Ulaştırma
Bakanlığından: SİVİL HAVACILIK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ GELİRLERİNİN TARH,
TAHAKKUK VE TAHSİLATINA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR
HAKKINDA YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Sivil Havacılık Genel
Müdürlüğü gelirlerinin tarh, tahakkuk ve tahsilatı ile ilgili usul ve
esaslarını belirlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Sivil Havacılık Genel
Müdürlüğü gelirlerinin tarh, tahakkuk ve tahsilat işlemlerini kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik 10/11/2005 tarihli ve 5431
sayılı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun
22 ve 26 ncı maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Bakanlık:
Ulaştırma Bakanlığını, b) Bildirim: Ücretlendirme ile ilgili her türlü hususların,
ilgililerin Genel Müdürlükçe bilinen adreslerine yazı ile bildirilmesini, c) Genel Müdürlük:
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünü, ç) Mevzuat:
Belgelerle yetkilendirme işlemlerinin dayandırıldığı 14/10/1983 tarihli ve
2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu ve 5431 sayılı Sivil Havacılık Genel
Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile Sivil Havacılık Genel
Müdürlüğünce hazırlanıp yayımlanmış sivil havacılık yönetmelikleri ile diğer
düzenleyici işlemleri, d) İşletme: Sivil
havacılık alanında faaliyet gösteren tüm kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek
ve tüzel kişileri, e) Tahakkuk: Tarh
ve bildirimi yapılan Genel Müdürlük gelirlerinin ödenmesi gereken safhaya
gelmesini, f) Tahsilat: Genel
Müdürlük gelirlerinin belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda toplanmasını, g) Tarh: Genel
Müdürlük hizmetlerine karşılık alınacak miktarın tespit edilmesi işlemini, ğ)Yeterlik belgesi:
Uluslararası Sivil Havacılık Anlaşmaları ile diğer uluslararası ve ulusal
mevzuatta belirtilen niteliklere sahip olan ve bu kapsamda Genel Müdürlükten
yeterlik belgesi alması gereken personeli ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Gelirler,
Tarh, Tahakkuk ve Tahsilat Gelirler MADDE 5 – (1) Genel Müdürlüğün gelirleri şunlardır: a) Genel
Müdürlükçe; 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu ve 5431 sayılı Sivil
Havacılık Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile
yönetmelikler gereğince verilen ruhsatlar, sertifikalar, tescil belgeleri,
lisanslar, her türlü izin ve diğer yetki belgeleri, bu belgelerin yenilenmesi
ile tescil işlemleri karşılığında elde edilecek gelirler, b) Yeterlik belgesini
haiz sivil havacılık personeli sınavları ve bunların denetimleri için
yapılacak çalışmalar karşılığında elde edilecek gelirler, c) Genel Müdürlüğün
görev kapsamında bulunan ve uluslararası kural ve standartlar ile kanunlar ve
yönetmeliklerle belirlenmiş her türlü denetimlerden elde edilecek gelirler, ç) Genel Müdürlükçe
verilecek kurs, toplantı, konferans, seminer ve eğitim faaliyetlerinden elde
edilecek gelirler, d) Her türlü basılı
evrak, form ve yayınlardan elde edilecek gelirler, e) Müşavirlik hizmetlerinden
elde edilecek gelirler, f) Genel Müdürlük
lehine takdir edilen ve dağıtıma tabi tutulan bölüm dışında kalan vekalet
ücretleri, g) Genel Müdürlük
görev kapsamında sözleşmelerle yapılan hizmetlerden elde edilen gelirler, ğ) Devlet Hava
Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü ile Genel Müdürlük arasında yapılacak
protokol çerçevesinde Eurocontrol gelirlerinden
alınacak pay. Ücret tarifesi MADDE 6 – (1) Ücret tarifesi, her yıl Genel Müdürlükçe
belirlenir ve Bakanlıkça onaylanarak yürürlüğe konulur. Yıl içinde tarifede
yapılacak değişikliklerde aynı usul uygulanır. Tarh MADDE 7 – (1) Genel Müdürlükten hizmet alanların ödemekle
yükümlü oldukları ücretler, Genel Müdürlük düzenlemeleri ve ücret tarifesi
esas alınarak tarh edilir. (2) Belgelerin ilk
veriliş ücreti, Temdit/Yenileme işlemine tabi belgelerden alınacak
temdit/yenileme ücreti ile diğer hizmetlere ilişkin ücretler, her yıl Genel
Müdürlükçe belirlenecek miktar üzerinden tarh edilir. Bildirim adresi MADDE 8 – (1) Muhatapların Genel Müdürlüğe bildirdikleri
tebligat adresleri bildirim adresi olarak kabul edilir. Adreslerinde oluşan
değişiklikler, değişikliğin vuku bulduğu tarihten itibaren en geç bir ay
içerisinde taahhütlü olarak Genel Müdürlüğe bildirilir. Belirtilen bildirim zorunluğuna uyulmaması halinde 11/2/1959 tarihli ve 7201
sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre bildirim yapılır. (2) Genel Müdürlük
tarafından yapılacak bildirimler ilgililere doğrudan veya posta yolu ile
iadeli taahhütlü yapılabilir. Tahakkuk MADDE 9 – (1) Tarh edilen ücretler; Genel Müdürlük
tarafından ilgililere bildirim yapılarak tahakkuk ettirilir. Tarh yapılarak
bildirilen ücretler, bildirim tarihinden itibaren yedi gün sonunda tahakkuk
ettirilmiş sayılır. Tahsilat MADDE 10 – (1) Genel Müdürlük tarafından belirlenen
ücretlerin, ilgililere yapılacak bildirim çerçevesinde ilgili Banka
şubelerine açılan hesaba veya Genel Müdürlük Muhasebe veznelerine doğrudan
ödenmesi zorunludur. Genel Müdürlüğün gelirleri peşin olarak tahsil edilir. İtiraz MADDE 11 – (1) Genel Müdürlük tarafından belirlenen tarh ve
tahakkuk miktarına yapılacak itirazlar ödemeyi durdurmaz. Ücret iadesi MADDE 12 – (1) İtirazın haklı bulunması durumunda, fazla
tahsil edilen ücretin ilgiliye iadesi, tahsil edilen gelirlerden yapılır.
İade edilen ücrete gecikme zammı uygulanmaz. Ücret tutarlarında değişiklik MADDE 13 – (1) Her türlü sivil havacılık hizmeti ile ilgili
olarak yıl içerisinde ücretlerde azalmayı gerektirecek herhangi bir
değişikliğin vuku bulması halinde her ne sebeple olursa olsun, o yıla ilişkin
ücretlerle ilgili olarak Genel Müdürlükten iade talebinde bulunulamaz. (2) Yıl içinde
ücret tarifelerinde artış meydana getiren değişikliklerde ise, değişiklik
tarihinden sonraki miktarlar yılın geriye kalan süresinde uygulanır ve fark
ücreti uygulanmaz. Hizmetin durdurulması MADDE 14 – (1) Bir sivil havacılık hizmetinin Genel Müdürlük
veya işletmeci tarafından geçici olarak durdurulması, yetkisinin tamamen
kaldırılması veya devri halinde Genel Müdürlükçe genel hükümler çerçevesinde
işlem yapılır. Ücretlerin ödenmemesi MADDE 15 – (1) İşletmeciye, işleticiye ve yetkilendirilene
tahakkuk ettirilen ücret tahsilatının sağlanamaması halinde genel hükümler
çerçevesinde takip ve tahsil edilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Çeşitli ve
Son Hükümler Düzenleme yetkisi MADDE 16 – (1) Genel Müdürlük bu Yönetmeliğin uygulanmasını
sağlamak üzere her türlü alt düzenlemeyi yapmaya yetkilidir. Tahakkuk işlemi gerektirmeyen gelirler MADDE 17 – (1) Sivil havacılık düzenlemelerine ilişkin 2920
sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu ile 5431 sayılı Sivil Havacılık Genel
Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ve ücret tarifesinde yer alan
ancak, tarh ve tahakkuk işlemi gerektirmeyen ücretler, Genel Müdürlüğün
ilgili Banka şubelerinde açılan hesabına veya Muhasebe veznesine yatırılır. Gelirlerin geçici olarak toplanması ve
mahsup GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik yürürlüğe girmeden önce
Genel Müdürlüğün faaliyetlerine karşılık tahsil edilerek Ulaştırma Bakanlığı
Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü hesaplarına aktarılan gelirler, yıl içinde
Genel Müdürlük ihtiyaçlarına harcanan kısımların mahsup işlemi yapıldıktan
sonra kalan tutar, Genel Müdürlüğün özel bütçe gelirlerine aktarılarak
muhasebeleştirilir. Yürürlük MADDE 18 – (1) Sayıştayın görüşü
alınarak hazırlanan bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sivil Havacılık
Genel Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakan yürütür. |