Karar
Sayısı : 2006/11320
Ekli “Adres Kayıt Sistemi
Yönetmeliği”nin yürürlüğe konulması; İçişleri Bakanlığı’nın 9/10/2006
tarihli ve 556 sayılı yazısı üzerine, 25/4/2006 tarihli ve 5490 sayılı Nüfus
Hizmetleri Kanununa göre, Bakanlar Kurulu’nca 23/11/2006 tarihinde
kararlaştırılmıştır.
Ahmet Necdet SEZER
CUMHURBAŞKANI
Recep Tayyip ERDOĞAN
Başbakan
A.
GÜL A.
ŞENER M. A.
ŞAHİN B. ATALAY
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb.
Yrd. Devlet Bakanı
A.
BABACAN B.ATALAY N. ÇUBUKÇU K. TÜZMEN
Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı V. Devlet
Bakanı Devlet Bakanı
C.
ÇİÇEK C.ÇİÇEK A.AKSU K. UNAKITAN
Adalet
Bakanı Milli
Savunma Bakanı V. İçişleri
Bakanı Maliye Bakanı
H.
ÇELİK F.
N. ÖZAK R.AKDAĞ B. YILDIRIM
Milli
Eğitim Bakanı Bayındırlık
ve İskan Bakanı Sağlık
Bakanı Ulaştırma Bakanı
M.
M. EKER M.
BAŞESGİOĞLU A.
COŞKUN
Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı
M.H.GÜLER H.ÇELİK O. PEPE
Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanı Kültür ve Turizm
Bakanı V. Çevre ve Orman
Bakanı
ADRES
KAYIT SİSTEMİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı;
Türk vatandaşlarının ve Türkiye’de herhangi bir amaçla en az altı ay süreli
yabancılara mahsus ikamet tezkeresi alan yabancıların yerleşim yeri ve
diğer adres bilgilerinin tutulmasına ilişkin esas ve usulleri
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE
2 – (1) Bu Yönetmelik, yerleşim
yeri ve diğer adres bilgilerinin tutulmasına, güncellenmesine ve
kullanılmasına ilişkin düzenlemeleri kapsar.
Dayanak
MADDE
3 – (1) Bu Yönetmelik 25/4/2006
tarihli ve 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununa dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Adres: Herhangi bir toprak
parçası veya binanın coğrafî konumu ve işlevi açısından tanımlanmasını,
b) Adres beyan formu: Yerleşim
yeri ve diğer adreslerin bildiriminde kullanılan, şekli ve kapsamı
Bakanlıkça belirlenmiş olan formu,
c) Adres bileşenleri:
Numaralama işlemlerinde kullanılan unsurlardan; posta kodları, il, ilçe,
bucak, köy ve mezra isimleri, mahalle, meydan, bulvar, cadde, sokak
isimleri ile sabit tanıtım numarası ve
bina numarası gibi adres verileri ile tanımlanan coğrafî konum,
kişisel ve kurumsal adres bilgisine ulaşmak için gerekli olan bilgileri,
ç) Bakan: İçişleri Bakanını,
d) Bakanlık: İçişleri
Bakanlığını,
e) Diğer adres: Kişinin
yerleşim yeri adresi dışında kalan yerleri,
f) Genel Müdürlük: Nüfus ve
Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünü,
g) Kanun: 5490 sayılı Nüfus
Hizmetleri Kanununu,
ğ) Kimlik Paylaşımı Sistemi:
Genel Müdürlükçe merkezî veri tabanından ayrı olarak elektronik ortamda
tutulan ve alıcı kurumların istifadesine sunulan, sınırlandırılmış bilgiler
ihtiva eden aile kütüğü kayıtlarının paylaşılmasına imkan sağlayan sistemi,
h) Kurum: Genel Müdürlük
dışındaki diğer kamu kurum ve kuruluşlarını,
ı) MERNİS: Merkezî Nüfus
İdaresi Sistemini,
i) Numaralama: Mahalle, semt,
meydan, bulvar, cadde, sokak ve bina gibi adres bileşenlerine isim veya
numara verilmesi işlemini,
j) Nüfus müdürlüğü: İlçe nüfus
müdürlüğünü,
k) Posta: Kargo veya iadeli
taahhütlü mektubu,
l) Sabit tanıtım numarası:
Mahalle, meydan, bulvar, cadde, sokak ve küme evlere karşılık gelecek
şekilde, standart sayısal eş değer olarak verilen numaraları,
m) Ulusal adres veri tabanı:
Adres bilgilerinin tutulduğu merkezî veri tabanını,
n) Yabancı: Türkiye Cumhuriyeti
Devleti ile vatandaşlık bağı bulunmayan ve en az altı ay süreli yabancılara
mahsus ikamet tezkeresi alan kişiyi,
o) Yerleşim yeri adresi:
Sürekli kalma niyetiyle oturulan yeri,
ö) Yerleşim yeri ve diğer adres
belgesi: Kişinin yerleşim yerini veya diğer adreslerini gösteren
belgeyi,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Yetki ve
Sorumluluk
Yetki
MADDE
5 – (1) Yerleşim yeri adresi ve
diğer adreslere ait bilgilerin tutulmasına ilişkin politikanın
oluşturulması, geliştirilmesi, yaygınlaştırılması, ulusal adres veri tabanı
ile MERNİS veri tabanının ilişkilendirilmesi ve adres bilgilerinin
paylaşılmasına ilişkin işlemler Bakanlıkça yürütülür.
Koordinasyon
ve işbirliği
MADDE
6 – (1) Bakanlık, ulusal adres
veri tabanının etkin, süratli ve güncel bir şekilde oluşturulmasını
sağlamak ve devam ettirmek için kurumlar arası koordinasyondan sorumludur.
Kurumlar, adrese ve adres bileşenlerine ilişkin bilgileri Bakanlık ve
ilgili kurumlarla paylaşmakla yükümlüdür.
(2) Bakanlık, adrese ilişkin
her türlü bilgiyi kurumlardan istemeye yetkilidir. Bakanlığın aile
kütüklerindeki adres kayıtlarını tamamlamaya yönelik talepleri kurumlarca
karşılanır. Kurumlar söz konusu isteğe yirmi gün içinde cevap vermekle
yükümlüdür.
Sorumluluk
MADDE
7 – (1) Bakanlık Kanunun 7 nci maddesi uyarınca aile kütüklerinde bulunması
gereken yerleşim yeri ve diğer adreslere ilişkin bilgileri elektronik
ortamda tutar.
(2) Adres beyan formlarının
nüfus müdürlüklerine veya Genel Müdürlüğe gönderilmesinden kurumlar, dış
temsilcilikler ve muhtarlar sorumludur.
(3) Adres beyan formlarının
tescilinden nüfus müdürlükleri veya Genel Müdürlük, adres bileşenlerindeki
değişikliklerin ulusal adres veri tabanına işlenmesinden belediyeler,
belediye sınırları dışında kalan yerlerde il özel idareleri sorumludur.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Adres
Bildirimi, Bildirimin Şekli ve Süresi
Adres
bilgilerinin tutulmasında standart
MADDE 8 – (1) Kurumlar ile gerçek ve
tüzel kişiler adrese ilişkin iş ve
işlemlerinde 31/7/2006 tarihli ve 26245 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmelikte belirlenmiş olan adres
standardına uymak zorundadır. Kullanılacak form ve belgelerde de bu standarda
uyulur.
Yerleşim
yeri ve diğer adres
MADDE
9 – (1) Yerleşim yeri, bir kimsenin sürekli kalma niyetiyle
oturduğu yerdir. Kişinin aynı anda birden çok yerleşim yeri adresi olamaz.
(2) Yerleşim yeri dışında kalan
ve geçici süre ile oturulan yazlık, kışlık, ikinci veya üçüncü gibi
konutlar da kişinin talebi halinde diğer adres olarak tutulur.
Adres
kayıtlarının tutulması
MADDE
10 – (1) Türk vatandaşları ve
yabancıların yerleşim yeri adresi ve diğer adresleri elektronik ortamda
tutulur.
Adres
değişikliklerinin kurumlarca bildirilmesi
MADDE
11 – (1) Adrese dayalı hizmet
almak üzere herhangi bir kuruma yapılan müracaatta adres değişikliğine
ilişkin beyan formu ilgili kuruma da verilebilir. Bu beyanlar ilgili
kurumlarca kabul edilerek mahallindeki nüfus müdürlüğüne veya Genel
Müdürlüğe elektronik ortamda gönderilir.
Elektronik ortamda gönderilmesinin mümkün olmadığı durumda kurumun
bulunduğu yerdeki nüfus müdürlüğüne form olarak gönderilir.
(2) Kimlik Paylaşımı Sistemine
erişebilen kurumlar adres beyan formunu elektronik ortamda doldurur.
Dış
temsilciliklerimizce yerleşim yeri adresi konusunda yapılacak işlemler
MADDE
12 – (1) Yerleşim yeri adresi yurt
dışında olan Türk vatandaşlarının adres kayıtlarının tutulmasında da adres
beyan formu kullanılır. Formda adres bilgileri olarak yaşanılan ülkenin ve
şehrin adına ilişkin bölümler doldurulur.
(2) Dış temsilciliklere verilen
adres beyan formları Genel Müdürlüğe elektronik ortamda veya nüfus kaydının
bulunduğu yerin nüfus müdürlüğüne form olarak gönderilir. Dış temsilciliğin bulunmadığı ülkelerdeki
vatandaşların adres bildirimleri Genel Müdürlüğe posta ile gönderilebilir ya da elektronik ortamda yapılabilir.
Adres
bildirim yükümlülüğü ve şekli
MADDE
13 – (1) Yerleşim yeri ve diğer
adreslerin tutulmasında kişilerin adres beyan formundaki yazılı beyanı esas
alınır. Bildirim nüfus müdürlüklerine, kurumlara ve dış temsilciliklere
şahsen yapılır. Adres beyan formundaki bildirimler aksi sabit oluncaya
kadar geçerlidir.
(2) Yerleşim yeri adresi aynı
konut olan ailenin ergin fertleri birbirlerinin yerine adres beyanında
bulunabilirler.
(3) Noterden verilen temsil
yetkisini ve bunun kapsamını belirten yazılı belgeyi ibraz edenler, adres
ile ilgili beyanda bulunabilirler.
(4) Çocukların ve kısıtlıların adresleri
veli, vasi, kayyım, bunların bulunmaması halinde, çocuğun büyük ana, büyük
baba veya ergin olan kardeşleri ya da çocuğu
yanında bulunduranlar tarafından bildirilir.
(5) Velayet altında bulunan
çocuğun yerleşim yeri adresi anne veya babasının adresidir.
(6) Yatılı okul, hastane, huzur
evi, yetiştirme yurdu, cezaevi, öğrenci yurdu gibi yerlerde kalanların
adresleri ilgili kurum yetkililerince bildirilir.
(7) Vesayet altındakilerin
yerleşim yeri adresleri bağlı bulundukları vesayet makamınca nüfus
müdürlüğüne bildirilir.
(8) Engellilik, yaşlılık,
hastalık gibi beyanda bulunmaya engel hali bulunanlardan yerine beyanda
bulunabilecek yakını olmayan kimsesizlerin adres kayıtlarına ilişkin
bildirimleri; muhtarlarca elektronik ortamda nüfus müdürlüğüne veya Genel
Müdürlüğe, mümkün olmaması halinde ise kâğıt ortamında bulunduğu yerin
nüfus müdürlüğüne yapılır.
Bildirim
süresi
MADDE 14 – (1) Adrese ilişkin
değişiklikleri; adres beyanı ile yükümlü kişiler ve kurumlar yirmi iş günü
içinde, yerleşim yeri adresine dayalı hizmet almak üzere herhangi bir resmi
kuruma yapılan müracaatlarda kurumlar, ilgili kuruma teslim edilen adres
değişikliğine ilişkin beyan formu ile on iş günü içinde nüfus
müdürlüklerine veya Genel Müdürlüğe bildirmekle yükümlüdür.
(2) Yöneticiler ve müstakil
konut sahipleri sorumluluk alanlarında bulunan yerlerdeki adres
değişikliklerini, adres beyan yükümlülüğü olanlar ile birlikte takip
ederek, yirmi iş günü içinde
muhtarlara bildirmekten sorumludurlar.
Elektronik
ortamda veya posta ile yapılacak bildirimler
MADDE
15 – (1) Adrese ilişkin bildirim,
kişinin Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, kimliğine ilişkin bilgiler ve
sayısal imzasının bulunması kaydıyla elektronik ortamda; bunun mümkün
olmaması halinde posta ile yapılabilir. Genel Müdürlüğe elektronik ortamda
yapılacak bildirimler de adres beyan formu doldurulmak suretiyle yapılır.
(2) Yurt dışında yaşayan
vatandaşlar tarafından adrese ilişkin bildirimler dış temsilciliklere, dış
temsilcilik bulunmaması halinde kayıtlı oldukları yerin nüfus müdürlüğüne
posta ile yapılır.
(3) Posta ile yapılan
bildirimlerde yerleşim yerine ilişkin standart adres beyan formunun
kullanılması zorunludur. Beyan formundaki tarih ile postaya veriliş tarihi
arasında fark olması halinde postaya veriliş tarihi, ancak zarf üzerindeki
tarihin tespit edilememesi durumunda nüfus müdürlüğü veya Genel Müdürlük
tarafından teslim alındığı tarih esas alınır.
Diğer
adreslere ilişkin hizmetler
MADDE
16 – (1) Yazlık ve kışlık konut
gibi ikinci ve üçüncü diğer adreslerin kimlik paylaşım sisteminde yer
almaması, kurumlarca verilecek hizmetlerin yerine getirilmesine engel
teşkil etmez. Yerleşim yeri dışındaki diğer adresler için işlem tesis
edilmeden önce bu Yönetmeliğin 26 ncı maddesine
göre işlem yapılarak ulusal adres veri tabanındaki eksiklik tamamlandıktan
sonra hizmetin gereği ilgili kurumca yerine getirilir.
Yerleşim
yeri ve diğer adres belgesi
MADDE
17 – (1) Kimlik Paylaşımı Sistemi
çerçevesinde adres bilgisine erişebilen kurumlarca kişilerden ayrıca
yerleşim yeri ve diğer adres belgesi istenmez.
(2) Talep halinde, yerleşim
yeri ve diğer adres belgesi nüfus müdürlüklerinden ya
da Kimlik Paylaşımı Sistemine bağlanarak bu sistemdeki kayıtlara uygun
belge üretebilen muhtarlıklardan temin edilebilir.
Adres
değişikliğinin muhtarlarca bildirilmesi
MADDE
18 – (1) Nüfus müdürlüklerince her
ayın ilk haftasında adres değişikliğine ilişkin listeler muhtarlıklara
bildirilir. Teknik alt yapısı uygun olan muhtarlıklar listeye ilişkin
bilgileri Kimlik Paylaşımı Sisteminden elektronik ortamda alabilirler.
(2) Muhtarlar; nüfus müdürlüklerince
kendilerine iletilen adres değişikliklerine ilişkin bildirim listeleri ile
müstakil konut sahipleri, apartman ve site yöneticileri, lojman idareleri
sorumlularınca kendilerine bildirilen değişiklikleri alanda inceleyerek,
varsa bildirilmemiş değişiklikleri ya da eksik
veya farklı yerleşim yeri ve diğer adres bilgilerini belirleyip, liste üzerinde gerekli düzeltme ve
ilaveleri yaptıktan sonra, her ayın son haftası içinde bağlı bulunulan
ilçenin nüfus müdürlüğüne teslim ederler.
(3) Muhtarlarca gönderilen
listeler üzerinde yapılan incelemede; Kanunun 50 nci
maddesinde belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyenler, nüfus
müdürlüğünce adres beyanında bulunmak üzere davet edilir. Kişinin süresi
içerisinde beyanda bulunmadığının tespit edilmesi halinde hakkında Kanunun
68 inci maddesine göre işlem yapılarak yerleşim yeri adres bilgisi
güncellenir. Bu belgeler, 9/6/1995 tarihli ve 22308 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanan İçişleri Bakanlığı Merkez ve Taşra Teşkilatı Arşiv Hizmetleri
Yönetmeliğinin 14 üncü maddesine göre saklanır.
Nüfus
olaylarının bildirimi
MADDE
19 – (1) Nüfus olaylarının
bildirimi sırasında aile kaydındaki yerleşim yeri adresinin farklı olması
halinde yeni yerleşim yeri adresi olay formuna yazılır. Bu durumda ayrıca
adres beyan formu tanzim edilmez.
Adres
bilgisini alma yetkisi
MADDE
20 – (1) Adres bilgisini;
a) Bakanlık,
b) Kurumlar,
c) Kaydın sahipleri,
almaya yetkilidir.
(2) Kanunun 44 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (g) bendinde kayıt örneği almaya yetkili olanlardan
kimlerin yerleşim yeri ve diğer adres bilgisi alabileceği, kişinin yazılı
beyanı ya da bu konuda yetki verdiğine dair
vekillik belgesinin nüfus müdürlüğüne ibrazı halinde mümkündür. Bu belgeler
nüfus müdürlüklerince ilgili dosyasında saklanır.
(3) Milli güvenlik ve kamu
düzenini gerektiren durumlarda yerleşim yeri ve diğer adreslerin verilmesi
hususu Bakanlık tarafından belirlenir.
Adres
bilgilerinin kullanılması
MADDE
21 – (1) Kurumlar ve diğer kişiler,
iş ve işlemlerinde MERNİS veri tabanındaki adres bilgilerini esas alırlar.
(2) İlgili kurum, hizmet
sunumunda Kimlik Paylaşımı Sisteminde yer alan yerleşim yeri ve diğer adres
bilgilerine göre işlem tesis eder. Kişinin beyan ettiği adresle Kimlik
Paylaşımı Sistemindeki adresin farklı olması durumunda; mevzuatın engel
teşkil etmemesi halinde, kişiye adres beyan formu doldurtularak
hizmet sunumu gerçekleştirilir. Formu alan kurumca 11 inci maddede belirtilen şekilde işlem tesis
edilir.
Yerleşim
yeri değişikliğinin birden fazla kuruma bildirilmesi
MADDE
22 – (1) Adres değişikliği
nedeniyle birden fazla kurumda işlem yapılması durumunda; adrese ilişkin
yeni bilgi ilk başvuruda bulunulan kurum tarafından adres beyan formunun
alındı kısmı onaylanarak ilgilisine teslim edilir. Diğer kurumlarda ilk
başvuruda bulunulan kurumdan alınan adres beyan formunun alındı kısmına
göre işlem tesis edilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Ulusal
Adres Veri Tabanı ve Bilgilerin Kullanımı
Ulusal
adres veri tabanının güncel olarak tutulması
MADDE
23 – (1) Belediye sınırları ve
mücavir alan sınırları içinde bulunan yerlerde belediyelerce, büyükşehir belediye sınırları içinde büyükşehir belediyelerince; bu alanlar dışında kalan
yerlerde ise il özel idarelerince adres bileşenlerindeki değişiklikler
takip eden on iş günü içinde ulusal adres veri tabanına işlenir. Ulusal
adres veri tabanına bağlanamayan il özel idareleri ve belediyeler, mahallî
adres bilgilerini tespit edip güncelliğini takip ederek ulusal adres veri
tabanına işlenmek üzere değişikliği takip eden on iş günü içinde elektronik
ortamda nüfus müdürlüğüne veya Genel Müdürlüğe gönderir. Kişilerin adres
bileşenlerindeki değişiklikleri bildirme sorumluluğu yoktur.
Ulusal
adres veri tabanına erişim ve güncelleme
MADDE
24 – (1) İl özel idareleri ve
belediyelere verilecek olan erişim yetkisi ilgililerin kendi sorumluluk
alanları ile sınırlıdır. Erişim yetkisi; ulusal adres veri tabanındaki
bilgileri görme, ekleme, çıkarma ve değiştirmeyi kapsar.
(2) Sorumluluk sınırlarının
değişmesi durumunda erişim yetkisi Bakanlıkça yeniden belirlenir.
Ulusal
adres veri tabanında yer alacak bilgiler ve tutulma esasları
MADDE
25 – (1) Ulusal adres veri tabanı;
Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmeliğin 5 inci maddesinde yer alan adres
standardına ilişkin bilgilerden oluşur.
(2) Ulusal adres veri tabanı
Genel Müdürlükte tutulur. Genel Müdürlük, ulusal adres veri tabanındaki
adres bilgilerini MERNİS veri tabanındaki kişi kayıtları ile
ilişkilendirerek elektronik ortamda, yedekleme sistemleri ile birlikte
güncel olarak tutar.
Ulusal
adres veri tabanında yer almayan adresler
MADDE 26 – (1) Sorgulama sonucunda yerleşim yeri veya diğer adresin ulusal
adres veri tabanında yer almadığının anlaşılması halinde, tespiti yapan
kurum veya nüfus müdürlüğü tarafından ilgili belediye veya il özel
idaresine bildirilerek beyan edilen adresin mevcut olup olmadığı sorulur.
Bu hususun belediye ve il özel idaresince on iş günü içinde
cevaplandırılması zorunludur. Sorulan adresin mevcut olduğunun bildirilmesi
halinde ulusal adres veri tabanındaki eksiklikler, bu Yönetmeliğin 23 üncü
maddesinde belirtildiği şekilde il özel idaresi ve belediye tarafından
tamamlanır.
(2) Bildirilen adresin mevcut
olmadığının anlaşılması halinde, durum il özel idaresi veya belediye tarafından
ilgili kurumla birlikte nüfus müdürlüğüne bildirilir. Bildirilen bu adresin
gerçeğe aykırı yerleşim yeri olması halinde ilgili nüfus müdürlüğünce
Kanunun 67 nci maddesine göre işlem yapılır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Düzeltme
MADDE
27 – (1) Veri girişi sırasında
adres bilgilerinde yapılan maddi hatalar ilgililerin müracaatı üzerine,
yeniden düzenlenecek adres beyan formuna göre, nüfus müdürlüklerince
düzeltilir.
(2) Gerçeğe aykırı adres
bileşeninin ulusal adres veri tabanına veya gerçeğe aykırı yerleşim yeri
ile diğer adres bilgilerinin MERNİS veri tabanına işlenmesinin tespiti
halinde; adres bileşenleri, yerleşim yeri ve diğer adres bilgileri Genel
Müdürlükçe silinir. Sorumlular hakkında Kanunun 67 nci
maddesine göre işlem yapılır.
Sürelerin
hesaplanması
MADDE
28 – (1) Bu Yönetmelikte
belirtilen sürelerin hesaplanmasında olayın meydana geldiği tarihi izleyen
gün başlangıç olarak alınır. Süreler; tayin edilen müddetin son günü, son
gün resmî tatile rastlarsa, tatili izleyen ilk iş günü çalışma saatinin
bitiminde sona erer.
Beyanda
şüphe
MADDE
29 – (1) Beyan edilen adres
değişiklikleri hakkında şüpheye düşülmesi veya aynı yerleşim yerinin farklı
hane halkından olanların beyanlarının tespiti halinde, mülki idari amirinin yazılı emri
ile kolluk makamları tarafından gerekli soruşturma ve inceleme yapılarak
sonucu nüfus müdürlüğüne bildirilir.
Bilgilerin
saklanması
MADDE
30 – (1) Yerleşim yeri adresi veya
diğer adresleri değişen kişilerin beyan ettiği önceki adresleri elektronik
ortamda on yıl süreyle saklandıktan sonra silinir. Ancak kişinin kaydındaki
son yerleşim yeri adresi muhafaza edilir.
Gizlilik
MADDE
31 – (1) Sistemin işletilmesinde
ve sistemden yararlanmada kanunlarda ve uluslararası sözleşmelerde yer alan
özel hayatın gizliliğine ilişkin hükümler esas alınır.
Diğer hususlar
MADDE
32 – (1) Bu Yönetmelikte yer
almayan hususlarda nüfus mevzuatının öngördüğü hükümlere göre işlem
yapılır.
İşlemlerde
kullanılacak formlar ve temini
MADDE
33 – (1) Bakanlık, adres
bilgilerinin tutulmasında kullanılacak her türlü basılı kağıt ve formları
hazırlamaya, uygulamaya koymaya veya kaldırmaya, bunlar üzerinde gerekli
değişiklikleri yapmaya yetkilidir.
(2) Yerleşim yeri ve diğer
adreslere ilişkin formlar nüfus müdürlükleri ile kurumlardan, köy ve
mahalle muhtarlıklarından veya Genel Müdürlüğün internet
adresinden temin edilebileceği gibi standartlara uygun olmak şartı ile özel
kuruluşlar tarafından da bastırılıp, dağıtımı yapılabilir.
İmha
MADDE
34 – (1) Elektronik ortamda
tutulan yerleşim yeri adresinin bildirimine ilişkin adres beyan formları
taranarak elektronik ortama aktarıldıktan sonra imha edilir.
(2) Sistemden alınan imha
tutanağı, Genel Müdürlük ve nüfus müdürlüklerindeki imha komisyonlarının
başkan ve üyeleri tarafından imzalanarak dosyasında muhafaza edilir.
(3) Muhtarlarca gönderilen
listeler, İçişleri Bakanlığı Merkez ve Taşra Teşkilatı Arşiv Hizmetleri
Yönetmeliğinin 14 üncü maddesinde öngörülen saklama süresi sonunda usulüne
göre imha edilir.
(4) Kurumlardaki adres beyan formlarının
imha işlemleri kendi mevzuatlarındaki usul ve esaslara göre yapılır.
Adres
beyan formlarının kayıt ve tescili
MADDE
35 – (1) Kişilerce doldurulan veya
kurumlarca düzenlenip nüfus idarelerine gönderilen her form elektronik
ortamda tutulan gelen evrak defterine kaydedilir. Kayıt tarih ve numarası
belgenin ilgili alanına yazılır. İstendiği takdirde bu kayıt tarih ve
numaraları ilgili kişilere de verilir.
(2) Nüfus müdürlüğünce
düzenlenen veya kişilerce nüfus müdürlüğüne verilen adres beyan formu işlem
anında, diğer kurumlarca düzenlenerek gönderilen adres beyan formu ise
nüfus müdürlüğüne veya Genel Müdürlüğe intikal ettiği tarihten itibaren
yedi gün içinde aile kütüklerine tescil edilir.
Düzenlemeler
MADDE
36 – (1) Uygulamada birlik
sağlamak amacıyla bu Yönetmeliğin uygulanmasını gösteren düzenlemeler
yapmaya Bakanlık yetkilidir.
Devir
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Türkiye İstatistik
Kurumunca ulusal adres veri tabanının alt yapı çalışmaları tamamlanarak
veri tabanı kurulduktan sonra devir işlemleri gerçekleştirilir.
(2) Devre yönelik iş ve
işlemler Bakanlıkça oluşturulacak komisyon tarafından yürütülür. Komisyon
yedi kişiden oluşur. Komisyonda Türkiye İstatistik Kurumu temsilcileri de
yer alır.
(3) Kanunun geçici 2 nci maddesinde öngörülen iş ve işlemler tamamlanmadan
devir işlemi yapılmaz.
(4) Komisyon, devredilecek
bilgileri Kanun, Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmelik, Adres Standardı
Yönetmeliği ve bu Yönetmelikte yer alan esaslar çerçevesinde inceler.
(5) Komisyonca, ulusal adres
veri tabanında yer alan adres bileşenlerinin adres standardına göre tam ve
eksiksiz yapılıp yapılmadığı, yerleşim yeri adreslerinin ulusal adres veri
tabanında yer alıp almadığı hazırlanacak yardımcı programlar aracılığıyla
kontrol edilir. Kişi bilgileri ile yerleşim yeri adres bilgisinin
eşleştirildiği kayıtlardaki kişi bilgilerinin doğruluk kontrolü merkezî
veri tabanındaki kayıtlar esas alınarak yapılır.
(6) Türkiye’de yerleşim yeri adresi tespit
edilen yabancılar ile ilgili kayıtlar hakkında bu maddede belirtilen
şekilde işlem yapılır.
(7) Yapılan kontroller
sonucunda tespit edilen bulgular komisyonca tutanak altına alınır.
Hazırlanan tutanakla birlikte devir teslim işlemi gerçekleştirilir.
(8) Devir ve teslim tutanağı
iki örnek olarak düzenlenir. Tutanaklardan biri devir alan Genel Müdürlüğe,
biri devreden Türkiye İstatistik Kurumuna gönderilir.
Genel
uygulamaya geçiş
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Adresle ilgili idarî
birimlere göre genel uygulamaya geçiş tarihi
Bakanlıkça belirlenerek ilan edilir. İl ve ilçelerde genel uygulamaya geçiş tarihinin duyurulmasıyla ilgili olarak valiler,
kaymakamlar, ilgili kurum ve kuruluşların yöneticileri her türlü tedbiri
alırlar.
Adres
beyan formlarının elektronik ortama aktarılamaması
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Teknik alt yapı eksikliği
nedeniyle adres beyan formlarının taramasını yapamayan, elektronik ortama
aktaramayan nüfus müdürlüklerinde bu formlar, İçişleri Bakanlığı Merkez ve
Taşra Teşkilatı Arşiv Hizmetleri Yönetmeliğinin 14 üncü maddesine göre
saklanır.
Yürürlük
MADDE
37 – (1) Bu Yönetmelik 15/8/2007
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
38 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
|