim,
.......... Kuruluşu tarafından bu sözleşme ile kendisine verilen yetkiler
dahilinde yapılan işlemleri, bu sözleşme hükümlerine .......... Kuruluşunun
uygunluğunu, personel kalitesini, personelin eğitimlerini ve tutulan
kayıtları kapsar.
10
- YETKİLERİN ASKIYA ALINMASI:
10.1 - İdare tarafından yapılan
denetimler neticesinde, .......... Kuruluşunun bu sözleşmede belirtilen
koşulları haiz olmadığının, bu sözleşme ile kendisine verilen görevlere
ilişkin faaliyetlerinde ve yükümlülüklerinde performansının kötüleştiğinin ya da yerine getirilmediğinin, kayıtların tam ve düzgün
olarak tutulmadığının ve/veya uyumsuzluklar olduğunun tespit edilmesi
halinde, .......... Kuruluşu yazılı olarak uyarılır ve gerekli önlemlerin
alınması için bir ay süre verilir.
Bu süre sonunda, RSO, İdarece
kurulacak bir komisyon marifetiyle tekrar denetlenerek, uyarılmayı
gerektiren sebeplerin tam olarak ortadan kalkmadığının tespiti
halinde,anılan kuruluşun yetkileri üç ay süreyle askıya alınır. Bu sürenin
sonunda eksikliklerin tamamlandığı tespit edilirse yetkinin askıya alınması
işlemi iptal edilir.
10.2 - Yetkileri askıya alınan
RSO, yetkilerinin askıya alındığı süre içinde sörvey,
sertifika değerlendirme raporları ve emniyet planları düzenleyemez ve/veya
plan tadilatları yapamaz. Ancak daha önce verilmiş olan sertifikalar
geçerliliklerini korur.
10.3 - İdarece yetkileri
kısıtlanan veya askıya alınan kuruluşlar, tüm ilgili kurum ve kuruluşlara
gecikmeksizin, İdare tarafından bildirilir.
11
- YETKİ DEVRİ SÖZLEŞMESİNDE TADİLAT:
İdare tarafından, ISPS Kod
kapsamında yetki devrine ilişkin olarak yapılan bu sözleşme, gerekli
görülen lüzum üzerine ......... Kuruluşunun da görüşü alınarak tadil
edilebilir. Ancak, tadilata ilişkin bildirim iki ay önceden ..........
Kuruluşuna bildirilecektir.
12
- İDARİ KANUN VE ANLAŞMAZLIKLARIN ÇÖZÜMLENMESİ:
12.1- Yetki devri sözleşmesi,
Türk Mevzuatına göre yorumlanır. Bu sözleşme ile ilgili taraflar arasında
ortaya çıkacak uyuşmazlıkların çözümünde Ankara Mahkemeleri yetkilidir.
12.2- Adı geçen hizmetlerin
gerçekleştirilmesinde, .................. Kuruluşu, idarecileri,
çalışanları ve kuruluş adına çalışan taraflar, mevzuat hükümlerince
korunur.
13
- YETKİNİN İPTALİ:
13.1 - .......... Kuruluşunun,
yetkilerinin askıya alınmasını gerektiren sebeplerin devam ettiği veya
yetkilerinin askıya alınması işleminin iki yıl içinde birden fazla
uygulanması halinde, .......... Kuruluşunun tüm yetkileri iptal edilir.
13.2 - Bu sözleşme tarafların
birbirlerini 4 ay önceden ihbar etmeleri kaydıyla, sebep göstermeksizin
karşılıklı olarak fesih edilebilir.
14
- LİMAN DEVLETİ KONTROLU:
........... Kuruluşu, kayıtları
altındaki Türk bayraklı gemilerde, herhangi bir limanda yapılacak denetim
sonucu, kendi yetkileri dahilindeki konularda alıkoymayı gerektirecek veya
gerektirmeyecek kusur ve eksikliklerin tespit edilmesi durumunda; söz
konusu eksikliklere ilişkin hususları yorumları ile, talep edilmesi
halinde, İdareye iletecek ve yapılan işlemler konusunda bilgi verecektir.
Yabancı limanlarda yapılan
denetimler sonucunda, yetkileri kapsamında tespit edilen eksikliklerle
ilgili olarak, İdarenin bilgisi dahilinde, denetimin yapıldığı yabancı
liman idaresi ile işbirliği içerisinde olunacaktır.
15
- SORUMLULUKLAR:
15.1 - ……….. Kuruluşunun
ve/veya ………… kuruluşu adına hareket eden diğer kuruluşların, bunların personelinin,
acentelerinin veya diğerlerinin fiillerinden kaynaklanan sorumluluk
hallerinde, sorumluluğu doğuran fiillerin mahkeme kararı ile sabit olması
kaydıyla;
.1 Kasıtlı fiillerden
kaynaklanan kayıp, yaralanma, işgücü kaybı ve ölüm gibi bedensel zararlara
ilişkin sorumluluğun nihai ve kesin olarak İdareye yüklendiği hallerde;
İdare, bu sorumluluğu nedeniyle tazmin ettiği tutarları, tüm fer’ileri ile birlikte ………….Kuruluşuna rücu eder.
.2 İhmali fiillerden
kaynaklanan kayıp, yaralanma, işgücü kaybı ve ölüm gibi bedensel zararlara
ilişkin sorumluluğun nihai ve kesin olarak idareye yüklendiği hallerde;
İdare, bu sorumluluğu nedeniyle tazmin ettiği tutarları, dört milyon Euro’yu geçmemek üzere, tüm fer’ileri ile birlikte ………….Kuruluşuna rücu eder.
.3 Kasıtlı veya ihmali
fiillerden kaynaklanan ve malın kaybı, hasarı, değerinin azalması gibi
maddi zararlara ilişkin sorumluluğun nihai ve kesin olarak idareye
yüklendiği hallerde; İdare, bu sorumluluğu nedeniyle tazmin ettiği
tutarları, iki milyon Euro’yu geçmemek
üzere, tüm fer’ileri ile birlikte …………Kuruluşuna rücu eder.
15.2- .......... Kuruluşu,
İdare adına hareket ederken, yetki aldığı diğer kuruluşlar ile birebir
sözleşme yapma hakkına sahiptir. Bu sözleşme yasal sınırlar çerçevesinde
olacaktır.
15.3- .......... Kuruluşu
tarafından, İdare adına yürütülen ve bu sözleşmede yer alan güvenlik
değerlendirmeleri ve güvenlik planlarına yönelik hizmetler, bu hizmetleri
alan taraflar ücretlendirilmek suretiyle
yürütülür.
15.4- İş bu yetki devri
sözleşmesinin imzalanmasını müteakip, RSO tarafından istihdam edilen
personelin değiştirilmesinin istenmesi halinde, yeni personelin nitelikleri
ve istihdam edileceği görevleri İdareye bildirilerek onayı alınacaktır.
Bu sözleşme
taraflarca.......... tarihinde imza altına alınmıştır.
........................................... ..................................
Tanınmış Güvenlik
Kuruluşu Denizcilik
Müsteşarlığı
Ek-2
DENİZCİLİK
MÜSTEŞARLIĞI TARAFINDAN ...................’NUN
SOLAS –74,
BÖLÜM XI-2 VE ISPS KOD, BÖLÜM-A KAPSAMINDA
LİMANLARA
YÖNELİK TANINMIŞ GÜVENLİK KURULUŞU
(RSO)
OLARAK YETKİLENDİRİLMESİNE İLİŞKİN
YETKİ
DEVRİ SÖZLEŞMESİ
1- AMAÇ:
Bu sözleşme, İdare tarafından,
1974-Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi (SOLAS-74) Bölüm XI-2 ve
Uluslararası Gemi ve Liman Tesisi Güvenlik Kodu (ISPS Code)
Bölüm-A kapsamında, liman tesisi faaliyetlerinin güvenliğine ilişkin var
olan güvenlik değerlendirmeleri ve güvenlik planlarını hazırlama
görevlerini, İdare adına icra etmek üzere, liman tesisi faaliyetleri ile
gemiler konusunda yeterli bilgiye ve güvenlik konularında da yeterli
uzmanlığa sahip Tanınmış Güvenlik Kuruluşlarının yetkilendirilmesine
ilişkin koşulları ve yetki alanları ile bu Kuruluşların denetlenmelerine ve
yetkilerinin iptaline dair esasları belirlemek amacıyla düzenlenmiştir.
2- TANIMLAR:
İdare : Denizcilik Müsteşarlığını,
RSO : Tanınmış Güvenlik Kuruluşunu,
SOLAS-74: 1974 Denizde Can
Emniyeti Uluslararası Sözleşmesini (International
Convention for the Safety of Life at Sea, 1974),
ISPS Kodu: Uluslararası Gemi ve
Liman Tesisi Güvenlik Kodunu,
IMO: Uluslararası Denizcilik
Örgütünü,
ifade eder.
3- GENEL HÜKÜMLER:
3.1- Bu Sözleşme ile, .............Kuruluşu ISPS Kod Bölüm-B
Madde 4.5’de yer alan koşullara sahip olduğunu, Sözleşme ile kendisine
verilecek görevleri bu koşullarda belirtilen niteliklere uygun ve bu
eğitimleri almış personel ile icra edeceğini, Sözleşme süresince bu
koşullara uygunluğunu koruyacağını ve bu Sözleşme hükümlerini yerine
getireceğini kabul eder.
3.2- Bu sözleşme ile, ............... Kuruluşu, İdare adına bu
Sözleşmenin 4. maddesindeki Yetkiler bölümünde belirtilen görevleri yapmak
üzere RSO olarak yetkilendirilmiştir. Bu görevler dışındaki hizmetlere
ilişkin yetkilendirme karşılıklı görüşmeler neticesinde İdare tarafından
ayrı değerlendirilecektir.
3.3- ................. bu sözleşme hükümlerine uyduğu sürece,
............... tarafından sunulan hizmetler ve sertifikalar, İdare
tarafından sunulan hizmet ve sertifikalar gibi yasal kabul edilecektir.
3.4- İdarece yetkilendirilmiş
Tanınmış Güvenlik Kuruluşları (RSO) ve bunların personeli İdare
adına hareket edemezler.
4- YETKİLER:
4.1- ................ Kuruluşu bu sözleşme ile İdare adına
aşağıdakileri yapmak üzere yetkilendirilmiştir.
Bunlar;
a) Liman Tesislerinin, Güvenlik
Değerlendirmelerini yapmak,
b) Liman Tesislerinin, Güvenlik
Planlarını hazırlamak.
4.2- .......... Kuruluşu, Liman Tesisi Güvenlik
Değerlendirmelerini ve Liman Tesisi Güvenlik Planlarını, ISPS Kod/Bölüm-A/Kural
14-15-16’da açıklandığı şekilde gerçekleştirecek ve Liman Tesislerinde,
ISPS Kod/Bölüm-A/Kural 17-18’de açıklandığı şekilde atanacak Liman Tesisi
Güvenlik Sorumlusunun (PFSO) gerekli
eğitim ve talimleri yerine
getirmesini sağlayacaktır.
4.3- Her bir liman tesisi için hazırlanacak olan Liman Tesisi
Güvenlik Değerlendirmeleri, tamamlandıktan sonra İdarenin onayına
sunulacaktır. Ancak, İdarenin, Liman Tesisi Güvenlik Değerlendirmelerinde,
düzeltme veya ilave değişiklik talebi
olursa, bu durum 10 gün içerisinde RSO’ya gerekçeleri ile birlikte iletilecek ve
bunlar İdarenin istekleri doğrultusunda yeniden düzenlenecektir.
4.4- ISPS Kod hükümlerine göre birden fazla liman tesisinin,
tek bir Liman Tesisi Güvenlik Planında yer alması hususunda, ISPS Kod
uyarınca, gerekli gerekçeler ortaya konularak İdarenin uygun görüşü
alınacaktır.
4.5- Liman Tesisi Güvenlik Değerlendirmeleri, liman tesisinde
yapılacak küçük ya da büyük değişiklikler ile
değişen tehditler göz önüne alınarak tekrar yapılacak ve duruma uygunluğu
İdare tarafından kontrol edilerek, gerekirse plan revizyonları ile birlikte
tekrar onay için İdareye sunulacaktır.
5- RAPORLAMA:
5.1- Bu sözleşme ile .......... Kuruluşu, 4. madde kapsamında
kendisine verilen yetkilere ilişkin olarak yaptığı tüm işlemleri İdareye
sürekli rapor olarak sunmayı taahhüt eder.
5.2- Raporlama içerisinde .......... Kuruluşu tarafından
yapılan işlemlere ilişkin bilgi ve belgelerin birer örneği İdareye
sunulacaktır. İdare bu bildirimlerin belirli periyotlarda yapılmasına karar
verebilir.
5.3- .......... Kuruluşu tarafından yapılacak, Liman Tesisi
Güvenlik Değerlendirmeleri ve Planları, Türkçe hazırlanacak (ancak, ihtiyaç
duyulması halinde İngilizce çevirisi de istenecektir) ve elektronik ortamda
da, İdareye iletilerek her türlü
izinsiz erişime karşı korunacaktır.
5.4- İdare tarafından, SOLAS-74, Bölüm XI-2 ve ISPS Kod’a
ilişkin olarak uygulanan ulusal mevzuatlar, kurallar ve güvenlik seviyeleri
ile bunlarda yapılacak değişiklikler .......... Kuruluşuna bildirilecektir.
5.5- İdare, SOLAS-74, Bölüm XI-2 ve ISPS Kod’a ilişkin olarak
kendi adına yetkilendirdiği RSO’lara ilişkin
bilgileri ve yetki alanlarını IMO’ya ve talep
edilmesi halinde diğer taraf ülkelere bildirilecektir.
6- KAYITLAR:
Bu sözleşme ile ..........
Kuruluşu, yetkileri dahiline giren konularda liman tesislerine ilişkin
yapmış oldukları tüm işlemler ile hazırlamış oldukları bilgi ve belgeleri
kayıt altına almayı ve İdare tarafından, bu sözleşmede belirtilen normal
raporlama haricinde istenildiği taktirde, bu bilgi ve belgelere ilişkin
olabilecek tüm talepleri karşılamayı taahhüt eder.
7- TANINMIŞ KURULUŞLAR ARASINDA GEÇİŞLER:
7.1- Liman Tesislerinin bir Tanınmış Güvenlik Kuruluşundan
diğerine geçmeleri halinde, her iki kuruluş
tarafından da İdareye durum derhal bildirilecektir. Ayrıca, liman
tesislerine ait tüm bilgiler yeni
Tanınmış Güvenlik Kuruluşuna iletilecektir.
7.2- Liman tesisini kayıt altına alan Tanınmış Güvenlik
Kuruluşu, yapacağı inceleme ve sörvey sonucu
tespit edilecek kusur ve eksiklikler giderilmedikçe herhangi bir belge
düzenlemeyecektir. Anılan eksikliklerin giderilmesi halinde, belge
düzenlemeden önce yapılan işlemlere ilişkin olarak İdareye bilgi
verecektir.
8- DENETİM:
8.1- .................. Kuruluşu, İdare veya İdare tarafından
belirlenecek bağımsız bir denetim kuruluşu tarafından, bu sözleşme ile
verilen görevlerin usulüne uygun yürütülüp yürütülmediği hususunda her iki
yılda bir en az bir defa olmak üzere denetlenir. İdarece gerekli görünen
durumlarda, bu maddede belirtilen denetimler haricinde de, ..........
Kuruluşu İdare veya İdarece belirlenecek bağımsız bir denetim kuruluşu
tarafından denetlenebilir.
8.2- Söz konusu denetim, .......... Kuruluşu tarafından bu
sözleşme ile kendisine verilen yetkiler dahilinde yapılan işlemleri, bu
sözleşme hükümlerine .......... Kuruluşunun uygunluğunu, personel
kalitesini, personelin eğitimlerini ve tutulan kayıtları kapsar.
9- YETKİLERİN ASKIYA ALINMASI:
9.1- İdare tarafından yapılan veya yaptırılan denetimler
neticesinde, .......... Kuruluşunun bu sözleşmede belirtilen koşulları haiz
olmadığının, bu sözleşme ile kendisine verilen görevlere ilişkin
faaliyetlerinde ve yükümlülüklerinde performansının kötüleştiğinin ya da yerine getirilmediğinin, kayıtların tam ve düzgün
olarak tutulmadığının ve/veya uyumsuzluklar olduğunun tespit edilmesi
halinde, .......... Kuruluşu yazılı olarak uyarılır ve gerekli önlemlerin
alınması için bir ay süre verilir.
Bu süre sonunda, RSO, İdarece kurulacak
bir komisyon marifetiyle tekrar denetlenerek, uyarılmayı gerektiren
sebeplerin tam olarak ortadan kalkmadığının tespiti halinde,anılan
kuruluşun yetkileri üç ay süreyle askıya alınır. Bu sürenin sonunda
eksikliklerin tamamlandığı tespit edilirse yetkinin askıya alınması işlemi
iptal edilir.
9.2- Yetkileri askıya alınan
RSO, yetkilerinin askıya alındığı süre içinde güvenlik değerlendirmesi ve
güvenlik planları düzenleyemez ve/veya plan tadilatları yapamaz.
9.3- İdarece yetkileri kısıtlanan veya askıya alınan
kuruluşlar, tüm ilgili kurum ve kuruluşlara gecikmeksizin, İdare tarafından
bildirilir.
10- YETKİ DEVRİ SÖZLEŞMESİNDE TADİLAT:
İdare tarafından, ISPS Kod
kapsamında yetki devrine ilişkin olarak yapılan bu sözleşme, gerekli
görülen lüzum üzerine ve herhangi bir sebep gösterilmeden tadil edilebilir.
Ancak, tadilata ilişkin bildirim iki ay önceden .......... Kuruluşuna
bildirilecektir.
11- İDARİ KANUN VE ANLAŞMAZLIKLARIN ÇÖZÜMLENMESİ:
11.1-
Yetki devri sözleşmesi, Türk
Mevzuatına göre yorumlanır. Bu sözleşme ile ilgili taraflar arasında ortaya
çıkacak uyuşmazlıkların çözümünde Ankara Mahkemeleri yetkilidir.
11.2- Adı geçen hizmetlerin gerçekleştirilmesinde,
.................. Kuruluşu, idarecileri, çalışanları ve kuruluş adına
çalışan taraflar, mevzuat hükümlerince korunur.
12- YETKİNİN İPTALİ:
12.1- .......... Kuruluşunun, yetkilerinin askıya alınmasını
gerektiren sebeplerin devam ettiği veya yetkilerinin askıya alınması
işleminin iki yıl içinde birden fazla uygulanması halinde, ..........
Kuruluşunun tüm yetkileri iptal edilir.
12.2- Bu sözleşme tarafların birbirlerini 2 ay önceden ihbar
etmeleri kaydıyla, sebep göstermeksizin karşılıklı olarak fesih edilebilir.
13- SORUMLULUKLAR:
13.1- Bu sözleşmede belirtilen görevlerin, .......... Kuruluşu
tarafından yerine getirilmesi esnasında, RSO’ya
ait memurlar, çalışanlar veya onun adına Tanınmış Kişilerin bir ihmali veya
hatalarından kaynaklandığı mahkeme tarafından belirlenen, İdare adına
meydana gelmiş bir kayıp veya hasar durumunda; İdare, meydana gelen
kayıpları Kuruluşa kusuru ölçüsünde rücu eder.
13.2- .......... Kuruluşu, İdare adına hareket ederken, yetki
aldığı hususlarda kuruluşlar ile birebir sözleşme yapma hakkına sahiptir.
Bu sözleşme yasal sınırlar çerçevesinde olacaktır.
13.3- .......... Kuruluşu tarafından, İdare adına yürütülen ve
bu sözleşmede yer alan güvenlik değerlendirmeleri ve güvenlik planlarına
yönelik hizmetler, bu hizmetleri alan taraflar ücretlendirilmek
suretiyle yürütülür.
13.4- İş bu yetki devri sözleşmesinin imzalanmasını müteakip
RSO tarafından istihdam edilen personelin değişikliğinde, istihdam edilecek
personelin kişisel bilgi ve belgeleri ile icra edeceği görevler İdareye
bildirilerek onayı alınacaktır.
Bu sözleşme taraflarca
................... tarihinde imza altına alınmıştır.
........................................... ...................................
Tanınmış Güvenlik
Kuruluşu Denizcilik
Müsteşarlığı
|