Tebliğ Maliye
Bakanlığından
Katma Değer Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 97) 3065
sayılı Katma Değer Vergisi (KDV) Kanunu kapsamındaki uygulamalara ilişkin
olarak aşağıdaki açıklama ve düzenlemelerin yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur. 1.
BAKIR
MAMULLERİNDE TEVKİFAT UYGULAMASI 1.1.
İthalatçıları Tarafından Yapılan Bakır Mamulü
Teslimleri 96 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (5.3) numaralı bölümünde bazı
bakır ürünlerinde tevkifat uygulaması getirilmiş
ancak bu ürünlerin ithalatçıları tarafından yurt içindeki teslimleri tevkifat kapsamı dışında tutulmuştur. Konunun yeniden değerlendirilmesi sonunda, bu
Tebliğin yayımını izleyen 5. günde başlamak üzere, tevkifat
kapsamına giren ürünlerin ithalatçıları tarafından yurt içindeki
teslimlerinde de, 96 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinin (5.3) numaralı bölümündeki açıklamalar çerçevesinde tevkifat uygulanması uygun görülmüştür. 1.2.
Bakır Külçe ve Mamullerindeki Tevkifat
Uygulamasında Alt Sınır 95 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (7) numaralı bölümünde
belirtilen bakır külçeleri ile kapsamı 96 Seri No.lu
KDV Genel Tebliğinin (5.3) numaralı bölümü ve bu Tebliğ ile belirlenen bakır
ürünlerinin tesliminde, faturada gösterilen işlem bedelinin hesaplanan KDV
ile birlikte, Vergi Usul Kanununun 232 nci
maddesine göre belirlenen fatura düzenleme sınırının altında olması halinde tevkifat uygulanmaması uygun görülmüştür. Ancak, aynı satıcıdan yapılan ve fatura düzenleme
sınırını aşan alımların, tevkifat zorunluluğundan
kaçınmak amacıyla, birden fazla fatura düzenlenmek suretiyle parçalara
bölünmemesi gerekmektedir. Böyle bir durumun tespiti halinde vergi
idaresince, bütünlük arzettiği anlaşılan alımların
toplamının yukarıda belirtilen sınırı aşıp aşmadığına bakılarak gerekli işlem
yapılacaktır. Bu
düzenleme, bu Tebliğin yayımından önce sözü edilen sınırın altında olduğu
halde tevkifat uygulanmayan işlemler için de
geçerlidir. 1.3.
Kablo Teslimleri 96 Seri No.lu KDV Genel Tebliği ile bakırdan mamul tellerin
teslimi tevkifat kapsamına alınmıştır. Ancak, bakır
telin plastik, cam, kâğıt, emaye, vernik ve benzeri izolasyon malzemeleri ile
kaplanması suretiyle elde edilen “izoleli iletken” teslimleri bu kapsamda
mütalaa edilemeyeceğinden tevkifata tabi
tutulmayacaktır. 2. İŞGÜCÜ
HİZMETLERİNDE TEVKİFAT UYGULAMASI 96 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (5.1) bölümünde düzenlenen
işgücü hizmetlerinde tevkifat uygulamasının kapsamı
konusunda aşağıdaki açıklamalara gerek duyulmuştur. 2.1.
Tevkifat
Uygulayacak Kuruluşlar İşgücü
hizmeti alımlarında tevkifat uygulayacak kuruluşlar
kapsamına bu Tebliğin yayımını izleyen 5. günde başlamak üzere, KDV
mükelleflerinin yanı sıra, KDV mükellefi olmasalar dahi 91 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (A/2) bölümünde sayılan kurum,
kuruluş ve işletmelerin de dâhil edilmesi uygun görülmüştür. Buna göre, gerçek usulde vergilendirilen KDV
mükellefleri ile KDV mükellefi olmasalar dahi 91 Seri No.lu
KDV Genel Tebliğinin (A/2) bölümünde sayılan kurum, kuruluş ve işletmelerin
faaliyetlerinin yürütülmesi ile ilgili işlemlerde kullanacakları işgücü temin
hizmeti alımlarında %90 oranında tevkifat
uygulanacaktır. 2.2.
Tevkifat
Uygulamasının Kapsamı Sözü
edilen düzenleme, eleman temini şeklindeki hizmetleri kapsamaktadır. Eleman
temin hizmeti dışındaki hizmet ifaları, bu bölümde düzenlenen tevkifat uygulaması kapsamında değerlendirilmeyecektir.
Ancak, diğer genel tebliğlere göre tevkifat
kapsamına alınmış olan hizmet ifalarında, ilgili genel tebliğler uyarınca tevkifat uygulanacağı tabiidir. 96 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinin (5.1) bölümünde düzenlenen işgücü temini hizmetlerinde tevkifat uygulamasına ilişkin açıklayıcı örnekler
aşağıdadır. Örnek 1: İmalatçı (A) firması, üretim faaliyetinde çalıştırmak
üzere (B) firmasından, ürünlerin ambalajlama işlerinde çalıştırmak üzere (C)
firmasından eleman temin etmiştir. (B) ve (C) firmalarından yapılan bu eleman
tedariki işgücü hizmet alımı mahiyetinde olduğundan tevkifata
tabi olacaktır. Örnek 2: (A) firması, ürünlerinin pazarlama ve
tanıtımını, müşteri ile birebir temas kuran elemanlar aracılığıyla
yapmaktadır. Firma bu işi; - kendisiyle ücret akdi bulunan, - kişisel başvuruları üzerine anlaşmaya varılan, - (B) firmasından temin edilen, elemanlar aracılığıyla yürütmektedir. İlk iki gruba giren elemanlar bakımından tevkifatın söz konusu olmayacağı tabiidir. (B)
firmasından yapılan eleman temini işgücü hizmet alımı mahiyetinde olduğundan
yani elemanların sevk, idare ve kontrolü fiilen (A) firmasında bulunduğundan tevkifat kapsamında işlem yapılacaktır. Örnek 3: (A) firması, işyeri merkezinin farklı bir binaya
taşınması için (B) firması ile anlaşma yapmış, (B) firması taşıma işini 6
eleman kullanarak sözleşme şartlarına uygun olarak yerine getirmiştir. Bu işlemde işgücü temin hizmeti değil taşıma hizmeti
alınması söz konusu olduğundan tevkifat
uygulanmayacaktır. Ancak (B) firması, taşıma işinde kullanacağı elemanları
(C) firmasından temin etmişse, taşıma işinde kullanılacak elemanların sevk ve
idaresi (B) firmasında olduğundan söz konusu elemanların (C) firmasından
temini tevkifata tabi olacaktır. Örnek 4: (A) bankası
ile mali müşavirlik hizmeti sunmak üzere anlaşması bulunan (B) mali
müşavirlik işletmesinin bazı elemanları, belirli dönemlerde kayıtlarını
tutmak üzere (A) bankasının mekânlarında çalışmaktadır. Eleman tahsisi
şeklindeki bu hizmet, mali müşavirlik hizmetinin tamamlayıcısı olarak
sunuluyor ve bedeli de mali müşavirlik bedeli içinde tahsil ediliyorsa tevkifata tabi olmayacaktır. Ancak muhasebe kayıtlarının
tutulması işini yapan elemanlar, 3568 sayılı Kanunun 2 nci
maddesinde belirtilen meslekî hizmetlere ilişkin anlaşma bulunmayan herhangi
bir firmadan temin ediliyorsa tevkifat
uygulanacaktır. 3.
HURDA VE ATIK PLASTİKTEN ELDE EDİLEN ÜRÜNLERDE KDV UYGULAMASI KDV Kanununun 5035 ve 5228 sayılı Kanunlarla değişik
17/4-g maddesine göre plastik, lastik, kauçuk hurda ve atıklarının teslimi
katma değer vergisinden müstesnadır. Bu hüküm
çerçevesinde, plastik hurda ve atıklarının tesliminde KDV uygulanmamaktadır. Ancak,
plastik hurda ve atıklarının çeşitli işlemlerden geçirilip işlenmesi
sonucunda elde edilen ve genellikle plastik esaslı malzeme imalatında
hammadde olarak kullanılan pet kırıkları, plastik
çapak, plastik granül ve benzeri ürünler, hurda ve atık niteliğini kaybederek
imalat sektöründe hammadde olarak kullanılan bir mamul haline gelmeleri
nedeniyle KDV Kanununun sözü edilen 17/4-g maddesinde düzenlenen istisna
kapsamına girmemektedir. Genel
oranda vergiye tabi olan bu ürünlerin tesliminde 86 Seri No.lu
KDV Genel Tebliğinin (B/1) bölümü gereğince tevkifat
uygulanmaktadır. Bu Tebliğin yayımını izleyen 5. günde başlamak üzere,
tevkifat kapsamına giren işlemlerde bu Tebliğin
(1.2) bölümündeki açıklamalar çerçevesinde alt sınır uygulanması uygun
görülmüştür. 4.
İSTİSNADAN VAZGEÇENLERİN HURDA VE ATIK TESLİMLERİNDE TEVKİFAT UYGULAMASINDA
ALT SINIR KDV
Kanununun 5035 ve 5228 sayılı Kanunlarla değişik 17/4-g maddesi ile daha önce
tevkifata tabi olan metal, plastik, lastik, kauçuk,
kağıt, cam hurda ve atıklarının (hurda metalden elde edilen külçeler
dâhil) teslimleri istisna kapsamına
alınmış, 91 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (F)
bölümünde de, bu teslimlerle ilgili olarak istisnadan vazgeçilmesi halinde tevkifat kapsamında işlem yapılacağı açıklanmıştır. Bu Tebliğin yayımını izleyen 5. günde başlamak üzere,
yukarıda belirtilen tevkifat işlemlerinde bu
Tebliğin (1.2) bölümündeki açıklamalar çerçevesinde alt sınır uygulanması uygun
görülmüştür. 5. İMALAT ARTIKLARININ TESLİMİNDE KDV UYGULAMASI İmalathane
ya da fabrikalarda, imalat sırasında elde edilen
metal kırpıntı, döküntü ve talaşların teslimi KDV Kanununun 17/4-g maddesine
göre vergiden müstesnadır. Aynı Kanunun 30/a ve 32 nci
maddelerine göre bu işlem kısmi istisna kapsamına girmektedir. Yukarıda
belirtilen imalat artıkları, işletmelerin asıl üretim konusunu teşkil
etmemekte, asıl ürünlerin imalatı sırasında fire veya atık olarak ortaya
çıkmaktadır. Satışa konu olsalar dahi, işletmenin amacı bu fire ve atıkları
imal etmek olmadığından, gelir ve kurumlar vergisi uygulamasında bunlara
ayrıca bir maliyet izafe edilmemektedir. Bu
durumda, yukarıda sayılan imalat artıkları için yüklenilen bir KDV de söz
konusu olmayacaktır. Bu nedenle sözü edilen imalat artıkları için,
“Yüklenilen KDV” hesaplanmak suretiyle teslim edildikleri dönemde KDV
Beyannamesinin 30. satırında beyan yapılmasına gerek bulunmamaktadır. 6. KDV GENEL TEBLİĞLERİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER 6.1.
Teşvikli Yatırım Malı İstisnası 69 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (1.1.1)
bölümünün 4. paragrafında yer alan “otobüs” sözcüğünden sonra gelmek ve bu
Tebliğin yayımı tarihinde yürürlüğe girmek üzere aşağıdaki parantez içi hüküm
eklenmiştir. “(Belediyeler ve İl Özel
İdareleri ile bunların bağlı kuruluşları ve hisselerinin tamamına sahip
oldukları şirketlerce şehir içi yolcu taşımacılığında kullanılmak üzere
iktisap edilecek olanlar hariç)” 6.2.
Tabiat ve Kültür Varlıklarına İlişkin İstisna 96 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (1.1) numaralı
bölümünün 2. paragrafının sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir. “Yukarıda belirtilen projelerin uygulanması için
iktisap edilseler dahi, tabiat ve kültür varlıklarının satın alınmasında da
istisna uygulanmayacaktır. Ancak iktisap edilen tabiat ve kültür varlıklarına
uygulanacak projeler kapsamındaki işlemlerde bu Tebliğdeki açıklamalar
çerçevesinde istisna uygulanacağı tabiidir.” Tebliğ
olunur. |