TEBLİĞ Maliye Bakanlığından: DEVLET MEMURLARI KANUNU GENEL TEBLİĞİ ( Seri No: 160 ) 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve aynı Kanunun ek
geçici 9 uncu maddesi kapsamına giren kurumlardan aylık alanlara, 2006 yılında
ne miktarda zam ve tazminat verileceğine dair 17/4/2006 tarihli ve 2006/10344
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan “Devlet Memurlarına
Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karar” (bundan sonra “Karar” olarak
adlandırılacaktır) ve eki cetveller 5/5/2006 tarihli ve 26159 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanmış olup söz konusu Kararının uygulanması sırasında ortaya
çıkması muhtemel tereddütlerin giderilmesi ve uygulama birliğinin sağlanması
amacıyla aşağıdaki açıklamaların yapılması gerekli görülmüştür. A- Cetvellerin Kontrol, Onay ve
Dağıtımına İlişkin Açıklamalar 1- Kararın
5 inci maddesinde yer alan hükümlere göre, her kurum I, II ve III sayılı
cetvelleri ayrı ayrı ve bölümler halinde bu Tebliğe ekli formlara uygun şekilde
üç nüsha olarak düzenleyip, il özel idareleri, belediyeler ve bunlara bağlı
kuruluşlar ile birlikler tarafından hazırlananlar, il özel idarelerinde Vali,
belediyelerde Belediye Başkanı tarafından onaylandıktan sonra Valiliklere;
kamu iktisadi teşebbüsleri tarafından hazırlananlar, ilgili Bakan tarafından
onaylandıktan sonra Devlet Personel Başkanlığına; bakanlıklar, mahalli
idareler ve kamu iktisadi teşebbüsleri dışındaki bağlı ve ilgili kurum ve
kuruluşlar ile üniversiteler tarafından hazırlananlar, strateji geliştirme
başkanlığına/daire başkanlığına/müdürlüğüne veya mali hizmetlerin yürütüldüğü
birime kontrol edilmek üzere gönderecektir. Kontrol işlemleri, Kararın Resmi
Gazetede yayımlandığı 5/5/2006 tarihinden itibaren 1 ay içinde tamamlanacaktır. 2-
Bakanlıklar, mahalli idareler ve kamu iktisadi teşebbüsleri dışındaki bağlı
ve ilgili kurum ve kuruluşlar ile üniversitelerde, strateji geliştirme
başkanlığı/daire başkanlığı/müdürlüğü veya mali hizmetlerin yürütüldüğü birim
tarafından yapılan kontrol sonucunda uygun görülen ana cetveller, üst
yönetici tarafından en geç 5 iş günü içinde onaylanarak uygulamaya
konulacaktır. 3- Üç nüsha olarak düzenlenip kontrol edilen
cetvellerden bir nüshası kontrolü yapan kurumda/birimde kalacak, iki nüshası
kontrolü yapılan kuruma/birime verilecektir. 4- Kurumlar, serbest kadro üzerinden kontrol
ettirdikleri ana cetvelleri esas alarak; kurumun teşkilat yapısına göre
birimlerin, bölgelerin, illerin ve ilçelerin personel durumunu (sınıf, kadro,
sayı, kariyer ve dereceler itibarıyla) göz önünde tutarak her birim, bölge,
il ve ilçe için ayrı ayrı dağılım listeleri düzenleyecektir. Dağılım
listelerinde, büyük proje için ek özel hizmet tazminatından yararlanacak
personel, her birim, bölge, il ve ilçe itibarıyla unvan ve sayı bazında
ayrıca belirtilecektir. 5-
Bakanlıklar, mahalli idareler ve kamu iktisadi teşebbüsleri dışındaki bağlı
ve ilgili kurum ve kuruluşlar ile üniversitelerin, her birim, bölge, il ve
ilçe için ayrı ayrı düzenlenen dağılım listeleri, strateji geliştirme başkanlığı/daire
başkanlığı/müdürlüğü veya mali hizmetlerin yürütüldüğü birim tarafından 10 iş
günü içinde ayrıca kontrol edilecektir. 6- Dağılım listeleri, kontrol edilen ana cetveller
ile birlikte teşkilat yapılarına uygun olarak birimlerine, bölgelerine, il ve
ilçelere, ilgili muhasebe birimlerine, ilgisine göre Sayıştay Başkanlığına
veya Yüksek Denetleme Kuruluna kontrol veya onay işlemlerinin
tamamlanmasından itibaren 1 ay içinde gönderilecektir. 7- Kontrol Cetvelleri Karara ekli I, II ve III sayılı
cetvellerdeki bölümlere uygun olarak düzenlenecek, diğer bir ifade ile I
sayılı Cetvelin (A) Genel İdare Hizmetleri Bölümü, (B) Teknik Hizmetler
Bölümü, (C) Sağlık Hizmetleri Bölümü ..., II Sayılı Cetvelin (A) Üst Yönetim
ve Genel İdare Hizmetleri Bölümü, (B) Denetim Hizmetleri Bölümü, (E) Teknik
Hizmetler Bölümü, (F) Sağlık Hizmetleri Bölümü ..., III Sayılı Cetvelin “A.
Eğitim Öğretim Tazminatı”, “B. Din Hizmetleri Tazminatı” …., şeklinde sıraya
uygun olarak cetvellerde yer alacak, her personel zam ve tazminat aldığı
bölümde, yine o bölümün içindeki sıraya uygun olarak gösterilecektir. Her
bölümün sonunda bölüm toplamı alınacak, sonra takip eden bölüme geçilecektir. 8- Kontrol işlemi serbest kadro (dolu ve boş kadro
toplamı) üzerinden ve yılda bir defa yapılacak, yeni ihdas edilen kadrolar
hariç, yıl içindeki değişiklikler kontrole tabi tutulmayacaktır. 9- I sayılı Cetvelin bölümler itibarıyla kontrol
edilen serbest ve dolu kadro sayılarının nihai toplamı, II ve III sayılı
cetveller itibarıyla kontrol edilen serbest ve dolu kadro sayılarının nihai
toplamına eşit olacaktır. Diğer bir ifadeyle, “I sayılı Cetveldeki serbest
kadro toplamı = II ve III sayılı cetvellerdeki serbest kadro toplamı” ile “I
sayılı Cetveldeki dolu kadro toplamı = II ve III Sayılı Cetvellerdeki dolu
kadro toplamı” denklikleri sağlanacaktır. 10- Kontrol cetvellerinde personel, tahsil durumları
itibarıyla ayırıma tabi tutularak aynı tahsil seviyesine sahip olup, aynı
oranda zam ve tazminat alacak olanlardan aynı kadro unvanını taşıyanlar bir arada
gösterilecektir. Örneğin, aynı oranda zam ve tazminat alan memurlar tek
kalemde, şefler tek kalemde, mühendis ve mimarlar tek kalemde toplu olarak
gösterilecektir. 11- Gerek
kontrol cetvellerinin hazırlanması ve gerekse cetvellerin kontrol edilmesi esnasında,
Başkan, Müdür, Başuzman(KİT) v.b. kadroların kariyerlerine dikkat edilecek,
bunlardan Mühendis, Mimar, Jeolog, Şehir Plancısı, Matematikçi v.b. teknik
kariyeri haiz olanlarla, Tabip, Eczacı, Veteriner Hekim v.b. sağlık
kariyerini haiz olanlar, bu kariyerleri haiz olmayanlardan ayrı tutularak,
örneğin “Müdür (Mühendis)” şeklinde gösterilecek ve kontrol edilecektir. 12- 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali
Yönetimi ve Kontrol Kanununa tabi genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile
özel bütçeli idareler, Tebliğ ekinde yer alan Formları (Yük ve Kadro Formu I,
II ve III) kontrolü yapılan her bir kurum için ayrı ayrı olmak üzere, ilgili
kurumun merkez ve taşra teşkilatına ait zam ve tazminatlar ile personel
sayılarına ilişkin icmal bilgilerini kapsayacak şekilde doldurarak kontrol
işlemlerinin tamamlanmasından sonraki 10 gün içinde Maliye Bakanlığı Bütçe ve
Mali Kontrol Genel Müdürlüğüne gönderecektir. 13- İl Özel İdareleri ve Belediyelerin yukarıda
yapılan açıklamalara ilaveten uyacakları diğer hususlar aşağıda
belirtilmiştir. a) İl Özel İdareleri ve Belediyeler ile bunların
kurdukları birlik, müessese ve işletmeler, kontrol cetvellerini hazırlarken
mutlaka Bakanlar Kurulu kararı ile kabul edilen kadroları esas alacak,
Valilikler ise bu cetvelleri kontrol ederken kadro kararnamelerini isteyecek
ve kontrol edecektir. b) Mahalli idareler için özel cetvel örnekleri
hazırlanmış olup uygulama birliği ve kontrol kolaylığı sağlamak amacıyla
Tebliğ ekinde yer alan bu cetveller kullanılacak, cetvellere ayrıca bir sütun
ilavesi yapılmayacaktır. c) Kararın 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında
hüküm altına alındığı ve bu Tebliğin “E-Uygulamaya İlişkin Ortak Açıklamalar” bölümünün 7 inci sırasında
da belirtildiği üzere, kazanılmış hak aylıkları bir üst dereceye yükseltilen
personel için her belediye, her bağlı kurum ve kuruluş kendi kadroları
arasında yükseltilen derecede “aynı adı taşıyan” bir kadro olup olmadığına
bakacak (benzer kadro unvanı emsal teşkil etmeyecektir); eğer “aynı adı
taşıyan kadro unvanı” yoksa kazanılmış hak aylığının yükseltildiği derece
için öngörülen zam ve tazminat ödenmeyecektir. Örnek: (X) Belediyesinde 5 inci derece kadroda bulunan ve
kazanılmış hak aylığı 4 üncü dereceye yükseltilen bir Zabıta Memuruna, eğer
söz konusu belediyede 4 üncü derecede Zabıta Memuru kadrosu yoksa 4 üncü
derecenin zam ve tazminatı ödenmeyecek, kendisine kadrosunun bulunduğu 5 inci
derece esas alınarak ödeme yapılacaktır. 14- Valiliklerce kontrol işlemleri, Kararın yayımı
tarihinden itibaren 1 ay içinde tamamlanacak, kontrol tarihini takip eden l
ay içinde kontrol cetvellerinin birer nüshası Kararın 5 inci maddesinin altı
ve sekizinci fıkraları uyarınca mahalli idarelerce Sayıştay Başkanlığına
gönderilecek, anılan cetveller Bakanlığımıza gönderilmeyecektir. B- I Sayılı Cetvele İlişkin Açıklamalar 1- Kararın 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendinde “Bu Karar kapsamına dahil personelin ödemeye esas alınacak İş
Güçlüğü Zammı, kadro unvanlarının I sayılı Cetvelde yer alıp almadığına
bakılmaksızın (500) puandan az olamaz (ilave olarak verilen İş Güçlüğü Zammı
puanları hariç).” hükmü yer almaktadır. Bu hükmün amacı, kadro (görev) unvanları I sayılı
Cetvelin bölümlerinin sıra ve dip notlarında bulunsun ya da bulunmasın, bu
Karar kapsamına dahil personele kadro veya görevlerinin karşılığı olarak
verilebilecek “asli” nitelikteki İş Güçlüğü Zammı puanlarının “asgari”
sınırını tespit etmektir. Buna göre, I sayılı Cetvelin bölümlerinin sıra veya
dip notlarında kadro (görev) unvanları sayılanlar ile sayılmayanlardan,
sadece tek bir iş güçlüğü zammından faydalananların bu zamlarının (500)
puandan az olmaması, az olanların bu puanlara yükseltilmesi; birden fazla iş
güçlüğü zammı alanların “ilave” nitelikteki puanlarının ise, bu “asgari”
sınır hesaplamasında dikkate alınmadan “ayrıca” ödenmesi gerekmektedir. 2- Bu Cetvel esas itibarıyla tüm kurumlardaki ortak
unvanlar dikkate alınarak hazırlanmış olmakla beraber, bazı kurumların veya
bu kurumlardaki bazı görevlerin özellikleri dikkate alınarak ayrıca kurumsal
listeler düzenlenmiştir. Kurumsal listelerdeki zamların, unvanlar benzer olsa
dahi başka kuruluşlardaki görevlilere uygulanmasına imkan bulunmamaktadır. 3- Kararın
4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendi uyarınca, asli görevleri
yanında kendilerine 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 88 inci maddesine
göre “ikinci görev” verilenlere, her iki göreve ait aynı cins zamlardan
miktarı fazla olanlar ile farklı cinsteki zamlar ödenecektir. 4- I sayılı Cetvelin (A) Genel İdare Hizmetleri
Bölümünün 16 ncı sırası “Bilgi İşlem” ile ilgili işlerde çalışanlar için
düzenlenmiş olup, bu sırada sayılan personele 16 ncı sıra ile Dip Not 3/a ve
c sıralarında sayılan zamlar verilebilecektir. Ancak, BİM Müdürü ve BİM Şube
Müdürü ile BİM Müdür Yardımcılarına söz konusu zamların ödenebilmesi için,
usulüne göre oluşturulmuş Bilgi İşlem Merkezlerinin kurulmuş olması şartı
aranacaktır. Bilgi İşlem Merkezi niteliği taşımayan diğer müdürlüklerde,
bilgisayar kullanılsa dahi, Şube Müdürü, Müdür ve Müdür Yardımcılarına söz
konusu zamlar ödenmeyecektir. 5- Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmenlerine (A) Genel
İdare Hizmetleri Bölümünün 17 nci sırasından iş güçlüğü ve temininde güçlük
zammı ile yine Dip Not 3/b sırasından ek temininde güçlük zammı, 3/c
sırasından ise iş riski zammı verilmesi öngörülmüştür. Bu zamların
ödenebilmesi için söz konusu personelin, kadrolarının gerektirdiği işlerde
(bilgisayar, kelime işlem makinası, daktilo gibi araçları kullanarak veri
hazırlama ve yazım işlerinde) fiilen çalışmaları gerekmekte, Veri Hazırlama
ve Kontrol İşletmeni kadrosunda bulunmakla birlikte Memur, Sekreter gibi
farklı işlerde görev yapan personele ise söz konusu sıralardan ödeme
yapılması mümkün bulunmamaktadır. 6- I sayılı Cetvelin (A) Genel İdare Hizmetleri
Bölümünün Dip Not 3/d sırasında, Uzman, Uzman Yardımcısı, Şef ve Amir
kadrolarında bulunanlardan daha önce 16/c, d ve e sıraları ile 17 nci sırada
sayılan kadrolarda bulunmuş olup aynı görevi yapmaya devam edenlere
belirtilen sıralar ile dipnotun (a), (b) ve (c) sıralarında sayılan puanların
verilebileceği hükme bağlanmış bulunmaktadır. Bu hüküm uyarınca, sadece
“uzman, uzman yardımcısı, şef veya amir” kadrolarında bulunanlara, daha önce
anılan sıralarda belirtilen “çözümleyici, programcı, çözümleyici yardımcısı,
programcı yardımcısı, bilgisayar işletmeni ve veri hazırlama ve kontrol
işletmeni” kadrolarında bulunmuş olmaları ve halen aynı görevleri yapmaya
devam etmeleri şartıyla, söz konusu puanlar verilebilecektir. 7- I sayılı Cetvelin (B) Teknik Hizmetler Bölümünün
Dip Not l inci sırasında, temininde güçlük zamlarının ödenmesinde teknik
personelin “kendi ihtisas dallarında geçen hizmet süresi”nin belirlenmesinde,
(31/12/2003 tarihi itibarıyla “5 yıl ve daha fazla hizmeti olanlar”
sırasından faydalananlar hariç) teknik hizmetler sınıfında geçirilen
sürelerin esas alınacağı ve söz konusu Cetvelin (H) Kurumsal Bölümünden
hizmet yılı esasına göre ödenen temininde güçlük zamları hakkında da bu
hükmün uygulanacağı belirtilmiştir. Buna göre, “kendi ihtisas dallarında
geçen hizmet süresi”nin hesabında, kamu ve özel sektörde geçen teknik
hizmetin 657 sayılı Kanun hükümlerine göre ilgililerin intibaklarında
değerlendirilip değerlendirilmediğine bakılmaksızın yalnızca teknik hizmetler
sınıfında geçirilen süreler dikkate alınacak; 31/12/2003 tarihi itibarıyla,
98/10548 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı hükümleri ve 151 Seri No’lu Devlet
Memurları Kanunu Genel Tebliğindeki açıklamalar uyarınca “5 yıl ve daha fazla
hizmeti olanlar” sırasından faydalananlar ise aynı sıradan yararlanmaya devam
edeceklerdir. 8- I sayılı Cetvelin (B) Teknik Hizmetler Bölümünün
Dip Not 2 nci sırasında düzenlenen iş riski zamları, sadece kadroları Teknik
Hizmetler Sınıfında bulunanlara ödenecektir. 9- I sayılı Cetvelin (B) Teknik Hizmetler Bölümünün
Dip Not 3/b sırası ile aynı Cetvelin (C) Sağlık Hizmetleri Bölümünün Dip Not
l/b sırası hükmü gereğince, teknik kariyeri haiz (Mühendis, Mimar, Şehir
Plancısı, Jeolog, Fizikçi, Tekniker v.b.) personelden, IV sayılı Cetvelde
sayılan yerleşim birimlerine Genel İdare Hizmetleri Sınıfında bulunan Bölge
Müdürü, Bölge Müdür Yardımcısı, İl Müdürü, İl Müdür Yardımcısı, Şube Müdürü,
Müdür ve Müdür Yardımcısı kadrolarına sürekli görevle atananlar ile Veteriner
Hekim kökenli personelden, IV sayılı Cetvelde sayılan yerleşim birimlerine
Genel İdare Hizmetleri Sınıfında bulunan İl Müdürü, İl Müdür Yardımcısı, İlçe
Müdürü, Şube Müdürü, Müdür ve Müdür Yardımcısı kadrolarına sürekli görevle
atananlara, bölge ayırımı yapılmaksızın (1250) puan temininde güçlük zammı ek
olarak ödenebilecektir. Ancak bu ek puanlar, kurumların sosyal işler, idari
ve mali işler, personel, özlük, dış ilişkiler, donatım, bilgi işlem (C-Sağlık
Hizmetleri bölümü için), levazım ve benzeri her türlü destek ve yardımcı
hizmet birimlerinde görevli olan personele ödenmeyecektir. 10- a) I sayılı Cetvelin (C) Sağlık Hizmetleri
Bölümünün Dip Not 2/A sırası uyarınca, tabip veya bu sırada belirtilen tabip
kökenli personelden, IV sayılı Cetvelde sayılan yerleşim birimlerine sürekli
görevle atananlara (1600) ila (3000) puan arasında ek temininde güçlük zammı
verilebilecektir. b) Aynı Bölümün Dip Not 2/B sırasına göre, (a)
bendinde belirtilen personelden IV sayılı Cetvelde sayılmayan kalkınmada
öncelikli yörelerde çalışanlara (1500) puan ek temininde güçlük zammı
verilebilecektir. Örnek: Kırşehir
İli Boztepe İlçesinde görev yapan bir tabip, bu İlçe IV sayılı Cetvelde 1
inci bölge kapsamında sayıldığından, (1600) puan ek temininde güçlük zammı
alabilecektir. Örnek: Kırşehir
İli Akçakent İlçesinde görev yapan bir tabip, bu İlçe IV sayılı Cetvelde 2
nci bölge kapsamında sayıldığından (2000) puan ek temininde güçlük zammı
alabilecek; aynı İlin Mucur İlçesinde görev yapan bir tabip ise, bu İlçe IV
sayılı Cetvel kapsamında sayılmamasına rağmen Kırşehir İlinin 19/10/2005
tarihli ve 25971 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 17/10/2005 tarihli ve
2005/9486 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan “2006 Yılı
Programının Uygulanması, Koordinasyonu ve İzlenmesine Dair Karar” ekinde yer
alan “Kalkınmada Öncelikli Yöreler Listesi” kapsamında bulunması nedeniyle (1500)
puan ek temininde güçlük zammından yararlanabilecektir. Örnek: Bolu İlinde
görev yapan bir tabip, bu İlin gerek IV sayılı Cetveldeki yerleşim birimleri
arasında sayılmaması, gerekse Kalkınmada Öncelikli Yöreler Listesi kapsamında
bulunmaması nedeniyle Dip Not 2/A ve 2/B sıralarında öngörülen ek temininde
güçlük zammından yararlanamayacak, ancak söz konusu ilin “Kalkınmada
Öncelikli Yöreler Listesi” kapsamına alınması halinde (1500) puan ek
temininde güçlük zammı alabilecektir. C - II Sayılı Cetvele İlişkin Açıklamalar 1- Kararın 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendinde de belirtildiği üzere, II ve III sayılı cetvellere göre ödemeye esas
olacak tazminatların oranları, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun “Zam ve
tazminatlar” başlıklı 152 nci maddesinde sınıf, derece, unvan ve öğrenim
durumu itibarıyla belirlenen üst sınırları hiçbir şekilde geçmeyecektir. 2- Kararın 11 inci maddesinin ikinci fıkrasının (a)
bendine göre, asli görevleri yanında kendilerine 657 sayılı Kanunun 88 inci
maddesine göre “ikinci görev” verilenlere, ikinci göreve ilişkin özel hizmet
tazminatı ödenmeyecektir. Örnek:
Kadrosu Sağlık Hizmetleri Sınıfında bulunan bir tabip, Genel İdare Hizmetleri
Sınıfında yer alan İl Sağlık Müdürlüğünü ikinci görev olarak yürütmesi
halinde, İl Sağlık Müdürlüğü için öngörülen özel hizmet tazminatından
yararlanamayacaktır. 3- Kararın 11 inci maddesinin üçüncü fıkrası hükmüne
göre, III sayılı Cetvelde öngörülen eğitim öğretim tazminatı, din hizmetleri
tazminatı, emniyet hizmetleri tazminatı, mülki idare amirliği özel hizmet
tazminatı ve adalet hizmetleri tazminatı alanlara hiçbir şekilde II sayılı
Cetvelde yer alan özel hizmet tazminatı ödenmeyecektir. Ancak; a) III sayılı Cetvelin “B. Din Hizmetleri Tazminatı”
bölümünün (d) bendine göre din hizmetleri tazminatından yararlananlar, b) III sayılı Cetvelin “E. Denetim Tazminatı”
bölümüne göre denetim tazminatı alanlar, c) III sayılı Cetvelin “F. Adalet Hizmetleri
Tazminatı” bölümünün 2 nci sırasına göre adalet hizmetleri tazminatı alan
teknik, sağlık, eğitim öğretim ve din hizmetleri sınıfı personeli, d) III sayılı Cetvelin (G) bölümüne göre tazminat
alan ve II sayılı Cetvelin (E) Teknik Hizmetler Bölümünün 7 nci sırasında
öngörülen şartları taşıyan Ekonomistler, II sayılı Cetvelde unvan, kariyer ve sınıflarının
sayıldığı bölüm ve sıralara göre özel hizmet tazminatından, ayrıca
yararlanacaktır. 4- II sayılı Cetvelin (A) Üst Yönetim ve Genel İdare
Hizmetleri Bölümünün 17 nci Grubunda öngörülen %55 oranındaki özel hizmet tazminatının
ödenebilmesi için ilgililerin Genel İdare Hizmetleri Sınıfında l, 2, 3 ve 4
üncü dereceli kadrolara atanmış olmaları ve kadro unvanlarının söz konusu
bölümün l ila 16 ncı gruplarında sayılmamış olması gerekmektedir. Buna göre, Genel İdare Hizmetleri Sınıfında 5 ve daha
aşağı dereceli Memur, Daktilograf v.b. kadrolarda olup, kazanılmış hak
aylıkları çeşitli intibak hükümleri uyarınca 4 ve daha yukarı derecelere
yükseltilenlerin (Kararın 10 uncu maddesinde belirtilen durumlar hariç) söz
konusu %55 oranındaki tazminattan yararlanmasına imkan bulunmamaktadır. 5- II sayılı Cetvelin (E) Teknik Hizmetler Bölümünün
5 inci sırasında; bazı personele belirli şartlara bağlı olarak %20 ve %30
oranında ek özel hizmet tazminatı ödenebileceği öngörülmüştür. Bu ödemenin
yapılmasında aşağıdaki esaslar uygulanacaktır: a) Bu ödeme, Yüksek Mühendis, Yüksek Mimar, Mühendis,
Mimar ve Şehir Plancısı kariyerlerine sahip olup l, 2, 3 ve 4 üncü
derecelerden aylık alanlara yapılabilecektir. b) Bu ödemenin oranı, söz konusu kariyerleri haiz
olanlardan; Bölge Müdürü (belediyeler hariç), Daire Başkanı ve daha üst idari
görevlerde bulunanlar için %30'u, diğerleri için %20’yi geçmemek üzere
kurumlarınca tespit edilecektir. c) Ödeme, kurumlarınca belirlenen ve ödeneği bulunan
faaliyet halindeki büyük yatırım projelerinde fiilen çalışanlara ilgili
Bakan, Rektör, Vali ve Belediye Başkanından adlarına onay alınmak şartıyla
yapılabilecektir. d) Bu ödemeden yararlanacakların toplam sayısı, kurum
kadrolarında söz konusu kariyerlere sahip olarak fiilen görev yapan toplam
personel sayısının %l0’unu geçmeyecek ve hesaplamalarda küsurlar tama iblağ
edilecektir. Fiilen görev yapan personel sayısı 1/1/2006 tarihi itibarıyla
tespit edilecek ve kontrol edilen cetvellerde ödeme yapılacak unvanlar ve
sayıları gösterilecektir. Yıl içinde söz konusu personel sayısındaki artış ve
eksilişler dikkate alınmayacak, diğer bir ifadeyle yıl içinde ödeme yapılacak
personel sayısı kontrol edilen cetvellerde yer alan sayıyı geçmeyecektir. e) Gerek 657 sayılı Kanunun 152 nci maddesinin “II-Tazminatlar” grubunun “A-Özel Hizmet
Tazminatı” bölümünün (c) bendinde gerekse Karara ekli II sayılı
Cetvelin (E) Teknik Hizmetler Bölümünün 5 inci sırasında herhangi bir ölçü
öngörülmediğinden, hangi projelerin “büyük yatırım projesi” sayılacağı
kurumlarca belirlenecektir. f) Bu ek özel hizmet tazminatı, mehil müddeti, her
türlü izin, büyük yatırım projeleriyle ilgili olmayan geçici görev, görevden
uzaklaştırma, tutuklanma, gözaltına alınma, hizmet içi eğitim, kurs ve
seminer gibi nedenlerle hizmete ara verenlere, ara verdikleri günler için
ödenmeyecektir. Ancak, büyük yatırım projelerinde görev alan
personelin bu projelerle ilgili olarak geçici görevlendirilmeleri ve
görevlendirme onaylarında bu projeler kapsamında görevlendirildiklerinin
belirtilmesi halinde, ilgili personelin büyük yatırım projelerinde fiilen
çalışmamaları ve dolayısıyla büyük yatırım projelerine ilişkin hizmete ara
vermeleri söz konusu olmayacağından, bu şekilde yürütülecek geçici görevler
süresince de anılan ek özel hizmet tazminatının ödenmesine devam edilecektir. 6- II sayılı Cetvelin (E) Teknik Hizmetler Bölümünün
6 ncı sırasında, Teknik Hizmetler Sınıfına ait kadrolarda bulunan
personelden; büro, atölye, ısı santralı, laboratuar, tesis (sosyal tesisler
dahil), işletme, fabrika ve hizmet binaları dışında olmak şartıyla arazi,
şantiye, inşaat, baraj, park, bahçe, maden, açık alanlarda kurulu tarım ve
hayvancılık uygulama birimleri ve yol gibi açık çalışma mahallerinde fiilen
çalışanlara (belirtilen mahallerde yapılan kontrollük hizmetleri dahil),
çalışılan her gün için %3, %2 ve %1,2 oranlarında ek özel hizmet tazminatı
ödeneceği; bu şekilde ödenecek ek özel hizmet tazminatı toplamının üçer aylık
dönemler itibarıyla %60, %40 ve %24 oranlarını aşamayacağı, bu ilave
tazminatın kimlere ödeneceğinin ise iş programları ve çalışma mahallerinin
özellikleri dikkate alınarak, üçer aylık dönemler halinde, ilgili birim
amirlerince belirleneceği ve ödemelerin görevin fiilen yerine getirilmesinden
sonra üçer aylık dönem sonlarında yapılacağı hükme bağlanmıştır. Buna göre, kadroları Teknik Hizmetler Bölümünün l ila
4 üncü sırasında sayılanlara, söz konusu ek özel hizmet tazminatının
ödenebilmesi için; a) Bu personelin büro, atölye, ısı santralı,
laboratuar, tesis (sosyal tesisler dahil), işletme, fabrika ve hizmet
binaları gibi “kapalı mahaller” dışında arazi, park, bahçe, şantiye, inşaat,
maden, açık alanlarda kurulu tarım ve hayvancılık uygulama birimleri, yol,
tünel, demiryolu, büyük içme suyu, köprü, kıyı yapıları, baraj v.b. açık
çalışma mahallerinde görevlendirilmiş ve bu mahallerde fiilen çalışmış
olmaları, b) Söz konusu görevlendirmelere ilişkin olarak ilgili
birim amirlerince belirlenen görev ve isimleri ihtiva eden listelerin ibrazı, yeterli olacaktır. Faal durumdaki hizmet binalarının tadilat, bakım ve
onarım işleri açık çalışma mahalli kapsamında değerlendirilmeyecektir. Söz konusu ek özel hizmet tazminatı oranları, kontrol
edilen cetvellerde gösterilmeyecektir. Bu ödeme ilgililerin kadroları esas alınarak görevin
fiilen yerine getirilmesinden sonra üçer aylık dönem sonlarında yapılacaktır.
Söz konusu listeler programlanmış ve önceden bilinebilen işler dikkate
alınarak hazırlanacak, muhtemel işler söz konusu listelerde yer almayacaktır. İlgili birim amirlerince hazırlanan listelerde yer
almamakla birlikte, yukarıda belirtilen açık çalışma mahallerinde fiilen
çalıştığını tevsik edenlere, birim amirlerinin onayı ile söz konusu ödeme
yapılabilecektir. Birim amirleri, iş programlarını ve personelin bir
önceki üç aylık dönemlerindeki büro içi ve büro dışı çalışmalarını dikkate
alarak her üç ayda bir ek özel hizmet tazminatı ödemesi yapılacak personel
listelerini yeniden gözden geçireceklerdir. Birim amirlerince düzenlenecek
listelerde personelin unvanı, adı-soyadı ve görevlendirildiği işler ayrıntılı
olarak yer alacaktır. Üç aylık görevlendirme listeleri hazırlanırken önceki
dönemler ve önceki yıllardaki iş programları ile personelin çalışma mahalleri
göz önünde bulundurulacaktır. Örnek: Teknik
Hizmetler Sınıfında teknisyen kadrosunda görev yapan ve yukarıda belirtilen
tüm koşullara uygun olarak açık çalışma mahallerinde üç aylık dönemin birinci
ayında 5, ikinci ayında 2, üçüncü ayında 8 gün çalışmış olduğu dönem sonunda
tespit edilen bir personele, çalışılan toplam gün sayısı (5 + 2 + 8 = 15) ile
günlük ek tazminat oranının (%1,2) çarpımı sonucu bulunacak (15 x %1,2) %18
oranında (Kararda teknisyenler için belirlenmiş üst limit olan %24 oranını
aşmadığı da dikkate alınarak) ek özel hizmet tazminatı ödenecektir. Örnek: Teknik
Hizmetler Sınıfında mühendis kadrosunda görev yapan ve yukarıda belirtilen
tüm koşullara uygun olarak açık çalışma mahallerinde üç aylık dönemin birinci
ayında 22, ikinci ayında 3, üçüncü ayında 8 gün çalışmış olduğu dönem sonunda
tespit edilen bir personele, çalışılan toplam gün sayısı (22 + 3 + 8 = 33)
ile günlük ek tazminat oranının (%3) çarpımı sonucu bulunacak (33 x %3) %99
oranının, Kararda mühendisler için belirlenmiş üst limit olan %60 oranını
aşması nedeniyle, hesaplanan %99 oranında değil, üst limit olan %60 oranında
ek özel hizmet tazminatı ödenecektir. Örnek: Genel
İdare Hizmetleri Sınıfına dahil “Şube Müdürü” kadrosuna atanan “Mimar”
kariyerine sahip olan personel, Kararname ve Tebliğ ile belirtilen şartlar
kapsamında açık çalışma mahallerinde fiilen çalışsa dahi, kadrosunun Teknik
Hizmetler Sınıfında yer almaması nedeniyle ek özel hizmet tazminatından
yararlanamayacaktır. Örnek:
“Mühendis” kariyerine sahip olmakla birlikte Teknik Hizmetler Sınıfında
“Tekniker” kadrosunda görev yapmakta olan personele, açık çalışma
mahallerinde fiilen çalışması halinde, ek özel hizmet tazminatı kadro unvanı
esas alınarak her gün için %2 oranında ödenecektir. 7- II sayılı Cetvelin (F) Sağlık Hizmetleri Bölümünün
l ila 7 nci sıralarında, sağlık personeline, kadro unvanları ve öğrenimleri
itibarıyla verilecek özel hizmet tazminatları belirlenmiş; ayrıca bunlara IV
sayılı Cetvelde yer alan bölgelere sürekli görevle atanmaları halinde,
bölgeler itibarıyla verilecek ek özel hizmet tazminatları düzenlenmiştir. Söz konusu bölümün 8 inci sırasına göre; a) Klinik Şefi, Klinik Şef Yardımcısı, Başasistan ve
Uzman Tabiplerin dışında kalan Tabip ve Diş Tabiplerinden, - IV sayılı Cetvelde sayılan il ve ilçelere bağlı köy
ve diğer yerleşim birimlerine sürekli görevle atananlara %25, - Bu Cetvelin dışında kalan il ve ilçelere bağlı köy
ve diğer yerleşim birimlerine sürekli görevle atananlara %15, b) Sağlık alanında mesleki öğrenim görmüş diğer
sağlık personelinden, - IV sayılı Cetvelde sayılan il ve ilçelere bağlı köy
ve diğer yerleşim birimlerine sürekli görevle atananlara %10, - Bu Cetvelin dışında kalan il ve ilçelere bağlı köy
ve diğer yerleşim birimlerine sürekli görevle atananlara %5, oranında ek özel hizmet tazminatı, kadrolarının
karşılığı olarak verilen özel hizmet tazminatı ile bölgeler itibarıyla
ödenecek ek özel hizmet tazminatından ayrı olarak ödenecektir. Diğer yandan, bir yerleşim biriminin II sayılı
Cetvelin (F) Sağlık Hizmetleri Bölümünün 8 inci sırası kapsamında değerlendirilebilmesi
için, en yakın il ve ilçe merkezine uzaklığının en az Örnek: Van İli
Bahçesaray İlçesine bağlı olup, uzaklığı Örnek: Konya İli
Akşehir İlçesine bağlı olup, uzaklığı D- III Sayılı Cetvele İlişkin Açıklamalar 1- III sayılı Cetvelin “A. Eğitim Öğretim Tazminatı”
bölümünün (II) nci sırasında öngörülen ilave eğitim öğretim tazminatından
yararlanabilmek için; - Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfına dahil
öğretmen unvanlı kadroda bulunmak, - V sayılı Cetvelde sayılan Milli Eğitim Bakanlığına
bağlı mesleki ve teknik öğretim okul ve kurumlarına atölye, laboratuar veya
meslek dersleri öğretmeni olarak atanmış olmak, - Söz konusu okul ve kurumlarda görev yapmak, - Mesleki Açık Öğretim Lisesi ile Mesleki ve Teknik
Açık Öğretim Okulu kadrolarında bulunanlar hariç olmak üzere branşlarında
fiilen derse girmek, şartlarının bir arada bulunması gerekmektedir. Bu dört şartı bir arada taşıyan öğretmenlere,
branşlarına ve öğrenim durumlarına göre, III sayılı Cetvelin (A-II/a, b, c,
d, e) sıralarında belirtilen ilave eğitim öğretim tazminatları ödenecektir. 2- III sayılı Cetvelin (G) bölümünde düzenlenen
tazminat; II sayılı Cetvele göre ödenen özel hizmet tazminatı ile III sayılı
Cetvele göre ödenen eğitim öğretim tazminatı, din hizmetleri tazminatı,
emniyet hizmetleri tazminatı, mülki idare amirliği özel hizmet tazminatı ve
adalet hizmetleri tazminatından yararlanamayan personel için öngörülmüş olup,
bu tazminatların herhangi birinden faydalanan personele (III sayılı Cetvelin
“F. Adalet Hizmetleri Tazminatı” bölümünün 2 nci sırasına göre adalet
hizmetleri tazminatı; III Sayılı Cetvelin “B.Din Hizmetleri Tazminatı”
bölümünün (d) bendine göre din hizmetleri tazminatı; II sayılı Cetvelin (E)
Teknik Hizmetler Bölümünün 7 nci sırasında öngörülen özel hizmet tazminatı
alanlar hariç) söz konusu (G) bölümünde düzenlenen tazminatın ödenmesi hiçbir
şekilde mümkün bulunmamaktadır. 3- Adalet Hizmetleri Tazminatının ödenmesinde, III
sayılı Cetvelin “F. Adalet Hizmetleri Tazminatı” bölümünün (l/f) ve (l/g)
sıralarında “1-4 üncü derece kadrolara atanmış olanlar” sıraları hariç olmak
üzere, esas itibarıyla ilgililerin aylıklarının ödendiği dereceler (aylık
derecesi) dikkate alınacak; “1-4 üncü derece kadrolara atanmış olanlar”
sıralarından yapılacak ödemelerde ise l, 2, 3 ve 4 üncü derece kadrolara
atanmış olmak (kadro derecesi) şartı aranacaktır. Kararın 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında, kadro
derecelerinin üzerine yükseltilenlerin zam ve tazminatlarının ödenmesinde,
“bulundukları kurumda yükselinen derecede kendi kadro unvanları ile aynı adı
taşıyan kadroların dereceleri için öngörülen puan ve oranların” esas alınacağı
hükme bağlanmıştır. Buna göre, kurumlarında yükselinen derecede kendi kadro
unvanları ile aynı adı taşıyan kadro bulunanlara yükseldikleri derecenin,
bulunmayanlara ise işgal ettikleri kadro derecesinin karşılığı olan zam ve
tazminatların ödenmesi gerekmektedir. Ancak, III sayılı Cetvelin “F. Adalet Hizmetleri
Tazminatı” bölümünün (l/f) ve (l/g) sıralarında “1-4 üncü derecelerden aylık
alanlar” sıralarına yer verilmiş olması ile yukarıdaki genel hükme bir
istisna getirilmiştir. Böylece, yükselinen derecede “kendi kadro unvanları
ile aynı adı taşıyan kadro bulunmaması” halinde dahi, söz konusu sıralar
kapsamına giren personele, aylıklarının yükseltildiği derecelerin karşılığı
olarak bu sıralarda daha yüksek oranda belirlenmiş olan adalet hizmetleri tazminatı
ödenmesi imkanı sağlanmıştır. Diğer bir ifadeyle, anılan sıralarda “1-4 üncü derece
kadrolara atanmış olanlar” sıralarının altında, “1-4 üncü derecelerden aylık
alanlar” için ayrı tazminat oranlarının belirlenmiş olması, kazanılmış hak
aylık dereceleri kadro derecelerinin üzerine yükseltilmekle birlikte,
kurumlarında yükseltildikleri derecede kendi kadro unvanlarıyla aynı adı
taşıyan kadro bulunmayanlara daha yüksek oranda tazminat verilebilmesi
amacını taşımakta olup; söz konusu belirleme, kurumlarında yükseltildikleri
derecede kendi kadro unvanlarıyla aynı adı taşıyan kadro bulunanlar hakkında
Kararın 10 uncu maddesinin uygulanmasına engel teşkil etmemektedir. Örnek: Ceza infaz kurumlarında
5 inci dereceli İnfaz ve Koruma Başmemuru kadrosuna atanmış ve kazanılmış hak
aylığı 4 üncü dereceye yükseltilmiş olan personele, III sayılı Cetvelin “F.
Adalet Hizmetleri Tazminatı” bölümünün (l/f) sırasında “1-4 üncü derecelerden
aylık alanlar” için öngörülen (%75) oranı yerine, kurumunda yükseldiği
derecede İnfaz ve Koruma Başmemuru kadrosu bulunduğundan, Kararın 10 uncu
maddesi uyarınca “1-4 üncü dereceli kadrolara atanmış olanlar” sırasından
(%100) oranında adalet hizmetleri tazminatı ödenecektir. Örnek: 5 inci
derece Memur kadrosunda bulunan ve kazanılmış hak aylığı 4 üncü dereceye
yükseltilen bir personele, kurumunda 4 üncü derecede Memur kadrosu
bulunmaması halinde III sayılı Cetvelin (F) bölümünün (l/g) sırasında “1-4
üncü derecelerden aylık alanlar” için öngörülen (%58) oranında adalet
hizmetleri tazminatı ödenecek; kurumunda 4 üncü derecede Memur kadrosu
bulunması halinde ise, Kararın 10 uncu maddesi uyarınca “1-4 üncü dereceli
kadrolara atanmış olanlar” sırasından (%100) oranında adalet hizmetleri
tazminatı ödenecektir. Örnek:
Adalet Bakanlığında 5 inci derece Cezaevi Katibi kadrosunda bulunan ve
kazanılmış hak aylığı 4 üncü dereceye yükseltilen bir personele, Adalet
Bakanlığında 4 üncü derecede Cezaevi Katibi kadrosu bulunmadığından, III
Sayılı Cetvelin (F) bölümünün (1/g) sırasında “1-4 üncü derecelerden aylık
alanlar” için öngörülen (%58) oranında adalet hizmetleri tazminatı
ödenecektir. 4- III Sayılı Cetvelin “B. Din Hizmetleri Tazminatı”
bölümünün (d) bendinde, Diyanet İşleri Başkanlığı merkez ve taşra
teşkilatının Genel İdare Hizmetleri Sınıfına dahil kadrolarında bulunanlara
(%25) oranında din hizmetleri tazminatı ödenmesi öngörülmüştür. Anılan
tazminattan Diyanet İşleri Başkanlığı merkez ve taşra teşkilatında sadece
Genel İdare Hizmetleri Sınıfına dahil kadrolarda bulunan personel istifade
edecektir. Ancak, III sayılı Cetvelin “B.
Din Hizmetleri Tazminatı” bölümünün (a) bendinde sayılanlar ile II sayılı
Cetvelin (A) Üst Yönetim ve Genel İdare Hizmetleri bölümünün 3 ve 4 üncü grubunda
bulunanlar söz konusu tazminattan yararlanamayacaktır. Örnek: İl
Müftülüğünde Genel İdare Hizmetleri Sınıfından 5 inci dereceli “Memur”
kadrosunda çalışan bir personel, III sayılı Cetvelin (G) bölümünün (b-2) sırası
uyarınca (%49) oranında tazminat ile III Sayılı Cetvelin “B. Din Hizmetleri
Tazminatı” bölümünün (d) bendine göre (%25) oranında din hizmetleri tazminatı
alacaktır. E- Uygulamaya İlişkin Ortak Açıklamalar 1- 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun “Zam ve
tazminatlar” başlıklı 152 nci maddesinin “Ortak Hükümler” bölümünde,
kurumların hizmetin gereklerini ve mali imkanlarını dikkate alarak
personeline Bakanlar Kurulunca belirlenen oran ve miktarlardan daha düşük bir
oran ve miktar üzerinden ödeme yapabilecekleri hükme bağlanmıştır. Bu hüküm çerçevesinde, Kararın 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (g) bendinde de, kurumların, mali imkanlarını, hizmetin
gereklerini ve personelin görevi yerine getirmesindeki başarı derecesini göz
önünde bulundurarak, bu Karara ekli cetvellerde gösterilenlerin altında bir
puan veya oran tespit etmeye yetkili oldukları ancak, bu şekilde ödeme
yapılabilmesi için tespit edilecek puan ve oranların, bu Kararın 5 inci
maddesine göre düzenlenecek kontrol cetvellerinde gerekçesiyle beraber
gösterilmesinin zorunlu olduğu hükmüne yer verilmiştir. Buna göre, özellikle mali durumları iyi olmayan,
ödenekleri yeterli bulunmayan kurumların, Karara ekli cetvellerde öngörülen
zam ve tazminatlardan daha düşük oran ve puanlar üzerinden ödeme yapmaları,
bu düşük oran ve puanları Kararın 5 inci maddesine göre düzenlenecek
cetvellerde gerekçesiyle beraber göstermeleri ve anılan madde uyarınca
kontrol ettirmeleri şartıyla mümkün bulunmaktadır. Örnek: Bir
belediyede görevli ve 3 üncü dereceden aylık alan bir Mühendise, II sayılı
Cetvelin (E) Bölümüne göre %160 oranında özel hizmet tazminatı ödenmesi
mümkün iken, bu tazminat, Belediye Başkanınca onaylanan ve Valilikçe kontrol
edilen cetvelde mali imkanlarının sınırlı olması nedeniyle %130 oranı üzerinden;
7 nci dereceli Memur kadrosunda görev yapan bir personel için de III sayılı
Cetvelin (G) Bölümüne göre %49 oranı yerine %40 gibi daha düşük oranlar
üzerinden tespit edilebilecektir. Aynı şekilde ilgili belediye tüm personeli
için de mali imkanlarını göz önünde tutarak daha düşük oranlar tespit etmeye
yetkili bulunmaktadır. 2- Kurumlar kadro cetvellerinde yer alan “Araştırmacı
(1-13)” kadrolarını kontrol cetvellerinde toplu olarak değil, halen dolu
olanlarla birlikte yıl içerisinde bu kadrolara atanabilecek personelin
dereceler itibarıyla muhtemel dağılımına göre alacakları zam ve tazminatları
dikkate alarak serbest-dolu dereceler bazında dağıtılmış halde
göstereceklerdir. 3- Kararın 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e)
bendinde de belirtildiği üzere, kadroları teknik ve sağlık hizmetleri
sınıflarında bulunan personelden, bulundukları hizmet sınıflarına
atanılabilecek mesleki bir üst öğrenimi bitirerek, diploma veya çıkış
belgelerini kurumlarına ibraz edenlere, intibak işlemlerinin yapılıp yapılmadığına
bakılmaksızın, belgelerin kuruma ibrazını takip eden ay başından geçerli
olmak üzere, ita amirlerinden alınacak ödeme onayı ile, cetvellerde ayrıca
belirtilen istisnai durumlar hariç olmak üzere bitirilen aynı sınıfla ilgili
mesleki üst öğrenimin karşılığı olan zam ve tazminatlar ödenecek, bunlar için
ayrıca yıl içinde kontrol işlemi yapılmayacaktır. Sağlık ve teknik hizmetler sınıflarında yer alan
personelin bitirdiği üst öğrenimin mesleki bir üst öğrenim olup olmadığı
hususu, 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun 43 üncü maddesinin (b) bendi
uyarınca alınan Yükseköğretim Kurulu kararlarına istinaden tespit
edilecektir. Örnek: Lise
dengi mesleki sağlık öğrenimi görmüş olup, Sağlık Hizmetleri Sınıfında
“hemşire” kadrosunda görev yapan ve Anadolu Üniversitesi Açıköğretim
Fakültesine bağlı “Sağlık Kurumları İşletmeciliği Programı”ndan mezun olan
bir personel, anılan programın Yükseköğretim Kurulu tarafından sağlık
personeli önlisans programları statüsünde kabul edilmemesi nedeniyle, mesleki
sağlık yüksek öğrenim görmüş olanlar için öngörülen zam ve tazminatlarından
yararlandırılmayacaktır. 4- Kararın 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında, zam
ve tazminatların ödenebilmesi için, Karara ekli I, II ve III sayılı
cetvellerde gösterilen personelin kadro unvanı ile kariyer ve yürüttüğü
görevin gerektirdiği hizmeti kanunların öngördüğü durumlar saklı kalmak üzere
fiilen yapmasının zorunlu olduğu belirtilmiştir. Buna göre, kanunların öngördüğü saklı durumlar
gereğince; a) Yıllık, mazeret ve hastalık izinlerinde, b) Yer değiştirme suretiyle yapılan atamalarda yeni
göreve başlamak üzere verilen sürede (mehil müddeti), c) Yurtiçi ve yurtdışı geçici görevlendirmelerde, d) Hizmet içi eğitim, seminer ve kurslarda, e) Süresi ne olursa olsun görevden uzaklaştırılan ve
herhangi bir suçtan tutuklanan veya gözaltına alınanlardan; kovuşturmaya yer
olmadığına, yargılamanın men’ine veya beraatına ve her ne sebeple olursa
olsun kamu davasının düşmesine veya ortadan kaldırılmasına karar
verilenlerin, görevden uzakta, tutuklulukta veya gözaltında geçirdikleri
sürelerde, görevin fiilen yapılması şartı aranmayacaktır. Ancak, - IV sayılı Cetvelde sayılan yerleşim birimlerine
sürekli görevle atanan teknik ve sağlık hizmetleri sınıfı personeline
bölgeler itibarıyla, - II sayılı Cetvelin (F) Sağlık Hizmetleri Bölümünün
8 inci sırasında belirtilen sağlık personeline “köy ve diğer yerleşim
birimleri” itibarıyla, ödenecek olan ek özel hizmet tazminatının ödenmesinde
bu açıklamalara değil, Kararın 7 nci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen
esaslara uyulacaktır. Buna göre, teknik ve sağlık hizmetleri sınıfında
bulunan personele, IV sayılı Cetvelde ve II sayılı Cetvelin (F) Bölümünün 8
inci sırasında sayılan yerleşim birimleri için öngörülen ek özel hizmet
tazminatı peşin olarak ödenecek, Kararın 7 nci maddesinin birinci
fıkrasındaki hallerin meydana gelmesi halinde de, gün hesabı ile hesaplanarak
geri alınacaktır. Ayrıca bir aydan uzun süreli kesinti yapılmasını gerektiren
bir durumun, aylık ödenmeden önce belli olması halinde, peşin ödemenin yapılmayacağı
tabiidir. 5- Kararın 8 inci maddesinin birinci fıkrası
uyarınca, sağlık kurulu raporu üzerine verilen hastalık izinleri ile kanser,
verem, akıl hastalığı, şeker hastalığı ve açık kalp ameliyatı gibi uzun
süreli bir tedaviye ihtiyaç gösteren hastalığa yakalananların kullandığı
hastalık izinleri ve hastalıkları sebebiyle resmi yataklı tedavi kurumlarında
yatarak gördükleri tedavi süreleri ile şeker hastalığı ve açık kalp
ameliyatına bağlı olarak görülen tedavi süreleri hariç olmak üzere bir takvim
yılı içinde kullanılan hastalık izin süreleri toplamının 7 günü aşması
halinde, aşan günlere isabet eden zam ve tazminatlar %25 eksik ödenecektir.
Ancak, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 104 üncü maddesi uyarınca kadın
memura doğumdan önce ve doğumdan sonra verilen sekizer haftalık “mazeret
izinleri”, yukarıda belirtilen “hastalık izinleri” kapsamına girmediğinden bu
süre içinde zam ve tazminatlar kesilmeden tam olarak ödenecektir. Örnek: Toplam 2200
puan zam ve %160 oranında özel hizmet tazminatından yararlanan bir mühendise;
a) Sağlık kurulu raporu üzerine aldığı hastalık
izinleri, kanser, verem, akıl hastalığı, şeker hastalığı ve açık kalp
ameliyatı gibi uzun süreli bir tedaviye ihtiyaç gösteren hastalığa
yakalanması halinde kullandığı hastalık izinleri ve hastalığı sebebiyle resmi
yataklı tedavi kurumlarında yatarak gördüğü tedavi sürelerinde zam ve
tazminatının tamamı, b) (a)’da sayılanlar dışında bir yıl içinde toplam 27
gün hastalık izni kullanması halinde, kullandığı hastalık izninin 7 günü için
zam ve tazminatı tam olarak, aşan kısım olan 20 günlüğü için ise %25 eksik
olarak, ödenecektir. III sayılı Cetvelde yer alan diğer tazminatların
ödenmesinde de bu açıklamalar çerçevesinde işlem yapılacaktır. 6- Kararın 9 uncu maddesinin birinci fıkrasında, 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun 86 ncı maddesi uyarınca kurumlarınca bir
göreve kurum içinden, diğer kurumlardan veya açıktan vekalet ettirilenlere
ödenecek zam ve tazminatlara ilişkin hükümlere yer verilmiştir. Buna göre: 657 sayılı Kanunun 86 ncı maddesi uyarınca
kurumlarınca bir göreve kurum içinden veya diğer kurumlardan vekalet
ettirilenlere; a) Vekaletin, 657 sayılı Kanunun 86 ncı maddesine
binaen yapılması ve bu hususun onayda belirtilmiş olması, b) Vekaletin, Bakanlar Kurulu kararı veya müşterek
karar ile atama yapılması gereken kadro veya görevler için ilgili Bakan,
diğer kadro veya görevler için asili atamaya yetkili amir tarafından
verilmesi, c) Vekillerin, genel ve ilgili özel mevzuatı uyarınca
asaleten atanmada aranan tüm şartları (asaleten atanmada sınav şartı aranılan
kadro veya görevler için bu sınavlara girebilme hakkının elde edilmiş olması
dahil) bir arada taşımaları, kaydıyla, vekalet ettikleri kadro veya görevler için
öngörülen zam ve tazminatların toplam net tutarının, asli kadro veya
görevleri karşılığında fiilen aldıkları zam ve tazminatların toplam net
tutarından fazla olması halinde, aradaki fark; 657 sayılı Kanunun 175 inci
maddesindeki oranlar (1/3 ve 2/3) dikkate alınmaksızın, vekalet görevine
başlanıldığı tarihten itibaren ve vekalet görevinin fiilen yapıldığı sürece
ödenecektir. Asaleten atanmada sınav şartı aranılan kadro veya
görevlere vekalet halinde, vekaletten doğan zam ve tazminatların ödenebilmesi
için bu sınavlara girebilmenin koşulu olan görevde yükselme eğitimine
katılmış olma şartı aranmayacaktır. Yukarıda belirtilen tüm şartları bir arada
taşımadıkları için tedviren görevlendirildikleri kabul edilecek olanlara ise
bu ödemelerin yapılmasına imkan bulunmamaktadır. Örnek: Bir
Bakanlıkta boş bulunan ve müşterek kararname ile atama yapılması gereken l
inci derece kadrolu İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı görevini vekaleten
yürüten aynı yerdeki bir Şube Müdürüne, zam ve tazminat farkı ödenebilmesi
için, (diğer şartları da taşıması kaydıyla) vekaleten atama onayının ilgili
Bakan tarafından verilmesi gerekmektedir. Örnek: (X) Genel
Müdürlüğü atama ve görevde yükselme yönetmeliği uyarınca asaleten atanmada
belli bir hizmet bölgesinde belli bir süreyle görev yapmış olma şartı
öngörülmüş Şube Müdürlüğü kadro görevini vekaleten yürüten bir memura, zam ve
tazminat farkı ödenebilmesi için, (diğer şartları da taşıması kaydıyla) bu
memurun söz konusu hizmet bölgesinde aynı süreyle görev yapmış olması şartı
aranacaktır. Örnek: Yukarıda
belirtilen şartları taşıyarak (X) Bakanlığının Ankara İl Müdürlüğünde l inci
derece Şube Müdürü kadrosuna vekalet eden l inci derece Kimyager kadrosunda
çalışan bir Devlet memuruna; -l inci derece Kimyager kadrosu için, I sayılı
Cetvelin (B) bölümünün 3/b sırasından (775) puan iş güçlüğü zammı ile (1400)
puan temininde güçlük zammı olmak üzere toplam (2175) puan zam ve II sayılı
Cetvelin (E) bölümünden (normal bölge için) %130 oranında özel hizmet
tazminatı, -l inci derece Şube Müdürlüğü kadrosu için, I sayılı
Cetvelin (A) bölümünün 25 inci sırasından (600) puan iş güçlüğü zammı, (500)
puan temininde güçlük zammı ile (B) bölümünün Dip Not 3/a sırasından (1400)
puan (Ancak Kararın 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi gereği,
istisnalar hariç temininde güçlük zammı toplamı 1800 puanı geçemeyeceğinden
1300 puan olarak dikkate alınacaktır) temininde güçlük zammı olmak üzere
toplam (2400) puan zam ile vekalet eden memur kimyager kariyerine haiz
olduğundan II sayılı Cetvelin (A) bölümünün 9 uncu grubundan %145 oranında
özel hizmet tazminatı, öngörüldüğü dikkate alınarak, vekalet nedeniyle
verilecek zam ve tazminatların hesabı (YTL olarak) şu şekilde yapılacaktır. |
|
Görüleceği üzere, vekil memura, vekalet
edilen Şube Müdürlüğü için bu Karar uyarınca öngörülen zam ve tazminatların
toplam net tutarının (611,39 YTL),
asli kadro ve görevi karşılığında fiilen alınan zam ve tazminatların toplam
net tutarından (548,46 YTL) fazla olması nedeniyle, aradaki fark (62,93 YTL),
657 sayılı Kanunun 175 inci maddesindeki oranlar dikkate alınmaksızın,
vekalet görevine başlanıldığı tarihten itibaren ve vekalet görevinin fiilen
yapıldığı sürece ödenecektir. Ancak, burada sosyal işler, idari ve mali
işler, personel, özlük, dış ilişkiler, donatım, levazım ve benzeri destek
hizmeti yürüten bir Şube Müdürlüğüne vekalet halinde, Şube Müdürlüğü için II
sayılı Cetvelin (B) Teknik Hizmetler Bölümünün Dip Not 3/a sırasında
öngörülen 1400 puan temininde güçlük zammı hesaplamaya dahil edilmeyecek ve
ödenmeyecektir. Ayrıca, Kararın 9 uncu maddesinin
birinci fıkrasında belirtildiği üzere; a) Esas ve usule ilişkin olarak
yukarıda belirtilen şartları bir arada taşımayanlara, b) Mehil müddeti, yıllık izin, mazeret
izni, hastalık izni, geçici görev, vekalet, görevden uzaklaştırma,
tutuklanma, gözaltına alınma, hizmetiçi eğitim, kurs veya seminer nedeniyle
görevlerinden ayrılanlara vekalet edenlere, c) Vekaletleri esnasında yıllık izin,
mazeret izni, hastalık izni, vekalet görevine ilişkin olmayan geçici görev,
görevden uzaklaştırma, tutuklanma, gözaltına alınma, hizmetiçi eğitim, kurs
veya seminer ve benzeri nedenlerle vekalet görevine ara verenlere (ara
verdikleri günler için), d) Diğer personel kanunlarına tabi
olanlardan bu Karar uyarınca zam ve tazminat ödenmesi öngörülen kadro veya
görevlere vekalet edenlere, e) Kurumların 190 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye ekli cetvellerinde kadrosu bulunmayan okul müdürlüğü, okul müdür
başyardımcılığı ve okul müdür yardımcılığı görevlerini yürütenlere, f) Bu Karar ve eki cetveller uyarınca
zam ve tazminat ödenmesi öngörülen kadro veya görevlere vekalet eden her
statüden sözleşmeli personele (6/2/1997 tarihli ve 97/9021 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı kapsamındaki kadro karşılığı sözleşmeli personel hariç), vekalet nedeniyle öngörülen zam ve
tazminatlar ödenmeyecektir. Bir göreve açıktan vekalet edenlere
ise, bu göreve ait zam ve tazminatlar, 657 sayılı Kanunun 175 inci
maddesindeki oranlar dikkate alınmaksızın vekalet aylığıyla birlikte vekalet
görevine başlanıldığı tarihten itibaren ödenecektir. 7- Kararın 10 uncu maddesinin birinci
fıkrası uyarınca, kanun ve kanun hükmünde kararnamelerle bir derece
verilenler ile kazanılmış hak aylık dereceleri 657 sayılı Devlet Memurları
Kanunu hükümleri uyarınca kadro derecelerinin üzerine yükseltilenlerin zam ve
tazminatları; bulundukları kurumda, yükselinen derecede kendi kadro
unvanlarıyla aynı adı taşıyan kadroların dereceleri için öngörülen puan ve
oranlar esas alınarak ödenecek, aylıklarının yükseltildiği derecede, 190 ve
399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelere ekli kurumlarına ait cetvellerde
kendi kadro unvanlarıyla aynı adı taşıyan kadro unvanı bulunmayanlara ise
bulundukları kadro derecelerinin karşılığı olan zam ve tazminatların
ödenmesine devam olunacaktır. Kazanılmış hak aylıkları bulundukları
kadro derecelerinin üstündeki derecelere yükseltilenlerden, yükseltildikleri
derecenin zam ve tazminatından yararlananlar kontrol edilen cetvellerde ayrı
bir bölümde gösterilecektir. Örnek: 3 üncü
dereceli kadroda Şube Müdürü olarak görev yapan ve kazanılmış hak aylığı 2
nci derecenin l inci kademesine yükseltilen bir personele, kurumunda 2 nci
dereceli Şube Müdürü kadrosu bulunması halinde %100, kurumunda 2 nci dereceli
Şube Müdürü kadrosu bulunmaması halinde ise %80 oranında özel hizmet
tazminatı ödenecektir. Örnek: Maliye
Bakanlığında 5 inci derece Memur kadrosunda çalışan ve yüksekokul mezunu olan
bir personel, kazanılmış hak aylığı 4 üncü dereceye yükseltilmiş olsa dahi, söz
konusu Bakanlıkta 4 üncü derece Memur kadrosu bulunmadığından %55 oranında
özel hizmet tazminatından faydalanamayacak, kendisine kadro derecesinin
karşılığı olan %49 oranında tazminat verilecektir. 8- Kararın 12 nci maddesinin birinci
fıkrasına göre, yeniden teşkilatlanma ve kadro düzenlemeleri sonucunda “Şahsa
Bağlı Kadro Cetvelleri”nde unvanları gösterilenlere, Karara ekli cetvellerde
unvanları için öngörülen puan ve oranlar esas alınarak ödeme yapılacaktır. Bu durumda bulunanlar kontrol
cetvellerinde ayrı bir bölüm halinde gösterilecektir. Örnek: İki
Bakanlığın birleşmesi sonucunda şahsa bağlı kadrolar arasında gösterilen
Müsteşara (1800 iş güçlüğü +2200 temininde güçlük = 4000) puan üzerinden zam
ve % 340 oranında özel hizmet tazminatı ödenecektir. 9- Kararın 12 nci maddesinin ikinci
fıkrasına göre, yeniden teşkilatlanma ve özelleştirmeye ilişkin kanun ve
kanun hükmünde kararnameler gereğince “şahsa bağlı hak”tan yararlananlara,
ilgili mevzuatları uyarınca “şahsa bağlı hak” uygulaması sona erinceye kadar,
bulundukları yeni kadrolarına ait zam ve tazminatlar ödenmeyecektir. Bu durumda bulunanlar kontrol
cetvellerinde ayrı bir bölüm halinde gösterilecektir. Örnek: 179 sayılı
KHK ile yapılan düzenlemeler sonucu İl Milli Eğitim Müdürü kadrosunda iken
1984 yılında şahsa bağlı hak uygulamasına tabi olarak Öğretmen kadrosuna
atanan ilgiliye, eski kadrosuna ait (700+700) zam ile (%210) özel hizmet
tazminatı ödenecek, yeni kadrosuna ait zam ve eğitim-öğretim tazminatı
ödenmeyecektir. Örnek: Aynı
düzenlemeler sonucu 4 üncü dereceli Uzman kadrosunda bulunmakta iken,
Öğretmen kadrosuna atanan ve yeni kadrosunun maaşı daha yüksek olan ilgiliye
yeni kadrosuna ait zam (500+250) ve bulunduğu derecesine göre eğitim-öğretim
tazminatı ödenecek, eski kadrosuna ait zam ve özel hizmet tazminatı
ödenmeyecektir. Bu uygulama, kanun ve kanun hükmünde
kararnamelerle yapılan düzenlemeler ve özelleştirme uygulamaları sonucu
“şahsa bağlı hak”tan faydalanan personel için söz konusu olup, normal
atamalar için uygulanması mümkün bulunmamaktadır. Örnek: 2006 yılı
içerisinde İl Milli Eğitim Müdürü kadrosundan Öğretmen kadrosuna 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde atanan personele,
yeni görevine başladığı tarihi takip eden aybaşından itibaren “Öğretmen”
kadrosunun hakları ödenecektir. 10- Kararın 13 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendi uyarınca, Karar ve eki cetvellerde yer almayan kadro ve
unvanlar için, ekli cetvellerde bulunan benzeri kadro ve unvanları dikkate
alarak emsal kadro ve unvanlar tespit etmek amacıyla; mahalli idareler için
İçişleri Bakanlığı aracılığıyla, diğer kurum veya kuruluşlar için ise ilgili
kurum veya kuruluşlarca doğrudan, Devlet Personel Başkanlığının görüşü
alındıktan sonra Bakanlığımıza başvurulacaktır. 11- Kararın 14 üncü maddesi ile
getirilen hükme göre zam ve tazminatlar; vekalet ve ikinci görev halleri,
teknik personele büyük proje ve açık çalışma mahallerinde çalışmanın
karşılığı yapılan ödemeler ile kıst olarak yapılması gereken ödemeler hariç,
aybaşında aylıkla birlikte peşin ödenecek, zam ve tazminatların hak
edilmesinde ve ödenmesinde, Karar ve eki cetvellerde hüküm bulunmayan
hallerde aylığa ilişkin hükümler uygulanacaktır. Bu nedenle; a) 657 sayılı Kanunun 165 inci
maddesine göre, bir göreve açıktan aday veya asıl memur olarak atananlara
aylıkları, göreve başladıkları tarihten itibaren gün hesabıyla ay sonunda
ödendiğinden, zam ve tazminatlarının da buna göre ödenmesi, b) 657 sayılı Kanunun 164 üncü
maddesine göre memurların aylıkları peşin ödendiğinden ve emekliye ayrılma
ile ölüm hallerinde o aya ait peşin ödenen aylıklar geri alınmadığından zam
ve tazminatların da geri alınmaması; istifa halinde ise istifa tarihi ile ay
sonuna kadar olan süreye isabet eden zam ve tazminatların, aylıklarda olduğu
gibi geri alınması, c) Üst derece ile alt derecelere
yapılan atamalarda ve görev değişikliğinde memur, atandığı göreve başladığı
tarihi izleyen aybaşından itibaren atandığı derecenin aylığına hak
kazandığından, yeni derece ve görevlerine ait zam ve tazminatlarının da buna
göre ödenmesi, ancak 657 sayılı Kanunun 68 inci maddesinin (B) bendine göre
atananların aylık ve diğer hakları atandıkları yeni kadro dereceleri
üzerinden göreve başladıkları günden itibaren ödendiğinden, bu kadro
dereceleri için öngörülen zam ve tazminatların da anılan Kanunun 165 inci
maddesinde olduğu gibi göreve başladıkları günden itibaren ödenmesi, d) 657 sayılı Kanunun 169 uncu
maddesinde, naklen atamalarda ilgililerin yeni görev yerlerinde göreve
başladıkları tarihi takip eden aybaşından itibaren aylığa hak kazanacakları
belirtilmiş olup, mehil müddetini kullanmakta iken rapor veya zorunlu
nedenlerle yeni görev yerlerinde göreve başlayamayanların aylıklarının ve
aylıklarla birlikte peşin ödenen zam ve tazminatlarının, yeni görev
yerlerinde ödenmesi ve anılan maddede eski görev yerinden alınan aylıklar
için kurumlar arasında herhangi bir hesaplaşma yapılmamasının öngörülmüş
olması nedeniyle de, 657 sayılı Kanuna tabi kurumlar ile 217 sayılı KHK'nın 2
nci maddesinde belirtilen kurumlar arasındaki memur nakillerinde eski
kurumlarınca aylıklarla birlikte peşin ödenen zam ve tazminatlar için de
hesaplaşma yapılmaması, gerekmektedir. 12- 657 sayılı Kanunun 45 inci maddesi
uyarınca 5, 6 ve 7 nci dereceler karşılık gösterilmek üzere bu kadrolara
atanan ve aylıklarını 8 ve daha aşağı derecelerden alan Şube Müdürü, Müdür,
Sayman, Başkan ve bunların yardımcılarına, II sayılı Cetvelin (A) Üst Yönetim
ve Genel İdare Hizmetleri bölümünün 16 ncı Grup 4 üncü sırasına göre özel
hizmet tazminatı ödenmeyecek, bunlara yalnızca III sayılı Cetvelin (G)
bölümünün (b/1) sırasına göre %50 oranında tazminat ödenecektir. 13- Muhasip veya Muhasebecilerden l, 2,
3 ve 4 üncü derecelerdeki kadrolara atanmış bulunanlara II sayılı Cetvelin
(A) Üst Yönetim ve Genel İdare Hizmetleri bölümünün 15 inci Grup 4 üncü
sırasına göre; 5, 6 ve 7 nci derece kadrolardan aylık alanlara ise 16 ncı
Grup 4 üncü sırasına göre özel hizmet tazminatı ödenecektir. Bunlardan 8 ve
daha aşağı derecelerden aylık alanlara ise sadece III Sayılı Cetvelin (G)
bölümünün (b/1) sırasına göre %50 tazminat ödenecektir. 14- I ve II sayılı cetvellerin bazı
bölümlerinde “Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde belirtilen dallarda, bu Tüzük
hükümlerine göre uzmanlık belgesi alanlarla, aynı dallarda doktora yapmış
olanlar”ın alacakları zam ve tazminatlar belirlenmiştir. Bu sıralardan zam ve tazminat
ödenebilmesi için 14/5/2002 tarihli ve 2002/4198 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde belirtilen dallardan
birinde, bu Tüzük hükümlerine göre uzmanlık belgesi almış veya aynı dallarda
doktora öğrenimini tamamlamış olmak gerekmektedir. Bu nedenle adı geçen Tüzükte yer
almayan dallarda doktora yapanların veya Tüzükte belirtilen dallarda olmakla
birlikte sadece yüksek lisans düzeyinde eğitim görenlerin, hiçbir şekilde bu
sıralardan yararlanmasına imkan bulunmamaktadır. 15- Bilindiği üzere, Devlet memurlarına
ödenecek zam ve tazminatlara ilişkin Kararlar, 657 sayılı Kanunun “Zam ve
tazminatlar” başlıklı 152 nci maddesine göre Bakanlar Kurulunca yıllık olarak
yürürlüğe konulduğundan, Kararın ve bu Tebliğin 1/1/2006 tarihinden önceki
dönemler için uygulanması mümkün değildir. 16- Kararın 15 inci maddesinin birinci fıkrasında,
2005 yılında ne miktarda zam ve tazminat verileceğine ilişkin olarak
14/2/2005 tarihli ve 2005/8501 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe
konulan Karar’ın eki II sayılı Cetvelin (E) Teknik Hizmetler Bölümü ve (F)
Sağlık Hizmetleri Bölümü ile III sayılı Cetvelin “B.Din Hizmetleri Tazminatı”
ve “C.Emniyet Hizmetleri Tazminatı” bölümlerinin uygulanmasına 15/4/2006
tarihine kadar devam edileceği hüküm altına alınmıştır. Buna göre, anılan
bölümlerin uygulanmasına 2005 yılı vize cetvelleri esas alınarak 15/4/2006
tarihine kadar devam edilecek olup, 2006 yılı için hazırlanacak ve kontrol
edilecek cetvellerin söz konusu bölümlerde belirlenmiş olan tazminatlara
ilişkin kısımları 15/4/2006 tarihinden sonra geçerli olacak şekilde ve yeni
oranlar esas alınarak düzenlenecek ve uygulanacaktır. 17- 17/3/2005 tarihli ve 25758 sayılı Resmi
Gazetede yayımlanan 159 Seri No’lu Devlet Memurları Kanunu Genel Tebliği
yürürlükten kaldırılmıştır. Tebliğ olunur. Ekleri İçin Tıklayınız |