Devlet Bakanı ve Başbakan
Yardımcılığından: KALKINMA
AJANSLARININ ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE
1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı,
Kalkınma Ajanslarının çalışma usul ve esaslarını belirlemektir. Dayanak MADDE
2 – (1) Bu Yönetmelik, 25/1/2006
tarihli ve 5449 sayılı Kalkınma Ajanslarının Kuruluşu, Koordinasyonu ve
Görevleri Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasına ve ikinci
fıkrasının (h) bendi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Ajans: Kalkınma Ajansını, b) Bölge: 5449 sayılı Kalkınma
Ajanslarının Kuruluşu, Koordinasyonu ve Görevleri Hakkında Kanunun Ek-1
sayılı listesinde yer alan Düzey 2 İstatistiki
bölge birimini, c) Kuruluş kararnamesi: Kalkınma
ajanslarının kuruluşuna dair Bakanlar Kurulu Kararını, ç) Müsteşarlık: Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığını, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Kalkınma Kurulu Temel ilkeler MADDE
4 – (1) Kalkınma Kurulunda
demokratik ilkeler geçerli olup, eşitlik, adalet, düşünce ve ifade özgürlüğü
ve açık sayım kuralları ile bölgenin kalkınması hedef ve amacı doğrultusunda
iller ve kesimler arasında dayanışma ve uzlaşma esastır. İlk toplantı MADDE
5 – (1) Kalkınma Kurulu, kuruluş
kararnamesinin yayımlandığı tarihten itibaren en geç bir ay içinde, ajans
merkezi olarak tespit edilen ilde ve ajans merkezi olarak tespit edilen ilin
valisinin Başkanlığında ilk toplantısını yapar. (2) Kalkınma Kurulunun ilk
toplantı tarihi ve yeri, Ajans merkezi olarak tespit edilen ilin valisi
tarafından tespit edilerek, temsilci gönderecek ilgili kuruluşlara toplantı
gününden en az bir hafta önce yazılı olarak bildirilir ve Kalkınma Kurulu ilk
toplantıya çağrılır. İlk toplantı tarihi ve yeri, Ajansın kurulu olduğu
bölgeye dahil illerin her birindeki yerel gazetelerde ve Ajansın veya
valiliklerin internet sitesinde ilan edilir. (3) Ajans merkezi olarak tespit
edilen ilin valisi tarafından yoklama yapılarak çoğunluğun olduğu tespit
edildikten sonra Başkan tarafından Kurulun en genç iki üyesi geçici katip
olarak davet olunur. Toplantı gündemi Başkan tarafından okunduktan sonra
ikisi yedek olmak üzere dört katip üye gizli oyla ve oy çokluğuyla seçilir.
Geçici katipler yerlerini seçilen asıl katip üyelere bırakırlar. Katip üyeler
iki yıl için görev yapar. Başkan ve başkan vekili seçimi ile divan kurulu başkanlığı MADDE
6 – (1) Kalkınma Kurulu, yapacağı
ilk toplantıda, kendi üyeleri arasından bir Başkan ve bir Başkan vekili ile,
tek ilden oluşan bölgelerde, Yönetim Kurulunda görev yapmak üzere, özel kesim
ve/veya sivil toplum kuruluşundan üç asıl temsilci ve sıralı olarak altı
yedek temsilci seçer. Bu kişilerin seçilme işlemlerini, Başkan ve Ajansın
kurulu olduğu bölgeye dahil illerden gelen en yaşlı birer üyeden teşekkül
eden Divan Kurulu Başkanlığı yürütür ve sonuçlandırır. Bir ilden oluşan
bölgelerde Divan Kurulu Başkanlığı, Başkan ve en yaşlı iki üyeden oluşur.
Divan Kurulu Başkanı, Ajans merkezi olarak tespit edilen ilin valisidir. (2) Kalkınma Kurulu Başkan ve
Başkan vekilinin seçiminde aday sayısının ikiden fazla olması halinde seçim
iki turlu yapılır. İlk turda adaylar arasından en fazla oyu alan iki kişi
ikinci turdaki oylamaya katılır. İkinci turda, toplantıya katılanların
çoğunluğunun oyunu alan aday Başkan, diğer aday ise Başkan vekili olarak
seçilir. İkinci turda katılanların çoğunluğu sağlanamazsa, tekrar ikinci tur
oylama yapılır ve bu oylamada en çok oyu alan kişi Başkan, diğer aday ise
Başkan vekili seçilir. (3) Kalkınma Kurulu Başkan ve
Başkan vekilinin görev süresi iki yıl olup, Başkan ve Başkan vekilinin temsil
ettiği kurum ile mensubiyeti sona erdiğinde yada ölüm, istifa, iflas,
kısıtlanma ile hürriyeti bağlayıcı bir mahkumiyet cezası alması veya yüz
kızartıcı suç yahut terör suçu işlemesi durumlarında, Kurul Başkanlığı ve
Başkan vekilliği görevleri de sona erer ve ilk toplantıda yeniden Başkan ve
Başkan vekili seçimi yapılır. (4) Bir ilden oluşan bölgelerde
Yönetim Kurulunda görev alacak özel kesim ve/veya sivil toplum kuruluşu
temsilcileri için ayrı bir seçim yapılır. Bu seçimde üyeler aday listesi
içinden en fazla üç aday için oy kullanır ve adaylar arasından en fazla oyu
alan ilk üç kişi, Yönetim Kurulunda görev yapar. Aday sayısının üçten az
olması halinde, Kurul Başkanı boş olan Yönetim Kurulu üyeliği sayısının iki
katı oranında aday belirler ve bu kişiler üzerinden aynı usulde seçime
gidilerek geri kalan üyeler belirlenir. Yedek üyelerin seçiminde de asıl
üyelerin seçiminde uygulanan usuller uygulanır. Toplantı zamanı ve toplantı ve karar yeter sayısı MADDE
7 – (1) Kalkınma Kurulu, Kurul
Başkanının daveti üzerine yılda en az iki defa toplanır. Kurul, toplantıların
hangi gün yapılacağını genel olarak belirleyebileceği gibi, Kurul Başkanı da
her toplantının sonunda gelecek toplantının hangi gün yapılacağını
kararlaştırabilir. (2) Ayrıca Kurul, üye tam
sayısının beşte birinin talebi üzerine Kurul Başkanı tarafından olağanüstü
toplantıya çağrılır. Bu toplantıda, çağrıda belirtilen konuların dışında
başka bir husus görüşülemez. (3) Toplantıların süresi en çok
beşer gün olup, toplantı süresi sona erdiği halde konuların incelenmesi ve
görüşülmesi neticelenmemiş ise Kalkınma Kurulu iki günü geçmemek
üzere toplantıyı uzatabilir ancak bu durumun sebebi İçişleri Bakanlığına ve
Müsteşarlığa bildirilir. (4) Birden fazla ilden oluşan
bölgelerde kurul toplantıları, alfabetik sıraya göre her bir ilde sırayla
yapılır. (5) Kalkınma Kurulu, üye tam
sayısının yarıdan bir fazlası ile toplanır ve katılanların çoğunluğu ile
karar alır. Toplantı yeter sayısı sağlanamayan hallerde on beş günü aşmayacak
şekilde yeni toplantı tarihi Başkan tarafından belirlenir ve bu toplantıda
toplantı yeter sayısı aranmaz. (6) Bir konu hakkında hazır
bulunan üyelerin çoğunluğunun oyu sağlanamazsa, o konunun görüşülmesi ertesi
güne bırakılır. (7) Oyların eşitliği halinde
Başkanın kullandığı oy yönünde karar alınmış sayılır. Toplantı ve karar yeter
sayılarının hesabında kesirli sayılar tam sayıya yükseltilir. Toplantı gündemi ve çağrı usulü MADDE
8 – (1) Toplantının tarihi, yeri,
saati ve gündemi, toplantının yapılacağı günden en az on beş gün önce üyelere
bildirilir. Bu sürenin hesabında duyuru günü ile toplantı günü hesaba
katılmaz. Kurul üyelerine bildirim, imza karşılığı gündemin teslimi,
taahhütlü posta, telefon, faks, ajans internet
sitesinde yayımlama, elektronik posta gibi ispat edici yöntemlerden biri veya
birkaçı kullanılarak yapılır. Telefonla bildirimde, bildirimin hangi numaralı
telefonla, ne zaman ve kimin tarafından yapıldığı ve kiminle görüşüldüğü
hususunda bildirimi yapan kişi tarafından imzalanmış bir belge düzenlenir.
Toplantının tarihi, yeri, saati ve gündemine ilişkin bilgilerde meydana
gelecek değişiklikler aynı usulde derhal bildirilir ve ilan olunur. (2) Olağanüstü toplantının, buna
ilişkin talebin intikalinden itibaren 10 gün içinde yapılması zorunludur. (3) Toplantı gündemi, bir önceki
Kalkınma Kurulu toplantısında kararlaştırılır. Son Kalkınma Kurulu
toplantısından sonra Kurul Başkanı gündeme konu ekleyebileceği gibi, beşte
bir oranındaki üyeler de yazılı talep karşılığında gündeme konu ekleyebilir.
Ajans Yönetim Kurulunun görüşülmesini istediği konular ilk Kalkınma Kurulu
toplantısında gündeme alınarak öncelikle görüşülür. (4) Kalkınma Kurulunda gündeme
bağlılık esastır. Yapılan toplantı sırasında, gündem değişikliği yapmak,
gündemin sırasında değişiklik yapmak, gündemden konu çıkarmak veya gündeme
konu eklemek hususları, toplantıya katılan üyelerin çoğunluğunun kararı ile
mümkündür. Kurul Başkanı gündemin sırasında değişiklik yapmaya yetkilidir. (5) Kalkınma Kurulu toplantısının
tarih, gün, yer, saat ve gündemi, toplantı tarihinden en az on beş gün önce
İçişleri Bakanlığına ve Müsteşarlığa da bildirilir ve Ajansın internet sitesinde ilan edilir. Başkanlık divanı MADDE
9 – (1) Başkanlık divanı bir Başkan
ve iki katip üyeden oluşur. Başkanın bulunmadığı durumlarda Başkan vekili
Kurula Başkanlık eder. Başkan vekilinin de bulunmaması durumunda, varsa katip
üyeler, yoksa en genç iki Kurul üyesi tarafından imzalanmış tutanakla durum
tespit edilerek toplantı yapılmaksızın Kurul kapatılır ve durum en geç üç gün
içerisinde Müsteşarlığa bildirilir. Bu durumda Yönetim Kurulu tarafından en geç on beş gün içerisinde
yeni bir toplantı günü belirlenir ve bu toplantıda da Başkan ve Başkan
vekilinin bulunmaması halinde Başkanlık ve Başkan vekilliği görevi düşer. Bu
takdirde Başkan ve Başkan vekili için bu Yönetmelikte belirtilen usule göre
yeniden seçim yapılır. (2) Başkanlık Divanının çalışmalarına
yardımcı olmak üzere, Başkanlık Divanı kararıyla Ajans destek personeli
içinden görevli bulundurulabilir. Ancak bunların sayısı üçü aşamaz. Görüşmeler ve yönetim MADDE
10 – (1) Başkanlık divanı yerini
aldıktan sonra Başkan tarafından yoklama yaptırılır ve toplantı yeter
sayısının olduğu anlaşıldığı takdirde, Kurulun birleşimi Başkan tarafından
açılır. Gündeme geçilmeden önce, Başkan tarafından
görevlendirilen katip üye, bir önceki birleşimde Kurulda görüşmelere katılan
üyelerin adları ile konuşmaların, okunan belgelerin ve alınan kararların
özetlerini kapsayan tutanağı okur. Ayrıca Başkan, Kurula sunulacak konular
varsa bildirir, Kurul Başkanlığına hitaben verilmiş olan dilekçeleri kabul
eder ve Kurula sunar. (2) Daha sonra gündeme geçilerek gündem maddeleri sırasıyla okunur ve görüşmeye
başlanır. Görüşmelerde konuşmak için önceden Başkanlıktan söz istenmesi
gerekir. (3) Kurul üyelerinden her biri
Ajansı ilgilendiren konularda öneride bulunmaya yetkilidir. Bu öneri
katılanların çoğunluğu tarafından kabul edilirse gündeme alınır. Ancak Kurul,
Ajansı ilgilendirmeyen konular ile şahsi, etnik veya siyasi konularda dilek
ve temennilerde bulunamaz, görüşme yapamaz ve karar alamaz. (4) Ayrıca görüşülen konular
hakkında üyeler her zaman teklifte bulunabilirler. Üyelerin çoğunluğu kabul
ettiği takdirde teklif görüşmeye alınır. (5) Üyelerin gündem dışı konuşma
isteği yazılı olarak Başkana bildirilir. Söz verip vermemek ve söz
verildiğinde süresini ve zamanını belirlemek yetkisi Başkana aittir. Başkan
veya üyelerin teklifi üzerine görüşmelerin yeterli olduğu Kurulca kabul
edildiği takdirde başka üyeye söz verilemez. (6) Görüşmeler herkese açıktır. (7) Kalkınma Kurulu gerek gördüğü
takdirde, gündemdeki konularla ilgili olarak, Ajans Genel Sekreteri ile uzman
kişi veya kuruluş temsilcilerini davet edip dinleyebilir. (8) Yönetim Kurulu üyeleri,
Kalkınma Kurulu toplantılarına iştirak edebilir ancak görüşülen konular
hakkında görüş bildiremez ve oylamalara katılamaz. (9) İçişleri Bakanlığı ve
Müsteşarlık gerek gördüğü takdirde Kalkınma Kurulu toplantılarına katılmak
üzere gözlemci gönderebilir. Kurulda düzenin sağlanması MADDE
11 – (1) Kurul Başkanı, Kurul
çalışmalarında düzeni sağlamakla yükümlüdür. Kurul görüşmeleri sırasında söz
alan üyelerin konu dışına çıkmaları, şahsi, etnik veya siyasi konularda dilek
ve temennilerde bulunmaları, kişiliği zedeleyici söz söylemeleri, diğer
üyelerin hatibin sözünü kesmesi ve Kurulun düzenini bozacak davranışta
bulunmaları yasaktır. Buna aykırı davranışta bulunan üyeler, Başkan
tarafından uyarılır. İki defa uyarılan üye yine davranışlarında ısrar ederse
Başkan tarafından toplantıdan çıkarılır ve üç birleşime kadar Kurula devamı
yasaklanabilir. (2) Kurul görüşmeleri sırasında,
görüşmelerin devamının mümkün olmadığının Başkanlıkça tespiti halinde, Başkan
tarafından ilgililere ihtarda bulunulur. Buna rağmen görüşmelerin devamının
sağlanamayacağı anlaşılırsa, Başkan oturuma ara verebileceği gibi,
görüşmeleri bir gün sonraya veya ileri bir tarihe erteleyebilir. Yapılan ihtara
rağmen, Kurul görüşmelerinin devamına engel olur tarzdaki hareketlerine devam
eden üyelerin on birleşime kadar Kurula devamı Başkan tarafından
yasaklanabilir. Oylama usulleri MADDE
12 – (1) Kalkınma Kurulunda oylama
usulleri gizli oylama, işaretle oylama ve açık oylama olmak üzere üç
türlüdür. a) Gizli Oylama: Gizli oy, Kurul
üyelerinin oy pusulasına seçeceği kişi veya kişilerin adlarını veya kabul, red veya çekimser kelimelerini yazıp, tanıtıcı hiçbir
işaret koymadan sandığa atmasıdır. Gizli oylamalarda kullanılacak oy
pusulaları zarfla birlikte Başkanlıkça mühürlü şekilde düzenlenir. Üyeler,
seçimlerde oy pusulasına isim yazmak, tutanaklar hakkında ise kabul, red veya çekimser kelimesini yazmak suretiyle oylarını
kullanırlar. Bundan sonra katip üyeler tarafından Başkanın gözetimi altında
sandıktaki oy pusulaları sayılır ve üye adedince olduğu tespit edildikten
sonra zarflar açılır. Bunlarda yazılı isimler veya kabul, red
veya çekimser kelimeleri sayı olarak tespit edilir. Sonuç Başkan tarafından
Kurula bildirilir. Gizli oylamalarda, oylarda eşitlik halinde oylama bir defa
daha tekrarlanır, yine eşitlik olursa kuraya başvurulur. Kura birbirinin aynı
olan ve üzerinde adlar veya kabul veya red
kelimeleri yazılı bulunan kağıtlar bir torbaya konularak katip üyelerden biri
tarafından çekilir. Torbadan çekilen isim veya görüş kazanmış olur. b) İşaretle Oylama: Kurul
üyesinin elini yukarı kaldırarak veya ayağa kalkarak oyunun alınmasıdır.
İşaretle oylamada alınan oyları tespit etmek Başkanlık divanına aittir.
Çoğunluk olup olmadığından şüphe ve tereddüt edilirse, bir defa daha oya
başvurulur. Yine şüphe giderilemediği takdirde ad okunmak suretiyle açık oya
başvurulur. c) Açık Oylama: Üzerinde üyelerin
ad ve soyadları yazılı oy pusulalarının sandığa atılması veya varsa
elektronik oylama mekanizmasının çalıştırılması veya üyelerin adlarının
okunması üzerine, adı okunan üyenin ayağa kalkarak kabul, çekimser veya red demesi suretiyle yapılan oylamadır. Sandığa atılmak
suretiyle yapılan oylamalarda sandık, Başkanın gözetiminde ve Kurul önünde
katip üyeler tarafından açılır. Oy pusulaları sayılır ve çeşitleri ayrı ayrı tutanaklara geçirildikten sonra Başkan sonucu Kurula
bildirir. (2) İşaretle ve açık oylamalarda
eşitlik halinde Başkanın kullandığı oy yönünde karar alınmış sayılır. (3) Kalkınma Kurulunda; kendi
üyeleri arasından bir Başkan ve bir Başkan vekili ve tek ilden oluşan
bölgelerde Yönetim Kurulunda yer alacak özel kesim ve/veya sivil toplum
kuruluşları temsilcilerini ve iki katı yedeklerini sırasıyla seçmek işleri
gizli oylama ile karara bağlanır. Bunun dışındaki işlem ve kararlarda oylama
usulüne karar vermek yetkisi Başkana aittir. Birleşime son verilmesi MADDE
13 – (1) Birleşime son verme yetkisi
Başkana aittir. Birleşime son verilirken gelecek birleşimin günü ve saati
Başkan tarafından üyelere duyurulur ve Ajansın internet
sitesinde ilan edilir. Tutanak düzenlenmesi MADDE
14 – (1) Kurul görüşmeleri ve karara
bağlanan konular, katip üyeler veya divanın sorumluluğunda görev yapan
kişiler tarafından tutanağa geçirilir. Tutanak düzenlenmesinde, görüşmelerin
doğru ve zamanında tutanağa geçirilmesini teminen
her türlü teknik araç ve gereçten faydalanılır. (2) Tutanaklar görüşmelerin
sonunda Başkanlık Divanınca Kurula bildirilir ve tutanakta esası etkileyen
bir hata bulunması durumunda söz konusu hata Kurul kararı ile düzeltildikten
sonra Başkan ve katip üyelerce imzalanır. Kurul kararları MADDE
15 – (1) Kalkınma Kurulu kararları,
kamuoyuna ilan edilir ve toplantıya ilişkin bir sonuç bildirgesi yayımlanır.
Toplantı sonuçları, karar özetleri ile birlikte en geç bir hafta içerisinde
Müsteşarlığa rapor halinde sunulur. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Yönetim Kurulu İlk toplantı MADDE
16 – (1) Yönetim Kurulu, bir ilden
oluşan bölgelerde ilk Kalkınma Kurulu toplantısından itibaren, birden fazla
ilden oluşan bölgelerde ise kuruluş kararnamesinin yayımlandığı tarihten
itibaren en geç on beş gün içerisinde ilk toplantısını yapar. Toplantı ve karar yeter sayısı MADDE
17 – (1) Yönetim Kurulu, üye tam
sayısının yarısından bir fazlası ile her ay en az bir kere toplanır. Yönetim
Kurulu ayın belirli gün veya günlerini mutat toplantı zamanı olarak
belirleyebilir. Yönetim Kurulu tarafından mutat bir toplantı zamanı
belirlenmişse Kurul davete ihtiyaç olmaksızın kendiliğinden toplanır. Böyle
bir toplantı günü öngörülmemişse toplantı tarihi, Yönetim Kurulu Başkanı veya
onun izinli, raporlu, görevli olması durumunda Başkan vekili tarafından
tespit edilir ve toplantıdan en az beş gün önce üyelere Genel Sekreterlik
tarafından bildirilir. Olağanüstü durumlarda bu süre üç güne kadar
indirilebilir. (2) Yönetim Kurulu, Ajans
merkezinin bulunduğu il dışındaki bölge illerinde de toplantı yapabilir. (3) Yönetim Kurulu Başkan ve
üyelerinin bütün toplantılarda hazır bulunmaları esastır. Yönetim Kurulu
üyelerinden mazeretleri nedeniyle toplantıya katılamayacak olanların
mazeretlerini yazılı olarak Yönetim Kuruluna sunmaları gereklidir. Acele
hallerde, yazılı bildirim sonradan yapılmak kaydıyla, diğer iletişim
araçlarıyla durum Başkan veya Başkan vekiline bildirilebilir. (4) Yönetim Kurulu toplantılarına
Başkanın yokluğunda Başkan vekili Başkanlık eder. (5) Yönetim Kurulu, toplantıya
katılanların oy çokluğu ile karar alır. Eşitlik durumunda, Başkanın
kullandığı oy yönünde karar alınmış sayılır. Kararlarda çekimser kalınamaz.
Karşı görüşte olan üyeler bunun sebeplerini yazar ve imza ederler. (6) Ajans Genel Sekreteri, oy
hakkı olmamak kaydı ile Yönetim Kurulu toplantılarına katılır. Ayrıca Yönetim
Kurulu gerek gördüğü takdirde belli bir konuda görüşlerini bildirmeleri
istenen uzman kişilerle, gündemdeki konu ile ilgili kişileri veya kuruluş
temsilcilerini toplantılarına davet edip dinleyebilir. Yönetim kurulunun çalışma usulleri MADDE
18 – (1) Yönetim Kurulu
çalışmalarını aşağıdaki esas ve usullere göre yürütür: a) Yönetim Kurulu toplantılarında
görüşülecek veya karara bağlanacak hususlar Genel Sekreter tarafından gündeme
teklif edilir. Gündem önce Başkanın onayına sunulur ve kesin şeklini aldıktan
sonra, toplantı tarihinden en az üç gün önce ekleri ile birlikte yazılı
olarak Yönetim Kurulu üyelerine bildirilir. Genel Sekreterliğin gündemdeki
konulara ilişkin inceleme, sonuç ve önerilerini içeren raporlar da gündemle
birlikte üyelere dağıtılır. Yönetim Kurulu toplantısı başlangıcında gündem
değişikliği teklifi yapılabilir ve toplantıya
katılan Kurul üyelerinin çoğunluğunun kararı ile gündemde değişiklik
gerçekleştirilir. b) Yönetim Kurulu tarafından
alınan kararlar yazılır ve birbirini izleyen sayfa numaralı bir deftere tarih
ve numara sırasıyla geçirilir. Ayrıca toplantıda görüşülen konuları,
tartışmaları ve alınan kararları özetleyen toplantı tutanağı tutulur ve
toplantı sonunda üyeler tarafından imzalanır. Karar yazımı ve tutanak
tutulması için gerek görülürse Ajans personeli de toplantıya katılabilir. c) Yönetim Kurulunun alacağı
kararların gerektirdiği yazışmalar, dağıtım ve haberleşme işlemleri Genel
Sekreterlikçe yürütülür. Ajansın çalışma birimlerine gönderilecek olan onaylı
karar örneklerinde farklı görüş ve açıklamalar bulunamaz. Karar örneklerinin
aslına uygunluğu Yönetim Kurulu Başkanı veya Başkan vekili tarafından
onaylanır. (2) Yönetim Kurulu toplantısında
görüşülen konular ve alınan kararlar hakkında basın ve yayın organlarına
ancak Yönetim Kurulu Başkanı veya yetkilendireceği Yönetim Kurulu üyesi
tarafından açıklama yapılır. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Yatırım
Destek Ofisleri Yatırım destek ofislerine başvuru MADDE
19 – (1) Yatırımcılar, bir dilekçe
ekinde, ilgili mevzuatta belirtilen bilgi ve belgelerle Yatırım Destek
Ofislerine başvurur. Bu başvuru sonucunda Yatırım Destek Ofislerinde geçen
süreler, ilgili mevzuatta belirtilen sürelerden sayılmaz. Buna göre; a) Yatırım Destek Ofislerine
yapılacak başvuru, söz konusu izin ve/veya ruhsat işlemleri ile diğer idari
iş ve işlemler için ilgili mevzuatta öngörülen yetkili merciye
başvuru süresini durdurur. b) İlgili mevzuatta geçerliliği
belli bir süre ile sınırlandırılmış belgelerde, belgenin geçerliliği Yatırım
Destek Ofislerine başvurulan tarihe göre belirlenir. (2) İzin ve ruhsat işlemleri ile
diğer idari iş ve işlemler için Yatırım Destek Ofisleri tarafından ilgili
mercilere yapılan başvurular, yatırımcı tarafından yapılmış sayılır. (3) Yatırım Destek Ofislerine,
söz konusu yatırım için gerekli olan işlemlerin tamamı için başvurulabileceği
gibi, sadece bir veya birden fazla işlem için de başvurulabilir. Yatırımcı
tarafından önceden ilgili yerlere başvurulan ancak henüz sonuçlanmamış
işlemler, yatırımcının bu yöndeki talebini içeren dilekçesi üzerine, Yatırım
Destek Ofisleri tarafından takip edilerek sonuçlandırılır. (4) Yatırım Destek Ofislerine
başvurulduğunda, başvuru sahibine veya vekiline bu Yönetmeliğin ekinde yer
alan Ek-1 sayılı Başvuru Alındı Belgesi verilir. (5) Yatırımcılar, Yatırım Destek
Ofislerine başvururken doğru ve eksiksiz bilgi vermekle yükümlü ve
sorumludur. Başvuru yapılabilecek yatırım ve işlemler MADDE
20 – (1) Yatırım Destek Ofislerinin
takip ve koordine edeceği işlemler; gayri sıhhi müessese niteliğindeki
kuruluşların imalat, madencilik, ulaştırma, taşımacılık, turizm, eğitim,
sağlık ve enerji sektörlerindeki çevre, insan sağlığı, iş güvenliği ve gıda
konularındaki izinlerle maden arama ruhsatı hariç olmak üzere yatırım yeri
konularındaki izinlerle sınırlıdır. (2) Bunlar dışında kalan izin ve
ruhsat işlemleri ile diğer idari iş ve işlemlerin Yatırım Destek Ofisleri
tarafından takip ve koordine edilmesi, Yönetim Kurulunun kararına bağlıdır. Dosya tutma MADDE
21 – (1) Yatırım Destek Ofisleri,
kendilerine yapılan başvuruları dosyalayarak, başvurulara bir dosya sıra numarası
verir. Yatırım Destek Ofislerinin söz konusu yatırıma ilişkin yaptığı bütün
iş ve işlemler bu dosyada muhafaza edilir. Yatırımcılar, Yatırım Destek
Ofisleri ile olan bütün iş ve işlemlerini, kendilerine verilen dosya sıra
numarası ile takip eder ve yürütür. (2) Yatırım Destek Ofislerindeki
dosyalar, ancak iş sahibi veya vekili tarafından incelenebilir. Yatırım
Destek Ofislerinde görev yapan personel, dosyalardaki bilgi ve belgelerin
gizliliğine uymakla yükümlü olup, bunların ifşa edilmesinden veya ilgili
olmayan kimseler tarafından incelenmesinden sorumludur. (3) Yatırım Destek Ofisleri,
dosyaları yatırımın sona erdiği tarihten itibaren beş yıl süreyle saklamakla
yükümlüdür. Bu tarihten sonra dosyalar, talepleri halinde ilgililerine iade
veya imha edilir. İmha edilecek dosyalara ait, başvuru sahibinin ve yatırımın
adı, hangi iş ve işlemler için Yatırım Destek Ofislerine başvurulduğu gibi
hususlar elektronik ortamda muhafaza edilir. Ön inceleme MADDE
22 – (1) Yatırım Destek Ofisleri
kendilerine gelen başvuruları, öncelikle ön incelemeye tabi tutar. Ön
incelemede, başvuruyu yapan kişinin yetkili olup olmadığı, başvurunun
zamanında, söz konusu izin ve/veya ruhsat işlemleri ile diğer idari iş ve
işlemler için ilgili mevzuatta öngörülen süre içerisinde, yapılıp
yapılmadığı, başvurunun söz konusu izin ve/veya ruhsat işlemleri ile diğer
idari iş ve işlemler için gerekli bilgi ve/veya belgeleri içerip içermediği
gibi hususlar araştırılır. (2) Ön inceleme, başvuru sırasına
göre en geç üç iş günü içerisinde sonuçlandırılır. (3) Ön inceleme sonucunda
başvurunun; a) Zamanında yapılmadığı
anlaşıldığı takdirde başvurunun reddine, b) Yetkili kişilerce yapılmadığı
yahut söz konusu izin veya ruhsat işlemleri ile diğer idari iş ve işlemler
için gerekli bilgi ve/veya belgeleri içermediği anlaşıldığı takdirde, söz
konusu eksiklik ve/veya yanlışlıkların ilgilisine bildirilmesine, c) Yetkili kişilerce, zamanında
ve söz konusu izin veya ruhsat işlemleri ile diğer idari iş ve işlemler için
gerekli bilgi ve/veya belgelere sahip olunarak yapıldığı anlaşıldığı
takdirde, başvurunun kabulüne, karar verilir. (4) Bu maddeye göre ön inceleme
sonucunda başvurunun yetkili kişilerce yapılmadığı yahut söz konusu izin veya
ruhsat işlemleri ile diğer idari iş ve işlemler için gerekli bilgi ve/veya
belgeleri içermediğinin anlaşılması nedeniyle, söz konusu eksiklik ve/veya
yanlışlıkların ilgilisine bildirildiği hallerde, Yatırım Destek Ofislerine
başvurmak ile durmuş olan ilgili
mevzuatta belirtilen süreler, söz konusu eksiklik ve/veya yanlışlıklar
giderilip Yatırım Destek Ofislerine intikal ettirilene kadar yeniden işlemeye
başlar. (5) Ön incelemenin sonucu,
başvuru sahibinin elektronik posta adresine ön incelemenin sona erdiği gün
bildirileceği gibi, başvuru sahibine yazılı olarak da derhal bildirilir. (6) Kabul edilen başvurular için,
başvuru sahibine veya vekiline; bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-2 sayılı
Başvuru Kabul Belgesi verilir. Başvuruların ilgili makamlara intikali MADDE
23 – (1) Ön inceleme sonucunda kabul
edilen başvurular, Yatırım Destek Ofisleri tarafından, en geç iki iş günü
içerisinde, söz konusu izin ve/veya ruhsat işlemini yahut diğer idari iş ve
işlemleri yapacak olan ilgili makam veya makamlara intikal ettirilir ve
gerekli takip işlemleri yapılır. (2) Kabul edilen başvuruların
ilgili makam veya makamlara intikali halinde, başvuru sahibi yatırımcılara;
bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-3 sayılı Başvuru İntikal Belgesi verilir. İhtiyarilik ve ücretsizlik MADDE
24 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında
Yatırım Destek Ofislerine başvurmak, yatırımcıların kendi isteğine bağlıdır. (2) Yatırım Destek Ofislerinde
yatırımcılara sunulan hizmetler ücretsizdir. Ancak izin ve ruhsat veya diğer
idari iş ve işlemler için ilgili mevzuatta öngörülen harç, ücret ve diğer
mali yükümlülükler iş sahibine aittir. İntikalin en kısa sürede sonuçlandırılması ilkesi MADDE
25 – (1) İlgili merciler, Yatırım
Destek Ofislerince kendilerine intikal ettirilen iş veya işlemleri öncelikle
ve ivedilikle sonuçlandırmak zorundadır. Bu kural, söz konusu iş veya
işlemler için ilgili mevzuatta belli bir süre öngörülen hallerde dahi
geçerlidir. Bilgi isteme MADDE
26 – (1) Yatırım Destek Ofisleri,
intikal ettirilen iş veya işlemlerin akıbeti veya gecikme nedenleri hakkında
her zaman ilgili mercilerden bilgi istemeye yetkilidir. Aynı şekilde başvuru
sahipleri de Yatırım Destek Ofislerinden bilgi isteyebilir. (2) İlgili merciler ile Yatırım
Destek Ofisleri, bu istemleri, en geç bir hafta içerisinde, tam ve doğru bir
şekilde cevaplandırmak zorundadır. Bilgi verme ve aylık faaliyet raporu MADDE
27 – (1) Yatırım Destek Ofisleri, iş
ve işlemleri konusunda; kendisine başvuranların sayısı, başvurulan yatırım ve
işlemler, tamamlanan veya tamamlanamayan
iş ve işlemlerin türü ve sayısı ile bunların tamamlanma veya
tamamlanamama süreleri, izin veya ruhsat işlemleri sonuçlandırılamayan
başvuruların hangi aşamada olduğu, izin ve ruhsat işlemlerinde yaşanılan
sıkıntı ve güçlükler ile bunların nedenleri ve çözüm önerileri, izlenen
yatırımlar ve izleme sonuçları gibi hususları içeren aylık faaliyet raporu
düzenlemek ve bunları Valiliğe ve Genel Sekreterliğe vermek zorundadır. BEŞİNCİ
BÖLÜM Çeşitli ve
Son Hükümler Ajansın ismi ve amblemi MADDE
28 – (1) Her ajans kendine bir isim
ve amblem belirler. (2) Ajansın kurulu olduğu
bölgedeki illerin valileri, kuruluş kararnamesinin yayımlandığı tarihten
itibaren en geç iki ay içerisinde Ajansın ismi ve amblemini belirler ve
Müsteşarlığın onayına sunar. (3) Ajans ismi ve amblemi
belirlenirken, belirlenen ismin ve amblemin bölgenin tamamını temsil ve ifade
edebilir nitelikte olması esastır. Bu çerçevede, bölgeyi tanıtıcı tarihi,
kültürel veya coğrafi isimlerden yararlanılabilir. Ancak siyasi veya etnik
bir görüş veya düşünceyi ifade eden veya çağrıştıran isim ve amblemler
Ajansın ismi ve amblemi olamaz. Çalışma birimleri MADDE
29 – (1) Ajansın ihtiyaç durumuna
göre, Genel Sekreterin teklifi ve Yönetim Kurulunun onayı ile Genel
Sekreterlik bünyesinde çalışma birimleri kurulur ve Müsteşarlığa bildirilir. (2) Çalışma birimleri arasındaki
işbölümü Genel Sekreter tarafından belirlenerek, Yönetim Kurulunun onayına
sunulur. (3) Çalışma birimi başkanları
uzman personel arasından, Genel Sekreterin teklifi ve Yönetim Kurulu kararı
ile belirlenir. Hukuki
konu ve uyuşmazlıklarda danışmanlık MADDE
30 – (1) Ajans, Ajansın hukuki
konuları hakkında görüş bildirmek, Ajansın menfaatlerini koruyucu,
anlaşmazlıkları önleyici hukuki tedbirleri zamanında almak ve anlaşma ve
sözleşmelerin bu esaslara uygun olarak yapılmasına yardımcı olmak, davalarda
ve icra ve takiplerde gerekli bilgileri hazırlamak, taraf olduğu davalarda ve
icra ve takiplerde Ajansı temsil etmek veya Ajans tarafından hizmet alımı
yoluyla temsil ettirilen davaları takip ve koordine etmek üzere, avukatlık
ruhsatnamesine ve uzman personel niteliklerine sahip kişiler arasından bir
kişiyi, uzman personelin istihdam usullerine uygun olarak görevlendirir. (2) Ajans ihtiyaç halinde,
davalarda ve icra ve takiplerde Ajansın temsili bakımından hizmet alımı
yoluna gidebilir. Personeli
bilgilendirme MADDE
31 – (1) Genel Sekreterlik,
personelin bilgilenmesi açısından, talimatname, ve karar gibi yapacağı
düzenleyici işlemlerini ve diğer Ajans mevzuatını en kısa sürede ve en uygun
şekilde tebliğ ve ilan eder. Kamuoyunu bilgilendirme MADDE
32 – (1) Genel Sekreterlik, Ajansın
faaliyetleri, mali yapısı ve ajansla ilgili diğer hususların güncel olarak
yayınlanacağı bir internet sitesi oluşturmak ve
kamuoyunu zamanında ve doğru olarak bilgilendirmek zorundadır. Düzenleme yetkisi MADDE
33 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanması
sırasında doğacak tereddüt ve anlaşmazlıklar ile uygulamaya ilişkin
aksaklıkları gidermeye ve uygulamayı yönlendirmeye, ilke ve standartları
belirlemeye ve uygulama birliğini sağlayacak gerekli düzenlemeleri yapmaya,
bu hususta gerekli her türlü bilgi ve belgeyi istemeye Müsteşarlık
yetkilidir. Yürürlük MADDE
34 – (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
35 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Müsteşarlığın bağlı olduğu Bakan yürütür. Ek-1
BAŞVURU ALINDI BELGESİ
...
Kalkınma Ajansı
...
İli Yatırım Destek Ofisi
BAŞVURU
ALINDI BELGESİ
Yatırımın Adı:
Başvuru Tarihi:
Başvurulan İzin ve/veya Ruhsat
İşlemleri İle Diğer İdari İş ve İşlemler:
Başvuru Sahibinin/Vekilinin;
Adı Soyadı / Ticaret Unvanı:
İkametgah ve Elektronik Posta
Adresi:
Telefonu:
Diğer Bilgileri:
Başvuruyu Alan Uzmanın Adı
Soyadı:
Yatırım Destek Ofisinin Adres
ve Telefonu:
Diğer Bilgiler:
Ek-2
BAŞVURU KABUL BELGESİ
... Kalkınma Ajansı
...
İli Yatırım Destek Ofisi
BAŞVURU
KABUL BELGESİ
Başvuru Tarihi:
Başvuru Sahibinin/Vekilinin;
Adı Soyadı / Ticaret Unvanı:
İkametgah ve Elektronik Posta
Adresi:
Telefonu:
Diğer Bilgileri:
Başvurunun Kabul Edildiği Tarih:
Başvurunun İntikal Ettirileceği Makam veya Makamlar:
Diğer Bilgiler:
Ek-3 BAŞVURU İNTİKAL BELGESİ ...
Kalkınma Ajansı
...
İli Yatırım Destek Ofisi
BAŞVURU İNTİKAL BELGESİ
İntikalin Yapıldığı Tarih:
İntikal Ettirilen Makam veya Makamlar:
İntikal Ettirilen İş veya İşlemler:
İntikal Ettirilen İş veya İşlemler İçin İlgili Mevzuatta
Öngörülen Süre:
Diğer Bilgiler:
|