ORMAN MÜHENDİSLİĞİ, ORMAN ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ
VE AĞAÇ İŞLERİ ENDÜSTRİ
MÜHENDİSLİĞİ HAKKINDA KANUN Kanun No. 5531 Kabul
Tarihi : 29/6/2006 BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç,
Kapsam ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – Bu Kanunun amacı; Türkiye'deki orman fakültelerinden
ve ağaç işleri endüstri mühendisi yetiştiren en az dört yıllık lisans
düzeyinde yüksek öğretim kurumlarından ya da
denkliği onaylanmış yurt dışı yüksek öğretim kurumlarından mezun olup, mühendis
unvanını haiz olanların, 4 üncü maddede belirtilen faaliyet konularıyla
ilgili işlemlerin ilgili mevzuata uygun olarak, sağlıklı ve güvenilir bir
şekilde işleyişini ve gerçekleştirilmesini sağlamak, faaliyet sonuçlarını
ilgili mevzuat çerçevesinde denetlemek, değerlendirmeye tâbi tutarak gerçek
durumu ilgililerin ve resmî mercilerin istifadesine tarafsız bir şekilde
sunmak, orman, ormancılık ve ağaç işleri endüstrisi işlerinin meslekî
standartlarını gerçekleştirmek üzere ormancılık ve orman ürünleri bürolarının
kurulması, faaliyet ve denetimleri ile uzmanlık alanlarına uygun mühendislik
meslekî faaliyetlerindeki hak, yetki, sorumluluk ve çalışma esaslarını
düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 – Bu Kanun; ormancılık, orman ve ağaç endüstrisiyle
uğraşan gerçek ve tüzel kişilere ait yerlerde çalışanlar ile mühendislik
mesleğini, hizmet akdi ile herhangi bir iş yerine bağlı olmaksızın, kendi nam
ve hesaplarına serbest olarak icra edenleri kapsar. Tanımlar MADDE 3 – Bu Kanunda geçen; a)
Bakanlık: Çevre ve Orman Bakanlığını, b) Oda: Türk Mühendis ve Mimar Odaları
Birliğine bağlı Orman Mühendisleri Odasını, c)
Mühendis: En az dört yıllık lisans eğitimini bitirmiş orman mühendisi, orman
yüksek mühendisi, orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisini,
ç)
Meslek mensubu: Mühendis unvanını haiz olup bu Kanun çerçevesinde ormancılık
ve orman ürünleri bürosu kurmak üzere 5 inci madde uyarınca yetkilendirilen
kişileri, d)
Danışman: Meslekî konularda bilgi ve deneyimini, danışmanlık isteyen gerçek
ve tüzel kişilerin yararı için kullanan, danışmanlığını yaptığı kişiler ile
hiçbir organik bağ içinde bulunmayan, danışmanlık hizmeti sunduğu kişilerden
danışmanlık hizmeti karşılığı dışında hiçbir kazanç sağlamayan hizmet
sunucularını, e)
Teknik müşavir: Mesleğe ait konularda, bilim ve tekniğe uygun olarak hizmetin
yapılmasına fikren katkıda bulunan hizmet sunucularını, f)
Eksper: Mesleğe ait konularda, mahallinde ya da
dosya üzerinde gerekli incelemeyi yaparak kıymet takdiri, fiyat tespiti ve
benzeri işler ile ilgili rapor tanzimi hizmetlerini yapan hizmet
sunucularını, g)
Ormancılık ve orman ürünleri büroları: Mühendis unvanına sahip olanların,
mesleklerini hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın kendi nam ve
hesaplarına serbestçe icra edebilecekleri, teknik müşavirlik ve danışmanlık
yapabilecekleri serbest ormancılık ve orman ürünleri büroları ile serbest
yeminli ormancılık ve orman ürünleri bürolarını, ğ)
Sorumlu müdür: Ormancılık ve orman ürünleri bürolarının, teknik ve idarî
yönetimini yapan, büro personelinin mevzuata uygun olarak çalıştırılması
sorumluluğunu üstlenen, ruhsat almış meslek mensubunu, ifade
eder. İKİNCİ
BÖLÜM Genel
Hükümler Mesleğin konusu MADDE 4 – Mesleğin konuları uzmanlık alanlarına göre aşağıda
gösterilmiştir: a)
Orman mühendislerinin faaliyet konuları şunlardır: 1)
Devlet ormanlarında, Hazine arazilerinde, kamu kurum ve kuruluşlarına ait
arazilerde, gerçek ve tüzel kişilere ait arazilerde ormanları doğal ve yapay
olarak kurmak. 2)
Mevcut olan ormanlar dahil, ormanların bakımı ve iyileştirilmesi, bozuk
ormanların imar ve ıslahını yapmak. 3)
Enerji ormanları tesis ve bakımını yapmak. 4) Orman ağaç, ağaççık ve florasına ait tohum üretimi
ile aşılama faaliyetlerini yürütmek. 5)
Orman ağaç ve ağaççıklarına ait tohum ve ağaç ıslah faaliyetlerini yürütmek. 6)
Orman fidanlıkları kurma, yönetme, işletme, orman fidanı ve bitkisi nakli,
standardizasyonu ve sertifikalandırılması faaliyetlerini yürütmek. 7)
Ağaçlandırma, erozyonla mücadele, sel ve çığ kontrolü, havza amenajmanı, entegre havza ıslahı ve kırsal kalkınma
plânlama, projelendirme ve uygulama çalışmaları yapmak. 8)
Orman içi, kenarı ve orman üst sınırı meraların sınırlarının belirlenmesi,
ıslahı, korunması, plânlanması çalışmalarını yapmak. 9)
Orman topraklarının etüdü, analizi, ıslahı ve bonitet
belirlemesi, yetişme ortamı analizi, envanteri ve mevcut haritalar üzerinde
işaretleme çalışmalarını yapmak. 10)
Orman alanlarında av ve yaban hayvanlarının çoğaltılması, envanter
çalışmaları ile orman ekosistemleriyle doğrudan ya
da dolaylı habitat bağlantısı olan yaban hayvanlarına ilişkin olarak avlak,
koruma alanı ve rezerv alanı tefriki, plânlaması, tesisi, yönetimi işlerini
yapmak. 11)
Orman içi su kaynaklarının geliştirilmesi, etüt, envanter, plânlama ve projelendirme
çalışmalarını yapmak. 12)
Millî parklar, orman içi dinlenme ve mesire yerleri ile orman içi rekreasyon
alanlarının tespit, tefrik, envanter ve düzenlenmesi, rekreasyon yönetimi ve
işletmeciliği, uzun devreli gelişme plânı çalışmaları, ağaç röleve plânları yapmak. 13)
Peyzaj plânlarına uygun uygulamalar yapmak. 14)
Orman kaynakları plânlaması, orman sınırlaması, arazinin yorumlanması ve
mülkiyet çalışmaları yapmak, uydu görüntüleri ve hava fotoğraflarını
ormancılık amaçları doğrultusunda yorumlamak ve mevcut haritalar üzerine
işlemek. 15)
Orman yangınları ve zararlılarıyla mücadele, orman yolları ile orman yangın
emniyet yolu ve şeritleri plânlamasını, etüdünü, yapımını, bakımını ve
kontrolünü yapmak. 16)
Orman ekosistemleri, orman gen ve biyosfer rezervleri ile biyotop
alanlarının kurulması, orman ağaç, ağaççık ve florasına ait gen koruma
alanlarının plânlanması, kurulması ve yönetilmesi işlerini yapmak. 17)
Kent ormancılığı çalışmaları, orman çevre düzenlemesi, orman alanlarında
çevresel etki değerlendirmesi faaliyetlerini yapmak. 18)
Orman ekosistemlerine ait flora ve faunayla ilgili iş ve işlemleri yapmak. 19)
Orman ve ormancılıkla ilgili yukarıdaki işlere benzer iş ve hizmetleri
yapmak. b) Orman
endüstri mühendislerinin faaliyet konuları şunlardır: 1)
Odun hammaddesinin yarma, kesme, soyma, biçme, şekil değiştirme işlemlerini
yapmak. 2)
Odun hammaddesini yongalayarak veya liflere ayırarak ve yapıştırıcı maddeler kullanarak ya da kullanmadan presleme, buharlama, kurutma ve emprenye etme gibi işlemlerle yapısını değiştirmeden veya
fiziksel ve kimyasal yollarla değiştirerek işlemek. 3)
Kereste, ağaç kaplama levha, kâğıt, selüloz ve benzeri yarı mamullerini
üreten ve bunları kullanan, orman ürünleri fabrikalarında, ahşap olmak
kaydıyla mobilya ile sabit ve hareketli mobilyalar, doğramalar, kapı,
pencere, yer döşemeleri, ahşap yapılar ve elemanların üretim faaliyetlerini
yapmak. 4)
Odun dışı orman ürünlerini işleyen tesislerde; kalite kontrol, maliyet
hesaplama, stok kontrolü ve tasarım faaliyetleri yapmak. c)
Ağaç işleri endüstri mühendislerinin faaliyet konuları şunlardır: 1)
Ağaç işleri endüstrisinde yer alan ahşap ve türevleri ile diğer endüstriyel
malzemeler kullanarak ahşap olmak kaydıyla sabit ve hareketli mobilyalar,
doğramalar, deniz araçları, sauna, prefabrik ev, parke, karavan, evlerin
ahşap bölümlerinin üretim faaliyetlerini yapmak. 2) Emprenye ve kurutma tesisleri ve benzeri ağaç işleri
ürünlerinin tasarım ve imalâtı faaliyetlerini yapmak. Hak, yetki ve sorumluluklar MADDE 5 – Meslek mensupları, 4 üncü maddede belirtilen
faaliyet konularıyla sınırlı olmak kaydıyla; araştırma-geliştirme çalışmaları
yapmaya, çevresel muhasebe yapmaya, keşif yapmaya, zarar ziyan belirlemeye,
maliyet hesaplamaya, fizibilite raporu hazırlamaya, tasarım faaliyetleri
yapmaya, plân ve projeler hazırlamaya ve uygulamaya, standardizasyon
çalışmaları yapmaya, sertifikalandırmaya, kalite kontrolü yapmaya, stok
kontrolü yapmaya, denetim yapmaya, muayene yapmaya, hakemlik yapmaya,
eksperlik yapmaya, teknik müşavirlik yapmaya, danışmanlık yapmaya, yeminli
danışmanlık ve bilirkişilik yapmaya, raporlar hazırlamaya, ormancılık ve
orman ürünleri konularında serbest müşavirlik büroları ile serbest yeminli
müşavirlik büroları açmaya, laboratuvarlar açmaya,
özel müesseseler ile işletmeler kurmaya, bunları yönetmeye ve bunların
sorumlu müdürlüğünü yapmaya, ormancılık karantina ve rehberlik hizmetlerini
yürütmeye, her türlü odun ve odun dışı orman ürünleri ile orman endüstrisi
dahil her türlü ormancılık çalışmaları için gerekli olan fidan, bitki, alet
ve edevatın ihracat ve ithalat işlemleriyle ilgili hizmetleri tek başlarına,
ortak faaliyet alanları içinde ise mevzuatta yetkilendirilmiş diğer meslek
mensuplarıyla beraber yapmaya ve yürütmeye yetkilidir. Bu fıkrada belirtilen
hak ve yetkiler, Odaya kayıtlı meslek mensuplarınca kullanılır. 4
üncü maddede belirtilen alanlarda faaliyet gösteren gerçek kişiler ile özel
hukuk tüzel kişilerinin mühendis istihdamında uymak zorunda oldukları esaslar
Bakanlığın uygun görüşü alınarak Oda tarafından hazırlanacak yönetmelikle
belirlenir. Meslek mensubu olmanın şartları
ve sınav MADDE 6 – Meslek mensubu olmanın şartları şunlardır: a)
Genel şartlar: 1)
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak. 2)
Medenî hakları kullanma ehliyetine sahip bulunmak. 3)
Kamu haklarından mahrum bulunmamak. 4)
Taksirli suçlar hariç olmak üzere, üç aydan fazla hapis veya Devletin
güvenliğine, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine, millî savunmaya,
Devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk suçları ile yabancı devletlerle
olan ilişkilere karşı suçlardan veya zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflâs, kaçakçılık
veya ihaleye fesat karıştırma suçlarından hükümlü bulunmamak. 5)
Meslek şeref ve haysiyetine uymayan durumları bulunmamak. b)
Serbest meslek mensubu olacaklarda aranacak özel şartlar: 1)
Orman mühendisi, orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisi
yetiştiren lisans ve yüksek lisans düzeyinde eğitim veren yüksek öğretim
kurumlarından mezun olup, mühendis veya yüksek mühendis unvanına sahip olmak. 2)
Meslekî deneyim kazanmak amacıyla kendi uzmanlık alanlarına uygun serbest
meslek mensubu veya serbest yeminli meslek mensubu yanında bir yıl çalışmış
olmak. 3)
Serbest meslek mensupluğu sınavını kazanmış olmak. 4)
Serbest meslek mensupluğu ruhsatını almış olmak. c)
Serbest yeminli meslek mensubu olacaklarda aranacak özel şartlar: 1)
En az on yıl serbest meslek mensubu olarak çalışmış olmak. 2)
Serbest yeminli meslek mensupluğu sınavını kazanmış olmak. 3)
Serbest yeminli meslek mensupluğu ruhsatını almış olmak. Kamu
kurum ve kuruluşlarında orman, ormancılık ve ağaç endüstrisiyle ilgili işlerde
mühendis olarak görev yapanların kamuda çalıştıkları görevlerden hangilerinin
meslekî deneyim süresinden sayılacağı, hangi görevlerde bulunanlar için
serbest meslek mensubu unvanının kazanılmasında sınav şartının aranmayacağı
ve hangi görevlerde geçen sürelerin serbest meslek mensupluğunda geçirilmiş
sayılacağı Bakanlığın uygun görüşü alınarak Oda tarafından çıkarılacak
yönetmelikte gösterilir. Serbest
meslek mensupluğu ve serbest yeminli meslek mensupluğu sınavı Oda tarafından
yazılı olarak yapılır. Sınav komisyonu yedi üyeden oluşur. Üyelerin ikisi
Bakanlık tarafından, biri Orman Genel Müdürlüğü tarafından, ikisi
Yükseköğretim Kurulu tarafından, ikisi de Oda tarafından seçilir. Sınav
komisyonu üyelerinin, orman fakültelerinden veya lisans düzeyinde eğitim
veren ağaç işleri endüstri mühendisi unvanıyla mezun eden yüksek öğretim
kurumlarından mezun olmaları, meslekleriyle ilgili olarak kamu veya özel
sektörde en az onbeş yıl çalışmış veya bu süre
kadar öğretim üyeliği yapmış olmaları şarttır. Sınav komisyonlarının çalışma
esasları ile serbest meslek mensupluğu sınavlarının yapılma esasları
Bakanlığın uygun görüşü alınarak Oda tarafından hazırlanacak yönetmelikle
belirlenir. Sınavlarda başarılı olan serbest meslek mensupları ile serbest yeminli meslek mensuplarına Oda
tarafından ruhsat belgesi verilir. Serbest ormancılık ve orman
ürünleri büroları MADDE 7 – Odaya kayıtlı ve ruhsatlı meslek mensupları, 4 üncü
maddede sayılan ve sınırları yönetmelikle belirlenen faaliyet konularında;
eksperlik, danışmanlık, teknik müşavirlik ve benzeri işleri bir iş yerine
bağlı olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe yapabilecekleri
ormancılık ve orman ürünleri büroları veya faaliyet konularına göre ayrı ayrı olmak üzere serbest ormancılık büroları ile serbest
orman ürünleri büroları kurabilirler. Odaya
kayıtlı ve ruhsatlı meslek mensubu kişiler, ormancılık ve orman ürünleri
büroları, ortaklık bürosu ya da şirket şeklinde
birleşebilirler. Bürolarda yapılan faaliyetler ticarî faaliyet sayılmaz.
Şirket şeklinde çalışılması halinde, yapılacak işlerden doğacak cezaî
sorumluluk, işi yapan meslek mensubuna aittir. Ormancılık
ve orman ürünleri bürolarının kuruluş ve çalışma esasları Oda tarafından
hazırlanacak yönetmelikle belirlenir. Serbest yeminli ormancılık ve orman
ürünleri büroları MADDE 8 – Serbest yeminli ormancılık ve orman ürünleri
bürolarınca, kamu kurum ve kuruluşlarına verilen tasdik edilmiş belgeler,
kanunları gereğince kamu idaresinin yetkili memurlarınca, tasdikin kapsamı
ölçüsünde incelenmiş bir belge olarak kabul edilir. Ancak çeşitli kanunlarla
kamu idaresine tanınan teftiş, denetim ve inceleme yetkilerinin
kullanılmasına ilişkin hususlar saklıdır. Serbest
yeminli meslek mensupları yaptıkları tasdikin doğruluğundan sorumludurlar. Serbest
yeminli meslek mensupları, yaptıkları tasdikin doğru olmaması halinde,
tasdikin kapsamı ile sınırlı olmak üzere, uğratılan her türlü zarar ve ziyan
ile hukukî sonuçlarından iş sahipleriyle birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu olurlar. Bu
Kanun hükümlerine göre meslek icra edenlerin, diğer kanunlardaki
sorumlulukları saklıdır. Serbest
yeminli meslek mensuplarının, 5 inci maddeye göre yapacakları işlerin
kapsamı, konusu, çalışma esasları ile sınav, tasdik yetkisi ve esasları,
yeminli unvanının kaldırılması ve yetki devrine ilişkin hususlar, Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde Bakanlar Kurulunca
çıkarılacak tüzükle belirlenir. Yemin MADDE 9 – Serbest yeminli meslek mensupları, görevlerine
fiilen başlamadan önce, o yer sulh hukuk mahkemesinde, "Mesleğimin bir
kamu hizmeti olduğunu bilerek, Anayasaya, kanunlara, meslekî kurallara ve
meslek ahlakına uyacağıma, mesleğimi tam bir bağımsızlık, tarafsızlık ve
dürüstlükle yerine getireceğime, üzerime aldığım işleri dikkat ve özenle yapacağıma
namus ve şerefim üzerine yemin ederim." diyerek yemin eder. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Yasaklar ve
Cezalar Yasaklar MADDE 10 – Serbest yeminli meslek mensupları, boşanmış olsa
dahi eşi, üstsoy ve altsoyundan birinci dereceden üçüncü dereceye kadar, bu
derece dahil kan ve kayın hısımlarının veya bunların ortak oldukları
firmaların işlerine bakamazlar. Serbest yeminli meslek mensupları yukarıda
sayılan yakınlıktaki serbest meslek mensuplarının baktığı işleri tasdik
edemezler. Bilirkişilik,
tasfiye memurluğu, hayrî ve ilmî kuruluşların
yönetim kurulu üyeliği görevleri meslekle bağdaşmayan işlerden sayılmaz. Görevle ilgili suçlar MADDE 11 – Meslek mensupları, görevleri nedeniyle işledikleri
suçlardan dolayı, fiillerin niteliğine göre, Türk Ceza Kanununun kamu görevlilerine
ilişkin hükümleri uyarınca cezalandırılırlar. Disiplin cezaları MADDE 12 – Kişisel bürolarda veya ortaklık bürolarında veya
şirketlerde, mesleği yapmaları yasaklananları çalıştıranlar, bu kişilerle her
ne şekilde olursa olsun meslekleri ile ilgili işbirliği yapanlar, mesleğin
vakar ve onuruna aykırı fiil ve hareketlerde bulunanlar, görevlerini yapmayan
veya kusurlu olarak yapanlar, yahut da görevinin gerektirdiği güveni sarsıcı
hareketlerde bulunanlar hakkında, fiilin niteliğine ve ağırlık derecesine
göre aşağıdaki disiplin cezaları, Oda Yönetim Kurulunun ön incelemesine göre
Oda Onur Kurulunca verilir. a)
Cezalar şunlardır: 1)
Uyarma: Meslek mensubuna mesleğinin icrasında daha dikkatli davranması
gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir. 2) Kınama:
Meslek mensubuna görevinde ve davranışında kusurlu sayıldığının yazı ile
bildirilmesidir. 3)
Geçici olarak meslekî faaliyetten alıkoyma: Meslekî sıfatı saklı kalmak
şartıyla altı aydan az, bir yıldan çok olmamak üzere meslekî faaliyetten
alıkoymaktır. 4)
Yeminli sıfatını kaldırma: Serbest yeminli meslek mensubunun yeminli
sıfatının kaldırılmasıdır. 5)
Meslekten çıkarma: Meslek mensubunun ruhsatnamesinin geri alınarak bir daha
bu mesleği icra etmesine izin verilmemesidir. b)
Hangi hallerde ne cezalar verileceği aşağıda belirtilmiştir: 1)
Meslekî kurallara, mesleğin vakar ve onuruna aykırı fiil ve harekette
bulunanlarla görevin gerektirdiği güveni sarsıcı harekette bulunan meslek
mensupları hakkında ilk olarak uyarma, devamında kınama cezası uygulanır. 2)
Görevini bağımsızlık, tarafsızlık ve dürüstlükle yapmayan veya kusurlu olarak
yapan veya bu Kanunda yer alan mesleğin genel prensiplerine aykırı harekette
bulunan meslek mensupları için geçici olarak meslekî faaliyetten alıkoyma
cezası uygulanır. 3)
Tasdik yetkisini gerçeğe aykırı olarak kullandığı Bakanlıkça ilk defa tespit
edilen ve rapora bağlanan serbest yeminli meslek mensubu hakkında geçici
olarak meslekî faaliyetten alıkoyma, bu husus tekrar edip bunun mahkeme
kararıyla kesinleşmesi halinde de yeminli sıfatını kaldırma cezası verilir. 4)
İş sahipleriyle birlikte yaptıkları uygulamalarla kasten hukuka aykırı
işlemlerle Devleti, kamu kurum ve kuruluşlarını zarara uğratan, ormanların
tahribine, sınırlarının daraltılmasına neden olan, bu durumları mahkeme
kararı ile kesinleşen meslek mensuplarına meslekten çıkarma cezası verilir. 5)
Üç yıllık bir dönem içinde iki veya daha fazla disiplin cezasını gerektiren
davranışta bulunan meslek mensubuna, her yeni suçu için bir öncekinden daha
ağır ceza uygulanabilir. 6)
Beş yıllık dönem içinde iki defa meslekî faaliyetten alıkoyma cezası ile
cezalandırılmasından sonra bu cezayı gerektiren fiili yeniden işleyen meslek
mensupları hakkında meslekten çıkarma cezası uygulanır. Onur
Kurulu bir derece ağır veya bir derece hafif disiplin cezasının uygulanmasına
karar verebilir. Takibat ve hüküm tesisi disiplin soruşturması yapılmasına ve
disiplin cezası uygulanmasına engel değildir. Meslek mensubu hakkında
savunması alınmadan disiplin cezası verilemez. Onur Kurulunun on günden az
olmamak üzere verdiği süre içinde savunma yapmayanlar, savunma hakkından
vazgeçmiş sayılırlar. Disiplin cezaları kesinleşme tarihinden itibaren
uygulanır. Uyarma
ve kınama cezaları kesindir. Geçici olarak meslekî faaliyetten alıkoyma,
yeminli sıfatını kaldırma ve meslekten çıkarma cezalarına otuz gün içinde
Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Yüksek Onur Kuruluna itiraz
edilebilir. Yüksek Onur Kurulunun kararına karşı Oda Yönetim Kurulu veya
ilgili meslek mensubu idarî yargıya başvurabilirler. Onur
Kurulunun çalışma ve disiplin hükümlerinin uygulanma esasları, Oda tarafından
hazırlanacak yönetmelikte belirlenir. Yeminli
olmayan serbest meslek mensuplarına, 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar
Odaları Birliği Kanununa göre disiplin cezası verilir. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Çeşitli ve
Son Hükümler Ücret MADDE 13 – Ücret, meslek mensuplarının hizmetlerine karşılık
olan meblağı ifade eder. Ücretin asgari miktarı tarife ile belirlenir. Tarifedeki
asgari miktar altında iş kabulü yasak olup, aksine hareket edenlere disiplin
cezası uygulanır. Tarife,
Oda tarafından düzenlenir ve uygulanır. Yönetmelik MADDE 14 – Serbest meslek mensupluğuna müracaat ve meslek
icrasına hak kazanma, kazanılmış meslekî haklar, ruhsat, meslek mensupları
ile serbest yeminli meslek mensuplarının tutacakları defter ve kayıtlar ile
bunların bildirim mecburiyetleri, meslek kütüğü ve sicil numarası verilmesine
dair usûl ve esaslar, Oda tarafından hazırlanıp Resmî Gazetede yayımlanacak
yönetmelikle belirlenir. Bu
Kanunda öngörülen yönetmelikler Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
altı ay içerisinde yürürlüğe konulur. Müktesep haklar GEÇİCİ MADDE 1 – Orman Mühendisi veya Orman Yüksek Mühendisi unvanı ile
31/12/1989 tarihinden önce mezun olanların peyzaj plânlaması ve uygulaması
yapmak hak ve yetkileri devam eder. Yürürlük MADDE 15 – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 16 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. 7/7/2006 |