KANUN TARIM KANUNU Kanun No. 5488 Kabul
Tarihi : 18/4/2006 Amaç MADDE
1 – Bu Kanunun amacı; tarım sektörünün ve kırsal alanın,
kalkınma plân ve stratejileri doğrultusunda geliştirilmesi ve desteklenmesi için
gerekli politikaların tespit edilmesi ve düzenlemelerin yapılmasıdır. Kapsam MADDE
2 – Bu Kanun, tarım politikalarının amaç, kapsam ve
konularının belirlenmesi; tarımsal destekleme politikalarının amaç ve
ilkeleriyle temel destekleme programlarının tanımlanması; bu programların
yürütülmesine ilişkin piyasa düzenlemeleri, finansman ve idarî yapılanmanın
tespit edilmesi; tarım sektöründe uygulanacak öncelikli araştırma ve
geliştirme programlarıyla ilgili kanunî ve idarî düzenlemelerin yapılması ve
tüm bunlarla ilgili uygulama usûl ve esaslarını kapsar. Tanımlar MADDE
3 – Bu Kanunda geçen; a) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını, b) Müsteşarlık: Hazine
Müsteşarlığını, c) Kurul: Tarımsal Destekleme ve
Yönlendirme Kurulunu, ç) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı,
yarıcı veya ortakçı olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi veya
yetiştirme devresi tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri, d) Çiftçi kayıt sistemi: Bakanlık
tarafından oluşturulan çiftçilerin kayıt altına alındığı tarımsal veri tabanını, e) Çiftlik muhasebe veri ağı:
Tarımsal işletmelerin gelirlerine ve faaliyetlerine ilişkin muhasebe
verilerinin toplanması ve veri ağı kurulmasını, f) Doğrudan gelir desteği: Ürün
ve girdi fiyatlarını doğrudan etkilemeden, üreticilere yapılan gelir
transferlerini, g) Entegre idare ve kontrol
sistemi: Arazi parsel tanımlama, çiftçi kayıt, hayvan kimlik, kontrol ve veri
tabanından oluşan, tarıma verilen desteklerin kontrol edilmesini ve kayıt
altına alınmasını sağlayan sistemi, ğ) Özel sektör: Tarımsal alanda
faaliyet gösteren kamu kurum ve kuruluşları dışındaki gerçek ve tüzel
kişileri, h) Sözleşmeli üretim: Üretici ve
yetiştiriciler ile diğer gerçek ve tüzel kişilerin karşılıklı menfaat
esaslarına dayalı yazılı akitlerle yürütülen tarımsal üretim şeklini, ı) Tarım: Doğal kaynakları uygun
girdilerle birlikte kullanarak yapılan her türlü üretim, yetiştirme, işleme
ve pazarlama faaliyetlerini, i) Tarımsal işletme: Üretim
faktörlerini kullanarak; bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi
için tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak
işleme, depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan
işletmeyi, j) Tarımsal üretim: Toprak, su ve
biyolojik kaynaklar ile birlikte tarımsal girdiler kullanılarak yapılan
bitkisel, hayvansal, su ürünleri, mikroorganizma ve enerji üretimini, k) Ürün: Bitkisel, hayvansal ve
su ürünleri alanında elde edilen her türlü işlenmemiş ham ürünler ile
bunların birinci derece işlenmesi ile elde edilmiş ürünleri, l) Sivil toplum örgütleri:
Tarımsal alanda faaliyet gösteren kooperatif, birlik, dernek ve vakıflar ile
gönüllü kuruluşları, m) Tarım havzaları: Tarımsal
faaliyet için, bir veya birkaç il sınırı veya bölge sınırları içinde aynı
ekolojik şartları taşıyan ve birbirinin devamı niteliğindeki tarım
alanlarını, ifade eder. Tarım
politikalarının amaçları MADDE
4 – Tarım politikalarının amaçları; tarımsal üretimin iç
ve dış talebe uygun bir şekilde geliştirilmesi, doğal ve biyolojik
kaynakların korunması ve geliştirilmesi, verimliliğin artırılması, gıda
güvencesi ve güvenliğinin güçlendirilmesi, üretici örgütlerinin
geliştirilmesi, tarımsal piyasaların güçlendirilmesi, kırsal kalkınmanın
sağlanması suretiyle tarım sektöründeki refah düzeyini yükseltmektir. Tarım
politikalarının ilkeleri MADDE
5 – Tarım politikalarının ilkeleri şunlardır: a) Tarımsal üretim ve kalkınmada
bütüncül yaklaşım. b) Uluslararası taahhütlere uyum. c) Piyasa mekanizmalarını
bozmayacak destekleme araçlarının kullanımı. ç) Örgütlülük ve kurumsallaşma. d) Özel sektörün rolünün
artırılması. e) Sürdürülebilirlik, insan
sağlığı ve çevreye duyarlılık. f) Yerinden yönetim. g) Katılımcılık. ğ) Şeffaflık ve bilgilendirmek. Tarım
politikalarının öncelikleri MADDE
6 – Tarım politikalarının öncelikleri şunlardır: a) Tarımsal üretimde verimlilik,
ürün çeşitliliği, kalite ve rekabet gücünün yükseltilmesi. b) Yeterli ve güvenilir gıda
arzının sağlanması. c) Tarımsal işletmelerin
altyapılarının geliştirilmesi. ç) Tarımsal faaliyetlerde bilgi
ve uygun teknolojilerin kullanımının yaygınlaştırılması. d) Tarımsal girdi ve ürün
piyasalarının geliştirilmesi ve üretim-pazar entegrasyonunun sağlanması. e) Tarımsal üretimin tarım-sanayi
entegrasyonunu sağlayacak şekilde yönlendirilmesi. f) Tarım sektörünün kredi ve
finansman ihtiyacının karşılanmasına ilişkin düzenlemeler yapılması. g) Destekleme ve yönlendirme
tedbirlerinin alınması. ğ) Doğal afetler ve hayvan
hastalıklarına karşı risk yönetimi mekanizmalarının geliştirilmesi. h) Kırsal hayatın sosyo-ekonomik açıdan geliştirilmesi. ı) Üretici örgütlenmesinin
geliştirilmesi. i) Tarım bilgi sistemlerinin
kurulması ve kullanılması. j) Toplulaştırma, arazi kullanım
plânının yapılması ve ekonomik büyüklükteki tarım işletmelerinin oluşturulması. k) Toprak ve su kaynaklarının
geliştirilmesi ve rasyonel kullanımı. l) Avrupa Birliğine uyum
sürecindeki gelişmelerden doğacak ihtiyaçları karşılayabilecek şekilde ortak
piyasa düzenlerinin öngördüğü, idarî ve hukukî düzenlemelerin yapılması. Yetki MADDE
7 – Tarım sektörü ile ilgili politikaların tespit
edilmesi, plânlanması ve koordinasyonu ile ilgili kurum ve kuruluşlarla
işbirliği yapılarak uygulanmasında Bakanlık yetkilidir. Tarımsal
araştırma MADDE
8 – Bakanlık, tarım sektörünün ihtiyaç duyduğu tarımsal
bilgi ve teknolojilerin yurt içinde geliştirilmesi, bu bilgi ve
teknolojilerin yurt dışından transfer edilerek denenmesi ve adaptasyonu ile
yayımını sağlamak için, kamu ve özel sektörün tarımsal araştırma
faaliyetlerini verimli ve etkin kılacak tedbirleri alır. Araştırma
çalışmalarında görevli uzmanların yetiştirilmesi ve araştırma altyapısının
geliştirilmesini sağlayacak düzenlemeler yapar. Araştırma faaliyetlerinde
başta üniversiteler olmak üzere ilgili tüm kurum, kuruluşlar ve işletmeler
ile işbirliğini güçlendirecek tedbirler alır. Çiftçi
eğitimi, yayım ve danışmanlık hizmetleri MADDE
9 – Bakanlık; tarım, çiftçi eğitimi ve yayım
faaliyetlerinde, sivil toplum örgütleri, özel sektör kuruluşları ve serbest
danışmanların görev almasını sağlamak için gerekli düzenlemeler yapar, bu
kuruluş ve kişileri teşvik eder, çalışma esaslarını belirler ve denetler. Çiftçi eğitimi, özel yayım ve
danışmanlık hizmetleri çalışma esas ve usûlleri ile ilgili diğer şartlar Bakanlıkça
çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Biyolojik
çeşitlilik, genetik kaynakların korunması ve biyogüvenliğin
sağlanması MADDE
10 – Bakanlık, biyolojik çeşitliliğin, genetik kaynakların
ve ekosistemlerin korunması ve geliştirilmesine ilişkin araştırmalar yapar
veya yaptırır. Biyoteknolojik yollarla ve/veya
çeşitli ıslah metotları kullanılarak elde edilen ürünlerin fikrî mülkiyet
hakları kapsamında korunması, kaydı, tescili, üretimi, tüketimi, gıda olarak
kullanımı, ihracatı ve ithalatı hakkında ilgili kurum ve kuruluşların görüşü
alınmak suretiyle gerekli düzenlemeleri yapar. Ürün
konseyleri MADDE
11 – Bu Kanunda belirlenen ulusal tarım politikaları
çerçevesinde çalışmalar yapmak üzere ürün bazında üreticiler, tüccarlar,
sanayiciler ve/veya bunların oluşturdukları birlikler ile kamu ve araştırma
kurumları, meslek odaları ve dernekler bir araya gelerek tüzel kişiliği haiz
ürün konseyleri kurabilirler. Ürün bazında tek bir ürün konseyi
kurulabilir. Bu konseyler ürünle ilgili kararlarını Kurulun istediği her
defada, Kurul istemese bile yılda bir kez Kurula rapor halinde sunarlar. Ürün konseyleri kurulması,
işleyişi, yönetimi, görevleri ve denetimine ilişkin hükümler ile bu
konseylerin çalışma usûl ve esasları, gelirleri ve sair hususlar her bir ürün
konseyi için çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir. Üretici
örgütleri MADDE
12 – Üretici ve yetiştiricilerin çeşitli kanunlara
dayanarak kurdukları tarımsal amaçlı kooperatif ve birliklerin
faaliyetlerinin tarım politikaları doğrultusunda desteklenmesini ve
yönlendirilmesini, ilgili bakanlık ve kuruluşlarla işbirliği içinde yapmaya
Bakanlık yetkilidir. Sözleşmeli
üretim MADDE
13 – Bakanlık, tarım sektöründe sözleşmeli üretimin
geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması için gerekli düzenlemeleri yapar.
Sözleşmeli üretimi özendirmek üzere üreticilere, bu Kanunla belirtilen
desteklerin verilmesinde öncelik tanınır. Tarım
havzaları MADDE
14 – Tarımsal üretimin kendi ekolojisine uygun alanlarda
yoğunlaşması, desteklenmesi, örgütlenmesi, ihtisaslaşması ve entegre bir
şekilde yürütülmesi için tarım havzaları, Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar
Kurulunca belirlenir. Bu havzaların faaliyet ve işleyişi ile ilgili esas ve
usûllerin düzenlenmesine ilişkin yönetmelik, Bakanlık tarafından yürürlüğe
konulur. Kırsal
kalkınma MADDE
15 – Bakanlık, kırsal alanlarda tarım ve tarım dışı
istihdamın geliştirilmesi, gelirlerin artırılması ve
farklılaştırılması, kadın ve genç nüfusun eğitim ve girişimcilik düzeyinin
yükseltilmesine yönelik tedbirleri alır. Kırsal kalkınma program, proje ve
faaliyetlerine ilişkin düzenlemeleri yapar ve kamu kuruluşları arasında
koordinasyonu sağlar. Kırsal kalkınma program, proje ve
faaliyetlerinde; katılımcılık, tabandan yukarı yaklaşım, yerel kapasitenin
geliştirilmesi ve kurumsallaşması temel ilkelerdir. Tarımsal
Destekleme ve Yönlendirme Kurulu MADDE
16 – Bu Kanunun 17 nci maddesi
ile verilen görevleri yerine getirmek üzere Tarımsal Destekleme ve
Yönlendirme Kurulu kurulmuştur. Kurul
üyeleri; Tarım ve Köyişleri Bakanının
başkanlığında, Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Çevre ve
Orman Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı
ve Dış Ticaret Müsteşarlığı müsteşarları ile Bakan onayı ile belirlenecek
Bakanlık genel müdüründen oluşur. Kurul, Bakanın bulunmadığı durumlarda,
Bakanlık müsteşarının başkanlığında toplanır. Kurul, yılda en az iki kez
toplanır. Toplantılardan birinin, yıllık bütçe kanunu tasarısının hazırlanma
döneminde, diğerinin ise bütçe kesinleştikten sonra yapılması esastır. Ayrıca
Kurul, Tarım ve Köyişleri Bakanının daveti üzerine
de toplanabilir. Kurul, yıl içerisindeki uygulamalarla ilgili olarak danışma,
izleme ve değerlendirmelerde bulunmak ve uygulamaya dönük tedbirler almak
üzere, kamu kuruluşları, ilgili meslek kuruluşları, sivil toplum örgütleri ve
özel sektör kuruluşları temsilcilerinden oluşan "Teknik Komiteler"
kurar. Kurul, üye tam sayısının en az
üçte ikisinin katılımı ile toplanır. Kararlar çoğunlukla alınır. Oyların eşit
olması durumunda başkanın oyu ağırlıklıdır. Kurul görev alanı ile ilgili her
türlü belge ve bilgiyi kamu, sivil toplum örgütleri ve özel sektör
kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerden isteyebilir. İstenen bilgiler tam
ve doğru olarak, talep edilen süre içerisinde Kurula verilir. Kurul
ve teknik komitelerin sekretarya hizmetleri, Bakan
onayı ile belirlenecek Bakanlık birimi tarafından yürütülür. Kurulun
görevleri MADDE
17 – Kurulun görevleri şunlardır: a) Her yıl destekleme
programlarının esaslarını ve araçlarını tespit ederek, bunların bütçe ödenek
ihtiyaçlarını belirlemek, ilgili kuruluşlara teklif etmek. b) Değişen ulusal ve uluslararası
koşullara göre destekleme programlarında yapılacak düzenlemeleri belirlemek. c) Desteklerle ilgili gerekli mevzuat
düzenlemelerini izlemek ve değerlendirmek. ç) Kamu kurum ve kuruluşlarınca
uygulanan destekleme programlarında kuruluşlar arası koordinasyonu sağlamak. Tarımsal
desteklemelerin amacı ve ilkeleri MADDE
18 – Tarımsal desteklemelerin amacı; tarım sektörünün
öncelikli problemlerinin çözümüne katkıda bulunmak, uygulanan politikaların
etkinliğini artırmak, sektörün bu politikalara uyumunu kolaylaştırmaktır.
Tarımsal destekleme politikaları, ekonomik ve sosyal etkinlik ve verimlilik
koşullarını sağlayacak programlarla uygulanır. Ödemeler bütçe imkânları
çerçevesinde ve programların niteliğine bağlı olarak, gerekli denetim ve
kontrollerin tamamlanmasından sonra ödenir. Tarımsal
destekleme programlarının belirlenmesinde, aşağıdaki ilke ve stratejiler
dikkate alınır: a) Tarım politikalarının
amaçlarına ulaşılmasına katkıda bulunması. b) Avrupa Birliği mevzuatı ve
uluslararası taahhütler ile uyumlu olması. c) Üreticilerin piyasa
koşullarında faaliyetlerini yürütmesi. ç) Kullanılacak kaynağın, adil ve
etkin bir şekilde üreticilere yansımasını sağlayacak yapıda olması. d) Tarımın alt sektörlerinde
dengeli bir dağılım göstermesi. Tarımsal
destekleme araçları MADDE
19 – Tarımsal destekleme araçları şunlardır: a) Doğrudan gelir desteği:
Üreticilere, tarımsal üretim amacıyla işledikleri araziler için Kurulun
teklifi üzerine, Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen birim ödeme miktarı
üzerinden, doğrudan ödeme yapılır. Ödeme miktarları, üreticilerin tarım
politikaları amaçları ve çevre koruma koşullarına uyumunu kolaylaştırmak
üzere farklı düzeylerde belirlenebilir. Doğrudan gelir desteği ödemelerine
ilişkin esas ve usûller, bu Kanunun temel yapısıyla çelişmeyecek şekilde, her
yıl Kurulun tavsiyesi ile Bakanlık tarafından çıkarılacak uygulama tebliğleri ile belirlenir. Uygulama tebliğleri,
ilgili yılın ilk iki ayı içerisinde yayımlanır. Bakanlık, gerektiğinde
ek tebliğler çıkarabilir. b) Fark ödemesi: Çiftçilere
üretim maliyetleri ile iç ve dış fiyatlar dikkate alınarak fark ödemesi
desteği verilir. Fark ödemesi desteği öncelikle arz açığı olan ürünleri
kapsar. Her yıl, fark ödemesi kapsamına alınacak ürünler ile ödeme miktarları
Kurul tarafından belirlenir. Fark ödemesinden yararlanacak çiftçilerden
üretim faaliyeti ve ürünlerin satışına ilişkin belgeler istenebilir. c) Telafi edici ödemeler:
Üreticilerin arz fazlası olan ürünlerin üretiminden vazgeçerek alternatif
ürünlere yönelmeleri teşvik edilir. Üreticilere, arazilerinde alternatif
ürünleri yetiştirmelerinden dolayı karşılaşabilecekleri gelir kayıplarını
önlemek üzere telafi edici ödeme yapılır. Her bir üretici için yapılacak
ödeme miktarı, üreticinin alternatif ürünlerin üretimine ayırdığı
arazi miktarı ile birim ödeme miktarının çarpımı suretiyle hesaplanır.
Üreticilerin bir araya gelerek, alternatif ürünlerin işlenmesi ve
pazarlanması için yapacakları yatırımların finansmanı için ek ödemeler
yapılabilir. Telafi edici ödemelerin ürün kapsamı, ürünler bazında birim
ödeme miktarları, ödeme süreleri ve ek ödeme miktarları her yıl Kurulun
teklifi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir. ç) Hayvancılık destekleri:
Hayvancılık faaliyetlerinde ırk ıslahı, kaba yem üretiminin artırılması,
verimliliğin artırılması, işletmelerin ihtisaslaşması, işletmelerde hijyen
şartlarının sağlanması, hayvan sağlığı ve refahı, hayvan kimlik sisteminin
teşviki, hayvansal ürünlerin işlenmesi ve pazarlanması ile bunlarla ilgili
kontrol, takip ve standartların iyileştirilmesi ve su ürünlerinin
desteklenmesi amacıyla destekleme tedbirleri alınır. Hayvancılık
desteklemelerinde, bölge ve iller bazında farklı destekler uygulamaya ve
ödeme miktarlarını belirlemeye, Kurulun teklifi üzerine Bakanlar Kurulu
yetkilidir. d) Tarım sigortası ödemeleri:
Üreticilerin, üretim materyallerini ve ürünlerini sigorta ettirmelerini
teşvik etmek üzere, sigorta prim bedellerinin bir kısmı Devlet tarafından
karşılanır. Tarım sigortasından yararlanacak ürünler ile teminat altına
alınacak riskler Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından
belirlenir. e) Kırsal kalkınma destekleri:
Kırsal gelirlerin artırılması ve çeşitlendirilmesi, kırsal altyapı,
toplulaştırma, tarla içi geliştirme hizmetleri ve sosyal yapının
güçlendirilmesi ile doğal kaynakların korunması ve geliştirilmesi amacıyla,
kırsal toplum kesimlerinin birlikte veya ferdî olarak yürütecekleri yatırım
projelerinin maliyetinin bir kısmı, masraf paylaşma esasına göre, Devlet
tarafından karşılanır. Kırsal kalkınma destekleri uygulaması Bakanlık
tarafından yapılır. Kırsal yatırımların desteklenmesinde, köy ve diğer kırsal
alanda yaşayan topluma istihdam sağlayıcı tarımsal ve tarım dışı ekonomik
yatırımlara öncelik tanınır. Kırsal kalkınma destekleri çerçevesinde
desteklenecek projeli yatırımlarda; hedef kitle ve yerel paydaşların
katılımı, tabandan yukarı yaklaşım, sürdürülebilirlik, uygun teknolojilerin
kullanılması ve modern işletmecilik sistemlerinin yaygınlaştırılması
ilkelerine uyulması esastır. Desteklenecek yatırım projelerinin konuları,
desteklemelerin proje türleri bazında hangi oranlarda yapılacağı ve
uygulamaya dönük diğer hususlar, Kurulun teklifi üzerine Bakanlar Kurulu
tarafından belirlenir. f) Çevre amaçlı tarım arazilerini
koruma programı destekleri: Erozyon ve olumsuz çevresel etkilere maruz kalan
tarım arazilerinde, işlemeli tarım yapan üreticilerin, arazilerini doğal
bitki örtüleri, çayır, mera, organik tarım ve ağaçlandırma için
kullanmalarını teşvik etmek üzere, kendilerine belirli bir süreyi kapsayacak
şekilde, çevre amaçlı tarım arazilerini koruma programı destekleri sağlanır.
Ödemeler, Bakanlık ile üreticiler arasında akdedilecek sözleşmelere dayalı
olarak ve birim arazi üzerinden yapılır. Her bir üretici için yapılacak çevre
amaçlı tarım arazilerini koruma programı destekleri ödemesi, üreticilerin bu
program için tahsis edecekleri arazi miktarı ile birim ödeme miktarının çarpımı
ile hesaplanır. Üreticilerin, bu araziler üzerinde ayrıca çevre koruma
tedbirleri almaları da istenir. Çevre amaçlı tarım arazilerini koruma
programı destekleri ödemelerinin hangi arazilerde uygulanacağı, sözleşmelerin
kapsamı, ödemelerin süresi ve ödeme miktarları Kurulun teklifi üzerine
Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir. g) Diğer destekleme ödemeleri:
Araştırma, geliştirme ve tarımsal yayım desteği, pazarlama teşvikleri, özel depolama
yardımı, kalite desteği, piyasa düzenlemeleri desteği, organik üretim
desteği, imha desteği, ürün işleme desteği, gerektiğinde bazı girdi
destekleri ile tarım havzaları destekleri ve benzer konularda destekleme
araçları kullanılabilir. Bu destekleme araçları her yıl Kurulun teklifi
üzerine Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir. Tarımsal
desteklemelerin uygulama esasları MADDE
20 – Destekleme ödemelerinde uyulması gereken esaslar
şunlardır: a) Destekleme ödemeleri; bölge,
işletme, arazi, ürün, tarım sistemi, sözleşmeli üretim, ıslah ve çevre gibi
konulardaki öncelikler ve tercihler ışığında farklı miktarlarda yapılabilir. b) Bir tarımsal işletmenin
alabileceği azamî toplam destekleme miktarı, yıllık olarak belirlenebilir. c) Destekler, üretici örgütleri
aracılığı ile de ödenebilir. ç) Desteklenecek ürünlerin ve
destekleme ödeme miktarının belirlenmesinde kalite, standart ve sağlık
kriterleri dikkate alınır. d) Üreticilere yapılacak her
türlü destekleme ödemelerinde, entegre idare ve kontrol sistemi kullanılır. e) Çiftlik muhasebe veri ağı
kayıtlarına ait bilgiler kontrol ve istatistikî
amaçlı olarak kullanılabilir, ancak ifşa edilemez. Bu hükme uymayanlar için
genel hükümler çerçevesinde cezaî işlem yapılır. Tarımsal
desteklemelerin finansmanı MADDE
21 – Tarımsal destekleme programlarının finansmanı, bütçe
kaynaklarından ve dış kaynaklardan
sağlanır. Bütçeden ayrılacak kaynak, gayrisafi
millî hasılanın yüzde birinden az olamaz. Salgın
ve bulaşıcı hastalıklardan korunma MADDE
22 – Salgın ve bulaşıcı hastalıklardan korunmak, ülkeye
bulaşması durumunda yayılmasını önlemek amacıyla, riskli alanlarda,
Bakanlığın teklifi ve Bakanlar Kurulunun onayı ile tarımsal faaliyetlerle
ilgili gerekli önlemler alınır. Haksız
ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti MADDE
23 – Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı
oranları dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi ile birlikte geri alınır.
Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri
düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde
müştereken sorumlu tutulurlar. Bu Kanunla belirlenen destekleme
ödemelerinden, idarî hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler
hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen üreticiler, beş yıl süreyle
hiçbir destekleme programından yararlandırılmazlar. Yönetmelikler MADDE
24 – Bu Kanunun uygulanması ile ilgili esas ve usûlleri
belirleyen yönetmelikler, bu Kanunun yürürlüğe girmesini müteakip bir yıl
içerisinde yürürlüğe konulur. Saklı
hükümler GEÇİCİ
MADDE 1 – Doğrudan gelir desteğinin 2005 yılı uygulaması ve
ödemeleri, 2005 yılında yürürlükte olan mevzuat hükümlerine göre, aşağıda
belirtilen esaslar çerçevesinde yürütülür: a) Bitkisel üretim
faaliyetlerinde bulunan tüzel kişiliği haiz üretici ve çiftçilerle, başvuru
tarihi itibarıyla onsekiz yaşını doldurmuş ve/veya
ergin gerçek kişi çiftçilere, cari yılda üretim yapmaları ve bu üretimlerine
ilişkin gerekli bilgileri Bakanlığa beyan ederek, çiftçi kayıt sistemine
dahil olmaları şartıyla, doğrudan gelir desteği ödemeleri yapılır. Bitkisel
üretim faaliyetlerinde bulunan, ancak çiftçi kayıt sisteminde yer almayan
üretici ve çiftçiler, doğrudan gelir desteği ödemesinden yararlandırılmazlar. b) Çiftçi kayıt sisteminde yer
alan bilgiler, çiftçilerin kendi beyanlarına dayanır ve Bakanlığın gerekli
tespitlerinden sonra kesinleşir. Doğrudan gelir desteği ödemesinden yararlanmak
isteyen çiftçiler, süresi içinde tarım arazilerinin bulunduğu yerdeki tarım
ilçe müdürlüklerine, merkez ilçe ise tarım il müdürlüklerine başvurur. c) Bakanlık önce, kayıtlı
çiftçilerin işlediği tarım arazisi miktarlarını kesinleştirir. Her bir çiftçi
için ödenecek miktar, o çiftçinin işlediği arazi miktarı ile uygulama
tebliğinde belirlenen birim ödeme miktarının çarpımı ile hesaplanır. Ödemeye
esas arazi büyüklükleri ve miktarı uygulama tebliğlerinde belirlenir. d) Ödemeler, il ve ilçelerin sosyo-ekonomik gelişmişlik seviyeleri dikkate alınarak
yapılan sıralamaya göre, sosyo-ekonomik gelişmişlik
seviyesi düşük olan il ve ilçelerden başlanarak yapılır. Ancak, doğal
afetlere maruz kalan çiftçilere, söz konusu sıralamaya bakılmaksızın öncelik
verilebilir. Çiftçi
kayıt sisteminin esas alınması GEÇİCİ
MADDE 2 – Entegre idare ve kontrol sistemi oluşturuluncaya kadar
üreticilere yapılacak bitkisel üretimle ilgili destekleme ödemelerinde çiftçi
kayıt sistemi esas alınır. Yürürlük
MADDE
25 – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
26 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. 24/4/2006 |