Tebliğ Maliye Bakanlığı’ndan: Millî Emlâk Genel Tebliği (Sıra No:
294 ) Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki 178 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin 543 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameyle değişik 13’üncü maddesinin
(e) bendi gereğince, Devlete ait konutları yönetmek ve kamu kurum ve
kuruluşlarına ait konutların yönetimi konusundaki politikaları belirlemek ve
her yıl yurt içindeki ve yurt dışındaki kamu konutlarının kira ve yakıt
bedelleri ile işletme, bakım ve onarım esaslarını tespit etmek görevi Maliye
Bakanlığına verilmiştir. Bu yetkiye dayanılarak, 2946
sayılı Kamu Konutları Kanunu kapsamındaki kamu kurum ve kuruluşlarının yurt
içinde ve yurt dışında bulunan kamu konutları ile ilgili olarak aşağıda belirtilen
esaslar çerçevesinde işlem yapılması uygun görülmüştür. 1 - KİRA BEDELİ 1.1.
Konut Alanlarının Hesaplanması Konutların aylık kira bedeli,
konutun brüt inşaat alanı esas alınarak hesaplanır. Brüt inşaat alanı,
müstakil bir evin veya apartman dairesinin dış duvarlar dahil olmak üzere, bu
duvarlar içinde kalan metrekare cinsinden toplam alanıdır. Brüt inşaat
alanının tespitinde ölçüler dıştan alınır. Balkon alanlarının 1/2’si brüt
inşaat alanına eklenir. Merdiven, asansör, havalandırma ve aydınlık
boşlukları ile ortak kullanılan benzeri alanlar hesaplamada dikkate alınmaz.
Metrekarenin kesirleri tama iblağ edilir. 1.2. Meskende Korunmaları Mutlak Surette Zorunlu
Bulunanlardan Alınacak Kira Bedeli 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun 10.03.1993 tarih
ve 3871 sayılı Kanunla değişik 20’nci maddesi gereğince, korunmaya alınmış
emekli personelden, meskende korunmaları mutlak surette zorunlu bulunanların
konut kira bedellerini belirleme yetkisi Maliye Bakanlığına verilmiştir. Bu yetkiye dayanarak, söz konusu personelin
yararlandığı konutlardan alınacak kira bedeli, konutların yakıt bedelleri ile
tüm giderlerinin emekli personel tarafından karşılanması kaydıyla, yürürlükte
bulunan aylık kira birim bedellerini belirleyen Genel Tebliğlerdeki
bedellerin iki katı olarak tespit edilmiştir. 1.3. Kurum ve Kuruluşların Bedel Artırma Yetkisi Yürürlükteki Milli Emlak Genel
Tebliğinde belirtilen şekilde hesaplanan kira bedelleri asgari olup, kurumlar
konutların nitelik ve özelliklerini de dikkate alarak gerektiğinde daha
yüksek kira bedeli belirleyebilirler. 1.4. Kira Bedelinden Yapılacak İndirimler 1.4.1. Bodrum Katlara İlişkin Kira Bedellerinde Uygulanacak İndirim Oranları Bodrum katlarda oturanlardan, hesaplanan aylık kira bedelinin %50’si indirilir. Zemin katın altındaki bölümler bodrum
kat sayılır. Ancak, zemin kattan aşağıda birden fazla kat varsa, bu indirim
yalnız en alttaki bir kat için uygulanır. 1.4.2.Bazı Yörelere İlişkin Kira Bedellerinde Uygulanacak İndirim Oranları 2946 sayılı Kamu Konutları Kanunu kapsamındaki
konutların aylık kira bedellerinin tespitine yönelik yürürlükteki Milli Emlak
Genel Tebliğinde belirtilen “Yurtiçinde bulunan kamu konutlarının aylık her
bir metrekare için” kira bedelleri, bu Genel Tebliğin 1.2. ve 1.4.1.
bölümleri dikkate alınarak hesaplanan aylık
kira bedelleri toplamından; a) EK: 1’de yer alan illerde %
50, b) EK: 2’de yer alan illerde %
45, c) EK: 3’de yer alan illerde %
30, d) EK: 3’de olup da son nüfus sayımında belirlenen
nüfusu 10.000’den az
olan yerleşim yerlerinde %
40, e) Meskun yerlerden uzak, ulaşım ve iskan imkanları
kısıtlı olan %
70, yerlerde oranında indirim
yapılır. 1.4.3. Kira Bedelinden
Yapılacak İndirim Sayısı Konutun bulunduğu yer de dikkate alınarak bu tebliğin 1.4.2 bölümündeki
indirimlerden sadece birisi uygulanır. 1.4.4. İndirime Tabi
Olmayan Kira Bedelleri Yürürlükteki Milli Emlak Genel Tebliğleri ile
belirlenen ilave kira bedelleri indirime tabi değildir. 1.4.5. Fazlası Dikkate Alınmayacak Kira Bedelleri Kira bedelinin hesaplanmasında, konutların
toplam brüt inşaat alanının 120 metrekareden fazlası dikkate alınmaz. 1.4.6.Yurt Dışındaki Konutların Aylık Kira Birim
Bedellerinin Tespiti Yurt dışındaki konutların aylık kira birim bedelleri
beşinci derecenin birinci kademesindeki evli ve çocuksuz bir Devlet memurunun
yurt içi ve yurt dışı net aylık tutarları arasındaki orana göre, bulunan kat
sayısının, yurt içi için tespit edilen aylık kira birim bedelleri ile
çarpılması suretiyle, her ülke için ayrı ayrı hesaplanır. 2 - YAKIT GİDERLERİ 2.1. Kamu konutlarının yakıtının konutlarda oturanlar tarafından
tedariki ve bedellerinin konutlarda oturanlarca karşılanması esastır. Ancak, tamamı kamu kurum ve
kuruluşlarının (634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa tabi olanlar hariç)
mülkiyetinde bulunan veya tamamı kiralanan konutların tahsisli olduğu
idarenin gerek görmesi halinde, idarece yakıt temin
edilebilir. İdarece temin edilecek yakıt, Kamu Konutları Kanunu ile Kamu Konutları Yönetmeliğine göre hesaplanan
kontenjan için geçerlidir. Bu halde, bütçe imkânları ve tasarruf tedbirleri
göz önünde bulundurulur. Doğal gazla ısıtılan kamu konutlarında yakıtın
tedarikinde bir güçlük söz konusu olmadığından (Devlet mahalleleri ve hizmet
binası gibi aynı kazandan ısıtılan konutlar hariç) bu konutların yakıt
giderleri idarelerce kesinlikle karşılanmayacak ve oturanlarca karşılanmaya devam
edilecektir. 2.2. Kamu Konutları Yönetmeliğine ekli (1) sayılı Cetvelin (A) bölümünde
yer alan ve temsil özelliği nedeniyle kira bedeli alınmayanlar ile söz konusu
cetvelin (B-C) bölümünde belirtilen, Kamu Konutları Yönetmeliği gereği kira
bedeli alınan makam ve rütbe sahiplerinin oturmakta oldukları kamu
konutlarının yakıtı kurumlarınca tedarik
edilecek ve anılan makam ve rütbe sahiplerinden yakıt bedeli tahsil
edilmemesi uygulamasına devam edilecektir. 2.3. Metrekare yakıt bedeli, Kamu Konutları Yönetmeliğinin 29 ve
30 uncu maddeleri ile bu Yönetmeliğe ekli yıllık yakıt miktarlarını gösteren
9 ve 10 sayılı cetvellere göre hesaplanan kontenjan yakıt miktarı için
geçerlidir. 2.4. Kamu kurum ve kuruluşlarının tesisleri ile fabrika binalarından çıkan
atık buhar, sıcak su gibi diğer enerji kaynakları ile ısıtılan konutlarda
yeni tesis kurulmaması ve maliyet artırıcı herhangi bir harcama yapılmaması
kaydıyla, bu konutlarda oturanlardan da kira bedeline ilave olarak
yürürlükteki Genel Tebliğin ilgili bölümünde belirtilen yakıt bedeli %50
indirimli olarak tahsil edilir. 1.
2.5. Yakıt bedellerinin
hesaplanmasında konutlardan toplam brüt inşaat alanının 120 metrekareden fazla olan kısmı dikkate alınmaz. 2.
2.6. Konutların boş kaldığı süreler için yakıt
giderleri ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca karşılanır. 3.
2.7. Tamamı kamu kurum ve kuruluşlarının (634 sayılı Kat Mülkiyeti
Kanununa tabi olan konutları hariç) mülkiyetinde bulunan veya tamamı
kiralanan konutların, 2946 sayılı Kamu Konutları Kanunu uyarınca karşılanması
zorunlu yakıt miktarı, Kamu Konutları Yönetmeliğine ekli (9) ve (10) sayılı
cetvellerde gösterilen esaslara göre belirlenecek olup, bu miktar zorunlu
nedenlerle ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca azami % 100 arttırabilir.
Arttırılan bu miktarın bedeli, gerçek miktarı üzerinden konutta oturanlardan,
konut yüzölçümleri dikkate alınarak tahsil edilir. Bu tahsilat, yılı temmuz
ayından itibaren yapılır. 3 - İŞLETME, BAKIM VE ONARIM GİDERLERİ 3.1. Yönetim ve Ortak Giderlerin Karşılanması Konut blok veya gruplarının müşterek hizmet ve
giderleriyle ilgili yönetimi, Kamu Konutları Yönetmeliğinde belirtilen esaslara
göre konut tahsis edilenlerin aralarında seçecekleri yönetici tarafından
yürütülecektir. Hizmet binalarındaki
konutların elektrik, su, doğalgaz ve havagazı sayaçlarının ayrılmasının
mümkün olmaması halinde, tüketimin gerçek miktarı kurumlarca teknik elemanlar
vasıtasıyla hesaplanır ve tüketim bedelleri ilgililerden tahsil edilir. 4.
3.2.
Konutta Oturanlar Tarafından Karşılanacak Giderler 5.
Oturulan
süre içinde; 6.
a) Millî Emlak Genel Tebliğlerinde belirtilen istisnalar
dışında, konutların ısınma giderleri, b) Deprem
nedeniyle güçlendirme çalışması yapılanlar ile uzun süreden beri onarım
yapılamadığından boş bulunanlar hariç olmak üzere kamu konutlarının küçük
bakım ve onarım giderleri, (EK:4) c)
Konutların aydınlatma, elektrik, su ve gaz
giderleri, d) Millî Emlâk Genel Tebliğlerinde belirtilen istisnalar dışında, ortak
kullanım alanlarındaki aydınlatma, elektrik, su, gaz, otomat ve benzeri
giderler, e) Ortak kullanım alanlarının küçük bakım ve onarımları, f) Konutun boşaltılması nedeniyle teslim sırasında konutta bulunan
demirbaş eşya ve mefruşat listesinde idarece görülen eksikliklerin
karşılanması veya kötü kullanılmasından doğan onarımlar, g) Konutlarda istihdam edilen kapıcı, bahçıvan, kaloriferci,
elektrikçi ve benzerleri ile çeşitli ihtiyaçların karşılanması için gerekli
olan giderler, konutta
oturanlar tarafından karşılanır. 3.3 . Kamu
Kurum ve Kuruluşları Tarafından Karşılanacak Giderler Kamu konutu olarak tahsis tarihinden
itibaren; a) Özel tahsisli konutların ısınma, işletme, bakım ve onarım giderleri
ile demirbaş eşya ve mefruşat giderleri ve konutun aydınlatma, elektrik, su,
gaz, temizlik, telefon, kapıcı, aşçı, kaloriferci, bahçıvan ve benzeri
giderleri, b) Eşyalı görev tahsisli konutların demirbaş eşya ve mefruşat giderleri,
c) Konutların, tahsis edilenlerce karşılanacak giderleri dışındaki
esaslı bakım ve onarım giderleri,(EK:5) d) İdarelerce inşa veya satın alma yoluyla edinilenler hariç olmak
üzere; diğer yollarla edinilen kullanılmış konutlardan ilk defa kamu konutu olarak
kullanılacak olanlardan onarıma ihtiyaç duyulan kamu konutlarının, bu Genel Tebliğin 3.2. bölümünde belirtilen hükümlere
uyulmadan, söz konusu konutların kullanıma uygun duruma getirilmesi için
yapılması gereken onarım giderleri, e) Konutların boş kaldığı
süreler için ortak kullanım alanlarına ait giderler, kamu kurum ve kuruluşları tarafından karşılanır. 4. KALDIRILAN HÜKÜMLER 14.10.1999 tarih ve 242 sayılı Millî Emlâk Genel Tebliği ile diğer
Milli Emlak Genel Tebliğlerinin bu tebliğe aykırı hükümleri yürürlükten
kaldırılmıştır. 5. YÜRÜRLÜK Bu Genel Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Tebliğ olunur. EK:1 1 - Ağrı 2 - Aksaray 3 - Ardahan 4 - Artvin 5 - Batman 6 - Bayburt 7 - Bingöl 8 - Bitlis 9 - Çanakkale (Bozcaada ve Gökçeada ilçeleri) 10 - Çankırı 11 - Erzincan 12 - Giresun 13 - Gümüşhane 14-Hakkari 15 - Iğdır 16 - Kars 17 - Kırşehir 18 - Muş 19 - Siirt 20 - Sinop 21 - Şırnak 22 - Tunceli EK:2 1 - Adıyaman 2 - Amasya 3 - Bartın 4 - Çorum 5 - Diyarbakır 6 - Elazığ 7 - Erzurum 8 - Kahramanmaraş 9 - Karabük 10 - Karaman 11 - Kastamonu 12 - Kırıkkale 13 - Malatya 14 - Mardin 15 - Nevşehir 16 - Niğde 17 - Ordu 18 - Rize 19 - Samsun 20 - Sivas 21 - Şanlıurfa 22 - Tokat 23 - Trabzon 24 - Van 25 - Yozgat 26 - Zonguldak EK.3 1 - Adana 2 - Afyonkarahisar 3 - Ankara 4 - Antalya 5 - Aydın 6 - Balıkesir 7 - Bilecik 8 - Bolu 9 - Burdur 10 - Bursa 11 - Çanakkale (Bozcaada ve Gökçeada
dışındaki ilçeleri) 12 - Denizli 13 - Düzce 14 - Edirne 15 - Eskişehir 16 - Gaziantep 17 - Hatay 18 - Isparta 19 - Mersin 20 - İstanbul 21 - İzmir 22 - Kayseri 23 - Kırklareli 24 - Kilis 25 - Kocaeli 26 - Konya 27 - Kütahya 28 - Manisa 29 - Muğla 30 - Sakarya 31 - Tekirdağ 32 - Uşak 33 - Yalova 34 - Osmaniye
NOT 1 - Kullanıcı hatası olmayıp kullanım ömrünü tamamlamış malzemelerden
kaynaklananlar yetkili personel tarafından teknik rapor düzenlenmesi şartı
ile boş daire bakımları kapsamında Kamu Kurum ve Kuruluşları sorumluluğunda
onarılır veya değiştirilir. 2 - Malzemeler kullanım ömürleri sonunda yapılacak incelemeler
neticesinde teknik personel tarafından tanzim edilecek rapora göre
değiştirilir veya kullanıma devam edilir. 3 - Değiştirilecek ya da kullanılacak malzemenin yerine aynı
malzemenin kullanılması esastır. Malzemenin üretimden kalkması ve maliyet
etkinlik açısından uygun olması durumunda teknik raporda belirtilen malzeme
kullanılır. 4 -Listede bulunmayan ancak,
aynı maksatla kullanılan farklı özellikteki malzemelerin kullanım ömürleri,
listede belirtilen malzemeler baz alınarak belirlenir. 5 - Doğal afetler sonucunda (deprem, sel, fırtına vb.) veya kullanıcı
hatası olmayan başka sebeplerle oluşan malzeme hasarları teknik personelin
tanzim edeceği rapora göre değiştirilir. 6 - EK:5 listede yer almayan bakım, onarım ve yenileme giderleri
konutlarda oturanlarca karşılanır. |