FUTBOL MÜSABAKALARINDA MÜŞTEREK BAHİSLER TERTİBİ
HAKKINDA KANUN İLE BAZI KANUNLARDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN
Kanun No. 5583 Kabul
Tarihi : 22/2/2007
MADDE
1 – 29/4/1959 tarihli ve 7258
sayılı Futbol Müsabakalarında Müşterek Bahisler Tertibi Hakkında Kanunun
adı "Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları
Düzenlenmesi Hakkında Kanun" olarak değiştirilmiş ve aynı Kanunun 1
inci maddesi ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 1 – Futbol ve diğer
spor müsabakaları üzerine sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans
oyunlarını düzenleme hak ve yetkisi Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğüne
aittir. 10/7/1953 tarihli ve 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanun,
4/4/1988 tarihli ve 320 sayılı Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğü
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümleri ile bu
kuruluşlara verilen müşterek bahis ile şans oyunları oynatma hak ve
yetkileri saklıdır."
MADDE
2 – 7258 sayılı Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 2 – Gençlik ve Spor
Genel Müdürlüğü futbol ve diğer spor
müsabakalarına dayalı olarak sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans
oyunlarını düzenleme hak ve yetkisini, kendisine bağlı, Spor Toto Teşkilat
Başkanlığı eliyle kullanır ve yürütür. Teşkilat Başkanlığı söz konusu
yetkisini bizzat kullanabileceği gibi kısmen veya tamamen özel hukuk tüzel
kişilerine devredebilir veya mal ve hizmet satın alma yoluna gidebilir.
Teşkilat Başkanlığının merkez
teşkilatı; Teşkilat Başkanı, Başkan Yardımcısı, Teşkilat Müdürü, Yönetim
Kurulu ile ana hizmet, danışma ve yardımcı hizmet birimlerinden oluşur.
Teşkilat Başkanlığının ana
hizmet birimleri; Teşkilat Müdürlüğü, Organizasyon ve Reklam Şube
Müdürlüğü, Bayilik Şube Müdürlüğü, Muhasebe Şube Müdürlüğü ve Bilgi İşlem
Şube Müdürlüğünden; danışma birimleri; Hukuk Müşavirliği ve Teşkilat
Başkanlığı Başmüşavirler ile Müşavirlerden;
yardımcı hizmet birimleri ise İnsan Kaynakları Şube Müdürlüğü, Destek
Hizmetleri Şube Müdürlüğü, Bayi Kontrolörlüğü Şube Müdürlüğü, Basın ve
Halkla İlişkiler Şube Müdürlüğü ile Matbaa Şube Müdürlüğünden meydana
gelir.
1) Teşkilat Başkanlığının görev
ve yetkileri şunlardır:
a) Yurt içinde ve yurt dışında
yapılan her türlü spor müsabakası üzerine yurt içinde ve yurt dışında spora
dayalı bahis ve şans oyunları düzenlemek, denetim ve gözetimi altında
düzenletmek, bunlara ilişkin her türlü izni vermek ve sözleşmeyi yapmak.
b) Spora dayalı bahis ve şans
oyunlarına yönelik mevzuata aykırı iş ve eylemlerin önlenmesi için gerekli
denetimleri yapmak, faaliyetlerde bulunmak ve tedbirleri almak.
c) Fikrî ve sınaî mülkiyet
konusu her türlü eser ve hakkı edinmek, satın almak, satmak, kiraya vermek,
kiralamak, kullanmak, paylaşmak ve bunlara ilişkin her türlü sözleşmeyi
yapmak.
ç) Spora dayalı bahis ve şans
oyunlarının kamu yararına ve sosyal amaçlara uygun olarak düzenlenmesi ve
gelişmesini sağlayacak politikalar belirlemek ve uygulamak.
d) Spora dayalı bahis ve şans
oyunları düzenlenmesine ilişkin uluslararası gelişmeleri takip etmek, ilgili
kuruluşlara üye olmak, katkı ve katılım payları ödemek ve bu kuruluşlarla
işbirliği yapmak.
e) İzinsiz olarak spora dayalı
bahis ve şans oyunları düzenleyen, başbayilik
veya bayilik faaliyetinde bulunan veya kurallara aykırı hareket eden gerçek
ve tüzel kişilere uygulanacak yaptırımlara ilişkin esasları belirlemek ve
bunlar hakkında gerekli yasal işlemleri yapmak.
f) Spor kulübü kurmak ve mevcut
spor kulüplerini satın veya devralmak.
g) Spora dayalı bahis ve şans
oyunları düzenleme faaliyetinin gelişmesini sağlayacak tedbirleri almak ve
bu konuda yapılması gerekli düzenlemeleri Genel Müdürlüğe önermek.
Teşkilat Başkanlığı spora
dayalı bahis ve şans oyunlarının düzenlenmesi ve düzenletilmesinde tek
yetkilidir. Genel Müdürlüğün izin veya onayıyla spora dayalı bahis ve şans
oyunlarının düzenlenmesi, denetim ve gözetimi altında düzenletilmesi,
oynatılması, gerekli altyapı ve organizasyonun sağlanması ve yürütülmesi
için gerçek ve tüzel kişilerle sözleşme yapabilir.
2) Yönetim Kurulunun görev ve
yetkileri şunlardır:
a) Spora dayalı bahis ve şans
oyunlarının düzenlenmesine ilişkin kararları almak.
b) Spora dayalı bahis ve şans
oyunları düzenleme faaliyetinin gelişmesini sağlayacak kararlar almak, bu
konuda çalışma programları hazırlamak.
c) Bayiliklerin nerede
kurulacağını ve sayısını tespit etmek.
ç) Bayilere verilecek komisyon
ve teşvik primi oranlarını tespit etmek.
d) Bu fıkranın (b) ve (c)
bentlerinde belirtilen görevlerin yaptırılmasına ilişkin ilkeleri tespit
etmek.
e) Başbayi
ve bayilerle yapılacak sözleşmelerin esasları ile komisyon ve teşvik primi
dahil olmak üzere ihale kıstaslarını tespit etmek.
f) Personel kadrolarının adet
ve nitelikleri ile bunlardan Yönetim Kurulu kararı ile atanacakları tespit
etmek.
g) Açıktan atama, fesih ve
görevden alma kararlarını almak.
ğ) Uygun görülecek yerlerde
temsilcilikler kurulmasına ve gerektiğinde kapatılmasına karar vermek.
h) Yıllık bütçeyi ve kesin
hesapları incelemek ve onaylamak, gerektiği hallerde bütçenin bölümleri
arasında aktarma yapmak veya ödenek eklemek.
ı) Aylık hesapları incelemek ve
onaylamak.
i) Teşkilat Başkanlığınca
hazırlanmış yönetmelik tasarılarını inceleyerek düşüncesini bildirmek.
j) Genel Müdürlükçe veya
Teşkilat Başkanlığınca gerek görülecek diğer hususlar hakkında karar vermek
veya düşüncesini bildirmek.
3) Teşkilat Müdürlüğünün
görevleri şunlardır:
a) Teşkilat Başkanlığının görev
alanına giren konularda politika ve stratejiler geliştirmek, bunlara uygun
amaç ve hedefler belirlemek, belirlenen politika ve stratejiler doğrultusunda
uygulamayı izlemek ve değerlendirmek, sonuçlar hakkında Teşkilat Başkanına
bilgi vermek.
b) Teşkilat Başkanlığının görev
alanına giren konularda performans ve kalite ölçütleri geliştirmek ve
bu kapsamda verilecek diğer
görevleri yerine getirmek.
c) Teşkilat Başkanlığının
yönetim, hizmet ve faaliyetleriyle ve performansla ilgili bilgi ve verileri
istatistik teknik yöntemlerini de kullanarak toplamak, geliştirmek, tasnif
etmek, analiz ve değerlendirmelerini yapmak, yorumlamak, ileriye dönük
tahminlerde bulunmak, elde edilen sonuçları Teşkilat Başkanına sunmak.
ç) Yıllık faaliyet raporlarını
hazırlamak.
d) Teşkilat Başkanlığının görev
alanına giren konularda, hizmetleri etkileyecek dış faktörleri incelemek,
kurum içi kapasite araştırması yapmak, hizmetlerin etkinliğini ve tatmin
düzeyini analiz etmek ve genel araştırmalar yapmak.
e) Teşkilat Başkanlığının görev
ve yetkileri ile ilgili konularda yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat
Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.
Teşkilat Müdürü yaptığı tüm iş
ve işlemlerden dolayı doğrudan Teşkilat Başkanına karşı sorumludur.
4) Organizasyon ve Reklam Şube
Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Teşkilat Başkanlığının
organizasyon ve reklam faaliyetlerini yürütmek.
b) Teşkilat Başkanlığının görev
ve yetkileri ile ilgili konularda yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat
Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.
5) Bayilik Şube Müdürlüğünün
görevleri şunlardır:
a) Bayi müracaatlarını
değerlendirerek uygun görülen kişilerle sözleşme işlemlerini yapmak ve
ruhsatlarını düzenlemek, bayi listelerini sürekli izleyerek bayi
sayılarındaki değişiklikleri takip ve tespit etmek.
b) Teşkilat Başkanlığının görev
ve yetkileri ile ilgili konularda yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat
Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.
6) Muhasebe Şube Müdürlüğünün
görevleri şunlardır:
a) Teşkilat Başkanlığının
tahsilat, tahakkuk, harcama ve ödeme ile ilgili işlerini yapmak ve
muhasebesini yürütmek.
b) Teşkilat Başkanlığının görev
ve yetkileri ile ilgili konularda yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat Başkanı tarafından
verilecek diğer görevleri yapmak.
7) Bilgi İşlem Şube
Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Teşkilat Başkanlığının ve
bayilik teşkilatının bilgi işlem altyapısını tasarlamak, kurmak ve işler
halde tutmak.
b) Teşkilat Başkanlığının görev
ve yetkileri ile ilgili konularda yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat
Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.
8) Hukuk Müşavirliğinin
görevleri şunlardır:
a) Genel Müdürlük leh veya
aleyhine açılmış olan davalardan Teşkilat Başkanlığı ile ilgili olanları
takip etmek.
b) Teşkilat Başkanlığınca
hizmet satın alma yoluyla temsil ettirilen dava ve icra işlemlerini takip
ve koordine etmek.
c) Teşkilat Başkanlığının görev
ve yetkileri ile ilgili konularda yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat
Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.
9) Teşkilat Başkanlığı Başmüşavirliği ve Müşavirliği görevleri şunlardır:
a) Teşkilat Başkanı tarafından
istenen konuları inceleyerek rapor ve görüş hazırlamak ve Teşkilat
Başkanına danışmanlık yapmak.
b) Teşkilat Başkanlığının görev
ve yetkileri ile ilgili konularda yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat
Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.
10) İnsan Kaynakları Şube Müdürlüğünün
görevi, Teşkilat Başkanlığının personeli ile ilgili iş ve işlemleri
yürütmek ve Teşkilat Başkanlığının görev ve yetkileri ile ilgili konularda
yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat Başkanı tarafından verilecek diğer
görevleri yapmaktır.
11) Destek Hizmetleri Şube
Müdürlüğünün görevi, Teşkilat Başkanlığının ve diğer birimlerin gereksinim
duyduğu ve yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat Başkanı tarafından
istenecek destek hizmetlerini ve diğer görevleri yürütmektir.
12) Bayi Kontrolörlüğü Şube Müdürlüğünün
görevi, bayilik teşkilatının mevzuata uygun ve düzenli şekilde işlemesi
için gerekli olan ve yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat Başkanı
tarafından istenecek denetim ve kontrolleri yapmaktır.
13) Basın ve Halkla İlişkiler
Şube Müdürlüğünün görevi, Teşkilat Başkanlığının basın ve halkla ilişkiler
konularındaki görevleri ile yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat Başkanı
tarafından verilecek diğer görevleri yapmaktır.
14) Matbaa Şube Müdürlüğünün
görevi, Teşkilat Başkanlığının her türlü baskı işleri ile matbaa
hizmetlerini yürütmek ve yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat Başkanı
tarafından verilecek diğer görevleri yapmaktır.
Sabit ihtimalli ve müşterek
bahisler ile şans oyunlarına iştirak edeceklerin ehliyet şartları ve
iştirak oranları yönetmelikle belirlenir."
MADDE
3 – 7258 sayılı Kanunun 5 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 5 – Sabit ihtimalli
ve müşterek bahisler ile şans
oyunlarının yurtdışında düzenlenmiş veya oynatılmış olup olmadığına
bakılmaksızın, mevzuat uyarınca verilmiş sabit ihtimalli ve müşterek
bahisler ile şans oyununu düzenleme
veya oynatma yetkisi bulunmaksızın veya mevzuatta öngörülen usûl ve esaslar
dışında bu oyunları internet, diğer dijital
ortamlar ile her ne şekilde olursa olsun
düzenleyen veya oynatanların faaliyetleri mahallin en büyük mülkî
amiri tarafından durdurulur. Haklarında tutulacak tutanak ile birlikte
Cumhuriyet Başsavcılığına sevk
olunurlar. Bunlar hakkında iki
seneden beş seneye kadar hapis ve onbin güne kadar adlî para cezası verilir. Adlî para cezasının miktarı
suçtan elde edilen menfaatin
üç katından az olamaz ve suçun işlenmesinde kullanılan her türlü araç,
gereç, malzeme ile elde edilen gelir müsadere edilir.
Birinci fıkrada öngörülen
fiillerin söz konusu olduğu hallerde sabit ihtimalli ve müşterek
bahisler ile şans oyunlarına
katılımı sağlayan bilgi veya belgeleri, bunların oynanmasına yardımcı olan
bilgileri, ilgili ilan ve reklamları veya bu oyunlar ile ilgili olarak para,
kredi veya mali değeri olan bir menfaati sağlayan yetkilendirmeyi herhangi
bir iletişim aracı kullanarak iletenler ile bu halleri bilmesine veya
bilmesi gerekmesine rağmen, masraf niteliğinde olsa dahi gelir elde edip
etmediklerine bakılmaksızın sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyunlarıyla ilgili olarak her ne
şekilde olursa olsun mali olanak
sağlayan veya her türlü elektronik ortamda para, fon veya kredi transferi
olanağı sağlayanlar veya temsil eden belgeleri düzenleyenler veya sayılanlar
dahilinde ödeme veya ödeme niteliğinde işlem yapanlar ile bu fiilleri
işlememekle beraber, bunlardan gelir elde edenler aynı şekilde
cezalandırılır."
MADDE
4 – 7258 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE
5 – 7258 sayılı Kanunun Ek 1 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"EK MADDE 1 – Futbol ve
diğer spor müsabakaları üzerinde sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile
şans oyunları tertip ve uygulamasından doğacak ikramiyeye ilişkin dava
hakkı, sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyunlarının tertip
edildiği tarihten itibaren bir yıl geçmekle
düşer.
Biletlerin kurumda kalan
kuponları tertip tarihinden itibaren onsekiz ay geçtikten sonra muhafaza edilmez. Ancak açılmış bulunan
davalarla ilgili kuponlar bu davalar sonuçlanıncaya kadar saklanır."
MADDE
6 – 7258 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 3 –
Spor-Toto-Loto Teşkilat Müdürlüğünde Teşkilat
Müdürü, Teşkilat Müdür Yardımcısı, şube müdürü ve şef unvanlarıyla görev
yapanların unvanları, bu Kanunun yayımı tarihinde sona erer. Yeniden atama
yapılıncaya kadar söz konusu kişilerin görevleri devam eder. Unvanları sona
erenlerin aynı veya başka unvanla atanması mümkündür."
MADDE
7 – 21/5/1986 tarihli ve 3289
sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanunun 2 nci maddesinin (i) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"i) Futbol ve diğer spor
müsabakaları üzerine sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans
oyunlarını düzenlemek, düzenletmek ve yönetmek,"
MADDE
8 – 3289 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde
"Bağlı Birimler" altında yer alan "Spor-Toto-Loto Teşkilat Müdürlüğü" ibaresi "Spor Toto
Teşkilat Başkanlığı" olarak değiştirilmiştir.
MADDE
9 – 4/1/2002 tarihli ve 4734
sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki
bent eklenmiştir.
"k) Gençlik ve Spor Genel
Müdürlüğü ile özerk spor federasyonlarının ulusal ve uluslararası sportif
faaliyetlerine ilişkin mal ve hizmet alımları,"
GEÇİCİ
MADDE 1 – 1/3/2008 tarihine kadar,
uzmanlık ve yüksek teknoloji gerektiren ve ihalesi de ivedi olarak
yapılması zorunlu bulunan
"Sabit İhtimalli Bahis Oyunlarının Risk Yönetim Merkezi Kurdurulması
ve İşletmeciliği Başbayiliği Verilmesi
İşi"nin kısmen veya tamamen devri ve bu işe ilişkin mal ve hizmet
alımı, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü tarafından doğrudan temin usûlü
dairesinde özel hukuk tüzel kişilerine gelir/hasılat paylaşımı esasına göre
en fazla bir yıl süreli sözleşme ile yaptırılabilir.
Birinci fıkra hükmüne göre
yapılacak ihaleden sonra gerçekleştirilecek ihale de gelir/hasılat esasına
göre yapılır ve ihale konusu işin sözleşme tarihinden itibaren en geç altı
ay içinde başlatılması zorunludur.
MADDE
10 – Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE
11 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
27/2/2007
|