YÖNETMELİK Karar Sayısı : 2006/9972 Ekli “Strateji Geliştirme Birimlerinin Çalışma Usul ve
Esasları Hakkında Yönetmelik”in yürürlüğe konulması; Maliye Bakanlığı’nın
29/12/2005 tarihli ve 31281 sayılı yazısı üzerine, 5018 sayılı Kamu Malî
Yönetimi ve Kontrol Kanununun 60 ıncı maddesi ile
22/12/2005 tarihli ve 5436 sayılı Kanunun 15 inci maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca
6/1/2006 tarihinde kararlaştırılmıştır. Ahmet Necdet SEZER CUMHURBAŞKANI Recep Tayyip
ERDOĞAN Başbakan A. GÜL A. ŞENER M. A. ŞAHİN B. ATALAY Dışişleri Bak. ve Başb.
Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bakanı A. BABACAN M. AYDIN N. ÇUBUKÇU K. TÜZMEN Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı C. ÇİÇEK M. V.GÖNÜL A.AKSU K. UNAKITAN Adalet Bakanı Milli Savunma Bakanı İçişleri Bakanı Maliye Bakanı H. ÇELİK F. N.ÖZAK R.AKDAĞ B. YILDIRIM Milli Eğitim Bakanı Bayındırlık ve İskan Bakanı Sağlık Bakanı Ulaştırma Bakanı M. M. EKER M.
BAŞESGİOĞLU A.
COŞKUN Tarım ve Köyişleri
Bakanı Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı Sanayi
ve Ticaret Bakanı M.H.GÜLER A.
KOÇ O.
PEPE Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Kültür ve Turizm Bakanı Çevre ve Orman Bakanı STRATEJİ GELİŞTİRME BİRİMLERİNİN ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Amaç ve Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam Madde 1 — Bu Yönetmeliğin amacı;
strateji geliştirme birimlerinin çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir. Bu
Yönetmelik, düzenleyici ve denetleyici kurumlar hariç olmak üzere, genel
yönetim kapsamındaki kamu idarelerini kapsar. Dayanak Madde 2 — Bu Yönetmelik, 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 60 ıncı maddesi ile 22/12/2005 tarihli ve 5436 sayılı
Kanunun 15 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar Madde 3 — Bu Yönetmelikte geçen; a)
Bakanlık: Maliye Bakanlığını, b)
Harcama birimi: Kamu idaresi bütçesinde ödenek tahsis edilen ve harcama
yetkisi bulunan birimi, c)
İdare: Düzenleyici ve denetleyici kurumlar hariç olmak üzere, genel yönetim
kapsamındaki her bir kamu idaresini, d)
Kanun: 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol
Kanununu, e)
Müdür: Strateji geliştirme ve malî hizmetlerin yerine getirildiği
müdürlüklerin yöneticisini, f)
Strateji geliştirme birimleri: Strateji geliştirme başkanlıkları ve strateji
geliştirme daire başkanlıkları ile strateji geliştirme ve malî hizmetlerin
yerine getirildiği müdürlükleri, g)
Üst yönetici: Bakanlıklarda müsteşarı, Milli Savunma Bakanlığında bakanı,
diğer kamu idarelerinde en üst yöneticiyi, il özel idarelerinde valiyi ve
belediyelerde belediye başkanını, ifade
eder. İKİNCİ BÖLÜM Strateji Geliştirme Birimlerinin Fonksiyonları,
Görevleri ve Yapılanması Strateji geliştirme birimleri Madde 4 — Strateji geliştirme
birimlerinin görevleri, aşağıda belirtilen fonksiyonlar kapsamında yürütülür: a) Stratejik yönetim ve
planlama. 1)
Misyon belirleme. 2)
Kurumsal ve bireysel hedefler oluşturma. 3)
Veri-analiz ve araştırma-geliştirme. b)
Performans ve kalite ölçütleri geliştirme. c)
Yönetim bilgi sistemi. d)
Malî hizmetler. 1)
Bütçe ve performans programı. 2)
Muhasebe, kesin hesap ve raporlama. 3)
İç kontrol. İdarelerin
görev alanı ve teşkilat yapılarına göre, bu fonksiyonlar alt birimler
tarafından yürütülür. Bu fonksiyonlar birleştirilerek bir veya daha fazla alt
birim tarafından yürütülebileceği gibi, bir fonksiyon birden fazla sayıda alt
birim tarafından da yürütülebilir. Ancak, malî hizmetler fonksiyonu
kapsamında yürütülen iç kontrol faaliyetinin, diğer faaliyetleri yürüten alt
birim ve personelden ayrı bir alt birim ve personel tarafından yürütülmesi
zorunludur. Genel bütçe kapsamı dışında kalan idarelerde, muhasebe
yetkililiği görevi, strateji geliştirme biriminin muhasebe-kesin hesap ve
raporlama fonksiyonunu yürüten alt birim yöneticisi tarafından yerine getirilir. Strateji geliştirme birimlerinin görevleri Madde 5 — Aşağıda belirtilen
görevler, strateji geliştirme birimleri tarafından yürütülür: a)
Ulusal kalkınma strateji ve politikaları, yıllık program ve hükümet programı
çerçevesinde idarenin orta ve uzun vadeli strateji ve politikalarını
belirlemek, amaçlarını oluşturmak üzere gerekli çalışmaları yapmak. b)
İdarenin görev alanına giren konularda performans ve kalite ölçütleri
geliştirmek ve bu kapsamda verilecek diğer görevleri yerine getirmek. c)
İdarenin yönetimi ile hizmetlerin geliştirilmesi ve performansla ilgili bilgi
ve verileri toplamak, analiz etmek ve yorumlamak. d)
İdarenin görev alanına giren konularda, hizmetleri etkileyecek dış faktörleri
incelemek, kurum içi kapasite araştırması yapmak, hizmetlerin etkililiğini ve
tatmin düzeyini analiz etmek ve genel araştırmalar yapmak. e)
Yönetim bilgi sistemlerine ilişkin hizmetleri yerine getirmek. f)
İdarede kurulmuşsa Strateji Geliştirme Kurulunun sekretarya
hizmetlerini yürütmek. g) İdarenin stratejik plan ve
performans programının hazırlanmasını koordine etmek ve sonuçlarının
konsolide edilmesi çalışmalarını yürütmek. h) İzleyen iki yılın bütçe
tahminlerini de içeren idare bütçesini, stratejik plan ve yıllık performans
programına uygun olarak hazırlamak ve idare faaliyetlerinin bunlara
uygunluğunu izlemek ve değerlendirmek. i) Mevzuatı uyarınca belirlenecek
bütçe ilke ve esasları çerçevesinde, ayrıntılı harcama programı hazırlamak ve
hizmet gereksinimleri dikkate alınarak ödeneğin ilgili birimlere
gönderilmesini sağlamak. j) Bütçe kayıtlarını tutmak, bütçe
uygulama sonuçlarına ilişkin verileri toplamak, değerlendirmek ve bütçe kesin
hesabı ile malî istatistikleri hazırlamak. k) İlgili mevzuatı çerçevesinde idare
gelirlerini tahakkuk ettirmek, gelir ve alacaklarının takip ve tahsil
işlemlerini yürütmek. l) Genel bütçe kapsamı dışında kalan
idarelerde muhasebe hizmetlerini yürütmek. m) Harcama birimleri tarafından
hazırlanan birim faaliyet raporlarını da esas alarak idarenin faaliyet
raporunu hazırlamak. n) İdarenin mülkiyetinde veya
kullanımında bulunan taşınır ve taşınmazlara ilişkin icmal cetvellerini
düzenlemek. o) İdarenin yatırım programının
hazırlanmasını koordine etmek, uygulama sonuçlarını izlemek ve yıllık yatırım
değerlendirme raporunu hazırlamak. p) İdarenin, diğer idareler nezdinde takibi gereken malî iş ve işlemlerini yürütmek
ve sonuçlandırmak. r) Malî kanunlarla ilgili diğer
mevzuatın uygulanması konusunda üst yöneticiye ve harcama yetkililerine
gerekli bilgileri sağlamak ve danışmanlık yapmak. s) Ön malî kontrol faaliyetini
yürütmek. t) İç kontrol sisteminin kurulması,
standartlarının uygulanması ve geliştirilmesi konularında çalışmalar yapmak; üst
yönetimin iç denetime yönelik işlevinin etkililiğini ve verimliliğini
artırmak için gerekli hazırlıkları yapmak. u) Bakan ve/veya üst yönetici
tarafından verilecek diğer görevleri yapmak. Stratejik yönetim ve
planlama fonksiyonu Madde 6 — Stratejik yönetim ve
planlama fonksiyonu kapsamında yürütülecek görevler şunlardır: a)
İdarenin stratejik planlama çalışmalarına yönelik bir hazırlık programı
oluşturmak, idarenin stratejik planlama sürecinde ihtiyaç duyulacak eğitim ve
danışmanlık hizmetlerini vermek veya verilmesini sağlamak ve stratejik
planlama çalışmalarını koordine etmek. b)
Stratejik planlamaya ilişkin diğer destek hizmetlerini yürütmek. c)
İdare faaliyet raporunu hazırlamak. d)
İdarenin misyonunun belirlenmesi çalışmalarını yürütmek. e)
İdarenin görev alanına giren konularda, hizmetleri etkileyecek dış faktörleri
incelemek. f)
Yeni hizmet fırsatlarını belirlemek,
etkililik ve verimliliği önleyen tehditlere tedbirler almak. g)
Kurum içi kapasite araştırması yapmak, hizmetlerin etkililiğini ve yararlanıcı
memnuniyetini analiz etmek ve genel araştırmalar yapmak. h) İdarenin üstünlük ve
zayıflıklarını tespit etmek. i) İdarenin görev alanıyla
ilgili araştırma-geliştirme faaliyetlerini yürütmek. j) İdare faaliyetleri ile
ilgili bilgi ve verileri toplamak, tasnif etmek, analiz etmek. Performans ve kalite ölçütleri geliştirme fonksiyonu Madde 7 — Performans ve kalite
ölçütleri geliştirme fonksiyonu kapsamında yürütülecek görevler şunlardır: a)
İdarenin görev alanına giren konularda performans ve kalite ölçütleri
geliştirmek. b)
İdarenin yönetimi ile hizmetlerin geliştirilmesi ve performansla ilgili bilgi ve verileri
toplamak, analiz etmek ve yorumlamak. c)
İdarenin ve/veya birimlerin belirlenen performans ve kalite ölçütlerine
uyumunu değerlendirerek üst yöneticiye sunmak. Yönetim bilgi sistemi fonksiyonu Madde 8 — Yönetim bilgi sistemi
fonksiyonu kapsamında yürütülecek görevler şunlardır: a)
Yönetim bilgi sistemlerine ilişkin hizmetleri varsa ilgili birimlerle
işbirliği içinde yerine getirmek. b)
Yönetim bilgi sisteminin geliştirilmesi çalışmalarını yürütmek. c)
İstatistikî kayıt ve kalite kontrol işlemlerini
yapmak. Malî hizmetler fonksiyonu Madde 9 — Malî hizmetler
fonksiyonu kapsamında yürütülecek görevler şunlardır: a)
Bütçe ve performans programı; 1)
Performans programı hazırlıklarının koordinasyonunu sağlamak, 2)
Bütçeyi hazırlamak, 3)
Ayrıntılı harcama veya finansman programını hazırlamak, 4)
Bütçe işlemlerini gerçekleştirmek ve kayıtlarını tutmak, 5)
Ödenek gönderme belgesi düzenlemek, 6)
Gelirlerin tahakkuku ile gelir ve alacakların takip işlemlerini yürütmek, 7)
Yatırım programı hazırlıklarının koordinasyonunu sağlamak, uygulama
sonuçlarını izlemek ve
yıllık yatırım değerlendirme raporunu hazırlamak, 8) Bütçe uygulama sonuçlarını
raporlamak; sorunları önleyici ve etkililiği artırıcı tedbirler üretmek, 9)
İdare faaliyetlerinin stratejik plan, performans programı ve bütçeye
uygunluğunu izlemek ve değerlendirmek. b)
Muhasebe, kesin hesap ve raporlama; 1)
Genel bütçe kapsamı dışındaki idarelerde muhasebe hizmetlerini yürütmek, 2)
Bütçe kesin hesabını hazırlamak, 3)
Mal yönetim dönemine ilişkin icmal cetvellerini hazırlamak, 4)
Malî istatistikleri hazırlamak. c)
İç kontrol; 1)
İç kontrol sisteminin kurulması, standartlarının uygulanması ve
geliştirilmesi konularında çalışmalar yapmak, 2)
İdarenin görev alanına ilişkin konularda standartlar hazırlamak, 3)
Ön malî kontrol görevini yürütmek, 4)
Amaçlar ile sonuçlar arasındaki farklılığı giderici ve etkililiği artırıcı
tedbirler önermek. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Strateji Geliştirme Birimlerinin İş ve İşlemleri Stratejik planlama çalışmalarının koordinasyonu Madde 10 — Stratejik planın
hazırlanması, güncellenmesi ve yenilenmesi çalışmalarında koordinasyon görevi
strateji geliştirme birimleri tarafından yürütülür. Strateji geliştirme
birimleri tarafından yapılacak stratejik plan hazırlık çalışmalarına idarenin
diğer birimlerinin temsilcilerinin katılımı sağlanır. Stratejik planlama
çalışmalarında Kanunun 9 uncu maddesi uyarınca yapılan düzenlemelere de
uyulur. Performans programı hazırlıklarının koordinasyonu Madde 11 — Performans programının
hazırlanması ve değiştirilmesi çalışmalarında koordinasyon görevi strateji
geliştirme birimleri tarafından yürütülür. Bu çalışmalarda kullanılacak belge
ve cetveller ile gerekli doküman strateji geliştirme birimleri tarafından
idarenin ilgili diğer birimlerine gönderilir. Birim
performans programları birimler tarafından hazırlanarak belirlenen süre
içinde strateji geliştirme birimlerine gönderilir. Strateji geliştirme
birimleri, birim performans programlarından hareketle idare performans
programını hazırlar. Strateji geliştirme birimleri tarafından yürütülen
performans programının hazırlık çalışmalarına idarenin ilgili birimlerinin
temsilcilerinin katılımı sağlanır. Performans programı hazırlıklarında,
Kanunun 9 uncu maddesi uyarınca yapılan düzenlemelere de uyulur. Bütçenin hazırlanması Madde 12 — Bütçenin hazırlanmasında
kullanılacak belge ve cetveller ile gerekli doküman, strateji geliştirme
birimleri tarafından idarenin ilgili birimlerine gönderilir. Her bir harcama
birimi bütçe teklifini hazırlayarak birim performans programıyla birlikte
strateji geliştirme birimlerine gönderir. Harcama birimi temsilcileri ile
görüşmeler yapılarak idarenin bütçe teklifi strateji geliştirme birimleri
tarafından hazırlanır. Merkezî
yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin bütçe teklifleri Bakanlığa, idare
performans programları ise Bakanlığa ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına
üst yönetici ile bağlı, ilgili veya ilişkili bulunulan bakan tarafından
imzalanarak gönderilir. İdarelerin bütçe tekliflerinin hazırlanmasında orta
vadeli program, orta vadeli malî plan, idarenin stratejik planı, bütçe
çağrısı ve bütçe hazırlama rehberi, yatırım genelgesi ve yatırım programı
hazırlama rehberi esas alınır. Sosyal
güvenlik kurumları ve mahallî idarelerin bütçelerinin hazırlanmasında
teşkilat kanunları ve ilgili diğer mevzuat dikkate alınır. Yatırım programı hazırlıklarının koordinasyonu Madde 13 — İdarelerin yatırım
programı teklifinin hazırlanmasında kullanılacak belge ve cetveller ile
gerekli doküman strateji geliştirme birimleri tarafından idarenin ilgili birimlerine gönderilir. Harcama birimleri
yatırım programına ilişkin tekliflerini hazırlayarak strateji geliştirme
birimlerine gönderir. Harcama birimleri temsilcileri ile görüşmeler yapılarak
idarenin yatırım programı teklifi strateji geliştirme birimleri tarafından
hazırlanır. Yatırım
programı tekliflerinin hazırlanmasında orta vadeli program, orta vadeli malî
plan, idarenin stratejik planı, bütçe çağrısı ve bütçe hazırlama rehberi,
yatırım genelgesi ve yatırım programı hazırlama rehberi esas alınır. Sosyal
güvenlik kurumları ve mahallî idarelerin yatırım programı tekliflerinin
hazırlanmasında Kanun, teşkilat kanunları ve ilgili diğer mevzuat dikkate
alınır. Ayrıntılı harcama ve finansman programlarının
hazırlanması ve uygulanması Madde 14 — Ayrıntılı harcama ve
finansman programları, harcama birimlerinin teklifleri dikkate alınarak
strateji geliştirme birimleri tarafından hazırlanır ve üst yönetici
tarafından onaylanır. Genel
bütçe kapsamındaki kamu idareleri ayrıntılı harcama programlarını hazırlar ve
vize edilmek üzere Bakanlığa gönderir. Bütçe ödenekleri, Bakanlıkça
belirlenecek esaslar çerçevesinde, nakit planlaması da dikkate alınarak vize
edilen ayrıntılı harcama programları ve serbest bırakma oranlarına göre
kullanılır. Özel
bütçeli idareler ve sosyal güvenlik kurumları ayrıntılı finansman
programlarını hazırlar ve harcamalarını bu programa uygun olarak yaparlar. Ayrıntılı
harcama ve finansman programlarının hazırlanması, vize edilmesi, uygulanması
ve uygulamanın izlenmesinde Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslara uyulur. Mahallî
idarelerin ayrıntılı harcama ve finansman programları, ilgili mevzuatında yer
alan hükümlere göre hazırlanır ve üst yönetici tarafından onaylanır. Bütçe işlemlerinin gerçekleştirilmesi ve kaydedilmesi Madde 15 — Bütçe işlemleri, harcama
birimleriyle koordinasyon sağlanarak strateji geliştirme birimleri tarafından
gerçekleştirilir, kayıtları tutulur ve
izlenir. Genel
bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel bütçeli idarelerin, bütçe
işlemleri Kanun, merkezî yönetim bütçe kanunu ve Bakanlıkça yürürlüğe konulan
düzenlemelere göre, mahallî idareler ve sosyal güvenlik kurumlarının bütçe
işlemleri ise ilgili mevzuatına göre gerçekleştirilir, kaydedilir ve izlenir. Bütçe
kayıt ve işlemleri, strateji geliştirme birimi yöneticisinin veya yetki
verdiği personelin onayıyla gerçekleştirilir ve idarenin harcama birimlerine
açık tutulur. Ödenek gönderme belgelerinin düzenlenmesi Madde 16 — Merkez teşkilatı harcama
yetkililerince düzenlenerek strateji geliştirme birimlerine iletilen onaylı
ödenek gönderme belgeleri, strateji geliştirme birimleri tarafından kontrol
edilerek, merkez dışı birimlere gönderilir. Ancak, bütçelerinde kurumsal
sınıflandırma yapılamayan ve birimlerine ödenek tahsis edilemeyen idarelerde
üst yöneticinin onayıyla strateji geliştirme birimleri tarafından da ödenek gönderme belgesi
düzenlenebilir. Merkezî
yönetim kapsamındaki kamu idarelerinde ödenek gönderme belgelerinin
hazırlanması, onaylanması, gönderilmesi, kaydı ve tenkis işlemleri Bakanlıkça
belirlenecek usul ve esaslara göre yürütülür. Mahallî
idareler ve sosyal güvenlik kurumlarının bu işlemleri ilgili mevzuatı
çerçevesinde gerçekleştirilir. Gelirlerin tahakkuku, gelir ve alacakların takip ve
tahsili Madde 17 — İdare gelirlerinin
tahakkuku, gelir ve alacakların takibi ve genel bütçe kapsamı dışında kalan
idarelerde bu gelir ve alacakların tahsil işlemleri, ilgili mevzuatında özel
bir düzenleme bulunmadığı takdirde, strateji geliştirme birimleri tarafından
yürütülür. İdarelerin
işlemleri sonucunda, herhangi bir gelir tahakkuku veya gelir ve alacakların
takip ve tahsilini gerektiren bir durumun ortaya çıkması halinde, gereğinin
yapılması amacıyla ilgili birim tarafından strateji geliştirme birimlerine
bildirilir. Ön malî kontrol işlemleri Madde 18 — Ön malî kontrol görevi
harcama birimleri ve strateji geliştirme birimleri tarafından yapılır. Ön
malî kontrol süreci malî karar ve işlemlerin hazırlanması, yüklenmeye
girişilmesi, iş ve işlemlerin gerçekleştirilmesi ve belgelendirilmesinden
oluşur. İdareler,
kaynakların amaçlarına ve mevzuata uygun, etkili, ekonomik ve verimli bir
şekilde kullanılması için gerekli ön malî kontrol önlemlerini alır. Etkin bir
ön malî kontrol mekanizmasının kurulması idarelerin sorumluluğundadır. Harcama
birimlerinde yapılacak asgarî kontroller, strateji geliştirme birimleri
tarafından ön malî kontrole tabi tutulacak malî karar ve işlemlerin usul ve
esasları ile ön malî kontrole ilişkin standart ve yöntemler Bakanlık
tarafından belirlenir. İdareler,
Bakanlıkça yapılacak düzenlemelere uygun olarak ön malî kontrol işlemlerini
yürütür. Bakanlıkça belirlenen malî karar ve işlemlerin dışında kalan malî
karar ve işlemlerin de aynı usul ve esaslar çerçevesinde strateji geliştirme
birimlerine kontrol ettirilmesine yönelik düzenleme yapılabilir. İdarelerce
yapılacak düzenlemelerde, strateji geliştirme birimlerinin ön malî kontrolüne
tabi tutulacak malî karar ve işlemler riskli alanlar dikkate alınarak tür,
tutar ve konu itibarıyla belirlenir. İdarelerce,
görev alanları çerçevesinde, iç kontrol ve ön malî kontrole ilişkin olarak
yapılan düzenlemeler üst yöneticinin onayıyla yürürlüğe konulur ve onayını
izleyen on iş günü içinde Bakanlığa bildirilir. Strateji
geliştirme birimleri tarafından yapılan ön malî kontrolün sonucu ilgili
harcama birimine yazılı görüş vermek veya dayanak belge üzerine şerh düşülmek
suretiyle bildirilir. Ön malî kontrol sonucunda düzenlenen yazılı görüşün
ilgili malî işleme ilişkin dosyada muhafaza edilmesi ve bir örneğinin de
ödeme emri belgesine eklenmesi zorunludur. Strateji geliştirme birimleri
tarafından ön malî kontrol sonucunda uygun görüş verilmediği durumlarda
harcama yetkilileri tarafından gerçekleştirilen işlemlerin kayıtları tutulur
ve aylık dönemler itibarıyla üst yöneticiye bildirilir. Söz konusu kayıtlar
iç ve dış denetim sırasında denetçilere de sunulur. Taşınır ve taşınmaz kayıtlarının tutulması Madde 19 — İdarenin mülkiyetinde
veya idareye tahsisli olan ya da idarenin
kullanımında bulunan taşınır ve taşınmazlar ile bunlara ilişkin işlemlerin
kaydı ilgili mevzuatında belirlenen kişiler tarafından tutulur. Taşınır
kayıtları idarenin birimleri bazında düzenlenerek mevzuatında belirlenen
sürede strateji geliştirme birimlerine gönderilir. Strateji geliştirme
birimleri tarafından bu kayıtlar idare bazında konsolide edilir ve taşınmaz
kayıtları da eklenerek icmal cetvelleri hazırlanır. Muhasebe hizmetlerinin yürütülmesi Madde 20 — 9/12/1994 tarihli ve
4059 sayılı Kanun hükümleri saklı kalmak kaydıyla, genel bütçe kapsamındaki
kamu idarelerinin muhasebe hizmetleri Bakanlık tarafından, genel bütçe
kapsamı dışındaki kamu idarelerinin muhasebe hizmetleri ise bu idarelerin
strateji geliştirme birimleri tarafından yürütülür. Muhasebe hizmetleri,
Kanun ve ilgili mevzuat çerçevesinde, muhasebe yetkilileri tarafından yerine
getirilir. İdareler,
muhasebe birimlerini, atanan veya görevlendirilen muhasebe yetkililerini,
görev alanlarını ve bunlara ilişkin değişiklikleri, göreve başlama veya
değişiklik tarihinden itibaren en geç beş iş günü içinde Sayıştaya
ve Bakanlığa bildirir. Bütçe kesin hesabının hazırlanması Madde 21 — Bütçe kesin hesabı, bütçe
uygulama sonuçları dikkate alınarak strateji geliştirme birimleri tarafından
hazırlanır. Merkezî
yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin bütçe kesin hesapları, Bakanlıkça
belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde strateji geliştirme birimleri
tarafından hazırlanarak, üst yönetici ve bağlı, ilgili ya
da ilişkili bulunulan bakan tarafından onaylanır ve kesin hesap kanun
tasarısına dahil edilmek üzere Bakanlığa gönderilir. Mahallî
idareler ve sosyal güvenlik kurumlarının bütçe kesin hesapları ilgili
mevzuatında yer alan hükümlere göre düzenlenir. Bütçe uygulama sonuçlarının raporlanması Madde 22 — Bütçe uygulama
sonuçlarına ilişkin her türlü rapor, cetvel ve belge strateji geliştirme
birimleri tarafından hazırlanır. Genel bütçe kapsamındaki idarelerde,
muhasebe hizmetleri sonucunda düzenlenen malî tabloların bir örneği muhasebe
yetkilileri tarafından strateji geliştirme birimlerine gönderilir. İdare faaliyet raporunun hazırlanması Madde 23 — Faaliyet raporları,
Kanunun 41 inci maddesi ve bu maddeye dayanılarak yapılan düzenlemelere uygun
bir şekilde hazırlanır. Harcama birimleri tarafından hazırlanan birim
faaliyet raporları, idare faaliyet raporunun hazırlanmasında esas alınmak
üzere, strateji geliştirme
birimlerine gönderilir. Strateji geliştirme birimleri tarafından harcama
birimleri arasında koordinasyon sağlanarak idare faaliyet raporu hazırlanır
ve üst yönetici ile bağlı, ilgili veya ilişkili bulunulan bakan tarafından
onaylanır. Mahallî
idareler ve sosyal güvenlik kurumlarının faaliyet raporları, ilgili
mevzuatında yer alan düzenlemeler de dikkate alınarak hazırlanır. Yatırım değerlendirme raporunun hazırlanması Madde 24 — Yatırım projelerini
uygulayan harcama birimleri, yıllık yatırım değerlendirme raporunun
hazırlanmasına dayanak teşkil eden bilgi ve belgeleri strateji geliştirme
birimlerine gönderir. Yatırım projelerinin gerçekleşme ve uygulama
sonuçlarına ilişkin yıllık yatırım değerlendirme raporu, strateji geliştirme
birimleri tarafından hazırlanarak izleyen yılın Mart ayı sonuna kadar Sayıştaya, Bakanlığa ve Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığına gönderilir. Malî istatistiklerin hazırlanması Madde 25 — Merkezî yönetim
kapsamındaki kamu idarelerinin malî istatistiklerinin hazırlanmasına dayanak
teşkil eden istatistikî bilgiler strateji
geliştirme birimleri tarafından hazırlanarak Bakanlığa gönderilir. Merkezî
yönetim kapsamı dışındaki kamu idarelerinin malî istatistikleri Bakanlıkça
belirlenmiş ilkelere uygun olarak hazırlanır ve belirlenen süre içinde
Bakanlığa gönderilir. Malî iş ve işlemlerin diğer idareler nezdinde izlenmesi Madde 26 — İdarelerin, diğer
idareler nezdindeki malî iş ve işlemleri, harcama
birimleri arasında koordinasyon sağlanarak, strateji geliştirme birimleri
tarafından izlenir ve sonuçlandırılır. Bu konudaki yazışmalar strateji
geliştirme birimleri tarafından yapılır. Danışmanlık hizmeti sunma ve bilgilendirme yükümlülüğü Madde 27 — Strateji geliştirme
birimleri, harcama birimleri tarafından birimlerine ilişkin olarak istenilen
bilgileri sağlamak ve harcama birimlerine malî konularda danışmanlık hizmeti
sunmakla yükümlüdür. Bu amaçla malî yönetim ve kontrol ile denetim
konularında gerekli bilgi ve dokümantasyon, yetki ve görevleri çerçevesinde,
strateji geliştirme birimleri tarafından oluşturulur ve izlenir. Harcama
birimleri, malî mevzuatta meydana gelen değişiklikler konusunda strateji
geliştirme birimleri tarafından uygun araçlarla bilgilendirilir. Malî
konulardaki düzenleme ve kararların uygulanması konusunda, gerektiğinde
ilgili idarelerin görüşü de alınarak, strateji geliştirme birimleri
tarafından uygulamaya açıklık getirici ve yönlendirici yazılı bilgilendirme
yapılabilir. İç kontrol sistemi ve standartları Madde 28 — Strateji geliştirme
birimleri, iç kontrol sisteminin kurulması, standartlarının uygulanması ve
geliştirilmesi konularında çalışmalar yapar ve çalışma sonuçlarını üst
yöneticiye sunar. Kanuna
ve Bakanlıkça belirlenen standartlara aykırı olmamak şartıyla, idarece
gerekli görülen her türlü yöntem, süreç ve özellikli işlemlere ilişkin
standartlar strateji geliştirme birimleri tarafından hazırlanır ve üst
yöneticinin onayına sunulur. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Diğer Hükümler Mahallî idareler ile strateji
geliştirme birimleri kurulmayan idareler Madde 29 — 5 inci maddenin birinci
fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e) ve (f) bentlerinde belirtilenlerin
dışındaki görevler, mahallî idarelerde ilgili mevzuatında yer alan hükümler
çerçevesinde kurulacak birimler; strateji geliştirme birimi kurulmayan
idarelerde ise bu idarelerin mevcut yapılarında malî hizmetlerini yürüten
birimler tarafından bu Yönetmelik hükümlerine göre yerine getirilir. Strateji geliştirme birimlerinin yöneticileri Madde 30 — Strateji Geliştirme
Başkanları, Strateji Geliştirme Daire Başkanları ile Müdürler strateji
geliştirme birimlerinin yöneticisi olup, birimlerinin görevlerinin yerinde ve
zamanında yerine getirilmesinden üst yöneticiye karşı sorumludur. Strateji
geliştirme birimlerinin yöneticileri, görev ve yetkilerinden bazılarını sınırlarını açıkça belirtmek, yazılı olmak ve Kanuna
aykırı olmamak şartıyla ve üst yöneticinin onayıyla alt birim
yöneticilerine devredebilir. Yetki devri, uygun
araçlarla ilgililere duyurulur. Çalışmalarda işbirliği ve uyum Madde 31 — Strateji geliştirme
birimlerinin faaliyet ve çalışmalarını değerlendirmek ve gerekli önlemleri
almak amacıyla, strateji geliştirme birimi yöneticisinin başkanlığında alt
birim yöneticilerinin katılımı ile ayda bir defadan az olmamak üzere düzenli
toplantılar yapılır. Bu toplantılarda, strateji geliştirme birimlerinin
faaliyetleri ve gerçekleştirilen işlemler, sorunlar, görüş ve öneriler
değerlendirilerek bilgi paylaşımı, işbirliği ve uyum sağlanır. Görev ayrılığı Madde 32 — Harcama yetkililiği ile
muhasebe yetkililiği görevi aynı kişide birleşemez. Strateji geliştirme
birimlerinde ön malî kontrol görevini yürütenler, onay belgesi ve ekleri ile
şartname ve sözleşme tasarılarının hazırlanması, malî karar ve işlemlerin
belgelendirilmesi, mal ve hizmetlerin teslim alınması gibi malî karar ve
işlemlerin hazırlanması ve uygulanması aşamalarında görevlendirilemezler ve
ihale komisyonu ile muayene ve kabul komisyonunda başkan veya üye olamazlar. Strateji geliştirme birimlerinde kullanılacak defter, kayıt ve belgeler Madde 33 — Strateji geliştirme
birimlerinde kullanılacak defter, kayıt ve belgeler, aynı bilgileri içerecek
şekilde elektronik ortamda da düzenlenebilir. Bu şekilde düzenlenecek defter,
kayıt ve belgeler, gerektiğinde çıktıları alınarak sayfa numarası verilmek ve
yetkililerince imzalanmak suretiyle konularına göre açılacak dosyalarda
muhafaza edilir. Evrak kayıt sistemi ve yazışmalar Madde 34 — Strateji geliştirme
birimlerine gelen ve giden her evrak bekletilmeksizin kayda alınarak gelen ve
giden evrak defterinde izlenir. Yazışmalar sınıflandırılarak standart dosya
planına göre dosyalanır ve arşiv sistemine göre korunur. Yürürlük Madde 35 — Bu Yönetmelik 1/1/2006
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 36 — Bu Yönetmelik
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. |