Kanun Tarım Sigortaları Kanunu Kanun No. 5363 Kabul
Tarihi : 14.6.2005 BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç,
Kapsam ve Tanımlar Amaç MADDE 1. —
Bu Kanunun amacı; üreticilerin bu Kanunda belirtilen riskler nedeniyle
uğrayacağı zararların tazmin edilmesini temin etmek üzere, tarım sigortaları
uygulamasına ilişkin usûl ve esasların belirlenmesidir. Kapsam MADDE 2. —
Bu Kanun; Havuzun kuruluşu, Havuz tarafından teminat altına alınacak riskler,
Havuzun gelir ve giderleri, prim ve hasar fazlası desteği, sigorta
sözleşmeleri, reasürans sağlanması ve
sigorta şirketlerinin görev, yetki ve sorumlulukları ile katkı ve katılımlarının esas ve usûllerini
kapsar. Tanımlar MADDE 3. —
Bu Kanunda geçen; a) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri
Bakanlığını, b) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını, c) Sigorta şirketleri: 7397 sayılı Sigorta Murakabe
Kanunu çerçevesinde kurulmuş olan ve tarım sigortaları alanında ruhsatı bulunan
sigorta şirketlerini, d) Üretici: Bitkisel ve hayvansal üretim ile uğraşan
gerçek ve tüzel kişileri, e) Tarım sigortaları: 6762 sayılı Türk Ticaret
Kanununun 1316 ilâ 1319 uncu maddelerinde belirtilen sigortalar ile bu Kanun
kapsamına alınan sigortaları, f) Havuz: Tarım Sigortaları Havuzunu, g) Şirket: Havuzun işletilmesini üstlenen şirketi, h) Kurul: Tarım Sigortaları Havuzu Yönetim
Kurulunu, ı) Çiftlik hayvanları: Büyükbaş hayvanlar, küçükbaş
hayvanlar, kümes hayvanları ve kültür
balıkçılığı ürünlerini, İfade eder. İKİNCİ
BÖLÜM Kuruluş,
Görev, Yetki ve Sorumluluklar Havuz MADDE 4. — Bu
Kanun kapsamındaki risklerin teminat altına alınması, standart sigorta
poliçelerinin belirlenmesi, hasar organizasyonları, aktüerya
çalışmaları, tazminat ödemelerinin yapılması, reasürans teminatının
sağlanması, tarım sigortalarının geliştirilmesi, yaygınlaştırılması ve
izlenmesi ile diğer teknik hizmetlerin
yürütülmesi amacıyla Havuz kurulmuştur. Havuz; kapsama alınan riskler için sigorta, reasürans
ve retrosesyon yapmaya yetkilidir. Sigorta
şirketleri, bu Kanun kapsamında tarım sigortaları alanında elde ettikleri
primin tamamını Havuza devretmekle yükümlüdür. Sigorta şirketlerine Havuza
devrettikleri primler için Havuz tarafından tahsil edilen kısmı üzerinden
komisyon ödenir. Sigorta şirketleri tarafından Havuza zamanında devredilmeyen
primler 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümlerine göre tahsil edilir. Havuz, Bakanlık ve Müsteşarlıkça müştereken
çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek esaslar çerçevesinde 9 uncu maddede
belirtilen Şirket tarafından yönetilir. Havuzun merkezi
İstanbul'dur. Havuz, bu Kanun kapsamındaki faaliyetleri bakımından 5018
sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tâbi
değildir. Kurul MADDE 5. —
Kurul; Bakanlık ve Müsteşarlıktan ikişer, Türkiye Sigorta ve Reasürans
Şirketleri Birliği, Türkiye Ziraat Odaları Birliği ve Şirketten birer üye
olmak üzere toplam yedi üyeden oluşur. Kurul üyeliğine Bakanlık ve Müsteşarlıkça kamu
görevlileri arasından seçilecek kişilerin en az on yıl kamu hizmetinde
bulunmuş olmaları, Bakanlık temsilcisinin tarım alanında, Müsteşarlık
temsilcisinin sigortacılık alanında bilgi ve deneyime sahip olması gerekir.
Diğer üyelerin ise ilgili bulundukları alanda en az on yıllık mesleki
deneyime sahip olmaları ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci
maddesinin (A) bendinin (1), (4), (5), (6) ve (7) numaralı alt bentlerinde
belirtilen şartları taşımaları zorunludur. Bakanlık temsilcilerinden biri
Kurulun tabii başkanıdır. Kurul en az beş üyenin katılımı ile toplanır,
kararlarını çoğunlukla alır. Oylamalarda eşitlik halinde, Başkanın oyu iki oy
sayılır. Kurul üyeleri, üç yıl süre ile görev yapar. Görev süresi sona erenler
yeniden göreve atanabilir. Kurula atanan üyeler temsil ettikleri kurumlardan
ayrıldıkları veya kurumlarınca geri çekildikleri takdirde üyelikleri sona
erer. Bu üyelerin yerine seçilen yeni üyeler kalan süreyi tamamlar. Kurul üyelerinden, uhdesinde kamu görevi bulunanlara
bir ay içerisinde dörtten fazla olmamak üzere her toplantı günü için (2000),
uhdesinde kamu görevi bulunmayanlar için ise (3000) gösterge rakamının Devlet
memurlarına uygulanan aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarda
toplantı ücreti ödenir. Kurulca alınan kararların uygulaması ve Kurula ilişkin
sekretarya hizmetleri, Şirket tarafından yürütülür. Kurulun görev ve sorumlulukları MADDE 6. —
Kurulun görevleri şunlardır: a) Havuzun işleyişine ilişkin uygulama esaslarını
belirlemek. b) Bu Kanun kapsamında tarım sigortaları için
verilecek, Devlet prim desteği toplam tutarını aşmamak kaydıyla ürün, risk ve
bölge bazında prim desteği oranını belirlemek üzere çalışmalar yapmak ve
Bakanlığa sunmak. c) Uygulamada karşılaşılan sorunları tespit etmek,
bunların çözümüne yönelik çalışmalar yapmak, yaptırmak. d) Hizmet alınmasına karar vermek. e) Hasar tespit işlemlerine ilişkin esas ve usûlleri belirlemek. f) Bu Kanun kapsamında tarım sigortaları alanında
faaliyet göstermek isteyen sigorta şirketleri ile sözleşme yapmak. g) Havuz işleticisi şirketle çalışma usûl ve
esaslarını belirleyen sözleşme yapmak. Havuzun kaynakları MADDE 7. —
Havuzun gelirleri şunlardır: a) Sigorta şirketlerinin devrettiği primler. b) Devlet tarafından sağlanan prim desteği. c) Toplanan kaynakların yatırım gelirleri. d) Alınan krediler. e) Genel bütçeden alınacak katkılar. f) Diğer gelirler. Havuzun gelirleri her türlü vergi, resim ve harçtan
muaftır. Havuzun kaynaklarının kullanım
yerleri MADDE 8. —
Havuzun giderleri şunlardır: a) Tarım sigortalarına ilişkin tazminat ödemeleri. b) Havuzun yönetimi ve işleyişi için gerekli olan
masraflar. c) Reasürans, sermaye ve benzeri piyasalardan
sağlanacak korumaya ilişkin ödemeler. d) Sigorta şirketlerine ödenecek komisyonlar. e) Bilgilendirme ve tanıtım kampanyalarına ilişkin
ödemeler. f) Hasar tespit işlemlerine ilişkin ödemeler. g) Alınan kredilerin anapara ve faiz geri ödemeleri. h) Bu Kanunun amacı doğrultusunda yapılacak diğer
ödemeler. ı) Havuz işleticisi şirkete ödenecek işletme bedeli. Şirket MADDE 9. —
Havuzun işletilmesine ilişkin iş ve işlemler, Havuza katılan sigorta
şirketlerinin eşit oranda pay sahibi olacağı anonim şirket statüsünde
kurulacak Şirket tarafından yürütülür. Şirketin, Kurulun belirleyeceği usûl ve esaslar
çerçevesinde görevleri şunlardır: a) Tazminat ödemelerine esas teşkil edecek hasar tespit işlemlerine
ilişkin her türlü çalışma ve organizasyonları yapmak suretiyle, tazminat
ödemelerinin en kısa sürede yapılmasını sağlamak. Bitkisel ürün sigortalarının hasar tespitleri ziraat
mühendisi, ziraat teknikeri ve ziraat teknisyenleri; çiftlik hayvanları sigortalarının risk inceleme işlemleri
veteriner hekimler ve zooteknist ziraat
mühendisleri, hasar tespitleri ise veteriner hekimler tarafından yapılır. Hasar tespit işlemlerinde
öncelikle ziraat mühendisleri ve veteriner hekimlerden yararlanılır. b) Risk paylaşımı ve transferi ile reasürans plânının
uygulanmasına ilişkin işleri yürütmek, risk paylaşımı ve reasürans programını
Kurulun onayına sunmak. c) Kurulca alınan kararların uygulanması ve Kurulun
görevlerine ilişkin sekretarya hizmetlerini
yürütmek. d) Primlerin tahsili, tazminat ödemelerinin yapılması
ve benzeri işleri yürütmek. e) Üreticileri tarım sigortaları hakkında
bilgilendirmek, halkla ilişkiler ve tanıtım kampanyalarını yürütmek. f) Genel hükümler çerçevesinde tarım sigortalarına
ilişkin istatistik üretmek, bu konuda Kurula rapor hazırlamak. g) Havuz kaynaklarını, belirlenen ilke ve kurallar
çerçevesinde yatırıma yönlendirmek. h) Havuz işlerinin
sağlıklı yürütülmesi bakımından, gerekli gördüğü hususlarda Havuz
Yönetim Kuruluna öneride bulunmak. ı) Havuzun işletilmesiyle ilgili diğer her türlü iş ve
işlemleri yapmak. Şirket, Havuz kaynakları ile kendi ihtiyacı dışında
gayrimenkul alamaz; kaynaklarını öncelikle Hazine bonosu ve kamuya ait borçlanma
senetleri yoluyla yatırımlarda kullanır. Şirket, Havuz işlerinin Havuz yararına ve en iyi
şekilde yürütülmesinden Bakanlık, Müsteşarlık ve Kurula karşı sorumludur.
Şirket, Havuza ait gelir ve giderler ile tüm hesap ve işlemleri özel ve ayrı
kayıtlarda takip eder. Şirket, bu Kanun kapsamındaki görevleri gereği
edindiği bilgileri herhangi bir gerekçeyle üçüncü şahıslara açıklayamaz.
Havuza ait yazışma ve belgelerin uygun bir şekilde muhafaza edilmesi
zorunludur. Şirket; faaliyetine son verilmesi, tasfiye edilmesi veya iflas
etmesi gibi hallerde, Kurul tarafından yeni bir şirketle sözleşme yapılıncaya
kadar görevlerini yerine getirmeye devam eder. Bu durumda bu Kanun
kapsamındaki bütün bilgi ve belgelerin Kurula iade edilmesi zorunludur. Şirket, bu Kanunda belirtilen görevler dışında başka
bir işle uğraşamaz. Bakanlığın görev ve yetkileri MADDE 10. —
Bakanlığın bu Kanun kapsamında görev ve yetkileri şunlardır: a) Tarım sigortalarının geliştirilmesi ve
yaygınlaştırılması için gerekli tedbirleri almak. b) Ürünler, riskler ve bölgeler itibariyle sağlanacak
prim desteğine ilişkin teklifleri Bakanlar Kurulunun onayına sunmak. c) Tazminat ödemelerinin doğru ve düzenli bir şekilde
yapılmasını izlemek. d) Bu Kanunla verilen diğer görevleri yürütmek. Denetim MADDE 11. —
Havuzun ve Şirketin sigortacılık uygulamaları yönüyle denetimi Müsteşarlık,
diğer tüm işlemlerinin denetimi Bakanlık tarafından yapılır. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Riskler,
Sigorta Sözleşmeleri, Havuza Katılım, Reasürans, Yardım ve Destekler Havuz tarafından teminat altına
alınacak riskler MADDE 12. —
Kapsama alınacak bitkiler, bitkisel ürünler ve seralar, tarımsal yapılar,
tarım alet ve makineleri ile çiftlik hayvanları için kuraklık, dolu, don,
sel, taban suyu baskını, fırtına, hortum, deprem, heyelan, yangın, kaza ve
zararlılar ile hayvan hastalıklarının neden olacağı zararlar ve/veya tarım
sektörü bakımından önemli görülecek diğer risklere ilişkin teminatlar Kurulun
teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir. Prim desteği MADDE 13. —
Ürünler, riskler, bölgeler ve işletme ölçekleri itibariyle Devlet tarafından
sağlanacak prim desteği miktarları, her yıl Bakanlığın teklifi üzerine
Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir. Prim desteğine ilişkin ödenek, her yıl bütçe kanunu
ile Bakanlık bütçesinde yer alır.
Bakanlık, sigorta şirketleri tarafından Havuza aktarılacak prim miktarlarını
çiftçi kayıtları ile karşılaştırarak prim desteğini hesaplar ve gecikmeksizin
Havuza aktarır. Sigorta sözleşmeleri ve Havuza
katılım MADDE 14. —
Sigorta şirketleri, tarım üreticileri ile tarım sigortaları sözleşmelerini
kendi adlarına akdeder, prim ile riskin tamamını Havuza devrederler. Sigorta
sözleşmeleri, Havuz tarafından belirlenen standart poliçeler üzerinden
yapılır. Havuz, devraldığı riskleri retrosesyon
yapmaya yetkilidir. Sigorta şirketleri bir sonraki yıla ilişkin retrosesyon taleplerini içinde bulunulan yılın en geç 1
Kasım tarihine kadar Şirkete bildirir. Havuz tarafından hesaplanacak tahmini
hasar durumuna göre yeterli retrosesyon teminatı
sağlanamadığı takdirde, kalan kısma Devlet tarafından iştirak edilir. Sigorta
şirketlerinin payları toplamının yüzde yüzün üzerinde gerçekleşmesi halinde,
her bir sigorta şirketinin payı, toplam oran yüzde yüze inene kadar garameten azaltılır. Reasürans MADDE 15. —
Şirket, Havuz tarafından üstlenmiş olunan risklerin transferi amacıyla ulusal
ve uluslararası sigorta, reasürans, sermaye ve benzeri piyasalardan
sigortacılık tekniğinin gerektirdiği şekilde ve yeterli düzeyde koruma temin
etmek amacıyla yerli ve yabancı şirket veya kuruluşlarla Havuz adına
reasürans anlaşmaları yapabilir. Hasar fazlası desteği MADDE 16. —
Havuz tarafından üstlenilen risklerin transferi amacıyla ulusal ve
uluslararası piyasadan sağlanan korumanın yeterli bulunmaması halinde
Bakanlar Kurulunca belirlenecek kısım Devlet tarafından taahhüt edilir. Yardım ve borç ertelemesi MADDE 17. —
Bu Kanun kapsamında, uygulama yılında yer alan riskler için tarım sigortası
yaptırmayan üreticiler, 20.6.1977 tarihli ve
2090 sayılı Kanundan yararlanamaz. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Geçici
ve Son Hükümler Yönetmelik MADDE 18. —
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içinde; Havuzun çalışma
usûl ve esasları Müsteşarlığın görüşü alınarak Bakanlık tarafından
çıkarılacak yönetmelikle, sigorta sözleşmelerinin tabi olacağı esaslar ise
Müsteşarlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir. GEÇİCİ MADDE 1. —
Kurulda görev alacak üyeler, ilgili kurumlar tarafından Bakanlığa bildirilir
ve Bakanlıkça Kurul üyelerinin görevlendirilmesi bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren en geç üç ay içinde yapılır. Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren en geç üç ay
içinde Şirket kurulur. Yürürlük MADDE 19. —
Bu Kanunun 4 üncü maddesi yayımı tarihinden üç ay sonra, diğer maddeleri
yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 20. —
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. 20
Haziran 2005 |