Kanun Kalkınma Ajanslarının Kuruluşu, Koordinasyonu ve Görevleri Hakkında Kanun Kanun No. 5449 Kabul
Tarihi: 25.1.2006 BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç
ve Kapsam, Tanımlar, Kuruluş, Genel Koordinasyon Amaç ve kapsam MADDE
1 — Bu Kanunun amacı; kamu kesimi, özel kesim ve sivil
toplum kuruluşları arasındaki işbirliğini geliştirmek, kaynakların yerinde ve
etkin kullanımını sağlamak ve yerel potansiyeli harekete geçirmek suretiyle,
ulusal kalkınma plânı ve programlarda öngörülen ilke ve politikalarla uyumlu
olarak bölgesel gelişmeyi hızlandırmak, sürdürülebilirliğini sağlamak,
bölgeler arası ve bölge içi gelişmişlik farklarını azaltmak üzere
oluşturulacak kalkınma ajanslarının kuruluş, görev ve yetkileri ile
koordinasyonuna ilişkin esas ve usûlleri düzenlemektir. Tanımlar MADDE
2 — Bu Kanunun
uygulanmasında; a) Bölge: EK 1 listede belirtilen
Düzey 2 İstatistikî Bölge Birimini, b) Ajans: Kalkınma ajansını, c) Kuruluş kararnamesi: Kalkınma
ajanslarının kuruluşuna dair Bakanlar Kurulu kararını, ifade eder. Kuruluş MADDE
3 — Ajanslar, bölgeler esas alınarak, Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın teklifi üzerine Bakanlar
Kurulu kararı ile kurulur. Ajans merkezinin bulunacağı il, kuruluş
kararnamesinde belirtilir. EK 1 listede belirtilen
bölgelerin yeniden düzenlenmesine ve kurulmuş olan Ajansın kaldırılmasına
Bakanlar Kurulu yetkilidir. Ajanslar, tüzel kişiliği haiz ve
bu Kanunla düzenlenmemiş bütün işlemlerinde özel hukuk hükümlerine tâbidir. Genel koordinasyon MADDE
4 — Ajansların ulusal düzeyde koordinasyonundan Devlet
Planlama Teşkilatı sorumludur. Devlet Planlama Teşkilatı; a) Bölgeler arası ve bölge içi
gelişmişlik farklarını azaltıcı tedbirleri alır; plânlama, programlama ve
projelendirme konularında ajanslara rehberlik ve danışmanlık yapar, plân ve
programların uygulanmasını izler ve değerlendirir. b) Ajansların kurumsal
performansları ile yürütülen programların performanslarının ölçülmesine dair
usûl ve esasları belirleyerek, bunların değerlendirmesini yapar veya yaptırır. c) Bölgesel gelişmeye yönelik iç
ve dış kaynaklı fonların ajanslara tahsisi ile bunların kullanımına ilişkin
usûl ve esasları belirler. d) Ajanslar arası işbirliğini
sağlar ve ortak proje üretimini destekler. e) Ajansların işlevlerini etkili
ve verimli olarak yerine getirebilmesi için merkezî düzeyde ilgili kurum ve
kuruluşlarla işbirliği ve koordinasyonu sağlar. f) Ajansların yıllık çalışma
programlarını onaylar. g) Yönetim kurulu tarafından,
nitelikleri uygun kişiler arasında seçilen ve teklif edilen ajans genel
sekreterini onaylar. h) Plân ve programlara, yapılacak
yardım ve transferlere, personelin nitelik ve istihdamına, bütçe ve muhasebe
standartlarının kullanımına, faaliyet raporlarına, izleme, değerlendirme ve
denetime ilişkin esas ve usûller ile yatırım destek ofislerinin çalışma esas
ve usûllerini ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının görüşünü alarak belirler. İKİNCİ
BÖLÜM Görev
ve Yetkiler Ajansın görev ve yetkileri MADDE
5 — Ajansın görev ve yetkileri şunlardır: a) Yerel yönetimlerin plânlama
çalışmalarına teknik destek sağlamak. b) Bölge plân ve programlarının
uygulanmasını sağlayıcı faaliyet ve projelere destek olmak; bu kapsamda
desteklenen faaliyet ve projelerin uygulama sürecini izlemek, değerlendirmek
ve sonuçlarını Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına bildirmek. c) Bölge plân ve programlarına
uygun olarak bölgenin kırsal ve yerel kalkınma ile ilgili kapasitesinin
geliştirilmesine katkıda bulunmak ve bu kapsamdaki projelere destek sağlamak. d) Bölgede kamu kesimi, özel kesim
ve sivil toplum kuruluşları tarafından yürütülen ve bölge plân ve programları
açısından önemli görülen diğer projeleri izlemek. e) Bölgesel gelişme hedeflerini
gerçekleştirmeye yönelik olarak; kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum
kuruluşları arasındaki işbirliğini geliştirmek. f) 4 üncü maddenin ikinci
fıkrasının (c) bendi çerçevesinde ajansa tahsis edilen kaynakları, bölge plân
ve programlarına uygun olarak kullanmak veya kullandırmak. g) Bölgenin kaynak ve
olanaklarını tespit etmeye, ekonomik ve sosyal gelişmeyi hızlandırmaya ve
rekabet gücünü artırmaya yönelik araştırmalar yapmak, yaptırmak, başka kişi,
kurum ve kuruluşların yaptığı araştırmaları desteklemek. h) Bölgenin iş ve yatırım
imkânlarının, ilgili kuruluşlarla işbirliği halinde ulusal ve uluslararası
düzeyde tanıtımını yapmak veya yaptırmak. i) Bölge illerinde
yatırımcıların, kamu kurum ve kuruluşlarının görev ve yetki alanına giren
izin ve ruhsat işlemleri ile diğer idarî iş ve işlemlerini, ilgili mevzuatta
belirtilen süre içinde sonuçlandırmak üzere tek elden takip ve koordine
etmek. j) Yönetim, üretim, tanıtım,
pazarlama, teknoloji, finansman, örgütlenme ve işgücü eğitimi gibi konularda,
ilgili kuruluşlarla işbirliği sağlayarak küçük ve orta ölçekli işletmelerle
yeni girişimcileri desteklemek. k) Türkiye'nin katıldığı ikili
veya çok taraflı uluslararası programlara ilişkin faaliyetlerin bölgede
tanıtımını yapmak ve bu programlar kapsamında proje geliştirilmesine katkı
sağlamak. l) Ajansın faaliyetleri, malî
yapısı ve ajansla ilgili diğer hususların güncel olarak yayınlanacağı bir internet sitesi oluşturmak. Bilgi toplama MADDE
6 — Ajans, görevleri kapsamında gerekli gördüğü bilgileri
kurum ve kuruluşlardan istemeye yetkilidir. Kendilerinden bilgi istenilenler
bu bilgileri zamanında vermekle yükümlüdür. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Ajansın
Teşkilâtı Teşkilât yapısı MADDE 7 — Ajansın teşkilât yapısı aşağıdaki gibidir: a) Kalkınma kurulu. b) Yönetim kurulu. c) Genel sekreterlik. d) Yatırım destek ofisleri. Kalkınma kurulu MADDE
8 — Bölgesel gelişme hedefine yönelik olarak; bölgedeki
kamu kurum ve kuruluşları, özel kesim, sivil toplum kuruluşları,
üniversiteler ve yerel yönetimler arasında işbirliğini geliştirmek ve ajansı
yönlendirmek üzere kalkınma kurulu oluşturulur. Kalkınma kurulu, illerin dengeli
şekilde temsilini sağlayacak yapıda, en fazla yüz üyeden oluşur. Kalkınma kuruluna temsilci
gönderecek kamu kurum ve kuruluşları ile özel kesim ve sivil toplum
kuruluşlarının gönderecekleri temsilcilerin sayısı, görev süresi ve diğer
hususlar kuruluş kararnamesi ile
belirlenir. Kalkınma kurulu, yapacağı ilk
toplantıda kendi üyeleri arasından bir Başkan ve bir Başkan Vekili seçer.
Başkan ve Başkan Vekilinin görev süresi iki yıldır. Başkan ve Başkan Vekilinin temsil
ettiği kurum ile mensubiyeti sona erdiğinde Kurul Başkanlığı ve Başkan
Vekilliği görevleri de sona erer ve ilk toplantıda yeniden Başkan ve Başkan
Vekili seçimi yapılır. Kalkınma kurulu, Kurul Başkanının
daveti üzerine yılda en az iki defa toplanır. Ayrıca Kurul, üye tam sayısının
beşte birinin talebi üzerine Kurul Başkanı tarafından toplantıya çağrılır. Kalkınma kurulu, üye tam
sayısının yarıdan bir fazlası ile toplanır, katılanların çoğunluğu ile karar
alır. Toplantı yetersayısı sağlanamayan hallerde onbeş
günü aşmayacak şekilde yeni toplantı tarihi Başkan tarafından belirlenir ve
bu toplantıda toplantı yetersayısı aranmaz. Kalkınma kurulunun görev ve yetkileri MADDE
9 — Kalkınma kurulunun görev ve yetkileri şunlardır: a) Tek ilden oluşan bölgelerde
yönetim kurulunda yer alacak özel kesim ve/veya sivil toplum kuruluşları
temsilcilerini ve iki katı yedeklerini sırasıyla seçmek. b) Ajansın yıllık faaliyet ve iç
denetim raporlarını görüşmek, değerlendirmek ve yönetim kuruluna önerilerde
bulunmak. c) Bölgenin sorunlarına ve çözüm
önerilerine, tanıtımına, potansiyeline ve
önceliklerine yönelik olarak
yönetim kuruluna tavsiyelerde bulunmak. d) Toplantı sonuçlarını Devlet
Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına raporlamak ve toplantıya ilişkin bir sonuç
bildirisi yayımlamak. Yönetim kurulu MADDE
10 — Yönetim kurulu, ajansın karar organıdır. Yönetim kurulu, tek ilden oluşan
bölgelerde vali, büyükşehir belediye başkanı, il
genel meclisi başkanı, sanayi odası
başkanı, ticaret odası başkanı ile kalkınma kurulu tarafından özel kesim
ve/veya sivil toplum kuruluşlarından seçilecek üç temsilciden; birden fazla
ilden oluşan bölgelerde il valileri, büyükşehir
belediye başkanları veya büyükşehir olmayan illerde
il merkez belediye başkanları, il
genel meclisi başkanları ve her ilden birer kişi olmak kaydıyla ticaret ve
sanayi odası başkanlarından oluşur. Ancak, birden fazla ilden oluşan
bölgelerdeki illerde; ticaret ve sanayi odalarının ayrı ayrı
kurulmuş bulunması halinde, yönetim kurulunda yer alacak temsilci Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliği Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Ajansı, yönetim kurulu başkanı
temsil eder. Yönetim kurulunun başkanı validir. Yönetim kurulu ilk
toplantısında üyeleri arasından bir başkan vekili seçer. Birden fazla ilden oluşan
bölgelerde yönetim kurulu başkanlığı; ilk yıl ajans merkezi olarak tespit
edilen ilin valisi tarafından, müteakip yıllarda illerin alfabetik sırasına
göre bölgedeki valiler tarafından birer yıl süreyle dönüşümlü olarak
yürütülür. Tek ilden oluşan bölgelerde
kalkınma kurulu tarafından seçilen yönetim kurulu üyelerinin görev süresi iki
yıl olup görev sürelerini tamamlamadan herhangi bir şekilde üyeliklerinin
sona ermesi halinde, kalan süreleri sırasına göre yedek üyelerce tamamlanır.
Görevi sona eren üyeler tekrar seçilebilir. Yönetim kurulu üyeliği, üyelerin
temsil ettikleri kurum ve kuruluşlardaki görevlerini sürdürmelerine engel
teşkil etmez. Yönetim kurulu üyeleri ajans ile
ilgili gizlilik taşıyan bilgileri ve bu Kanunun uygulanması sırasında
öğrendikleri çalışma alanlarındaki sırları, görevlerinden ayrılmış olsalar
bile ifşa edemezler, kendilerinin veya başkalarının menfaatine kullanamazlar. Yönetim kurulu üyeleri,
kendileri, eşleri ve ikinci dereceye kadar kan ve kayın hısımlarını doğrudan
ilgilendiren konular ile sahibi ya da ortağı oldukları
ticarî işletmelere ilişkin toplantıya ve oylamaya katılamaz. Yönetim kurulu, başkanın daveti
üzerine üye tamsayısının yarısından bir fazlası ile her ay en az bir kere
toplanır. Yönetim kurulu toplantılarına başkanın yokluğunda başkan vekili
başkanlık eder. Yönetim kurulu, toplantıya
katılanların oy çokluğu ile karar alır. Eşitlik durumunda, başkanın oyu
yönünde karar alınır. Ajans
genel sekreteri, oy hakkı olmamak kaydı ile yönetim kurulu toplantılarına
katılır. Yönetim kurulunun görev ve yetkileri MADDE
11 — Yönetim kurulunun görev ve yetkileri şunlardır: a) Yıllık çalışma programını kabul etmek ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının
onayına sunmak. b) Yıl içinde ihtiyaçlara göre
bütçeyi revize etmek. c) Yıllık malî raporu ve
kesinleşen bütçe sonuçlarını onaylamak. d) Taşınır ve taşınmaz mal alımı,
satımı ve kiralanması ile hizmet alımına karar vermek. e) Altı aylık ara rapor ile
yıllık faaliyet raporunu Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına göndermek. f) Ajans bütçesini onaylamak ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına
göndermek. g) Genel sekreterlik tarafından
sunulan program, proje ve faaliyetlerin desteklenmesine ilişkin teklifler ile
kişi ve kuruluşlara yapılacak yardımları onaylamak. h) Ajansa yapılacak bağış ve
hibeleri kabul etmek. i) Personelin işe alınması ve
işine son verilmesine karar vermek. j) Genel sekreterce
belirlenen çalışma birimlerini ve
bunlar arasındaki işbölümünü
onaylamak. k) Genel sekreteri belirlemek ve
Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının onayına sunmak. l) Taşıt dışındaki taşınır
malların alımı, satımı ve kiralanması
ile hizmet alımı konularında genel
sekreterin yetkili olacağı sınırları tespit etmek. Yönetim kurulu gerekli gördüğü
hallerde yukarıda sayılan yetkilerinden bir kısmını, sınırlarını açıkça
belirlemek şartıyla genel sekretere devredebilir. Genel sekreterlik MADDE
12 — Genel sekreterlik Ajansın icra organıdır. Genel
sekreterliğin ve yatırım destek ofislerinin en üst amiri genel sekreterdir.
Genel sekreter yönetim kuruluna karşı
sorumludur. Genel sekreterin nitelikleri MADDE
13 — Genel sekreter olarak istihdam edileceklerin aşağıda belirtilen niteliklere sahip
olmaları şarttır: a) Hukuk, iktisat, maliye,
işletme, kamu yönetimi, uluslararası ilişkiler, istatistik, çalışma ekonomisi
ve endüstri ilişkileri, matematik, sosyoloji, mimarlık, şehir ve bölge
plânlama ile mühendislik dallarından
veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulunca kabul edilen yurt dışındaki
yüksek öğretim kurumlarından lisans düzeyinde mezun olmak. b) Ajansın faaliyet alanına giren
konularda yeterli bilgi ve deneyime sahip; uzmanlık gerektiren işlerde en az
on yıl fiilen çalışmış olmak. c) Kamu Personeli Yabancı Dil
Bilgisi Seviye Tespit Sınavında İngilizce dilinden en az 70 puan almış veya
buna denk kabul edilen uluslararası
geçerliliği bulunan belgeye sahip olmak. Genel sekreterin görev ve yetkileri MADDE
14 — Genel sekreterin görev ve yetkileri şunlardır: a) Yönetim kurulu kararlarını
uygulamak. b) Yıllık çalışma programı ile
bütçeyi hazırlamak ve yönetim kuruluna sunmak. c) Ajans gelirlerini toplamak, 4
üncü maddeye göre belirlenecek usûl ve esaslar ile bütçe ve yönetim kurulu
kararlarına uygun olarak harcamaları yapmak. d) Yönetim kurulu tarafından
tespit edilecek sınırlar içerisinde, taşıt dışındaki taşınır malların
alımına, satımına, kiralanmasına ve hizmet alımına karar vermek. e) Bölgedeki kişi, kurum ve
kuruluşların proje üretme ve uygulama kapasitesini geliştirici faaliyetlerde
bulunmak. f) Özel kesim, sivil toplum
kuruluşları ve yerel yönetimlerin proje ve faaliyet tekliflerini
değerlendirerek malî destek sağlamak üzere yönetim kuruluna öneri götürmek. g) Desteklenen proje ve faaliyetleri izlemek, değerlendirmek, denetlemek
ve raporlamak. h) Bölgesel kalkınmayla ilgili
yurt içindeki ve dışındaki ajans ve kuruluşlarla işbirliği yapmak ve ortak
projeler geliştirmek. i) Yerel yönetimlerin plânlama
çalışmalarına teknik destek sağlamak. j) Personelin performans
ölçütlerini belirlemek ve performansını değerlendirmek. k) Personelin işe alınması ve
işine son verilmesini yönetim kuruluna teklif etmek. l) Ajans genel sekreterliğini temsilen, bölgesel gelişme ile ilgili ulusal ve
uluslararası toplantılara katılmak ve yurt dışı temaslarda bulunmak. m) Ajansın sekretarya
işlerini ve görev alanına giren diğer hizmetleri yürütmek. n) Yönetim kurulunun devrettiği
yetkileri kullanmak. Yatırım destek ofisleri MADDE
15 — Bölge illerinde, yönetim kurulu
kararı ile biri koordinatör olmak üzere, en çok beş uzmandan
oluşan yatırım destek ofisleri teşkil edilir. Yatırım destek ofislerinde
çalışan uzman personel sayısı, bölge ve ilin ihtiyaçlarına cevap veremez hale
geldiği takdirde bu sayı, yönetim kurulu kararı ve Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığının onayı ile artırılabilir. Yatırım destek ofisleri görevleri
ile ilgili olarak genel sekreterliğe karşı sorumludur. Yatırım destek ofislerinde
yatırımcılara sunulan hizmetler tamamen ücretsizdir. Yatırım destek ofislerinin görev ve yetkileri MADDE
16 — Yatırım destek ofislerinin görev ve yetkileri şunlardır: a) Bölge illerinde, özel
kesimdeki yatırımcıların kamu kurum ve kuruluşlarının görev ve yetki alanına
giren izin ve ruhsat işlemleri ile
diğer idarî iş ve işlemlerini ilgili mevzuatta belirtilen süre
içerisinde, ilgili mevzuatta bir süre belirtilmemişse öncelikle ve ivedilikle sonuçlandırmak
üzere yönetim kurulu adına tek elden takip ve koordine etmek, yatırımları
izlemek. b) İlgili mevzuattaki başvuru
koşulları ve istenen belgeler doğrultusunda yatırımcıya bilgi vermek ve yol
göstermek. c) Başvurular hakkında ön
inceleme yapmak. d) 4 üncü madde uyarınca
çıkarılacak olan düzenlemelerde belirtilen işlemleri yapmak. e) İş ve işlemler konusunda
valiliğe ve genel sekreterliğe bilgi vermek. Yatırım destek ofislerine başvuru MADDE
17 — Yatırımcılar, ilgili mevzuatta belirtilen bilgi ve
belgelerle yatırım destek ofislerine başvurur. Bu başvuru sonucunda yatırım
destek ofislerinde geçen süreler, ilgili mevzuatta belirtilen sürelerden
sayılmaz. Yatırımcıların bu Kanun kapsamında yatırım destek ofislerine
başvurması kendi isteklerine bağlıdır. İzin ve ruhsat işlemleri ile
diğer idarî iş ve işlemler için yatırım destek ofisleri tarafından ilgili
mercilere yapılan başvurular, yatırımcı tarafından yapılmış sayılır. Yatırım destek ofislerine hangi
yatırım ve işlemlerle ilgili başvuru yapılacağı, 4 üncü maddenin (h) bendi
uyarınca çıkarılacak düzenlemeler kapsamında belirlenir. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Personel
Rejimi, Bütçe ve Denetim Ajans personelinin nitelik, statü ve hakları MADDE
18 — Ajans hizmetleri, iş mevzuatı hükümlerine göre istihdam
edilen uzman personel ve destek personeli eliyle yürütülür. Ayrıca,
ajanslarda iç denetim yapmak üzere bir iç denetçi istihdam edilir.
Sekreterlik, halkla ilişkiler, arşiv, idarî, malî ve personelle ilgili
işlemler gibi işleri yürütecek olan destek personelinin sayısı, ajans toplam
personel sayısının yüzde yirmisini geçemez. Uzman personel ve iç denetçi,
hukuk, iktisat, maliye, işletme, kamu yönetimi, uluslar-arası ilişkiler,
istatistik, çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri, matematik, sosyoloji,
mimarlık, şehir ve bölge plânlama ile
mühendislik dallarından veya bunlara denkliği Yüksek-öğretim Kurulunca kabul
edilen yurt dışındaki yüksek öğretim kurumlarından lisans düzeyinde mezun
olmuş, Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavında İngilizce
dilinden en az 70 puan almış veya buna denk kabul edilen uluslararası
geçerliliği bulunan belgeye sahip adaylar arasından istihdam edilir. Ayrıca,
iç denetçide kamuda denetim elemanı olarak en az on yıl çalışmış olma şartı
aranır. Kamu kurum ve kuruluşlarında
çalışanlardan, bu Kanunda belirtilen nitelikleri taşıyanlar, kendilerinin
isteği ve kurumlarının muvafakati ile ajansta genel sekreter, iç denetçi veya
uzman personel olarak istihdam edilebilir. Bunların kurumlarıyla olan
ilişkileri iş akdinin yapılmasıyla son bulur. Bunlara verilecek ücret ile
diğer malî ve sosyal haklar yapılacak iş akdi ile belirlenir. Bu şekilde
istihdam edilenler, ajanstaki görevleri sona erdiğinde, öğrenim durumları,
hizmet yılı ve unvanları dikkate alınarak önceki kurumlarında kariyerlerine
veya durumlarına uygun boş bir kadro veya pozisyona en geç üç ay içinde
atanırlar ve herhangi bir işleme gerek kalmaksızın en geç bir ay içerisinde
göreve başlatılırlar. Ancak, bu kişilerin atanmalarında, önceki
kurumlarındaki idarî unvanlar dikkate alınmaz. Bu fıkra kapsamındaki
kişilerden, önceki kamu kurum ve kuruluşlarındaki kadrolarına müşterek
kararname ile atananların, bu fıkraya göre
yapılacak atama işlemleri
ilgili bakan onayı ile yapılır.
Bu fıkra uyarınca önceki kurumlarına
dönen kişilerin ajansta geçen hizmetleri kazanılmış hak aylık derece ve
kademelerinde değerlendirilir. Bu durumda kıdem tazminatları ödenmez ve bu
süreler emeklilik ikramiyesinin hesabında dikkate alınır. Bu şekilde görevlendirilecek
personel sayısı toplam personel sayısının yüzde otuzunu aşamaz. Ajans personeli, emeklilik ve
sosyal güvenlik yönünden 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununa tâbidir. Yönetim kurulu üyeleri ile genel
sekreter ve ajansta istihdam edilecek tüm personelde; a) Türk Vatandaşı olmak, b) Kamu haklarından mahrum
bulunmamak, c) Affa uğramış olsalar bile
Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, zimmet, ihtilas, irtikâp,
rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma,
dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyeti kırıcı suçtan veya
istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım
satımlara fesat karıştırma, Devlet sırlarını açığa vurma suçlarından dolayı
hükümlü bulunmamak, şartları aranır. Genel sekreter ile diğer
personelin ücret ve gündelikleri ile diğer malî ve sosyal hakları Yüksek
Planlama Kurulu kararıyla tespit edilen alt ve üst limitleri geçmemek üzere yönetim kurulunca belirlenir. Ajans personeline ilişkin tüm ihtilaflar
iş mahkemelerinde görülür. Gelirler ve yönetilecek fonlar MADDE
19 — Ajansın gelirleri
ve yöneteceği fonlar şunlardır: a) Bir önceki yıl
gerçekleşen genel bütçe vergi
gelirleri tahsilatından, vergi iadeleri ile mahallî idarelere ve fonlara aktarılan
paylar düşüldükten sonra kalan tutar üzerinden, binde beş oranında her yıl
ayrılacak transfer ödeneğinden, Yüksek Planlama Kurulunca her bir ajans için
nüfus, gelişmişlik düzeyi ve performans ölçütlerine göre belirlenecek pay. b) Avrupa Birliği ve diğer
uluslararası fonlardan sağlanacak kaynaklar. c) Faaliyet gelirleri. d) Bir önceki yıl gerçekleşen bütçe gelirleri üzerinden,
bölgedeki il özel idareleri için; borçlanma, tahsisi mahiyetteki gelirler ile
genel, katma ve özel bütçeli kuruluşlardan alınan yardım kalemleri hariç
tutulmak üzere yüzde bir, belediyeler için; borçlanma ve tahsisi mahiyetteki
gelir kalemleri hariç tutulmak üzere yüzde bir oranında, cari yıl bütçesinden
aktarılacak pay. e) Bölgedeki sanayi ve ticaret
odalarının, bir önceki yıl kesinleşmiş bütçe gelirlerinin yüzde biri
oranında, cari yıl bütçesinden aktarılacak pay. f) Ulusal ve uluslararası kurum
ve kuruluşlarca yapılan bağış ve yardımlar. g) Bir önceki yıldan devreden
gelirler. Bakanlar Kurulu, il özel
idareleri için belirlenen oranı yüzde beşe kadar yükseltmeye ya da bu Kanunda belirlenen oranına kadar indirmeye,
belediyeler için belirlenen oranı ise; yarısına kadar indirmeye ya da bu Kanunda belirlenen oranına kadar yükseltmeye
yetkilidir. Birinci fıkranın (d) ve (e)
bentlerinde belirtilen paylar, ilgili idare ve kuruluşlar tarafından haziran
ayının sonuna kadar ajans hesabına aktarılır. (d) bendinde belirtilen paylar,
süresi içerisinde aktarılmadığı takdirde, bu idarelere genel bütçe vergi
gelirleri tahsilat toplamı üzerinden ayrılan paydan ilgisine göre Maliye
Bakanlığı ve/veya İller Bankasınca kesilerek ilgili ajans hesabına aktarılır.
Diğer alacakların tahsilinde, genel hükümlere göre işlem yapılır. Giderler MADDE
20 — Ajansın giderleri şunlardır: a) Plân, program ve proje
giderleri. b) Proje ve faaliyet destekleme
giderleri. c) Araştırma ve geliştirme
giderleri. d) Tanıtım ve eğitim giderleri. e) Taşınır ve taşınmaz mal ile
hizmet alım giderleri. f) Yönetim ve personel giderleri. g) Görevlerle ilgili diğer
giderler. Ajansın yıllık personel giderleri
toplamı, gerçekleşen en son yıl bütçe gelirlerinin yüzde onbeşini
aşamaz. Malî saydamlık ve hesap verme sorumluluğu MADDE
21 — Ajanslar, finansal
kaynaklarının elde edilmesi ve kullanılmasında, denetimin sağlanması
amacıyla, kamuoyunu zamanında bilgilendirmekle yükümlüdür. Bu amaçla; a) Görev, yetki ve
sorumlulukların açık olarak tanımlanması, b) Yıllık çalışma programı ile
bütçenin hazırlanması, yetkili organlarda görüşülmesi, uygulanması ve
uygulama sonuçları ile raporların kamuoyuna açık ve ulaşılabilir olması, c) Ajanslar tarafından proje ve
faaliyetlere sağlanan desteklerin bir yılı geçmemek
üzere belirli dönemler itibarıyla kamuoyuna açıklanması, d) Ajans hesaplarının standart
bir muhasebe sistemi ve genel kabul görmüş muhasebe prensiplerine uygun bir
muhasebe düzenine göre oluşturulması, zorunludur. Ajansların malî ve finansal kaynaklarının elde edilmesi, kullanılması ve
malî denetiminin sağlanmasında görevli
ve yetkili olanlar; kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun
olarak elde edilmesinden, kullanılmasından, muhasebeleştirilmesinden,
raporlanmasından ve kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin
alınmasından sorumludur. Bütçe MADDE
22 — Ulusal ve bölgesel düzeyde plân ve programlara, Yüksek
Planlama Kurulunca belirlenen ödenek tavanına ve yıllık çalışma programına
göre hazırlanan bütçe, ajansın bütçe yılı içindeki gelir ve gider
tahminlerini gösterir. Bütçe yılı takvim yılıdır. Bütçe dışı harcama
yapılamaz. Bütçenin hazırlanması ve kabulü MADDE
23 — Ajans, Yüksek Planlama Kurulunca, 19 uncu maddenin
birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen ölçütlere göre her yıl haziran
ayında genel bütçeden ajanslara yapılacak transferlere ilişkin gösterge
niteliğinde belirlenen payların tavanları ile diğer gelir kalemlerine ilişkin
tahminleri dikkate alarak bir sonraki yılın bütçesini hazırlar. Ulusal ve
bölgesel düzeydeki plân ve programlar dikkate alınarak genel sekreterlikçe
hazırlanacak bütçe taslağı ve çalışma programı, ağustos ayı başında yönetim
kuruluna sunulur. Bütçe taslağı yönetim kurulunca
kabul edildikten sonra çalışma programı ile birlikte en geç eylül ayı başına
kadar görüş alınmak üzere Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına
gönderilir. Bütçe, Genel Bütçe Kanununun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren onbeş gün içinde kesinleştirilerek Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığına sunulur. 19 uncu maddenin birinci
fıkrasının (a) bendine göre yapılacak transfer ödeneği, Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığı bütçesinde gösterilir. Bu ödenek aylık harcama
programına göre Devlet Planlama Teşkilatınca ajanslara kullandırılır. Bütçenin kesinleşme tarihine
kadar devam eden işler için yapılacak harcamalar yılı bütçesi ile
ilişkilendirilir. Bütçe sonuçları MADDE
24 — Bütçe sonuçları, genel sekreter tarafından bütçe
döneminin bitiminden sonraki mart ayı içinde yönetim kuruluna sunulur;
yönetim kurulunda görüşülerek karara bağlanır. Bütçe sonuçları onaylanmadığı
takdirde İçişleri Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına gönderilir.
Bu kurumlar bu Kanunun ve/veya diğer ilgili kanunların ilgili hükümlerine
göre işlem tesis eder. Denetim MADDE
25 — Ajanslarda iç ve dış denetim yapılır. İç denetimde; ajansın
faaliyetleri, hesapları, işlemleri ve performansı yönetim kurulu başkanı veya
genel sekreter ile bir iç denetçi tarafından denetlenir. İç denetim raporları
yönetim kuruluna ve kalkınma kuruluna sunulur. Dış denetimde; İçişleri Bakanlığı
ve Maliye Bakanlığı ile Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığınca müştereken
belirlenecek esas ve usûllere göre ajansın her türlü hesap ve işlemleri,
yönetim kurulu tarafından her yıl en geç mart
ayında ve gerekli görülen hallerde
her zaman Sermaye Piyasası Kurulu mevzuatına göre kurulmuş bağımsız
denetim kuruluşlarına inceletilir. Bağımsız dış denetim kuruluşları,
hazırladıkları raporu eş zamanlı olarak İçişleri Bakanlığı ve Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığına sunar.
Denetim sonucu suç teşkil eden hususlarla ilgili gerekli işlemleri yapmaya
İçişleri Bakanlığı, performansla ilgili değerlendirmeleri yapmaya ve gerekli
tedbirleri almaya Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı yetkilidir. Bu maddeye göre bağımsız denetim
yapan kuruluşların ortakları, yöneticileri ve çalışanlarının cezai
sorumluluğu hakkında 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası
Kanununun 47 nci maddesinin (B) bendinin (3)
numaralı alt bendi ile 48 ve 49 uncu maddeleri hükümleri uygulanır. BEŞİNCİ
BÖLÜM Çeşitli
Hükümler Muafiyet MADDE
26 — Ajanslar; bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili iş ve
işlemlerde her türlü vergi, resim ve
harçtan muaftır. Uygulanmayacak hükümler MADDE
27 — Ajans, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî
Yönetimi ve Kontrol Kanunu, 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale
Kanunu ve 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümlerine tâbi
değildir. MADDE 28 — 19/6/1994 tarihli ve 540 sayılı Devlet Planlama
Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir. "l) Kalkınma ajanslarının
koordinasyonunu sağlamak ve bunlarla ilgili iş ve işlemleri yürütmek." MADDE 29 — 540 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 14 üncü
maddesine "yapısal uyum politikalarının uygulanması sırasında ortaya
çıkabilecek sorunların çözümü amacıyla projeler geliştirmek ve bu konularda
yapılacak çalışmaları koordine etmek," ifadesinden sonra gelmek üzere
"kalkınma ajanslarının genel koordinasyonunu sağlamak ve bunlarla ilgili
iş ve işlemleri yürütmek," ifadesi eklenmiştir. MADDE 30 — 27/10/1989 tarihli ve 388 sayılı Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma
İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 2 nci
maddesinin (f) bendi "nazım ve uygulama imar plânlarını yapmak veya yaptırmak,"
şeklinde değiştirilmiş, maddeye aşağıdaki (i) bendi eklenmiş ve 3 üncü
maddesinin son fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır. "i) Adıyaman, Batman,
Diyarbakır, Gaziantep, Kilis, Mardin, Siirt, Şanlıurfa ve Şırnak
illerini kapsayan bölgelerde kurulacak kalkınma ajansları üzerindeki
koordinasyon görevini, Devlet Planlama Teşkilatının belirleyeceği usûl ve
esaslara göre yürütmek," GEÇİCİ MADDE 1 — Bütün ajanslar kurulup faaliyete geçene kadar 19
uncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca tahsis edilecek transfer
ödeneği, kurulmuş ajans sayısı dikkate alınarak belirlenir. Ajanslar
kuruldukları tarih itibarıyla yılın geri kalanı için kendilerine düşen payı
kullanma hakkını kazanır. GEÇİCİ MADDE 2 — İlk yıl için ajansta istihdam edilebilecek olan
azamî personel sayısı kuruluş kararnamesinde belirtilir. GEÇİCİ MADDE 3 — Türkiye-Avrupa Birliği Malî İşbirliği kapsamında
yürütülen bölgesel programların; bölgelerde yürütülmesi ve koordinasyonu
amacıyla oluşturulan proje birimlerinin yürütmekte olduğu iş ve işlemler,
bunlara ilişkin hak ve yükümlülükler ile her türlü taşınır mallar, kuruluş
kararnamesinin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde
ilgili ajansa devredilir. Söz konusu proje birimlerinde
çalışan personelden; görevli olduğu bölgede kurulan ajansın kuruluş
kararnamesinin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde ilgili
ajansa başvuranlardan, 18 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen öğrenim
dalı dışındaki niteliklere sahip olanlar uzman personel, diğerleri ise destek
personeli olarak bu Kanunun ilgili hükümlerine göre öncelikle istihdam edilir. GEÇİCİ MADDE 4 — Kalkınma kurulu, kuruluş kararnamesinin
yayımlandığı tarihten itibaren bir ay içinde, ajans merkezi olarak tespit
edilen ilin valisinin başkanlığında ilk toplantısını yapar. Yürürlük MADDE
31 — Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
32 — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. 7
Şubat 2006 EK 1: İstatistikî
Bölge Birimleri Sınıflandırması TR1: İstanbul TR10: İstanbul TR2:
Batı Marmara TR21: Edirne, Kırklareli,Tekirdağ TR22: Balıkesir, Çanakkale TR3: Ege TR31: İzmir TR32: Aydın, Denizli, Muğla TR33: Afyonkarahisar,
Kütahya, Manisa, Uşak TR4: Doğu Marmara TR41: Bilecik, Bursa, Eskişehir TR42: Bolu, Düzce, Kocaeli,
Sakarya, Yalova TR5: Batı Anadolu TR51: Ankara TR52: Karaman, Konya TR6: Akdeniz TR61: Antalya, Burdur, Isparta TR62: Adana, Mersin TR63: Hatay, Kahramanmaraş,
Osmaniye TR7: Orta Anadolu TR71: Aksaray, Kırıkkale,
Kırşehir, Niğde, Nevşehir TR72: Kayseri, Sivas, Yozgat TR8: Batı Karadeniz TR81: Bartın, Karabük, Zonguldak TR82: Çankırı, Kastamonu, Sinop TR83: Amasya, Çorum, Samsun,
Tokat TR9:
Doğu Karadeniz TR90: Artvin, Giresun, Gümüşhane,
Ordu, Rize, Trabzon TRA: Kuzeydoğu Anadolu TRA1: Bayburt, Erzincan, Erzurum TRA2: Ağrı, Ardahan, Iğdır, Kars TRB: Ortadoğu Anadolu TRB1: Bingöl, Elazığ, Malatya,
Tunceli TRB2: Bitlis, Hakkâri, Muş, Van TRC: Güneydoğu Anadolu TRC1: Adıyaman, Gaziantep, Kilis TRC2: Diyarbakır, Şanlıurfa TRC3: Batman, Mardin, Şırnak, Siirt |