Tebliğ Maliye Bakanlığından: Milli Emlak
Genel Tebliği
(Sıra No:298) Hazineye ait taşınmazların pazarlık usulü ile kat
veya arsa karşılığı inşaat yaptırılarak değerlendirilmesine ilişkin 152 Sıra
Sayılı Genel Tebliğ aşağıda belirtildiği şekilde değiştirilerek yeniden
düzenlenmiştir. A-
KAT KARŞILIĞI İNŞAAT YAPTIRILABİLECEK TAŞINMAZLAR
Mülkiyeti Hazineye ait olup; -İmar planı içerisinde yer alan arsalar, -Mevzii imar planı düzenlenerek arsa vasfını kazanabilecek araziler, -Üzerindeki bina çok eski olduğundan yıkılmasında Hazine yararı olan
yerler, Kat karşılığı inşaata verilmek amacıyla değerlendirilebilecektir. I-
BELİRLENEN TAŞINMAZLAR HAKKINDA BİLGİLER
Hazine adına tescilli taşınmazlardan, kat karşılığı
inşaat yoluyla değerlendirilecek arsalar için ekte yer alan “Kat Karşılığı İnşaata Konu Edilecek Taşınmaz
Mal Bilgi Formu” tanzim edilir. Diğer yandan, taşınmazın bulunduğu yörede kat karşılığı inşaata
verilme yüzde oranları ile elde edilecek konut, işyeri vs. değerlerinin
toplamının, kat karşılığı inşaata verilecek arsanın rayiç bedelinin, inşaat
süresi ve Devletin borçlanma faiz oranı dikkate alınmak suretiyle
hesaplanması sonucu oluşacak değerden yüksek olması halinde, taşınmazın kat
karşılığı inşaata elverişli olup olmadığı, üzerinde bina varsa yıkılıp
yıkılmayacağı, tahsisli ise tahsisin kaldırılmasında yarar olup olmadığı
hususları da açıklanmak suretiyle idarenin görüşünü içeren bir yazı ile durum
Bakanlığa bildirilir ve ihaleye çıkarılmak üzere izin istenir. Bakanlık tarafından, kat karşılığı inşaat yapılmasına
izin verilen arsalar, defterdarlıkça (bağlı ilçeler dahil) 2886 sayılı Devlet
İhale Kanunundaki usullere uygun olarak ilan edilir. Ancak, isteklilerin
gerekli hazırlığı yapmalarına imkân sağlamak amacıyla, ilk ilanın ihale
gününden en az 30 gün önce yapılmasına özen gösterilir. II-
HİSSELİ TAŞINMAZLARLA İLGİLİ ESASLAR
4721 Sayılı Türk Medeni Kanunun 692’inci maddesinin
birinci fıkrasında;“Paylı malın özgülendiği amacın değiştirilmesi,
korumanın veya olağan şekilde kullanmanın gerekli kıldığı ölçüyü aşan yapı
işlerine girişilmesi veya paylı malın tamamı üzerinde tasarruf işlemlerinin
yapılması, oybirliğiyle aksi kararlaştırılmış olmadıkça, bütün paydaşların
kabulüne bağlıdır.” Hükmü yer aldığından, Hazine paylı taşınmazlarda tek
başına karar alamayacağından, inşaat gibi önemli tasarruflar için anılan
hüküm uyarınca paydaşların kabulü şarttır. Bu durumda paylı taşınmazlar
aşağıdaki yöntemlerden biri uygulanmak suretiyle kat karşılığı inşaata konu
olabilirler. Taşınmazların hisseli olması halinde öncelikle rızaî taksim yolu aranacak, bu mümkün olmadığı takdirde
satışı veya kat karşılığı inşaat yaptırmak suretiyle değerlendirilmesi
düşünülecektir. 1. Hissedarların, bütün işlemlerin Hazinece
yürütülmesi ve inşa ettirilecek yapıda kendilerine hisseleri oranında
bağımsız bölüm verilmesini istemeleri hali. Bu usulde yapılacak işlemlerin tamamı Hazineye ait
taşınmazlardaki gibi olacaktır. Ancak Hazine ile hissedarlar arsa karşılığı
alınacak bağımsız bölümlerin aralarında nasıl paylaşılacağını bir protokol
ile defterdarlıklar belirleyecek olup, Bakanlık onayı aranılacaktır. 2. Hissedarların kat karşılığı inşaatı bizzat
kendilerinin yapmak istemeleri hali. Bu halde hissedarların verdiği teklif
değerlendirilerek Bakanlık onayı aranılacaktır. 3. Diğer hissedarların Hazinenin bilgisi dışında
üçüncü şahıslarla kat karşılığı inşaat yaptırmak amacıyla bir ön anlaşma
yapmaları halinde, Hazine hissesine karşılık verilecek değerler diğer
hissedarlara tanınan haklardan aşağı olmamak üzere anlaşmaya muvafakat
edilir. B-DİĞER YÖNTEMLER I. Arsa verilmek suretiyle
inşaat yaptırılması : Arsa karşılığı inşaat yaptırılmasıyla ilgili olarak
aşağıda belirtilen hususlar dikkate alınır. a) Yapılacak inşaata karşılık verilecek taşınmazlar
belirlenir ve kıymet takdir edilir. b) Taşınmazlar karşılığında yapılması gereken
inşaatın maliyet bedeli hesabı çıkarılır. c) Taşınmazın bedeli ile alınacak inşaatın maliyet
bedelinin birbirine denk olması veya arada çok az bir fark bulunması halinde
bilgi ve belgeleri Bakanlığa gönderilir. Bakanlık tarafından yeni inşaat yapımına ait bilgiler
ile inşaat yapımı karşılığında verilmek üzere belirlenen taşınmaz/taşınmazlar
defterdarlıkça (bağlı ilçeler dahil) 2886 sayılı Devlet İhale Kanunundaki
usullere uygun olarak ilan edilir. d) İdare inşaatın her aşamasında teknik elemanları
vasıtasıyla inşaatı denetler. e) İnşaat bitirilip teslim aşamasına gelindiğinde,
geçici kabul yapılarak trampaya konu taşınmazın yüklenici adına tapuda devir
işlemleri gerçekleştirilir. f) Yapılacak inşaatın projesinde belirtilen tefriş
malzemelerinin yüklenici tarafından karşılanmasının istenilmesi halinde, inşaatın
maliyet bedeli, tefrişat bedeli eklenmek suretiyle
tespit edilir. II-Kamu
kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarına
inşaat yaptırılması: Kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarına bu tebliğin esasları
çerçevesinde doğrudan sözleşme yapılmak suretiyle kat ve/veya arsa karşılığı inşaat
yaptırılabilir. Mülkiyeti Hazineye ait taşınmazların, tahsisli kamu kurum ve
kuruluşları tarafından bütçeden harcama yapılmaksızın, diğer bir kamu kurum
ve kuruluşu ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları tarafından
inşaat yapılmasının talep edilmesi halinde, Bakanlığımızdan önceden izin
alınması gerekmektedir. İzin yazısında aşağıda belirtilen hususlara ilişkin bilgi ve belgeler
gönderilecektir. 1-İnşaat yapılacak taşınmaza ait bilgiler, 2-Taşınmazın imar durumu ile yapılaşma koşulları, inşaata verilme yüzde
oranları, 3-İnşaatın tamamlanma süresi, 4-Hazırlanacak sözleşme taslağı, 5-Paylaşıma dair bilgiler. C-
TEKLİFLER VE DEĞERLENDİRİLMESİ
İhale Komisyonu; isteklilerin tekliflerini,
taahhütlerini zamanında ve gereğince yerine getirip getiremeyeceklerini,
verilen projeyle arsanın en uygun şekilde değerlendirilip değerlendirilmediğini
araştırır. En uygun teklifi belirlediği takdirde geçici ihaleyi yapar.
Tekliflerin incelenmesi için süreye ihtiyaç duyarsa ihalenin başka bir güne
bırakılmasına karar verir. Araştırma sonunda en uygun teklifi veren 5
istekliyi pazarlığa davet eder. İhalenin pazarlık aşamasında isteklilerden;
verecekleri bağımsız bölümler ile ek olarak verecekleri nakit miktarı
için teklifleri alır. En uygun teklifte bulunan istekli üzerine geçici
ihale yapılır. Komisyon gerekçesini belirtmek suretiyle ihaleyi
yapıp yapmamakta serbesttir. D-
İHALENİN ONAYI
Geçici ihale kararları; onay için Bakanlığa
gönderilir. İhalenin yapılması ve Bakanlıkça onaylanması halinde
yapılan işlemler ve inşaatın fiili durumuyla ilgili olarak 6 aylık periyotlar
halinde Bakanlığa bilgi verilir. E-
TEMİNAT
İhaleye katılacaklardan ihale konusu arsa bedelinin %
15’inden az olmamak üzere taşınmaz malın tahmin edilen bedeli ve bölgenin
taşınmaz mal hareketleri dikkate alınarak belirlenecek geçici teminat alınır. İhalenin onaylanmasını müteakip, yükleniciden ihale
konusu taşınmazın tahmini bedeli üzerinden % 6 oranında kesin teminat alınır. Yapılacak işin teminatı olarak inşaat bitip, iskân ruhsatı
alınıncaya kadar, arsanın mülkiyeti müteahhide devredilmez. Ancak, müteahhit payına düşen bağımsız bölümleri
satmak istediğinde, inşaatın durumuna göre idarece belirlenecek teminatı
verdiği takdirde arsanın mülkiyeti ile kat irtifakı kısmen veya tamamen
kendisine devredilebilir. F-GEÇİCİ VE KESİN
KABULLER
Kontrollük hizmetleri ile geçici ve kesin
kabuller, bünyesinde teknik elemanı bulunan illerde bu elemanlar vasıtasıyla,
yeterli teknik elemanı bulunmayan illerde Bakanlığımız teknik elemanları tarafından
oluşturulacak ekip tarafından yapılacaktır.
Bakanlıkça
uygun görülmesi halinde kontrollük hizmetleri ile geçici ve kesin kabuller İl
Bayındırlık ve İskan Müdürlüklerine de yaptırılabilir. G-YÜRÜRLÜKTEN
KALDIRMA 152 sayılı Genel Tebliğ
Yürürlükten kaldırılmıştır. Tebliğ olunur. İNŞAAT YAPIM
TAAHHÜT FORMU Kat karşılığı inşaat ihalesinde tekliflerin
değerlendirilmesi amacıyla tek tip olarak düzenlenen bu formda yer alan
bilgilerin cevapları; isteklilerce doldurularak, damga pulu yapıştırılıp
tarih ve imza atıldıktan sonra avan proje ile
birlikte ilanda belirtilen gün ve saate kadar, istenilen diğer belgeler de
eklenmek suretiyle idareye verilir. 1- Tekliflerin nereye ait olduğu, 2- Mahal listesi, 3- Bağımsız bölüm adedi ve numaralandırılması, 4- Hazineye teklif olunan bağımsız bölümlerin
numaraları ve ek nakit miktarı veya toplam inşaattan verilecek yüzde oranı, 5- Bağımsız bölümlerin hangi zaman ve durumda,
mülkiyet ve irtifak haklarının teklif sahibi adına serbest bırakılmasının
talep olunduğu, 6- İş programı, 7- İnşaatın sözleşme tarihinden sonra ne kadar zaman
içerisinde kullanıma hazır hale getirilerek, iskân ruhsatı alınabileceği, 8- Teknik şartname dışında inşaatta kullanılacak
malzemeler ve nitelikleri, 9- İsteklici ihale tarihine kadar yapılan ve
tamamlanan işlerin neler olduğu. Teklif
Verenin: Adı
ve Soyadı Damga
Pulu İmza KAT KARŞILIĞI İNŞAATA KONU EDİLECEK TAŞINMAZ MAL
BİLGİ FORMU İli : İlçesi : Mahallesi: Taşınmazın Tapu Bilgileri; Pafta No Ada No Parsel
No Yüzölçümü (m2) Hissesi Fiili Durumu: İmar Durumu; Planda ayrıldığı amacı KAKS TAKS Yüksekliği (Yoksa)Emsali Taşınmazın Bedeli (YTL): İnşaata Verilme Oranı (%): Bağımsız Bölümün Tahmini
Satış Bedeli (YTL): EKLENECEK BELGELER: Son 6 ay içerisinde alınmış
imar durum belgesi |