Karar Sayısı : 2006/10655 Ekli
“Sağlık Tesislerinin,Kiralama Karşılığı Yaptırılması ile Tesislerdeki Tıbbî
Hizmet Alanları Dışındaki Hizmet ve Alanların İşletilmesi Karşılığında Yenilenmesine
Dair Yönetmelik”in yürürlüğe konulması; Sağlık Bakanlığı’nın 19/4/2006
tarihli ve 2652 sayılı yazısı üzerine, 7/5/1987 tarihli ve 3359 sayılı
Kanunun ek 7 nci maddesine göre, Bakanlar
Kurulu’nca 3/7/2006 tarihinde kararlaştırılmıştır. Ahmet Necdet SEZER CUMHURBAŞKANI Recep Tayyip ERDOĞAN Başbakan A. GÜL A.
ŞENER M.
A. ŞAHİN B.
ATALAY Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bakanı A. BABACAN M.
AYDIN N.
ÇUBUKÇU K. TÜZMEN Devlet Bakanı Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı Devlet Bakanı C. ÇİÇEK A.
AKSU A.AKSU A. ŞENER Adalet Bakanı Milli
Savunma Bakanı V. İçişleri
Bakanı Maliye Bakanı
V. H. ÇELİK F.
N.ÖZAK R.AKDAĞ B. YILDIRIM Milli Eğitim Bakanı Bayındırlık
ve İskan Bakanı Sağlık
Bakanı Ulaştırma
Bakanı M. M. EKER M. BAŞESGİOĞLU A. COŞKUN Tarım
ve Köyişleri Bakanı Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi
ve Ticaret Bakanı M.H.GÜLER A. KOÇ O.
PEPE Enerji
ve Tabii Kaynaklar Bakanı Kültür
ve Turizm Bakanı Çevre
ve Orman Bakanı SAĞLIK TESİSLERİNİN,
KİRALAMA KARŞILIĞI YAPTIRILMASI İLE TESİSLERDEKİ TIBBÎ HİZMET
ALANLARI DIŞINDAKİ HİZMET VE ALANLARIN İŞLETİLMESİ
KARŞILIĞINDA YENİLENMESİNE DAİR
YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar Amaç MADDE
1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun ek 7 nci maddesi uyarınca; yapılmasının gerekli olduğuna
Yüksek Planlama Kurulu tarafından karar verilen sağlık tesislerinin, Sağlık
Bakanlığınca verilecek ön proje ve belirlenecek temel standartlar
çerçevesinde, kendisine veya Hazineye ait taşınmazlar üzerinde ihale ile
belirlenecek gerçek kişilere veya özel hukuk tüzel kişilerine kırkdokuz yılı geçmemek
şartıyla belirli süre ve bedel üzerinden kiralama karşılığı yaptırılmasına,
bu amaçla Maliye Bakanlığınca Hazineye ait taşınmazlar üzerinde gerçek
kişiler veya özel hukuk tüzel kişileri lehine bedelsiz olarak kırkdokuz yıla kadar bağımsız ve sürekli nitelikli üst
hakkı tesis edilmek suretiyle bu taşınmazların devredilmesine; kira bedeli ve
kiralama süresinin tespitine, sağlık tesislerindeki tıbbî hizmet alanları
dışındaki hizmet ve alanların işletilmesi karşılığında yenilenmesine, ihale
yöntemlerine, isteklilerde aranacak niteliklerin belirlenmesine,
sözleşmelerin kapsamı ve diğer hususlara dair usul ve esasları belirlemektir. Kapsam MADDE
2 – (1) Bu
Yönetmelik; 3359 sayılı Kanunun ek 7 nci maddesi
çerçevesinde, Yüksek Planlama Kurulu tarafından yapılmasının gerekli olduğuna
karar verilen sağlık tesisleri ile Sağlık Bakanlığınca yenilenmesine karar
verilen sağlık tesislerini kapsar. Dayanak MADDE
3 – (1) Bu
Yönetmelik; 3359 sayılı Kanunun ek 7 nci maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
4 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında; a) Bakanlık: Sağlık
Bakanlığını, b) Diğer sözleşmeler: Sözleşme
ile bağlantılı olarak yüklenici ile üçüncü şahıslar arasında imzalanan ve
sözleşme hükümlerine aykırı hükümler ihtiva etmeyen sözleşmeleri, c) Harcama yetkilisi: 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu çerçevesinde yetkilendirilen
idare yetkilisini, ç) İdare: Bakanlık merkez
teşkilatının ilgili birimi ile Bakanlığa bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarını, d) İhale dokümanı: İhale
konusu sağlık tesisinin projelendirme, yapım, bakım ve işletilmesi işlerinde;
isteklilere talimatları da içeren idarî şartnameler ile yaptırılacak işin ön
projesini de kapsayan teknik şartnameler, sözleşme tasarısı ve gerekli diğer
belge ve bilgileri, e) İstekli: İdare tarafından
açılan ihaleye teklif veren gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişilerini, f) İşletme dönemi yönetim
planı: Tıbbî hizmetler dışındaki hizmet ve alanların yükleniciye bırakılması
durumunda bu alanların yüklenici tarafından ne şekilde işletileceği ve bu
hizmetlerin verilmesi esnasında, idare ile yüklenici arasında kurulacak
işletim-yönetim organizasyon modelini, g) Kesin proje: Belli bir sağlık tesisinin
Bakanlıkça temin edilen ön projesine göre, ihale dokümanı ve temel
standartlar dokümanına bağlı kalınarak, mümkün olan arazi ve zemin
araştırmaları yapılmış olan, yapı elemanlarının ölçümlendirilip boyutlandırıldığı,
inşaat sistem ve gereçleri ile teknik özelliklerinin belirtildiği, ihale
üzerinde kalan ve sözleşmenin imzalanmasını müteakip yüklenici tarafından
hazırlanan projeyi, ğ) Kira bedeli: Yükleniciye
sözleşme çerçevesinde yaptığı yapım işleri karşılığı olarak; arsa veya
arazinin Hazineye veya gerçek kişiye veya özel hukuk tüzel kişilerine ait
olup olmadığı; yatırımın maliyeti ve kârı; tıbbî hizmet alanları dışındaki
hizmet ve alanların yükleniciye bırakılıp bırakılmamasına bağlı olarak, tıbbî
hizmetler dışındaki alanlardan yüklenicinin elde edeceği getiriler ile tıbbî
donanımın yüklenici tarafından sağlanıp sağlanmayacağı gibi hususlar da
dikkate alınarak hesaplanan, sözleşme süresince ve sözleşmede öngörülecek
dönemler çerçevesinde ödenecek tutarı, h) Ortak girişim: İhaleye
katılmak üzere birden fazla gerçek kişi veya özel hukuk tüzel kişilerinin
aralarında yaptıkları anlaşma ile oluşturulan iş ortaklığı veya
konsorsiyumları, ı) Ön proje: Belli bir sağlık
tesisinin kesin ihtiyaç programına göre gerekli zemin ve arazi araştırmaları
yapılarak, bilgilerin hâlihazır haritalardan alındığı, varsa çevresel etki
değerlendirme ve fizibilite raporları dâhil elde edilen verilere dayanılarak
hazırlanan plan, kesit, görünüş ve profillerin belirtildiği bir veya birkaç
çözümü içeren, bir sağlık tesisinin konsept ve
temel tasarım unsurlarını ve ihtiyaç listesi ile mahal listesini de içeren
projeyi, i) Sağlık tesisi: Entegre
sağlık kampüsü, eğitim araştırma hastanesi, devlet
hastanesi, özel dal hastanesi, gün hastanesi, sağlık ocağı, klinik otel,
rehabilitasyon merkezi, kanser araştırma merkezi, aşı eğitim merkezi, aşı
üretim merkezi, aşı araştırma–geliştirme merkezi, ana çocuk sağlığı ve aile
planlaması merkezi, toplum sağlığı merkezi, organ ve doku bankası, bölgesel
kan merkezi, kan ürünleri üretim tesisi, ağız ve diş sağlığı merkezi, tüm
kara, hava ve deniz teçhizatları dâhil olmak üzere 112 acil servis komuta
kontrol merkezi ile destek birimleri dâhil ilgili tesisin her türlü bölümleri
ve bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla, Bakanlığın yapmak ve yaptırmakla
yükümlü olduğu ek binalar dâhil sağlıkla ilgili diğer tüm tesisleri, j) Sözleşme: Yapım ve yenileme
işlemleri ile ilgili olarak idare ile yüklenici arasında özel hukuk
hükümlerine göre yapılan, Hazineye ait taşınmazlar üzerinde yüklenici lehine
bedelsiz olarak kırkdokuz yıla kadar bağımsız ve
sürekli nitelikli üst hakkı tesis edilmek suretiyle bu taşınmazların
devredilmesi hâlinde, üst hakkı sözleşmesine esas teşkil eden ve onun
ayrılmaz bir parçası olan sözleşme ve eklerini, k) Temel standartlar:
Bakanlıkça belirlenecek olan, bir sağlık tesisinin projelendirilmesi, yapımı,
bakımı ile tesislerdeki tıbbî alan dışındaki ticari alanlar ile hizmet
alanlarının ne şekilde işletileceğine dair standartları, l) Tıbbî hizmetler dışındaki
alanlar: İhale dokümanında belirtilen şartlara uygun olarak, otopark, otel,
banka şubesi, restoran, kafeterya, konferans ve kültür merkezi, internet ve iletişim merkezi, eczane, yaşlı bakım evi,
kreş, personel servisi, taksi hizmetleri ve benzeri ulaştırma hizmetleri,
zayıflama ve diyet merkezi gibi ön proje ile tanımlanacak olan, sağlık tesisi
konsepti ile uyumlu alanları, m) Tıbbî hizmetler dışındaki
hizmetler: Sözleşme hükümlerine göre, yüklenici tarafından üstlenilen tıbbî
destek hizmetleri ile bilgi işlem, hasta danışmanlığı, sterilizasyon,
çamaşırhane, temizlik, güvenlik, yemekhane, arşivleme ve benzeri hizmetleri;
aydınlatma, asansör, ısıtma, soğutma, havalandırma, tıbbî gaz, su ve enerji
temini, atık ve atık su uzaklaştırma hizmetleri de dâhil olmak üzere
binaların tamiri, bakımı ve işletilmesi, park ve bahçe bakımı ve kara, hava,
deniz ambulans hizmetleri ile morg ve gasilhane
hizmetlerini, n) Toplam sabit yatırım
tutarı: Yüklenici tarafından sözleşme hükümlerine göre yapılacak olan yapım
ve yenileme işleri ve varsa arsa/arazi maliyeti ile ilgili olarak sözleşmede
belirtilen toplam tutarı, o) Uygulama projesi: Belirli
bir sağlık tesisinin Bakanlıkça onaylı kesin projesine göre yapının her türlü
ayrıntısının belirtildiği yüklenici tarafından hazırlanan projeyi, ö) Üst hakkı sözleşmesi:
Sağlık tesislerinin Hazineye ait taşınmazlar üzerinde kiralama karşılığında
yaptırılması hâlinde, bu taşınmazlar üzerinde yüklenici lehine bedelsiz
olarak kırkdokuz yıla kadar bağımsız ve sürekli nitelikli
üst hakkı tesis edilmek suretiyle bu taşınmazların devredilmesine ilişkin
olan ve (j) bendinde tanımlanan sözleşmeye dayanan, sözleşme ve eklerini, p) Yenileme veya yapım işleri:
Mevcut sağlık tesislerinin yenilenme zaruretinin ortaya çıktığı durumlarda
Bakanlıkça öngörülecek proje ve belirlenecek esaslar çerçevesinde yenilenmesi
veya Yüksek Planlama Kurulunca yapılmasına karar verilen sağlık tesisinin
yapım işlerinin sözleşme hükümlerine göre yapımı ile söz konusu sağlık
tesisinin bünyesinde yer alan malzeme, teçhizat ve varsa ihale dokümanında
belirtilen tıbbî donanım da dâhil olmak üzere donanımın yüklenici tarafından
temini işlerini, r) Yüklenici: İhale sonucunda,
üzerine ihale yapılan ve Bakanlık ile sözleşme imzalayan gerçek kişiler veya
özel hukuk tüzel kişilerini, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Temel
İlkeler, Yapım ve Yenileme, Ön Hazırlıklar Temel
ilkeler MADDE
5 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında aşağıdaki ilkeler gözetilir: a) İhalelerde saydamlığı,
rekabeti, eşit muameleyi, güvenilirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini ve
kaynakların verimli kullanılmasını sağlamak esastır. b) İhalelerde; proje bazında
ve işin niteliğine göre en az maliyetle en yüksek fayda sağlayan teklif,
ekonomik açıdan en avantajlı teklif kabul edilir. c) İhaleler, merkeze aktarılan
paylar da dâhil olmak üzere döner sermaye işletmelerinin gelirleri dikkate
alınarak yapılır. Sağlık
tesislerinin yaptırılması veya yenilenmesi MADDE
6 – (1)
Bakanlık; ön proje, fizibilite raporu, temel standartlar dokümanı ve ihale dokümanları
çerçevesinde, Maliye Bakanlığınca bedelsiz olarak yükleniciye devredilecek
olan arsa/arazi üzerinde veya şahsa ait arsa/arazi üzerinde inşa ettirmek
suretiyle, sözleşmede belirlenecek kira bedelleri karşılığında sağlık
tesisleri yaptırabilir. (2) Sağlık tesislerindeki
tıbbî hizmetler dışındaki hizmet ve alanların işletilmesi yükleniciye
bırakılabilir. Bu durumda kira bedelinin hesabı yükleniciye bırakılan tıbbî
hizmetler dışındaki alan ve hizmetler dikkate alınarak yapılır. Kira bedeli
hesabında dikkate alınmak kaydıyla, yaptırılacak sağlık tesislerindeki tüm
tıbbî ekipmanlar ile mefruşatın yüklenici tarafından sağlanması ihale
dokümanları ve sözleşme çerçevesinde öngörülebilir. (3) Bakanlık mevcut sağlık
tesislerinin ve eklentilerinin yenilenmesi işlerini, fizibilite raporu,
yenileme projesi, ihale dokümanları ve sözleşmede belirlenecek hususlar
doğrultusunda, sağlık tesislerindeki tıbbî hizmetler dışındaki hizmet ve
alanların yükleniciye bırakılması karşılığında yaptırabilir. (4) Yenileme işlerinde
yükleniciye herhangi bir kira bedeli ödenmez. Yenileme projelerinde
yükleniciye bırakılan hizmet alanlarının bedelleri sözleşme hükümleri
doğrultusunda hizmet bedeli olarak yükleniciye ödenir. (5) İdare, sağlık tesislerinin
yaptırılması veya yenilenmesi ile ilgili olarak yüklenici ile imzalanacak
sözleşme süresini, hazırlanan fizibilite raporunun sonucuna göre, ihale
öncesinde belirler ve sözleşme süresini ihale dokümanında isteklilere
duyurur. Sözleşme süresi yapım veya yenileme süreleri de dâhil olmak üzere, kırkdokuz yılı geçemez. (6) Bakanlık gerek görmesi
hâlinde birden fazla sağlık tesisi yapım ve yenileme işini tek bir ihale ile
yaptırabilir. Ön
hazırlıklar ve yetkilendirme MADDE
7 – (1)
Bakanlık, yaptırılması planlanan her bir sağlık tesisi projesini Yüksek
Planlama Kuruluna sunmadan önce, projenin "Ön Fizibilite Raporu"nu
hazırlar veya hazırlatır. (2) Bakanlık, ön fizibilite
raporu hazırlanırken, her bir proje için öngörülen uygun nitelikte taşınmaz
bulunup bulunmadığı ve bu taşınmazlar üzerinde yüklenici lehine bedelsiz
olarak kırkdokuz yıla kadar bağımsız ve sürekli
nitelikli üst hakkı tesis edilmek suretiyle bedelsiz devrin mümkün olup
olmadığı konusunda Maliye Bakanlığının uygun görüşünü alır. (3) Bu Yönetmelik kapsamında
sağlık tesisi yapılmasına karar verilen yerde Hazineye ait uygun şartlarda
arsa/arazi bulunamaması veya yatırım açısından şahsa ait arsa/arazilerin
maliyet bakımından daha uygun olması durumunda, şahsa ait araziler
değerlendirilebilir. (4) Bakanlık, plan, program ve
politikaları çerçevesinde belirlediği ve belli kriterlere dayalı olarak
seçimini yaptığı projeleri, ön fizibilite raporları ve arsa/arazi teminine
yönelik çözüm önerileri ile birlikte Yüksek Planlama Kuruluna sunar. Yüksek
Planlama Kurulu, Bakanlığın proje önerilerini inceler ve karara bağlar.
Yenileme projeleri Yüksek Planlama Kurulunun onayına sunulmaz. (5) Bakanlık, Yüksek Planlama
Kurulunca yapılması onaylanan her bir proje için, ihale iş ve işlemlerinde
kullanmak üzere; ön proje, fizibilite raporu, temel standartlar dokümanı ile
ihale dokümanı hazırlar veya hazırlatır. (6) Ön proje, fizibilite
raporu, ihale dokümanı ve temel standartlar raporu hazırlanması veya
hazırlatılmasında döner sermaye kaynakları kullanılır. Bu maddede belirtilen
çalışmaların yaptırılmasında döner sermaye işletmelerinin tabi olduğu mevzuat
hükümleri uygulanır. (7) Bu Yönetmelik çerçevesinde
hazırlanacak veya hazırlatılacak tüm raporlar ve dokümanlar için döner
sermaye kaynaklarının kullanımının yanı sıra bu Yönetmelikte yer alan ihale
usulleri de uygulanabilir. (8) Bakanlık bazı sağlık
tesisleri için ön proje yaptırmak üzere; mimarlık, peyzaj mimarlığı ve
mühendislik projeleri ile ilgili olarak, belirlenecek usul ve esaslar
dâhilinde ödüllü proje veya tasarım yarışması açabilir veya bu Yönetmelikte
belirtilen usul ve esaslara göre ön proje ihalesi düzenleyebilir. Yarışmayı
veya ihaleyi kazanan projenin veya tasarımın telif hakları Bakanlığa geçer.
Bu husus ön proje temin ve proje yarışmaları şartnamelerinde belirtilir. (9) Merkez teşkilatında hangi
birimlerin yapım ve yenileme projelerinde yetkilendirileceği ve taşra
teşkilatına yapım ve yenileme projeleri için yetki devri yapılıp
yapılmayacağı hususu Bakanlık tarafından yayımlanacak bir genelge ile
belirlenir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İhale Usul ve
Esasları İhale
ilanı MADDE
8 – (1) Bu
Yönetmelik çerçevesinde idare tarafından yaptırılmak istenen yapım veya
yenileme işleri ve ön yeterlik ilanı, Resmî Gazetede, Türkiye çapında
yayımlanan yüksek tirajlı iki gazetede ve internette,
belirlenen ihale tarihinden en az doksan gün önce olmak üzere ve en az birer
defa ilan yapılarak duyurulur. (2) İşin özelliğinin
gerektirdiği durumlarda, yurtdışında yüksek tirajlı iki gazetede belirlenen
ihale tarihinden en az doksan gün önce olmak üzere ve en az birer defa ilan
yapılarak ihale duyurulur. (3) Ön yeterlik
değerlendirmesi sonucunda yeterliği belirlenen adaylara ihale gününden en az
altmış gün önce davet mektubu gönderilir. (4) Ön yeterlik
değerlendirilmesi yapılmayacak ihalelerde bu süreler yarısına kadar
azaltılabilir. İhale
ilanlarında bulunması zorunlu hususlar MADDE
9 – (1)
İlanlarda aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur; a) İhale konusu olan işin
niteliği ve yeri. b) Şartname ve eklerinin
nereden ve hangi şartlarla temin edileceği. c) İhalenin nerede, hangi
tarih ve saatte ve hangi usulle yapılacağı. ç) İsteklilerde aranacak
yeterlik kriterleri ile istenen belgelerin neler olduğu. d) Tekliflerin hangi tarih ve
saate kadar, nereye verileceği. e) Konsorsiyumların teklif verip
veremeyeceği. İsteklilerde
aranılacak özellikler MADDE
10 – (1)
Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak ihalelere katılacak İsteklilerin veya ortak girişimi oluşturan gerçek veya
tüzel kişilerden her birinin sağlam bir malî yapıya sahip olduklarını
bağımsız denetim firmalarınca onaylanmış malî tabloları ile kanıtlamaları
zorunludur. İsteklilerin sağlaması gereken referanslara, tecrübeye, malî ve
teknik yeterliğe ilişkin hususlar Bakanlıkça belirlenir ve ihale ilanında ve
ihale dokümanında duyurulur. (2) İhaleye katılacak
isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile meslekî ve teknik
yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve
belgeler istenebilir: a) Ekonomik ve malî yeterliğin
belirlenmesi için; 1) Bankalardan temin edilecek
isteklinin malî durumu ile ilgili belgeler, 2) İsteklinin, ilgili mevzuatı
uyarınca yayınlanması zorunlu olan bilançosu veya bilançosunun gerekli
görülen bölümleri, yoksa bunlara eşdeğer belgeleri, 3) İsteklinin iş hacmini
gösteren toplam cirosu veya ihale konusu iş ile ilgili taahhüdü altındaki ve
bitirdiği iş miktarını gösteren belgeler. b) Meslekî ve teknik
yeterliğin belirlenmesi için; 1) İsteklinin, mevzuatı gereği
ilgili odaya kayıtlı olarak faaliyette bulunduğunu ve teklif vermeye yasal
olarak yetkili olduğunu kanıtlayan belgeler, 2) İsteklinin üretim ve/veya
imalat kapasitesine, araştırma-geliştirme faaliyetlerine ve kaliteyi
sağlamasına yönelik belgeler, 3) İsteklinin organizasyon
yapısına ve ihale konusu işi yerine getirmek için yeterli sayıda ve nitelikte
personel çalıştırdığına veya çalıştıracağına ilişkin bilgi ve/veya belgeler, 4) İhale konusu hizmet veya
yapım işlerinde isteklinin yönetici kadrosu ile işi yürütecek teknik
personelinin eğitimi ve meslekî niteliklerini gösteren belgeler, 5) İhale konusu işin yerine
getirilebilmesi için gerekli görülen tesis, makine, teçhizat ve diğer
ekipmana ilişkin belgeler, 6) İstekliye doğrudan bağlı
olsun veya olmasın, kalite kontrolden sorumlu olan ilgili teknik personel
veya teknik kuruluşlara ilişkin belgeler, 7) İhale konusu işin ihale
dokümanında belirtilen standartlara uygunluğunu gösteren, uluslar arası
kurallara uygun şekilde akredite edilmiş kalite
kontrol kuruluşları tarafından verilen sertifikalar, 8) İdarenin talebi hâlinde
doğruluğu teyit edilmek üzere, tedarik edilecek malların numuneleri,
katalogları ve/veya fotoğrafları. (3) İhale konusu işin
niteliğine göre; ikinci fıkrada belirtilen bilgi veya belgelerden
hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve
ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilan veya davet belgelerinde belirtilir. (4) Aşağıda belirtilen
durumlardaki istekliler ihale dışı bırakılır: a) İflas eden, tasfiye hâlinde
olan, işleri mahkeme tarafından yürütülen, konkordato ilan eden, işlerini
askıya alan veya kendi ülkesindeki mevzuat hükümlerine göre benzer bir
durumda olanlar. b) İflası ilan edilen,
hakkında zorunlu tasfiye kararı verilen, alacaklılara karşı borçlarından
dolayı mahkeme idaresi altında bulunan veya kendi ülkesindeki mevzuat hükümlerine
göre benzer bir durumda olanlar. c) Türkiye'nin veya kendi
ülkesinin mevzuat hükümleri uyarınca kesinleşmiş sosyal güvenlik prim borcu
bulunanlar. ç) Türkiye'nin veya kendi
ülkesinin mevzuat hükümleri uyarınca kesinleşmiş vergi borcu bulunanlar. d) İhale tarihinden önceki beş
yıl içinde, meslekî faaliyetlerinden dolayı yargı kararıyla hüküm giyenler. e) İhale tarihinden önceki beş
yıl içinde, ihaleyi yapan idareye yaptığı işler sırasında iş veya meslek
ahlakına aykırı faaliyetlerde bulunduğu bu idare tarafından ispat edilenler. f) İhale tarihi itibarıyla,
mevzuatı gereği kayıtlı olduğu oda tarafından meslekî faaliyetten men edilmiş
olanlar. g) Bu maddede belirtilen bilgi
ve belgeleri vermeyen veya yanıltıcı bilgi ve/veya sahte belge verdiği tespit
edilenler. ğ) 11 inci maddeye göre
ihaleye katılamayacağı belirtildiği hâlde ihaleye katılanlar. h) 4734 sayılı Kamu İhale
Kanununun 17 nci maddesinde belirtilen yasak fiil
veya davranışlarda bulundukları tespit edilenler. İhaleye
katılamayacak olanlar MADDE
11 – (1)
İhaleyi yapan idarenin; a) İhale yetkilileri, b) İhale işlemlerini
hazırlamak, yürütmek, sonuçlandırmak ve denetlemekle görevli personeli, c) (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen şahısların eşleri ve üçüncü derece dâhil olmak üzere üçüncü
dereceye kadar kan ve kayın hısımları, ç) (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen şahısların, yönetim
kurullarında görevli olmadıkları veya
sermayesinin yüzde onundan fazlasına sahip olmadıkları anonim ortaklıklar
hariç ortakları, d) 4734 sayılı Kamu İhale
Kanunu ve diğer kanunlardaki hükümler gereğince geçici veya sürekli olarak
kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar, doğrudan veya dolaylı olarak
veya alt yüklenici olarak ihalelere katılamazlar. Ortak girişimler MADDE
12 – (1)
Ortak girişimler, birden fazla gerçek veya tüzel kişi tarafından iş ortaklığı
veya konsorsiyum olarak iki türlü oluşturulabilir. İş ortaklığı üyeleri, hak
ve sorumluluklarıyla işin tümünü birlikte yapmak üzere, konsorsiyum üyeleri
ise, hak ve sorumluluklarını ayırarak işin kendi
uzmanlık alanlarıyla ilgili kısımlarını yapmak üzere ortaklık yaparlar. (2) İş ortaklığı her türlü
ihaleye teklif verebilir. Ancak idareler, işin farklı uzmanlıklar
gerektirmesi durumunda, ihaleye konsorsiyumların teklif verip veremeyeceğini
ihale dokümanında belirtirler. İhale aşamasında ortak girişimden kendi
aralarında bir iş ortaklığı veya konsorsiyum yaptıklarına dair anlaşma
istenir. İş ortaklığı anlaşmalarında pilot ortak, konsorsiyum anlaşmalarında
ise koordinatör ortak belirtilir. (3) İhalenin iş ortaklığı veya
konsorsiyum üzerinde kalması hâlinde, sözleşme imzalanmadan önce noter
tasdikli iş ortaklığı veya konsorsiyum sözleşmesinin verilmesi gerekir. İş ortaklığı anlaşma ve sözleşmesinde, iş
ortaklığını oluşturan gerçek veya tüzel kişilerin taahhüdün yerine
getirilmesinde müştereken ve müteselsilen sorumlu
oldukları, konsorsiyum anlaşma ve sözleşmesinde ise, konsorsiyumu oluşturan
gerçek veya tüzel kişilerin, işin hangi kısmını taahhüt ettikleri ve
taahhüdün yerine getirilmesinde koordinatör ortak aracılığıyla aralarındaki
koordinasyonu sağlayacakları belirtilir. Alt
yükleniciler MADDE
13 – (1)
İhale konusu işin özelliği nedeniyle ihtiyaç görülmesi hâlinde, ihale
aşamasında isteklilerden alt yüklenicilere yaptırmayı düşündükleri işleri
belirtmeleri, sözleşme imzalamadan önce de alt yüklenicilerin listesini
idarenin onayına sunmaları istenebilir.
Ancak bu durumda, alt yüklenicilerin yaptıkları işlerle ilgili sorumluluğu
yüklenicinin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. İhale
işlem dosyası MADDE
14 – (1)
İhale suretiyle yapılacak işler için bir işlem dosyası düzenlenir. Bu dosyada
onay belgesi, tahmin edilen yatırım ve ödenecek tahmini kira bedeli, bedele
ilişkin hesap tutanağı, ihale dokümanı ve
ekleri, ilana ilişkin belge ve gazete nüshaları ile ihale sürecine
ilişkin diğer belgeler bulunur. (2) Şartnamelerde tekniğe
uygun olmayan veya gerçekleşmesi mümkün bulunmayan kayıt ve şartların
bulunduğunun anlaşılması hâlinde, komisyonlar ilgili idareye şartnameleri
düzelttirmek üzere ihaleyi erteler. Bu durumda ihale, yeniden düzenlenecek
şartnameye ve yapılacak ilana göre yürütülür. İhale
dokümanları MADDE
15 – (1)
İhaleye çıkılmadan önce, yapım veya yenileme işlerinin özelliklerini ve
kapsamını belirleyen ihale dokümanları, isteklilere talimatlar, şartnameler
ve sözleşme tasarısı Bakanlık tarafından hazırlanır veya hazırlatılır.
Projeye bağlı olarak; Bakanlıkça hazırlanan veya hazırlatılan ön proje,
fizibilite raporu, temel standartlar dokümanı ile yenileme projeleri ihale
dokümanları eki olarak isteklilere verilir. (2) İhale dokümanlarında
sağlık tesisinin mahiyetine göre konulacak özel ve teknik şartların yanında,
genel olarak aşağıdaki hususlarında yer alması zorunludur: a) Yapılacak veya yenilenecek
sağlık tesisinin adı, nev’i, niteliği, kapsamı ile
yükleniciye bırakılacak olan tıbbî hizmetler dışındaki hizmet ve alanların
kapsamı. b) İhale usulü, ihale tarih ve
saati ile tekliflerin nereye verileceği. c) İsteklilere talimatlar. ç) İsteklilerde aranılan
şartlar, belgeler ve yeterlik kriterleri. d) İhale dokümanında açıklama
isteme ve yapılma yöntemleri. e) Tekliflerin geçerlilik
süresi. f) İhaleye ortak
girişimlerin teklif verip veremeyeceği, ihale konusu işin tamamına veya bir kısmına teklif
verilmesinin mümkün olup olmadığı. g) Tekliflerin alınması,
açılması ve değerlendirilmesinde uygulanması gereken bu Yönetmelikte
belirtilen usul ve esaslar. ğ) İhale kararının
alınmasından sözleşmenin imzalanmasına kadar uygulanması gereken ve bu
Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar. h) İhalenin sadece yerli
isteklilere açık olup olmadığı. ı) Geçici ve kesin teminat
oranları ile teminatlara ait şartlar. i) İhale saatinden önce
ihalenin iptal edilmesinde idarenin serbest olduğu. j) Bütün tekliflerin
reddedilmesi ve ihalenin iptal edilmesinde idarenin serbest olduğu. k) İhale konusu yapım ve
yenileme işlerinin başlama ve bitirme tarihi, teslim şartları ve gecikme
hâlinde verilecek cezalar. l) Kira bedellerini belirleme
yöntemleri, ödeme dönemleri ve şartları. m) Vergi, resim ve harçlar ile
sözleşme ile ilgili diğer giderlerin kim tarafından ödeneceği. n) Yapım işlerinde iş ve
işyerinin sigortalanması ile yapı denetimi ve sorumluluğuna ilişkin şartlar. o) Denetim, muayene ve kabul
işlemlerine ilişkin şartlar. ö) Anlaşmazlıkların çözümü. p) Değerlendirme yapmak üzere
isteklilerden istenecek, ihale konusu sağlık tesisi ile ilgili istekli
tarafından hazırlanan fizibilite raporu, yenileme veya yapım dönemi iş
programı, yenileme/yapım ve işletme dönemlerine ait finansman ve nakit akım tabloları,
işletme dönemi yönetim planı ve benzeri belgeler. r) Sağlık tesisinin üzerinde
inşa edileceği arsa veya araziye ilişkin teslim etme ve teslim alma şekil ve
şartları. s) Projeye bağlı olarak; ön
proje, temel standartlar dokümanı, fizibilite raporu, yenileme projesi. ş) Yenileme projelerinde
yenileme işi karşılığında yükleniciye bırakılacak olan tıbbî hizmetler
dışındaki hizmet ve alanların neler olacağı, işletmeye bırakılma süreleri ile
ödenecek hizmet bedeli hesaplama yöntemleri ve diğer hususlar. t) Tekliflerin
değerlendirilmesi sonrasında, nihaî pazarlık görüşmeleri yapmak üzere,
istekliler arasında kira bedeli ve sair kriterlere göre bir sıralama yapılıp
yapılmayacağı, yapılacak ise bu sıralamadan kaç isteklinin nihaî pazarlık
görüşmelerine çağrılacağı. u) Tıbbî donanım dâhil
projelerde donanımın özellikleri, temini, yenilenmesi, bakımı ve uygun
görülen donanımın işletilmesine dair hususlar. ü) Kesin ve uygulama
projelerinin hazırlanma ve onay usul ve esasları. İhale
dokümanlarının verilmesi MADDE
16 – (1)
İhale dokümanlarına ait şartnameler ve ekleri bedelsiz olarak Bakanlıkta ve
idarelerde görülebileceği gibi, Bakanlık ve idare tarafından bunların
maliyeti ile orantılı olarak belirlenecek bir bedel karşılığında isteklilere
verilir. Ön
yeterlik MADDE
17 – (1)
Bu Yönetmelik kapsamında gerçekleştirilecek sağlık tesisi yapım ve yenileme
ihaleleri için istekliler arasında ön yeterlik değerlendirmesi yapılması
esastır. (2) Bakanlıkça, her ihale için
bir "ön yeterlik komisyonu" kurulur. Komisyonun kuruluş ve çalışma
usulleri ile isteklilerde işin gereği aranacak yeterlik kriterleri, işin
niteliğine göre ve rekabeti engellemeyecek şekilde, Bakanlıkça belirlenir. Ön
yeterlik dokümanında belirtilmeyen hususlara ilânlarda yer verilmez. (3) Ön yeterlik ilânlarında
asgarî olarak aşağıdaki hususlar belirtilir: a) İhalenin adı, niteliği,
türü. b) Sağlık tesisinin yapılacağı
veya yenileneceği yer. c) Ön yeterlik değerlendirmesi
şartları ve istenilen belgelerin neler olduğu. ç) Ön yeterlik değerlendirmesinde
uygulanacak kriterler. d) Ön yeterlik dokümanının
nerede görülebileceği ve hangi bedelle alınacağı. e) Ön yeterlik değerlendirmesi
başvurusunun sunulacağı yer ile son başvuru tarihi ve saati. İhale
komisyonu MADDE
18 – (1)
Harcama yetkilisi, biri başkan olmak üzere, ikisinin ihale konusu işin uzmanı
olması şartıyla, idare personelinden en az dört kişi ile muhasebe veya malî
işlerden sorumlu bir personelin katılımıyla kurulacak en az beş ve tek sayıda
kişiden oluşan ihale komisyonunu, yedek üyeler de dâhil olmak üzere
görevlendirir. Komisyona yardımcı olmak üzere, İhale komisyonu kararlarına
katılmamak şartı ile gereği kadar idarî ve teknik eleman görevlendirilebilir.
(2) Gerekli incelemeyi
yapmalarını sağlamak amacıyla ihale işlem dosyasının birer örneği, ilan veya
daveti izleyen üç gün içinde ihale komisyonu üyelerine verilir. (3) İhale komisyonu tüm
üyelerinin katılımıyla toplanır; asıl üyelerden katılamayanların yerine yedek
üyelerin katılımı sağlanır. Komisyon kararları çoğunlukla alınır. Kararlarda
çekimser kalınamaz. Komisyon başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından
sorumludur. Karşı oy kullanan komisyon üyeleri, gerekçesini komisyon kararına
yazmak ve imzalamak zorundadır. (4) İhale komisyonunca alınan
kararlar ve düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları,
soyadları ve görev unvanları belirtilerek imzalanır. İhale
usulleri MADDE
19 – (1)
Bu Yönetmelik kapsamındaki sağlık tesislerinin yenileme veya yapım işlerinde
aşağıdaki usullerden biri uygulanır: a) Açık ihale usulü. b) Belli istekliler arasında
ihale usulü. c) Pazarlık usulü. (2) Birinci fıkrada belirtilen
usullerden hangisinin uygulanacağı bu Yönetmelik çerçevesinde, proje bazında
Bakanlıkça belirlenir. Açık
ihale usulü MADDE
20 – (1)
Açık ihale usulü bütün isteklilerin teklif verebildiği usuldür. Açık ihale
usulünde, isteklilerin, ihale konusu işi yapabilme kapasitesini belirleyen ve
bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslara uygun olarak tespit edilen
yeterlik kriterleri ile ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup
olmadığı incelenerek, uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri
değerlendirme dışı bırakılır. Belli
istekliler arasında ihale usulü MADDE
21 – (1)
Belli istekliler arasında ihale usulü, yapılacak ön yeterlik değerlendirmesi
sonucunda Bakanlık tarafından seçilerek davet edilen isteklilerin teklif
verebildiği ihale usulüdür. (2)
İşin niteliğine göre ve rekabeti engellemeyecek şekilde, Bakanlık tarafından
belirlenmiş olan ve ön yeterlik dokümanı ile ön yeterlik ilânında belirtilen
değerlendirme kriterlerine göre adayların ön yeterlik değerlendirmesi
yapılır. Belirtilen asgarî ön yeterlik şartlarını sağlayamayanlar yeterli
kabul edilmez. Bu madde hükümlerine göre yapılacak ihalelerde, ihaleye davet
edilecek isteklilerin isimleri belirtilmek suretiyle önceden, yapım işlerinde
Bakanın, yenileme işlerinde ise harcama yetkilisinin onayının alınması
zorunludur. Zorunlu nedenlerle üçten az istekliden teklif alınması hâlinde
veya ihaleye üç veya daha fazla istekli davet edilmesine rağmen üçten az
teklif sunulması durumunda ihalenin sonuçlandırılabilmesi için bu konuda
Yüksek Planlama Kurulunun onayı aranır. (3) Bakanlığın uygun gördüğü
ihalelerde, şartları ihale ilanında ve ihale dokümanında duyurulmak kaydıyla,
tekliflerin değerlendirilmesinden sonra istekliler arasında kira bedeli ya da başka bir kritere göre bir sıralama yapılarak bu
sıralamadan belli sayıda istekli nihaî pazarlık görüşmelerine çağrılabilir. Pazarlık
usulü MADDE
22 – (1)
Açık ihale veya belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılan ihale
sonucunda teklif çıkmaması veya aşağıdaki hâllerde, Bakanlık pazarlık usulü
ile ihale yapabilir: a) Doğal afetler, salgın
hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi anî ve beklenmeyen olayların
ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olması. b) İhale konusu sağlık
tesisinin özgün nitelikte ve karmaşık olması nedeniyle teknik ve malî
özelliklerinin gerekli olan netlikte belirlenememesi. c) Öngörülen maliyeti beş
milyon YTL’nin altında kalan yenileme veya onarım
işlerinin gerçekleştirilmesi. (2) Birinci fıkranın (a)
bendine göre yapılacak ihalelerde ilan yapılması zorunlu değildir. Ancak bu
bende göre yapılacak ihalelere en az üç isteklinin davet edilmesi
şarttır. Birinci fıkranın (c) bendinde
belirtilen limit her yıl Bakanlıkça 1 Şubat tarihinden geçerli olmak üzere
Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan yıllık ÜFE endeksine göre
güncellenir. (3)
Pazarlık usulü ile yapılacak ihalelerde tekliflerin yazılı olarak alınması
zorunludur. Teklifler, ihale dokümanında belirtilen; kira bedeli ve/veya
sağlık tesislerindeki yükleniciye bırakılacak, tıbbî hizmetler dışındaki alan
ve hizmetlerin bedelleri ve işletime bırakılma sürelerinin belirlenmesi
esasına uygun olmak üzere değerlendirilir. Bu değerlendirmede ayrıca
şartnamede yer alan diğer hususlar da dikkate alınır. (4) İhale pazarlık ile
neticelendirilir. Pazarlığın ne suretle yapıldığı, ne gibi tekliflerde
bulunulduğu ve ihalenin verildiği yüklenicinin hangi nedenlerden dolayı
tercih edildiği ihale kararında gösterilir. Tekliflerin
hazırlanması ve sunulması MADDE
23 – (1)
Teklif mektubu da dâhil olmak üzere ihaleye katılabilme şartı olarak
istenilen bütün belgeler bir zarfa konulur. Zarfın üzerine isteklinin adı,
soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, teklifin hangi işe
ait olduğu ve ihaleyi yapan idarenin açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan
yeri istekli tarafından imzalanır ve mühürlenir. (2) Teklif mektupları yazılı
ve imzalı olarak sunulur. Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen okunup
kabul edildiğinin belirtilmesi; teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile
birbirine uygun olarak açıkça yazılması; üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme
bulunmaması ve teklif mektubunun ad, soyadı veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle
yetkili kişilerce imzalanmış olması zorunludur. (3) Teklifler ihale
dokümanında belirtilen ihale saatine kadar sıra numaralı alındılar
karşılığında idareye verilir. Bu saatten sonra verilen teklifler kabul
edilmez ve açılmaksızın iade edilir. Teklifler iadeli taahhütlü olarak da
gönderilebilir. Posta ile gönderilecek tekliflerin ihale dokümanında
belirtilen ihale saatine kadar idareye ulaşması şarttır. Postadaki gecikme
nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla
tespit edilir. (4) Verilen teklifler, zeyilname düzenlenmesi hâli hariç, herhangi bir sebeple
geri alınamaz ve değiştirilemez. Tekliflerin
alınması ve açılması MADDE
24 – (1)
Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar idareye verilir.
İhale komisyonunca ihale dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiş
olduğu bir tutanakla tespit edilerek, hazır bulunanlara duyurulur ve hemen
ihaleye başlanır. Zarflar isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde
alınış sırasına göre açılır. (2) İsteklilerin belgelerinin
eksik olup olmadığı ve teklif mektubunun usulüne uygun olup olmadığı kontrol
edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu usulüne uygun olmayan istekliler
tutanakla tespit edilir. İstekliler ile teklif fiyatları açıklanır. Bu
işlemlere ilişkin hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Bu
aşamada; hiçbir teklifin reddine veya kabulüne karar verilmez, teklifi
oluşturan belgeler düzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca
hemen değerlendirilmek üzere oturum kapatılır. Tekliflerin
değerlendirilmesi MADDE
25 – (1)
İhale komisyonunun talebi üzerine idare, tekliflerin incelenmesi,
karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak üzere net olmayan
hususlarla ilgili isteklilerden yazılı olarak tekliflerini açıklamalarını
isteyebilir. Ancak bu açıklama, hiçbir şekilde teklif fiyatında değişiklik
yapılması veya ihale dokümanında yer alan şartlara uygun olmayan tekliflerin
uygun hâle getirilmesi amacıyla istenilmez ve yapılmaz. (2) Tekliflerin
değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubunun
usulüne uygun olmadığı ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin
değerlendirme dışı bırakılması hususu görüşülür. (3) Belgelerin eksik olması
veya belgelerde önemsiz bilgi eksikliği bulunması hâlinde, idarece belirlenen
sürede isteklilerden bu eksik belge veya bilgilerin tamamlanması yazılı
olarak istenir. Belirlenen sürede eksik belge veya bilgileri tamamlamayan
istekliler değerlendirme dışı bırakılır. (4) İlk değerlendirme ve
işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu usulüne uygun olan
isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir.
Bu aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen
yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara
uygun olup olmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin
teklifleri değerlendirme dışı bırakılır. Bütün
tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali MADDE
26 – (1)
İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan bütün teklifleri
reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi hâlinde
bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin
reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak, idare
isteklilerin talepte bulunması hâlinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini
talep eden isteklilere bildirir. İhalenin karara bağlanması ve
onaylanması MADDE
27 – (1)
İhale komisyonu 25 inci maddeye göre teklifleri değerlendirdikten sonra 5
inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendi çerçevesinde gerekçeli kararını
belirler ve harcama yetkilisinin onayına sunar. Kararlarda isteklilerin
adları veya ticaret unvanları, teklif edilen kira bedeli veya işletme süresi,
ihalenin tarihi ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale
yapılmamış ise nedenleri belirtilir. (2) Harcama yetkilisi, karar
tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya
gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder. (3) İhale; kararın onaylanması
hâlinde geçerli, iptal edilmesi hâlinde ise hükümsüz sayılır. (4) İhale kararları harcama
yetkilisince onaylanmadan önce idareler, ihale üzerinde kalan isteklinin kamu
ihalelerine girmekten yasaklı olup olmadığını teyit ettirerek buna ilişkin
belgeyi ihale kararına eklemek zorundadır. Kesinleşen
ihale kararlarının bildirilmesi MADDE
28 – (1)
Harcama yetkilisince onaylanan ihale kararları, onaylandığı günden itibaren
en geç beş işgünü içinde, üzerine ihale yapılana veya vekiline, imzası
alınmak suretiyle bildirilir veya iadeli taahhütlü mektupla tebligat adresine
postalanır. Mektubun postaya verilmesini takip eden yedinci gün, kararın
istekliye tebliğ tarihi sayılır. (2) İhale kararlarının harcama
yetkilisince iptal edilmesi hâlinde de, durum istekliye aynı şekilde
bildirilir. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Sözleşmelerin Düzenlenmesi
ve Sözleşmelerde Yer alacak
Hususlar Sözleşmenin
imzalanması MADDE
29 – (1)
Bütün ihaleler bir sözleşmeye bağlanır. Sözleşme, idare adına harcama
yetkilisi tarafından imzalanır. (2) Bu kapsamda imzalanacak sözleşmelerin
noterlikçe onaylanıp onaylanmayacağı, işin önem ve özelliği dikkate alınarak
Bakanlık tarafından belirlenir ve buna ilişkin hususlar ihale dokümanında
belirtilir. Sözleşmede
yer alacak hususlar MADDE
30 – (1)
Sözleşmede aşağıdaki hususlar yer alır. a) Taraflar. b) Sözleşmenin konusu ve
süresi. c) Kesin projelerin ve
uygulama projelerinin hazırlanma ve onay usul ve esasları. ç) Yapım/yenileme ve
hizmetlerin standart ve kalitesi. d) Yapım veya yenileme işleri
ile yükleniciye bırakılacak olan tıbbî hizmetler dışındaki hizmet ve
alanların kapsamı ve genel esasları. e) Yapım ve yenileme işlerine
başlama ve bitirme süre ve koşulları, gecikme hâlinde uygulanacak
müeyyideler. f) Sağlık tesisinin üzerinde
inşa edileceği arsa/araziye ilişkin teslim etme ve teslim alma şekil ve
şartları. g) Kira bedeli ödemelerine
ilişkin hususlar; yenileme projelerinde yükleniciye bırakılan tıbbî alan dışı
hizmetlerin hizmet bedellerinin ödenmesine ilişkin hususlar. ğ) Yüklenici tarafından
kullanılacak tıbbî hizmetler dışındaki alanların kullanım şart ve esasları. h) Yüklenici tarafından yerine
getirilecek olan hizmetlerin yerine getirilmesi usul ve esasları. ı) Yükleniciye bırakılan tıbbî
hizmetler dışındaki hizmet ve alanların, fiyatlandırma ölçütleri ile kira
bedeli hesabında dikkate alınma usul ve esasları. i) Tıbbî donanım dâhil
projelerde donanımın özellikleri, temini, yenilenmesi, bakımı ve uygun
görülen donanımın işletilmesine dair hususlar. j) Sağlık tesisinin yatırım ve
işletme dönemlerinin finansmanı. k) Sağlık tesisini işletmeye
alma ve kabul usul ve esasları. l) Yatırım döneminde işin
tamamlanmasındaki gecikme ve maliyet değişiklikleri. m) Kesin teminat miktarı ile
iadesine ait şartlar. n) Aylık ve yıllık faaliyet
raporları. o) Güvenlik, emniyet ve çevre
önlemleri. ö) Yapım işlerinde iş ve
işyerinin sigortalanması ile yapı denetimi ve sorumluluğuna ilişkin şartlar. p) Bakım ve onarım. r) Sözleşme süresi sonunda
sağlık tesisinin idareye devrine ilişkin usul ve esaslar; sözleşme süresinin
sona ermesinden önce sağlık tesisinin devrine ilişkin usul ve esaslar. s) Diğer sözleşmelere ilişkin
hükümler. ş) Krediler. t) Mücbir sebepler;
sorumluluklar ve tazminatlar; denetim; anlaşmazlıkların çözümü. u) Sözleşmenin devri ve
sözleşmenin feshine ilişkin hususlar. ü) Vergi, resim ve sözleşme
ile ilgili diğer masraflar. v) Tebligat; sözleşme dili;
sözleşmedeki değişiklikler; sözleşmenin yürürlüğe girmesi ile ilgili
hususlar. y) İdarece öngörülecek diğer
hususlar. Arsa
veya arazilerin yükleniciye devri ve yer teslimi MADDE
31 – (1)
Bakanlığın talebi üzerine Maliye Bakanlığınca, a) Bakanlıkça bu Yönetmelik
kapsamında üzerinde sağlık tesisleri yapılmasına karar verilen Hazinenin özel
mülkiyetindeki taşınmazlardan, b) Devletin hüküm ve tasarrufu
altında bulunup tescili mümkün olan yerlerden, Maliye Bakanlığınca da uygun
görülenler üzerinde, yüklenici lehine bedelsiz olarak kırkdokuz
yıla kadar bağımsız ve sürekli nitelikli üst hakkı tesis edilebilir. (2) Birinci fıkrada belirtilen
taşınmazlar, taşınmazların ve üzerindeki tesislerin, üst hakkı sözleşmesi
süresince amacı dışında kullanılamayacağı yönündeki şart ile üst hakkına
ilişkin diğer şartların yer aldığı bir resmî senet düzenlenerek yükleniciye
devredilir. (3) Yükleniciye devredilecek
arsa veya arazilere ilişkin mevzuata göre alınması gereken tüm izinler ile
hazırlanması gereken tüm raporların sorumluluğu Bakanlığa aittir. Bu işlemler
tamamlanarak sözleşmenin imzalanmasını müteakip otuz gün içinde bu
taşınmazlar, üzerinde Maliye Bakanlığınca yüklenici lehine bedelsiz olarak kırkdokuz yıla kadar bağımsız ve sürekli nitelikli üst
hakkı tesis edilmek suretiyle yükleniciye devredilir. Bu taşınmazların
sözleşme süresince amacı dışında kullanılamayacağına, Maliye Bakanlığı ile
Bakanlıktan izin alınmaksızın devredilemeyeceğine dair tapu kütüğüne şerh
konulur. (4) Sağlık tesisinin gerçek
kişilere veya özel hukuk tüzel kişilerine ait arsa veya arazi üzerinde
yapılması durumunda, yükleniciye söz konusu arsa ve arazilere ilişkin yer
tesliminin, sözleşmenin imzalanmasını izleyen altmışıncı günde yapıldığı
kabul edilir. Bu taşınmazların sözleşme süresince amacı dışında
kullanılamayacağına, Maliye Bakanlığı ile Bakanlıktan izin alınmaksızın
devredilemeyeceğine dair tapu kütüğüne şerh konulur. Sözleşmenin
süresi MADDE
32 – (1)
Sözleşme süresi, sağlık tesisinin özelliklerine ve fizibilite raporu
sonuçlarına bağlı olarak idarece belirlenir ve ihale dokümanında belirtilir. (2) Sözleşmede belirtilen yer
teslim tarihinden başlamak üzere, projelendirme ve yapım süresi dâhil yatırım
süresi ve işletme süresi, sözleşme süresidir. (3) Entegre sağlık kampüsleri dışındaki sağlık tesisleri için projelendirme
ve yapım süresi dört yılı geçemez. Finansman
ve garanti MADDE
33 – (1)
Yüklenici, ihale konusu sağlık tesisinin yenileme veya yapım işlerine ait
yatırım tutarı ile hizmetlerin verilmesi ile ilgili gerekli tüm finansmanı
sağlamakla yükümlüdür. Yüklenicilerin bu Yönetmelik kapsamında
gerçekleştireceği yatırımlar için getireceği öz kaynak oranı, sözleşmede belirtilen
toplam sabit yatırım tutarının yüzde yirmisinden az olamaz. (2) Bakanlık, döner sermaye
ilgili bütçe kalemlerinde, sözleşme süresi boyunca ilgili sağlık tesisinin
periyodik kira bedellerinin ödenebilmesine yönelik yeterli ödeneğin tahsisi
konusunda her türlü tedbiri alır. Sözleşmelerde kira bedellerinin zamanında
ve tam olarak ödenmesinin Bakanlık garantisi altında olduğu ve ödemelerdeki
gecikmelere uygulanacak cezaî yaptırımlara ilişkin hükümlere de yer verilir. Yükleniciye
yapılacak ödemelerin hesaplanması ve ödeme usulleri MADDE
34 – (1)
Yapım işleri ile ilgili olarak, yükleniciye ödenecek kira bedelinin
hesaplanmasına ve ödenmesine ilişkin usul ve esaslara ihale dokümanında ve
sözleşmede yer verilir. Yapım projelerinde kira bedeli hesaplanmasında,
yükleniciye bırakılan tıbbî hizmetler dışındaki hizmet ve alanların değerleri
de dikkate alınır. (2) Yenileme projelerinde
yükleniciye bırakılan tıbbî hizmetler dışındaki hizmetlerin bedelleri
yükleniciye hizmet bedeli olarak ödenir. Yenileme projelerinde yükleniciye
bırakılan tıbbî hizmetler dışındaki alanların değerleri yüklenici tarafından
yapılan yenileme yatırımının karşılığının hesabında dikkate alınır. Yenileme
projelerinde yenileme projesinin bedelinin hesabında yükleniciye bırakılan
tıbbî hizmet alanları dışındaki hizmetler ile tıbbî hizmetler dışındaki
alanların yükleniciye bırakılma süreleri ana kriter olarak dikkate alınır. (3) Yapım işlerinde, kira
bedelinin tespitinde, a) Arsa veya arazinin Hazineye
veya şahsa ait olup olmadığı, b) Toplam sabit yatırım
tutarı, c) Yüklenici tarafından
sağlanan tıbbî donanım ve mefruşat, ç) Sözleşme süresi, d) Yükleniciye bırakılan tıbbî
hizmet alanları dışındaki hizmetler ile tıbbî hizmetler dışındaki alanlar, e) Yüklenicinin kârı, dikkate alınır. (4) İhale dokümanında ve
sözleşmede belirtilmek üzere değişik kira dönemleri tespit edilebilir.
Yapılan peşin ödemeler ile ara ödemeler, toplam kira bedeli hesaplamasında
dikkate alınır. (5) İhale dokümanında ve
sözleşmede kiralama süresi ve kira artış oranları belirtilir. Kira artış
oranlarında Türkiye İstatistik Kurumunca belirlenen yıllık ÜFE esas alınır. (6) Sözleşmede tespit edilen
kira dönemleri içerisinde yükleniciye kira ödemeleri, sağlık tesisinin teslim
alınmasından sonra, tesisin bünyesinde döner sermaye işletmesi kurulması
durumunda bu işletme bütçesinden, işletme kurulmaması veya kurulmuş olmakla
birlikte malî durumunun uygun olmaması hâlinde Bakanlık Döner Sermaye Merkez
Saymanlığı hesabına aktarılan paydan ödenir. (7) Yüklenici tarafından
verilen hizmetlerin karşılığı olarak yükleniciye kira bedeli içinde ödenecek
bedellerin hesaplanmasına ve ödenmesine ilişkin usul ve esaslara ihale
dokümanında ve sözleşmede yer verilir. (8) Bakanlık, yüklenici
tarafından işletilecek olan tıbbî hizmet alanları dışındaki hizmetler ile
tıbbî hizmetler dışındaki alanların değer tespitleriyle kamu maliyet analizi
çalışmalarını döner sermaye bütçesinden karşılanmak üzere bu konularda
uzmanlaşmış kurum ve kuruluşlara yaptırabilir. Bu maddede geçen çalışmaların
yaptırılmasında döner sermaye işletmelerinin tabi olduğu mevzuat hükümleri
uygulanır. İşin
tamamlanmasındaki gecikme ve maliyet değişiklikleri, cezalar MADDE
35 – (1)
Yapım veya yenileme işlerinin tamamlanmasında gecikme meydana gelmesi
durumunda uygulanacak müeyyideler ile maliyet değişiklikleriyle ilgili
hükümler ihale dokümanları ve sözleşmede yer alır. (2) Bakanlık, sağlık tesisinin
yapımı aşamasında veya işletilmesi sırasında yükleniciden kaynaklanan
nedenlerle meydana gelebilecek hata ve olumsuzluklara istinaden cezaî
müeyyideler koyma hakkını haizdir. Bu ceza ve müeyyidelerin hangi durumlarda
ve ne şekilde uygulanacağı sözleşmede belirtilir. Bakanlığın kusurundan
kaynaklanan durumlarda yüklenicinin zararının ne şekilde telafi edileceği de
sözleşmede öngörülür. Teminat MADDE
36 – (1)
İsteklilerden teklif veya toplam sabit yatırım tutarının yüzde üçü tutarında
geçici teminat alınır. (2) Sözleşmenin
imzalanmasından önce yükleniciden toplam sabit yatırım tutarının yüzde biri
tutarında kesin teminat alınır ve bu hususa ilişkin olarak ihale dokümanında
gerekli açıklamalara yer verilir. Teminat
olarak kabul edilecek değerler MADDE
37 – (1)
Teminat olarak kabul edilecek değerler şunlardır: a) Tedavüldeki Türk parası. b) Bankalar ve katılım bankaları
tarafından verilen teminat mektupları. c) Hazine Müsteşarlığınca
ihraç edilen devlet iç borçlanma senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen
belgeler. (2) İlgili
mevzuatına göre Türkiye’de faaliyette bulunmasına izin verilen yabancı
bankaların düzenleyecekleri teminat mektupları ile Türkiye dışında faaliyette
bulunan banka veya benzeri kredi kuruluşlarının kontrgarantisi
üzerine Türkiye'de faaliyette bulunan bankaların veya katılım bankalarının
düzenleyecekleri teminat mektupları da teminat olarak kabul edilir. (3) Birinci fıkranın (c)
bendinde belirtilen senetler ve bu senetler yerine düzenlenen belgelerden
nominal değere faiz dâhil edilerek ihraç edilenler, anaparaya tekabül eden
satış değeri üzerinden teminat olarak kabul edilir. (4) Teminatlar, teminat olarak
kabul edilen diğer değerlerle değiştirilebilir. (5) Her ne suretle olursa
olsun, idarece alınan teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyatî tedbir
konulamaz. (6) İlgili mevzuatına aykırı
olarak düzenlenmiş teminat mektupları kabul edilmez. Denetim
MADDE
38 – (1)
Bakanlık, yüklenicinin Sözleşme kapsamına giren faaliyetlerini bütün
aşamalarda denetler veya denetletir. Bakanlık performans denetimi ve
yönetimine ilişkin olarak denetim ve yönetim mekanizması kurabilir. Bu
hususta ihtiyaç duyması hâlinde düzenleme yapabilir. Mücbir
sebep hâlleri MADDE
39 – (1)
Mücbir sebep olarak kabul edilebilecek hâller şunlardır: a) Doğal afetler. b) Kanunî grev. c) Genel salgın hastalık. ç) Kısmî veya genel
seferberlik ilanı. (2) Süre uzatımı verilmesi,
sözleşmenin feshi gibi durumlar da dâhil olmak üzere, idare tarafından
yukarıda belirtilen hâllerin mücbir sebep olarak kabul edilebilmesi için;
yükleniciden kaynaklanan bir kusurdan ileri gelmemiş olması; taahhüdün yerine
getirilmesine engel nitelikte olması; yüklenicinin bu engeli ortadan
kaldırmaya gücünün yetmemiş bulunması; mücbir sebebin meydana geldiği tarihi
izleyen yirmi gün içinde yüklenicinin idareye yazılı olarak bildirimde
bulunması ve yetkili merciler tarafından belgelendirilmesi zorunludur. Sözleşmenin
devri MADDE
40 – (1)
Yüklenici, yatırım ve işletme dönemlerinde sözleşmeden doğan tüm hak ve
vecibelerini, aynı şartlarla ve bu Yönetmelikte belirtilen şartları haiz
başka bir gerçek kişiye veya özel hukuk tüzel kişilerine, Bakanlığın uygun
görüşü ile devredebilir. Bu hâlde üst hakkı sözleşmesi de devralan gerçek
veya özel hukuk tüzel kişisi adına ayrıca devredilir. Sözleşmenin bu şekilde
devri hâlinde diğer sözleşmeler de devralan gerçek kişiye veya özel hukuk
tüzel kişilerine devredilmiş sayılır. (2) Bakanlık da mevzuatta
açıkça öngörülmesi hâlinde koşulları da belirtilmek suretiyle sözleşmeleri
devredebilir. Bakanlığın, sözleşmeyi devretmesi hâlinde, sözleşmede yer alan
süre, kira bedeli, yüklenici tarafından üstlenilen hizmetlerin kapsamı ve
benzeri hükümler, sözleşmenin diğer tarafı olan yüklenicinin rızası olmadan
değiştirilemez. BEŞİNCİ BÖLÜM Sözleşmenin
Sona Ermesi Sözleşmenin
feshi MADDE
41 – (1)
Sözleşme yapıldıktan sonra yüklenicinin taahhüdünden vazgeçmesi veya taahhüdünü,
ihale dokümanları ve sözleşme hükümlerine uygun olarak yerine getirmemesi
hâlinde, idarenin noter aracılığı ile yapacağı yazılı ihtarla nedenleri
açıkça belirtilerek gereğinin yapılması için kendisine belirli bir süre
verilir. Bu süre, ivedi durumlar dışında, yazılı ihtarın yükleniciye tebliği
tarihinden başlamak üzere on günden aşağı olamaz. Verilen bu süre, sözleşme
süresini etkilemeyeceği gibi gecikmeden kaynaklanan cezaî şartın
uygulanmasını da engellemez. (2) İdare tarafından verilen
süre içinde yüklenicinin, yazılı ihtardaki talimata uymaması hâlinde, ayrıca
protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın idare, sözleşmeyi feshetme
hak ve yetkisine sahiptir. (3) Sözleşmenin feshi hâlinde
yüklenicinin kesin teminatı Hazineye gelir kaydedilir. Gelir kaydedilen kesin
teminat yüklenicinin borcuna mahsup edilmez; yükleniciler kesin teminat için
herhangi bir hak, bedel veya tazminat talebinde bulunamaz. (4) Hazinece yüklenici lehine
üst hakkı tesis edilmek suretiyle taşınmaz devredilmiş ise, üst hakkı
kaldırılıp, tapudan terkin edilerek, bu taşınmaz ile üzerinde bulunan yapı ve
tesisler müştemilatı ile birlikte bedelsiz olarak Hazineye intikal eder.
Yükleniciler tarafından, taşınmaza veya üzerinde bulunan yapı, tesis ve
müştemilata zarar verilmesi hâlinde, zarar bedeli de ayrıca alınır. (5) Feshedilen sözleşme konusu
işlerin hesabı genel hükümlere göre yapılır ve yüklenicinin idare ile
ilişkisi kesilir. Sözleşmenin feshine ait onay tarihinde işlerin mevcut
durumu, idarece görevlendirilecek bir heyet tarafından yüklenici veya vekili
ile birlikte tespit edilerek bir durum tespit tutanağı düzenlenir. Yüklenici
veya vekili hazır bulunmadığı takdirde bu husus tutanakta belirtilir. (6) Sağlık tesisinin yapıldığı
taşınmazın yükleniciye ait olduğu hâllerde sözleşmenin feshi durumunda
Bakanlık; bu taşınmazı ve üzerindeki tesisleri, tesisatı, yükleniciye ait
olan ihzaratı, diğer malzemeyi, makine, araç ve
yedek parçaları, yüklenicinin razı olması hâlinde satın alabilir. Sıhhî
tesisat, elektrik tesisatı, ısıtma, soğutma ve havalandırma sistemleri,
çamaşır yıkama ve yemek pişirme tesisatı, hastane tesisatı ve benzeri
tesisata ait ihzarat, yapılabilmesi mümkün olan her
türlü inceleme ve denemesi yapıldıktan sonra montajlı ve her türlü yardımcı
parçaları dâhil birim fiyatından, montaj bedeli çıkarılıp kalan montajsız
fiyattan yüklenici kârı ve genel giderler düşüldükten sonra bulunan bedel
üzerinden alınır. Ayrı bir birim fiyatı bulunmayan her türlü montaj malzemesi
de piyasa rayiçleri dikkate alınarak yüklenici ile anlaşmaya varılacak
fiyatlara göre değerlendirilip satın alınabilir. Bina, baraka şantiye ve
benzeri tesisler, sözleşmenin feshedildiği yılda geçerli birim fiyat ve
rayiçler ile değerlendirilerek bulunan bedel üzerinden; makine, araç ve yedek
parçalar ise benzer piyasa değerleri dikkate alınarak tespit edilecek değer
üzerinden; yıpranma, amortisman, işçilik ve malzeme nitelik farkları da
dikkate alınarak devralınır. Sözleşmenin
tasfiyesi MADDE
42 – (1)
Mücbir sebep hâllerinin ortaya çıkması veya yüklenici ile idarenin 818 sayılı
Borçlar Kanunu hükümleri çerçevesinde karşılıklı anlaşması hâlinde sözleşme
tasfiye edilebilir. (2) Tasfiye hâlinde, Hazinece
yüklenici lehine üst hakkı tesis edilmek suretiyle taşınmaz devredilmiş ise,
bu taşınmazın üzerinde bulunan yapı, tesis ve müştemilatın Hazineye geçmesi gereken kısımları hakkında yüklenici herhangi bir
hak ve tazminat talebinde bulunamaz ve bunlar için yükleniciye herhangi bir
bedel ödenmez. (3) Sağlık tesisinin yapıldığı
taşınmazın yükleniciye ait olduğu sözleşmenin tasfiyesi hâlinde Bakanlık; bu
taşınmazı ve üzerindeki tesisleri, tesisatı, yükleniciye ait olan ihzaratı, diğer malzemeyi, makine, araç ve yedek
parçaları, yüklenicinin razı olması hâlinde satın alabilir. Sıhhî tesisat,
elektrik tesisatı, ısıtma, soğutma ve havalandırma sistemleri, çamaşır yıkama
ve yemek pişirme tesisatı, hastane tesisatı ve benzeri tesisata ait ihzarat, yapılabilmesi mümkün olan her türlü inceleme ve
denemesi yapıldıktan sonra montajlı ve her türlü yardımcı parçaları dâhil
birim fiyatından, montaj bedeli çıkarılıp kalan montajsız fiyattan yüklenici
kârı ve genel giderler düşüldükten sonra bulunan bedel üzerinden alınır. Ayrı
bir birim fiyatı bulunmayan her türlü montaj malzemesi de piyasa rayiçleri
dikkate alınarak yüklenici ile anlaşmaya varılacak fiyatlara göre
değerlendirilip satın alınabilir. Bina, baraka şantiye ve benzeri tesisler,
sözleşmenin tasfiye edildiği yılda geçerli birim fiyat ve rayiçler ile
değerlendirilerek bulunan bedel üzerinden; makine, araç ve yedek parçalar ise
benzer piyasa değerleri dikkate alınarak tespit edilecek değer üzerinden;
yıpranma, amortisman, işçilik ve malzeme nitelik farkları da dikkate alınarak
devralınır. (4) Sözleşmenin tasfiyesi
hâlinde evvelce alınmış bulunan kesin teminat mektubu iade edilir ve sözleşme
konusu işlerin hesabı genel hükümlere göre yapılır. Fesih
ve tasfiye sonrası işlemler MADDE
43 – (1)
Sözleşmenin feshi veya tasfiyesi hâlinde yüklenici, idarenin iznini
almaksızın sağlık tesislerindeki tesisatın hiçbirini bozup yerinden
kaldıramaz; sağlık tesislerinde bulunan ihzarat ve
diğer malzeme, araç ve makinelerinden herhangi birini başka bir yere
götüremez, herhangi bir şekilde başkasına devredemez veya sağlık tesisinde
değişiklik yapamaz. Yüklenicinin bu hususlardaki eylemlerini önlemek için
idare, gerekli gördüğü takdirde sağlık tesisine el koyarak yükleniciyi sağlık
tesisinden uzaklaştırabilir. Sözleşme
süresi sonunda sağlık tesisinin Bakanlığa devri MADDE
44 – (1)
Hazinece yüklenici lehine üst hakkı tesis edilmek suretiyle devredilen
taşınmazlar ile üzerine inşa edilen sağlık tesisleri, üst hakkı sözleşmesi
süresi sonunda her türlü takyidat, yükümlülük,
şerh, borç, taahhütlerden ari olarak, normal aşınma
ve yıpranma hariç olmak üzere, bakımlı, çalışır ve kullanılabilir durumda
bedelsiz olarak Hazineye intikal eder. Sağlık tesisinin devir aşamasında
sözleşmede yer alan şartları haiz olup olmadığı oluşturulacak bir
devir-teslim komisyonunca tespit edilir. Bu komisyonun oluşturulması, çalışma
usul ve esasları, komisyonca tespit edilen eksiklik ve hataların giderilmesi
ve onarımların yapılması ile ilgili hükümler sözleşmede yer alır. (2) Hazinece yüklenici lehine
üst hakkı tesis edilmek suretiyle devredilen taşınmazlar ile ilgili üst hakkı
sözleşmesinin sona ermesi hâlinde, Maliye Bakanlığınca yüklenici lehine tesis
edilen üst hakkı tapudan terkin ettirilerek tapu kütüğündeki şerh, takyidat ve beyanlar kaldırılır. (3) Gerçek kişilere veya özel
hukuk tüzel kişilerine ait arsa veya arazilerin kullanılması durumunda projenin
özelliğine göre arsa/arazi ile üzerindeki tüm taşınmazların devir şartları
sözleşmede öngörülür. (4) Sağlık tesislerinin her
türlü devrinde, tıbbî hizmetler dışındaki hizmet ve alanların yükleniciye
bırakıldığı durumlarda devir tarihinde bu alanların da sözleşmeleri sona
ermiş sayılır ve Bakanlık hüküm ve tasarrufu altına girer. Sözleşme
süresinin sona ermesinden önceki devir MADDE
45 – (1)
Sözleşme süresinden önce, mücbir sebep veya Bakanlığın sözleşmeyi tek taraflı
feshetmesi sebebiyle sağlık tesisinin ve diğer sözleşmelerin devir alınmasına
ilişkin hususlara sözleşmede yer verilir. ALTINCI BÖLÜM Çeşitli ve
Son Hükümler Sorumluluk
ve tazminat MADDE
46 – (1)
Yüklenici, a) Sağlık tesisinin yenileme
veya yapım işleri yatırımını sözleşme hükümlerine göre ve belirlenen süre
içerisinde projelendirmek, finansmanını sağlamak, b) Sağlık tesisini tamamlamak,
c) Tıbbî hizmetler dışındaki
hizmetleri yerine getirmek, tıbbî hizmetler dışındaki alanları işletmek, ç) Tüm sağlık tesisinin
sözleşme hükümleri doğrultusunda ve sözleşmede öngörülen süre kadar bakım ve
onarımını yapmak, d) Hazinece yüklenici lehine
üst hakkı tesis edilmek suretiyle taşınmaz devredilmesi hâlinde, üçüncü
kişiler tarafından bu taşınmazda hak iddia edilmesi durumunda, durumu derhal
Bakanlığa bildirmek, e) Sözleşme süresi sonunda
sağlık tesisini her türlü borç ve taahhütlerden ari,
bakımlı, çalışır ve kullanılabilir durumda Bakanlığa devretmek, ile yükümlüdür. (2) Yüklenici yatırım ve
işletme döneminde üçüncü kişilere vereceği her türlü zarardan sorumludur. (3) Yüklenicinin yükümlülüğü,
sorumluluğu ve zararların tazminine ilişkin hükümler ile uygulanacak cezaî
müeyyideler sözleşmede yer alır. Anlaşmazlıkların
çözümü MADDE
47 – (1)
Sözleşmenin uygulanması sırasında taraflar arasında doğabilecek hukukî
ihtilaflar Türkiye Cumhuriyeti mevzuatına tabi olup, ihtilafların çözümünde
Türkiye Cumhuriyeti mahkemeleri görevli ve yetkilidir. Ancak, taraflar
sözleşmede ihtilafların Türk hukukuna göre ve Türkiye’de, tahkim yolu ile
çözümlenebileceğini kararlaştırabilirler. Sözleşme
dili MADDE
48 – (1)
Bakanlık ile yüklenici arasında imzalanacak sözleşme Türkçe olarak
hazırlanır. (2) Yüklenicinin ortak girişim
olması ve ortaklardan birinin yabancı uyruklu olması hâlinde sözleşme, Türkçe
ve İngilizce olarak iki dilde hazırlanabilir. Ancak, metinler arasında
herhangi bir çelişki veya tutarsızlık olması hâlinde Türkçe metin esas
alınır. Diğer
sözleşmeler MADDE
49 – (1)
Bu Yönetmelik kapsamındaki yatırım ve hizmetlerin niteliğine göre yüklenici
ile üçüncü şahıslar arasında akdedilmesi gereken diğer sözleşmeler sözleşmede
belirtilir. Sözleşmenin
yürürlüğe girme koşulları MADDE
50 – (1)
Sözleşmenin yürürlüğe girme şartları sözleşmede belirtilir. İstisnalar
MADDE
51 – (1)
Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak yatırımlarla ilgili olarak, otuz altı
aylık süreyi geçmemek ve sözleşmede belirlenecek
inşaat yapım ve yenileme süresi ile sınırlı olmak kaydıyla, Bakanlık ile
gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişileri arasında yapılacak her türlü iş
ve işlemler ile düzenlenecek kağıtlar, 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa göre
alınan damga vergisi ile 492 sayılı Harçlar Kanunu uyarınca alınan harçlardan
müstesnadır. Hüküm
bulunmayan hâller MADDE
52 – (1)
Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan durumlarda ilgisine göre 2886 sayılı Devlet
İhale Kanunu ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ile 4735 sayılı Kamu İhale
Sözleşmeleri Kanununun ilgili hükümleri kıyasen
uygulanır. Yürürlük MADDE
53 – (1) Sayıştayın görüşü alınarak hazırlanan bu Yönetmelik
yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
54 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür. |