TEBLİĞ Para-Kredi
ve Koordinasyon Kurulundan: TÜRK ÜRÜNLERİNİN YURTDIŞINDA MARKALAŞMASI,
TÜRK MALI İMAJININ YERLEŞTİRİLMESİ VE
TURQUALITY®’NİN DESTEKLENMESİ HAKKINDA TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2006/4) Bu Tebliğ, 27/12/1994 tarihli ve
94/6401 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren "İhracata
Yönelik Devlet Yardımları Kararı"na dayanılarak hazırlanan Para-Kredi ve
Koordinasyon Kurulu’nun 11/5/2006 tarihli ve 2006/7 sayılı Kararına istinaden
hazırlanmıştır. BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam ve Tanımlar Amaç MADDE
1 – (1) Bu Tebliğde belirtilen kriterler çerçevesinde,
İhracatçı Birlikleri, Üretici Dernekleri, Üretici Birliklerinin, sektörlerinin
yurtdışında tanıtımı amacıyla gerçekleştirecekleri harcamalara ilişkin
giderler, Türkiye’de ticari ve/veya sınai faaliyette bulunan şirketlerin
ürünlerinin markalaşması amacıyla gerçekleştirecekleri faaliyetlere ilişkin
giderler ile İhracatçı Birliklerinin TURQUALITY® Programı
kapsamında firmalara yurt içinde ve yurt dışında markalaşma sürecinde
vereceği desteklere ilişkin harcamalar, Türk markalarının pazara giriş ve
tutunmalarına yönelik gerçekleştireceği her türlü faaliyet ve
organizasyonlara ilişkin giderler ile olumlu Türk malı imajının oluşturulması
ve yerleştirilmesi için yurt içinde ve yurt dışında gerçekleştireceği her
türlü harcamaların uluslararası kurallara göre Destekleme ve Fiyat İstikrar
Fonu’ndan karşılanması amaçlanmaktadır. Kapsam MADDE
2 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki desteklerden, İhracatçı
Birlikleri, Üretici Dernekleri, Üretici Birlikleri, Türkiye’de ticari ve/veya
sınai faaliyette bulunan şirketler
yararlandırılabilir. Tanımlar MADDE
3 – (1) Bu Tebliğde geçen; Müsteşarlık : Dış Ticaret
Müsteşarlığını (DTM), Birlik : Dış Ticaret
Müsteşarlığının bağlı kuruluşu olan İhracatçı Birliklerini, Üretici Derneği : Aynı imalat
dalında faaliyette bulunan üretici şirketlerin kurduğu dernekleri, Üretici Birliği : Aynı imalat
dalında faaliyette bulunan üretici şirketlerin kurduğu birlikleri, Kuruluş : İhracatçı Birlikleri,
Üretici Dernekleri ve Üretici Birliklerini, Dış Ticaret Sermaye Şirketi
(DTSŞ) : Dış Ticaret Müsteşarlığı tarafından "Dış Ticaret Sermaye
Şirketi" statüsü verilmiş şirketleri, Sektörel
Dış Ticaret Şirketi (SDŞ) : Dış Ticaret Müsteşarlığı tarafından "Sektörel Dış Ticaret Şirketi" statüsü verilmiş
şirketleri, Şirket : Türk Ticaret Kanunu
hükümleri çerçevesinde ticari ve/veya sınai faaliyette bulunan şirketler, Dış
Ticaret Sermaye Şirketleri (DTSŞ) ile Sektörel Dış
Ticaret Şirketlerini (SDŞ), TURQUALITY®
Sertifikası : 22/12/2004 tarihli ve 25678 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İhracat 2004/14 sayılı "TURQUALITY® Sertifikasının
Düzenlenmesine İlişkin Tebliğ"de belirtilen logoyu, TURQUALITY® Programı :
TURQUALITY®nin ülkemizin rekabet
avantajını elinde bulundurduğu markalaşma potansiyeli olan ürün gruplarının
üretiminden pazarlamasına, satışından satış sonrası verilen hizmetlere kadar
bütün süreçleri kapsayan bir destek sistemi haline getirilmesi ve böylece
Program kapsamındaki şirket markalarının konumlandırılması, konumlarının
güçlendirilmesi ve bu markaların uluslararası pazarlara çıkışlarının
hızlandırılması ile uluslararası pazarlarda Türk malı imajının oluşturulması
ve yerleştirilmesini amaçlayan programı, Marka : 556 sayılı Markaların
Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca, bir teşebbüsün mal ve
hizmetlerini bir başka teşebbüsün mal veya hizmetlerinden ayırt etmeyi
sağlaması koşuluyla, kişi adları dahil, özellikle sözcükler, şekiller,
harfler, sayılar, malların biçimi veya ambalajları gibi çizimle
görüntülenebilen veya benzer biçimde ifade edilebilen, baskı yoluyla
yayınlanabilen ve çoğaltılabilen her türlü işaretleri, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM TURQUALITY® Komitesi,
Çalışma Grupları ve Sekretarya MADDE
4 – (1) TURQUALITY® Komitesi : Müsteşarlığın
bağlı bulunduğu Bakanın başkanlığında Müsteşarlık, Türkiye İhracatçılar
Meclisi (TİM), İhracatçı Birlikleri, İhracatçı Birlikleri Genel
Sekreterlikleri temsilcileri ile konusunda uzman kişilerden oluşur. (2) Söz konusu Komite, TURQUALITY®
destek programı kapsamına alınacak şirketler ile TURQUALITY®
Sertifikası verilecek markalarının tespiti hususunda yetkilidir. (3) Anılan Komitenin teşkili ile
çalışma usul ve esasları Müsteşarlık tarafından belirlenir ve sekretarya görevi
Müsteşarlık tarafından yürütülür. MADDE
5 – (1) TURQUALITY® Çalışma Grubu :
Müsteşarlık, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), İhracatçı Birlikleri,
İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterlikleri temsilcileri ile konusunda uzman
kişilerden oluşur. (2) TURQUALITY®
Çalışma Grubu; TURQUALITY® Programının teknik çalışmaları ile
uygulamasını yürütür. TURQUALITY® destek programı kapsamına
alınacak şirketler ile TURQUALITY® Sertifikası verilecek
markalarının seçimi konularında TURQUALITY® Komitesi’ne istişari nitelikte görüş bildirir. MADDE
6 – (1) TURQUALITY® Sektörel
Çalışma Grubu : Müsteşarlık, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), İhracatçı
Birlikleri, İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterlikleri temsilcileri ile
konusunda uzman kişilerden oluşur. (2)
TURQUALITY® Sektörel Çalışma Grubu;
kuruldukları sektörle ilgili TURQUALITY® Programının teknik
çalışmalarını yürütür ve TURQUALITY® Çalışma Grubuna istişari nitelikte görüş bildirir. MADDE
7 – (1) Bu Tebliğin 5 ve 6 ncı
maddelerinde düzenlenen Çalışma Gruplarının teşkili ile çalışma usul ve
esasları Müsteşarlık tarafından belirlenir ve sekretarya
görevi TURQUALITY® Sekretaryası
tarafından yürütülür. MADDE
8 – (1) TURQUALITY® Sekretaryası
: TURQUALITY® Programının uygulanması konusundaki gerekli
çalışmaları yürütmek ve koordinasyonu sağlamak amacıyla istihdam edilen
elemanlardan teşkil eder. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Desteklenecek Faaliyetler I-
İhracatçı birlikleri, üretici dernekleri/birliklerinin desteklenmesi: MADDE
9 – (1) Müsteşarlık tarafından destek kapsamına alındığı
tarihten sonra; a) Birliklerin, iştigal sahasına
giren ürünlerinin yurtdışı pazarlarda markalaşması amacıyla gerçekleştirecekleri
tanıtım, reklam ve pazarlama (görsel ve yazılı tanıtım, show,
defile, ülke imaj kampanyası, pazar araştırması, sponsorluk, marka-promosyon
ajansı, stratejik danışmanlık giderleri vb.) faaliyetlerine ilişkin
harcamaları, %80 oranında ve yıllık en fazla 250.000 ABD Doları, b) Üretici Dernekleri ve Üretici
Birliklerinin, ilgili oldukları üretim alanında yer alan ürünlerinin yurtdışı
pazarlarda markalaşması amacıyla gerçekleştirecekleri görsel ve yazılı
tanıtım, show, defile, ülke imaj kampanyası, pazar araştırması,
sponsorluk, marka-promosyon ajansı, stratejik danışmanlık gibi tanıtım,
reklam ve pazarlama faaliyetlerine ilişkin harcamaları, %50 oranında ve
yıllık en fazla 100.000 ABD Doları, desteklenir. II-
Marka destek programı kapsamına alınan şirketlerin desteklenmesi: MADDE
10 – (1) Şirketlerin, Müsteşarlık tarafından marka destek
programı kapsamına alındığı tarihten sonra;
a) Destek kapsamına alınan
markalarının tescili ve korunmasına ilişkin olarak gerçekleştirecekleri
giderleri, %50 oranında ve yıllık en fazla 50.000 ABD Doları, b) Projelerinde hedef pazarlar
olarak belirtecekleri ülkelerde destek kapsamına alınan markaları ile ilgili
olarak gerçekleştirecekleri tanıtım, reklam ve pazarlama faaliyetlerine
(görsel ve yazılı tanıtım, show, defile, ülke imaj
kampanyası, showroomdaki ürün tanıtımı, pazar
araştırması, sponsorluk, marka-promosyon ajansı, zincir marketlerin raflarına
girebilmek için bir defaya mahsus ödenen listeleme bedeli, periyodik mağaza
dergilerinde yer alma, stratejik danışmanlık giderleri vb.) ilişkin
harcamaları, %50 oranında ve yıllık en fazla 300.000 ABD Doları, c) Projelerinde hedef pazarlar
olarak belirtecekleri ülkelerde destek kapsamına alınan markaları ile ilgili
olarak açtıkları ve/veya açacakları yurtdışı birimlere (satış sonrası servis
hizmeti vermek üzere açılan birimler dahil) ilişkin kira, demirbaş, hizmet
harcamaları ile anılan birimlerin kiralanmasına yönelik hukuki danışmanlık
giderleri, %50 oranında ve yıllık en fazla 300.000 ABD Doları, Yurtdışı birimlerden mağaza
açılması amacıyla gerçekleştirecekleri uygun mahal araştırmasına yönelik
danışmanlık ve belediye giderleri ile açtıkları ve/veya açacakları mağazalara
ilişkin konsept mimari çalışmaları ve dekorasyon
giderleri %50 oranında ve yıllık en fazla 200.000 ABD Doları, ç) Projelerinde hedef pazarlar
olarak belirtecekleri ülkelerde faaliyet gösteren ve farklı markaların
kendilerine ait reyonlarda satıldığı büyük mağazalarda veya gıda ürünleri
için marketlerde sadece destek kapsamına alınan markalı ürünlerinin satılması
amacıyla kiraladıkları ve/veya kiralayacakları reyon/gondol/satış alanlarına
(floor display) ilişkin
kira, komisyon, hizmet harcamaları, %50 oranında ve yıllık en fazla 200.000
ABD Doları, d) Projelerinde hedef pazarlar
olarak belirtecekleri ülkelerde destek kapsamına alınan markalı ürünlerinin
satışı amacıyla açtıkları ve/veya açacakları showroomlar
ve/veya farklı markaların satıldığı showroomlarda yeralan ürünlerine ilişkin ödeyecekleri dekorasyon, kira
ve/veya komisyon harcamaları, %50 oranında ve yıllık en fazla 200.000 ABD
Doları, e) Ürünleri ile ilgili olarak
Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK), Avrupa Akreditasyon Birliği (EA) üyesi veya bu Birliğin
Karşılıklı Tanıma Anlaşması (MLA) yaptığı akreditasyon
kuruluşlarının akredite ettiği belgelendirme
kuruluşlarından alacağı çevre ve kalite belgeleri ile insan can, mal emniyeti
ve güvenliğini gösterir işaretlere ilişkin harcamaları, %50 oranında ve yıllık en fazla 50.000 ABD Doları, f) Destek kapsamına alınan
markaları ile ilgili olarak franchise vermeleri
halinde, franchising sistemi ile yurt dışında
açılacak ve faaliyete geçirilecek yıllık en fazla 10 mağazaya ilişkin
dekorasyon harcamaları, mağaza başına %50 oranında ve en fazla 50.000 ABD
Doları, g) Destek kapsamına alınan
markaları ile ilgili olarak modelizm (kalıp ebat
setleri), moda ve trendler ile ürün ve ambalaj tasarımı konularında satın
alacakları danışmanlık giderleri, %50 oranında ve yıllık en fazla 100.000 ABD
Doları, desteklenir. III- TURQUALITY®
destek programı kapsamına alınan şirketlerin desteklenmesi MADDE
11 – (1) TURQUALITY® Komitesi tarafından
TURQUALITY® destek programı kapsamına alınan şirketlerin; a)
Patent, faydalı model ve endüstriyel tasarım tesciline ilişkin harcamaları
ile TURQUALITY® Sertifikasını haiz markalarının yurtdışında
tescili ve korunmasına ilişkin giderleri, b) Ürünlerine yönelik olarak Türk
Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK), Avrupa Akreditasyon Birliği (EA) üyesi veya bu Birliğin
Karşılıklı Tanıma Anlaşması (MLA) yaptığı akreditasyon
kuruluşlarının akredite ettiği belgelendirme
kuruluşlarından alacağı çevre ve kalite belgeleri ile insan can, mal emniyeti
ve güvenliğini gösterir işaretlere ilişkin sertifikasyon giderleri, c) TURQUALITY®
Sertifikasını haiz markalı ürünleriyle ilgili olarak istihdam edilen
moda/endüstriyel ürün tasarımcısı giderleri, ç) TURQUALITY®
Sertifikasını haiz markalı ürünleriyle ilgili olarak projelerinde hedef
pazarlar olarak belirtecekleri ülkelerde gerçekleştirilen reklam, tanıtım,
basın-halkla ilişkiler, sponsorluk, web sitesi tasarımı, pazar araştırması,
zincir marketlerin raflarına girebilmek için bir defaya mahsus ödenen
listeleme bedeli, periyodik mağaza dergilerinde yer alma, doğrudan pazarlama
(direct mailing) gibi
alternatif pazarlama faaliyetleri ile çağrı merkezi (call
center) hizmeti satın alınmasına yönelik giderleri,
d) TURQUALITY®
Sertifikasını haiz markalı ürünleriyle ilgili olarak projelerinde hedef
pazarlar olarak belirtilen ülkelerde açtıkları/açacakları; 1) Mağazalara ilişkin uygun mahal
araştırmasına yönelik danışmanlık, konsept mimari
çalışmaları, dekorasyon, demirbaş, kira harcamaları ile mağazanın
kiralanmasıyla ilgili hukuki danışmanlık ve belediye giderleri, 2) Ofis, depo, showroom, satış sonrası servis vb. yurtdışı birimlerine
ilişkin kira, dekorasyon, demirbaş, komisyon giderleri ile farklı markaların
satıldığı showroom/büyük mağaza (department store), hipermarketlerde kiraladıkları reyon/showroom/gondol/satış
alanlarına (floor display)
ilişkin kira, dekorasyon, hizmet ve/veya komisyon harcamaları, 3) Franchise
vermeleri halinde, franchising sistemi ile yurt
dışında açılacak ve faaliyete geçirilecek mağazalara ilişkin dekorasyon
giderleri, e) Kurumsal kimlik oluşturulması,
stratejik şirket yapılandırılması, kalite kontrol sistemi oluşturulması, numune
tesis yapılandırılması, moda ve trendler, ürün ve ambalaj tasarımı, modelizm (kalıp ebat setleri) satın alma ve tedarik,
stratejik pazarlama, perakende operasyonlar, şirket kuruluşu, mağaza açılması
ve işletilmesi, uluslararası ihracat ve hukuk, maliyet muhasebesi, risk
yönetimi, müşteri ilişkileri yönetimi (CRM), bilgi-işlem gibi uluslararası
pazarlarda rekabet avantajını artırıcı diğer her türlü iş yönetimi kapsamında
satın alacakları danışmanlık giderleri, % 50 oranında desteklenir. IV-
TURQUALITY® programının desteklenmesi MADDE
12 – (1) Birliklerin TURQUALITY® Programının
yürütülmesi konusunda; a) Marka/TURQUALITY®
destek programı kapsamına alınacak/alınan şirketlerin iş yönetimi kalitesi, operasyonel
mükemmellik düzeyi ve markalaşma potansiyellerinin belirlenmesi,
performanslarının izlenmesi, program ve program kapsamındaki faaliyet ve
işlemleri ile harcama belgelerinin içeriği, doğruluğu, rayicine uygunluğu vb.
hususlar ile TURQUALITY® Programı kapsamında yapılan faaliyetlerle
ilgili gerçekleştireceği her türlü denetim ve danışmanlık giderleri, b) Marka/TURQUALITY®
destek programı kapsamına alınan şirketlere yönelik olarak ürün ve üretim
süreçlerinin iyileştirilmesi, operasyonel
mükemmellik, stratejik konumlandırma-planlama, pazar haberdarlığı, pazarlama,
markalaşma, perakendecilik, halkla ilişkiler, iletişim, reklam, vb konularda
gerçekleştireceği eğitim, seminer, rehberlik, danışmanlık vb. faaliyetlerine
ilişkin giderleri, c) TURQUALITY®
Programının pazara giriş ve iletişim stratejisi kapsamında olumlu Türk malı
imajının oluşturulması ve yerleştirilmesi için yurtiçi ve yurtdışında
gerçekleştireceği her türlü halkla ilişkiler faaliyetleri (PR), Türk
markalarının pazara giriş ve tutunmalarına yönelik gerçekleştireceği her
türlü organizasyonlara ilişkin giderler ile pazar istihbaratı, pazar
haberdarlığı, ulusal ve uluslararası iş ilişkileri ağı (networking),
sponsorluk vb. giderleri, ç) TURQUALITY®
Programın kurumsallaştırılması ve TURQUALITY® Sekretaryasına
yönelik giderleri ile eleman istihdamı ve eğitimine ilişkin harcamaları, d) TURQUALITY®
Programının stratejisinin güncellenmesi, yenilenmesi, geliştirilmesi,
uygulanması ve program kapsamında yapılacak stratejik çalışmalara ilişkin
harcamaları ile bu konularda gerçek ya da tüzel
kişilerden satın alacağı danışmanlık giderleri, yıllık en fazla 35 milyon ABD Doları ve %100 oranında
desteklenir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Destek Kapsamına Alınma İhracatçı
birlikleri, üretici dernekleri/birliklerinin destek kapsamına alınması MADDE 13 – (1) Bu Tebliğin 9
uncu maddesinde düzenlenen destek unsurlarından yararlanmak için
Kuruluşların, iştigal sahasına giren ürünlerinin yurtdışı pazarlarda
markalaşma faaliyetleri ve bütçelerini içeren bir projeyle doğrudan
Müsteşarlığa müracaat etmesi ve söz konusu projenin Müsteşarlık tarafından
destek kapsamına alınması gerekmektedir. Şirketlerin
marka destek programı kapsamına alınması MADDE
14 – (1) Bu Tebliğin 10 uncu maddesinde düzenlenen destek
unsurlarından yararlanmak için, şirketlerin markalaşma faaliyetleri ve
bütçelerini içeren bir projeyle doğrudan Müsteşarlığa müracaat etmesi ve söz
konusu projenin Müsteşarlık tarafından destek kapsamına alınması
gerekmektedir. Şirketlerin
TURQUALITY® destek programı kapsamına alınması MADDE
15 – (1) Bu Tebliğin 11 inci maddesinde belirtilen destek
unsurlarından yararlanmak için şirketlerin markalaşma faaliyetleri ve
bütçelerini içeren bir projeyle doğrudan Müsteşarlığa müracaat etmesi ve
Müsteşarlık/TURQUALITY® Komitesi tarafından TURQUALITY®
destek programı kapsamına alınmasına karar verilmesi gerekmektedir. 2003/3
sayılı tebliğ çerçevesinde destek kapsamında bulunan şirket ve birliklerin
destek kapsamına alınması MADDE
16 – (1) 2003/3 sayılı "Türk Ürünlerinin Yurtdışında
Markalaşması ve Türk Malı İmajının Yerleştirilmesine Yönelik Faaliyetlerin
Desteklenmesi Hakkında Tebliğ çerçevesinde; a) Destek kapsamında bulunan
şirketlerin bu Tebliğin 10 uncu, b) TURQUALITY®
Sertifikası verilen şirketlerin bu Tebliğin 11 inci, c) TURQUALITY®
Programının yürütülmesi konusunda destek kapsamında bulunan
Birlik/Birliklerin bu Tebliğin 12 nci maddelerinde
belirtilen faaliyetlerine ilişkin harcamaları, Müsteşarlık tarafından 2003/3
sayılı Tebliğ kapsamında onaylanan projelerinde belirtilmiş olması kaydıyla,
bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde Resmî Gazete’de yayımlandığı tarihten
itibaren desteklenir. (2) Söz konusu şirket,
Birlik/Birliklerin bu Tebliğ kapsamında düzenlenen yeni destek unsurlarından
yararlandırılabilmesi için bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde revize edilmiş
projeleriyle Müsteşarlığa müracaat etmeleri gerekmektedir. Anılan projenin
Müsteşarlıkça onaylandığı tarihten itibaren revize edilmiş proje kapsamındaki
faaliyetler bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde desteklenir. MADDE
17 – (1) Müsteşarlık, kuruluş ve şirketler tarafından
destek kapsamına alınmak üzere ibraz edilen projelerin incelenebilmesi ve
anılan projelerin destek kapsamına alınabilmesini teminen
bu Tebliğin 12 nci maddesinin 1 inci fıkrasının (a)
bendi çerçevesinde denetim/danışmanlık firmalarının raporlarını talep
edebilir. BEŞİNCİ BÖLÜM Desteğin Başlangıç Tarihi, Süresi ve
Kapsamı Destek
başlangıç tarihi MADDE
18 – (1) Bu Tebliğin 9, 10 ve 11 inci maddelerinde
belirtilen desteğin başlangıç tarihi, kuruluş ve şirketlerin bu Tebliğin 13,
14 ve 15’inci maddeleri çerçevesinde TURQUALITY®
Komitesi/Müsteşarlık tarafından destek kapsamına alındığı tarihtir. MADDE
19 – (1) 2003/3 sayılı "Türk Ürünlerinin Yurtdışında
Markalaşması ve Türk Malı İmajının Yerleştirilmesine Yönelik Faaliyetlerin
Desteklenmesi Hakkında Tebliğ" çerçevesinde destek kapsamında bulunan
şirketler, TURQUALITY® Sertifikası verilen şirketler ile
TURQUALITY® Programının yürütülmesi konusunda destek kapsamında
bulunan Birlik/Birlikler için desteğin başlangıç tarihi, bu Tebliğin Resmî
Gazete’de yayımlandığı tarihtir. Desteğin
süresi MADDE
20 – (1) Bu Tebliğin; a) 9 ve 10 uncu maddelerinde
düzenlenen desteklerden, kuruluş ve şirketler, 13 ve 14 üncü maddeler
çerçevesinde destek kapsamına alındıkları tarihten itibaren dört yıl, b) 11 inci maddesinde düzenlenen
desteklerden, şirketler, 15 inci madde çerçevesinde destek kapsamına
alındıkları tarihten itibaren beş yıl, c) 10 uncu maddesinde düzenlenen
desteklerden, 2003/3 sayılı "Türk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması
ve Türk Malı İmajının Yerleştirilmesine Yönelik Faaliyetlerin Desteklenmesi
Hakkında Tebliğ" çerçevesinde destek kapsamında bulunan şirketler, bu
Tebliğin Resmî Gazete’de yayımlandığı tarihten itibaren dört yıl, ç) 11 inci maddesinde düzenlenen
desteklerden, 2003/3 sayılı "Türk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması
ve Türk Malı İmajının Yerleştirilmesine Yönelik Faaliyetlerin Desteklenmesi
Hakkında Tebliğ" çerçevesinde TURQUALITY® Sertifikası verilen
şirketler, bu Tebliğin Resmî Gazete’de yayımlandığı tarihten itibaren beş
yıl, süreyle yararlandırılabilir. MADDE
21 – (1) Bu Tebliğin 14 ve 16 ncı
maddeleri çerçevesinde marka destek programı kapsamına alınan şirketlerin
destek süresi sona ermeden 15’inci madde uyarınca TURQUALITY®
destek programı kapsamına alınması halinde, söz konusu şirketlerin Marka ve
TURQUALITY® destek programından bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde
yararlanabilecekleri toplam süre 72 ayı geçemez. Desteğin
kapsamı MADDE
22 – (1) Şirketler bu Tebliğin 10 ve 11 inci maddelerinde
düzenlenen destek unsurlarından, yurtiçi ve yurtdışı tescil belgesine sahip
en fazla iki markası için yararlandırılabilir. MADDE
23 – (1) Bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde bir
Holding/Şirketler Topluluğu bünyesinde yer alan en fazla üç şirket desteklenebilir. MADDE
24 – (1) Bu Tebliğin; a) 11 inci maddesinin 1 inci
fıkrasının (c) bendi kapsamında bir şirketin aynı anda desteklenecek
moda/endüstriyel ürün tasarımcısı sayısı 3’ü, b) 11 inci maddesinin 1 inci
fıkrasının (d) bendinin 1 inci alt bendi çerçevesinde; 1) Bir şirketin desteklenecek mağaza
sayısı bir yıl içerisinde 10 (on), destek süresi boyunca 50 (elli), 2) Mağaza başına desteklenecek konsept mimari çalışmaları, dekorasyon ve demirbaş giderleri, 100.000 ABD Doları’nı, c) 11 inci maddesinin 1 inci
fıkrasının (d) bendinin 3 üncü alt bendi kapsamında; 1) Bir şirketin franchising sistemi ile desteklenecek mağaza sayısı bir
yıl içerisinde 20 (yirmi), destek süresi boyunca 100 (yüz), 2) Mağaza başına desteklenecek
dekorasyon giderleri, 50.000 ABD Doları’nı geçemez. MADDE
25 – (1) Bu Tebliğin 11 inci maddesinin 1 inci fıkrasının
(ç) bendinde belirtilen faaliyetler için bir şirkete sağlanacak maksimum
destek miktarı Müsteşarlık tarafından sınırlandırılabilir. MADDE
26 – (1) Marka/TURQUALITY® destek programına alınan
şirketlerin, bu Tebliğin 20 ve 21 inci maddelerinde belirtilen destek
sürelerinin dolması ve/veya 33 üncü madde
uyarınca destek kapsamından çıkarılmaları halinde 12 nci
maddede belirtilen ve TURQUALITY® Programı kapsamında
sağlanan desteklerden yararlandırılmazlar. MADDE
27 – (1) TURQUALITY® destek programı kapsamından
çıkarılan şirketler bu Tebliğin 10 uncu maddesinde belirtilen destek
unsurlarından yararlandırılabilir. Ancak TURQUALITY® ve marka
destek programı kapsamında desteklendiği toplam süre, 20 nci
maddenin 1 inci fıkrasının (a) ve (c) bentlerinde belirtilen süreyi geçemez. ALTINCI BÖLÜM Ödeme Belgelerinin İbrazı ve Ödeme Ödeme
esasları MADDE
28 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki faaliyetlerin destek
ödemesinden yararlandırılabilmesi için, giderlerin harcama belgeleriyle
tevsik edilmesi gerekmektedir. Destek ödemesine ilişkin istenecek diğer bilgi
ve belgelerle uygulamaya ilişkin hususlar, Müsteşarlıkça düzenlenecek
Uygulama Usul ve Esasları ile belirlenir. Ödeme
belgelerinin ibrazı MADDE
29 – (1) Bu Tebliğin 9, 10, 11 ve 12 nci
maddelerinde belirtilen destek unsurlarından yararlandırılacak olan kuruluş
ve şirketler tarafından yurtdışında gerçekleştirilen faaliyetlere dair
giderlere ilişkin harcama belgeleri ile Uygulama Usul ve Esaslarında belirtilen
diğer bilgi ve belgelerin ve/veya Müsteşarlıkça talep edilmesi halinde bu
hususlara dair denetim/danışmanlık firmalarının raporlarının, faaliyet
ve/veya harcamanın yapıldığı bölgedeki Türk Ticaret Müşavirliği/Ataşeliği,
faaliyet ve/veya harcamanın yapıldığı ülkede Ticaret Müşavirliği/Ataşeliği
bulunmuyor ise bu ülkelerdeki Türk Konsolosluklarına onaylatılması ve harcama
belgesi tarihinden itibaren en geç 6
ay, [10 ve 11 inci maddelerin 1 inci fıkralarının (a) bentleri için bu
süre 18 aydır] içerisinde, a) Gerekli incelemenin yapılarak
Müsteşarlığa intikal ettirilmesini teminen,
şirketler tarafından üyesi oldukları İhracatçı Birlikleri Genel
Sekreterliğine, b) Kuruluşlar tarafından doğrudan
Müsteşarlığa, ibraz edilmesi
gerekmektedir. (2) Yukarıda belirtilen 6 ve 18
aylık sürelerin hesaplanmasında, usulüne uygun olarak yapılan başvuruların,
ilgili kuruluşların evrak kayıtlarına girdiği tarih esas alınır. MADDE
30 – (1) Müsteşarlık, bu Tebliğin 9, 10 ve 11 inci
maddelerinde belirtilen destek unsurlarından yararlandırılacak olan kuruluş
ve şirketlerden, gerçekleştirilen faaliyetler ve bu faaliyetlere ilişkin
harcama belgelerinin içeriği, doğruluğu, rayicine uygunluğu vb. hususlar ile
TURQUALITY® Programı kapsamında yapılan faaliyetlerle ilgili 12 nci maddesinin 1 inci fıkrasının (a) bendi kapsamında
denetim/danışmanlık firmalarının raporlarını talep edebilir. Ödeme MADDE
31 – (1) Müsteşarlık, yapacağı inceleme neticesinde ödeme
yapılmasına karar verilen kuruluş ve şirket ile ödeme miktarlarını Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası’na bildirir. Müsteşarlıktan alınan bildirim
üzerine, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası ödemeyi öncelikle yapar. MADDE
32 – (1) Ödemeye ilişkin, ibraz edilen belgelerdeki
giderlerin Yeni Türk Lirası (YTL) cinsinden olanları YTL, döviz cinsinden
olanları ise harcama belgesi tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası
çapraz kurları ve döviz alış kurları esas alınarak, ABD Doları karşılığı YTL
olarak Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu’ndan ödenir. YEDİNCİ BÖLÜM İzleme ve Değerlendirme MADDE
33 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki destek ödemesinden
yararlanan kuruluş ve şirketler, destek kapsamına alındıkları tarihten
itibaren her yılın sonunda markalaşma faaliyetlerini içeren bir raporu
Müsteşarlığa intikal ettirirler. (2) Müsteşarlık, anılan
raporların değerlendirilmesi ve/veya destek kapsamına alınan kuruluş ve
şirketlerin denetlenmesi ve izlenmesi amacıyla destek süresinin her
aşamasında bu Tebliğin 12 nci maddesinin 1 inci fıkrasının (a) bendi çerçevesinde
danışmanlık/denetim firmalarının raporlarını talep edebilir. (3) Müsteşarlık, söz konusu
raporlar üzerinde yapacağı inceleme neticesinde, projelerinde belirtilen
faaliyetlerden büyük bir bölümünü gerçekleştirmediği, sağlanan desteği etkin
kullanmadığı ve/veya markalaşma konusunda herhangi bir gelişim göstermediğini
tespit ettiği kuruluş ile şirketleri, Marka/TURQUALITY® destek
programlarına ilişkin dört/beş yıllık destek süresinin her aşamasında destek
kapsamından çıkarabilir veya destek oranlarında indirime gidebilir. SEKİZİNCİ BÖLÜM Diğer Hükümler Müeyyide MADDE
34 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki destek ödemelerinden
yararlanmak üzere müracaatta bulunan ve/veya söz konusu destek ödemelerinden
yararlanan kuruluş ve şirketler tarafından yanıltıcı bilgi ve belge ibraz
edildiğinin tespiti halinde, haklarında kanuni işlem yapılır. Bu kapsamda
tahkikat, soruşturma ve/veya dava konusu edilmiş olanların destek talepleri,
konuyla ilgili denetim raporu ve/veya yargı kararı alınıncaya kadar
bekletilebilir. Dava sonucunda suçu sabit görülenlerin, Bakanlar Kurulunun
27/12/1994 tarihli ve 94/6401 sayılı "İhracata Yönelik Devlet Yardımları
Kararı" kapsamında yer alan tüm devlet yardımlarına ilişkin talepleri süresiz
olarak reddedilebilir. Müsteşarlık, suç unsurunun tam olarak oluşmamasından
kaynaklanan beraat kararları kapsamındaki sahtecilik eylemlerini
gerçekleştirenler hakkında da benzer mahiyette işlemler tesis etmeye
yetkilidir. (2) Bu Tebliğ kapsamında haksız
olarak alındığı ve/veya amacı dışında kullanıldığı tespit edilen destek
ödemeleri, ilgililerden 6183 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde geri alınır. MADDE
35 – (1) Destek kapsamına alınan kuruluş ile şirketlerin iş
yönetimi kalitesi, operasyonel mükemmellik düzeyi,
markalaşma potansiyeli, performansları, program ve proje kapsamındaki
faaliyet ve işlemleri ile harcama belgelerinin içeriği, doğruluğu, rayicine
uygunluğu vb. konularda kasıtlı olarak yanıltıcı bilgi ve belge ibraz
ettiklerinin tespiti halinde, şirket ve kuruluş Marka/TURQUALITY®
destek programından çıkarılır ve sağlanan destek 6183 sayılı Kanun hükümleri
çerçevesinde geri alınır. MADDE
36 – (1) Müsteşarlık adına tescil ettirilmek suretiyle
koruma altına alınmış bulunan TURQUALITY® sertifikasını, Müsteşarlık
ve/veya TURQUALITY® Komitesinden izin almadan kullananlar
hakkında, "Markaların Korunması Hakkında 556 Sayılı Kanun Hükmünde
Kararname" hükümleri çerçevesinde işlem yapılır. Uygulama MADDE
37 – (1) Bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde destek kapsamına
alınan şirketler, 25/11/2005 tarihli ve 26004 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 2005/4 sayılı "Yurtdışında Ofis-Mağaza Açma, İşletme ve Marka
Tanıtım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ" hükümlerinden
yararlandırılmazlar. MADDE
38 – (1) 31/7/1997 tarihli ve 23066 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 97/5 sayılı "İhracata Yönelik Devlet Yardımları Kapsamında
‘Çevre Maliyetlerinin Desteklenmesi’ Hakkında Tebliğ" ile 14/11/1998
tarihli ve 23523 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 98/13 sayılı
"İhracata Yönelik Devlet Yardımları Kapsamında ‘Çevre Maliyetlerinin
Desteklenmesi’ Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ"
hükümleri çerçevesinde destekten yararlanan Küçük ve Orta Büyüklükteki
İşletmeler (KOBİ), aynı kalite belgesi ve insan can, mal emniyeti ve
güvenliğini gösterir işaretler için bu Tebliğin 10 uncu maddesinin 1 inci
fıkrasının (e), 11 inci maddesinin 1 inci fıkrasının (b) bentlerinde
belirtilen destekten yararlandırılmazlar. MADDE
39 – (1) 31/7/1997 tarihli ve 23066 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 97/6 sayılı "İhracata Yönelik Devlet Yardımları Kapsamında
‘Pazar Araştırması Desteği’ Hakkında Tebliğ" ile 14/11/1998 tarihli ve
23523 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 98/12 sayılı "İhracata Yönelik Devlet
Yardımları Kapsamında ‘Pazar Araştırması Desteği’ Hakkında Tebliğde
Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ" hükümleri çerçevesinde destekten
yararlanan Üretici Dernekleri, Sektörel Dış Ticaret
Şirketleri (SDŞ) ve Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler (KOBİ), aynı pazar
araştırması projesi ve/veya yurtdışı faaliyeti için bu Tebliğin 9 ve 10 uncu
maddelerinin 1 inci fıkralarının (b), 11 inci maddesinin 1 inci fıkrasının
(ç) bentlerinde belirtilen pazar araştırması desteğinden yararlandırılmazlar. Yetki MADDE
40 – (1) Bu Tebliğin uygulama usul ve esaslarını
belirlemeye, uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları haklı ve mücbir sebep
hallerini de gözetmek suretiyle inceleyip sonuçlandırmaya ve bu Tebliğ
hükümleri çerçevesinde destek kapsamına alınacak kuruluş ile şirketleri ihracat
stratejisinde belirtilen ilke, hedef ve politikalar çerçevesinde tespit
etmeye, Müsteşarlık yetkilidir. Yürürlükten
kaldırılan mevzuat MADDE
41 – (1) Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 21/8/2003
tarihli ve 2003/3 sayılı Kararı ile anılan Karara istinaden 28/8/2003 tarihli
ve 25213 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan "2003/3 Sayılı Türk
Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması ve Türk Malı İmajının Yerleştirilmesine
Yönelik Faaliyetlerin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ", Para-Kredi ve
Koordinasyon Kurulu’nun 13/9/2005 tarihli ve 2005/8 sayılı Kararı ile anılan
Karara istinaden 23/9/2005 tarihli ve 25945 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
2005/2 sayılı "2003/3 Sayılı Türk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması
ve Türk Malı İmajının Yerleştirilmesine Yönelik Faaliyetlerin Desteklenmesi
Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ" yürürlükten
kaldırılmıştır. GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 28/8/2003 tarihli ve 25213 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 2003/3 sayılı "Türk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması ve
Türk Malı İmajının Yerleştirilmesine Yönelik Faaliyetlerin Desteklenmesi
Hakkında Tebliğ" ile 23/9/2005 tarihli ve 25945 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 2005/2 sayılı "2003/3 Sayılı Türk Ürünlerinin Yurtdışında
Markalaşması ve Türk Malı İmajının Yerleştirilmesine Yönelik Faaliyetlerin
Desteklenmesi Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ"
uyarınca destek kapsamına alınmış İhracatçı Birliği, Üretici Derneği, Üretici
Birlikleri ile Türk moda tasarımcılarının talepleri, destek süresi sonuna kadar
anılan Tebliğ hükümleri çerçevesinde incelenip sonuçlandırılır. Yürürlük MADDE
42 – (1) Bu Tebliğ, yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
43 – (1) Bu Tebliği, Dış Ticaret Müsteşarlığının bağlı
bulunduğu Bakan yürütür. |