Yönetmelik Ulaştırma
Bakanlığından: Deniz Kazalarının İncelenmesine İlişkin Yönetmelik BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar Amaç Madde 1 —
Bu Yönetmeliğin amacı; deniz kazalarının incelenmesi suretiyle, deniz
kazalarına neden olan faktörlerin tespiti ve tanımlanması, bu suretle ülkeler
arasında karşılıklı işbirliği kurularak, personelin ve yolcuların denizde can
emniyetinin arttırılması ve deniz çevresinin korunması ile denizde can, mal
ve çevre emniyetine yönelik uygulamaların geliştirilmesine ışık tutmak üzere
kazaların oluşmasına neden olan gerçek sebepleri ortaya çıkararak, ileride
olası benzer kazaların oluşmasını önlemek amacıyla gerekli tedbirlerin
alınmasını sağlayacak bilimsel ve teknik incelemeyi kapsayan adli soruşturma
niteliğinde olmayan bilgilerin elde edilmesi, benzer kazaların gelecekte
yeniden meydana gelmesi ihtimalinin azaltılmasına yönelik çalışmalar yaparak
karasularımızda emniyetli seyrin sağlanması ve böylelikle ülkemizin
uluslararası sözleşmelerden doğan yükümlülüklerinin yerine getirilmesi için
Denizcilik Müsteşarlığı bünyesinde Deniz Kazalarını İnceleme Komisyonunun
oluşturulması ve bu Komisyonun görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma
usul ve esaslarını belirlemektir. Kapsam Madde 2 —
Bu Yönetmelik; ülkemizin iç suları, karasuları, münhasır ekonomik bölgesi ile
ulusal ve uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimi altında
bulunan deniz alanlarında Türk ve/veya yabancı bayraklı gemilerden veya bu
alanlar haricindeki tüm deniz alanlarında Türk bayraklı gemilerden
kaynaklanan yahut bu gemilerde meydana gelen deniz kazalarını, kazaya karışan
gemi/gemilerin personelini, sahibini, donatanını ve işletmeye yönelik
ilgililerini, kazanın niteliğine göre kendi mevzuatı gereği olayla ilgili
Bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşlarını, kanunla kurulmuş meslek
kuruluşlarını kapsar. Bu
Yönetmelik hükümleri; a)
Türk donanmasına bağlı harp ve
yardımcı gemileri Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğü
hizmetlerine tahsisli gemiler ile idari hizmetlere tahsisli olup ticari
amaçla kullanılmayan devlet gemilerine, b)
Ülkemizdeki tersane, çekek yeri, marina ve liman gibi tesislerde; bakım,
onarım veya geminin bu yerlerde bulunmasını gerektiren diğer sebepler
nedeniyle, kara kökenli olup da gemide çalışan işçi veya diğer personelin
yaralanması veya ölümü ile sonuçlanan kazalarda uygulanmaz. Dayanak Madde 3 —
Bu Yönetmelik; 10/8/1993 tarihli ve 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi ile Ek 4 üncü ve Ek 5 inci maddelerine
dayanılarak; 18/5/1968
tarihli ve 6/10027 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla onaylanarak, 28/6/1968
tarihli ve 12936 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1966 Uluslararası Yükleme
Sınırı Sözleşmesi (LL 66), 6/3/1980 tarihli ve 8/522 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla onaylanarak, 25/5/1980 tarihli 16998 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi (SOLAS-74), 3/5/1990 tarihli ve
90/442 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla onaylanarak, 24/6/1990 tarihli ve
20558 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Denizlerin Gemiler Tarafından
Kirletilmesinin Önlenmesine Ait Uluslararası Sözleşmesi (MARPOL-73),
26/8/2003 tarihli ve 2003/6109 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla onaylanarak,
29/9/2003 tarihli ve 25244 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemi Adamlarının
Eğitim, Belgelendirilme ve Vardiya Standartları Hakkında Uluslararası
Sözleşmesine (STCW) paralel olarak
hazırlanmıştır. Tanımlar Madde 4 —
Bu Yönetmelikte geçen; İdare:
Denizcilik Müsteşarlığını, Müsteşar:
Denizcilik Müsteşarını, DUGM:
Denizcilik Müsteşarlığı Deniz Ulaştırması Genel Müdürlüğünü, IMO:
Uluslararası Denizcilik Örgütünü, LL-66:
1966 Uluslararası Yükleme Sınırı Sözleşmesini (International
Convention on Load Lines), SOLAS-74:
Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesini (International
Convention Safety of Life
at Sea 1974), MARPOL-73:
Denizlerin Gemiler Tarafından Kirletilmesinin Önlenmesine Ait Uluslararası
Sözleşmesini (International Convention
for the Prevention of Pollution from Ships 1973), STCW:
Gemi Adamlarının Eğitim, Belgelendirilme ve Vardiya Standartları Hakkında
Uluslararası Sözleşmesini (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping For Seafarers), DEKİK:
Deniz Kazalarını İnceleme Komisyonunu, Başkan:
Deniz Kazalarını İnceleme Komisyonu Başkanını, DEKİK
görevlisi: Deniz Kazalarını İnceleme Komisyonu görevlisini, Gemi:
Adı, tonilatosu ve kullanım amacı ne olursa olsun, denizde kürekten başka
aletle yola çıkabilen her aracı, Şiddetli
kirlilik: Deniz çevresine zarar verebilen bir maddenin elli ton veya daha
fazla miktarının yarattığı kirliliği, Kirlilik:
Tehlikeli ve zararlı maddeler ile yük dahil geminin işletilmesinden
kaynaklanan katı ve sıvı maddelerin deniz çevresine verdiği zararı, Deniz
kazası: Gemide olan bir olaydan kaynaklanan ve/veya bir gemi ile ilişkili
olarak; Ölüm veya ölüm tehlikesi bulunan, tam/kısmi uzuv kaybı ile sonuçlanan
yaralanmalar; İnsan kaybı; Geminin batması veya terk edilmesi yahut kayıp
sayılması; Gemide ağır maddi hasar meydana gelmesi; Geminin çatışmaya
uğraması, geminin karaya oturması; Gemi veya gemilerden kaynaklı çevresel
zarar oluşması gibi sonuçların bir
veya birden fazlasını meydana getiren olayı, Çok
ciddi kaza (ÇCK): Geminin tamamen kaybı, ölüm veya şiddetli kirlilikle
sonuçlanmış kazayı, Ciddi
kaza (CK): Çok ciddi kaza niteliğinde olmayan, ancak; Yangın,
patlama, çatışma, karaya oturma, dokunma, ağır hava koşullarından dolayı
meydana gelen hasar, buza çarpma, teknede çatlak ve tekne hasarından
şüphelenilmesi; Gemiyi denize elverişsiz hale getiren yapısal hasar, hasarın
geminin su altı kesiminde meydana gelmesi, ana makinenin durması, yaşam
mahallinde büyük hasar ve benzeri; Miktarına ve niteliğine bakılmaksızın
kirlilik; Yedi günden fazla iş ve güçten mahrumiyet sonucunu doğuran
yaralanmalar; Römorkör veya kıyı yardımı gerektiren bir arıza gibi durumlarla sonuçlanan
kazayı, Deniz
olayı: Çok ciddi veya ciddi kaza niteliğinde olmayıp, gemi veya herhangi bir
kişi/kişileri tehlikeye sokan, gemiye, kıyı ve açık deniz yapılarına veya
çevreye ciddi zararlarla sonuçlanabilecek olayları ifade
eder. İKİNCİ BÖLÜM DEKİK’in
Teşkili, DEKİK Başkanı ve DEKİK Görevlisi, Görev, Sorumluluk ve
Yetkileri Deniz kazalarını inceleme
komisyonu Madde 5 —
DEKİK, çalışmaları DUGM tarafından yürütülen, DUGM Genel Müdürü
başkanlığında, bir başkan vekili ve DEKİK görevlisi personelden oluşan,
doğrudan Müsteşara bağlı bir komisyondur. Deniz
Ulaştırması Genel Müdürü DEKİK’in doğal başkanı
olup, Başkanın görev süresi Genel Müdürlük görevi ile sınırlıdır. DEKİK
çalışmalarını yürüten daire başkanlığının bağlı olduğu Genel Müdür Yardımcısı,
başkan vekili olarak görev yapar. Başkan vekili başkanın yardımcısı olup,
başkan görevinin başında bulunmadığı zamanlarda başkana vekalet eder. Deniz kazalarını inceleme
komisyonunun görevleri Madde 6 — DEKİK’in görevleri bu Yönetmeliğin amacı çerçevesinde
aşağıda belirtilmiştir. a)
Ülkemiz iç suları, karasuları, münhasır ekonomik bölgesi ile egemenlik ve
denetimi altında bulunan diğer deniz alanlarında; Türk veya yabancı bayraklı
gemilerin karıştığı ve Türk bayraklı gemilerin yabancı ülke sularında veya
uluslararası sularda karıştığı deniz kazalarının bu Yönetmelik çerçevesinde
incelenmesini sağlamak, b)
DEKİK görevlilerinin verimli çalışmalarını sağlamak üzere gerekli her türlü
donanım ve gereklerin belirlenmesi ve bunların sağlanmasına yönelik planlama
yapmak, c)
Deniz kazalarının incelenmesi ve raporlanması ile ilgili uluslararası
prosedürleri takip etmek, IMO’ya bildirimi
yapılacak deniz kazaları ile ilgili dokümanları hazırlayarak iletmek, d)
DEKİK görevlileri tarafından hazırlanan sonuç raporu ve yazıları
değerlendirmek ve ilgili yerlere göndererek takip etmek, e)
İncelemeler sonucunda benzer kazaların meydana gelmesini veya meydana gelme
riskini azaltıcı önlemelere dair öneri ve görüşleri İdare ve ilgili yerlere
sunmak, f)
Deniz kazaları ile ilgili istatistikleri ve incelemesi yapılan kaza
raporlarına ilişkin istatistikleri hazırlamak, komisyon çalışmalarına ait
yıllık faaliyet raporunu hazırlayarak yıl sonunda Müsteşara sunmak, g)
DEKİK görevlilerinin çalışmalarını denetlemek, h)
DEKİK görevlilerinin konuları ile ilgili yurt içinde ve yurt dışında eğitim
almalarını sağlamak için çalışmalar yapmak, seminer, kurs, panel ve benzeri
eğitici etkinlik düzenlemek, i)
Uygun görülecek konular için yurt içinde ve yurt dışında araştırma ve
incelemelerde bulunmak, konferans ve seminerlere katılımı sağlamak, j)
Deniz kazalarının incelenmesi kapsamında mevzuatla ilgili çalışmalar yapmak,
yapılacak çalışmalara katılmak, görevleri ile ilgili gerekli mevzuat
teklifleri hazırlayıp sunmak, k)
Kazaların önlenmesi, çevre bilincinin güçlendirilmesi ve gerekli duyarlığının
sağlanması amacıyla, kamuoyunu bilgilendirme ve eğitim çalışmalarını yapmak, l) Bu
Yönetmeliğin 21 inci maddesindeki esaslara göre kaza dosyasının yeniden
açılmasına karar vermek, m)
Müsteşar tarafından verilen diğer görevleri yapmak. DEKİK başkanının görevleri, Madde 7 —
DEKİK başkanının görevleri şunlardır: a) DEKİK’in, bu Yönetmeliğin amaçları doğrultusunda verimli
ve etkin çalışmasını ve bu Yönetmeliğin 6 ncı
maddesinde belirtilen görevlerin yerine getirilmesini sağlamak, b) DEKİK’te yer alacak DEKİK görevlilerini belirleyerek
Müsteşara teklifte bulunmak, c)
DEKİK görevlilerinin çalışmalarını düzenlemek, d)
Bir kazanın incelemeye tabi tutulup tutulmayacağına karar vermek, e)
Her bir deniz kazası için kaza incelemesinde görev alacak DEKİK görevlisi/
görevlileri /DEKİK sorumlu görevlisini belirlemek, gerektiğinde değiştirmek, f)
DEKİK görevlilerinin alanlarında bilgi ve birikimlerini artırmak amacıyla
gerekli görülen eğitimleri almalarını sağlamak, g)
Deniz kazalarının incelenmesinde gerekli teçhizat ile inceleme ekibinin
göreve giderken, görev esnasında ve sonrasındaki ihtiyaçlarının temin
edilmesini sağlamak, h)
Deniz kazalarının incelenmesine yönelik her türlü bilgi, belge doküman ve
kayıtları ilgili kamu kurum ve kuruluşu ile gerçek ve tüzel kişilerden
istemek, i)
Kazalara ilişkin bilgi ve belgelerin korunmasını sağlamak, j)
Görevlilerden gelen raporları incelemek, varsa eksikliklerini tamamlatmak,
sonuç raporunda yer alan tavsiye ve önerileri değerlendirerek ilgili
mercilere ulaştırılmasını sağlamak, ilgililerce alınacak tedbirler ve
yapılacak işlemlerin sonuçlarını takip etmek ve alınması gereken tedbirlerle
ilgili olarak İdareye tekliflerde bulunmak, k)
İhtiyaç veya talep halinde, konusunda bilgi ve tecrübesinden yararlanılmak
üzere uzman kişi talebini Müsteşara iletmek,
l)
Müsteşardan alınacak emir ve talimatları DEKİK görevlilerine bildirmek,
emirlerin uygulanmasını denetlemek, m)
Müsteşarca verilen diğer görevleri yapmak. DEKİK başkanının sorumluluğu Madde 8 —
DEKİK başkanı, denizde seyir, can, mal ve çevre emniyetinin artırılması ve
gelecekteki benzer deniz kazalarının önlenmesi amacıyla; belirlenmiş kurallar
çerçevesinde, kazaların koşullarını ve nedenlerini belirlemeye ve her çeşit
deniz kazalarının yurt içinde veya yurt dışında incelenmesine yönelik olarak,
bu Yönetmelik gereği yürütmekle yükümlü olduğu hizmet ve görevleri,
Müsteşarlığın görevleri ve mevzuata uygun olarak yürütmekten Müsteşara karşı sorumludur. DEKİK görevlisi Madde 9 — DEKİK’te görevlendirilecek DEKİK görevlileri,
Müsteşarlıkta görevli personelden Başkan tarafından belirlenerek teklif
edilecek adaylar arasından Müsteşar tarafından seçilir. DEKİK
görevlileri, denizcilikle ilgili lisans düzeyinde eğitim veren
üniversitelerden mezun ve en az Uzakyol 1. Zabit ve
Uzakyol 2. Mühendis ehliyetine sahip personel ile
tecrübeli gemi inşaa mühendisi personelden
seçilirler. DEKİK görevlisinin görevleri Madde 10 —
Bu Yönetmelik amacı çerçevesinde DEKİK görevlilerinin görevleri aşağıda
sayılmıştır. a)
Meydana gelen bir deniz kazası ile ilgili olarak görevlendirilmeleri halinde;
1)
Gerekli teçhizatı alarak, eğer tespit edilmiş ise sorumlu görevli
koordinesinde hızla kaza mahalline gitmek, gerekli incelemeyi yapmak ve
ilgili formları doldurmak, 2)
Bilimsel ve teknik inceleme kapsamında kaza ile ilgili bilgi, belge ve
dokümanları bu Yönetmelik amacı çerçevesinde toplamak, 3)
İnceleme sırasında gerekli görüldüğünde, her türlü kayıt ve belgeleri muhafaza
altına almak, ilgili gördüğü kurum/kuruluşlardan bilgi ve belge almak için
talepte bulunmak, 4)
Öncelikle geminin ilgili tüm belgelerini inceleyerek, gerekli gördüklerinin
birer örneğini almak ve raporlarında gemi veya gemilerin ulusal ve uluslararası
kurallara uygunlukları hakkında bilgi vermek, gemide veya gemilerde kaza ile
ilgili bilimsel ve teknik inceleme kapsamı içerisinde kullanılabilecek seyir
bilgi kaydı (VDR) dahil her türlü belge ve dokümanın örneğini almak,
gerektiğinde onaylı örneklerini istemek, 5)
Deniz kazalarının incelemesi neticesinde, benzer kazaların tekerrür etmesini
önlemek için veya risklerin azaltılmasını sağlamaya yönelik olarak DEKİK’e görüş ve öneriler sunmak, 6)
Kaza incelemesi esnasında bilgi vermekten kaçınan, gerçeğe aykırı bilgiler
veren gerçek ve tüzel kişiler hakkında mahallin Cumhuriyet Başsavcılığına suç
duyurusunda bulunmak, 7)
Kaza incelemesinde çözümü özel ve teknik bilgiyi gerektiren konularda DEKİK’den uzman kişi talep etmek, 8)
Kaza incelemesi sonrasında kaza raporu düzenleyip DEKİK’e
sunmak. b)
Kaza ile ilgili tüm kayıt ve belgeleri DEKİK’e
iletmek. c)
Mevzuatın uygulanmasından doğan sıkıntı veya eksikliklerin giderilmesi ve
düzeltilmesi, işlerin istenen seviyede yürütülmesini sağlamak için alınması
gereken tertip ve tedbirler hakkında görüşlerini rapor etmek. d)
Uygun görülmesi durumunda, DEKİK tarafından programlanan ve yürütülen hizmet
içi eğitim çalışmalarına katılmak. e)
Bilgi ve belgelerin kaybolmasını önlemek amacıyla gerekli tedbirleri almak. f)
DEKİK başkanınca verilen diğer görevleri yapmak. DEKİK görevlilerinin
sorumlulukları ve uyacakları esaslar Madde 11 —
DEKİK görevlileri, bu Yönetmelikte belirtilen görevlerini emir ve mevzuata
uygun olarak yürütmekten DEKİK başkanına karşı sorumludurlar. DEKİK
görevlileri görevleri esnasında aşağıdaki esaslara uyarlar; a)
İncelemelerini bağımsız ve tarafsız biçimde yaparlar, b)
Keyfi sebeplerle gemiyi hizmetinden alıkoyamaz ve gereksiz gecikmelere neden
olmamaya özen gösterirler, c)
İnceleme esnasında objektif davranırlar, kişiler ve taraflar arasında farklı
muamele yapamaz, kişilere zanlı ve sanık muamelesi yapamazlar, d)
Geminin yönetimine karışamaz ve işletimine ilişkin emirler veremezler, e)
Evrak ve kayıtlar üzerine ilave ve düzeltme yapamazlar, f)
Güvenilirlik ve gizlilik esasları doğrultusunda, yapacakları işleri ve
görevleri dolayısıyla edindikleri bilgi ve belgeleri Başkanın bilgisi ve izni
olmaksızın açıklayamaz, hiçbir makam, idare ve kişilere gösteremez ve
gönderemezler. Kaza inceleme ekibi Madde
12 — ÇC ve C kazaların incelemesi,
gerekli görülmesi halinde en az iki DEKİK görevlisinden oluşan bir
ekip marifeti ile yapılır. Kaza incelenmesinin bir ekip tarafından yapılacağı
durumlarda kaza inceleme ekibindeki DEKİK görevlilerinden biri DEKİK sorumlu
görevlisi olarak belirlenir ve ekip üyelerini koordine eder. DEKİK
sorumlu görevlisi olarak belirlenecek personel; uzakyol
kaptanı yeterliğine sahip veya deneyimli bir kaza inceleme uzmanı yahut
kazanın niteliğine göre bilgi birikimine sahip olması şartlarından en az
birine sahip olmalıdır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Kazaların İncelemesine
İlişkin Usul ve Esaslar Kaza inceleme kararı Madde 13 — Her
türlü deniz kazası incelemeye tabi tutulabilir. Deniz kazası ile ilgili
bilginin ulaşmasını müteakip DEKİK görevlileri, kaza hakkında bilimsel ve
teknik inceleme kapsamı içerisinde bilgileri toplamak üzere inceleme
başlatırlar. Kaza
sonucu can kaybı, geminin bütün olarak kaybı, teknenin kırılması, şiddetli
kirlilik meydana gelmesi gibi hallerde kaza incelemesi yapılması zorunludur.
Yangın, patlama, karaya oturma, çarpma, geminin su alması, yan yatması ve
benzeri gibi sonuçlar doğuran deniz kazalarında ise kazanın incelemesine
karar verilebilir. Kazaya karışan yabancı bayraklı gemi varsa, bayrak devletinin
talebi üzerine söz konusu bayrak devleti adına kaza incelemesi yapılabilir. İnceleme Madde 14 — Öncelikli
olarak kazaya karışan gemiler başta olmak üzere, kaza ile ilgili olduğu
değerlendirilen yerlerde bilimsel ve teknik inceleme kapsamı içerisinde
incelemeler yapılır. DEKİK görevlisi gerekli görürse; a)
Gemi sahibinin veya işleteninin bilgisine başvurabilir, b)
Kazayla ilgili olarak kendilerine yardımcı olacağını düşündükleri kişilerin
bilgilerine ve ifadelerine başvurabilir, tutanak altında ifadelerini
alabilir, c)
Kazayla ilgili kayıt ve dokümanlar gibi bilgi ve belgelerin, inceleme
tamamlanıncaya kadar muhafazası ve gizliliğini temin için gerekli tedbirleri alabilir veya
aldırabilir. Gemi
kaptanı / donatanı / işleteni, gemileriyle ilgili kazalara yönelik olarak
kendileri tarafından yapılan veya yaptırılan incelemelere ilişkin bilgileri,
DEKİK tarafından istendiği takdirde, vermekle yükümlüdürler. Kaza raporu Madde 15 —
Deniz kazalarının incelenmesi sonucunda, incelemeyi yapan DEKİK sorumlu
görevlisi / DEKİK görevlilerince bir kaza raporu hazırlanır. Raporda
aşağıdaki hususların mutlaka bulunması gereklidir. a)
Kazanın sebepleri ile kaza sonucunda ölüm, yaralanma, ciddi zarar veya
kirlilik meydana gelip gelmediğini belirten özet bilgi, b)
Bayrak devleti, donatanlar, işletenler, şirket ve klas
kuruluşunun belirtilmesi, c)
Kazaya karışan gemilerin boyutları ile ilgili detaylar, gemideki makineler,
geminin mürettebatı, çalışma usulleri, gemide çalışma zamanları ve diğer
ilgili konuların belirtilmesi, d)
Kazanın koşullarının da belirtildiği anlatım, e)
Mantıksal sonuçlara ulaşılmasına yönelik analiz ve yorumlar ile bulgular ve
kazanın oluşmasına katkıda bulunan tüm faktörlerin belirtilmesi, f)
Geminin bir veya birkaç bölümünde kazaya neden olan metalik ve mekanik
unsurlar ile insan unsurunun yorum ve analizinin yapılması, g)
Benzer kazaların önlenmesi için tavsiyeler. Kaza raporu formatı Madde 16 — Kaza
raporunun formatı aşağıda sıralaması belirtilen konularda düzenlenir. a)
Özet: Kazaya neden olan unsurlara yer verilerek, kaza kısaca özetlenir. b)
Bilgi kaynakları: Kazanın incelemesinde kaptan, kılavuz kaptan, liman
idaresi, liman işletmesi, diğer idareler, gemiadamları
ve benzeri gibi hangi kaynaklardan bilgi alındığı, fotoğraf veya benzeri
çeşitli bilgilerin nerelerden temin edildiği, hangi ulusal veya uluslararası
kural ve dokümanların kullanıldığı
gibi hususlara yer verilir. c)
Kaza hakkında bulgular ve kazanın gelişimi: Gemi ve kaza bilgileri, geminin
geçmişi ve özellikleri, kazanın meydana gelmesinde etken olan koşullar ve
kazanın önlenmesine yönelik alınan tedbirler ortaya konur. d)
Değerlendirme: Bu bölümde kazanın gelişimi ile ilgili ortaya konmuş olan
bulgular çerçevesinde analiz yapılır. e)
Sonuçlar: Bu bölümde nihai olarak ulaşılan sonuçlar maddeler halinde yazılır.
Yapılmış olan ihlal, hata, emniyetli görülmeyen fiiller sıralanarak, durum
hakkında varılan karara yer verilir. f)
Tavsiyeler: Benzer kazaların meydana gelmesini önlemeye yönelik ilgili
taraflara tavsiyeler ve teklif edilebilecek mevzuat değişiklikleri ile ilgili
öngörülen çalışma ve benzeri hususlar yer alır. g)
Konu ile ilgili dokümanlar: İnceleme esnasında kullanılan fotoğraf, harita
kroki ve benzeri eklenir. Kazalarla ilgili doldurulacak
formlar Madde 17 —
İdare bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir ay içerisinde
kazalarla ilgili doldurulacak formları belirler. İdare, DEKİK’in
önerisi üzerine gerektiğinde formlarda değişiklik yapabilir ve ilave form
çıkarabilir. Kaza
mahallinde inceleme yapan DEKİK görevlisi / görevlileri, İdarece belirlenmiş
olan formlardan kazanın niteliğine uygun olanları doldurarak DEKİK’e iletir. İnceleme yapılırken formlarda
belirtilmeyen bilgiler de toplanarak formlara eklenebilir. Bildirim yükümlülüğü Madde 18 —
Meydana gelen deniz kazalarının niteliğine göre bilimsel ve teknik inceleme
kapsamı içerisinde her gemi kaptanı, donatanı, işleteni veya acentesi; a)
ÇCK ile CK’ları en geç yirmidört
saat içerisinde DEKİK’e telefon, faks, teleks,
elektronik posta gibi mümkün olan en hızlı yolla bildirmekle yükümlüdür. Türk
karasularında kazaya uğrayan yabancı bayraklı gemiler de bu bildirimleri DEKİK’e vermekle yükümlüdürler. Bildirimlerde; 1)
Geminin adı, IMO ve tescil numarası, balıkçı gemisi ise ruhsat numarası, 2)
Donatanın adı soyadı ve adresi, 3)
Kaptanın adı soyadı, 4)
Kazanın tarih ve saati, 5)
Geliş ve gidiş liman bilgileri, 6)
Yük bilgileri, 7)
Kazanın meydana geldiği mevki enlem ve boylam olarak, 8)
Hava ve deniz durumu, 9)
Kaza gemide meydana gelmişse geminin hangi kısmında olduğu, meydana gelen
hasarı, 10)
Kazaya karışan diğer gemi/gemilerin sicile kayıtlı olduğu liman ve adı, 11) Kazada ölen, yaralanan kişi veya kişiler
Türk vatandaşı ise kimlik bilgileri, yabancı ise pasaport bilgileri, 12)
Kazanın özet detayı ve içeriğinde
kazadaki önemli olayların sıralanması, hasarın boyutları ve kirlilik veya
seyir tehlikesi olup olmadığı bilgileri
yer almalıdır. b)
DEKİK, gemi kaptanından ve sahibinden ilk bildirime ilaveten daha fazla bilgi
isteyebilir. Gemi kaptanı ve sahibi tarafından, DEKİK tarafından istenecek
tüm bilgiler mümkün olan en iyi şekilde temin edilmelidir. c)
Deniz olaylarına ilişkin bildirimler ise onbeş gün
içerisinde DEKİK’e ulaştırılır. Deniz olaylarının
kazaya dönüşmesini önlemek amacıyla gemi personeli tarafından yapılan
işlemler ilerideki benzer kazaların önlenmesi amacıyla kullanılabileceğinden,
deniz olayı DEKİK tarafından incelemeye tabi tutulmasa bile ilgili kişilerden
olaya ilişkin daha ayrıntılı bilgileri içeren bir rapor istenebilir. Kaza inceleme sonuç raporu Madde 19 —
DEKİK tarafından deniz kazalarına ve olaylarına ilişkin olarak bilimsel ve
teknik inceleme kapsamı içerisinde yapılan incelemeler sonrasında başka bir
devlet adına yapılan inceleme hariç, uygun bir biçimde kaza inceleme sonuç
raporu düzenlenir. Sonuç raporu DEKİK başkanı tarafından; a)
Müsteşarlık makamına, b)
Raporla ilgili kişilere veya kuruluşlara, c)
Talep edilmesi halinde mahkemelere gönderilir. d)
Rapor sonucunda öneri ve tavsiyelerin yönlendirildiği kişilere, ulusal ve
uluslararası kurum ve kuruluşlara gönderilebilir. Bilgilerin korunması Madde 20 —
Kaza incelemesinde, kazanın aydınlatılmasına ilişkin olabilecek sefer
bilgileri ile seyir bilgi kaydı (VDR) dahil, elektronik ve manyetik kayıtlar,
jurnal, haritalar, video batları ve tüm bilgi ve belgeler DEKİK görevlileri
tarafından geçici olarak incelenmek üzere alınabilir. Bilgi ve belgeler
mümkün olduğunca hızlı bir şekilde örnekleri alınarak, alındığı yere iade
edilir. Gemi
kaptanı/donatanı/işleteni tarafından, kazaya ilişkin olabilecek tüm
haritalar, jurnaller, seyir bilgisi ve diğer kayıtlar, elektronik ve manyetik
kayıtlar ile video kasetleri gibi tüm bilgi ve belgelerin korunması
zorunludur. Kazanın yeniden incelenmeye alınması Madde 21 —
DEKİK başkanı kaza incelemesi tamamlanmış olsa bile kaza dosyasının yeniden
açılmasına ve söz konusu incelemenin yeniden yapılmasına; a)
Kaza ile ilgili yeni bilgi ve belgelerin ortaya çıkması durumunda, b)
İnceleme sonrasında herhangi bir nedenle yanlış karar verildiğine yönelik
şüphe duyulması hallerinde, c)
Kazanın yeniden incelenmesini gerektirecek başka hallerin ortaya çıkması
durumunda karar
verebilir. Yeniden
inceleme kararı verilmesi durumunda, gemi kaptanı ve sahibi ile gemi yabancı
bayraklı ise bayrak devleti haberdar edilir ve inceleme bu Yönetmelik
çerçevesinde yapılır. Kaza incelemesiyle ilgili
kayıtların açıklanması Madde 22 —
Bilimsel ve teknik inceleme kapsamı içerisinde hazırlanan kaza raporunun
içeriği hariç olmak üzere; DEKİK görevlilerine kazayla ilgili bilgi ve belge
veren kişilerin isim, adres ve diğer şahsi bilgi detayları açıklanmaz.
Aşağıdaki kayıtlar, hakkında mahkeme kararı olmadan, incelemeden başka bir
amaçla kullanılamaz. a)
DEKİK görevlileri tarafından kişilerden alınan sözlü ve yazılı ifadeler ile
bu kişilere ilişkin kişisel kayıtlar, bant kayıtları ve resimler, b)
Gemi veya gemilerin işletimine karışmış kişiler arasındaki tüm haberleşmeler, c)
Kazaya veya deniz olayına karışmış kişilere ilişkin tıbbi veya gizli
bilgiler, d)
Tüm sefer bilgileri, elektronik ve manyetik kayıtlar, ses kayıtları, video
bantları ile diğer kayıtlar ve bu kayıtların kopyaları, e)
Bildirim kuralı altında verilen raporlar, f)
Bilgilerin analizi esnasında ifade edilen fikirler, g)
İnceleme sonrasındaki son rapordan başka raporların kopyaları. Yabancı ülke makamları ile
koordinasyon ve işbirliği Madde 23 — Alınan
kaza bilgisi ile ilgili olarak, kazaya karışan gemilerden biri veya diğerleri
yabancı bayraklı ise bayrak devletine gerekli bildirimler yapılır. Kazaya
uğrayan veya karışan Türk bayraklı gemi olması halinde, ilgili ülke makamları
ile gerekli koordinasyon sağlanır. Diğer
ülke/ülkelerin de inceleme yapması durumunda koordine ile bir lider ülke
seçilir. İnceleme esnasında diğer ilgili ülkeden de inceleme için uzman talep
edilebilir. Deniz
kazalarının daha etkin ve verimli şekilde incelenmesine yönelik olarak
yabancı ülkelerle yapılacak anlaşmalar, 5/5/1969 tarihli ve 1173 sayılı
Milletlerarası Münasebetlerin Yürütülmesi ve Koordinasyonu Hakkında Kanun
hükümlerine göre yapılır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Araç, gereç ve diğer ihtiyaçların
temini Madde 24 — Bilimsel
ve teknik inceleme kapsamı içerisinde konu ile ilgili tanık/tanıklardan
alınan bilgilerin ve ilgili bilgi ve belgelerin toplanması, kayıt altına
alınması için, inceleme görevi yapan DEKİK görevlilerinin ihtiyacı olan video
kamera, dijital fotoğraf makinesi, ses kayıt cihazı, diz üstü bilgisayar, cep
telefonu, internet bağlantısı, büro malzemeleri
gibi ihtiyaçlar ile kaza incelemesine yönelik olarak araç, gereç ve diğer
ihtiyaçlar için yapılacak her türlü harcama ilgili mevzuatı uyarınca
karşılanır. DEKİK görevlileri bu araç ve gereçleri temiz kullanmakla ve kaza
incelemesi sona erdiğinde iade etmekle yükümlüdürler. Kimlik belgesi Madde 25 —
DEKİK görevlilerine, İdare tarafından deniz kazalarının incelenmesi hususunda
yetkili olduklarını belirten kimlik belgesi verilir. Kimlik belgesi
ilgililerce talep edildiğinde veya gerektiğinde gösterilir. Eğitim Madde 26 —
İdare, DEKİK görevlilerinin kaza incelemeleri ile ilgili alınmasını gerekli
gördüğü hizmet içi eğitimleri almalarını ve gerektiğinde yurtdışında ilgili
kurum kuruluşlarla işbirliği yaparak yurt dışında eğitim görmelerini sağlar. Harcırah ve yevmiyeler Madde 27 — Deniz
kazalarının incelenmesine katılan DEKİK görevlilerinin yurt içi ve yurt
dışındaki tüm yol, iaşe ve ibate harcamaları ilgili mevzuatı uyarınca
karşılanır. Yurt
içinde ve yurt dışında deniz kazalarını incelemekle görevlendirilenlere ve
başka bir kurumdan kaza incelemesi için görevlendirilen personele 10/2/1954
tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine göre harcırah ödenir. Yurt
dışında ve yurt içinde acil bir inceleme gerektiği durumda, DEKİK görevlileri
ve uzmanlar ilgili mevzuatı uyarınca avans alabilirler. Görevin sona ermesi halinde
yapılacak işlemler Madde 28 — DEKİK’deki görevinden ayrılanlar, sonuçlandırılmış
görevlere ilişkin raporları, henüz sonuçlandırılmamış görevlere ilişkin
belgeleri, kendilerine teslim edilen kimlik belgesi, demirbaş veya diğer
eşyayı DEKİK’teki görevlerinin sona erdiği tarihten
itibaren onbeş gün içerisinde iade etmek
zorundadır. Vize Madde 29 — DEKİK
görevlilerinin karasularımız dışında meydana gelen deniz kazalarını inceleyebilmeleri
kısa sürede yurt dışına çıkabilmelerini gerektirdiğinden, gecikmeksizin
incelemeye başlayabilmeleri için vize işlemleri İdare tarafından takip edilip
sonuçlandırılır. Güvenlik güçlerinin yardımı Madde 30 —
Türk karasularında yapılan incelemelerde, ilgililerce incelemeye engel
olunması, bilgi ve belgelerin yok edileceği yönünde güçlü emareler bulunması
gibi nedenlerin varlığı hallerinde, DEKİK görevlilerince yetkili ve görevli
güvenlik güçlerinden yardım talep edilebilir. Talebi alan güvenlik birimi
adli veya mülki makamların talimatı doğrultusunda gereğini yerine getirir. Yönetmelik hükümlerine aykırılık Madde 31 —
Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı hareketi tespit edilenler ve kaza ile ilgili
kusuru görülenler hakkında gerekli kovuşturmanın başlatılması amacıyla Deniz
Kazalarını İnceleme Komisyonu tarafından Cumhuriyet Başsavcılığına suç
duyurusunda bulunulur. Yürürlük Madde 32 —
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 33 — Bu
Yönetmelik hükümlerini Denizcilik Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür. |