Yönetmelik Karar Sayısı : 2005/9986 Ekli
“Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik”in yürürlüğe
konulması; 10/10/1984 tarihli ve
3056 sayılı Kanun’un 2, 8 ve 33 üncü maddelerine göre, Bakanlar Kurulu’nca
19/12/2005 tarihinde kararlaştırılmıştır. Ahmet Necdet SEZER CUMHURBAŞKANI Recep Tayyip
ERDOĞAN Başbakan A.
GÜL A.
ŞENER M.
A. ŞAHİN B. ATALAY Dışişleri Bak. ve
Başb. Yrd. Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. Devlet Bakanı A. BABACAN M. AYDIN N. ÇUBUKÇU K. TÜZMEN Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı Devlet Bakanı C.
ÇİÇEK M.
V.GÖNÜL A.AKSU K. UNAKITAN Adalet
Bakanı Milli
Savunma Bakanı İçişleri
Bakanı Maliye
Bakanı H.
ÇELİK F.
N.ÖZAK R.AKDAĞ B. YILDIRIM Milli Eğitim
Bakanı Bayındırlık
ve İskan Bakanı Sağlık
Bakanı Ulaştırma
Bakanı M.
M. EKER M.
BAŞESGİOĞLU A.
COŞKUN Tarım ve Köyişleri
Bakanı Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı Sanayi
ve Ticaret Bakanı M.H.GÜLER A.
KOÇ O.
PEPE Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanı Kültür
ve Turizm Bakanı Çevre
ve Orman Bakanı Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve
İlkeler Amaç ve kapsam MADDE 1 - (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Başbakanlık, bakanlıklar,
bağlı, ilgili, ilişkili kurum ve kuruluşlar ile diğer kamu kurum ve
kuruluşları tarafından hazırlanacak kanun, kanun hükmünde kararname, tüzük,
yönetmelik, Bakanlar Kurulu kararı eki kararlar ve diğer düzenleyici
işlemlerin taslak metinlerinin hazırlanmasına ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir. Dayanak MADDE 2 - (1)
Bu Yönetmelik, 10/10/1984 tarihli ve 3056 sayılı Başbakanlık Teşkilatı
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunun 2
nci, 8 inci ve 33 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 -
(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında; a) Çerçeve madde: Çerçeve
taslakların maddelerini, b) Çerçeve taslak: Mevzuata madde
veya hüküm eklenmesini, mevzuatın bazı madde veya hükümlerinin
değiştirilmesini veya yürürlükten kaldırılmasını öngören metinleri, c) Düzenleyici etki analizi:
Taslağın bütçeye, mevzuata, sosyal, ekonomik ve ticarî hayata, çevreye ve
ilgili kesimlere etkilerinin ne olacağını göstermek üzere hazırlanan ön
değerlendirmeyi, ç) Ek madde: Çerçeve taslaklarla
mevzuata eklenecek hükümlerin mevcut maddelerden birine eklenememesi
durumunda, eklenecek hükmün düzenlendiği maddeyi, d) Geçici madde: Taslakların
geçiş hükümlerini düzenleyen maddelerini, e) Mevzuat: Kanun, kanun hükmünde
kararname, tüzük, yönetmelik, Bakanlar Kurulu kararı eki kararlar ve diğer
düzenleyici işlemleri, f) Müstakil taslak: Başlı başına
belirli bir alanı düzenleyen ve ilk defa yürürlüğe konulacak mevzuata ilişkin
metinleri, g) Taslak: Çerçeve ve müstakil
taslakları, ifade eder. Taslak hazırlamada uyulacak ilkeler MADDE 4 -
(1) Taslaklar hazırlanırken aşağıdaki ilkelere uyulur: a) Taslaklar üst hukuk normlarına
aykırı olamaz. b) Taslaklar düzenleme amacına
uygun olarak hazırlanır. c) Taslaklar hazırlanırken yargı
kararları gözönünde bulundurulur. ç) Taslaklar hazırlanırken
düzenlenen alanlara ilişkin mevzuatın tamamı gözden geçirilerek, gerekiyorsa
mevcut hükümlerde gerekli değişiklikler yapılır veya anılan hükümlerden
ihtiyaç duyulanlar taslağa alınarak ihtiyaç duyulmayan hükümler yürürlükten
kaldırılır. d) Çerçeve taslaklarda, ilgili
mevzuata işlenemeyecek ve onun dışında kalarak tek metin olma özelliğini
bozacak hükümlere yer verilmez. e) Taslakların kapsam maddesi,
herhangi bir tereddüde yol açmayacak açıklıkta düzenlenir; taslağın kapsamı
konusunda herhangi bir tereddüt bulunmuyorsa, taslakta ayrıca kapsam hükmüne
yer verilmez. f) Taslağın madde metinleri kısa
ve anlaşılır biçimde düzenlenir, ayraç içinde açıklayıcı hükümlere yer
verilmez. İKİNCİ BÖLÜM Taslakların Hazırlanması ve
Başbakanlığa Gönderilmesi Taslakları
hazırlayacak birimler MADDE 5 - (1)
Taslaklar, konuyla ilgili kurum ve kuruluşların görevli birimleri tarafından
hazırlanır. Hukuk müşavirlikleri dışındaki birimlerce hazırlanan taslaklar
hakkında hukuk müşavirliklerinin görüşü alınır. Görüş alma MADDE 6 - (1) Başbakanlığa sunulmadan önce, taslaklar hakkında
ilgili bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşlarının görüşleri alınır. Bu
çerçevede ilgili bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşlarının yanı sıra; a) Bakanlıklarca hazırlanan
ekonomik, sosyal politikalar ve tedbirlerle ilgili kanun ve kanun hükmünde
kararname taslakları ile yeni bir teşkilatlanmayı öngören taslaklar hakkında
Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının, b) Kamu personeli ve
teşkilatlanmayla ilgili olarak hazırlanan taslaklar hakkında Devlet Personel
Başkanlığının, c) Tüzük taslakları hakkında
devlet bakanları dâhil bütün bakanlıkların, ç) Kamu gelir ve giderlerini
etkileyen kanun ve kanun hükmünde kararname taslakları hakkında Maliye
Bakanlığı ile ilgisine göre Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı veya
Hazine Müsteşarlığının; malî konuları düzenleyen kanunlar ile düzenleyici
işlemlere ilişkin taslaklar hakkında Maliye Bakanlığının, d) Kanun ve kanun hükmünde
kararname taslakları hakkında Adalet Bakanlığının, e) Bakanlıklar ile Sayıştayın
denetimine tâbi diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca malî konularda
düzenlenecek yönetmelik taslakları hakkında Sayıştay Başkanlığının, f) Avrupa Birliği müktesebatına
uyum çerçevesinde hazırlanan taslaklar hakkında Avrupa Birliği Genel
Sekreterliğinin, görüşlerinin alınması zorunludur. (2) Taslaklar hakkında konuyla
ilgili mahallî idareler, üniversiteler, sendikalar, kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşları ile sivil toplum kuruluşlarının görüşlerinden de
faydalanılır. (3) Kamuoyunu ilgilendiren
taslaklar Başbakanlığa iletilmeden önce, teklif sahibi bakanlık tarafından
internet, basın veya yayın aracılığıyla kamuoyunun bilgisine sunulabilir. Bu
suretle taslak hakkında toplanan görüşler değerlendirildikten sonra teklifte
bulunulur. (4) Başbakanlık, mutabakat
sağlanamayan taslaklara ilişkin olarak ilgili bakanlıklar ile kamu kurum ve
kuruluşlarından doğrudan görüş alabilir. Görüşlerin bildirilmesi MADDE 7 -
(1) İlgili kanunlardaki özel hükümler saklı kalmak kaydıyla bakanlıklar ile
kamu kurum ve kuruluşları, taslaklara ilişkin görüşlerini en geç otuz gün
içinde bildirir. Bu süre, ivedi durumlarda Başbakanlık tarafından
kısaltılabilir. Bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşları görüş vermek için
ek süre isteyebilir. Bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşları görüş
bildirmekten kaçınamaz. Süresinde görüş verilmezse olumlu görüş verilmiş
sayılır. (2) Kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşları ile sivil toplum kuruluşları da taslaklara ilişkin
görüşünü otuz gün içinde bildirir. Süresinde görüş verilmezse olumlu görüş
verilmiş sayılır. (3) Bakanlıklar, kamu kurum ve
kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile sivil toplum
kuruluşları taslakları öncelikle kendi görevleri açısından inceler ve
düzenleyici etki analizinde belirtilen hususların yerinde olup olmadığını
değerlendirir. (4) Görüşler, ek-2’de yer alan
form doldurulmak suretiyle bildirilir. Teklif yazıları MADDE 8 - (1)
Bakanlıklarca hazırlanan taslaklara ilişkin teklif yazıları, münhasıran bakan
tarafından imzalanır. (2) Bağlı, ilgili ve ilişkili
kurum ve kuruluşlarca Başbakanlığa gönderilecek taslaklara ilişkin teklif
yazıları bağlı, ilgili ve ilişkili olunan bakan tarafından imzalanır. Ancak,
ilgili kanunun öngördüğü hâllerle sınırlı olmak üzere, Bakanlar Kurulu
kararıyla yürürlüğe konulmayan yönetmelikler ile genelge ve tebliğ
teklifleri, ilişkili bulundukları bakanlığa da bilgi verilmesi kaydıyla
düzenleyici ve denetleyici kurum başkanı tarafından imzalanır. (3) Doğrudan Başbakana bağlı
kuruluşlardan Başbakanlığa gönderilecek teklif yazıları, bu kuruluşların üst
yöneticileri tarafından imzalanır. Taslakların Başbakanlığa gönderilmesi MADDE 9 - (1)
İlgili kurum ve kuruluşlardan alınması gereken görüşler tamamlandıktan sonra; a) Görüşe gönderilen taslak, b) Taslağa ilişkin görüşler, c) Görüşler dikkate alınarak düzenlenen
nihaî taslak ve genel gerekçe, ç) Görüşlerin değerlendirildiği
ek-3’te yer alan form, d) Taslağın mevcut düzenlemeyle
karşılaştırılmasına ilişkin karşılaştırma cetveli, e) Kanun ve kanun hükmünde
kararname taslaklarında madde gerekçeleri ve düzenleyici etki analizi, mühürlü ve paraflı olarak yazılı
ortamda veya elektronik imza mevzuatı çerçevesinde elektronik ortamda
Başbakanlığa gönderilir. Taslağı paraflayanın adı ve soyadı ile unvanı
yazılır. Yazılı ortamda gönderilen belgelerin bir örneği Başbakanlığa
elektronik ortamda ayrıca iletilir. (2) Mevzuatta belirli bir süre
içinde yürürlüğe konulması veya Türkiye Büyük Millet Meclisine sevk edilmesi
öngörülen düzenlemelere ilişkin taslaklar, bu sürelerden en az onbeş gün önce
Başbakanlığa sevk edilir. (3) Birinci ve ikinci fıkralarda
belirtilen hususlara ve 8 inci madde hükmüne uyulmadan Başbakanlığa
gönderilen taslaklar işleme konulmayarak bakanlığına veya kurumuna iade
edilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Taslaklara Dair Usul ve Esaslar Taslakların şekli MADDE 10 -
(1) Taslaklarda; a) Taslağın adı, b) Maddeler, c) Genel gerekçe, bulunması zorunludur. Yürütme
maddesinden sonra varsa taslağın eklerine yer verilir. (2) Tebliğ ve genelge
taslaklarının maddeler hâlinde yazılması, genelge taslaklarında ad ve genel
gerekçe bulunması zorunlu değildir. Ancak, tebliğ ve genelge taslaklarının
maddeler hâlinde yazılmaması durumunda, bu taslaklara atıf yapılırken
tereddütlere yer verilmemesi için gerekli bölümlendirmeler yapılır. (3) Kanun ve kanun hükmünde
kararname taslaklarında birinci fıkrada belirtilenlere ilave olarak madde
gerekçeleri ve düzenleyici etki analizi de bulunur. (4) Kanun ve kanun hükmünde
kararnamelere ilişkin olanlar dışındaki çerçeve taslaklarda, a) Değiştirilen düzenleme
yayımlanmışsa, düzenlemenin ve düzenlemede yapılan tüm değişikliklerin
yayımlandığı Resmî Gazetelerin tarih ve sayılarını, b) Değiştirilen düzenleme
yayımlanmamışsa, düzenleme ve düzenlemede yapılan tüm değişikliklere ilişkin
Bakanlar Kurulu kararları veya olurların tarih ve sayılarını, gösteren bir liste hazırlanır ve
bu liste, yayımlanan düzenlemelerde aynı Resmî Gazetede yayımlanır,
yayımlanmayan düzenlemelerde düzenlemenin sonuna eklenir. Taslağın adı MADDE
11 - (1) Her taslağa bir ad konulur. Taslağın adı koyu,
büyük harflerle yazılır ve altı çizilmez. (2) Çerçeve taslaklarda mevzuatın adına, taslağın adında yer verilir. Çerçeve
taslağın birden fazla kanun ve kanun hükmünde kararnamede değişiklik
öngörmesi durumunda taslağa; “Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı” veya “Çeşitli Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” gibi adlar yerine, yapılan
değişikliklerle ulaşılmak istenen amacı belirleyebilecek nitelikte bir ad
verilir. (3) Çerçeve taslakların adında,
mevzuat maddelerinin değiştirilmesi veya mevzuata madde eklenmesine ilişkin
ifadeler yerine, mevzuatın değiştirilmesine ilişkin ifadeler kullanılır. (4) Uygulamada birliği sağlamak
amacıyla; kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde yer alan özel hükümler saklı
kalmak üzere, Resmî Gazetede yayımlanacak tüzük ve yönetmelik dışındaki
düzenleyici işlemler sadece karar, tebliğ ve genelge olarak isimlendirilir. Kısım ve bölümler MADDE 12 - (1) Müstakil taslaklar kısımlara, kısımlar da bölümlere
ayrılabilir. Kapsamı geniş olan taslaklar kitaplara da ayrılabilir. (2) Her kitap, kısım ve bölüm
için ayrı ayrı başlık konulur. Kitap, kısım ve bölüm ifadeleri koyu ve büyük
harflerle, başlıkların ise sadece baş harfleri büyük harflerle ve koyu
yazılır. Başlıkların altı çizilmez. Maddeler MADDE
13 - (1) Taslaklar, sırasıyla
maddeler, fıkralar, bentler ve alt bentlerden oluşur. (2) Fıkralar numarayla, bentler
harfle, alt bentler numarayla belirlenir. Bentlerin sıralanmasında Türk
alfabesinde yer alan bütün harfler kullanılır. Çerçeve maddelerde fıkralar
numaralandırılmaz. Fıkraların numarası ayraçla, bentler ve alt bentlerin harf
ve numaraları yarım ayraçla kapatılır; “z” harfinden sonra alfabetik sıralama
“aa, bb, cc, çç, … zz” şeklinde yapılır. (3) Maddeler ve çerçeve maddeler
koyu, tüm harfleri büyük yazılır, numaralandırılır ve numaradan sonra kısa
çizgi işareti konulur; ayrıca nokta konulmaz. Maddelerin ve çerçeve
maddelerin altı çizilmez. (4) Tanımlar maddesinde, tanımlar
alfabetik sıralamaya göre bent veya alt bentlerle gösterilir. Madde başlıkları MADDE 14 - (1) Madde, ek madde ve geçici maddelere içeriğine uygun
başlıklar konulur. Çerçeve maddelere başlık konulmaz. (2) Madde hükmünün değiştirilmesi
sonucunda, maddenin başlığı ile muhtevası arasındaki uyumun bozulması
hâlinde, madde başlığı da muhtevaya uygun şekilde değiştirilir. (3) Madde başlıkları koyu yazılır
ve altı çizilmez. Madde başlığının sadece birinci kelimesinin ilk harfi büyük
yazılır. Madde başlıklarının sonunda noktalama işaretlerine yer verilmez. Maddelerin sıralanması MADDE 15 - (1)
Taslaklarda düzenlemenin niteliğine ve ihtiyaca göre sırasıyla amaç, kapsam,
dayanak, tanımlar, teşkilat, organlar, nitelikler, görev, yetki ve
sorumluluklar, cezaî hükümler, düzenleyici işlemlere ilişkin hüküm, değiştirilen
ve yürürlükten kaldırılan hükümler, geçici hükümler ile yürürlük ve yürütme
maddeleri ve varsa düzenlemelerin ekleri yer alır. (2) Yürürlük maddesinde, taslağın
yürürlüğe gireceği tarih tereddüde yer vermeyecek şekilde belirtilir. Ek ve geçici maddeler MADDE 16 - (1) Mevzuatta yapılacak yeni düzenlemenin mevcut
maddelerden birine eklenememesi ve mevcut maddelerin sıralamasına uygun
düşmemesi durumunda ek madde uygulamasına gidilir. Ek madde, yürürlük
maddesinden ve varsa geçici maddelerden önce yer alır. (3) Yeni mevzuat metni ile
getirilen düzenleme uygulanmaya başlayıncaya veya yürürlüğe girinceye kadar
geçecek süre içinde yapılacak işlem ve düzenlemeler ya da uyulacak ilke ve
kurallar ile daha önceki düzenlemelerden doğan hakların korunmasına ilişkin
hususlar ve benzeri geçiş hükümleri geçici maddelerle düzenlenir. Geçici
maddeler de ayrıca numaralandırılır. Kadro ihdas veya iptaline ilişkin
düzenlemeler geçici maddelerle yapılmaz. (4) İlave edilecek ek maddeler
veya geçici maddeler, düzenlemenin esas yapısındaki sisteme uygun biçimde
düzenlenir ve ek madde ve geçici maddelere mevcut ek ve geçici madde
numaralarını devam ettirecek şekilde numara verilir. Birden fazla düzenleme ve maddede
değişiklik MADDE 17 - (1)
Konu itibarıyla aralarında bağlantı bulunması sebebiyle birden fazla
mevzuatta düzenleme yapılmasını gerektiren hâller dışında, bir çerçeve taslak
ile birden fazla düzenlemenin hükümlerinde değişiklik yapılamaz. Yapılacak
değişiklikler her düzenleme için ayrı ayrı çerçeve taslaklar ile yapılır. (2) Değiştirilmesi öngörülen
maddelerin birden fazla olması durumunda bunlar tek bir çerçeve madde içinde
değil, her biri ayrı çerçeve maddeler ile düzenlenir. (3) Maddelerin değiştirilmesi
durumunda, değiştirilen madde metni, madde numarası ile birlikte yazılır. Fıkra,
bent ya da alt bentler değiştirilirken, satırbaşından başlanır; fıkra, bent
ve alt bendin harfi veya numarası yazılır. Değiştirilen madde, fıkra, bent,
alt bent, paragraf ve cümleler tırnak içinde yazılır. (4) Bağlantılı birden fazla
mevzuatta değişiklik yapan çerçeve taslaklarda çerçeve maddeler, değişiklik
yapılan mevzuatın kabul veya yayım tarihlerine göre sıralanır. İfadelerde değişiklik MADDE 18 - (1) Çerçeve taslaklarda bazı
kelimelerin veya ibarelerin kaldırılması, ilave edilmesi veya yerlerine
başkalarının ikame edilmesi şeklinde değişiklik yapılması yerine,
değiştirilen kelime veya ibarenin içinde yer aldığı madde, fıkra, bent, alt
bent, paragraf veya cümlenin değiştirilmesi tercih edilir. Atıfların yapılması MADDE 19 - (1) Bir madde içinde başka bir
mevzuata atıf yapılıyorsa, tereddütlere yer verilmemesi için, atıf yapılan
mevzuatın tarihi, sayısı ve adı ile maddesi, fıkrası, bendi, alt bendi,
paragrafı veya cümlesi açıkça belirtilir. (2) Yapılan ilk atıfta; a) Kanun veya kanun hükmünde
kararnamenin tarihi, sayısı ve adı, adının uzun olması durumunda sadece
tarihi ve sayısı, b) Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan düzenleyici
işlemlerde Bakanlar Kurulu kararının tarihi ve sayısı ile düzenleyici işlemin
adı, c) Diğer düzenlemelerde, düzenlemenin yayımlandığı Resmî
Gazetenin tarihi ve sayısı ile düzenleyici işlemin adı, belirtilir. (3) Tarihler gün, ay ve yıl
olarak rakamla yazılır, aralarına eğik çizgi konulur. (4) İlk atıftan sonra kanun ve
kanun hükmünde kararnamelerde sadece kanun veya kanun hükmünde kararnamenin
sayısı veya adı belirtilerek atıf yapılır. Diğer düzenlemelerde ise “aynı Yönetmeliğe”, “aynı
Yönetmeliğin” gibi atıflar yapılır. (5) Atıf yapılan kanun, kanun
hükmünde kararname ve düzenleyici işlemler veya bunların madde, fıkra, bent,
alt bent, paragraf ya da cümleleri belirtilirken, daha önce yapılan
değişiklikler vurgulanmaz. (6) Kanun ve kanun hükmünde
kararname taslaklarında sadece kanun ve kanun hükmünde kararnamelere atıf
yapılır, düzenleyici işlemlere atıf yapılmaz. Tüzük, yönetmelik ve diğer
düzenleyici işlemlere ilişkin taslaklarda alt düzeydeki mevzuata atıf
yapılmaz. (7) Atıf yapılan madde
numarasından sonra Türkçe ses uyumuna göre gerekli ek konulur, nokta
kullanılmaz. Fıkra, paragraf ve cümlelere atıf yapılırken rakam yerine yazı
kullanılır. Bent veya alt bentlere atıf yapılırken bent ve alt bentlerin harf
ya da numarası ayraç içinde yazılır. (8) Yürürlükten kaldırılan; a) Kanun veya kanun hükmünde
kararnamenin tarihi, sayısı ve adı; adının uzun olması durumunda sadece
tarihi ve sayısı ile madde, fıkra, bent, alt bent, paragraf ya da cümlesi, b) Bakanlar Kurulu kararıyla
yürürlüğe konulan düzenleyici işlemlerde, Bakanlar Kurulu kararının tarihi,
sayısı ve düzenleyici işlemin adı ile madde, fıkra, bent, alt bent, paragraf
ya da cümlesi, c) Diğer düzenlemelerde
düzenlemenin yayımlandığı Resmî Gazetenin tarihi, sayısı ve düzenlemenin adı
ile madde, fıkra, bent, alt bent, paragraf ya da cümlesi, açıkça belirtilir. “Diğer
kanunların bu Kanuna aykırı hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır/uygulanmaz.”
gibi ifadelere yer verilmez. Alt düzenlemelerin yürürlüğe girmesi MADDE 20 - (1) Kanun ve kanun hükmünde kararname taslaklarının
ilgili maddelerinde, düzenleyici işlemlerin, kanunun veya kanun hükmünde
kararnamenin yürürlük tarihinden itibaren ne kadar sürede yürürlüğe
konulacağı ve yeni düzenlemeler yürürlüğe girinceye kadar varsa yürürlükteki
hükümlerin uygulanmasına devam edilip edilmeyeceği belirtilir. Gerekçeler MADDE
21 - (1) Genel gerekçede, taslağın
hazırlanmasını gerektiren nedenler açıkça belirtilir. (2) Madde gerekçelerinde, her
maddenin düzenleniş nedenleri açıklanır. Kaldırılması, değiştirilmesi veya
eklenmesi istenen hükümlerin neler olduğu ve kaldırma, değiştirme veya ekleme
sebepleri açıkça belirtilir. Madde gerekçeleri, her madde için ayrı ayrı
düzenlenir. Madde gerekçeleri, madde metninin tekrarı biçiminde hazırlanamaz. Yükümlülük ve sorumluluk getiren düzenlemeler MADDE 22 - (1)
Kanun, kanun hükmünde kararname ve Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe
konulan düzenleyici işlemler dışındaki taslaklarda; a) Bu düzenlemelerin
dayanaklarında belirtilenler dışında yükümlülük getiren hükümler, malî
konularda gelir ve gider öngören hükümler ile teşkilat kuran veya kaldıran,
kadro iptal veya ihdas eden hükümlere yer verilmez. b) Bakanlıklar ile diğer kamu
kurum ve kuruluşlarına görev ve sorumluluk yükleyen hükümlere yer verilmesi
hâlinde, bu bakanlık ile kamu kurum ve kuruluşlarının uygun görüşleri alınır
veya taslak bunlarla birlikte hazırlanır. Taslaklarda kullanılacak dil MADDE
23 - (1) Taslaklarda, yaşayan Türkçe
kullanılır. Türkçede karşılığı bulunan yabancı kelimelere yer verilmez. Türkçede
karşılığı bulunmayan teknik terimlere yer verilmesinin zorunlu olması
durumunda, bu terimler aslına uygun olarak yazılır. (2) Terim birliğinin sağlanması
amacıyla taslakların başlığında ve madde metninde “yasa” kelimesi yerine
“kanun” kelimesi kullanılır. (3) Taslaklarda, varsa tanım
maddesinde belirtilenler dışında kısaltmalara yer verilmez. Kısaltmalar
yerine kısaltmanın temsil ettiği kelimeler açıkça yazılır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Düzenleyici etki analizi MADDE 24 - (1)
Yürürlüğe konulması hâlinde etkisinin on milyon YTL’yi geçeceği tahmin edilen
kanun ve kanun hükmünde kararname taslakları için düzenleyici etki analizi
yapılması zorunludur. Bu miktar gerekli görülen hâllerde Başbakanlıkça
yeniden belirlenebilir. (2) Başbakanlık, etkisi on milyon
YTL’nin altında kalan kanun ve kanun hükmünde kararnameler ile etki miktarına
bakılmaksızın diğer düzenleyici işlemler için de düzenleyici etki analizi
hazırlanmasını isteyebilir. (3) Millî güvenliği ilgilendiren
konular ile bütçe ve kesin hesap kanunu taslakları için düzenleyici etki
analizi hazırlanmaz. (4) Düzenleyici etki analizi teklif
sahibi bakanlık veya kamu kurum ve kuruluşu tarafından hazırlanır. (5) Düzenleyici etki analizinde
ek-1’de belirtilen hususlara yer verilir. Düzenleyici etki analizi
hazırlanırken mevcut istatistiki verilerden de yararlanılır. Re’sen düzeltme ve iade MADDE 25 - (1)
Başbakanlık, taslaklarda şekil yönünden re’sen düzeltme yapabilir. (2) Anayasaya, kanunlara ve diğer
ilgili mevzuata aykırılığı tespit edilen veya bu Yönetmeliğe uygun olarak
hazırlanmayan taslaklar, noksanlıkların giderilmesi veya uygunluğun
sağlanması amacıyla yeniden değerlendirilmek üzere Başbakanlık tarafından
teklif sahibi bakanlık, kurum veya kuruluşa iade edilir. Örnekler MADDE 26 - (1) Bu Yönetmelikte düzenlenen hususlar ek-4’te
örneklendirilmiştir. Yönetmelikten önceki mevzuatta düzenleme GEÇİCİ MADDE 1 - (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihte yürürlükte bulunan kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde
değişiklik öngören taslaklarda, mevcut düzenlemenin şeklî sistemine uyum
sağlanması esastır. Liste hazırlama istisnası GEÇİCİ MADDE 2 - (1)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte yürürlükte bulunan düzenlemelerde
yapılacak değişiklikler hakkında 10 uncu maddenin dördüncü fıkrasında
belirtilen listenin hazırlanmasında, bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce
yapılan değişikliklerin belirtilmesi zorunlu değildir. Yürürlük MADDE 27 - (1)
Bu Yönetmeliğin; a) Düzenleyici etki analizine
ilişkin hükümleri yayımı tarihinden itibaren bir yıl sonra, b) Diğer hükümleri yayımı
tarihinde, yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 28 - (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. Ekler için tıklayınız |