Yönetmelik Başbakanlıktan: Telekomünikasyon
Yoluyla Yapılan İletişimin Tespiti, Dinlenmesi, Sinyal Bilgilerinin Değerlendirilmesi
ve Kayda Alınmasına Dair Usul ve Esaslar ile
Telekomünikasyon İletişim Başkanlığının
Kuruluş, Görev ve Yetkileri Hakkında Yönetmelik BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Hukukî Dayanak,
Tanımlar ve İlkeler Amaç Madde 1- Bu Yönetmelik; a) 4/7/1934 tarihli ve 2559 sayılı Polis Vazife ve Selâhiyet Kanununun ek 7 nci
maddesi, 10/3/1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve
Yetkileri Kanununun ek 5 inci maddesi, 1/11/1983 tarihli ve 2937 sayılı
Devlet İstihbarat Hizmetleri ve Millî İstihbarat Teşkilatı Kanununun 6 ncı maddesi ile 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza
Muhakemesi Kanununun 135 inci maddesi ile belirlenen çerçevede
telekomünikasyon yoluyla yapılan iletişimin tespiti, dinlenmesi, sinyal
bilgilerinin değerlendirilmesi ve kayda alınmasına ilişkin usul ve esasların
belirlenmesi, b)
Telekomünikasyon İletişim Başkanlığının kuruluş, görev ve yetkilerinin
düzenlenmesi, amacıyla
hazırlanmıştır. Hukukî dayanak Madde 2- Bu Yönetmelik, 4/7/1934 tarihli ve 2559 sayılı
Kanunun ek 7 nci maddesi, 10/3/1983 tarihli ve 2803
sayılı Kanunun ek 5 inci maddesi, 1/11/1983 tarihli ve 2937 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi ile 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Kanunun
135 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar Madde 3- Bu Yönetmelikte geçen; a)
Arama: Haberleşmeye imkân tanıyan kamuya açık bir telekomünikasyon hizmeti
yoluyla kurulan bağlantıyı, b)
Başkan: Telekomünikasyon İletişim Başkanını, c)
Başkanlık: Telekomünikasyon İletişim Başkanlığını, d) Gecikmesinde sakınca bulunan hal: Derhal işlem
yapılmadığı takdirde suçun iz, eser, emare ve delillerinin kaybolması veya
şüphelinin kaçması veya kimliğinin saptanamaması olasılığının ortaya çıkması
halini, e) İletişimin dinlenmesi ve
kayda alınması: Telekomünikasyon yoluyla gerçekleştirilmekte olan konuşmalar
ile diğer her türlü iletişimin uygun teknik araçlarla dinlenmesi ve kayda
alınmasına yönelik işlemleri, f) İletişimin
tespiti: İletişimin içeriğine müdahale etmeden iletişim araçlarının diğer
iletişim araçlarıyla kurduğu iletişime ilişkin arama, aranma, yer bilgisi ve
kimlik bilgilerinin tespit edilmesine yönelik işlemleri, g) İlgili kurum: İlgisine göre Milli İstihbarat
Teşkilatı Müsteşarlığını, Emniyet Genel Müdürlüğü İstihbarat Dairesi
Başkanlığını, Jandarma Genel Komutanlığı İstihbarat
Başkanlığını, veya 5271 sayılı Kanun kapsamında yetkilendirilmiş
birimleri, h) İşletmeci: Türk Telekomünikasyon Anonim
Şirketi de dâhil olmak üzere, Kurum ile yapılan görev sözleşmesi, imtiyaz sözleşmesi,
Kurumdan alınan telekomünikasyon ruhsatı veya genel izin uyarınca
telekomünikasyon hizmetleri yürüten ve telekomünikasyon alt yapısı işleten
şirketleri, i) Kurum: Telekomünikasyon
Kurumunu, j) Kurum
Başkanı: Telekomünikasyon Kurumu Başkanını, k) Sinyal
bilgisi:
Bir şebekede haberleşmenin iletimi veya faturalama amacıyla işlenen her türlü
veriyi, l) Telekomünikasyon: Her türlü işaret, sembol, ses
ve görüntünün ve elektrik sinyallerine dönüştürülebilen her türlü verinin
kablo, telsiz, optik, elektrik, manyetik, elektromanyetik, elektrokimyasal, elektromekanik
ve diğer iletim sistemleri vasıtasıyla iletilmesi, gönderilmesi ve
alınmasını, ifade
eder. İlkeler Madde 4- Haberleşmenin gizliliği esastır. Bu Yönetmelikte belirlenen esas ve usuller
dışında hiç kimse, bir başkasının telekomünikasyon yoluyla iletişimini tespit
edemez, dinleyemez, sinyal bilgilerini değerlendiremez ve kayda alamaz. Bu Yönetmelik hükümlerine göre yürütülen
faaliyetler çerçevesinde elde edilen kayıtlar ve bilgiler, Yönetmelikte ve
4/7/1934 tarihli ve 2559 sayılı Kanunun ek 7 nci
maddesi, 10/3/1983 tarihli ve 2803 sayılı Kanunun ek 5 inci maddesi,
1/11/1983 tarihli ve 2937 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesi ile 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Kanunun 135 inci maddesinde
belirtilen amaçlar ve usul dışında kullanılamaz. Elde edilen bilgi, belge ve kayıtların
saklanmasında ve korunmasında gizlilik esastır. İKİNCİ
BÖLÜM Suçun
Önlenmesine Yönelik veya İstihbarî
Amaçlı Tedbirlere
Dair Usul ve Esaslar 2559 sayılı Kanun gereğince
yapılacak işlemler Madde 5- 2559 sayılı Kanunun ek 7 nci
maddesinin birinci fıkrasında belirtilen görevlerin yerine getirilmesine
yönelik olarak, 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun, casusluk suçları
hariç, 250 nci maddesinin birinci fıkrasının (a),
(b) ve (c) bentlerinde yazılı suçların işlenmesinin önlenmesi amacıyla
verilen hâkim kararları ile gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Emniyet
Genel Müdürü veya İstihbarat Dairesi Başkanı tarafından verilen yazılı emirler,
gereğinin icrası için teknik uzmana havale edilir. Bu
Yönetmeliğe aykırılığı tespit edilen talepler, noksanlıkların giderilmesi
için Emniyet Genel Müdürlüğü İstihbarat Dairesi
Başkanlığına iade edilir. 2803 sayılı Kanun gereğince
yapılacak işlemler Madde 6- 2803 sayılı Kanunun 7 nci
maddesinin (a) bendine ilişkin görevleri yerine getirirken önleyici ve
koruyucu tedbirleri almak üzere, sadece kendi sorumluluk alanında, 5271
sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun, casusluk suçları hariç, 250 nci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c)
bentlerinde yazılı suçların işlenmesinin önlenmesi amacıyla verilen hâkim
kararları ile gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Jandarma Genel Komutanı
veya İstihbarat Başkanı tarafından verilen
yazılı emirler, gereğinin icrası için teknik uzmana havale edilir. Bu
Yönetmeliğe aykırılığı tespit edilen talepler, noksanlıkların giderilmesi
için Jandarma Genel Komutanlığı İstihbarat Başkanlığına iade edilir. 2937 sayılı Kanun gereğince yapılacak işlemler Madde 7- 2937 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde sayılan
görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Anayasanın 2 nci
maddesinde belirtilen temel niteliklere ve demokratik hukuk devletine yönelik
ciddi bir tehlikenin varlığı halinde Devlet güvenliğinin sağlanması, casusluk
faaliyetlerinin ortaya çıkarılması, Devlet sırrının ifşasının tespiti ve
terörist faaliyetlerin önlenmesine ilişkin olarak verilen hâkim kararları ile
gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarı
veya yardımcısı tarafından verilen yazılı emirler, gereğinin icrası için
teknik uzmana havale edilir. Bu
Yönetmeliğe aykırılığı tespit edilen talepler, noksanlıkların giderilmesi
için Yazılı emir Madde 8- Gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde; Millî
İstihbarat Teşkilatı Müsteşarı veya yardımcısı, Emniyet Genel Müdürü veya
İstihbarat Dairesi Başkanı ve Jandarma Genel Komutanı veya İstihbarat Başkanı
tarafından telekomünikasyon yoluyla yapılan iletişimin tespiti, dinlenmesi,
sinyal bilgilerinin değerlendirilmesi ve kayda alınması için verilen
yazılı emir, yirmidört saat içinde 26 ncı maddenin birinci fıkrasında
belirtilen yetkili ve görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını en geç
yirmidört saat içinde verir. Karar ve yazılı emirlerde
belirtilmesi gerekli hususlar Madde 9- İletişimin tespiti, dinlenmesi, sinyal
bilgilerinin değerlendirilmesi ve kayda alınmasına dair hakim kararında
ve yetkili
merciler tarafından verilen yazılı emirlerde; a) Hakkında tedbir uygulanacak kişinin kimliği,
iletişim aracının türü, kullandığı telefon numaraları veya iletişim
bağlantısını tespite imkân veren kodundan belirlenebilenler, b) Tedbirin türü, kapsamı ve süresi, c) Tedbire başvurulmasını gerektiren nedenler, belirtilir. Kararlar en fazla üç ay için verilebilir. Bu süre
aynı usulle üçer ayı geçmeyecek şekilde en fazla üç
defa uzatılabilir. Ancak, terör örgütlerinin faaliyeti çerçevesinde devam
eden tehlikelere ilişkin olarak gerekli görülmesi halinde, hâkim tarafından
üç aydan fazla olmamak üzere sürenin müteaddit defalar uzatılmasına karar
verilebilir. Karar veya
yazılı emrin uygulanması Madde 10- Hâkim kararları ve yazılı emirler
işletmecilere gönderilmez. Kararlar ile yapılan inceleme
sonucunda bu Yönetmeliğe uygun olduğu tespit edilen yazılı emirler, ilgili
kurum görevlileri ve Başkanlık çalışanları aracılığıyla teknik
uzmanın nezaretinde yerine getirilir. İşlemin başlatıldığı ve bitirildiği tarih ve saat
ile işlemi yapanın kimliği bir tutanakla saptanır. Bu Yönetmeliğe aykırı biçimde verilen
yazılı emirler yerine getirilmez. Kayıtların yok edilmesi Madde 11- Hakim kararları ile yazılı emirler hakkındaki
gelişmeler ilgili kurum tarafından derhal Başkanlığa bildirilir. Uygulanan tedbirin sona ermesi, gecikmesinde
sakınca bulunan hallerde verilen yazılı emir hakkında hâkim tarafından aksine
karar verilmesi ya da yazılı emir hakkında yirmidört saat içinde hâkim onayının alınamaması
hallerinde, kararın veya yazılı emrin uygulanmasına Başkanlık tarafından
derhâl son verilir. Dinlemenin içeriğine ilişkin kayıtlar Başkanın
ve ilgili kurumların en üst amirinin denetimi altında en geç on gün içinde yok
edilir. Durum bir tutanakla tespit olunur
ve bu tutanak
denetimlerde ibraz edilmek üzere muhafaza edilir. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Ceza
Muhakemesi Kanunu Gereğince İletişimin Tespiti, Dinlenmesi, Sinyal
Bilgilerinin Değerlendirilmesi ve Kayda Alınması İletişimin
tespiti, dinlenmesi, kayda alınması ve sinyal bilgilerinin değerlendirilmesi Madde 12- Bir suç dolayısıyla yapılan soruşturma ve
kovuşturmada, suç işlendiğine ilişkin kuvvetli şüphe sebeplerinin varlığı ve
başka suretle delil elde edilmesi imkânının bulunmaması durumunda, hâkim veya
gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısının kararıyla şüpheli
veya sanığın telekomünikasyon yoluyla iletişimi tespit edilebilir,
dinlenebilir, kayda alınabilir ve sinyal bilgileri değerlendirilebilir.
Cumhuriyet savcısı, kararını derhâl hâkimin onayına sunar ve hâkim,
kararını en geç yirmidört saat içinde verir.
Sürenin dolması veya hâkim tarafından aksine karar verilmesi halinde tedbir
Cumhuriyet savcısı tarafından derhâl kaldırılır. Şüpheli veya sanığın tanıklıktan çekinebilecek
kişilerle arasındaki iletişimi kayda alınamaz. Kayda alma gerçekleştikten
sonra bu durumun anlaşılması hâlinde, alınan kayıtlar derhâl yok edilir. Birinci fıkra hükmüne göre verilen kararda,
yüklenen suçun türü, hakkında tedbir uygulanacak kişinin kimliği, iletişim
aracının türü, telefon numarası veya iletişim bağlantısını tespite imkân
veren kodu, tedbirin türü, kapsamı ve süresi belirtilir. Tedbir kararı en çok üç ay için verilebilir; bu
süre, bir defa daha uzatılabilir. Ancak, örgütün faaliyeti çerçevesinde
işlenen suçlarla ilgili olarak gerekli görülmesi halinde, hâkim bir aydan
fazla olmamak üzere sürenin müteaddit defalar uzatılmasına karar verebilir. Şüpheli veya sanığın yakalanabilmesi için, mobil
telefonun yeri, hâkim veya gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet
savcısının kararına istinaden tespit edilebilir. Bu hususa ilişkin olarak
verilen kararda, mobil telefon numarası ve tespit işleminin süresi
belirtilir. Tespit işlemi en çok üç ay için yapılabilir; bu süre, bir defa
daha uzatılabilir. Bu madde hükümlerine göre alınan karar ve yapılan
işlemler, tedbir süresince gizli tutulur. Sınırları Madde 13- 12 nci madde kapsamında
iletişimin dinlenmesi, kayda alınması ve sinyal bilgilerinin
değerlendirilmesi, ancak aşağıda sayılan suçlarla ilgili olarak
uygulanabilir: a) Türk Ceza Kanununda yer alan; 1. Göçmen kaçakçılığı ve insan ticareti (madde
79, 80), 2. Kasten öldürme (madde 81, 82, 83), 3. İşkence (madde 94, 95), 4. Cinsel saldırı (birinci fıkra hariç, madde
102), 5. Çocukların cinsel istismarı (madde 103), 6. Uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticareti
(madde 188), 7. Parada sahtecilik (madde 197), 8. Suç işlemek amacıyla örgüt kurma (iki, yedi ve
sekizinci fıkralar hariç, madde 220), 9. Fuhuş (madde 227, fıkra 3), 10. İhaleye fesat karıştırma (madde 235), 11. Rüşvet (madde 252), 12. Suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini
aklama (madde 282), 13. Silahlı örgüt (madde 314) veya bu örgütlere
silah sağlama (madde 315), 14. Devlet Sırlarına Karşı Suçlar ve Casusluk
(madde 328, 329, 330, 331, 333, 334, 335, 336, 337) suçları, b) Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler
Hakkında Kanunda tanımlanan silah kaçakçılığı (madde 12) suçları, c) Bankacılık Kanununun 160 ıncı maddesinin birinci, ikinci ve
üçüncü
fıkralarında tanımlanan zimmet suçu, d) Kaçakçılıkla Mücadele Kanununda tanımlanan ve
hapis cezasını gerektiren suçlar, e) Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun
68 ve 74 üncü maddelerinde tanımlanan suçlar. Kararların yerine
getirilmesi Madde 14- 12 nci maddeye göre
verilecek kararlar, Cumhuriyet savcısı veya görevlendireceği adli
kolluk görevlileri tarafından Başkanlığa iletilir. Kararlar
işletmecilere gönderilmez. Söz konusu kararlar ilgili kurum görevlileri ve
Başkanlık çalışanları aracılığıyla teknik uzmanın nezaretinde yerine
getirilir. İşlemin başladığı ve bitirildiği tarih ve saat
ile işlemi yapanın kimliği bir tutanakla saptanır. Kayıtların yok edilmesi Madde 15- Uygulanan tedbirin sona ermesi, kararın
uygulanması sırasında şüpheli hakkında kovuşturmaya yer olmadığına dair karar
verilmesi ya da gecikmesinde sakınca bulunan
hallerde Cumhuriyet savcısı tarafından verilen kararlar hakkında hâkim
tarafından aksine karar verilmesi halinde, tedbirin kaldırıldığı Cumhuriyet
savcısı tarafından derhal Başkanlığa bildirilir. Cumhuriyet savcısı tarafından verilen karar, süresi
içerisinde hakim tarafından onaylanarak Başkanlığa gönderilmemiş ise kararın uygulanmasına Başkanlık tarafından
derhal son verilir. Yapılan tespit veya dinlemeye ilişkin kayıtlar, 26
ncı maddede belirtilen yetkili ve görevli mahkeme nezdindeki Cumhuriyet savcısının denetimi altında en geç
on gün içinde yok edilerek durum bir tutanakla tespit edilir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Başkanlığın Görev ve
Yetkileri, Uzmanlar, İlgili Kurum Temsilcileri Kuruluş Madde 16- Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı,
Telekomünikasyon Kurumu bünyesinde doğrudan Kurum Başkanına bağlı olarak
faaliyet gösterir. Başkanlık, Telekomünikasyon İletişim Başkanı ile
teknik uzman, hukukçu uzman ve idarî uzmandan oluşur. Başkanlıkta, Başkanın görüşü doğrultusunda Kurum
Başkanı tarafından Kurum içinden veya Kurum dışından yeteri kadar teknik,
hukukçu ve idarî personel görevlendirilir. Başkanlıkta, Millî İstihbarat Teşkilatı, Emniyet
Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığının ilgili birimlerinden birer
temsilci bulundurulur. Bu temsilciler Başkanlıktaki
görevleri esnasında Başkanın talimatlarına ve Başkanlık tarafından belirlenen
kurum içi düzenlemelere riayet eder. Başkanlığın
görevleri Madde 17- Başkanlığın görevleri şunlardır: a) 2559 sayılı Kanunun ek 7 nci
maddesi, 2803 sayılı Kanunun ek 5 inci maddesi ve 2937 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi uyarınca, telekomünikasyon yoluyla yapılan
iletişimin tespiti, dinlenmesi, sinyal bilgilerinin değerlendirilmesi ve
kayda alınmasına yönelik iş ve işlemleri tek bir merkezden yürütmek,
b) 5271 sayılı Kanunun 135 inci maddesi
kapsamında yapılacak iletişimin tespiti, dinlenmesi, kayda alınması ve sinyal
bilgilerinin değerlendirilmesine yönelik iş ve işlemleri tek bir
merkezden yürütmek, c) (a) ve (b) bentleri kapsamındaki taleplerin bu
Yönetmeliğe ve diğer ilgili mevzuata uygun olup olmadığını incelemek
ve gerektiğinde yetkili mercilere başvuruda bulunmak, d) (a) ve (b) bentleri uyarınca gerçekleştirilen
işlemler sonucunda elde edilen verileri ve bilgileri ilgisine göre Millî
İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığına, Emniyet Genel Müdürlüğüne ve Jandarma
Genel Komutanlığına, talep etmeleri halinde mahkemeye ve
Cumhuriyet başsavcılıklarına iletmek, e) Bu Yönetmelik çerçevesinde yapılacak tespit,
dinleme, sinyal bilgilerinin
değerlendirilmesi ve kayda alınması
faaliyetlerini olanaklı kılacak her türlü teknik alt yapının, kamu
kurum ve kuruluşları ile kamu hizmeti veren kuruluşlar ve işletmeciler
tarafından kurulmasını sağlamak,
sağlatmak, gerekli alt yapıyı kurmayan işletmecilerin cezalandırılması
yönünde girişimde bulunmak, f) 11 inci maddenin üçüncü fıkrası, 12 nci maddenin ikinci fıkrası ile 15 inci maddenin üçüncü
fıkrası saklı kalmak kaydıyla, Başkanlık faaliyetleriyle
ilgili olarak kamu kurum ve kuruluşları ile kamu hizmeti veren kuruluşlar ile
işletmecilerden gelen her türlü bilgi, belge ve kayıtların bilgi güvenliği
kriterlerine uygun olarak arşivlenmesini sağlamak, g) Görev alanına giren konularla ilgili mevzuatta
ulusal ve uluslararası alanda meydana gelen gelişmeleri takip etmek, h) Başkanlık faaliyetleri için yurt içinden ve
yurt dışından teminine ihtiyaç duyulan her türlü malzeme, sistem,
yazılım ve donanımı belirleyerek Kurum Başkanına
bildirmek, i) Başkanlık faaliyetleriyle ilgili olarak talep
ettiğinde derhal Başbakana bilgi vermek, j) Kanunlarla verilen diğer görevleri yerine
getirmek. Başkan Madde 18- Başkan, Kurum Başkanının teklifi üzerine Başbakan
tarafından atanır. Başkan, Telekomünikasyon Kurulu üyelerinin sahip
olduğu özlük haklarına sahiptir. Başkan, Başkanlığın genel yönetiminden ve emri
altındakilerin faaliyetlerinden doğrudan Kurum Başkanına karşı sorumludur. Başkanın yokluğunda Başkanlığa vekalet edecek
uzman, Başkanın önerisi üzerine Kurum Başkanı
tarafından belirlenir. Başkanın görevleri Madde 19- Başkanın görevleri şunlardır: a) Başkanlığı temsil etmek; Başkanlığın,
Kurum ve diğer kamu kurum ve kuruluşları, kamu hizmeti veren kuruluşlar ve
işletmeciler ile ilişkilerini düzenlemek ve yürütmek, b) Başkanlığın etkin ve verimli çalışmasını
sağlamak, c) Başkanlıkta görevli bulunan ilgili kurum
temsilcilerinin çalışmaları hakkında ilgili kuruma yılda en az bir defa
yazılı olarak bilgi vermek, ilgili kurum temsilcilerinin, Başkanlığın etkin
ve verimli çalışmasını aksatacak tutum ve davranışlarını tespit ettiğinde,
ilgili kuruma bilgi vererek değiştirilmesini sağlamak, d) Teknik, hukukçu ve idarî uzmanlar ile ilgili
kurum
temsilcileri arasında çıkabilecek görev ve yetki sorunlarını çözmek, e) Diğer kurumlarla koordinasyonu sağlamak, f) Kanunlarla verilen diğer görevleri yerine
getirmek. Hukukçu uzmanın görevleri Madde 20- Hukukçu uzmanının görevleri şunlardır: a) 17 nci maddenin (a) ve (b) bentleri kapsamındaki taleplerin
Yönetmeliğe ve ilgili mevzuata uygun olup olmadığını kontrol etmek;
Yönetmeliğe ve ilgili mevzuata aykırılığın veya noksanlıkların tespiti
halinde durumu Başkana bildirmek, b)
Başkanın görevlendirdiği konularla ilgili olarak hukukî görüş
bildirmek, c) Başkanlığın görev alanına giren konularda
mevzuatı derlemek, değerlendirmek, değişiklikleri takip ederek zamanında
Başkanı ve ilgilileri bilgilendirmek, d) Başkanlığın faaliyetleri ile ilgili yurt içi
ve yurt dışı gelişmeleri takip etmek, bunların Başkanlık hizmetlerine
yansıtılması için önerilerde bulunmak, e) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yerine getirmek. Teknik uzmanın görevleri Madde 21- Teknik uzmanının görevleri şunlardır: a) 17 nci maddenin (a)
ve (b) bentleri kapsamında kalan taleplerin Yönetmeliğe uygun şekilde yerine
getirilmesini sağlamak, b) Başkanlığın faaliyetleri için gerekli
sistemleri oluşturmak, alt yapıyı kurmak, kurdurmak, geliştirmek,
işletmek, bakım ve onarımlarını yapmak veya yaptırmak
ve bu alandaki teknolojik gelişmeleri takip etmek ve Başkana görüş bildirmek, c) Aynı iletişim hakkında birden fazla ilgili kurum
tarafından hakim kararı alınması, Cumhuriyet savcısı kararı alınması veya
yazılı emir verilmesi halinde, taleplerin aynı anda karşılanarak ilgili
kurumların her birine gerçek zamanlı olarak iletilmesini sağlamak, d) İlgili kurumların sisteme kesintisiz, hızlı ve
gerçek zamanlı erişimi için ilgili kurumlarca talep edilecek miktar ve
kapasitede ihtiyaç duyulan noktalar arasında güvenli iletişim alt yapısını
kurmak, e) Kaydedilen ses, faks, veri ve internet
dâhil her türlü iletişim bilgilerinin ilgili kurumlara çözümlenmiş olarak
ortak formatta ulaştırılması ve sistemin yirmidört
saat esasına göre çalışmasını sağlamak, f) Yapılan kayıtları, iletişimin içeriği ve içeriğin
dışında kalan iletişime ait bilgilerle birlikte tedbir devam ettiği sürece
saklamak, g) Yapılan kayıtlar içerisinde kriptolu haberleşmeye
rastlanılması halinde çözümlenme imkanı araştırılmak üzere ilgili kuruma
kaydın orijinal halini göndermek, ilgili kurumca talep edilmesi halinde
kripto çözüm mekanizmasının sisteme dahil edilmesini sağlamak, h) İlgili kurumlara ait kayıtları, Başkanlık ve
ilgili kurumların sistem üzerinde gerçekleştirdikleri her türlü faaliyete ait
bilgisayar kayıt ve bilgileri kompartımantasyon
ilkeleri çerçevesinde muhafaza etmek, oluşturulacak yetki seviyeleri
doğrultusunda ilgili kurumların erişimine açmak, i) Kurulan ve işletilen sistemlerin, kaydedilen
verilerin güvenliğini sağlamak, j) Başkanlık faaliyetleri için ihtiyaç duyulan her
türlü malzeme, sistem ve donanımın yurt içi ve yurt dışından temin edilmesi
konularında görüş bildirmek, k) Başkanlık
için kurulacak ayrı ve özel bir ağ üzerinden bilgi akışının
düzenli ve güvenli bir şekilde yapılmasını sağlamak, ilgili
kurumlarca Başkanlığa yapılacak bağlantıların güvenliğini sağlamak, l) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yerine getirmek. İdarî uzmanın görevleri Madde 22- İdarî uzmanın görevleri şunlardır: a) 11 inci
maddenin üçüncü fıkrası, 12 nci maddenin ikinci
fıkrası ile 15 inci maddenin üçüncü fıkrası saklı kalmak kaydıyla Başkanlık
faaliyetleriyle ilgili olarak kamu kurum ve kuruluşları ile kamu hizmeti
veren kuruluşlar ve işletmecilerden gelen tüm bilgi, belge ve kayıtların
bilgi güvenliği kriterlerine uygun olarak arşivlenmesini sağlamak, b) Başkan tarafından uygun görülen, Başkanlığın
personel, muhasebe, finansman, lojistik ve ikmal açısından her türlü
hizmetlerini yerine getirmek amacıyla Kurumun ilgili birimleriyle
koordinasyonu sağlamak, Başkanlık için ihtiyaç duyulacak her
türlü fizikî güvenlik önlemini almak, c) Başkanlıkla ilgili evrakın zamanında işleme
konulmasını sağlamak, evrak hizmetleri ve faaliyetlerini düzenlemek ve
yürütmek, d) Başkanlık hizmetleri için gerekli araç, gereç
ve malzemenin temini hususunda Kurumun ilgili birimleriyle koordinasyonu
sağlamak, e) Başkanlığa gelen yazı ve mesajları bilgisayar
ortamına kaydetmek, ilgilisine havale etmek, gerekenleri Başkana sunmak, f) Başkanlığın faaliyetleri ile ilgili yurt içi ve
yurt dışı gelişmeleri takip etmek, bunların Başkanlık hizmetlerine
yansıtılması için önerilerde bulunmak, g) Başkanlıkta istihdam edilen personelin hizmet içi
eğitim programlarını hazırlamak ve yürütmek; personel temininde ilgili
kurumlarca güvenlik araştırması yapılmasını sağlamak, h) Başkan tarafından verilecek diğer görevleri
yerine getirmek. İlgili kurum temsilcilerinin
görevleri Madde 23- İlgili kurum temsilcilerinin görevleri şunlardır: a) 17 nci maddenin
birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında kendi kurumlarından gelen ve yerine
getirilmesi Başkanlıkça uygun görülen kararların, teknik uzman nezaretinde
Başkanlık personeliyle birlikte yürütülmesini sağlamak, b) Başkan tarafından verilecek diğer görevleri
yerine getirmek. BEŞİNCİ
BÖLÜM Çeşitli ve
Son Hükümler Denetleme Madde 24- Başkanlığın Yönetmelikte yer alan faaliyetlerle
ilgili denetimi, Başbakanın özel olarak yetkilendireceği kişi veya komisyon
tarafından yapılır. Emniyet
Genel Müdürlüğünün Yönetmelikte yer alan faaliyetlerle alakalı kendi
birimlerindeki işlemlerine ilişkin denetimi; sıralı kurum amirleri, Emniyet
Genel Müdürlüğü ve İçişleri Bakanlığının teftiş elemanları ile Başbakanın
özel olarak yetkilendireceği kişi veya komisyon tarafından yapılır. Jandarma Genel Komutanlığının Yönetmelikte yer
alan faaliyetlerle alakalı kendi birimlerindeki işlemlerine ilişkin denetimi;
sıralı kurum amirleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve
İçişleri Bakanlığının teftiş elemanları ile Başbakanın özel olarak yetkilendireceği
kişi veya komisyon tarafından yapılır. Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığının
Yönetmelikte yer alan faaliyetlerle alakalı kendi birimlerindeki işlemlerine
ilişkin denetimi; sıralı kurum amirleri, Başbakanlık teftiş elemanları ve
Başbakanın özel olarak yetkilendireceği kişi veya komisyon tarafından
yapılır. Tutulması gereken defterler Madde 25- Telekomünikasyon İletişim Başkanlığında; a)
Kayıt defteri, b) Zimmet
defteri, c)
Denetleme defteri, ile ihtiyaç duyulan diğer defterler tutulabilir. 11 inci maddenin üçüncü fıkrası, 12 nci maddenin ikinci fıkrası ile 15 inci maddenin üçüncü
fıkrası saklıdır. Yetkili ve görevli hâkim Madde 26- Bu Yönetmeliğin İkinci Bölümü
çerçevesinde iletişimin tespiti, dinlenmesi, sinyal bilgilerinin değerlendirilmesi
ve kayda alınması konularında yetkili ve görevli hakim, ilgili kurumların
talepte bulunan biriminin bulunduğu yer itibarıyla yetkili
olan ve 5271 sayılı Kanunun 250 nci maddesinin
birinci fıkrasına göre kurulan ağır ceza mahkemesinin üyesidir. Bu Yönetmeliğin Üçüncü Bölümü
çerçevesinde iletişimin tespiti, dinlenmesi, sinyal bilgilerinin
değerlendirilmesi ve kayda alınması konularında yetkili ve görevli hakim,
5271 sayılı Kanun hükümlerine göre belirlenir. Cezai hükümler Madde 27- Bu Yönetmelik hükümlerine göre yürütülen faaliyetler
çerçevesinde elde edilen bilgiler, bu Yönetmeliğin dayanağını oluşturan
kanunlarda belirtilen amaç ve usul dışında kullanılamaz. Elde edilen bilgi,
belge ve kayıtların saklanmasında ve korunmasında gizlilik ilkesine riayet
edilir. Bu fıkra hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında görev sırasında
veya görevden dolayı işlenmiş olsa
bile Cumhuriyet savcılarınca doğrudan soruşturma yapılır. 17 nci maddenin (e) bendinde belirtilen hususların
işletmeciler tarafından yerine getirilmemesi halinde, 5/9/2004 tarihli ve
25574 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Telekomünikasyon Kurumu Tarafından
İşletmecilere Uygulanacak İdari Para Cezaları ile Diğer Müeyyide ve Tedbirler
Hakkında Yönetmelik kapsamında gerekli işlemlerin başlatılması hususu Başkan
tarafından Kuruma iletilir ve konu
hakkında talebi yapan ilgili kuruma bilgi verilir. Geçici
Madde 1- Başkanlığın kuruluşu ile ilgili her türlü mal ve hizmet alımları ile
yapım işleri, ceza ve ihalelerden yasaklama işleri hariç 4734 sayılı Kamu
İhale Kanunu ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu hükümlerinden
muaftır; söz konusu mal ve hizmet alımları ile yapım işleri Ulaştırma
Bakanlığınca belirlenecek usul ve esaslara göre yürütülür. Yürürlük Madde 28- Bu Yönetmeliğin 5 inci, 6 ncı, 7 nci, 10 uncu, 11 inci,
14 üncü ve 15 inci maddeleri 23/1/2006 tarihinde, diğer maddeleri yayımı
tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 29- Bu Yönetmelik hükümlerini Başbakan yürütür. |