4 Temmuz 2006 SALI
|
Resmî
Gazete
|
Sayı : 26218
|
GENELGE
|
Başbakanlıktan:
KONU: Çocuk ve Kadınlara
Yönelik Şiddet Hareketleriyle Töre ve Namus Cinayetlerinin Önlenmesi İçin
Alınacak Tedbirler.
GENELGE
2006/17
Kadın ve çocuklara yönelik
şiddet insanlığın gündemindeki yerini korumaktadır. Bu tür şiddetin en
acımasız biçimi kamuoyunda “töre cinayeti” olarak tanımlanan kadına yönelik
öldürme olaylarıdır. Kadın ve çocuklara yönelik şiddetin ülkemizde de devam
ediyor olması yeni ve acil önlemlerin alınmasını gerekli kılmaktadır.
Ekonomik kalkınma ve gelişme ile birlikte eğitim ve kültür düzeyinin yükselmesiyle
giderek ortadan kalkacak olan bu sorunların çözümü için kamu kurum ve
kuruluşları ile birlikte sivil toplum örgütleri ve vatandaşlarımıza büyük
görev ve sorumluluklar düşmektedir.
Nitekim Türkiye Büyük Millet Meclisi de sosyal bir
yara olan bu olguyla ilgilenme ihtiyacı hissetmiş, 28/6/2005 tarihli ve 853
sayılı kararıyla bir araştırma komisyonu teşkil etmiştir. Bu komisyon
çalışmalarını tamamlayarak kadın ve çocuklara yönelik şiddetin sebepleri ile
alınabilecek önlemleri belirleyen kapsamlı bir rapor hazırlamıştır.
Mezkûr komisyon çalışmaları sonucunda hazırlanan ve
Hükümetimizce de benimsenen bu konuda alınacak önlemlere ilişkin öneriler ve
bundan sorumlu kuruluşlar ekli listelerde belirtilmiştir. Bu önerilerle ilgili
olarak başlatılacak çalışmalarda koordinasyon görevi çocuğa yönelik şiddet
konusunda Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, kadına
yönelik şiddet ve töre/namus cinayetleri konusunda ise Kadının Statüsü Genel
Müdürlüğü tarafından yerine getirilecektir.
Sorumlu kuruluşların ve bu
kuruluşlarla işbirliği içerisinde hareket etmesi gereken kurumların ayrı ayrı belirtildiği önlemlere ilişkin çalışmalar,
koordinatör olarak belirlenen Genel Müdürlüklerle işbirliği içerisinde derhal
başlatılacaktır. Sorumlu kurumlar tarafından görev alanına giren konularda
hazırlanacak ayrıntılı faaliyet raporlar üçer aylık dönemlerle ilgili
koordinatör kuruma gönderilecektir.
Bilgilerini ve gereğini önemle rica ederim.
Recep
Tayyip ERDOĞAN
Başbakan
A. ÇOCUĞA YÖNELİK ŞİDDET
KONUSUNDAKİ ÇÖZÜM ÖNERİLERİNİN YAŞAMA GEÇİRİLMESİNDE KOORDİNELİ ÇALIŞMASI GEREKEN KURUMLAR.
ÖNERİLER
|
SORUMLU KURUM
|
İŞBİRLİĞİ
YAPILACAK
KURUM/ KURULUŞ
|
KORUYUCU VE
ÖNLEYİCİ TEDBİRLER
|
1. Sağlık görevlileri, yargı mensupları, öğretmenler, sosyal hizmet uzmanları,
psikologlar, çocuk gelişimi
uzmanları, kolluk kuvvetleri ve diğer meslek gruplarının hizmet içi eğitim
programlarında çocuklara karşı şiddete yaklaşım konusu yer
almalıdır.
|
Adalet Bakanlığı, Sağlık
Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı,
İçişleri Bakanlığı, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Üniversiteler
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Üniversiteler
|
2. Emniyet ve jandarma
birimlerinde daha fazla kadın memurun görevlendirilmesi ve bu memurların kadına ve çocuğa
yönelik şiddet konusunda
özel eğitim almış olması sağlanmalıdır.
|
İçişleri Bakanlığı
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Üniversite Kadın Sorunları
Araştırma ve Uygulama Merkezleri
|
3. Emniyet ve jandarma
birimlerinde, çocuğa yönelik şiddet olgularının doğru tanımlanarak değerlendirmesini sağlayacak
eğitim çalışmaları yapılmalıdır.
|
İçişleri Bakanlığı
|
Aile
ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Sosyal Hizmetler
ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Üniversiteler
|
4. Diyanet İşleri Başkanlığı,
çocuğa yönelik şiddet konusunda; toplumu bilinçlendirmek üzere hutbe ve vaazlar vermeli, yazılı ve
görsel yayınlar yapmalı
ve çeşitli etkinlikler düzenlemelidir.
|
Diyanet İşleri Başkanlığı
|
Aile
ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Sosyal Hizmetler
ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar
Genel Müdürlüğü, Üniversiteler
|
5. Mülki idare amirlikleri ve
yerel yönetimlerce, çocuğa yönelik şiddetle ilgili broşürler ve diğer tanıtıcı materyaller hazırlanarak, halka açık
alanlarda ve kamu hizmet
birimlerinde dağıtımı sağlanmalıdır.
|
Valilikler, Belediyeler
|
Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme
Kurumu Genel Müdürlüğü,
Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü,
Üniversiteler
|
6.
Kent
yapılanmasında sadece okul çocuklarının değil,
değişik yaş gruplarındaki gençlerin de çeşitli faaliyetlerde
bulunabileceği sosyal tesisler kurulmalı,
var olanlar aktif hale getirilmelidir.
|
Bayındırlık ve İskan
Bakanlığı, Valilikler, Belediyeler
|
Sosyal Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü,
Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü,
Üniversiteler, İlgili Meslek örgütleri ve İlgili Sivil Toplum
Kuruluşları
|
KURUMSAL
HİZMETLER
|
1. Devlet, çocuklara
yönelik her türlü şiddet eylemini ortadan kaldıracak önlemlerin bir devlet
politikası olarak uygulanmasını sağlamalıdır. Bu alana yönelik bir bütçe
oluşturulmalı, söz konusu bütçenin etki ve sonuçlan görünür kılınmalıdır.
|
TBMM, Başbakanlık ve
diğer İlgili Tüm Kamu Kurum ve
Kuruluşları
|
Üniversiteler, Sivil
Toplum Kuruluşları
|
2. Çocuğa yönelik
şiddetin önlenebilmesi için sorunun
temeline inilerek, ekonomik, yasal, kurumsal, eğitsel ve kültürel
alanlara yönelik olarak eş zamanlı, paralel düzenlemeler yapılmalıdır.
|
Başbakanlık ve diğer
ilgili tüm kamu kurum ve kuruluşlar.
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal
Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Yerel Yönetimler, Üniversiteler, İlgili
Meslek örgütleri ve İlgili Sivil Toplum Kuruluşları
|
3. Çocuğa yönelik şiddete
karşı alınacak önlemler ulusal plan çerçevesinde ve kapsamlı olarak belirlenmelidir. Söz konusu plan hazırlanırken,
toplumsal cinsiyet bakış açısına sahip olması sağlanmalıdır.
|
Sosyal Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
|
4.
Toplumsal cinsiyete duyarlı politikaların ana plan
ve programlara entegrasyonu, sektörler ve disiplinler arası işbirliğinin sağlanması,
programların ve sonuçların izlenme ve değerlendirilmesi için gerekli
mekanizmaların oluşturulması, mevcut
mekanizmaların işler hale gelmesi sağlanmalıdır.
|
Sosyal
Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları,Yerel Yönetimler, Üniversite Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezleri, İlgili Meslek Örgütleri ve İlgili
Sivil Toplum Kuruluşları
|
5.
Ülke çapında ilgili tüm sivil ve resmi kuruluşları kapsayacak
"2006-2010 Çocuğa Yönelik Şiddetin Önlenmesi Eylem Planı"
hazırlanmalı ve uygulamaları takip edilmelidir.
|
Sosyal Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
İlgili Tüm Kurum ve
Kuruluşlar, Yerel Yönetimler,
Üniversiteler, İlgili Meslek örgütleri ve İlgili Sivil Toplum
Kuruluşları
|
6. SHÇEK bünyesinde
hizmet veren "183 Aile, Çocuk, Kadın ve Sosyal Hizmet ve Özürlü Çağrı Merkezi"nin daha işlevsel kılınması ve
bunun için gerekli tedbirlerin alınması sağlanmalıdır.
|
Sosyal Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
İçişleri Bakanlığı,
Adalet Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Üniversite ve özel Sektöre Ait Sağlık
Kuruluşları, Barolar
|
7. Ülke genelinde 24 saat
hizmet verecek ücretsiz "ALO
ŞİDDET HATTI" oluşturulmalıdır. Bu hatlarda şiddet konusunda eğitim almış personelin görev
yapması sağlanmalıdır.
|
Sosyal Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
İçişleri Bakanlığı,
Adalet Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Üniversite ve Özel sektöre ait Sağlık
Kuruluşları, Barolar
|
8. Ülkemizde aile içinde
şiddete uğramış (fiziksel, ruhsal, cinsel) çocuklara yönelik hizmetlerin sunulabileceği kurumlar ve acil yardım
hatları henüz tam olarak kurumsallaştırılamamıştır. Bu nedenle bu alanlarda
kurumsallaşma ivedilikle sağlanmalıdır.
|
Sosyal Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
İçişleri
Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Üniversite ve Özel Sektöre ait Sağlık
Kuruluşları, Barolar
|
9.
Çocuğa yönelik şiddet konusunda ulusal bir veri tabanı bulunmamaktadır.
Eldeki veriler de çok yetersizdir. Bu nedenle bu konularla ilgili Bakanlıkların veri toplaması ve toplumun kullanımına açık veri
tabanları oluşturması sağlanmalıdır. Tarama sonuçlarının sağlıklı olabilmesi
için, toplanmak istenen istatistiğe yönelik soru setleri hazırlanmalı ve
sonuçların tek elden (Türkiye
İstatistik Kurumu) toplanarak değerlendirilmesi gerekmektedir.
|
Türkiye
İstatistik Kurumu
|
İlgili Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları (İçişleri
Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı,
Devlet Planlama Teşkilatı, Aile ve Sosyal
Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü,
Üniversiteler v.b.)
|
10. Çocuk ıslahevlerinin
amacına uygun çalışmasını engelleyen eksikliklerin giderilmesi, daha etkin
hizmet verebilmesi için denetimlerin yapılması sağlanmalı ve çocukların
yetişkinlere özgü tutukevlerinde tutulmamaları için gerekli alt yapı
oluşturulmalıdır.
|
Adalet Bakanlığı
|
İlgili
Kamu Kurum ve Kuruluşlar, İlgili Sivil Toplum Kuruluşları
|
EĞİTİM
|
1. Zorunlu eğitim 11 (on
bir) yıla çıkarılmalıdır. Söz konusu
zorunlu eğitimden ülke genelinde tüm çocukların yararlanması için gerekli
tüm tedbirler alınarak, bu konuda denetimlerin yapılması sağlanmalıdır.
|
Milli
Eğitim Bakanlığı
|
Valilikler, Yerel
Yönetimler, İlgili Sivil Toplum Kuruluşları
|
2. İlköğretimin zorunlu olması
nedeniyle, bu zorunluluğun ihlali
durumunda ilgililer hakkında yasal prosedür titizlikle
işletilmelidir. Gerek bu konuda gerekse ekonomik yönden istismar edilen
çocukların takibi ve gerekli önlemlerin alınması konusunda ilgili tüm kurum ve kuruluşlar ile yerel yönetimler
koordineli olarak çalışmalıdır.
|
Milli
Eğitim Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
|
Valilikler, Yerel
Yönetimler, İlgili Sivil Toplum Kuruluşları, Sosyal Yardımlaşma ve
Dayanışmayı Teşvik Fonu, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
3. Kız çocuklarının
eğitimlerini tamamlamaları büyük önem taşımaktadır. Özellikle kız çocuklarının okullaşma oranlarının
artırılmasına yönelik olarak yapılan kampanyaların sürekliliği sağlanarak,
sonuçlarının izlenmesine önem verilmeli ve kızların kesintisiz olarak öğrenimlerine devam etmelerini sağlayıcı
önlemler alınmalıdır.
|
Milli
Eğitim Bakanlığı
|
Valilikler, Yerel Yönetimler, İlgili Sivil Toplum Kuruluşları, Medya
|
4. Özellikle ekonomik
yönden geri, geleneksel değerlerin
hakim olduğu kırsal bölgelerde kız çocuklarının eğitime katılmaların
sağlamaya yönelik olarak yatılı kız bölge okullarının (ilköğretim ve
ortaöğretim) açılması ve yaygınlaştırılması gerekmektedir.
|
Milli Eğitim Bakanlığı
|
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Valilikler, Yerel Yönetimler, Özel
Sektör Kuruluşları, Sivil Toplum Kuruluşları
|
5.
Geçici tarım işçisi olan ailelerin çocuklarının ilköğretim eğitimi
almaları ve eğitimlerini tamamlamaları
sağlanmalıdır. Bu yönde mobil eğitim ve benzeri projeler geliştirilmelidir.
Yerel yöneticiler bu konuyu takip etmeli ve uygulanmasını
sağlamalıdır.
|
Milli
Eğitim Bakanlığı
|
Valilikler, Yerel Yönetimler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
6. Eğitim materyallerinde
kadın ve erkek eşitliğini yok sayan,
görmezden gelen ya da zedeleyen
anlayışları ortadan kaldıran öğelerinden ayıklanması gerekmektedir.
|
Milli Eğitim Bakanlığı
|
Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü
|
7. İlköğretimden
başlayarak eğitimin her aşamasında (örgün ve yaygın eğitim de dahil olmak üzere) şiddet ve
toplumsal cinsiyet duyarlılığı konularını içeren ve çocuklara kendi
bedenlerini tanımayı öğreten eğitim
programlan hazırlanarak uygulamaya konulmalıdır.
|
Milli Eğitim Bakanlığı
|
Sağlık Bakanlığı, Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü, Üniversiteler
|
8. Okul yönetimleri,
sınıf öğretmenlerinin ve rehber öğretmenlerin çocuğa yönelik şiddetin
tanınması ve yetkili makamlara bildirilmesi konusunda duyarlılıkları
artırılmalıdır.
|
Milli Eğitim Bakanlığı
|
Sağlık Bakanlığı, Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal
Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Üniversiteler
|
9. Çocuğa yönelik şiddetle
ilgili yasaların ve Çocuk Hakları
Sözleşmesinin okullarda öğretilmesi ve okullardaki şiddeti ortadan
kaldırmak için çok yönlü bir kampanya başlatılması ve bu kampanyanın
toplumsal seferberliğe dönüştürülmesi gerekmektedir.
|
Milli Eğitim Bakanlığı
|
İlgili tüm kamu kurum ve
kuruluşları, Görsel-İşitsel Medya
Kuruluşları (Ulusal, Bölgesel ve Yerel), Sivil Toplum Kuruluşları
|
10. Ailelere çocuk
eğitimi ve çocuk yetiştirme yöntemlerin
verildiği "Ana-Baba Okulları" programları yaygınlaştırılarak kurumsal alt yapı oluşturulmalıdır.
|
Aile
ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü
|
Milli Eğitim Bakanlığı, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Sivil
Toplum Kuruluşları, Üniversiteler, Yerel
Yönetimler
|
11. Ülkemizde tecavüz ve ensest gibi konular ciddi
sorunlar arasında yer almasına rağmen hâlâ bunların tabu sayılmasıyla mücadele edilerek, cinsel şiddet
türleri, nedenleri, önleme yolları konusunda halkın bilinçlendirilmesine
yönelik çalışmalar yapılmalıdır.
|
Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Kadının Statüsü
Genel Müdürlüğü, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme
Kurumu Genel
Müdürlüğü
|
İlgili
tüm kamu kurum ve kuruluşları, Görsel-İşitsel Medya
Kuruluşları (Ulusal, Bölgesel ve Yerel), Sivil Toplum Kuruluşları,
Üniversiteler
|
12.
Çocuğa yönelik şiddet konusunda anne babalar ve bakım veren kişilerin çocuğa yaklaşım
ve çocuk terbiyesi alanlarında zihniyet
dönüşümünü sağlayacak eğitim programlarına öncelikle yer
verilmelidir.
|
Aile
ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü
|
Milli Eğitim Bakanlığı,
Sağlık Bakanlığı, Kadının Statüsü Genel
Müdürlüğü, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Sivil Toplum Kuruluşları, Üniversiteler, Yerel
Yönetimler
|
13. Çocuğa yönelik şiddet
konusunda zararlı gelenek ve görenekler
tespit edilerek ayıklanmalı ve kişilerin söz konusu davranış
şekillerini değiştirmelerini sağlayıcı eğitim programları hazırlanmalıdır.
|
Kültür
ve Turizm Bakanlığı
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları, Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
14. Çocuğa yönelik
şiddetle ilgili bilgilendirici spot eğitim filmlerinin görsel medyada sık
aralıklarla gösterilmesi sağlanmalıdır.
|
Sosyal Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
Görsel-İşitsel Medya Kuruluşları (Ulusal, Bölgesel ve Yerel)
|
SAĞLIK
|
1.
Sağlıkla ilgili yüksek öğrenim kurumlarında mezuniyet öncesi eğitim
programlarına çocuğa yönelik şiddeti tanıma, gerekli müdahaleleri yapabilme ve şiddet
gören çocuğu korumak amacıyla gerekli
mekanizmaları çalıştırabilme konularında dersler konulmalıdır.
|
Üniversitelerarası
Eğitim Komisyonu, Üniversitelerin Eğitim Müfredat Komisyonları
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel
Müdürlüğü, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme
Kurumu Genel Müdürlüğü
|
2.
Sağlık kuruluşlarına başvuran şiddet mağduru çocuklara sunulacak koruyucu
ve tedavi edici sağlık hizmetleri planlanırken, tüm sağlık kurumlarında hizmet sunucu olan hekim ve hemşire gibi sağlık
çalışanlarının yanı sıra çocuğa yönelik şiddeti tanıma, tespit etme
ve bildirim konusunda eğitilmiş sosyal hizmet uzmanı ve psikologların yer alacağı bir modelin
oluşturulması sağlanmalıdır.
|
Sağlık Bakanlığı,
Üniversite ve özel Sektöre Ait Sağlık Kuruluşları
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
HUKUK
|
|
|
1. 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanununa ilişkin alt yapıların ivedilikle
oluşturulması yönündeki
çalışmalar
hızlandırılmalıdır.
|
Adalet Bakanlığı
|
İlgili Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları,
|
2. CMK'nun "tanıkların dinlenmesi" başlıklı 52
inci maddesinin (3). fıkrasında çocuk mağdurların tanık
olarak dinlenmeleri sırasındaki görüntü ve seslerin kayda
alınmasının zorunlu olduğuna dair hükmün, "5320 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında
Kanunun 12 inci maddesinin
ikinci fıkrası" uyarınca, bu fıkranın (a) ve (b) bentlerinin 1 Temmuz
2006 tarihinde yürürlüğe gireceği yönündeki
düzenleme gözetilerek anılan yasal düzenlemenin bir an önce hayata
geçirilmesi için alt yapının ivedilikle oluşturulması gerekmektedir.
|
Adalet Bakanlığı
|
İçişleri Bakanlığı
|
3. Şiddet ve özellikle ensest faillerinin rehabilitasyona
tabi tutulmalarının yasal bir zorunluluk haline getirilmesi ve masrafların
failler tarafından karşılanması yönünde yasal düzenlemelere
gidilmelidir.
|
Adalet Bakanlığı
|
Sağlık Bakanlığı, Sosyal
Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu
Genel Müdürlüğü, Barolar
|
4.
Hak arama sürecindeki yasal prosedür mağdurlar lehine
basitleştirilmeli, sağlıkla ilgili kayıtlar başta olmak üzere gerekli belge
ve kayıtların ücretsiz hazırlanması sağlanmalı ve bunun için gerekli yasal düzenlemeler
yapılmalıdır.
|
Adalet
Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
5. Çocuğun beden
muayenesinde, çocuğun "aydınlatılmış
onamının" alınması yönünde yasal düzenlemeler yapılmalıdır.
|
Adalet Bakanlığı
|
ilgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları, Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
|
|
|
|
B. KADINA YÖNELİK ŞİDDET
KONUSUNDAKİ ÇÖZÜM ÖNERİLERİNİN YAŞAMA GEÇİRİLMESİNDE KOORDİNELİ ÇALIŞMASI GEREKEN KURUMLAR.
ÖNERİLER
|
SORUMLU KURUM
|
İŞBİRLİĞİ
YAPILACAK
KURUM/KURULUŞ
|
KORUYUCU VE ÖNLEYİCİ TEDBİRLER
|
1.
Devlet, kadın ve erkek arasındaki ekonomik eşitsizliğin ortadan kaldırılması için gerekli
tedbirleri almalıdır.
|
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
|
ilgili Tüm Kurum ve
Kuruluşlar, Özel Sektör,
Üniversiteler
|
2.
İşe alınmada eşitliği sağlayıcı önlemler alınmalı, işyerinde cinsiyete
dayalı ayrımcılığın olmaması için işverenlerin ve yöneticilerin gerekirse
pozitif ayrımcılık yapmaları gerekmektedir.
|
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
|
İlgili
Tüm Kurum ve Kuruluşlar,
Özel Sektör
|
3.
Kadınların istihdam olanakları ve iş kurmak için gereksinim duydukları
kredi almalarını kolaylaştıracak düzenlemeler yapılmalıdır.
|
Çalışma
ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı, Kamu ve Özel Sektör
Bankaları
|
Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü, Sivil Toplum Kuruluşları
|
4.4320
sayılı Ailenin Korunmasına Dair Kanunun tanıtımı yönünde çok yönlü
çalışmalar yapılmalıdır.
|
Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel
Müdürlüğü
|
İlgili
Tüm Kurum ve Kuruluşlar,
Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
5. Evlilik
öncesi çiftlerin yardım almaları konusunda "Evlilik ve Evlilik
Danışmanlığı" hizmetlerinin kurumsallaşması ve yaygınlaştırılması
gerekmektedir.
|
Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Yerel Yönetimler
|
İlgili
Tüm Kurum ve Kuruluşlar,
Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
6. Kadın-erkek eşitliğini
önemseyen, kadın haklarının gelişmesi konusunda destek veren erkek
gruplarının sayısının artırılması konusunda gerekli önlemler alınmalıdır.
|
Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü
|
Sivil Toplum Kuruluşları
|
7. Eğitimini yanda
bırakmış kadınların eğitimlerini tamamlayabilmeleri
ve aktif olarak iş yaşamına katılmaları için ihtiyaç duydukları destek
hizmetleri (yuva, kreş, gündüz bakımevi gibi) sağlanmalıdır.
|
Sosyal
Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
Milli Eğitim Bakanlığı, Yerel Yönetimler, Sivil Toplum Kuruluşları, Özel
Sektör
|
8. Aile Mahkemeleri ve Çocuk Mahkemelerinde görev yapacak yargı
mensuplarının, pedagogların, sosyal hizmet uzmanlarının, psikologların toplumsal cinsiyet bakış açısı eğitimi
alması ve 4787 s. Aile
Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yargılama Usullerine Dair Kanunu uyarınca bu mahkemelerde görev alacak
pedagogların,
sosyal hizmet uzmanlarının, psikologların kadrolarına atanmaları en kısa
sürede yapılmalıdır.
|
Adalet
Bakanlığı
|
Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü, Üniversiteler
|
9.
Belediyelerin
ve Milli Eğitim Bakanlığı'nın Halk Eğitim Merkezleri
ile SHÇEK' in Toplum Merkezleri'nde kadın çalışmaları yapılmalıdır. Sivil
toplum kuruluşlarıyla işbirliği sağlanarak
söz konusu merkezlerde okur-yazarlık, kadının insan hakları, toplumsal cinsiyet rolleri, özgüven
gibi kadına yönelik güçlendirici çalışmalar yapılmalıdır.
|
Milli Eğitim Bakanlığı,
Yerel Yönetimler, Sosyal Hizmetler
ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel
Müdürlüğü
|
Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Sivil Toplum Kuruluşları
|
10.
Kadına yönelik şiddetle ilgili spot filmler üretilmeli, ulusal, bölgesel ve
yerel medyada ulusal bir kampanya çerçevesinde gösterilmesi
sağlanmalıdır.
|
Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü
|
Görsel-İşitsel
Medya Kuruluşları
(Ulusal, Bölgesel ve Yerel)
|
11.
Kadına yönelik şiddettin önlenmesine ilişkin mülki idare amirlikleri ve
yerel yönetimlerce broşürler hazırlanmalı, hazırlanacak bu
broşürlerin, halka açık alanlarda ve kamu hizmet birimlerinde dağıtımı
sağlanmalıdır.
|
Valilikler,
Yerel Yönetimler
|
Sağlık
Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Kadının Statüsü
Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü,
Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları,
|
12.
Diyanet İşleri Başkanlığı, kadına yönelik şiddetin önlenmesi konusunda;
toplumu bilinçlendirmek üzere hutbe ve vaazlar vermeli, yazılı ve görsel
yayınlar yapmalı ve çeşitli etkinlikler düzenlemelidir.
|
Diyanet İşleri Başkanlığı
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal
Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Görsel-İşitsel Medya Kuruluşları (Ulusal,
Bölgesel ve Yerel)
|
13.
Bütün kamu kurum ve kuruluşları ile sivil toplum kuruluşlarında
kadına yönelik şiddet konusunda duyarlığı ve sorumluluğu artırıcı
bir kampanya düzenlenmeli bu alanda yapılmış olumlu
girişimlerin duyurulması sağlanmalıdır.
|
Özel Sektör Kuruluşları,
Sendikalar
|
İlgili Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları,
Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
14. Kent
planlamasında, sokak ve parkların iyi aydınlatılması ve kadınların
acil telefon hatlarına kolay ulaşabilmesini sağlamak amacıyla
telefon kulübelerinin sayılarının artırılması gibi kadına yönelik
şiddetin önlenmesi konusunda gerekli hizmetlerin sunulması sağlanmalıdır.
|
Bayındırlık ve İskan
Bakanlığı, Yerel Yönetimler
|
Ulaştırma Bakanlığı, Özel Sektör
|
HİZMET KURUMLARI
|
|
|
1.
TBMM bünyesinde "Kadın-Erkek Eşitliği Komisyonu" adı ile daimi bir komisyon
oluşturulmalıdır.
|
TBMM
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları, Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
2.
Şiddete uğrayan ve özellikle sığınma evlerindeki ihtiyacı olan kadınları
danışma merkezleri ile sığınaklara başvuran kadınları ekonomik olarak
güçlendirmek, yeniden ev kurmalarını sağlamak amacıyla bir "Kadın
Destek Fonu" oluşturulmalı ve kadınların uygun işlere
yerleştirilmesi sağlanmalıdır.
|
Başbakanlık
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları, Özel Sektör, Sivil Toplum
Kuruluşları
|
3.
Avrupa Birliği bünyesinde yürütülmekte olan çocuklar, gençler ve kadınlara
karşı şiddetin önlenmesine yönelik DAPHNEII (2004-2008) programını ülkemiz
de imzalamalıdır.
|
Başbakanlık
|
Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü, Devlet Planlama Teşkilatı, Sosyal Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Yerel Yönetimler,
Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
4.
Kadın erkek eşitliğine aykırı politikalar, yasal düzenlemeler ve uygulamalar kaldırılmalı,
toplumda kadın ve erkek eşitliği sağlanıncaya kadar, kadınlara pozitif ayrımcılık
yapılması bir devlet politikası olarak kabul edilmelidir.
|
Başbakanlık ve Diğer İlgili Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
5.
Yasa koyucuların, kadınları doğrudan ilgilendiren kanunların yapım
sürecinde, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının yanı sıra, sivil
toplum kuruluşlarının ve üniversitelerin kadın araştırma ve uygulama
merkezlerinin de görüş ve önerilerini alınmalıdır.
|
Başbakanlık ve Diğer
İlgili Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
|
6. Devlet
kadınlara yönelik her türlü şiddet eyleminin önlenmesini bir
devlet politikası olarak kabul etmelidir. Bu alana yönelik bir bütçe
oluşturularak, toplumsal cinsiyet rolleri açısından bütçelerin etki
ve sonuçları görünür kılınarak, toplumsal cinsiyete dayalı bütçe analizleri
yapılmalıdır.
|
Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları, Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
7. Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü koordinatörlüğünde
bir "Kadına Yönelik Şiddet İzleme Komitesi" kurulmalıdır.
|
Kadının Statüsü
Genel
Müdürlüğü
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları, Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
8.
Toplumsal cinsiyete duyarlı politikaların devletin bütün ana plan
ve programlarının içine entegre edilmesi, ilgili kurum ve kuruluşlar
arasında işbirliğinin sağlanması, programların ve sonuçların izlenme ve
değerlendirilmesi için gerekli mekanizmaların
oluşturulması ve var olan mekanizmaların işler hale getirilmesi
sağlanmalıdır.
|
Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü
|
Üniversiteler, Sivil
Toplum Kuruluşları
|
9.
Kadına yönelik şiddete karşı alınacak önlemler bir ulusal plan çerçevesinde
yasal, kurumsal, eğitsel ve kültürel alanlara yönelik, kapsamlı olarak
belirlenmelidir. Bu plan hazırlanırken toplumsal cinsiyet
bakış açısına sahip bir plan olması sağlanmalıdır.
|
Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü, Devlet Planlama Teşkilatı
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları, Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
10.
Ülke genelinde tüm kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler ve
özel sektör çalışanlarına yönelik "toplumsal cinsiyet eşitliği" eğitimi verilmesinin
zorunlu hale getirilmesi sağlanmalıdır.
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları, Yerel Yönetimler, Üniversitelerin Kadın Sorunları Araştırma
Merkezleri, Özel Sektör
|
11.
Kadından Sorumlu Devlet Bakanlığı koordinasyonunda bütün kamu
kurum ve kuruluşları, üniversiteleri, sivil toplum kuruluşlarını,
özel sektör ve yerel yönetimleri de kapsayacak "2006-2010 Kadına
Yönelik Şiddetin önlenmesi Eylem Planı" hazırlanmalı ve uygulamaları
takip edilmelidir.
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları, Yerel Yönetimler, Üniversitelerin Kadın Sorunları
Araştırma Merkezleri, Sivil Toplum
Kuruluşları, Özel Sektör
|
12.
Kadına yönelik şiddetin önlenmesinde çalışmalar yapmakta olan tüm kamu
kurum ve kuruluşları, sivil toplum kuruluşları, üniversitelerin kadın
çalışması yapan araştırma merkezleri ve yerel yönetimler arasında
koordinasyonun sağlanarak, ortak bir "hizmet ağı modeli" oluşturulmalıdır.
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü
|
İlgili Tüm Kamu Kurum ve
Kuruluşları, Yerel Yönetimler, Üniversitelerin Kadın
Sorunları Araştırma Merkezleri, Sivil Toplum Kuruluşları
|
13.
SHÇEK bünyesinde hizmet veren "183 Aile, Çocuk, Kadın ve Sosyal
Hizmet ve Özürlü Çağrı Merkezi”nin çalışmasındaki sorunların giderilmesi,
daha işlevsel kılınması ve bunun için gerekli tedbirlerin alınması sağlanmalıdır.
|
Sosyal
Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
İçişleri
Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Üniversite ve özel Sektöre Ait Sağlık Kuruluşları, Barolar
|
14.
Ülke genelinde 24 saat hizmet verecek ücretsiz "ALO ŞİDDET
HATTI” oluşturulmalıdır. Bu hat da şiddet konusunda eğitim
almış personelin görev yapması sağlanmalıdır.
|
Sosyal Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
İçişleri
Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü,
Üniversite ve Özel Sektöre Ait Sağlık Kuruluşları, Barolar
|
15.4320
sayılı Ailenin Korunmasına Dair Kanun'un uygulanması aşamasında
daha etkili bir sonuca ulaşmak için şiddet uygulayan bireylerin
rehabilitasyona tabi tutulmaları konusunda gerekli bütün yasal ve kurumsal
alt yapı oluşturulmalıdır.
|
Sosyal
Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
Adalet
Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı
|
16.
Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu (SHÇEK) için bütçeden
ayrılan pay artırılmalı, kadın sığınma evleri/kadın konukevleri nitelik ve
nicelik açısından Avrupa Birliği standartlarına
uygun hale getirilmeli ve hizmet sunacak personelin kadın bakış açısına sahip olması sağlanmalı,
anılan merkezlerin gizlilik
ilkesine uygun olarak hizmet vermeleri konusunda gerekli özen
gösterilmelidir.
|
Sosyal
Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu, Devlet Planlama
Teşkilatı, Yerel Yönetimler
|
Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
17.
Kadın sığınma/konuk evlerinin kuruluşu ve işletilmesi ile ilgili mevzuatın
gözden geçirilerek Avrupa Birliği standartları doğrultusunda yeniden hazırlanması
ve yerel yönetimlere kadın sığınma/konuk evi açma konusunda
zorunluluk getirilmesi sağlanmalıdır. Açılan kadın sığınma/konuk evlerinin
mevzuatta belirtilen standartlara uygunluğu düzenli olarak
denetlenmelidir.
|
Sosyal
Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
Yerel Yönetimler, Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
18.
Hak arama sürecindeki yasal prosedür mağdurlar lehine basitleştirilmeli,
sağlıkla ilgili kayıtlar başta olmak üzere gerekli belge
ve kayıtların ücretsiz hazırlanması sağlanmalıdır. Bu sürecin her
aşaması kadının özel hayatına saygılı, kadım koruyucu olmalıdır.
|
Adalet
Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı,
|
İlgili Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
19.
Şiddet mağduru kadına emniyet birimlerinde uygulanacak prosedür
ve atılacak adımlarla ilgili olarak genel broşür hazırlanmalıdır.
|
İçişleri
Bakanlığı
|
Barolar, İlgili Sivil
Toplum Kuruluşları
|
20.
Sivil toplum kuruluşları tarafından kurulmuş ve kurulacak olan bağımsız
kadın sığınma evi ve kadın danışma merkezlerini açma
ve işletme girişimleri yerel yönetimler ve İl özel idareleri
tarafından mali destek de dahil olmak üzere çok yönlü desteklenmelidir.
|
Valilikler,
Sosyal Hizmetler
ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü,
Yerel Yönetimler
|
Sivil Toplum Kuruluşları
|
21.
Şiddet gördüğü için kadın sığınma/konuk evine yerleştirilen kadınların
buradan çıktıktan sonra kendi ayakları üzerinde durmayı başarmalarını
sağlamak ve desteklemek için kadınlara devletin sahip olduğu
kaynaklardan geçici konut tahsisi yapılmalıdır.
|
Yerel
Yönetimler, Toplu
Konut İdaresi
|
Sosyal
Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Sivil Toplum Kuruluşları
|
22.
Kadına yönelik şiddet konusunda ulusal bir veri tabanı bulunmamaktadır.
Mevcut veriler de sağlıklı ve yeterli değildir. Bu
nedenle bu konularla ilgili Bakanlıkların sağlıklı veri oluşturabilmeleri
için toplanacak verilere yönelik standart soru formları hazırlanmalı ve
sonuçları tek elde (Türkiye İstatistik Kurumu)
toplanarak ulusal veri tabanı oluşturulmalıdır.
|
Türkiye
İstatistik Kurumu
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları, Üniversiteler, Özel Sektör,
Sivil Toplum Kuruluşları
|
23.
Kadına yönelik şiddetin neden ve sonuçları ile toplumsal maliyetinin
araştırılması ve şiddetin önlenmesine ilişkin projelerin üretilmesi
ve gerçekleştirilmesi yönünde ilgili kuruluşlara destek verilmelidir.
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Devlet Planlama Teşkilatı, Sosyal
Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu
Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü
|
Yerel Yönetimler, Üniversiteler,
Sivil Toplum Kuruluşları
|
24.
Ülke içinde politika, program geliştirmeyi teşvik edecek bilgilerin
daha hızlı üretebilmesi için üniversitelerin Kadın Sorunlarını
Araştırma ve Uygulama Merkezleri teşvik edilerek araştırma yapmaları ve
yayınlamaları sağlanmalıdır.
|
Üniversiteler
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Devlet
Planlama Teşkilatı, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel
Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel
Müdürlüğü, Yerel Yönetimler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
EĞİTİM
|
|
|
1.
Kadına yönelik şiddet konusunda zararlı gelenek ve göreneklerin tespit
edilerek buna yönelik tutum ve davranış biçimlerini
değiştirmelerini sağlayıcı eğitim programlan hazırlanmalıdır. Kadına
yönelik aile içi şiddetin önlenmesine yönelik olarak başta
erkekler olmak üzere ailenin tüm bireylerinin eğitilmesi
ve özellikle öfkenin kontrolü ve kişiler arasında sağlıklı iletişim
becerileri konusunda yaygın eğitim programlarının hazırlanmasında
devletin gerekli çalışmaları yapması gerekmektedir.
|
Kültür
ve Turizm Bakanlığı,
Milli Eğitim bakanlığı," Sağlık Bakanlığı, Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü
|
Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
2.
Özellikle ekonomik yönden geri, geleneksel değerlerin hakim olduğu
kırsal bölgelerde kız çocuklarının eğitime katılmaların sağlamaya
yönelik olarak kız yatılı ilköğretim ve ortaöğretim bölge okullarının
açılması ve yaygınlaştırılması gerekmektedir.
|
Milli Eğitim Bakanlığı
|
Sivil Toplum Kuruluşları, Özel Sektör
|
3.
Askerlik eğitiminde, camilerde, kahvehanelerde, çok sayıda erkek çalışan
istihdam eden kuruluşlarda kadına yönelik şiddet konusunda erkeklere
yönelik zihniyet dönüşümünü sağlayacak eğitim programları düzenlenmelidir.
|
Milli Savunma Bakanlığı, Sosyal Hiz-metler ve Çocuk Esirgeme Kurumu
Genel Müdürlüğü, Diyanet İşleri Başkanlığı, Valilikler.
|
Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Sivil Toplum Kuruluşları
|
4. Şiddete
uğrayan kadınların başvurabilecekleri, rehberlik ve danışmanlık
hizmeti alabilecekleri merkezlerin tanıtımı ile kadınlara yönelik bilinç
yükseltme ve eğitim çalışmaları konusunda ulusal bir
bilgilendirme kampanyası yürütülmelidir.
|
Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü, Valilikler, Diyanet İşleri Başkanlığı, Yerel Yönetimler
|
Sivil Toplum Kuruluşları,
Görsel-İşitsel Medya Kuruluşları (Ulusal, Bölgesel ve Yerel)
|
6.
Sağlık görevlileri, yargı mensupları, kolluk kuvvetleri, öğretmenler,
sosyal hizmet uzmanları, psikologlar, çocuk gelişimi uzmanları, ve diğer
meslek gruplarının lisans ve hizmet içi eğitim programlarında kadına
yönelik şiddet konusu yer almalıdır.
|
Üniversitelerarası
Eğitim Komisyonu, Üniversitelerin Eğitim Müfredat Komisyonları
|
Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Sosyal
Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
SAĞLIK
|
|
|
1.
Sağlık hizmeti sunan kurumlarda çalışan sağlık personelinin kadına
yönelik şiddeti tanıması, tespit etmesi, gerekli müdahaleleri
yapabilmesi ve şiddete uğrayan kadınları uygun
kuruluşlara yönlendirmeleri için gerekli alt yapının oluşturulması ve
sağlık çalışanlarının mezuniyet öncesi ve sonrası eğitim programlarında kadına yönelik şiddet konusuna yer verilmelidir.
|
Sağlık
Bakanlığı, Üniversitelerarası Eğitim
Komisyonu, Üniversitelerin
Eğitim Müfredat Komisyonları,
Üniversite ve Özel Sektöre Ait Sağlık Kuruluşları
|
İlgili Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
2.
Tüm sağlık kuruluşlarında şiddet mağduru kadınlara yönelik özel
birimlerin oluşturulması zorunlu hale getirilmelidir. Bu birimlerde hekim
ve hemşire gibi sağlık çalışanlarının yanı sıra kadına
yönelik şiddet konusuna duyarlı sosyal hizmet uzmanı ve psikologların
çalışması sağlanmalıdır. Bu birimde çalışanların kadına yönelik şiddeti
tanıma, ve şiddet gören kadına yönelik hizmet veren mekanizmaları harekete
geçirebilmek için gerekli bildirimi yapmaları sağlanmalıdır.
|
Sağlık
Bakanlığı, Üniversite
ve özel Sektöre Ait Sağlık Kuruluşları
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
3.
Aile planlaması hizmetleri başta olmak üzere bütün üreme sağlığı
hizmetlerinin özellikle birinci basamak sağlık kuruluşlarında
kadınlar için ücretsiz, ulaşılabilir ve kaliteli bir şekilde verilmesi
sağlanmalıdır.
|
Sağlık
Bakanlığı
|
|
HUKUK
|
|
|
1."Çerçeve
Eşitlik Yasası"nın ivedilikle çıkarılması gerekmektedir.
|
Adalet
Bakanlığı
|
Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Üniversiteler
ve ilgili Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları
ile Sivil Toplum Kuruluşları
|
2. Anayasamızın "Kanun önünde eşitlik" başlıklı
10. maddesine göre; "Herkes, dil, ırk, renk, cinsiyet,
siyasi düşünce, felsefi inanç, din,
mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin kanun önünde
eşittir.
(Ek
fıkra:7/5/2004-5170/l.md; Kadınlar
ve erkekler eşit haklara sahiptir.Devlet, bu eşitliğin yaşama geçirilmesini
sağlamakla yükümlüdür.. hükmünün
gereği olarak devlet bu amir hükmü hayata geçirecek başta yasal düzenlemeler olmak üzere gerekli
her türlü tedbiri almalıdır.
|
Adalet
Bakanlığı
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
3.
Yürürlükteki mevzuatımızdaki kadın-erkek eşitliğini zedeleyen düzenlemelerin
ayıklanması yönünde gerekli çalışmaların yapılması gerekmektedir.
|
Adalet
Bakanlığı
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal
Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Üniversiteler ve İlgili Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları ile
Sivil Toplum Kuruluşları
|
4.
4320 sayılı Ailenin Korunmasına Dair Kanun'un 1. maddesinde geçen
"kusurlu eş" ibaresinin "şiddet uygulayan birey"
şeklinde düzeltilmesi; hakimin anılan yasa kapsamında hükmedebileceği
tedbirlere ilişkin olarak yasanın 1. maddesinin (f) bendinde geçen "ortak
konut" ibaresinin yanına "veya şiddete maruz kalan bireyin işyerine
gelmemesi" ibaresinin de eklenmesinin, ayrıca 4320
sayılı Kanunun korunma kapsamına mahkemece ayrılık kararı verilen veya yasal olarak ayrı yaşama
hakkı olan eşlerden birinin veya
çocuklarının da dahil edilmesinin ve mahkemenin vermiş olduğu tedbir hükmünün infazına ilişkin
icra işlemlerinin de harçtan muaf tutulması yönünde yasal düzenleme
yapılmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
|
Adalet
Bakanlığı
|
Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Üniversiteler
ve İlgili Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları
ile Sivil Toplum Kuruluşları
|
5.
Mevcut yasalarımızda halen kadın bedenini kontrol altında tutmayı
amaçlayan, kadının insan haklarının ihlaline neden olan hukuki düzenlemeler
ivedilikle yapılmalıdır.
|
Adalet
Bakanlığı
|
Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Üniversiteler
ve İlgili Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları
ile Sivil Toplum Kuruluşları
|
6.
Siyasi Partiler Yasasında kadınların siyasete katılımını destekleyen düzenlemeler
yapılmalıdır.
|
Adalet
Bakanlığı
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal
Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Siyasi
Partiler, Üniversiteler ve İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları
ile Sivil Toplum Kuruluşları
|
7.
"Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü Ayni ve
Nakdi Yardım Yönetmeliğinde "sivil toplum kuruluşları tarafından
açılmış olan sığınma evlerinde kalan kadınlara kaldıkları süre
içinde ayni ve maddi yardım konusunda gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.
|
Sosyal
Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
|
C. TÖRE/NAMUS
CİNAYETLERİ KONUSUNDAKİ ÇÖZÜM ÖNERİLERİNİN YAŞAMA GEÇİRİLMESİNDE KOORDİNELİ
ÇALIŞMASI GEREKEN KURUMLAR
ÖNERİLER
|
SORUMLU KURUM
|
İŞBİRLİĞİ YAPILACAK
KURUM/ KURULUŞ
|
KORUYUCU VE ÖNLEYİCİ TEDBİRLER
|
1. Sistematik bir zihniyet
dönüşümü için ders kitaplarında,
günlük konuşmalarda, görsel ve yazılı basında, sinema filmlerinde hatta akademik çalışmalarda, vaaz ve
hutbelerde kullanılan
geleneksel cinsiyet rol ve kalıplarını erkek egemen zihniyetin hakim olduğu toplumsal yapının yarattığı olumsuzlukları vurgulayan bir söylem geliştirilmelidir.
|
Milli Eğitim Bakanlığı, Kültür
1 ve Turizm
Bakanlığı, Türk Dil . Kurumu, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, Yüksek Öğrenim Kurulu, Diyanet İşleri Başkanlığı
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar
Genel Müdürlüğü, Üniversiteler ve İlgili Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları ile Sivil Toplum
Kuruluşları, Görsel-İşitsel Medya Kuruluşları (Ulusal, Bölgesel ve Yerel)
|
2. Diyanet İşleri Başkanlığı,
töre/namus
cinayetlerinin önlenmesi konusunda; toplumu bilinçlendirmek üzere hutbe ve vaazlar vermeli, yazılı ve görsel
yayınlar yapmalı ve çeşitli etkinlikler düzenlemelidir. Bu etkinliklerinde Diyanet
İşleri Başkanlığı geleneksel
cinsiyet rol ve kalıplarını, ataerkil yapının yarattığı olumsuzlukları
vurgulayan ahlaki söyleme sahip bir dil kullanmalıdır.
|
Diyanet İşleri Başkanlığı
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel
Müdürlüğü, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
3. Töre/namus cinayetleri
konusunda Devlet, sivil
toplum kuruluşları ve yerel yönetimler ortak kampanyalar düzenlemelidir. Bu kampanyalarda
kadınların yanı sıra erkeklerin de şiddete karşı bilinç yükseltici eğitim almaları
sağlanmalıdır. Erkek ve kadınların alternatif davranış biçimleri
geliştirmelerine destek
veren programlar oluşturulmalı, kendini ifade yollarını bulmak ve iletişim kurma olanaklarını artırmak
için sorun çözme tekniklerini anlatan
programlar geliştirilmelidir.
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü
|
Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Üniversiteler
ve îlgili Tüm
Kamu Kurum ve Kuruluşları ile Sivil Toplum Kuruluşları, Görsel-İşitsel Medya
Kuruluşları (Ulusal, Bölgesel ve Yerel)
|
4.
Töre/namus cinayetlerinin önlenmesine yönelik bilgilendirici spot filmlerin
üretilerek, görsel medyada sık aralıklarla gösterilmesi sağlanmalıdır.
|
Kadının Statüsü Genel
Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü
|
Üniversiteler
ve İlgili Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları ile Sivil Toplum Kuruluşları,
Televizyon Kuruluşları (Ulusal, Bölgesel ve Yerel)
|
KURUMSAL HİZMETLER
|
|
|
1.
Töre ve namus konusunda toplumda yerleşik ön kabullerin veya geleneksel anlayışın tersine çevrilmesi sağlanmalıdır.
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları
|
Üniversiteler,
Sivil Toplum Kuruluşları, Görsel-işitsel Medya Kuruluşları (Ulusal,
Bölgesel ve Yerel)
|
2.
Devletin yasalardan ve uluslararası sözleşmelerden doğan yükümlülükler doğrultusunda
gerekli düzenlemeleri yapması, yasalardaki anlayış değişikliğinin
uygulamaya yansıtılabilmesi
için gerekli mesleki eğitim çalışmalarının
yapılması ve yasaların sıfır toleransla uygulanması sağlanmalıdır.
|
Adalet
Bakanlığı, Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile
ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Sosyal Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu
Genel Müdürlüğü,Üniversiteler
|
İlgili
Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları, Sivil Toplum Kuruluşları, Görsel-İşitsel Medya Kuruluşları (Ulusal, Bölgesel ve
Yerel)
|
3. Ülke çapında ilgili
tüm sivil ve resmi kuruluşları
kapsayacak "2006-2010 Töre/ Namus Cinayetlerinin önlenmesine Yönelik Eylem Planı" hazırlanmalı ve uygulamaları
takip edilmelidir.
|
Kadının Statüsü Genel
Müdürlüğü
|
İlgili Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları, Yerel Yönetimler, Üniversitelerin Kadın Sorunları Araştırma Merkezleri, Sivil Toplum
Kuruluşları
|
4.
Ülke genelinde 24 saat hizmet verecek ücretsiz "ALO ŞİDDET HATTI”
oluşturulmalıdır. Bu hatlarda şiddet konusunda
eğitim almış personelin görev yapması sağlanmalıdır.
|
Sosyal Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü
|
İçişleri Bakanlığı,
Adalet Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Üniversite ve özel Sektöre Ait Sağlık Kuruluşları, Barolar
|
5.
Töre/namus cinayetlerinin önlenmesine yönelik olarak yerel düzeyde Valilik,
Emniyet, Jandarma, Belediye, Müftülük, Üniversite, sivil
toplum kuruluşlarının temsilcilerinin katılımıyla komiteler oluşturulmalıdır.
|
Valilikler
|
İl Emniyet Müdürlüğü, İl Jandarma Komutanlığı, Belediyeler, Müftülük,
Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
6.
Töre/namus cinayetleri konusunda ulusal düzeyde veriler bulunmamaktadır.
Mevcut veriler
de sağlıklı ve yeterli değildir. Bu nedenle
bu konularla ilgili Bakanlıkların sağlıklı veri oluşturabilmeleri için
toplanacak verilere yönelik
standart soru formları hazırlanarak
sonuçları tek elde (Türkiye İstatistik Kurumu) toplanmalı ve kadına yönelik
şiddet konusunda oluşturulacak veriler ulusal veri tabanına entegre
edilmelidir.
|
Türkiye
İstatistik Kurumu
|
İlgili Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları,
Yerel Yönetimler, Üniversitelerin Kadın Sorunları Araştırma
Merkezleri, Sivil Toplum Kuruluşları
|
7.
Töre/namus cinayetlerinin nedenlerine, sonuçlarına, maliyetine ve önleme yöntemlerine ilişkin projelerin üretilmesi ve
gerçekleştirilmesi yönünde ilgili kuruluşlara destek verilmelidir.
|
Devlet Planlama Teşkilatı,Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel
Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü
|
Yerel
Yönetimler, Üniversiteler, Sivil Toplum Kuruluşları
|
8.
Kadın ve erkek arasındaki eşitsizliklerin giderilebilmesi için kadının her
alanda güçlendirilmesi gerekmektedir. Bu amaçla üniversitelerin
Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezlerinin
teşvik edilerek, araştırma yapmaları ve yayınlamaları sağlanmalıdır.
|
Üniversiteler
|
Devlet Planlama
Teşkilatı, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Kadının Statüsü Genel
Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü
|
EĞİTİM
|
|
|
1. Özellikle ekonomik
yönden geri, geleneksel değerlerin hakim
olduğu kırsal bölgelerde kız çocuklarının eğitime katılmaların sağlamaya yönelik olarak yatılı kız
bölge okullarının (ilköğretim ve ortaöğretim)
açılması ve yaygınlaştırılması gerekmektedir.
|
Milli Eğitim Bakanlığı
|
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Valilikler, Yerel
Yönetimler, Özel Sektör Kuruluşları,
Sivil Toplum Kuruluşları
|
D. MEDYA VE ŞİDDET
KONUSUNDAKİ ÇÖZÜM ÖNERİLERİNİN YAŞAMA GEÇİRİLMESİNDE KOORDİNELİ ÇALIŞMASI
GEREKEN KURUMLAR
ÖNERİLER
|
SORUMLU KURUM
|
İŞBİRLİĞİ
YAPILACAK
KURUM/ KURULUŞ
|
1. Ülkemizde mevcut
medya hukukunun öncelikle 3986
Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınlarına İlişkin Kanunun ile bu Kanuna uygun olarak çıkarılan
Yönetmeliklerin teknolojik gelişmelere uygun olarak güncelleştirilmesi
"cinsiyet ayrımcılığı", "çocuk istismarı" ve
"şiddet" içerikli yayınlara uygulanan müeyyidelerin
caydırıcılıktan uzak kaldığı göz önünde
bulundurularak yaptırım gücünün arttırılmasına ve güncelliklerini yitirmeden
uygulanabilmelerine yönelik düzenlemelerin yapılması, uygulanabilir bir
mevzuatın yaratılması,
|
TBMM, İlgili Devlet
Bakanlığı RTÜK
|
İlgili
Kurum ve Kuruluşlar,
|
2. Avrupa Birliği
Müktesebatının üstlenilmesine ilişkin (24 Temmuz 2003 tarih ve 25178
Mükerrer sayılı Resmi Gazete) Türkiye Ulusal Programında Kültür ve Görsel
İşitsel Politikanın öncelikler bölümünde de yer alan; küçüklerin ve insan
onurunun korunmasında güçlü ve etkili bir seviyenin elde edilmesine yönelik
ulusal çerçeveleri geliştirerek Avrupa görsel-işitsel ve bilgi
hizmetleri endüstrisinin rekabet
edebilirliğinin geliştirilmesi
hakkındaki 24 Eylül 1998 tarihli Konsey
Tavsiye Kararı (31998H0560) Yeni medya hizmetlerinin gelişimi çerçevesinde
öz-denetimin rolü hakkındaki 27 Eylül 1999 tarihli Konsey Sonuç Kararı (31999Y 1006(02) ilişkin olarak yayın
kuruluşlarının kendi öz-denetim birimlerini kurarak bir an önce kamusal
yayıncılığın gereği kendi sorumlu yayıncılık ilkelerini yerleştirmeleri,
|
Yazılı ve Görsel-işitsel
Medya Kuruluşları,(Kamu-Özel Ulusal Bölgesel
ve Yerel), Yazılı Basın, Bilgi Hizmetleri ve Haber Ajansları
|
Avrupa
Birliği Genel Sekreterliği İlgili Kurum ve Kuruluşlar
|
3. Yayın planlamasında,
yayın genel akışı içinde,yayın
içeriğinde, çocuk istismarı ile cinsiyet ayırımı, şiddet, pornografi,
kadını küçültücü, incitici ve önyargılı yayınların yapılmaması için yayın
kanallarının kendi "ETİK” değerlerini yerleştirmeleri ve yayın kimliğini öne çıkarmalarının sağlanması,
|
Yazılı ve Görsel-işitsel
Medya Kuruluşları,(Kamu-Özel Ulusal Bölgesel
ve Yerel), Yazılı Basın, Bilgi Hizmetleri ve Haber Ajansları
|
İlgili
Kurum ve Kuruluşlar
|
4. Özellikle radyonun
yaygın gücü ve tüm ailenin birlikte olduğu, televizyon izlediği saatlerde ve yayının genel akışında
"Çocuk programları" özellikle "REKLAM KUŞAKLARI”nda çocuk istismarının önlenmesi,
|
Yazılı ve Görsel-işitsel
Medya Kuruluşları,(Kamu-Özel Ulusal Bölgesel
ve Yerel), Bilgi Hizmetleri ve Haber
Ajansları
|
İlgili
Kurum ve Kuruluşlar
|
5. Tüm yayın kanallarında,
yayın içeriği ve planlamasında; evde ve çalışan kadına yönelik hedef
kitlesi belirlenen, kadının toplumsal dönüşümünü sağlayacak, bilgilendirici
programların öne çıkarılarak çok sayıda izleyiciye, kadına ulaşması için
izlenebilirliği yüksek zaman diliminin belirlenmesi, uygulanması,
|
Yazılı ve Görsel-işitsel
Medya Kuruluşları,(Kamu-Özel Ulusal Bölgesel
ve Yerel), Bilgi Hizmetleri ve Haber
Ajansları
|
Kadının Statüsü Genel
Müdürlüğü, Aile ve Sosyal
Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Üniversiteler Kadın Araştırma ve
Uygulama Merkezleri, İlgili Sivil Toplum Kuruluşları,
|
6. Mevcut Yasa kapsamında,
televizyonlarda Radyo ve Televizyon Üst Kurulu tarafından yayından kaldırılan programlar yerine şiddete karşı duyarlılığı artırıcı, kaliteli ve
olumlu mesajlar veren eğitici ikame programların oluşturulması konusunda
çalışmalar yapılması,
|
RTÜK, Görsel Medya
Kuruluşları, (Kamu-Özel Ulusal Bölgesel ve Yerel), Bilgi Hizmetleri
|
İlgili Kamu Kurum ve
Kuruluşları
|
7. Başta program yapım ve yöneticileri
olmak üzere televizyon programlarının üretiminin her aşamasında yer alan
medya çalışanlarının "şiddete" ilişkin duyarlılıklarını arttırıcı
"Toplumsal Cinsiyet
Eşitliği" eğitimi
almalarının sağlanması,
|
Yazılı ve Görsel Medya Kuruluşları;( Kamu ve Özel Ulusal, Bölgesel ve Yerel) )Yayın
Kuruluşları,
|
Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü
|
8. İzleyiciye medya karşısında "farkındalık" kazandırılması ve bilinçli izleyiciler (öncelikle ebeveynler)
oluşturulması konusunda çalışmalar yapılması ve izleyiciye medya okuryazarlığının kazandırılması için eğitim programlarının
düzenlenmesi,
|
RTÜK, Yazılı ve
Görsel-işitsel Medya Kuruluşları,(Kamu-Özel
Ulusal Bölgesel ve Yerel), Bilgi Hizmetleri ve Haber Ajansları
|
İlgili Kamu Kurum ve Kuruluşları Sivil Toplum
Örgütleri
|
9.Ülkemizde medyada karar mekanizmalarında cinsiyetçiliğin ortadan kaldırılması ve eşitliğin sağlanması,
|
Yazılı ve Görsel-işitsel
Medya Kuruluşları,
(Kamu ve Özel Ulusal,
Bölgesel, Yerel Yayın Kuruluşları), Haber Ajansları Basın
Meslek Örgütleri
|
|
10. Medyanın kadın ve çocuğa yönelik "şiddetin" pekiştirilmesi ve ortadan
kaldırılmasına ilişkin etkisini araştıran ve günümüzde büyük eksiklik olan araştırmaların yapılması
|
RTÜK,
Görsel-işitsel Medya Kuruluşları, (Kamu ve Özel Ulusal, Bölgesel, Yerel Yayın Kuruluşları)
|
Üniversiteler, Sivil
Toplum Kuruluşları, Kadının
Statüsü Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel
Müdürlüğü, TÜİK, TRT,
|
11. Sivil Toplum Kuruluşlarının "Medya
İzleme Grupları" oluşturması ve medyanın günü gününe izlenmesi
oto kontrolün sağlanması,
|
Basın Meslek örgütleri, Sivil Toplum örgütleri
|
İlgili kuruluşlar
|
|