Yönetmelik Adalet ve İçişleri Bakanlıklarından: Adlî ve Önleme Aramaları Yönetmeliği BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar Amaç Madde 1
- Bu Yönetmeliğin amacı, kanunlarla
düzenlenen adlî ve önleme aramasına karar verme yetkisi ile aramaların
uygulanmasında uyulacak esas ve usulleri göstermektir. Kapsam Madde 2
- Bu Yönetmelik, kolluk tarafından,
kişilerin üstlerinin, eşyasının, araçlarının, özel kâğıtlarının, konut,
işyeri ve eklentilerinin aranmasında uyulacak esas ve usulleri kapsar. Dayanak Madde 3
- Bu Yönetmelik, 4/12/2004 tarihli
ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu, 4/7/1934 tarihli ve 2559 sayılı Polis
Vazife ve Salâhiyet Kanunu, 10/3/1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma
Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanunu, 9/7/1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Güvenlik
Komutanlığı Kanunu, 10/7/2003 tarihli ve 4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele
Kanunu, 10/6/1949 tarihli ve 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu, 28/4/2004 tarihli
ve 5149 sayılı Spor Müsabakalarında Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair
Kanun, 10/6/2004 tarihli ve 5188 sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair
Kanun, 4/11/2004 tarihli ve 5253 sayılı Dernekler Kanunu, 25/10/1983 tarihli
ve 2935 sayılı Olağanüstü Hâl Kanunu, 13/5/1971 tarihli ve 1402 sayılı
Sıkıyönetim Kanunu ile 2/7/1993 tarihli ve 485 sayılı Gümrük Müsteşarlığının
Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve diğer ilgili
mevzuat hükümlerine göre hazırlanmıştır. Tanımlar Madde 4 - Bu Yönetmelikte geçen
deyimlerden; Araç: Her türlü nakil
vasıta ve taşıtlarını, Cumhuriyet savcısı: Yetkili
Cumhuriyet savcısını, El koyma:
Suçun veya tehlikelerin önlenmesi amacıyla veya suçun delili olabileceği veya
müsadereye tâbi olduğu için, bir eşya üzerinde, rızası olmamasına rağmen,
zilyedin tasarruf yetkisinin kaldırılması işlemini, Gece
vakti: Güneşin batmasından bir saat sonra başlayan ve doğmasından bir saat
evvele kadar devam eden süreyi, Gecikmesinde sakınca
bulunan hâl: a) Adlî aramalar
bakımından; derhâl işlem yapılmadığı takdirde suçun iz, eser, emare ve
delillerinin kaybolması veya şüphelinin kaçması veya kimliğinin tespit
edilememesi ihtimâlinin ortaya çıkması ve gerektiğinde hâkimden karar almak
için vakit bulunmaması hâlini, b) Önleme aramaları
bakımından; derhâl işlem yapılmadığı takdirde, millî güvenlik ve kamu
düzeninin, genel sağlık ve genel ahlâkın veya başkalarının hak ve
hürriyetlerinin korunmasının tehlikeye girmesi veya zarar görmesi, suç
işlenmesinin önlenememesi, taşınması veya bulundurulması yasak olan her türlü
silâh, patlayıcı madde veya eşyanın tespit edilememesi ihtimâlinin ortaya
çıkması ve gerektiğinde hâkimden karar almak için vakit bulunmaması hâlini, Hâkim: Yetkili sulh
ceza hâkimini veya hâkimi, Kolluk: Jandarma,
polis, sahil güvenlik ve gümrük muhafaza görevlilerini, Kolluk âmiri: Konuyla
ilgili yetkili ve görevli olan kolluk biriminin âmirini, Koruma
altına alma: Suçun veya tehlikelerin önlenmesi ya
da delil olabilecek veya müsadereye tâbi olan yahut güvenliğin sağlanması
amacıyla, eşyayı zilyedinin kendiliğinden vermesini veya el konulana kadar
geçici olarak alıkoymayı, Mülkî âmir: İllerde
vali veya bu konuda yetkilendirdiği yardımcısını, ilçelerde kaymakamı, Özel güvenlik
görevlisi: 5188 sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanuna göre
valiliklerce çalışma izni verilen, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun uygulanmasında kamu görevlisi sayılan ve görev alanlarında yetkili
olan kişileri, Suçüstü: a)
İşlenmekte
olan suçu, b)
Henüz
işlenmiş olan fiil ile fiilin işlenmesinden hemen sonra kolluk, suçtan zarar
gören veya başkaları tarafından takip edilerek yakalanan kişinin işlediği
suçu, c)
Fiilin
pek az önce işlendiğini gösteren eşya veya delille yakalanan kimsenin
işlediği suçu, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Adlî Arama Adlî arama ve kapsamı Madde 5
- Adlî arama, bir suç işlemek veya
buna iştirak veyahut yataklık etmek makul şüphesi altında bulunan kimsenin,
saklananın, şüphelinin, sanığın veya hükümlünün yakalanması ve suçun iz,
eser, emare veya delillerinin elde edilmesi için bir kimsenin özel hayatının
ve aile hayatının gizliliğinin sınırlandırılarak konutunda, işyerinde,
kendisine ait diğer yerlerde, üzerinde, özel kâğıtlarında, eşyasında,
aracında 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu ile diğer kanunlara göre yapılan
araştırma işlemidir. Makul şüphe Madde 6 - Makul şüphe, hayatın
akışına göre somut olaylar karşısında genellikle duyulan şüphedir. Makul şüphe, aramanın
yapılacağı zaman, yer ve ilgili kişinin veya onunla birlikte olanların
davranış tutum ve biçimleri, kolluk memurunun taşındığından şüphe ettiği
eşyanın niteliği gibi sebepler göz önünde tutularak belirlenir. Makul şüphede, ihbar
veya şikâyeti destekleyen emarelerin var olması gerekir. Belirtilen konularda
şüphenin somut olgulara dayanması şarttır. Arama sonunda belirli
bir şeyin bulunacağını veya belirli bir kişinin yakalanacağını öngörmeyi
gerektiren somut olgular mevcut bulunmalıdır. Adlî aramalarda karar
ve emir verme yetkisi Madde 7 - Adlî aramaya karar
vermek yetkisi hâkimindir. Kolluk, arama kararı alınmasını talep ettiği
durumlarda, makul şüphe sebeplerini belirten ayrıntılı ve gerekçeli bir rapor
hazırlar ve Cumhuriyet savcısına başvurur. Hâkim
kararı veya gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde Cumhuriyet savcısının,
Cumhuriyet savcısına ulaşılamadığı hâllerde ise kolluk âmirinin yazılı
emriyle arama yapılabilir. Cumhuriyet savcısına ulaşılamayan hâllerde
kolluk âmirinin yazılı emriyle gerçekleştirilen arama ve elkoyma
işlemi üzerine; ilgili kolluk görevlilerince neden Cumhuriyet savcısına
ulaşılamadığı, Cumhuriyet savcısının hangi vasıtalarla arandığını belirten
ayrıntılı tutanak düzenlenerek ilgili soruşturma evrakına eklenir. Kolluk âmirlerince
konutta, iş yerinde ve kamuya açık olmayan kapalı alanlarda arama kararı
verilemez. Sayılan bu yerlerde arama ancak hâkim kararı veya gecikmesinde
sakınca bulunan hâllerde Cumhuriyet savcısının yazılı emriyle yapılabilir.
Ancak 4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununda öngörülen suçlar
bakımından, özel konut ve eklentilerinde hâkim kararı olmadıkça arama
yapılamaz. Kolluk âmirinin
yazılı emriyle yapılan arama ve sonuçları Cumhuriyet başsavcılığına derhâl bildirilir. Cumhuriyet savcısına
ulaşılamayan hâllerde ise kolluk âmirinin yazılı emriyle konut, iş yeri ve
kamuya açık olmayan kapalı alanlar dışında arama yapılabilir. Arama talep, karar veya
emrinde; a)
Aramanın
nedenini oluşturan fiil, b)
Aranılacak
kişi, aramanın yapılacağı konut veya diğer yerin adresi ya
da eşya, c)
Karar
veya emrin geçerli olacağı zaman süresi, d)
Aranılacak
eşyanın elde edilmesi hâlinde el konulup konulmayacağı, açıkça gösterilir. Cumhuriyet
başsavcılıklarınca, arama ile ilgili kararları vermek üzere, yirmidört saat süreyle nöbetçi Cumhuriyet savcısı
görevlendirilir. Karar alınmadan
yapılacak arama Madde 8 - Aşağıdaki hâllerde
ayrıca bir arama emri ya da kararı aranmaz: a)
Hakkında
tutuklama kararı veya yakalama emri veya zorla getirme kararı bulunan kişi
ile hakkında gıyabî tutuklama kararı verilen kaçak yakalandığında üstünde,
yakalanması amacıyla konutunda, işyerinde, yerleşim yerinde, bunların
eklentilerinde ve aracında yapılacak aramada, b)
Hâkim
kararı veya Cumhuriyet savcısının yazılı emri ile veya kolluk tarafından
doğrudan yakalanan kişinin, kendisine, başkalarına veya yakalama işlemini
yapan kolluk görevlilerine zarar vermesini önlemek amacıyla yapılacak kaba
üst aramasında, c)
Gözaltına
alınan kişinin, nezarethaneye konmadan önce yapılan üst aramasında, d)
Herhangi
bir sebeple hukuka uygun şekilde yakalandıktan sonra kolluk güçlerinin
elinden kaçmakta olan kişilerin veya işlenmekte olan veya henüz işlenmiş olan
veya pek az önce işlendiğini gösteren belirtilerin olduğu suçun failinin
yakalanması amacıyla takibi sırasında girdikleri araç, bina ve eklentilerinde
yakalanması amacıyla yapılacak aramalarda, e)
1)
4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun 17 nci
maddesinin ikinci fıkrası kapsamında, kaçak eşya, her türlü silâh, mühimmat,
patlayıcı ve uyuşturucu maddelerin bulunduğu şüphe edilen her türlü kap,
ambalaj veya taşımaya yarayan diğer araçlarda hemen yapılan aramalarda, 2)
4926
sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun 17 nci
maddesinin altıncı fıkrası kapsamında gümrük salonları ve gümrük kapılarında
kaçak eşya sakladığından kuşkulanılan kişilerin gümrük kontrolü amacıyla
gümrük görevlilerince aranmasında; 3)
4926
sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun 18 inci maddesinin ikinci fıkrası
kapsamında, 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanunu gereğince
belirlenen kapı ve yollardan başka yerlerden gümrük bölgesine girmek, çıkmak
veya geçmek ve bu yerlerde rastlanacak kişi ve her
nevi taşıma araçlarının yetkili memurlar tarafından durdurulmasında ve bu
kişilerin eşya, yük ve üzerleri ile varsa taşıma araçlarının aranmasında, f)
5237
sayılı Türk Ceza Kanununun 24 üncü maddesindeki kanunun hükmü ve âmirin
emrini yerine getirme, 25 inci maddesindeki meşru savunma ve zorunluluk hâli
ve 26 ncı maddesindeki hakkın kullanılması ve
ilgilinin rızası ile diğer kanunların öngördüğü hukuka uygunluk sebepleri ve
suçüstü hâlinde yapılan aramalarda, toplum için veya kişiler bakımından
hayatî tehlikeyi ortadan kaldırmak amacıyla veya kapalı yerlerden gelen
yardım çağrıları üzerine, konut, işyeri ve yerleşim yeri ile eklentilerine
girmek için. Olay yeri inceleme Madde 9 - Suç işlenen yerlerde,
sebep ve sonuç ilişkisini ortaya koyacak delillerin aranması, bulunması ve el
koyulması için geliştirilmiş bilimsel ve teknik araştırma işlemlerinin, herkesin girip
çıkabileceği kamuya açık alanlarda yapılması için bir emir veya karar
gerekmez. Birinci fıkrada
belirtilen yerler dışındaki olay yeri inceleme işlemleri, 7 nci madde uyarınca hâkim veya gecikmesinde sakınca
bulunan hâllerde de Cumhuriyet savcısının, Cumhuriyet savcısına ulaşılamadığı
hâllerde ise konut, işyeri ve kamuya açık olmayan kapalı alanlar dışındaki
yerlerde kolluk âmirinin yazılı emri üzerine gerçekleştirilir. Aramada emir ya da karar kapsamı dışında elde edilen bulgular ve ele
geçirilen kişiler Madde 10 - Usulüne uygun yapılan
aramada; a)
Yapılmakta
olan soruşturma veya kovuşturmayla ilgisi olmakla birlikte, karar veya yazılı
emirde konu edilmeyen, b)
Yapılmakta
olan soruşturma veya kovuşturmayla ilgisi olmayan ancak, diğer bir suçun
işlendiği şüphesini uyandırabilecek, bir delil elde
edilirse; bu delil koruma altına alınır ve durum Cumhuriyet başsavcılığına
derhâl bildirilerek el koyma işlemini gerçekleştirmek için Cumhuriyet
savcısından yeni bir yazılı emir istenir. Cumhuriyet savcısına ulaşılamadığı
hâllerde ise kolluk âmirinin yazılı emriyle kolluk görevlileri elkoyma işlemini gerçekleştirebilir. Hâkim kararı olmaksızın
elkoyma işlemi, yirmidört
saat içinde görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını elkoymadan itibaren kırksekiz
saat içinde açıklar; aksi hâlde elkoyma
kendiliğinden kalkar. Bu tür aramada,
aramanın amacı ve konusu dışında ele geçirilen ve haklarında tutuklama veya
yakalama kararı bulunan kişiler, evrakıyla birlikte Cumhuriyet başsavcılığına
sevk edilir. Adlî arama tutanağı Madde 11 - Adlî arama işlemi bir
tutanağa bağlanır. Tutanakta; a)
Arama
kararının tarih ve sayısı, hâkim kararı yoksa verilmiş olan yazılı emrin
tarih ve sayısı ile emri veren merci, b)
Aramanın
yapıldığı yer, tarih ve saat, c)
Aramanın
konusu, d)
Aranan
kişinin kimlik bilgileri, adını söylemediği takdirde eşkâl bilgileri, e)
Araçta,
konutta, işyeri ve eklentilerinde arama yapılmışsa, aracın plaka numarası,
markası, konutun, işyerinin ve eklentilerinin açık adresi, su üstü aracının
aranmasında su üstü aracının cinsi, ismi, sahibi ve kullananı, deniz aracının
aranması hâlinde ise deniz aracının cinsi, ismi, donatanı, bağlama limanı,
tonajı, acentesi, kaptanı ve arama mevkiî, f)
Aramanın
sonuçları, el konulan suç eşyasına ilişkin belirleyici bilgiler, g)
Aramada
yakalanan kişiler varsa kimlik bilgileri, kimliği belirlenemiyorsa eşkâl
bilgileri, h)
Arama
sonucunda yaralanma veya maddî bir zarar meydana gelip gelmediği, i)
Arama
işlemini yapanların adı, soyadı, sicili ve unvanı, hususları yer alır. Tutanak arama işlemine
katılmış olanlar ve hazır bulunanlarca imzalanır. Tutanağın bir sureti
ilgiliye verilir. Kaçakçılık suçlarıyla
ilgili tutanaklar, 4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun 21 inci
maddesine göre tanzim edilir. Arama sonunda talep
hâlinde verilecek belge Madde 12 - 7 nci
maddeye göre yapılacak arama sonunda, hakkında arama işlemi uygulanan kişiye
talebi hâlinde; a)
Aramanın,
1)
Şüpheli
veya sanık olması ve yakalanabileceği veya suç delillerinin elde
edilebileceği hususunda makul şüphe bulunması sebebiyle mi, 2)
Şüphelinin
veya sanığın yakalanabilmesi veya suç delillerinin elde edilebilmesi amacıyla
mı, yapıldığını, b)
Yakalanabileceği
veya suç delillerinin elde edilebileceği hususunda makul şüphe bulunan
şüphelinin veya sanığın üstünün, eşyasının, konutunun, işyerinin veya ona ait
diğer yerlerin aranması hâlinde, soruşturma veya kovuşturma konusu fiilin
niteliğini, c)
Aramada
el konulan veya koruma altına alınan eşyanın listesini, d)
Aramada
şüpheyi haklı kılan bir şey elde edilmemiş ise bunu, e)
Hakkında
arama işlemi uygulanan kimsenin, el konulan eşyanın mülkiyetine ilişkin görüş
ve iddialarını, içeren belge veya
belgeler verilir. Koruma altına alınan
veya el konulan eşyanın tam bir listesi yapılarak resmî mühürle mühürlenir.
Bu eşyanın resmî mühürle mühürlendiğine dair tutanak tanzim edilerek, bir
sureti ilgilisine verilir. Avukat
bürolarında arama Madde 13 -
Cumhuriyet
savcısı hazır olmaksızın avukat bürolarında arama yapılamaz. Avukat büroları ancak
mahkeme kararı ile ve kararda belirtilen olayla ilgili olarak Cumhuriyet
savcısının denetiminde aranabilir. Baro başkanı veya onu temsil eden bir
avukat aramada hazır bulundurulur. Arama sonucu elkonulmasına karar verilen şeyler bakımından bürosunda
arama yapılan avukat, baro başkanı veya onu temsil eden avukat, bunların
avukat ile müvekkili arasındaki meslekî ilişkiye ait olduğunu öne sürerek
karşı koyduğunda, bu şey ayrı bir zarf veya paket içerisine konularak hazır
bulunanlarca mühürlenir ve bu konuda gerekli kararı vermesi, soruşturma
evresinde sulh ceza hâkiminden, kovuşturma evresinde hâkim veya mahkemeden istenir.
Yetkili hâkim elkonulan şeyin avukatla müvekkili
arasında meslekî ilişkiye ait olduğunu tespit ettiğinde, elkonulan
şey derhâl avukata iade edilir ve yapılan işlemi belirten tutanaklar ortadan
kaldırılır. Bu fıkrada öngörülen kararlar yirmidört
saat içinde verilir. Postada el
koyma durumunda bürosunda arama yapılan avukat veya baro başkanı veya onu
temsil eden avukatın karşı koyması üzerine üçüncü fıkrada belirtilen usuller
uygulanır. Askerî
mahallerde yapılacak arama Madde 14 - Askerî mahallerde yapılacak
arama Cumhuriyet savcısının talep ve katılımı ile askerî makamlar tarafından
yerine getirilir. Elkoyma, koruma
altına alma Madde 15 - Arama sonucunda bazı
eşyaya elkoyma söz konusu olduğunda, hâkim kararı
veya gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde Cumhuriyet savcısının, Cumhuriyet
savcısına ulaşılamadığı hâllerde ise kolluk âmirinin yazılı emri ile elkoyma işlemi gerçekleştirilebilir. İspat aracı olarak
yararlı görülen ya da eşya veya kazanç
müsaderesinin konusunu oluşturan malvarlığı değerleri, koruma altına alınır. Yanında bulunduran
kişinin rızasıyla teslim etmediği bu tür eşyaya elkonulabilir. Yukarıda yazılı eşya
veya diğer malvarlığı değerlerini yanında bulunduran kişi, talep üzerine bu
şeyi göstermek ve teslim etmekle yükümlüdür. Evsafı belirlenen
eşyanın kollukça bulunamaması ve zilyedinin de teslimden kaçınması hâlinde,
şüpheli veya sanık ya da tanıklıktan
çekinebilecekler dışındaki zilyet hakkında 5271 sayılı Ceza Muhakemesi
Kanununun 60 ıncı maddesinde yer alan disiplin
hapsine ilişkin hükümlerin uygulanması amacıyla durum Cumhuriyet
başsavcılığına bildirilir. Aramada ele geçen belge ve kâğıtlar hakkında
yapılacaklar
Madde
16 – Hakkında arama işlemi uygulanan
kimsenin belge veya kâğıtlarını inceleme yetkisi, Cumhuriyet savcısı ve
hâkime aittir. Kolluk, arama sırasında ele geçen belge veya kağıtlara,
suçla ilgisi olup olmadığını tespit amacıyla, incelemeksizin bakabilir. Suçla
ilgisi olabileceğinden şüphelendiği anda Kanunun öngördüğü şekilde incelenecek belge ve kâğıtları
ambalajlayarak mühürler. Belge ve
kâğıtların zilyedi veya temsilcisi kendi mührünü de koyabilir veya imzasını
atabilir. İleride mührün kaldırılmasına ve kâğıtların incelenmesine karar
verildiğinde bu işlemin yapılmasında hazır bulunmak üzere, zilyedi veya
temsilcisi ya da müdafiî veya vekili çağrılır. İnceleme
sonucu soruşturma veya kovuşturma konusu suça ilişkin olmadığı anlaşılan
belge veya kâğıtlar ilgilisine geri verilir. Şüpheli veya sanık ile 5271 sayılı
Ceza Muhakemesi Kanununun 45 ve 46 ncı maddelerine
göre tanıklıktan çekinebilecek kimseler arasındaki mektuplara ve belgelere;
bu kimselerin nezdinde bulundukça elkonulamaz. Bilgisayarlarda, bilgisayar programlarında ve
kütüklerinde arama, kopyalama ve elkoyma Madde
17 - Bir suç dolayısıyla yapılan
soruşturmada, başka surette delil elde etme imkânının bulunmaması hâlinde,
Cumhuriyet savcısının istemi üzerine şüphelinin kullandığı bilgisayar ve
bilgisayar programları ile bilgisayar kütüklerinde arama yapılmasına,
bilgisayar kayıtlarından kopya çıkarılmasına, bu kayıtların çözülerek metin
hâline getirilmesine hâkim tarafından karar verilir. Bilgisayar,
bilgisayar programları ve bilgisayar kütüklerine şifrenin çözülememesinden
dolayı girilememesi veya gizlenmiş bilgilere ulaşılamaması hâlinde çözümün
yapılabilmesi ve gerekli kopyaların alınabilmesi için, bu araç ve gereçlere elkonulabilir. Şifrenin çözümünün yapılması ve gerekli
kopyaların alınması hâlinde, elkonulan cihazlar
gecikme olmaksızın iade edilir. Bilgisayar
veya bilgisayar kütüklerine elkoyma işlemi
sırasında, sistemdeki bütün verilerin yedeklemesi yapılır. Bu işlem,
bilgisayar ağları ve diğer uzak bilgisayar kütükleri ile çıkarılabilir
donanımları hakkında da uygulanır. İstemesi
hâlinde, bu yedekten elektronik ortamda bir kopya çıkarılarak şüpheliye veya
vekiline verilir ve bu husus tutanağa geçirilerek imza altına alınır. Bilgisayar
veya bilgisayar kütüklerine elkoymaksızın da,
sistemdeki verilerin tamamının veya bir kısmının kopyası alınabilir. Kopyası
alınan verilerin mahiyeti hakkında tutanak tanzim edilir ve ilgililer
tarafından imza altına alınır. Bu tutanağın bir sureti de ilgiliye verilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Önleme Aramaları Denetim yapılacak
hâller Madde 18 - Aşağıda belirtilen
denetimler şartları oluştuğunda kolluk tarafından kendiliğinden yapılabilir: a)
Umuma
açık istirahat ve eğlence yeri sayılan, kişilerin tek tek
veya toplu olarak eğlenmesi, dinlenmesi veya konaklaması için açılan otel,
motel, pansiyon, kamping ve benzeri konaklama yerleri; gazino, pavyon,
meyhane, bar, birahane, içkili lokanta, taverna ve benzeri içkili yerler;
sinema, kahvehane ve kıraathane; kumar ve kazanç kastı olmamak şartıyla adı
ne olursa olsun bilgi ve maharet artırıcı veya zekâ geliştirici nitelikteki
elektronik oyun alet ve makinelerinin, video ve televizyon oyunlarının içerisinde
bulunduğu elektronik oyun yerleri; internet kafeler ve benzeri yerler ile sabit veya seyyar olarak
kullanılan kara, deniz, hava ve her çeşit taşıma araçlarındaki bu tür
yerlerin genel güvenlik ve asayiş yönünden denetimi, b)
Kumar
oynanan umumî ve umuma açık yerler ile her çeşit özel ve resmî kurum ve
kuruluşlara ait lokaller, mevzuata aykırı bir şekilde uyuşturucu madde imal
edilen, satılan, kullanılan, bulundurulan yerler, mevzuata aykırı faaliyet
gösteren genelevler, birleşme yerleri ve fuhuş yapılan evler ve yerler,
Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğüne, Anayasal düzenine, genel
güvenliğe ve genel ahlâka zararı dokunacak oyun oynatılan, temsil verilen,
film veya video bant gösterilen yerler ile internet
üzerinden yapılan yayınlara izin verilen yerler, derneklere, sendikalara,
loca ve kulüplere, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile benzeri
kurum ve kuruluşlara ait ve yalnız üyelerinin yararlanması için açılan
lokallerden, birden fazla denetim sonunda ve yazılı ihtara rağmen, iç yönetmeliğine
aykırı faaliyet göstererek umuma açık yer durumuna geldiği tespit edilenlerin
denetimi, c)
Yürürlükte
bulunan hükümlere aykırı olarak işletilen yerler hakkındaki işlemler ile
genel ahlâk ve edep kurallarına aykırı olarak sesli ve görüntülü eserleri,
kaydedildiği materyale bakılmaksızın üreten ve satan yerlerin denetimi, d)
Kanunlardaki
istisnalar saklı kalmak üzere, onsekiz yaşından
küçükleri çalıştırdığından veya onsekiz yaşını
doldurmamış küçüklerin girdiğinden şüphelenilen ve açılması izne bağlı bar,
pavyon, gazino, meyhane gibi içkili yerler ile kıraathane gibi oyun oynatılan
benzeri yerlerin denetimi, e)
Suç
işlenmesini önlemek için kişilerden kimlik sorma, f)
26/6/1973
tarihli ve 1774 sayılı Kimlik Bildirme Kanununda belirtilen yerlerin
denetimi, g)
Motorlu
araç trafik belgesi, motorlu araç tescil belgesi ve sürücü belgeleri ile
13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa göre araçlarda
bulunması gerekli eşyanın denetimi, h)
Doğal
ve yapay göller ile su üstü ulaşımına imkân veren akarsularda su üstü
araçlarının ve denizlerde deniz araçlarının ruhsat ve belgelerinin, su üstü
araç sahip ve kullananları ile gemi adamlarının ehliyetleri, belgeleri ve
deniz mevzuatında yer alan diğer belgelerinin denetimi, i)
Elektromanyetik
aygıtlar ve dedektör köpekleri aracılığıyla yapılan
tarama şeklindeki denetimler, j)
5237
sayılı Türk Ceza Kanununun 183 üncü maddesi kapsamında gürültü yapanların men
edilmesi, k)
Hudut
kapılarından giriş çıkış yapanların pasaport denetimleri. Önleme araması ve
kapsamı Madde 19 - Önleme araması; a)
Millî
güvenlik ve kamu düzeninin, genel sağlık ve genel ahlâkın veya başkalarının
hak ve hürriyetlerinin korunması, b)
Suç
işlenmesinin önlenmesi, c)
Taşınması
veya bulundurulması yasak olan her türlü silâh, patlayıcı madde veya eşyanın
tespiti, amacıyla, hâkim kararı
veya gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde mülkî âmirin yazılı emriyle ikinci
fıkrada belirtilen yerlerde, kişilerin üstlerinde, aracında, özel
kâğıtlarında ve eşyasında yapılan arama işlemidir. Önleme araması
aşağıdaki yerlerde yapılabilir: a)
6/10/1983
tarihli ve 2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu kapsamına giren
toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin yapıldığı yerde veya yakın çevresinde, b)
Özel
hukuk tüzel kişileri ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları veya sendikaların
genel kurul toplantılarının yapıldığı yerin yakın çevresinde, c)
Halkın
topluca bulunduğu veya toplanabileceği yerlerde, d)
Öğretim
ve eğitim özgürlüğünün sağlanması için her derecede öğretim ve eğitim
kurumlarının ve üniversite binaları ve ekleri içerisinde, kurumun
imkânlarıyla önlenmesi mümkün görülmeyen olayların çıkması olasılığı
karşısında rektör, acele hâllerde de dekan veya bağlı kuruluş yetkililerinin
kolluktan yardım istemeleri hâlinde, girilecek üniversite, bağımsız fakülte
veya bağlı kurumların içerisinde, bunların yakın çevreleri ile giriş ve çıkış
yerlerinde, e)
Umumî
veya umuma açık yerlerde veya öğrenci yurtlarında veya eklentilerinde, f)
Yerleşim
yerlerinin giriş ve çıkışlarında, g)
Her
türlü toplu taşıma veya seyreden taşıt araçlarında, h)
4926
sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununda öngörülen suçların işlenmesinin
önlenmesi amacıyla, ticarethane, işyeri, eğlence ve benzeri yerler ile
eklentilerinde, i)
5149
sayılı Spor Müsabakalarında Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair Kanunun
6 ncı maddesi kapsamında gerçekleştirilen spor
müsabakalarıyla ilgili olarak, müsabakaların yapılacağı spor alanlarının
çevresinde, stadyum veya spor salonu girişleri ile turnike girişlerinde, j)
5253
sayılı Dernekler Kanununun 20 nci maddesi
kapsamında, derneklerde veya eklentilerinde. Konutta,
yerleşim yerinde ve kamuya açık olmayan özel işyerlerinde ve eklentilerinde
önleme araması yapılamaz. Önleme araması kararı Madde 20 - Yönetmeliğin 8 inci
maddesi, 9 uncu maddesinin birinci fıkrası ve 25 inci maddesi hükümleri saklı
kalmak üzere, önleme aramalarında işlemin yapılacağı kanunda belirtilen umumî
ve umuma açık yerlerde makul sebeplerin oluştuğunu ve millî güvenlik ve kamu
düzeninin, genel sağlık ve genel ahlâkın veya başkalarının hak ve
hürriyetlerinin korunması, suç işlenmesinin önlenmesi, taşınması veya
bulundurulması yasak olan her türlü silâh, patlayıcı madde veya eşyanın
tespiti amacının ortaya çıktığını ve tehlikenin oluştuğunu gösteren
belirlemeler, kolluk tarafından önceden tespit edilir ve aramanın yapılması
önerilen yer ve zaman ile birlikte o yer mülkî âmirine, gerekçeleri ile
birlikte yazılı olarak iletilir. 4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununda
öngörülen suçların işlenmesinin önlenmesi amacıyla yapılacak aramalar için bu
talep, o yer Cumhuriyet savcısına da
yapılabilir. Yetkili merci, kolluğun
talebini uygun bulursa, hâkimden arama kararı talep eder; ancak gecikmesinde
sakınca bulunan hâllerde yazılı arama emri verir. Arama talep, emir ve
kararlarında aşağıdaki hususlara açıkça yer verilir: a)
Aramanın
sebebi, b)
Aramanın
konusu ve kapsamı, c)
Aramanın
yapılacağı yer, d)
Geçerli
olacağı zaman süresi. Hâkim tarafından
verilen kararlar aleyhine, mülkî âmir tarafından kanun yollarına
başvurulabilir. Usulüne uygun olarak
verilmiş arama kararı veya emri üzerine, yetkili âmirin, aramanın yapılması
için kolluk memurlarına vereceği sözlü emirler derhâl yerine getirilir. Bu
konudaki emirlerin yazılı olarak verilmesi istenemez. Bu hâllerde, emrin
yerine getirilmesinden doğabilecek sorumluluk, emri verene aittir. Özel güvenlik görevlilerinin kontrol
yetkileri
Madde 21 – Özel güvenlik görevlilerinin yetkileri şunlardır:
a)
Koruma ve
güvenliğini sağladıkları alanlara girmek isteyenleri duyarlı kapıdan geçirme,
bu kişilerin üstlerini dedektörle kontrol etme,
eşyaları X-ray cihazından veya benzeri güvenlik sistemlerinden geçirme, b)
Toplantı,
konser, spor müsabakası, sahne gösterileri ve benzeri etkinlikler ile cenaze
ve düğün törenlerinde kimlik sorma, duyarlı kapıdan geçirme, bu kişilerin
üstlerini dedektörle kontrol etme, eşyaları X-ray
cihazından veya benzeri güvenlik sistemlerinden geçirme, c)
Yangın, deprem
gibi tabiî afet durumlarında ve imdat istenmesi hâlinde görev alanındaki
işyeri ve konutlara girme, d)
Hava meydanı,
liman, gar, istasyon ve terminal gibi toplu ulaşım tesislerinde kimlik sorma,
duyarlı kapıdan geçirme, bu kişilerin üstlerini dedektörle
kontrol etme, eşyaları X-ray cihazından veya benzeri güvenlik sistemlerinden
geçirme. Derneklerde arama Madde 22 - Kamu düzeninin
korunması veya suç işlenmesinin önlenmesi nedenlerinden birine bağlı olarak
usulüne göre verilmiş hâkim kararı olmadıkça, yine bu nedenlere bağlı olarak
gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde mülkî âmirin yazılı emri bulunmadıkça,
kolluk kuvvetleri, dernek ve eklentilerine giremez, arama yapamaz ve buradaki
eşyaya el koyamaz. El koyma söz konusuysa,
mülkî âmirin kararı yirmidört saat içinde görevli
hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını el koymadan itibaren kırksekiz saat içinde açıklar; aksi hâlde, el koyma
kendiliğinden kalkar. Hâkim kararı, mülkî
âmir tarafından dernek yöneticilerine yazıyla duyurulur. Spor müsabakaları ile
ilgili aramalar Madde 23 - Spor müsabakalarının
yapılacağı spor alanına, güvenlik güçlerince gerçekleştirilecek kontrolden
sonra seyirci alınır. Spor alanlarının
çevresinde, stadyum veya spor salonu girişleri ile turnike girişlerinde,
müsabakayla ilgili olarak hâkim kararı veya gecikmesinde sakınca olan
hâllerde mülkî âmirin yazılı izni ile kolluk tarafından veya kolluğun
denetiminde, özel güvenlik görevlilerince üst araması yapılır ve 5149 sayılı
Spor Müsabakalarında Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair Kanunun amacına
aykırı madde ve cisimler geçici olarak koruma altına alınır. Önleme aramalarında
elde edilen bilgi ve bulgular ile yakalanan
şüpheliler hakkında yapılacak işlemler Madde 24 - Önleme aramalarında
elde edilen ve adlî soruşturmalarda kullanılabilecek bilgi, bulgu ve
şüpheliler hakkında 10 uncu madde hükümleri uygulanır. Aramanın konusu ve
kapsamı içinde olan, ancak suç unsuru oluşturmayan eşya, geçici olarak koruma
altına alınır ve aramaya sebep teşkil eden husus sona erdiğinde ilgiliye
teslim edilir. Hâkimden önleme araması
kararı alınması gerekmeyen hâller Madde 25 - Aşağıdaki hâllerde
yapılacak aramalarda ayrıca bir arama emri ya da
kararı gerekmez: a)
Devletçe
kamu hizmetine özgülenmiş bina ve her türlü tesislere giriş ve çıkışın
belirli kurallara tâbi tutulduğu hâllerde, söz konusu tesislere girenlerin
üstlerinin veya üzerlerindeki eşyanın veya araçlarının aranmasında, b)
5442
sayılı İl İdaresi Kanununun ek 1 inci maddesi kapsamında bulunan, sivil hava
meydanlarında, limanlarda ve sınır kapılarında, binaların, uçakların,
gemilerin ve her türlü deniz ve kara taşıtlarının, giren çıkan yolcuların
X-ray cihazından geçirilerek, gerektiğinde üstünün ve eşyasının aranması ile
buralarda görevli kamu kuruluşları ve özel kuruluşlar personelinin,
üstlerinin, araçlarının ve eşyalarının aranmasında, c)
2935
sayılı Olağanüstü Hâl Kanununun 11 inci maddesi kapsamında, kişilerin
üstünün, eşyalarının Olağanüstü Hâl Valisinin emriyle aranmasında, d)
1402
sayılı Sıkıyönetim Kanununun 3 üncü maddesi kapsamında, konutların ve her
türlü dernek, siyasî parti, sendika, kulüp gibi teşekküllere ait binaların,
işyerlerinin, özel ve tüzel kişiliklere sahip müesseseler ve bunlara ait
eklentilerin ve her türlü kapalı ve açık yerlerin, mektup, telgraf ve sair
gönderilerin ve kişilerin üzerlerinin sıkıyönetim komutanının emriyle
aranmasında, e)
Kanunların,
muhafaza altına alınmalarına olanak verdiği kişilerin, üst veya eşyalarının
aranmasında, f)
26/4/1961
tarihli ve 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında
Kanun çerçevesinde görevli kolluğun, aynı Kanunun 79 uncu maddesindeki silâh
taşıma yasağı kapsamında, silâh taşıdığından şüphelenilen kişilerin
üstlerinin ve eşyalarının aranmasında. Umuma açık veya açık
olmayan özel işletmelerin, kurumların veya teşebbüslerin girişlerindeki
kontroller, buralara girmek isteyen kimselerin rızasına bağlıdır. Kontrol
edilmeyi kabul etmeyenler, bu gibi yerlere giremezler. Bu gibi yerlerde
kontrol, esasta özel güvenlik görevlileri tarafından yerine getirilir. Ancak,
bu yerlerin ve katılanların taşıyabilecekleri özel niteliklere göre, önleme
aramaları kolluk güçleri tarafından da yapılabilir. Önleme araması tutanağı Madde 26 - Arama sırasında suç
unsuruna rastlandığında, önleme araması tutanağa bağlanır. Bu hâlde, tutanak 11
inci maddede yazılı unsurları içerir. Tutanak arama işlemine
katılmış olanlar ve hazır bulunanlarca imzalanır. Tutanağın bir sureti
ilgiliye verilir. Suç unsuruna
rastlanmadığı durumlarda, aranan kişinin talebi hâlinde, kendisine arama
kararı veya emrinin tarih ve sayısı, aramanın tarih ve saati, yeri, aranan
şahsın ve arayan görevlinin kimlik bilgilerinin yer aldığı bir belge verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Aramaların Yapılma Şekli Durdurma ve kontrol
işlemleri Madde 27 - Bir kişiyi geçici
olarak durdurmak, yakalama sayılmaz; yakalama sayılması için kişinin fiilen
denetim altına alınması gerekir. Denetim için araçların durdurulması da
mümkündür. Durdurma yetkisinin
kullanılabilmesi için, "umma" derecesinde makul şüphe bulunmalıdır.
Kolluk görevlisi, tecrübesine dayanarak, izlediği davranışlarından, o kişinin
bir suç işleyeceği veya işlediği hususunda kanaat elde eder veya kişinin
silâhlı olduğu ve hâlen tehlike yarattığı kanaatine varırsa kişi durdurulabilir.
Somut emarelerle
desteklenen şüphe bulunmadan, süreklilik arzedecek,
fiilî durum ve keyfilik oluşturacak şekilde durdurma ve kontrol işlemi
yapılamaz. Sebebin oluşmasına veya
şüpheye yol açan davranışları hakkında, durdurulan kişiye sorular yöneltilebilir.
Kişi bu sorulara cevap vermekle yükümlü değildir. Durdurma yetkisinin
kullanılmasına neden olan şüphe, yapılan açıklama ile ortadan kalkarsa,
kişinin gitmesine engel olunmaz. Durdurma üzerine
aşağıdaki işlemler yapılır: a)
Durdurulan
kişi üzerinde giysilerinden herhangi birisi çıkarılmaksızın, yoklama
biçiminde bir kontrol yapılır. Bu işlem sonucunda, kişide silâh bulunduğu
sonucunu çıkarmaya yeterli şüphe meydana gelirse, memur kendiliğinden silâh
ve diğer suç eşyası araması yapabilir. b)
Yoklama
suretiyle kontrol, kişinin cinsiyetinde bulunan görevli tarafından yapılır. c)
Yapılan
kontrolün konusu ve sebepleri ilgiliye açıklanır. d)
Bir
kişinin veya aracın durdurulma süresinin, şartlara göre makul olması ve
kontrol için ayrılan süreyi aşmaması gerekir. e)
Yoklama
suretiyle kontrol, kişiye en az sıkıntı verici şekilde yapılır. f)
Yapılan
kontrolün neticesinde suça ilişkin iz, eser, emare ve delil elde edilirse,
kişi yakalanır. g)
Uyuşturucu
gibi belirli bir şeyin, kişinin herhangi bir yerinde gizlendiği düşünülüyorsa,
daha geniş çaplı kontrol yapılabilir. h)
Yoklama
suretiyle kontrol, kişinin veya aracın ilk durdurulduğu yerde veya o yerin
yakınında, mümkün olduğu kadar başkalarının göremeyeceği tarzda yapılır.
Başka yere götürülerek kontrol yapılamaz. i)
Makul
sebebi oluştuğu takdirde, daha geniş kapsamlı kontrol yapılması için, kolluk
aracından veya yakındaki kapalı bir yerden yararlanılabilir. j)
Kontrolden
sonra talep üzerine olay yerinde derhâl bir tutanak düzenlenir. Bu maddede yazılı
işlemler gece de yapılabilir. Karar veya yazılı emir
üzerine üst ve eşya aramasının icrası Madde 28 – Aramanın
gerçekleştirileceği yerde, öncelikle kişilerin kaçmasını ve saldırmasını
engelleyecek şekilde gerekli güvenlik tedbirleri alınır. Kolluk görevlileri,
kolluk görevlisi olduğunu ispatlayan kimliğini gösterir. Üst araması, kişinin
cinsiyetinde bulunan görevli tarafından yapılır. Üst ve eşya araması
sırasında, yapılan aramanın konusu olan eşyanın ne olduğu veya aramanın
yapılmasına temel teşkil eden sebepler ilgiliye açıklanır. Üst araması sırasında,
kişinin beraberinde olan eşya da, mümkünse elektromanyetik cihazlarla,
değilse beş duyu organı aracılığıyla aranır. Sahipsiz eşya hakkında da aynı
hüküm uygulanır. Kişi direndiği takdirde
üst ve eşya araması orantılı güç kullanılarak gerçekleştirilir. Üst ve eşya araması,
kişinin veya aracın ilk durdurulduğu yerde veya o yerin yakınında, mümkün
olduğu kadar başkalarının göremeyeceği tarzda yapılır. Başka yere götürülerek
arama yapılamaz. Gerektiğinde kolluk aracından veya yakındaki kapalı bir
yerden yararlanılabilir. Üst araması sırasında,
kişinin üstünde veya eşyasında rastlanan özel kâğıt ve zarflar, içinde
müsadereye tâbi bir eşya bulunması ihtimali dışında açılmaz; açıksa dahi
yazılı bilgiler okunamaz. Kişinin kanunlara göre
izin verilmeyecek bir şeyi taşıdığına ilişkin makul şüphenin bulunması ve
aramanın amacına başka türlü ulaşılamaması hâlinde, üst araması aşağıda
belirtilen şekilde giysiler çıkartılmak suretiyle yapılabilir: a)
Arama
yapılmadan önce, bu aramayı yapmanın neden gerekli görüldüğü ve nasıl
yapılacağı, o birimde görevli en üst kolluk âmiri tarafından ilgiliye
bildirilir. b)
Arama,
aynı cinsiyetten görevliler tarafından yapılır; arama işlemi kimsenin
görmemesini sağlayacak tedbirler alınarak gerçekleştirilir. c)
Arama,
kişinin utanma duygusunu en az ihlâl edecek bir şekilde yapılır; önce bedenin
üst kısmındaki giysiler çıkarttırılır; bedenin alt kısmındaki giysiler, üst
kısmındaki giysiler giyildikten sonra çıkarttırılır. Bu giysiler mutlaka
aranır. d)
Arama
sırasında bedene dokunulmaması için gerekli özen gösterilir. e)
Arama,
mümkün olduğunca kısa bir süre içinde bitirilir. Yapılan aramanın
neticesinde bir suça ilişkin iz, eser, emare ve delil elde edilirse, kişi
yakalanır. Bu maddede yazılı
işlemler gece de yapılabilir. Araçlarda
arama Madde
29 - Araçlarda aramanın
gerçekleştirileceği yerde, öncelikle kişilerin kaçmasını ve saldırmasını
engelleyecek şekilde gerekli güvenlik tedbirleri alınır. Araç araması sırasında,
yapılan aramanın konusu olan eşyanın ne olduğu veya aramanın yapılmasına temel
teşkil eden sebepler ilgiliye açıklanır. Araç araması, kişiye en
az sıkıntı verici şekilde ve makul olan en kısa sürede yapılır. Araç araması, aracın
ilk durdurulduğu yerde veya o yerin yakınında, mümkün olduğu kadar
başkalarının göremeyeceği tarzda yapılır. Detaylı inceleme yapılması gereken
hâllerde, başka yere götürülerek arama yapılabilir. Deniz şartları
sebebiyle aramanın denizde mümkün olmaması veya deniz aracının ayrıntılı
aranmasının gerektiği hâllerde şüpheli deniz aracı en yakın ve uygun limana
çekilerek arama limanda yapılabilir. Araç araması sırasında
rastlanan özel kâğıt ve zarflar, içinde müsadereye tâbi bir eşya bulunması
ihtimali dışında açılmaz; açılsa dahi yazılı bilgiler okunamaz. Yapılan aramanın
neticesinde bir suça ilişkin iz, eser, emare ve delil elde edilirse, kişi
yakalanır. Boş araçların
aranmasında, arama yapıldığını belirten bir not bırakılır. Bu notta, arama
tutanağının bir kopyasının alınabileceği yer belirtilir. Bu maddede yazılı
işlemler gece de yapılabilir. Konut, işyeri ve
eklentilerinde aramanın yapılması Madde 30 – Haklarında gıyabî
tutuklama veya tutuklama kararı ile yakalama emri veya zorla getirme kararı
bulunan kişilerin yakalanması için yapılacak aramalarda, ayrıca arama kararı
verilmesi gerekli değildir. Bu gibi hâllerde sadece yakalanacak kişiyle
ilişkili işlemler yapılabilir. O yerde bulunan diğer kişiler hakkında, ayrıca
karar verilmemişse, arama yapılamaz. Kolluk, arama yapılacak
kapalı yerlerde ve eklentilerinde gerekli güvenlik önlemlerini alarak kapıyı
çalar. Hâkim kararı veya
kanunla yetkili kılınmış merciin yazılı emriyle yapılan aramalarda veya karar
alınmasını gerektirmeyen işlemlerde, mümkünse o yere girme izni verme
yetkisine sahip kişilerle iletişim kurulmasına çalışılır, kolaylık
gösterilmesi istenir. Aşağıdaki hâllerde
iletişim kurmadan arama amacıyla kapalı yerlere ve eklentilerine girilir: a)
Arama
yapılacak olan yerin konut veya yerleşim yeri olarak kullanılmadığının
bilinmesi, b)
Arama
esnasında bu yerlerde kimsenin olmadığının anlaşılması, c)
Bu
yerlerde oturan veya izin vermeye yetkili kişinin arama öncesinde
bilgilendirilmesinin, delil karartmasına yol açarak aramanın amacını
tehlikeye sokacak veya kolluk memurlarını veya diğer bireyleri tehlikeye
düşürebilecek olması. Diğer hâllerde, kolluk
memurları arama kararını gösterirler. Gecikmesinde sakınca
veya tehlike bulunması hâlinde, bilgilendirme içeri girildikten sonra da
yapılabilir. Aramayla
görevlendirilenler, aramaya karşı çıkılması hâlinde, durumun haklı kıldığı
ölçüde güç kullanarak direnci ortadan kaldırabilirler. Bilgilendirme
yapıldıktan sonra, kapı açılmadığı takdirde güç kullanılacağı ihtar edilir ve
buna rağmen kapı açılmazsa zorla eve girilir ve arama gerçekleştirilir. Güç,
kademeli bir şekilde artarak kullanılabilir. Bulundurulması suç
teşkil eden eşyanın arandığı evde bulunan kişilerin üstü, güvenlik veya suç
eşyasının elde edilmesi amacıyla aranır. Arama, bulunması
istenen şeyin boyutu ve niteliği göz önüne alınarak, amaca ulaşmak için
gerekli olan ölçüde gerçekleştirilir. Aranacak yerde bulunan
kişilerin özel hayatlarına ve mallarına gereken azamî özen gösterilir. Kasa gibi, açılması
özellik isteyen eşya, kolluk tarafından veya masrafları kollukça karşılanmak
üzere bu konudaki meslek erbabına açtırılır. Bu işlemin o yerde yapılmasının
masraflı, külfetli veya oraya zarar verebilecek nitelikte olması durumunda,
eşya kolluk tarafından muhafaza edilen başka bir yere götürülerek de
açılabilir. Arama sırasında
rastlanan özel kâğıt ve zarflar, içinde müsadereye tâbi bir eşya bulunması
ihtimali dışında açılmaz; açılsa dahi yazılı bilgiler okunamaz. Aramada hazır
bulundurulacaklarla ilgili olarak aşağıdaki hükümler uygulanır: a)
Aranacak
yerlerin sahibi veya eşyanın zilyedi aramada hazır bulunabilir; kendisi
bulunmazsa temsilcisi veya ayırt etme gücüne sahip hısımlarından biri veya
kendisiyle birlikte oturmakta olan bir kişi veya komşusu hazır bulundurulur. b)
Şüphelinin
veya sanığın yakalanabilmesi veya suç delillerinin elde edilebilmesi
amacıyla, diğer bir kişinin konutu, işyeri veya ona ait diğer yerlerde
yapılacak aramalarda, zilyet ve bulunmazsa yerine çağrılacak kişiye, aramaya
başlamadan önce aramanın amacı hakkında bilgi verilir. c)
Kişinin
avukatının aramada hazır bulunmasına engel olunamaz. d)
Geceleyin
herkesin girip çıkabileceği lokanta, bar, pavyon, gazino, meyhane gibi yerler
ile kıraathane ve oyun oynatılan benzeri yerlerin aranmasında tanık
bulundurulması gerekmez. Aramanın zamanı Madde 31 - Arama, kararda veya
yazılı emirde belirtilen süre içerisinde yapılır. Her arama kararı, aksine
bir hüküm içermiyorsa sadece bir kez arama yapma yetkisi verir. Aramanın amacını
tehlikeye sokan acil bir durum yoksa, adlî arama gündüz yapılır. Konutta, işyerinde veya
diğer kapalı yerlerde adlî arama gece yapılamaz. Ayrıca bu yerlerde kolluk
âmirinin yazılı emriyle de arama yapılamaz. Ancak; a)
Suçüstü
hâlinde, b)
Gecikmesinde
sakınca bulunan hâlde, c)
Firar
eden kişi veya tutuklu veya hükümlünün tekrar yakalanması hâlinde, d)
Geceleyin
herkesin girip çıkabileceği 2559 sayılı Polis Vazife ve Salâhiyet Kanununun 7
nci maddesinde sayılan umuma açık istirahat ve
eğlence yerlerinde, gece adlî arama
yapılabilir. Önleme
aramaları, denetimler ve kontroller her zaman yapılabilir. Nezarethanelerde
yapılacak arama Madde 32 - Nezarethanelerde
yapılacak aramalar için Yakalama, Gözaltına Alma ve İfade Alma Yönetmeliği
hükümleri saklıdır. BEŞİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Aramalara
ilişkin kayıt defteri Madde
33 - Her kolluk biriminde, bu
yönetmelik uyarınca yapılan aramalara ilişkin karar, yazılı emir ve diğer
bilgilerin kaydedileceği bir defter tutulur. Bu
defterde kayıtlı bilgiler; adlî ve idarî soruşturmalar, ilgilinin
taleplerinin karşılanması ve istatistikî çalışmalar
dışında kullanılamaz. Bu defter,
silinme ve muhtemel bilgi kaybı riskine karşı gerekli önlemler alınmak ve
bilgiler yedeklenmek suretiyle bilgisayar ortamında da tutulabilir. Yürürlükten kaldırılan
yönetmelik Madde 34 - 24/5/2003 tarihli ve
25117 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Adlî ve Önleme Aramaları Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük Madde 35 - Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 36 - Bu Yönetmelik
hükümlerini Adalet ve İçişleri Bakanları yürütür.
|