Kanun Evrensel Hizmetin
Sağlanması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Kanun
No. 5369 Kabul
Tarihi : 16.6.2005 BİRİNCİ BÖLÜM Amaç ve Tanımlar Amaç MADDE
1. — Bu Kanunun amacı; kamu hizmeti
niteliğini haiz, ancak işletmeciler tarafından karşılanmasında mali güçlük
bulunan evrensel hizmetin sağlanması, yürütülmesi ve elektronik haberleşme
sektöründe evrensel hizmet yükümlülüğünün yerine getirilmesine ilişkin usul
ve esasları belirlemektir. Tanımlar MADDE
2. — Bu Kanunda geçen; Bakanlık: Ulaştırma Bakanlığını, Kurum: Telekomünikasyon Kurumunu, Elektronik haberleşme: İşaret,
sembol, ses, görüntü ve elektrik işaretlerine dönüştürülebilen her türlü
verinin kablo, telsiz, optik, elektrik, manyetik, elektromanyetik, elektrokimyasal, elektromekanik
ve diğer iletim sistemleri vasıtasıyla iletilmesini, gönderilmesini ve
alınmasını, Evrensel hizmet: Coğrafi
konumlarından bağımsız olarak Türkiye Cumhuriyeti sınırları içinde herkes
tarafından erişilebilir, önceden belirlenmiş kalitede ve herkesin
karşılayabileceği makul bir bedel karşılığında asgari standartlarda sunulacak
olan, temel internet erişimi de dahil elektronik
haberleşme hizmetlerini, Evrensel hizmet yükümlüsü:
Elektronik haberleşme sektöründe görev ve imtiyaz sözleşmeleri ile ruhsat ve
genel izin uyarınca bu Kanun kapsamındaki hizmetleri sağlamakla yükümlü
kılınan işletmeciyi, Evrensel hizmetin net maliyeti:
Bir işletmecinin, evrensel hizmet yükümlülüğünün gereklerini yerine getirmek
için sağladığı durum ile hiç yükümlü olmasaydı içinde bulunacağı durum
arasındaki net maliyet farkını, İşletmeci: Kurum ile yapılan
görev ve imtiyaz sözleşmeleri ile ruhsat ve genel izin uyarınca elektronik
haberleşme hizmetlerini yürüten ve/veya elektronik haberleşme alt yapısını
işleten bir sermaye şirketini, İfade eder. İKİNCİ BÖLÜM İlkeler, Yükümlülük ve Hizmet Türleri İlkeler MADDE
3. — Evrensel hizmetin
sağlanmasında ve bu hususta yapılacak düzenlemelerde aşağıdaki ilkeler göz
önüne alınır: a) Evrensel hizmetten, Türkiye
Cumhuriyeti sınırları içerisinde yaşayan herkes, bölge ve yaşadığı yer
ayırımı gözetilmeksizin yararlanır. b) Evrensel hizmet, fert başına gayrisafi yurt içi hasıla tutarı da göz önünde
bulundurularak karşılanabilir ve makul fiyat seviyesinde sunulur. c) Düşük gelirliler, özürlüler ve
sosyal desteğe ihtiyacı olan grupların da evrensel hizmetten yararlanabilmesi
için uygun fiyatlandırma ve teknoloji seçeneklerinin uygulanabilmesine
yönelik tedbirler alınır. d) Evrensel hizmet, önceden
belirlenmiş hizmet kalitesi standartlarında sunulur. e) Evrensel hizmetin sunulmasında
ve ulaşılmasında devamlılık esastır. İşletmecinin
yükümlülüğü MADDE
4. — İşletmeciler, bu Kanunda
belirlenen evrensel hizmeti sağlamakla yükümlüdür. İmtiyaz ve görev
sözleşmeleri ile ruhsat ve genel izinlerde her ne ad altında olursa olsun 3
üncü maddede belirtilen ilkelere aykırı düzenlemeler yapılamaz. Evrensel
hizmetin kapsamı MADDE
5. — Evrensel hizmet; a) Sabit telefon hizmetlerini, b) Ankesörlü
telefon hizmetlerini, c) Basılı veya elektronik ortamda
sunulacak telefon rehber hizmetlerini, d) Acil yardım çağrıları
hizmetlerini, e) Temel internet
hizmetlerini, f) Ulaşımı yalnız deniz yoluyla
sağlanabilen yerleşim alanlarına yapılan yolcu taşıma hizmetleri ile denizde
tehlike ve emniyete ilişkin haberleşme hizmetlerini, Kapsar. Evrensel hizmetin kapsamı;
ülkenin sosyal, kültürel, ekonomik ve teknolojik şartları da göz önünde
bulundurularak, üç yılı aşmamak üzere belirli aralıklarla, Kurumun ve
işletmecilerin de görüşlerini alarak Bakanlıkça yapılacak teklif üzerine
Bakanlar Kurulunca yeniden belirlenebilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Evrensel Hizmetin Gelirleri ve Net Maliyet Evrensel
hizmetin gelirleri MADDE
6. — a) Kurum, görev ve imtiyaz
sözleşmeleri ile ruhsat ve genel izin bedelinin % 2'sini, yetkilendirme
tarihini takip eden ayın sonuna kadar, b) GSM işletmecileri dışındaki
işletmeciler ve Türk Telekom, yıllık net satış
hasılatının % 1'ini, izleyen yılın Nisan ayı sonuna kadar, c) GSM işletmecileri, Hazineye
ödeyecekleri payın % 10'luk kısmını, ödendiği ay içerisinde, d) Kurum, 5.4.1983 tarihli ve
2813 sayılı Telsiz Kanunu ile 4.2.1924 tarihli ve 406 sayılı Telgraf ve
Telefon Kanunu uyarınca verdiği idari para cezalarının % 20'sini, tahsil
edildiği ayı takip eden ayın sonuna kadar, e) Kurum, mali yıl sonunda her
türlü giderlerinin karşılanmasından sonra kalan miktarın % 20'sini, her yıl
Ocak ayının sonuna kadar, Bakanlığa bildirir. Bu meblağ
aynı süre içinde Bakanlığın Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına aktarılır ve
bütçeye "Evrensel hizmet gelirleri" adı altında gelir kaydedilir. Bu süre içinde ödenmeyen katkı
payları, Bakanlığın ilgili vergi dairesine yapacağı başvuru üzerine, 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre takip
ve tahsil edilir. Vergi dairelerince yapılan tahsilatlar ertesi ayın sonuna
kadar Bakanlığın Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına aktarılır. Süresinde
ödenmeyen katkı paylarına, vade tarihinden ödendiği tarihe kadar geçen süre
için, 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre gecikme zammı uygulanır. Bakanlar Kurulu, yukarıda
belirtilen oranları % 20'sine kadar artırmaya veya indirmeye yetkilidir. İşletmecilerin evrensel hizmet
sağlama yükümlülükleri nedeniyle ortaya çıkan evrensel hizmetin net
maliyetinin karşılanması ve bu Kanun gereğince yapılacak diğer harcamaları
karşılamak için Bakanlık bütçesine her yıl evrensel hizmet gelirleri tahmini
kadar ödenek öngörülür. Evrensel hizmetler için ödenek ihtiyacı bu hizmet gelirleri
tahmininden fazla olması halinde yeterli ödenek Bakanlık bütçesine öngörülür.
Bu amaçla konulan ödenek münhasıran, bu Kanun ile Bakanlığa verilen
görevlerin yerine getirilmesi için kullanılır. Evrensel hizmet gelirlerinin
tahsili ve giderlerin yapılmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlık ile Maliye
Bakanlığının müştereken hazırlayacağı yönetmelikle belirlenir. Evrensel
hizmetin net maliyeti MADDE
7. — Evrensel hizmetin net
maliyeti; yükümlü işletmecinin, hizmetleri evrensel hizmet kapsamında karşılamadığı
zaman ile evrensel hizmet yükümlüsü olarak karşıladığı zamanki net
maliyetleri arasındaki fark esas alınarak hesaplanır. Ancak, evrensel
hizmetin net maliyetinin hesaplanmasında, işletmecilerin evrensel hizmet
yükümlüsü olması dolayısıyla elde edeceği faydalar da göz önüne alınarak
değerlendirme yapılır. Evrensel hizmet yükümlülüğünün getirdiği ilave maliyet
yükünü ortaya çıkaracak bu hesaplama net maliyetler üzerinden yapılır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Geçici ve Son Hükümler MADDE
8. — 9.4.1987 tarihli ve 3348
sayılı Ulaştırma Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesine aşağıdaki (l) bendi eklenmiştir. l) Evrensel hizmet politikalarını
ilgili kanunların hükümleri dahilinde ülkenin sosyal, kültürel, ekonomik ve
teknolojik şartlarına göre belirlemek, Hükümetin genel politikasını
uygulamaya yönelik tedbirleri almak, evrensel hizmetin yürütülmesini
sağlayacak esasları tespit etmek, uygulanmasını takip etmek ve net
maliyetiyle ilgili hesapları onaylamak. MADDE
9. — 3348 sayılı Kanunun 13
üncü maddesinin (g) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bentler eklenmiş,
mevcut (h) bendi (o) bendi olarak teselsül ettirilmiştir. h) Evrensel hizmetin sağlanması
ile ilgili mevzuat hükümleri dahilinde evrensel hizmetin yürütülmesini
sağlayacak esasları tespit etmek, uygulanmasını takip etmek ve işletmecilerin
net maliyetlerinin karşılanmasını sağlamak, i) Evrensel hizmet kapsamındaki
hizmetleri karşılama talebinde bulunan işletmeciler arasından, bölgesel ve
ulusal çapta evrensel hizmet yükümlüsünü hizmet satın alma yoluyla
belirlemek, j) Evrensel hizmet yükümlülerine
ödeme yapmak, k) Evrensel hizmetin net
maliyetinin hesaplanmasına, belirlenen usul ve esaslar dahilinde gerçekleşip
gerçekleşmediğine dair yükümlü işletmeciyi izlemek, denetlemek veya
masrafları evrensel hizmet gelirlerinden karşılanmak üzere bağımsız
denetçiler tarafından denetlenmesini sağlamak, l) Düşük gelirliler ve özürlüler
gibi sosyal açıdan korunması gereken kesimlerin evrensel hizmetten eşitlik,
taraf gözetmeme ilkeleri temelinde ve karşılayabilecekleri fiyat seviyesinde
yararlanabilmelerine ilişkin usul ve esasları belirlemek, m) Belirlenecek esaslar dahilinde
merkeze uzak ve kırsal bölgelerden oluşan yüksek maliyet alanlarına
hizmetlerin götürülebilmesi için, gerektiğinde geçici evrensel hizmet
yükümlüsünü belirlemek, n) Evrensel hizmet yükümlüsü
işletmecilerin net maliyetlerinin hesaplanma yöntemi ile uygulamaya ilişkin
usul ve esasları belirlemek, MADDE
10. — 5.4.1983 tarihli ve 2813
sayılı Telsiz Kanununun 7 nci maddesinin (m)
bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (n) bendi eklenmiş, mevcut (n) bendi
(o) bendi olarak teselsül ettirilmiştir. n) İlgili kanun hükümleri
dahilinde, evrensel hizmet kalitesini ve standartlarını denetlemek ve buna
ilişkin usul ve esasları yönetmelikle belirlemek, bu hususta gerekli
tedbirleri almak, MADDE
11. — 4.2.1924 tarihli ve 406
sayılı Telgraf ve Telefon Kanununun 1 inci maddesinin sekizinci fıkrasının
"Türk Telekom, görev sözleşmelerinde
belirlenen asgari hizmetleri sunmakla yükümlüdür" şeklindeki son cümlesi
ile aynı maddede yer alan "Asgari hizmet" tanımı madde metninden
çıkarılmış; 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde yer alan
"Asgari" ibaresi "evrensel" olarak değiştirilmiş ve 29
uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi "Türk Telekom
veya başka bir işletmecinin, vermekle yükümlü olduğu evrensel hizmet dahil,
bazı hizmetlerin maliyetini başka hizmetlerin ücretlerinden karşılamak
zorunda olduğu haller," şeklinde değiştirilmiş ve bu Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir. Geçici Madde 11. – Türk
Telekomünikasyon Anonim Şirketine ait hazır değerlerden (menkul kıymetler
dahil), Şirkette, NATO ve TAFICS proje avansları hariç olmak üzere, nakit
değer olarak bırakılacak 350 milyon YTL ile 2005 yılına ilişkin olağan Genel
Kurul toplantısında kâr dağıtım kararının alınmasını müteakip dağıtılabilir
kârdan mahsup edilmek üzere temettü avansı olarak 16.1.2006 tarihine kadar
Hazine Müsteşarlığı İç Ödemeler Saymanlığına yatırılacak olan 600 milyon YTL
dışında ve azami 2.5 milyar YTL’ye kadar olan
meblağ 16.1.2006 tarihinde Hazine Müsteşarlığı İç Ödemeler Saymanlığı
hesabına aktarılır ve bütçenin (B) işaretli cetveline gelir kaydedilir.
Bütçeye gelir kaydedilecek olan bu tutardan, 2006 yılında TCDD Genel Müdürlüğünün
yeni demiryolu yapımı, muhtelif demiryolu hatlarının bakımı, onarımı veya
iyileştirilmesi ve çeken-çekilen demiryolu araçlarının temini ile köy içme
suyu ve köy yollarıyla ilgili yatırım projeleri ve faaliyetlerinde
kullanılmak üzere, Yatırım Programı ile KİT Yatırım ve Finansman Programında
öngörülecek kısım Yüksek Planlama Kurulu kararıyla belirlenir. Ancak, Türk Telekomünikasyon
A.Ş.’nin 16.1.2006 tarihinden önce % 51’den fazla
hissesinin özelleştirme suretiyle devri işlemlerinin gerçekleşmesi halinde,
birinci fıkrada belirtilen aktarma ve gelir kaydına ilişkin hükümler
uygulanmaksızın hisse devir tarihi itibariyle Şirkette, NATO ve TAFICS proje
avansları, nakit değer olarak bırakılacak 350 milyon YTL ve devir tarihinde
şirket tarafından temettü avansı olarak 16.1.2006 tarihine kadar Hazineye
aktarılması öngörülen 600 milyon YTL’nin
aktarılmamış olması halinde bu tutar dışındaki hazır değerler hisse devir
tarihi öncesi Şirketin açacağı ayrı bir hesaba hisse devir tarihinde
aktarılır. Bu hesapta izlenen tutar ve her türlü neması (bu nemaya ilişkin
olarak ödenecek vergiler düşüldükten sonra) 16.1.2006 tarihinde Hazine
Müsteşarlığı İç Ödemeler Saymanlığına aktarılır ve bütçenin (B) işaretli
cetveline gelir kaydedilir. Bütçeye gelir kaydedilecek olan bu tutardan,
birinci fıkrada belirtilen yatırım projeleri ve faaliyetlerinde kullanılmak
üzere, Yatırım Programı ile KİT Yatırım ve Finansman Programında öngörülecek
kısım Yüksek Planlama Kurulu kararıyla belirlenir. Türk Telekomünikasyon A.Ş.’nin % 51’den fazla hissesinin özelleştirme suretiyle
devri işlemlerinin 16.1.2006 tarihinden sonra gerçekleşmesi halinde ise,
hisse devir tarihi itibariyle, Şirkette 350 milyon YTL nakit değer ve NATO ve
TAFICS proje avansları dışındaki hazır değerler, hisse devir tarihinde Hazine
Müsteşarlığı İç Ödemeler Saymanlığına aktarılır ve bütçenin (B) işaretli
cetveline gelir kaydedilir. Aktarılacak bu tutar, hiçbir surette yukarıda
belirtilen yatırım projeleri ve faaliyetlerinde kullanılmaz. Ayrıca, bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren bir ay içerisinde 21.4.2005 tarihli ve 5335 sayılı
Kanunun 1 inci maddesi çerçevesinde devredilen Kablo TV hizmetlerinden doğan
sermaye ihtiyacına binaen, Türk Telekomünikasyon A.Ş.’den Türksat
A.Ş.’ye Hazinenin sermaye payı olarak 100 milyon YTL aktarılır. Bu madde gereğince aktarılacak
tutarlar (temettü avansı hariç), öncelikle Türk Telekomünikasyon A.Ş.’nin geçmiş yıllar kârları üzerinden ayrılan yasal yedek
akçelerinden ve daha sonra ise enflasyon düzeltme kârlarından mahsup edilir.
Yapılacak aktarma işlemleri Kurumlar Vergisi Kanunu ve Gelir Vergisi Kanunu
uygulamaları yönünden kâr dağıtımı veya işletmeden çekiş olarak
değerlendirilmez. Bu madde çerçevesinde yapılacak aktarmalar, gerek aktarma
işleminin yapıldığı gerekse izleyen vergilendirme dönemlerinde herhangi bir
şekilde Kurumlar Vergisi matrahının ve dağıtılabilir ticarî kârın tesbitinde indirim konusu yapılmaz. Türk Telekomünikasyon
A. Ş.’nin bilançosunun aktifinde malî duran
varlıklar içerisinde yer alan iştiraklerin değerinde oluşabilecek iştirak
değer düşüklüğü karşılıkları, malî ve ticarî kârın hesabında gider
addolunmaz. Bu tutarlar, herhangi bir faaliyet yılıyla sınırlı olmaksızın,
öncelikle enflasyon düzeltme kârlarından, bunun yeterli olmaması halinde ise
sermaye yedeklerinden, bu yedekler oluştukça mahsup edilmek suretiyle ya da Türk Ticaret Kanunu hükümleri uygulanmaksızın
Şirketin sermayesinin azaltılması yoluyla değerlendirilir. Bu madde gereğince
yapılacak aktarma işlemlerinin gerçekleşmesinden sonra, bu işlemlerle ilgili
olarak Şirkete herhangi bir malî yükümlülük getirilemez. Bu madde kapsamında aktarılan
nakit tutarlar ve bunlarla ilgili işlemler nedeniyle düzenlenecek kâğıtlar
her türlü vergi, resim ve harçtan muaf ve müstesnadır. Bu maddenin uygulanmasıyla ilgili
usûl ve esaslar Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Devlet Bakanlığı ile
Maliye Bakanlığınca müştereken belirlenir. MADDE
12. — Ekli (1) sayılı listede
belirtilen kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı cetvelin Ulaştırma Bakanlığına
ilişkin bölümüne eklenmiştir. GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanunda belirlenen evrensel hizmeti
sağlamakla yükümlü işletmecilerin mevcut imtiyaz ve görev sözleşmeleri ile
ruhsat ve genel izinlerinde yer alan 3 üncü maddede belirtilen ilkelere
aykırı düzenlemeler en geç bir yıl içerisinde bu Kanuna uygun hale getirilir.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usûl ve esaslar Kurum tarafından
belirlenir. GEÇİCİ MADDE 2. – Bu Kanun uyarınca Ulaştırma Bakanlığına verilen
görevlerin yerine getirilmesi amacıyla 2005 yılında ihtiyaç duyulan kadro
değişiklikleri, 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 9 uncu maddesinin son fıkrası hükmü uygulanmaksızın anılan Kanun
Hükmünde Kararname hükümlerine göre yapılır. Yürürlük MADDE
13. — Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
14. — Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür. 24 Haziran 2005 (1) SAYILI LİSTE İHDAS EDİLEN KADROLARIN KURUMU : ULAŞTIRMA BAKANLIĞI TEŞKİLÂTI : MERKEZ Serbest Tutulu Kadro Kadro Sınıfı Unvanı Derecesi Adedi Adedi Toplam GİH Daire Başkanı 1 1 1 GİH Şube Müdürü 1 3 3 TH İstatistikçi 1 2 2 GİH Uzman 1 2 2 GİH Uzman 2 3 3 GİH Uzman 3 4 4 TH Uzman 1 2 2 TH Uzman 2 3 3 TH Uzman 3 4 4 GİH Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 3 2 2 GİH Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 4 2 2 GİH Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 5 2 2 GİH Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 6 2 2 TH Tekniker 3 1 1 TH Tekniker 4 1 1 TH Tekniker 5 1 1 TH Teknisyen 4 1 1 TH Teknisyen 5 1 1 TH Teknisyen 6 1 1
TOPLAM 38 38 |