Yönetmelik Sanayi ve Ticaret
Bakanlığından: Esnaf ve Sanatkar Sicili Yönetmeliği BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç
ve kapsam Madde
1 — Bu Yönetmeliğin amacı, esnaf ve sanatkarların sicil
işlemlerinin nasıl yürütüleceği, defter ve kayıtların ne şekilde tutulacağı,
hangi hususların tescil ve ilân edileceği; resen kayıt ve terkin işlemleri,
sicilin denetimi, sicil memurlarına itiraz yolları, sicil personelinin
nitelikleri ve sorumluluğu ile Esnaf ve Sanatkar Sicili Müdürlüklerinin ve
personelinin çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir. Bu Yönetmelik, esnaf ve sanatkar
sicil müdürlükleri personelini ve
sicil müdürlükleri tarafından yapılacak işlemleri kapsar. Dayanak Madde
2 — Bu Yönetmelik, 5362 sayılı Kanunun 67, 68, 69 ve 75
inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar Madde
3 — Bu Yönetmelikte geçen: Bakanlık: Sanayi ve Ticaret
Bakanlığını, Konfederasyon: Türkiye Esnaf ve
Sanatkarlar Konfederasyonunu, Mahkeme: Ticaret davalarına bakan
yetkili Asliye Hukuk Mahkemelerini, Birlik: Sicilin kurulu bulunduğu
ildeki esnaf ve sanatkarlar odaları birliğini, Sicil: Esnaf ve Sanatkar Sicil
Müdürlüğünü, Personel: Sicil müdürünü ve diğer
sicil personelini, Gazete: Türkiye Esnaf ve
Sanatkarlar Sicil Gazetesini, Oda: Esnaf ve Sanatkarlar
Odalarını, Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri
tabanı: Esnaf ve sanatkâr meslek kuruluşlarının işlemlerinin ve verilecek
hizmetlerin elektronik ortamda yapılmasını sağlayan sistemi, ifade eder. İKİNCİ
BÖLÜM Kuruluş,
Yönetim, Gözetim, Denetim ve Teminat Kuruluş Madde
4 — Esnaf ve sanatkarların sicillerinin sağlıklı ve
güvenli bir şekilde Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında tutulması ve
Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Sicil Gazetesinde yayınlanmasını teminen
ticaret davalarına bakan Asliye Hukuk Mahkemeleri gözetiminde ve kurulu
bulunduğu il idari sınırları içerisinde çalışmak üzere; 7/6/2005 tarihli ve
5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanununun 67 nci maddesi gereğince o ildeki esnaf ve sanatkarlar
odaları birliği bünyesinde, ayrı bir birim olarak Esnaf ve Sanatkar Sicil
Müdürlüğü kurulur. Yönetim Madde
5 — Sicil işlemleri, birlik yönetim kurulunun teklif
edeceği en az ön lisans diplomasına sahip aday veya adaylar arasından
Bakanlık tarafından onaylanacak, sicil müdürü tarafından yönetilir ve
yürütülür. Sicilin personel ücretleri ve diğer giderleri birlik tarafından
karşılanır. Gerek görülmesi halinde en az
lise mezunu olmak kaydı ile sicil müdürüne yardımcı olacak personelin ataması
birlik yönetim kurulunca yapılır ve Bakanlığa bilgi verilir. Sicil personelinin, 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun 48 inci maddesindeki genel şartları haiz bulunmaları
gereklidir. Sicil müdürlerinin ve
personelinin görevden alınmaları atanmalarındaki usule tabidir. Bu yazışmalar
Konfederasyon vasıtasıyla yapılır. Sicil müdürlüğü boşaldığı takdirde en geç
on gün içerisinde yeni sicil müdürünün atanması ile ilgili işlemler
sonuçlandırılır. Sicil işlemleri, sicil müdürleri
ve personeli tarafından internet ortamında Bakanlık
e-esnaf ve sanatkâr veritabanında gerçekleştirilir. Sicil müdürleri, sicil
kayıtlarını mevzuata ve gerçeklere uygun olarak tutmak ve izlemekle görevli
ve sorumludur. Sicil kayıtları üzerinde suç işledikleri belirlenen sicil
teşkilatı personeli hakkında bu suçlarından ve diğer mevzuata aykırı
işlemlerinden dolayı kamu görevlileri hakkındaki cezalar uygulanır. Hakimin
gözetim yetkisi Madde
6 — Gözetim yetkisi, sicil işlemlerinin sicil personeli
tarafından Kanun ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak yapılmasını veya
yapılan hataların tekrarını önlemek maksadıyla genel esasları ihtiva eden
yazılı talimatların sicil müdürüne verilmesini, sicil personelinin hakimin
yetkisi dışında kalan bir disiplin cezasına çarptırılması gerektiğinde
durumun ilgili makamlara bildirilmesini, sicil iş ve işlemlerinin gereği gibi
yürütülmesini ve gerek gördüğü her zaman sicil personelinin kısmen veya
tamamen denetime tabi tutulmasını kapsar. Denetim Madde
7 — Bakanlık, sicil müdürlerinin ve diğer sicil
personelinin işlemlerini her zaman denetlemeye ve görevden alınmasını ilgili
birlik yönetim kurulundan istemek de dahil olmak üzere, gerekli tedbirleri
almaya yetkilidir. Teminat Madde
8 — Sicil personelinin vazifelerinden dolayı mesul
tutulabilecekleri tazminata karşılık olmak ve asgari ücrette yapılacak
artışlarda gerekli artış yapılmak kaydıyla; müdürün, on altı yaşından büyük
işçiler için uygulanan brüt asgari ücretin beş katı, diğer personelin on altı
yaşından büyük işçiler için uygulanan brüt asgari ücretin üç katı, teminat
göstermeleri gerekir. Ancak, sicil personelinin
sorumluluğu göstermiş olduğu teminatla sınırlı değildir. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Sicil
İşlemleri ve İlan Sicile
müracaat ve süresi Madde
9 — Esnaf ve sanatkarlar yanlarında çalışanlar hariç,
faaliyete başladıkları tarihten veya faaliyette iken kayıt beyannamelerinde
meydana gelen değişiklikleri değişikliğin meydana geldiği tarihten itibaren en geç 30 gün içinde sicile geçmesi gereken hususları bağlı bulundukları sicile
tescil ve gazetede ilan ettirmekle yükümlüdürler. Yeni
kayıt Madde
10 — Esnaf ve sanatkarlar yanlarında çalışanlar hariç,
faaliyete başladıkları tarihten itibaren en geç 30 gün içinde sicile kayıt
edilmesi gereken hususları, bağlı bulundukları sicile tescil ve gazetede ilan
ettirmekle yükümlüdürler. Bu yükümlülüğü yerine getirmediği
tespit edilenler birlik tarafından ruhsat vermekle yetkili ilgili kurum ve kuruluşlara
bildirilir. İlgili kurum ve kuruluşlar, sicil kaydı yapılana kadar bunların
faaliyetlerini durdurur. Esnaf ve sanatkarların sicile
kayıtlarında, kendilerinin vergi mükellefi olduklarının belgelenmesi istenir. Ayrıca; 3308 sayılı Mesleki
Eğitim Kanunu kapsamına alınan il ve mesleklerde faaliyette bulunacak esnaf
ve sanatkârlardan sicile kayıt sırasında meslek dalı ile ilgili ustalık
belgesi istenir. Esnaf ve sanatkârların meslekî
faaliyette bulunabilmeleri ve ilgili odaya kaydedilmeleri için sicile
kayıtları şarttır. Sicile her bir meslek için ayrı kayıt yapılması ve her bir
kayıt için alınması gereken ücretlerin ayrı ayrı
alınması gereklidir. Sicile kaydı yapılan esnaf ve sanatkârların ilgili odaya
kayıt için bilgilerinin gönderilmesi, sicil tarafından elektronik ortamda
Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında gerçekleştirilir. Sicile kayıt olan esnaf ve
sanatkârlara ait bilgiler sicil tarafından; elektronik ortamda, iş yerlerinin
bulunduğu yerdeki meslek ve sanatları ile ilgili ihtisas odasına, iş yerleri
seyyar olanların ikametgâhlarının bulunduğu yerdeki meslek ve sanatları ile
ilgili ihtisas odasına; meslek ve sanatları ile ilgili ihtisas odası
bulunmayanların bilgileri ise karma odaya, karma oda yoksa meslek ve
sanatları ile ilgili en yakın odaya kayıt için gönderilir. İlgili oda yönetim
kurulu, bu kişilerle ilgili üyelik kararlarını ilk toplantısında alır. Tescil ilgilinin bizzat talebi
üzerine yapılır. Tescilini isteyen kişi, sicil memuruna; sicile kayıt için
başvuru formunu ve formda zikredilen belgeleri ibraz etmeye mecburdur. Sicil
tasdiknamesi Madde
11 — Sicile kayıt olan esnaf ve sanatkarlara aşağıdaki
hususları içeren sicil tasdiknamesi verilir. a) Adı ve soyadı, b) T.C kimlik numarası, c) Varsa işyeri unvanı, d) Baba adı ve anne adı, e) Doğum yeri ve tarihi, f) Meslek dalı, g) İşyeri adresi, sabit işyeri
olmayanların kanuni ikametgah adresi, h) Sicil müdürlüğünün adı, tarih,
müdürün imzası ve mührü, ve benzeri bilgiler. Sicil tasdiknamesi verildiği
tarihten itibaren beş yıl için muteberdir ve beş yılın sonunda sicile vize
ettirilir. Sicil personeli tarafından vize edilen sicil tasdiknamesi yeniden
beş yıl için muteberdir. İlgilinin eski tasdiknameyi
herhangi bir sebeple getirememesi halinde gerekli harç alınarak yeni
tasdikname verilir. İlgililerinin daha önce
yaptırdıkları tescil işleminde değişiklik yaptırmaları halinde, kendilerine
yeni durumlarına göre sicil tasdiknamesi verilir. Değişiklik
yapılması Madde
12 — Esnaf ve sanatkarlar kayıt beyannamelerindeki hususlarda
meydana gelen değişiklikleri en geç 30 gün içinde sicile bildirmek
zorundadırlar. Ad ve soyadın değiştirilmiş
bulunması, iş yerinin sicilin yetki bölgesi içinde başka bir yere
nakledilmesi gibi haller tescil edilmiş işlemlerde değişiklik sayılır. Kayıtta meslek dışında, yapılacak
kısmi değişiklikler halinde yalnız değişen kısımların düzeltilmesi şeklinde
yapılır. Herhangi bir kayıttaki değişiklik
işlemi, elektronik ortamda Bakanlık e-esnaf ve sanatkar veri tabanında o
kaydın yazılı bulunduğu yere yeni durumu gösteren kaydın yazılması suretiyle
yapılır. Değişikliklerde değiştirilen
bilginin eski hali belirtilerek
Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında muhafaza edilir. Kanun veya bu Yönetmelikte başka
bir hüküm bulunmadıkça bir kaydın değiştirilmesi işlemi tescil hakkındaki
hükümlere tabidir. Kayıt
silinmesi Madde
13 — Esnaf ve sanatkarlık niteliği sona erdiği takdirde
ilgili, durumu en geç 30 gün içinde sicile bildirmek zorundadır. Buna bağlı
olarak ilgilinin sicildeki kaydı silinir ve ilan olunur. Silme işlemi elektronik ortamda
Bakanlık e-esnaf ve sanatkar veri tabanında kişinin terk tarihi yazılmak ve
aktif üyelerin arasından çıkarılarak pasif üyelerin arasına atılmak suretiyle
gerçekleştirilir. Birden fazla meslek icra eden
esnaf ve sanatkarların bu mesleklerinden birisini icra etmekten vazgeçmeleri
halinde mesleği terk işlemi yapılır. Kanun veya bu Yönetmelikte başka
bir hüküm bulunmadıkça bir kaydın silinmesi işlemi tescil hakkındaki
hükümlere tabidir. Tescili gerektiren olay veya
işlemlerin sona ermesi veya ortadan kalkması halinde sicildeki kayıt
ilgilinin talebi üzerine silinir.
Sicil müdürü tarafından öldüğü
belirlenen ve varisleri tespit edilemeyen esnaf ve sanatkârların sicil
kayıtlarının silinmesi ve bu hususun Sicil Gazetesinde ilânı doğrudan ve
ücretsiz olarak yapılır. Bu durumdaki işlemlerden 492 sayılı Harçlar
Kanununda belirtilen harçlar tahsil edilmez. İlan Madde
14 — Sicilde yapılan yeni kayıt (tescil), değişiklilik
yapılması (tadil) ve kayıt silinmesi (terkin) işlemleri, Bakanlığın gözetim
ve denetimi altında Konfederasyon tarafından Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr
veri tabanı kullanılarak elektronik ortamda internette
çıkarılan Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Sicil Gazetesinde yayınlanır. Sicil Gazetesi ilân ücretleri
sicil tarafından elektronik ortamda tahsil edilir ve Sicil Gazetesi hesabına
elektronik ortamda aktarılır. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM İnceleme,
Araştırma, Talebin Kabul Edilmemesi, Tebliğ ve İtiraz Sicil
müdürünün inceleme ve araştırma yetkisi Madde
15 — Sicil müdürü ve personeli kendisinden yapılmasını
istenilen hususların tescili için, Kanun ve yönetmelikte belirtilen şartların
yerine getirilip getirilmediğini, üçüncü şahıslarda yanlış kanaat
uyandırabilecek nitelikte bulunup bulunmadığını veya amme intizamına aykırı
olup olmadığını incelemekle mükelleftir. Bu inceleme sonucu herhangi bir
bilgi ve belge eksikliği bulunan talepler kabul edilmez ve tescil yapılmaz. Müdür, gerek gördüğü takdirde
ilgili meslek teşekkülleri tarafından işyerinin durumu ve sahibinin mesleki
faaliyeti hakkında gizli tahkikat yaptırıp, bu işyerinin müracaat
dilekçesinde belirtilen durumda bulunup bulunmadığını araştırabilir ve elde
edeceği sonuca göre tescile karar verir veya talebi kabul etmez. Talebin
kabul edilmemesi halinde verilecek karar ve tebliği Madde
16 — Sicil müdürlüğü, kabul edilmeyen taleplere ilişkin
kararını, tescil isteğine ilişkin dilekçeye vereceği cevapta belirtir.
Kararda; dilekçenin tarihi, dilekçeyi verenin ad ve soyadı, isteğin konusu
ile reddin sebepleri ve karar tarihi açıkça gösterilir. Bu kararı müdür
imzalar ve mühürler. Bu durum talep sahibine tebliğ
olunur. Bu kararın imza karşılığında sicilde elden verilmesi dahi tebliğ
hükmündedir. İtiraz Madde
17 — İlgililer, sicil müdürlüğü tarafından kabul edilmeyen
taleplere ilişkin verilen kararlara karşı, tebliğinden itibaren sekiz gün
içinde sicilin bağlı olduğu mahkemeye dilekçe ile itiraz edebilirler. Bu itiraz, mahkemece evrak
üzerinde incelenerek karara bağlanır. Şu kadar ki; sicil memurunun kararı, üçüncü
şahısların sicilde kayıtlı bulunan hususlara müteallik menfaatlerini ihlal
ettiği takdirde, itiraz edenle üçüncü şahıs da dinlenir. Gelmezlerse evrak
üzerinde incelenir. BEŞİNCİ
BÖLÜM Defterler,
Belgeler ve Saklanması Tutulacak
defterler Madde
18 — Sicil müdürlüklerinde işlemler, sicil müdürleri ve
personeli tarafından elektronik ortamda Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri
tabanında sicil esas defteri üzerinde
gerçekleştirilir. Bunun yanı sıra sicilde, gelen ve
giden evrak defteri ve gerekli olabilecek diğer yardımcı defterler de
kullanılır. Tutulacak defterler ile
kullanılacak her türlü basılı evrak Konfederasyonca temin olunur. Sicil
esas defteri Madde
19 — İlgili kanun ve bu Yönetmelik hükümlerince sicile
tescili gereken hususların yazılmasına ilişkin elektronik ortamda Bakanlık
e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında tutulan bir defter olup, kayıtlardaki
değişiklikler ile kayıt silme işlemleri de burada gerçekleştirilir. Buradaki kayıtlar müteselsil bir
şekilde verilen bir sicil numarası taşır. Sicil esas defteri her işyeri veya
iştigal konusu, adı ve soyadı, T.C kimlik numarası, varsa işyeri unvanı, baba
adı, doğum yeri ve tarihi, meslek dalı, işyeri adresi-sabit işyeri
olmayanların kanuni ikametgah adresi, sicil müdürlüğünün adı, tarih, müdürün
imzası ve mührü, ve benzeri bilgileri ihtiva eder. Defter
ve belgelerin saklanması Madde
20 — Bir işyerine veya meslek erbabına ait bütün kayıtlara
esas teşkil eden belgeler, tarih sırası ile tasnif edilerek, üzerine
ilgilinin sicil numarası yazılmış bir dosyaya konulur ve sicil sıra
numarasına göre arşivlenerek saklanır. ALTINCI
BÖLÜM Çeşitli
Hükümler Kayıt
ücretleri ve harçlar Madde
21 — Esnaf ve sanatkarların sicil işlemleri harçlarının
tutarı 492 sayılı Harçlar Kanununun ticaret sicili harçları hükümlerine göre
hesap edilecek harcın yarısı olup, tescil sırasında ilgililerden tahsil
olunur. Alınan bu harcın yarısı ilgili birliğe gelir kaydedilir. Sicil müdüründen harca tabi
herhangi bir istekte bulunan veya tasdikli örnek isteyen kimsenin, kanuni harcı
ödemedikçe talebi yerine getirilemez. Harcı tahsil olunmadan yapılan
işlemlerden dolayı, sicil personeli, mükellef ile birlikte müteselsil olarak
sorumlu tutulur. Sicile ilk kayıtta ayrıca 5362
sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Kanununun 61 inci maddesinin birinci fıkrasının
(a) bendinde belirtilen kayıt ücreti ile sicil işlemlerinde işlem cinsine
göre gazete ilan ücreti tahsil edilir. Aleniyet Madde
22 — Herkes tescilin dayandığı dilekçe, beyanname ve
belgeler ile ilanların yayınlandığı gazeteleri tetkik edebileceği gibi
bunların tasdikli bir suretini de isteyebilir. Bakanlık tarafından yapılan
denetimler ile hazırlık soruşturmasına ve yargılamaya ilişkin hususlar hariç
olmak üzere, defter ve belgeler sicil dairesinden dışarıya çıkarılamaz.
Defter ve belgeleri incelemek isteyen diğer kişiler, sicil memurunun vereceği
talimata uymak zorundadırlar. Tescile
davet ve ceza Madde
23 — Tescili mecbur olup da kanuni şekilde ve müddeti
içinde kayıt ettirmemiş olanlar hakkında, Türk Ticaret Kanununun 35 inci
maddesindeki davet hükümleri uygulanır. Buna rağmen, kayıt yükümlülüğünü
yerine getirmeyenler, birlik tarafından ruhsat vermekle yetkili ilgili kurum
ve kuruluşlara bildirilir. İlgili kurum ve kuruluşlar, sicil kaydı yapılana
kadar bunların faaliyetlerini durdurur. Esnaf
ve sanatkar sayılma haddini aşanlar Madde
24 — Esnaf ve sanatkâr siciline kayıtlı iken, daha sonraki
yıllarda yıllık alış veya satış tutarları ya da gayrisafi iş hasılatı, esnaf ve sanatkâr sayılma
hadlerini aşanlar kendileri istemedikçe ticaret siciline ve dolayısıyla
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği bünyesindeki odalara kayda zorlanamazlar. Ancak, yıllık alış veya satış
tutarları ya da gayrisafi
iş hasılatı, esnaf ve sanatkâr sayılma hadlerinin altı katını aşanların
kayıtları, sicil marifetiyle ticaret siciline aktarılır. Diğer
hükümler Madde
25 — Türk Ticaret Kanununun 5362 sayılı Kanuna aykırı
olmayan ticaret siciline ilişkin 26-40 ıncı
maddeleri hükümleri Esnaf ve Sanatkar Sicil Müdürlüğü hakkında da uygulanır. YEDİNCİ
BÖLÜM Son
Hükümler Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik Madde
26 — 24/11/1983
tarihli ve 18231 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Esnaf ve Sanatkar Sicil
Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. Geçici
Madde 1 — Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce sicil memuru
olarak atanmış olanlarda Kanunda belirtilen nitelikler aranmaz ve Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihte görevde bulunan sicil memurları sicil müdürü olarak
atanmış sayılır. Yürürlük Madde
27 — Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde
28 — Bu Yönetmelik hükümlerini Sanayi ve Ticaret Bakanı
yürütür. |