Yönetmelik Millî
Eğitim Bakanlığından: Millî Eğitim Bakanlığı Açık Öğretim
Lisesi Yönetmeliği BİRİNCİ
KISIM Genel Hükümler BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç Madde
1 — Bu Yönetmeliğin amacı, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı Açık
Öğretim Lisesinin kuruluş, eğitim-öğretim, yönetim ve işleyişi ile ilgili
usul ve esasları belirlemektir. Kapsam
Madde
2 — Bu Yönetmelik, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı Açık
Öğretim Lisesinin eğitim-öğretim, yönetim, personel, sınav ve ders geçmeye ilişkin esasları kapsar. Dayanak
Madde
3 — Bu Yönetmelik, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel
Kanununun 26 ncı ve 27 nci
maddeleri ile 3797 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri
Hakkında Kanunun değişik 24 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar
Madde
4 — Bu Yönetmelikte geçen; Bakanlık: Millî Eğitim
Bakanlığını, Kurul: Talim ve Terbiye Kurulunu,
Genel Müdürlük: Eğitim
Teknolojileri Genel Müdürlüğünü, Lise: Açık Öğretim Lisesini, Müdür: Açık Öğretim Lisesi Müdürünü, Öğrenci: Açık Öğretim Lisesi
öğrencisini, Aktif Öğrenci: Yeni kayıt olan
veya kaydını süresinde yenileyen öğrenciyi,
Kaydı Dondurulmuş Öğrenci:
Kaydını bir kez yenilemeyen öğrenciyi, Kaydı Silinmiş Öğrenci: Üst üste
en az iki kez kaydını yenilemeyen ya da Açık
Öğretim Lisesi’nden tasdikname ile ayrılmış öğrenciyi, Öğretim Yılı: Ders yılının
başladığı tarihten bir sonraki ders yılının başladığı tarihe kadar geçen ve
iki dönemden oluşan süreyi, Dönem: Eğitim öğretimin başladığı
tarihlerden, dönem sınavlarının yapıldığı tarihlere kadar geçen
süreleri, Uzaktan Öğretim: Bilişim
teknolojileri kullanılarak belirli bir mekândan bağımsız olarak yapılan
öğretimi, Orta Öğretim Kurumu: Her türlü
genel ve meslekî orta öğretim kurumlarını,
Merkezî Sistem Sınavı: Açık Öğretim Lisesi programlarında yer alan
derslerin sınavlarının bir merkezden yapılmasını, Açık Öğretim Bürosu: İllerde veya
ilçelerde öğrencilerle ilgili tüm iş ve işlemlerin yürütüldüğü yeri, Alan: Öğrencinin tercih ettiği program
türünü, Kredi: Öğretim programlarında
belirtilen derslerin haftalık ders saati sayısını, Denklik: Yurt dışındaki
okullardan alınmış olan karne, transkript, öğrenim
belgesi, sertifika, ayrılma belgesi, diploma ve benzeri belgelerin
incelenerek, Açık Öğretim Lisesi’nde hangi alan, dönem ve kaç krediye eşdeğer
olduğunun belirlenmesini, Personel: Açık Öğretim Lisesi’nde
aylık veya ücret karşılığında çalışan kadrolu ve sözleşmeli eleman ile
işçileri, ifade eder. İKİNCİ
BÖLÜM Amaçlar
ve İlkeler Amaçlar Madde
5 — Lise’nin amacı, gelişmiş kitle iletişim araçları ve
yeni teknolojileri kullanarak; a) İlköğretimi tamamlayan ancak
orta öğretime devam etmeyenler ile orta öğretimden ayrılan, mezun olan ve
yüksek öğretimden ayrılan veya mezun olanlara farklı alanlarda öğrenim görme
fırsatı vererek eğitim öğretim imkânı sağlamak. b) Orta öğretim düzeyinde fırsat
ve imkân eşitliğine, toplumun kültür düzeyinin yükseltilmesine ve
güçlendirilmesine katkı sağlamak. c) Öğrencileri hayata ve yüksek
öğretime hazırlamaktır. İlkeler Madde
6 — Lise’nin ilkeleri şunlardır: a) 1739 sayılı Millî Eğitim Temel
Kanununun 26 ncı ve 27 nci
maddeleri uyarınca, ilköğretimini tamamlamış her öğrenciye ilgi, istek ve
yeteneklerine uygun orta öğretim imkânlarından yararlanma hakkı verilir. b) Programların uygulanmasında
özellikle gelişmiş kitle iletişim araçlarından etkin bir biçimde
yararlanılır. c) Program ve materyaller;
bilişim teknolojileri, doküman ve bunlarla ilgili diğer araçlarla desteklenir. d) Eğitim öğretim çalışmalarında
dönem bütünlüğü esastır. e) Ölçme ve değerlendirme, ders geçme ve kredi esaslarına göre yapılır. f) Öğrencilere, programlarda
belirtilen bilgi ve becerilerin
kazandırılması hedeflenir. g) Her öğrencinin bir dönemde
sınava girebileceği en fazla ders/kredi sayısı, dönemlere göre haftalık ders
dağıtım çizelgelerinde belirtilir. h) Öğrencilerin istemesi ve
fizikî mekânın sağlanması durumunda, bazı derslerin kurs niteliğinde yüz yüze
öğretiminin yapılması sağlanır. ı) Derslerin sınavları merkezî sistemle
yapılır. i) Öğrenci kayıtlarında yaş
sınırı yoktur, öğrenim süresi sınırsızdır.
j) Lise’de, örgün genel orta
öğretim programları uygulanır. İKİNCİ KISIM Kuruluş, Personel, Görev, Yetki ve
Sorumluluklar BİRİNCİ
BÖLÜM Kuruluş,
Personel ve Görevleri Kuruluş
ve personel Madde
7 — Lise, uzaktan öğretim teknolojileri kullanarak öğretim
veren ve bu hizmeti merkezî sistemle yürüten bir kurumdur. Lise’deki görevliler; müdür, müdür
başyardımcısı, müdür yardımcısı, öğretmen ve diğer personelden oluşur. Müdürün
görev, yetki ve sorumlulukları Madde
8 — Müdür, Türk Millî Eğitiminin genel amaçlarına ve temel
ilkelerine bağlı kalarak, Lise’nin amaçlarını gerçekleştirmek üzere tüm
kaynakların etkili ve verimli kullanımından, yönetiminden ve temsilinden
birinci derecede sorumlu eğitim öğretim lideridir. Müdür; a) Eğitim öğretim ve yönetim
görevlerini kanun, tüzük, yönetmelik, yönerge, genelge, emir ve çalışma plan
ve programlarına uygun olarak yürütür.
b) Personelin iş bölümünü yapar
ve yazılı olarak bildirir. c) Öğretim programları ile ilgili
kaynakların bulundurulmasını sağlar. d) İş ve işleyişiyle ilgili
toplantılarda alınan kararları onaylayarak uygulamaya koyar ve sonuçları
hakkında amirlerini bilgilendirir. e) Kaynakların etkin ve verimli
kullanılmasını sağlar, ihtiyaçları belirleyip gerekli ödenek ve kaynakları
temin eder, ilgili mevzuata göre ihale iş ve işlemlerini yaptırır, Lise
imkânlarıyla temin edilemeyen ihtiyaçları ilgili birimlere bildirir. f) Eğitim öğretimle ilgili yayın,
yazılım, doküman ve benzerlerinin geliştirilmesini, üretilmesini, temin
edilmesini, yayımlanmasını ve ulaştırılmasını sağlar. g) Hizmetlerin yerine getirilmesi
ve geliştirilmesi çalışmalarını yürütür, ulusal ve uluslar arası alandaki
gelişmeleri takip eder, değerlendirir ve önerilerde bulunur. h) Düzen ve disiplinle ilgili her
türlü önlemi alır, alınan kararları zamanında ve etkili bir şekilde uygular,
personelin sicil ve disiplin ile ilgili iş ve işlemlerini mevzuatına göre
yürütür. ı) Çalışma takvimini hazırlatır,
uygulamaya koyar, takip ve denetimini yapar.
i) Bina, tesis ve araç-gerecin
düzeni, temizliği, bakımı ile kullanılabilir durumda bulundurulmasını,
kullanılmasını ve korunmasını sağlar. j) Sınavların mevzuatına göre
yapılmasını, değerlendirilmesini ve sonuçlarının duyurulmasını sağlar. k) Diploma, tasdikname, öğrenim
belgesi ve benzeri belgeleri onaylar. l) Yıllara göre akademik başarıyı
takip ederek sonuçlarından yararlanır. m) İzinli veya görevli olarak
ayrılırken müdür vekili olarak görev yapacak kişiyi önerir. n) Bütçe önerilerini gerekçeli
olarak hazırlar ve Genel Müdürlüğe sunar. Lise’nin bütçe, gelir-gider,
ayniyat ile ilgili iş ve işlemlerinin mevzuatına göre yürütülmesini sağlar. o) Adlî ve idarî yargı ile ilgili
iş ve işlemleri yürütür. ö) Açık Öğretim bürolarıyla
koordineyi sağlar. p) Amirlerce verilen diğer
görevleri yapar. Müdür
başyardımcısının görev, yetki ve sorumlulukları Madde
9 — Müdür başyardımcısı, eğitim-öğretim, yönetim,
rehberlik ve denetim işlerinin planlı, düzenli ve amaçlara uygun olarak
yürütülmesinden müdüre karşı sorumludur. Müdür Başyardımcısı; a) Kayıt-kabul, nakil ve geçişlerle ilgili iş ve işlemlerin yürütülmesini koordine
eder. b) Toplantılarla ilgili iş ve
işlemleri yapar. c) Sınavlarla ilgili iş ve
işlemlerin yürütülmesini sağlar. d) Müdür yardımcılarının
görevlerini uyumlu bir şekilde yürütmesini koordine eder, aksayan konularda
önlem alır ve durumu müdüre bildirir.
e) Öğretmen ve diğer personelin
görevlerine devamlarını yakından izler ve çalışmaları hakkında müdüre bilgi
verir, bunlarla ilgili iş ve işlemleri yapar.
f) Bina, tesis ve araç-gerecin
düzeni, temizliği, bakımı ile kullanılabilir durumda bulundurulması ve
korunmasını sağlar. g) Müdürün ita amiri olması
durumunda, tahakkuk memurluğu görevini yapar.
h) Muayene-kabul komisyonu ile
sayım komisyonuna başkanlık eder, bu konulardaki işlemleri mevzuatına göre
yürütür. ı) Bilişim teknolojisinden ve
iletişim araçlarından yararlanarak
yazışmaların mevzuatına göre yürütülmesini ve gerekli defter, dosya ve
çizelgelerin tutulmasını sağlar. i) Yazışma, evrak kayıt ve havale
işlemlerinin kurallarına uygun olarak yürütülmesini, istatistik ve diğer
cetvellerin hazırlanmasını, gerekli defter, dosya ve çizelgelerin tutulmasını
sağlar. j) Her türlü tebligat işlemini
mevzuatına uygun olarak gerçekleştirir. k) Amirlerce verilen diğer
görevleri yapar. Müdür
yardımcısının görev, yetki ve sorumlulukları
Madde
10 — Müdür yardımcısı, yönetim, eğitim-öğretim işlerinin
amaçlarına uygun olarak yürütülmesinden Müdür ve Müdür Başyardımcısına karşı
sorumludur. Müdür yardımcısı: a) Görevli olduğu birim ya da birimlerle ilgili tüm iş ve işlemlerin organizesini
ve koordinesini sağlar. Görülen
aksaklık ve eksiklikleri Müdür Başyardımcısı ya da
Müdüre bildirir. b) Biriminin yaptığı iş ve
işlemlerden diğer birimleri bilgilendirir, görüş alış-verişinde bulunur. c) Toplantı, tören, gezi, inceleme
ve benzeri etkinliklere ilişkin işleri yapar. d) Bina, tesis ve araç-gerecinin
düzeni, temizliği, bakımı ile kullanılabilir durumda bulundurulmasını ve
korunmasını sağlar. e) Öğrenim belgesi, tasdikname,
diploma ve diğer belgeleri düzenleyerek Müdür ile birlikte imzalar. f) Görevlendirildiği komisyon ve
birimlere başkanlık eder. g) Ayniyat, demirbaş ve hesap
işlerinin yürütülmesini sağlar. h) Personelinin devam durumunu
kontrol eder, izin belgelerini ve hasta sevklerini paraflar. ı) Amirlerce verilen diğer
görevleri yapar. İKİNCİ
BÖLÜM Öğretmenler
Öğretmenlerin
görev, yetki ve sorumlulukları Madde
11 — Lise’de, görev alanına giren çalışmaların etkili,
hızlı ve verimli yapılabilmesi için, yeterli nitelik ve sayıda norm kadro esaslarına
göre öğretmen istihdam edilir. Öğretmenler görevlerini, Türk
Millî Eğitiminin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak ilgili
mevzuat hükümleri doğrultusunda yapmakla yükümlüdür. Öğretmenler, Lise’nin her tür ve
seviyedeki eğitim öğretim çalışmalarının yerine getirilmesinden yönetime
karşı sorumludur. Öğretmenler; a) Eğitim öğretim standartlarının
yükseltilmesi, kurum-çevre ilişkisinin kurulup geliştirilmesi yönünde
yönetime yardımcı olur. b) Ders programları ve açık
öğretim uygulamalarının geliştirilmesi yönünde inceleme ve araştırmalar
yaparak sonuçlarını yönetime sunar. c) Ölçme ve değerlendirmeye
yönelik soru ve test çalışmaları yapar. d) Uzaktan eğitime yönelik radyo
ve televizyon programları, ders notları ve benzeri çalışmaları yapar ve bu
çalışmalarla ilgili önerilerde bulunur. e) Kayıt belgelerine göre öğrenci
intibaklarını yapar. f) Sorumluluğu verilen araç-gereç
ve makinelerin korunmasını, kullanılmasını ve her zaman hazır durumda
bulundurulmasını sağlar. g) Tebliğler Dergisi ve
eğitim-öğretime ilişkin duyuruları okur ve imzalar. h) Amirlerce verilen diğer
görevleri yapar. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Diğer
Personel Teknisyenler
ve görevleri Madde
12 — Teknisyenler, görevleri ile ilgili iş ve işlemleri
yürütmek üzere müdür, müdür başyardımcısı ve müdür yardımcılarına karşı sorumludur. Teknisyenlerin görevleri
şunlardır: a) Makine, araç-gereç, teçhizat,
bina, tesis ve benzerlerinin bakım ve onarımını yapmak, korumak ve kullanıma hazır durumda
bulundurmak. b) Amirlerce verilen diğer
görevleri yapmak. Mutemet Madde
13 — Mutemedin görevleri şunlardır: a) Personelin özlük haklarıyla
ilgili tüm iş ve işlemlerini yürütmek. b) Lise’nin malî işlerini yürütmek,
bunlarla ilgili yazı, belge ve dosyaları düzenlemek ve muhafaza etmek. c) Amirlerce verilen diğer
görevleri yapmak. Sözleşmeli
personel Madde
14 — Sözleşmeli personelin görevleri şunlardır: a) Bilgisayar Mühendisi: Bilişim
alanındaki çalışmaları araştırır, değerlendirir, planlar, koordineyi sağlar ve amirlerce verilen
diğer görevleri yapar. b) Bilgisayar Programcısı:
Bilgisayar ortamında yapılacak her türlü iş ve işlemlerle ilgili bilgisayar
programlarını hazırlar, geliştirir, günceller ve programlara ilişkin
personeli bilgilendirir ve amirlerce verilen diğer görevleri yapar. c) İşçi: Yöneticilerce verilecek
tüm iş ve işlemleri yapar. ÜÇÜNCÜ KISIM Kayıt-Kabul ve Öğrenci
Hizmetleri BİRİNCİ
BÖLÜM Kayıt-Kabul
Şartları Kayıt-kabul
şartları Madde
15 — Lise’ye; a) İlköğretim okulu/ortaokul
mezunu olanlar, b) Bakanlığa ve diğer
bakanlıklara bağlı orta öğretim düzeyindeki okullardan ayrılanlar ile mezun olanlar, c) Bir yüksek öğretim kurumundan
ayrılanlar veya mezun olanlar, d) Yurt dışında öğrenim görmüş
olanlar, denklik belgelerinde belirtilen öğretim düzeylerinin yukarıdaki
şartlardan birisini taşıması durumunda kayıt yaptırabilir. Ancak, zihinsel engelli olanların
kayıtları yapılmaz, engeli sonradan anlaşılanların kayıtları silinir. Yabancı
uyrukluların kayıtları Madde
16 — Yabancı uyrukluların kayıtlarında ilgili mevzuat
hükümleri uygulanır. Kayıt
için başvuru zamanı Madde
17 — Lise’de öğrenim görmek isteyenlerin kayıtları, Müdürlükçe
belirlenen tarihler arasında yapılır. Kayıt
için gerekli belgeler Madde
18 — Kayıt için gerekli belgeler şunlardır: a) Nüfus cüzdanının
fotokopisi, b) Son altı ay içinde ön cepheden
çekilmiş ve 4,5x6 cm ebadında bir adet vesikalık renkli fotoğraf, c) Öğrenim durumunu gösterir
belgenin aslı (diploma, tasdikname, denklik belgesi; ayrıca orta öğretim
kurumları mezunlarından diplomasının onaylı fotokopisi; okullarından
alacakları onaylı not döküm çizelgesi/transkript
belgesi), d) Kayıt ücretinin yatırıldığına
dair belgenin aslı. Yeni
kayıt ve kayıt yenileme ücreti Madde
19 — Lise’ye yeni kayıt yaptıran ya
da kayıt yenileyen öğrencilerden, dönem başlarında ilgili mevzuat hükümlerine
göre Bakanlıkça belirlenen miktarda ücret alınır. Kaydı
kabul edilen öğrenciler Madde
20 — Lise’ye kaydı kabul edilen öğrenciler, kayıt için
sundukları öğrenim belgelerinin niteliğine göre aşağıdaki esaslara
uyarlar: a) İlköğretim okulu/ortaokul mezunları; Lise
programındaki ortak dersler ile tercih ettiği alandaki alan derslerinin
tamamından sınava girmek ve mezuniyet kredisini tamamlayabilecek kadar alan,
ortak ve seçmeli derslerden kredi almak zorundadırlar. b) Alan veya program değiştiren öğrenciler
okumadıkları ortak ve alan dersleri ile okudukları halde haftalık ders saati
sayısı farkı birden fazla olan ortak ve alan derslerinden sorumlu tutulurlar.
c) Alanında öğrenimlerini
tamamlamak isteyen öğrenciler, önceki sınıflarda başarısız oldukları ortak ve
alan dersleri ile bu sınıflara sonradan konulan derslerden ve takip eden
dönemlerdeki ortak ve alan derslerinden sorumlu tutulurlar. d) Döneminden önce ders seçimi
yapılamaz. Ancak bir önceki dönem dersinden başarısız olanlar, bir alttaki
başarısız oldukları dönem dersleri ile döneminin derslerini birlikte
alabilirler. e) Orta öğretim okulu/kurumu
mezunu olup, alan veya program değiştirmek için başvuranlarda dönem şartı
aranmaz. Bu öğrenciler, birbirini takip eden dersleri birlikte
alabilirler. f) Dönemlere göre haftalık ders saati
sayısı dersin kredisidir. Dersi başaran öğrenci o dersin kredisini alır. g) Öğrenciler, bir dönemde en
fazla 30 kredilik ders alabilirler/seçebilirler. Liseye kayıt yaptıran öğrenciler,
alınması gereken ortak ve alan derslerinden sınava girmek, haftalık ders
dağıtım çizelgelerinde gösterilen kadar alan, ortak ve seçmeli ders kredisini
tamamlamak zorundadırlar. Ancak, üç kez sınava girilen ve başarısız olunan
ortak derslerin kredisi alınmaz, bu krediler seçmeli dersler alınarak
tamamlanır. Kayıt
başvuruları Madde
21 — Lise’ye kayıt başvuruları elektronik ortamda veya açık
öğretim bürolarına yapılır. Kayıt belgeleri, bürolar veya öğrenciler
tarafından Lise’ye gönderilir. İKİNCİ
BÖLÜM Öğrenci
Hizmetleri Örgün
öğretim kurumlarına nakil ve geçiş Madde
22 — Açık Öğretim Lisesi öğrencilerinin örgün orta öğretim
kurumlarına nakil ve geçişleri, Bakanlıkça
belirlenen usul esaslara göre yapılır.
Askerlik
ertelemesi Madde
23 — Öğrencilerin askerlik ertelemesi yapılmaz. Öğrenci
kişisel dosyası Madde
24 — Öğrenci kişisel dosyaları, öğrencilerin daha önce
öğrenim gördüğü okullarda kalır. Ancak, okullar Lise’ye kayıt yaptıran
öğrencilerin diploma veya tasdikname örneğini Lise’ye gönderir. DÖRDÜNCÜ KISIM Eğitim-Öğretim, Belge ve
Defterler BİRİNCİ
BÖLÜM Öğretim
Sistemi Öğretim
sistemi Madde
25 — Lise’de, ders geçme ve kredi
sistemi uygulanır. Program; ortak, alan ve seçmeli derslerden, öğretim yılı
ise birbirinden bağımsız iki dönemden oluşur. Öğrenciler, yapılan sınavlarda
başarılı oldukları derslerin kredisini kazanırlar. Öğrenciler, daha önce öğrenim
gördükleri orta öğretim kurumlarında başarılı oldukları ortak derslerin, alan
derslerinin ve seçmeli derslerin kredisini almış sayılırlar. Öğrenim
süresi Madde
26 — Öğrenciler, en erken 4 yıl (8 dönem) sonunda mezun
olabilirler. Lise’ye kayıt yaptıran
öğrencilerden; a) Ortaokul/İlköğretim okulu ve
bunların dengi olan yurt dışı okullardan gelenler, en çok 12 dönemde, b) Orta öğretim kurumları ile bunların dengi
olan yurt dışı okulların ara sınıflarından gelenler; 1) Ders geçme
ve kredi uygulamasından gelenler, kullandıkları dönem haklarıyla birlikte en
çok 12 dönemde, 2) Sınıf geçme
uygulamasından gelenler, devam ettikleri her ders yılı iki dönem kabul
edilerek kullandıkları dönem haklarıyla birlikte en çok 12 dönemde, öğrencilik haklarından
yararlanarak öğrenime devam ederler. Toplam 12 dönem sonunda mezun
olamayan öğrenciler ile orta öğretim kurumları mezunları, yükseköğretim
mezunları ve yükseköğretimden ayrılarak gelen öğrenciler, kayıt yenilemek
şartıyla öğrenimlerine devam ederler. Ancak, bu durumda olanlar, paso ve
öğrenci kimlik belgesi gibi öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Program
çeşitleri Madde
27 — Programlar, öğrencilerin ilgi, istek ve yetenekleri
yönünde, bireysel farklılıkları dikkate alınarak ve yönelecekleri alanın
özelliklerini karşılayacak nitelikte ortak, alan ve seçmeli derslerden
oluşur. Alanlara göre ortak dersler, alan
dersleri ve seçmeli derslerin her biri, bunların haftalık ders
saatleri/kredileri ve kaç dönem okutulacağı, Kurul kararına bağlı olarak
belirlenir ve Tebliğler Dergisi’nde yayımlanır. Bu kararda ortak dersler,
alan dersleri ve seçmeli derslerin sayıları ve haftalık saatleri dikkate
alınarak, mezun olmak için gerekli alan ve toplam kredinin ne kadar olacağı
da belirtilir. Öğrenci
başarısının belirlenmesi Madde
28 — Öğrenci başarısı, merkezî sistemle yapılan sınavlarda
alınan notlara göre belirlenir. Bir dersten başarılı olabilmek
için, o dersten beşlik not sisteminde en az iki almak gerekir. Puanların not değeri ve derecesi
aşağıda belirtilmiştir. Derece Not Puan Pekiyi 5 85
- 100 İyi 4 70
- 84 Orta 3 55
- 69 Geçer 2 45
- 54 Başarısız 1 0 - 44 Ders
alma ve başarısız olma halleri Madde
29 — Ders çizelgelerinde yer alan; a) Herhangi bir ortak dersi başaramayan öğrenci, bu dersi iki
dönem daha alır. Bu iki dönem sonunda da başarısız olan öğrenci, bu dersin kredisini alamaz. Mezuniyet
kredisini seçmeli derslerden tamamlar. Öğrenci başarısız oluğu ortak dersi
tekrar alabilir. b) Herhangi bir seçmeli dersi
başaramayan öğrenci, o dersin kredisini alıncaya kadar o dersi seçebileceği
gibi, bir başka seçmeli dersi de alabilir.
c) Genel kültür alanı dışındaki
bir alanda öğrenim gören öğrenci, öğrenim gördüğü alana ait Kurulca
belirlenen miktardaki kredileri almak zorundadır. Ders
geçme Madde
30 — Lise’de hangi derslerin ortak, alan ya da seçmeli ders olduğu ve kredileri, her dönem başında
öğrencilere duyurulur ve elektronik ortamda yayımlanır. Öğrencinin bir dersten başarılı
olabilmesi için merkezî sistem sınavında beşlik not sisteminde en az iki
alması gerekir. Okul
bitirme kredisi Madde
31 — Lise’de alanlara göre mezuniyet için gerekli olan
alan, ortak ve seçmeli ders kredileri haftalık ders dağıtım çizelgelerinde
gösterilir. Okul bitirmede gerekli olan ve
ders dağıtım çizelgelerinde belirlenen toplam kredi, öğrencinin başardığı derslerin kredileri/haftalık ders
saatleri toplanarak elde edilir. Diploma
notunun belirlenmesi Madde
32 — Diploma notu, öğretim süresince alınan ve başarılı
olunan derslerin ağırlıklı kredi notları toplamının, aynı derslerin haftalık
ders saatleri toplamına bölünmesiyle elde edilir. Diploma notu belirlenirken,
bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülür. Orta öğretim kurumları mezunu ile
bir yükseköğretim kurumundan ayrılarak Lise’ye kayıt olup mezun olan
öğrencilerin diploma notları kayıt esnasında sundukları belgelerindeki
diploma notu ile Lise’de öğrenim süresince başardığı derslerden aldığı
notların aritmetik ortalamasına göre hesaplanır. Diploma
tarihi Madde
33 — Diploma tarihi, öğrencinin mezuniyet şartlarını tamamladığı
sınavın yapıldığı günü takip eden ilk iş günüdür. İKİNCİ
BÖLÜM Belge
ve Defterler Kimlik
ve paso Madde
34 — Öğrencilere, Lise müdürlüğünce öğrenci kimlik belgesi
verilir. Kimlik ve paso ile ilgili giderler, öğrenci veya veliler tarafından
karşılanır. Paso ile ilgili iş ve işlemler, yerel yönetimlerle iş birliği
yapılarak yürütülür. Diploma
Madde
35 — Lise’den mezun olanlara, bitirdikleri alan türüne göre
diploma verilir. Diplomaların düzenlenmesinde aşağıdaki esaslara uyulur: a) Öğretim yılı, düzenleme
tarihi, diploma tarihi ve diploma numarası rakamla yazılır. Diploma tarihi
ile düzenleme tarihi farklı olabilir.
b) Bilgiler kısaltılmadan açık
olarak yazılır. c) Diploma numaraları, Lise’nin
açılış tarihinden başlanarak sırayla verilir. d) Diplomalar, müdür ve ilgili
müdür yardımcıları, müdür yardımcılarının bulunmadığı veya yeterli olmadığı
durumlarda ise görevlendirilen öğretmenler tarafından imzalanır. e) Diplomalar, mezuniyet
tarihinden sonra en kısa sürede düzenlenir ve soğuk damga ile mühürlenir.
Soğuk damga, diplomaların sağ üst kısmına yapılır. f) Diplomalar harca tâbidir.
Harçlar, makbuz karşılığında ödenir. g) Diploma, öğrenciye ya da vekiline imza karşılığında verilir. Dilekçeyle
istendiğinde adresine iadeli taahhütlü olarak
gönderilir. h) İlköğretim diplomaları,
istenilmesi durumunda arkasına son öğrenim durumu yazılarak onaylı bir örneği
dosyasına konulduktan sonra mezunlara geri verilebilir. ı) Diplomanın kullanılamayacak
derecede yıpranması veya kaybolması durumunda yenisi düzenlenmez. Ancak, bu durumda olanlara, başvurduğunda
bir defaya mahsus olmak üzere Lise Müdürlüğünce diploma kayıp belgesi
düzenlenir. Geçici
mezuniyet belgesi Madde
36 — Diplomaları düzenlenememiş olanlara gerektiğinde
"Geçici Mezuniyet Belgesi" verilir. Diploma verilirken bu belge
geri alınır. Tasdikname
Madde
37 — Lise’den ayrılan öğrencilere üç nüsha tasdikname
düzenlenir. Aslı öğrenciye, velisine ya da vekiline
imza karşılığı verilir. Başvurulması hâlinde iadeli taahhütlü olarak da
gönderilir. Tasdiknameye, öğrencinin kimlik
bilgileri, Lise’den ayrılış sebebi, okuma hakkını kullanma dönemi, ortak
dersleri, alan dersleri, seçmeli dersleri, yabancı dilleri ve diplomaya esas
not bilgileri yazılır. Tasdikname, başvuru tarihini
izleyen en kısa sürede düzenlenir, müdür ve ilgili müdür yardımcısı
tarafından imzalanır ve mühürlenir. Tasdikname bilgileri, kütük defteri ve
tasdikname defterine yazılır. Tasdiknamesini kaybedenlere başvurmaları
hâlinde onaylı tasdikname örneği
verilir ve durum kütük defterine yazılır. Öğrenim
belgesi Madde
38 — Lise’den ayrılan ya da
diploma alanlardan, isteyen öğrenciye kimlik bilgilerini, öğrenimi süresince
okuduğu dersleri, haftalık ders saatleri ve notlarını, diploma bilgilerini gösteren
öğrenim belgesi verilir. Öğrenim durum belgelerini ve
tasdikname örneklerini iki defadan fazla kaybedenlere bu belge verilmez,
durumları yazı ile ilgili kurum ya da kuruluşlara
bildirilir. Öğrenci
belgesi Madde
39 — Öğrencilere, başvurduklarında öğrencilik durumlarını
gösteren öğrenci belgesi verilir. BEŞİNCİ KISIM Sınavların Şekli, Tarihi ve Yeri Sınavlar Madde
40 — Yeni kayıt olan veya kayıt yenileyen tüm öğrenciler,
dönemlerine uygun olarak ortak, alan ve seçmeli derslerden belirlenen
tarihlerde sınavlara girerler. Sınavlar, Bakanlıkça belirlenen usul ve
esaslara göre yapılır. Sınav
şekli ve tarihi Madde
41 — Sınavlar, yılda iki kez dönem sonlarında ve bir kez de
Lise müdürlüğünce belirlenen tarihte şartları uygun olan öğrenciler için
yapılır. Sınavlar, tüm sınav merkezlerinde
belirlenen okul veya kurumlarda merkezî sistem ve test yöntemiyle yapılır. Sınav
yeri Madde
42 — Öğrenciler, yeni kayıt ya da
kayıt yenileme sırasında belirttikleri il ve ilçe veya yurt dışı temsilciliklerinde,
Bakanlıkça belirlenen sınav merkezlerinde sınavlara girerler. Sınav
sonuçlarının duyurulması Madde
43 — Sınav sonuç bilgileri, elektronik ortamda yayımlanır
ve öğrencilerin adreslerine de gönderilir.
ALTINCI KISIM Bürolar, Kılık-Kıyafet, Personel ve
Disiplin Açık
öğretim büroları Madde
44 — İl veya ilçe düzeyinde açık öğretim hizmetlerini
yürütecek birimler, Bakanlıkça belirlenir. Bu birimlerin görevleri
şunlardır; a) Öğrencilerle ilgili iş ve
işlemleri yapmak. b) Öğrencilerin talepleri hâlinde
il/ilçe milli eğitim müdürlüklerince belirlenen okul veya kurumlarda kurs
niteliğinde yüz yüze eğitimle ilgili önlemleri almak. c) Öğrencilere rehberlik ve
danışmanlık yapmak. Kılık-kıyafet Madde
45 — Sınavlarda, kılık-kıyafetin öğrencinin rahatlıkla
tanınmasını sağlayacak şekilde sade ve temiz olması esastır. Disiplin Madde
46 — Lise’de, örgün orta öğretim kurumlarında uygulanan
disiplin hükümleri uygulanmaz. Ancak, sınavlarda Millî Eğitim Bakanlığı
Merkezî Sistem Sınav Yönergesi hükümleri uygulanır. YEDİNCİ KISIM Çeşitli ve Son Hükümler Hüküm
bulunmayan hususlar Madde
47 — Bu Yönetmelikte yer almayan hususlarda, Millî Eğitim
Bakanlığı örgün orta öğretim kurumlarında uygulanan mevzuat hükümleri
uygulanır. Yürürlükten
kaldırılan mevzuat Madde
48 — 22/2/1993 tarihli ve 21504 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Açık Öğretim Lisesi Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır. Geçici
Madde 1 — Bu Yönetmelik ile yürürlükten kaldırılan Yönetmeliğe
göre Açık Öğretim Lisesine kaydolmuş öğrencilerin kayıtları her hangi bir
başvuru veya işleme gerek kalmaksızın Açık Öğretim Lisesine devredilir ve
kazanılmış hakları korunur. Geçici
Madde 2 — Bu Yönetmelik ile yürürlükten kaldırılan Yönetmeliğe
göre Açık Öğretim Lisesinin kadrosunda bulunan personel, norm kadro sayıları
dikkate alınarak Lise’de görevlendirilir. Geçici
Madde 3 — Açık Öğretim okul/kurumlarının yeniden yapılandırma
çalışmaları sonuçlanana kadar Eğitim Hizmetleri Merkezi (ASO)
Müdürlükleri açık öğretim büro
hizmetlerini yerine getirir. Geçici
Madde 4 —
Orta öğrenim kurumu mezunu olup Lise’de alan veya program değiştirmek için
başvuran öğrenciler, 2008-2009 Öğretim Yılı sonuna kadar 3 yıllık ders
dağıtım çizelgelerine tâbi olurlar. Bu öğrencilerin sınava girecekleri
dersler ve bu derslere ait krediler
Kurulca belirlenir. Yürürlük Madde
49 — Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde
50 — Bu Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim Bakanı yürütür. |