Bankacılık
Düzenleme ve Denetleme Kurumundan: BANKACILIK DÜZENLEME VE DENETLEME KURUMU TARAFINDAN YAPILACAK DENETİME
İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı Bankacılık Düzenleme ve
Denetleme Kurumunun görevi kapsamındaki kuruluşların yerinde denetim ve
gözetimine ilişkin esas ve usulleri belirlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik Bankacılık Düzenleme ve
Denetleme Kurumunca yapılacak; a) Kanun hükümleri
ile kuruluşlar hakkında diğer kanunlarda yer alan hükümlerin uygulanmasının
denetimini, b) Kuruluşların
gözetimi ve yerinde denetimini, c) Bankaların
konsolide ve konsolide olmayan bazda risk yapısı, iç kontrol, risk yönetimi
ve iç denetim sistemlerinin değerlendirilmesini, ç) Bankaların varlıkları,
alacakları, özkaynakları, borçları, kâr ve zarar
hesapları, yükümlülükleri ve taahhütleri arasındaki ilgi ve dengelerin, mali
bünyeyi etkileyen diğer tüm unsurların analizini, d) Kuruluşların
kurumsal yönetim ilkelerine uyum seviyesinin tahlilini kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik 19/10/2005 tarihli ve 5411
sayılı Bankacılık Kanununun 93 üncü ve 95 inci maddeleri ile 23/2/2006
tarihli ve 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanununun 27 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen, a) Banka: Mevduat
bankaları ve katılım bankaları ile kalkınma ve yatırım bankalarını, b) Başkan: Kurul
Başkanını, c) Başkan
Yardımcısı: Yerinde denetim ve gözetimden sorumlu Başkan Yardımcısını, ç) Daire başkanı:
Denetim Daire Başkanlarını, d) Denetim: Kanunun
Kuruma verdiği yetkilerin meslek personeli tarafından kullanılması suretiyle
kuruluşlarda gerçekleştirilen yerinde denetim ve gözetim faaliyetlerinin
tamamını, e) Denetim döngüsü:
Denetimin sürekliliğini sağlayan ve bir bütün olarak planlanmasından
sonuçlanmasına kadar süren birbirini takip eden denetim süreçlerini, f) Denetim planı:
Başkan tarafından onaylanan çalışma programları ve eklerini, g) Denetim
süreçleri: Denetimin planlanması, fiilen yürütülmesi, inceleme sonuçlarının
gerek görülmesi halinde kuruluşlarla paylaşılması ve nihayetlendirilmesine
ilişkin süreçleri, ğ) Derecelendirme
notu: Banka denetim süreci sonucunda verilecek olan derecelendirme notunu, h) Grup başkanı:
Daire başkanına bağlı olan denetim grubu başkanını, ı) Kanun: 5411
sayılı Bankacılık Kanunu ve 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları
Kanununu, i) Kurul:
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulunu, j) Kuruluş: Kurumun
denetimine tabi kuruluşları, k) Kurum: Bankacılık
Düzenleme ve Denetleme Kurumunu, l) Meslek
personeli: Bankalar Yeminli Murakıp ve Yardımcıları, Bankacılık Uzman ve
Yardımcıları, Hukuk Uzman ve Yardımcıları ile Bilişim Uzman ve
Yardımcılarını, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Denetime Dair İlke ve Esaslar Kurumun denetim yaklaşımı MADDE 5 – (1) Kurum, denetimin etkinliğinin,
sürekliliğinin, yeterliliğinin ve denetim kaynaklarının etkin kullanımının
sağlanması amacı ile risk odaklı bakış açısına sahip dinamik bir yaklaşımla
denetim yapar. Risk odaklı denetim, denetimin kapsamının, yoğunluğunun,
denetim kaynaklarının tahsisinin ve denetim faaliyetlerinin, her bir
kuruluşun risk profili ile iç kontrol ve risk yönetim sisteminin mevcudiyeti
ve bunların yeterliliği esas alınarak şekillendirilmesini amaçlayan denetim
yaklaşımıdır. Denetlenenlerin sorumluluğu MADDE 6 – (1) Kuruluşların denetimi sürecinde sorumluluk
öncelikle ilgili kuruluşun yönetim kurulu ve yöneticilerine aittir. Bu
çerçevede, kuruluşların faaliyetlerinin kapsamı, hacmi, büyüklüğü ve risk
profili ve özkaynak kapasitesi ile uyumlu etkin bir
iç denetim ve risk yönetim sistemi kurmalarından, söz konusu sistemlerin
etkin bir şekilde işlemesini sağlayacak ortamın oluşturulmasından, gerekli
önlemlerin alınmasından, etkin bir gözetim sistemi kurulmasından ve karşı
karşıya bulunulan risklerin etkin bir şekilde yönetilmesinden ilgili
kuruluşun yönetim kurulu ve yöneticileri sorumludur. (2) Denetime konu
olan kurum, kuruluş, ilgili birim ve merciler, meslek personeli tarafından
istenen tüm bilgi ve belgeleri ilk talepte istenen şekil ve sürede vermek ve
tetkik edilmesine yardımcı olmak zorundadırlar. Denetime tabi olanlar, meslek
personeli tarafından sorulan sözlü ve yazılı soruları da öngörülen sürelerde
gecikmeden cevaplandırmakla yükümlüdürler. (3) Yapılan
denetim, inceleme ve soruşturmalar, ilgili kuruluş, gerçek ve diğer tüzel
kişiler tarafından beyan edilen mali tablolar ile diğer bilgi ve belgeler
üzerinden gerçekleştirilir. Mali tablolar ile sunulan diğer bilgi ve belgeler
ilgili kuruluşun sorumluluğundadır. (4) Meslek
personeli tarafından gerçekleştirilen incelemeler sırasında talep edilmesi
halinde kuruluşlar tarafından iç kontrol, risk yönetimi, iç denetim ve bilgi
yönetim sistemlerinde çalışanların görevlendirilmesi de dâhil olmak üzere her
türlü destek sağlanır. (5) Denetime konu
olan kurum, kuruluş, ilgili birim ve merciler, denetimin gereklerine uygun
biçimde yürütülebilmesi için, meslek personeline denetim görevleri süresince
uygun ve sabit bir yer ile gerekli araç ve gereçleri ve teknolojik
hizmetlerin gerektirdiği alt yapıyı sağlamak zorundadırlar. Kalite güvence sistemi MADDE 7 – (1) Kalite güvence sistemi, denetimde yer alan
tüm süreçleri kapsayan ve Kurumun denetimden beklenen amaçlara ulaşması
yönünde, denetimlerde kalitenin sürekli olarak artırılmasını, tutarlılığı,
raporların asgari bir standartta düzenlenmesini ve denetim standartlarının
sürekli geliştirilmesini sağlayan bir sistemdir. (2) Kurum, denetim
sistemi ve ürünlerinin uluslar arası kabul gören ilke ve standartlara uyumunu
kalite güvence sisteminin ayrılmaz bir parçası olarak değerlendirir ve
bunların beşer yıllık dönemler itibariyle bağımsız bir analize tabi
tutulmasını sağlar. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Denetim Organizasyonu ve Türleri Denetimin yapılanması MADDE 8 – (1) Denetime ilişkin olarak Kanunda Kuruma
verilen görev ve yetkiler ilgisine göre; Kurul, Başkanlık, başkan
yardımcılığı, daire başkanlıkları ve bunlara bağlı olarak görev yapan grup
başkanları ile geçici ve/veya sürekli olarak denetim ekiplerinde görevlendirilen
meslek personeli aracılığı ile icra edilir. (2) İhtiyaç
duyulması halinde Kurum dışından danışmanlık hizmeti de dahil olmak üzere
bilgi, ekipman ve teknik destek sağlanabilir. (3) Başkan
yardımcılığı altında örgütlenen denetim faaliyetleri, bu Başkan Yardımcısı
ile buna bağlı Denetim Daire Başkanlıkları ve bu daire başkanlıkları
içerisinde oluşturulacak yeterli sayıdaki denetim grupları ve ekiplerince
yürütülür. (4) Denetim
Dairelerinin sorumlu olacakları kuruluşlar ve bu dairelerde çalışacak meslek
personeli, Başkan Yardımcısının önerisi ve Başkan onayı ile belirlenir. İş
yoğunluğu dolayısıyla oluşabilecek personel ihtiyacının giderilmesi amacıyla
meslek personeli geçici olarak diğer bir Denetim Dairesinin görev alanına
giren kuruluşlarla ilgili incelemelerde görevlendirilebilir. Kurum denetim komitesi MADDE 9 – (1) Kurum Denetim Komitesi, Kurum Başkanı,
uygulama faaliyetlerinden sorumlu Başkan Yardımcısı ve denetim
faaliyetlerinden sorumlu Başkan Yardımcısından oluşur. Komitenin temel
görevi, denetimin ve denetim sonuçlarının etkili bir şekilde uygulanması
amacıyla denetim ve uygulama birimleri arasındaki koordinasyonu sağlamaktır. (2) Komite,
Başkanın talebi üzerine toplanır ve Komitenin sekreteryası
denetimden sorumlu başkan yardımcılığı tarafından yürütülür. Denetim planı MADDE 10 – (1) Denetim planları grup başkanları tarafından
hazırlandıktan sonra, ilgili daire başkanları tarafından değerlendirilerek,
Başkan Yardımcısının uygun görüşü ile Başkan onayına sunulur. Bu kapsamda
bankaların risk profilleri dikkate alınarak oluşturulacak denetim planında;
risk analizleri yapılması, mali bünye ve mevzuat incelemesi yürütülmesi ve
ayrıca özel amaçlı denetim yapılmasına ilişkin hususlardan uygun olanlara yer
verilir. Banka dışı kuruluşlara ilişkin olarak yapılacak olan denetimler de
denetim planında yer alır. Denetim planında kuruluş bazında, önceki denetim
sonuçları, mevcut risk değerlendirmesi bulguları ve diğer hususlar dahilinde
denetim sürecinde gözetim ve/veya yerinde denetimin kapsamı ve düzeyi
belirlenir. Meslek personelinin uzmanlığına bağlı olarak ifa edeceği görevler
ile bu personelin kuruluşlarda yürütecekleri denetim görevleri, planlanan
görev süreleri ve görev sıralamaları da denetim planında belirtilir. (2) Denetim
planlarının kapsamının ve içeriğinin somut olması; denetlenen kuruluşla
ilgili hususları içermesi esastır. Denetim planının denetim döngüsü boyunca;
değişikliğe tabi tutulmadan uygulanması esas olmakla birlikte gerekli
görülmesi halinde revize edilebilir. Denetim planındaki değişiklikler
Başkanın yetki devretmesi halinde Başkan Yardımcısı tarafından da
onaylanabilir. Denetim sürecine ve denetimin uygulanmasına ilişkin hususlar
denetim rehberleri ile belirlenir. Denetim daireleri MADDE 11 – (1) Denetim faaliyetleri başkan yardımcılığı
altında yer alan Denetim Daire Başkanlıkları tarafından yerine getirilir. (2) Daire
başkanları, a) Denetim
gruplarının ve ekiplerinin oluşturulmasına, grup başkanlarının belirlenmesine
ve bunlarda yapılacak değişikliklere ilişkin önerilerin Başkan Yardımcısının
uygun görüşüyle Başkana sunulması, b) Sorumlu olduğu
kuruluşların denetim planlarının değerlendirilmesi ve başkan yardımcılığına
sunulması, c) Denetim
faaliyetlerinin bu planlara uygun olarak yürütülmesi, ç) Kuruluşlarla ve
bu kuruluşlara hizmet veren kurumlarla resmi toplantıların düzenlenmesinin
organize edilmesi, d) Denetim
ürünlerinin değerlendirilmesi ve Kurumun ilgili birimlerine iletilmek üzere
başkan yardımcılığına sunulması, e) Gerekli görülen
hallerde Kurumun ilgili birimleri ile toplantılar düzenlenmesi, f) Başkan ve başkan
yardımcılığı tarafından verilen diğer görevlerin yerine getirilmesi, ile sorumludur. (3) Başkan
yardımcılığı ve daire başkanlıklarının idari ve sekreterya
hizmetleri, idari personel eliyle yürütülür. Daire başkanlarına yardımcı
olmak üzere ihtiyaç duyulan sayıda meslek personeli Başkan onayı ile daire
başkanlığı emrinde görevlendirilebilir. Denetim grupları MADDE 12 – (1) Denetim grupları, Bankalar Yeminli Murakıp ve
Yardımcıları ile Bankacılık Uzman ve Yardımcılarından oluşur. Her bir denetim
grubu içerisinde, denetime ilişkin işlerde koordinasyonu ve işlerin
yürütülmesini sağlamak üzere en az beş yıl yerinde denetim tecrübesine sahip
meslek personeli arasından Başkan onayı ile grup başkanı görevlendirilir. (2) Grup başkanı
aynı kuruluşlardan en fazla üç yıl süre ile sorumlu olacak şekilde
görevlendirilebilir. Grup başkanları görev süreleri zarfında ilgili
görevlerini yürütmek, ekipte yer alan meslek personeli arasında koordinasyonu
sağlamakla yükümlüdür. Grup başkanlarının görevden alınmaları veya görevli
oldukları grup başkanlıklarının değiştirilmesi daire başkanının önerisi,
Başkan Yardımcısının uygun görüşü ve Başkanın onayı ile yapılır. (3) Her bir denetim
grubu sorumluluğundaki kuruluşların denetimini, meslek personeli arasından
grup başkanının altında oluşturulacak yeterli sayıdaki denetim ekipleri
eliyle yerine getirir. Denetim grubu, yapılan denetimle ilgili olmak
koşuluyla, sorumluluğunda olup olmamasına bakılmaksızın kuruluşlar, gerçek ve
tüzel kişiler nezdinde inceleme yapmaya ve her
türlü bilgi ve belge istemeye yetkilidir. (4) Grup başkanının
izin, hastalık, yurt içi ve yurtdışı görevlendirme ve görevde bulunmadığı
diğer hallerde, denetim ekibinde yer alan ve denetim tecrübesi itibariyle en
kıdemli meslek personeli bu iş bölümü ve koordinasyonu sağlamakla görevlidir. Denetim ekipleri MADDE 13 – (1) Grup başkanı, sorumluluğundaki kuruluşların
denetimini Başkan onayı ile oluşturulacak ve kuruluşlar bazında görev yapacak
denetim ekipleri eliyle yürütür. Denetim grubu içerisinde yer alan Bankalar
Yeminli Murakıp ve Yardımcıları ile Bankacılık Uzman ve Yardımcıları denetim
ekiplerinin sürekli üyeleridir. Gerek duyulması halinde Başkan Yardımcısının
önerisi ve Başkan onayı ile yeterli sayıda Bilişim Uzman ve Yardımcısı ile
Hukuk Uzman ve Yardımcısı da denetim ekibinde görevlendirilebilir. (2) Münhasıran
kuruluşların bilgi sistemlerinin yeterliliğinin ve güvenilirliğinin
denetlenmesine ilişkin olarak, Bilgi Yönetimi Daire Başkanlığının teklifi ve
ilgili başkan yardımcılığının önerisi üzerine Başkan onayı ile Bilişim Uzman
ve Yardımcılarından oluşan müstakil denetim ekipleri oluşturulur. Bu
ekiplerin çalışma esas ve usulleri ile icra edecekleri denetim süreçleri
Bilgi Yönetimi Daire Başkanlığı tarafından yapılacak düzenlemelerle
belirlenir. Bu ekipler Başkanca uygun görülecek rehberler ve denetim planı
doğrultusunda bu kuruluşların bilgi sistemlerinin denetimini yapar veya
bunların denetimine ilişkin sürece katılır. Bilgi Yönetimi Daire Başkanlığı
tarafından hazırlanan denetim planları ilgili Başkan Yardımcısının önerisi
üzerine Başkan onayı ile yürürlüğe girer. (3) Hukuk İşleri
Daire Başkanlığının önerisi üzerine görev alanına giren hususların denetimine
yönelik olarak, Başkan onayı ile Hukuk Uzman ve Yardımcılarından oluşan
müstakil denetim ekipleri oluşturulur. Bu ekiplerce gerçekleştirilecek
denetim süreçleri ve bunların çalışma esas ve usulleri Hukuk İşleri Daire
Başkanlığı tarafından yapılacak düzenlemelerle belirlenir. Bu ekipler Başkanca
uygun görülecek rehberler ve denetim planı doğrultusunda bu kuruluşlarda
görev kapsamı ile ilgili konularda denetim yapar veya bunların denetimine
ilişkin sürece katılır. Hukuk İşleri Daire Başkanlığı tarafından hazırlanan
denetim planları Başkan onayı ile yürürlüğe girer. (4) Başkan onayı
ile gerek görülen hallerde denetim daireleri ve diğer dairelerde görev yapan
meslek personelinden ortak denetim, inceleme, soruşturma, proje ve/veya diğer
çalışma ekipleri oluşturulabilir. Başkan tarafından denetim teknikleri
paralelinde, risk modellerinin denetlenmesi ve risk analizlerinin
incelenmesi, bankacılık konuları ile muhasebe standartlarında uzmanlaşma
sağlanması amacıyla ekipler tesis edilebilir. (5) Denetim
ekiplerinin oluşturulmasında imkânlar ölçüsünde meslek personelinin mesleki
gelişimi ve yeterliliği göz önünde bulundurulur. Meslek personeli azami iki
yılda bir gruplar arasında, uygun görülecek sürelerde ise denetim daireleri
arasında Başkan Onayı ile rotasyona tabi tutulur. Denetim türleri MADDE 14 – (1) Kurum denetim sistemi, yerinde denetim ve
gözetim adı altında birbirini tamamlayan ve destekleyen iki temel faaliyetten
oluşur. a) Yerinde denetim; 1) Bankaların
varlıkları, alacakları, özkaynakları, borçları, kâr
ve zarar hesapları, yükümlülükleri ve taahhütleri arasındaki ilgi ve
dengelerin, mali bünyeyi etkileyen diğer tüm unsurların analizi, 2) Risk yönetimi ve
iç kontrol sistemlerinin yeterliliğinin ve etkinliğinin incelenmesi, 3) Risk
değerlendirmesinin yapılması ve risk profilinin belirlenmesi, 4) Mali tablo ve
kayıtların muhasebe ilke ve standartlarına uygunluğunun denetlenmesi, 5) Faaliyetlerin,
5411 sayılı Bankacılık Kanunu hükümleri ile bu Kanun kapsamındaki kuruluşlar
hakkında diğer kanunlarda yer alan hükümlere uygunluğunun denetlenmesi, 6) Bilgi
sistemlerinin yeterliliğinin ve güvenilirliğinin analizi, 7) Özellik arz eden
faaliyetlere ilişkin konuların incelenmesi, 8) Finansal holding kuruluşu ve/veya banka bağlı ortaklık ve
birlikte kontrol edilen ortaklıklarının konsolide denetimi, 9) Kurumsal yönetim
kalitesinin değerlendirilmesi, 10) Kuruluşlara
hizmet sağlayan gerçek ve tüzel kişilerin verdikleri hizmet ile sınırlı olmak
üzere, faaliyetlerinin denetlenmesi ve diğer yerinde
denetim faaliyetlerinden oluşur. b) Gözetim; 1) Stres testleri
ve senaryo analizleri, 2) Mali yapı ve
performanstaki değişim sürecinin periyodik raporlamalar vasıtası ile
izlenmesi ve değerlendirilmesi, 3) Bir önceki
yerinde denetim sonuçları ve güncel veriler kullanılarak, derecelendirme notlarının
gelişiminin takibi, 4) Erken uyarı
sistemleri aracılığıyla mali yapı ve performanstaki değişimin zamanında
algılanmasının sağlanması, 5) Sektör ve
kuruluş bazında finansal gelişmelerin takip ve
tahlili, 6) Kuruluş
raporlamaları üzerinden tespit edilen mevzuata aykırılıkların ve raporlama
hatalarının grup başkanlarına iletilmesi, 7) Mevzuata
uygunluk analizi ve diğer gözetim
faaliyetlerinden oluşur. Denetim döngüsü MADDE 15 – (1) Kurum tarafından yürütülecek denetim,
döngüsel olarak birbirini takip ve tekrar eden bağımsız süreçlerden oluşur.
Denetim döngüsünde yer alan dinamik süreçler her bir banka bazında bankanın
risk profiline, büyüklüğüne, faaliyetlerinin çeşitlilik ve karmaşıklık
düzeyine göre farklılık arz edebilir. Denetim döngüsünde yer alan ve aşağıda
verilen süreçler, grup başkanları ve
denetim ekipleri tarafından icra edilir. a) Gözetim Süreci:
Denetim döngüsünde gözetim fonksiyonu denetim ekiplerinde görevlendirilen
meslek personeli tarafından icra edilir. Gözetim faaliyetleri kuruluşlar nezdinde denetim döngüsünün her bir sürecinde sürekli
olarak yürütülür. b) Risk
Değerlendirmesinin Yapılması ve Risk Profilinin Çıkarılması: Bu süreçte
ilgili bankanın yöneticileri ile başlangıç toplantıları yapılması, gözetim
verilerinin değerlendirilmesi ve diğer analiz teknikleri çerçevesinde,
sonraki süreçlere esas teşkil eden çalışmalar yapılır. Bu sürece ilişkin
inceleme yöntemi ve esasları risk değerlendirmesine ilişkin rehberlerde
açıklanır. c) Denetim Planının
Hazırlanması: Denetim planları bu Yönetmeliğin 10 uncu maddesinde belirtilen
esaslar çerçevesinde hazırlanır. ç) Yerinde Denetim
Süreci: Denetim planında öngörülmesi ya da denetim
döngüsünün herhangi bir aşamasında ihtiyaç duyulması halinde kuruluşlar nezdinde yürütülecek yerinde denetim faaliyetlerini
içerir. d) Sonuç
Toplantısı: Denetim sonuçları kuruluş yönetimi ile yapılacak olan sonuç
toplantısında paylaşılır. e) Denetim
Sonuçları: Denetim banka risk seviyesini gösteren derecelendirme notunun
tayin edilmesi ve denetim raporları ile diğer değerlendirmelerin hazırlanması
ile sonuçlandırılır. f) Denetim
Sonuçlarının Uygulanması: Denetim sonuçlarının Kurum bünyesinde ilgili
birimlere iletilmesi, Kurul ve ilgili birimlerce uygun görülmesi halinde
gerekli işlemlerin tesis edilmesi sağlanır.
(2) Denetim
planında öngörülmüş olması halinde; yukarıda açıklanan denetim döngüsü
süreçlerinin tümü bankalar yönünden; birinci fıkranın (a), (c), (ç) ve (f)
bentlerinde belirtilen süreçler ise banka dışı kuruluşlar için uygulanır. İhbar, şikâyet ve diğer incelemeler MADDE 16 – (1) 1/11/1984 tarihli ve 3071 sayılı Dilekçe
Hakkının Kullanılmasına Dair Kanuna uygun olarak Kuruma intikal etmiş ihbar
ve şikâyetler öncelikle Hukuk İşleri Daire Başkanlığı tarafından
değerlendirilip sonuçlandırılır. (2) İhbar ve
şikâyetler ile diğer incelemelerin sonuçlandırılması amacıyla bu Yönetmeliğin
13 üncü maddesi uyarınca Denetim Daireleri ve konu ile ilgili diğer
dairelerde görevli meslek personelinden ayrı ayrı ya da birlikte denetim ekipleri kurulabilir. Bu ekiplerde
görevlendirilen Ekip başkanı denetim grup başkanlarının görev ve yetkilerini
haizdir. (3) Bu madde
kapsamında yapılan incelemelerin sonuçları ekip başkanının bağlı bulunduğu
daireye iletilir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Denetim Sonuçları Denetim ürünleri MADDE 17 – (1) Yapılan denetimler denetimin mahiyetine bağlı
olarak rapor, mütalaa, yazı veya bilgi notu hazırlanmak suretiyle
sonuçlandırılır. (2) Denetim
sürecinde veri toplama ve toplanan verilerin değerlendirilmesine yönelik
olarak kullanılan yöntem ve süreçler ile rapor türleri, bunlara ilişkin esas
ve usuller başkan yardımcılığınca hazırlanıp Başkan tarafından onaylanan
denetim rehberleri ile belirlenir. (3) Denetim
sonucunda tespit edilen hususlar, gerçekleştirilecek olan sonuç toplantısında
grup başkanı koordinatörlüğünde ilgili kuruluşun yönetimi ile paylaşılır ve
konuyla ilgili görüşleri alınarak rapora nihai şekli verilir. Kuruluş ile
paylaşılmasının sakıncalı olabileceği düşünülen denetim sonuçları için görüş
alınmayabilir. (4) Raporların
düzenlenmesinde; denetim döngüsü, denetim planı ve denetim rehberleri ile
ihtiyaca göre hazırlanan diğer rehber, uygulama talimatları ve alt
düzenlemeler dikkate alınır. Düzenlenen raporlar sevk yazısı ekinde daire
başkanlığına iletilir. Daire başkanlığına
iletilen denetim sonuçları başkan yardımcılığı tarafından bilgi edinilmesi
ve/veya gereği için Kurumun ilgili birimlerine, diğer kurum veya mercilere
gönderilir. Uygulamanın sonuçlarından başkan yardımcılığına bilgi verilmesi
esastır. (5) Ekiplerdeki
meslek personelinin kendi aralarında farklı görüşlere sahip olması durumunda
muhalif görüşte olan meslek personeli tarafından raporlara muhalefet şerhi
konulur. Denetim ürünlerindeki hata ve noksanlıkların
giderilmesi MADDE 18 – (1) Daire başkanlığına gönderilen denetim
ürünleri daire başkanlığınca incelenir. Bu incelemede; denetim ürünlerinin
hatasız olması, rehberlere uygun olması, içerdiği görüşlerin mevzuata
uygunluğu, hukuki tutarlılığı gibi hususların varlığı araştırılır. Denetim
rehberlerine ve mevzuata uygun tanzim edilmemiş olan veya hata ve
noksanlıkları bulunan denetim ürünleri, bunların giderilmesini teminen ilgili meslek personeline iade edilir. (2) İlgili meslek
personeli, saptanan hata ve noksanlıklar ile denetim ürününün iadesini gerektiren
diğer hususları en kısa sürede düzelterek usulüne uygun olarak daire
başkanlığına gönderir. Danışma komisyonu MADDE 19 – (1) Denetim ekiplerindeki meslek personelinin
kendi arasında, denetim ekipleri ile grup başkanı arasında veya denetim
grupları ile daire başkanlığı arasındaki görüş ayrılıkları, gerek duyulması
halinde ilgili daire başkanının önerisi ile Başkan Yardımcısı tarafından
teşkil edilecek Danışma Komisyonu vasıtasıyla giderilir. Ortaya çıkan veya
çıkabilecek diğer sorunların çözümüne yönelik olarak da Danışma Komisyonu
kurulabilir. Görüş ayrılıklarının daire başkanlığı ile başkan yardımcılığı
arasında olması durumunda ise ihtilaf Kurum Denetim Komitesi tarafından
sonuçlandırılır. Danışma Komisyonu ve Kurum Denetim Komitesinin gerekçeli kararları
ilgili başkan yardımcılığını, daireyi ve denetim ekibini bağlayıcı
niteliktedir. (2) Danışma
Komisyonları asgari üç kişiden ve yarıdan fazlası grup başkanlarından, kalanı
da asgari beş yıllık kıdemi haiz denetimden sorumlu meslek personelinden oluşturulur.
Danışma Komisyonuna kimin başkanlık edeceği başkan yardımcılığı tarafından
belirlenmemiş ise üyeler arasından en kıdemli grup başkanı Danışma
Komisyonuna başkanlık eder. Denetim sonuçlarında yeknesaklığın sağlanması MADDE 20 – (1) Uygulamada yeknesaklık sağlanması ve
oluşabilecek hukuki ihtilaflar karşısında uygulamanın sağlıklı delil ve
tespitlere dayandırılması bakımından Kurum denetimleri sonucunda kanuni
kovuşturmayı gerektiren fiillerin tespiti durumunda gerek görülmesi halinde
Hukuk İşleri Dairesinin de görüşü alınarak ilgili rapor içerisinde bu
fiillerden sorumlu olduğu düşünülen şahısların bankanın emin bir şekilde
çalışmasını tehlikeye düşürüp düşürmediklerine ilişkin değerlendirmelere yer
verilir. BEŞİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Alt düzenlemeler MADDE 21 – (1) Bu Yönetmelik ile düzenlenmiş olan hususlarda
gerekli görülen hallerde, 28/12/2005 tarihli ve 2005/9859 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu
Teşkilat Yönetmeliğinde belirlenmiş olan yetki çerçevesinde ilgili birimler
tarafından Başkanın onayı ile yürürlüğe girecek olan alt düzenlemeler
yapılabilir. Kalite güvence sisteminin ilk uygulaması GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin 7 nci
maddesi hükmünün ilk uygulama dönemine Kurul tarafından karar verilir. Yürürlük MADDE 22 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 23 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Kurum Başkanı
yürütür. |