Yönetmelik Çevre
ve Orman Bakanlığından: Bitkisel Atık Yağların Kontrolü
Yönetmeliği BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç,
Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Genel İlkeler Amaç Madde
1 — Bu Yönetmeliğin amacı, bitkisel atık yağların
üretiminden bertarafına kadar, çevreye zarar
verecek şekilde doğrudan veya dolaylı bir biçimde alıcı ortama verilmesinin
önlenmesini, bu atık yağların yönetiminde gerekli teknik ve idari
standartların oluşturulmasını, geçici depolama, geri kazanım ve bertaraf
tesislerinin çevreyle uyumlu yönetimi için buna yönelik prensip, politika ve
programların belirlenmesi amacıyla hukuki ve teknik esasların düzenlenmesini
sağlamaktır. Kapsam Madde
2 — Bu Yönetmelik; bitkisel atık yağların geçici
depolanması, toplanması, taşınması, geri kazanılması, bertarafı,
ticareti, ithalat ve ihracatı ile transit geçişine
ilişkin yasak, sınırlama ve yükümlülükleri, alınacak önlemleri, yapılacak
denetimleri, tabi olunacak hukuki ve cezai sorumlulukları düzenler. Yemlik yağların kullanımına
ilişkin esaslar, bu Yönetmeliğin kapsamı dışındadır. Dayanak Madde
3 — Bu Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre
Kanununun 8, 11 ve 12 nci maddeleri ile 1/5/2003
tarihli ve 4856 sayılı Çevre ve Orman Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun’un 2 nci maddesinin (d) bendine
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar Madde
4 — Bu Yönetmelikte geçen; Bakanlık: Çevre ve Orman
Bakanlığını, Bitkisel Yağ: Bitkisel kökenli ve kullanım amacına uygun
olarak piyasaya arz edilen gıda yağlarını, Ham Yağ: Bitkisel yağlı
tohumlardan veya meyvelerden muhtelif fiziksel ve kimyasal işlemlerle elde
edilen yağ ürününü, Yemeklik Bitkisel Yağ Üreticisi:
Gıda için kullanım amacına uygun olarak yağ üreten tesisleri işleten veya bu
yağları ithal eden gerçek ve tüzel kişileri, Atık Yağ Üreticisi: Bitkisel atık
yağ oluşmasına neden olan, kaynağın bilinmemesi durumunda ise bu tür atıkları
mülkiyetinde bulunduran gerçek ve tüzel kişileri, Bitkisel Atık Yağ: Rafine
sanayinden çıkan soap-stock’ları,
tank dibi tortuları, yağlı toprakları, kullanılmış kızartmalık yağları,
çeşitli tesislerin yağ tutucularından çıkan yağları ve kullanım süresi geçmiş
olan bitkisel yağları, Atık Yağ: Bitkisel atık yağları, Soap-Stock: Bitkisel ham yağların rafinasyonunda
serbest yağ asitlerinin kostik ile nötralizasyonu ve yıkama sonrasında ayrıştırılan yan
ürünü, Kullanılmış Kızartmalık Yağlar:
Yüksek sıcaklık altında okside olmuş, tekrar kullanımı sağlık açısından uygun
olmayan kızartma yağlarını, Tank Dibi Tortu: Yağ üreten
tesislerin ham bitkisel yağ depolarında dibe çöken ve yağ ihtiva eden
tortuları, Yağlı Toprak: Yemeklik bitkisel
yağ rafinasyonu sonucu ortaya çıkan yağlı
toprakları, Bertaraf: 14/3/2005 tarihli ve
25755 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Atıkların Kontrolü
Yönetmeliği veya 14/3/1991 tarihli ve 20814 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Katı Atıkların Kontrolü Yönetmeliği kapsamında nihai bertaraf işlemlerini, Geri Kazanım: Atık yağların, Bakanlıktan
lisans almış geri kazanım tesisleri tarafından toplanarak endüstride kullanılacak
yarı mamul (külçe sabun, stearin, kimya sanayinde kullanılacak hammadde ve
benzeri) ve ürün (sabun, biyodizel ve benzeri) elde
edilmesi işlemlerini, Ürün: Atık yağların işlenmesi ve
çeşitli katkılarla karıştırılması sonucu oluşan ve standardı olan nihai
maddeyi, Rafinasyon:
Ham yağların rafine edilerek, ulusal veya uluslararası standartlar ile
şartnamelere uygun yemeklik bitkisel yağ elde edilmesi işlemlerini, Toplayıcı: Lokanta, restoran,
yemek fabrikaları, otel, motel, yemekhaneler, turistik tesisler, tatil
köyleri gibi yerlerden kullanılmış kızartmalık yağ toplayacak gerçek ve tüzel
kişileri, Geçici Depolama: Atık yağların
geri kazanımı veya bertarafından önce tesis
sahasında veya ayrı bir alanda bu Yönetmelikteki teknik koşullara göre
belirli bir süre depolanmasını, Ulusal Atık Taşıma Formu:
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliğinin ekinde bulunan taşıma formlarını,
Lisans: Geri kazanım tesislerinin
atık yağ toplamak için Bakanlıktan, atık yağ taşıyacak firmaların ve
araçların ise ilgili valilikten alacakları yeterlilik belgesini, Akreditasyon:
Laboratuvarların, muayene ve belgelendirme
kuruluşlarının ulusal veya uluslararası kabul görmüş teknik kriterlere göre
çalıştığının değerlendirilmesi ve yeterliliğinin onaylanması ve düzenli
aralıklarla denetlenmesi işlemini, Sabun: Yağ asitlerinin alkali
hidroksitler ile reaksiyonu sonucunda elde edilen genellikle temizleyici
olarak kullanılan ürünleri, Biyodizel
: Her türlü biyolojik orjinli yağların bir katalizatör eşliğinde kısa zincirli bir alkol ile (metanol veya etanol) reaksiyonu sonucunda açığa çıkan ve
yakıt olarak kullanılan ürünü, ifade eder. Genel ilkeler Madde
5 — Atık yağların yönetimine ilişkin ilkeler şunlardır: a) Atık yağların ithali yasaktır.
İhracatı ve transit geçişiyle ilgili kurallar
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği hükümlerine tabidir. b) Atık yağların kaynakta
azaltılması ve geri kazanılması esastır. Geri kazanıma uygun olmayan atık
yağlar bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda bertaraf edilir. c) Atık yağlar ile bu yağların
işlenmesi sonucu oluşan atıkların çevreye zarar verecek şekilde depolanması,
taşınması, doğrudan veya dolaylı bir biçimde yüzey suları ile yeraltı suyuna,
denizlere, kanalizasyona, drenaj sistemleri ile toprağa verilmesi ve mevcut
düzenlemeler ile belirlenen sınır değerleri aşarak hava kirliliğine neden
olacak şekilde yakılması yasaktır. d) Kullanılmış kızartmalık
yağların doğrudan veya dolaylı olarak yemeklik yağlara, ham yağlara, mineral
yağlara karıştırılması ve doğrudan yakıt olarak kullanılması yasaktır. e) Atık yağların kaynakta ayrı
depolanması esastır. f) Atık yağların yarattığı
çevresel kirlenme ve bozulmadan doğan zararlardan dolayı, atık yağ üreticileri,
toplayıcıları, taşıyıcıları, geri kazanım ve bertarafçıları
kusur şartı aranmaksızın sorumludur. g) Bitkisel yağların rafinasyonu sonucu ortaya çıkan yağlı topraklar, orman ve
ağaçlandırma alanlarına, tarım arazilerine ve buna benzer yerlere bırakılamaz,
açık alanlarda kontrolsüz olarak geçici depolanamaz, geri kazanım
imkanlarının bulunmaması durumunda bertaraf edilir. h) Boşaltılmış olan toplama
kapları, tank ve konteynerlerin geri kazanım
tesislerinde ve geçici depolama alanlarında temizlenmesi zorunludur. ı) Atık yağlar, toplama lisanslı
geri kazanım tesisleri ile geçici depolama izni almış toplayıcılar tarafından
toplanır. Bunun dışındaki gerçek ve tüzel kişiler tarafından atık yağlar
toplanamaz, alınıp satılamaz. j) Atık yağlar ile kontamine olmuş bitkisel yağlar, atık yağ olarak
değerlendirilir ve bu Yönetmelik hükümlerine göre geri kazanılır veya
bertaraf edilir. k) Kullanılmış kızartmalık yağ
üreten lokanta, yemek fabrikaları, otel, motel, yemekhaneler, turistik
tesisler ve tatil köyleri ile diğer benzeri tesisler, bu yağların toplanması
için lisanslı geri kazanım tesisleriyle veya toplayıcılarla yıllık sözleşme
yapmakla yükümlüdürler. Bu yağların ücretsiz olarak geri kazanımcıya veya
toplayıcılara teslim edilmesi esastır. l) Atık yağların toplanması,
geçici depolanması, geri kazanımı veya bertarafı
uzman kişilerce yapılır. Bu hususlarda, ilgili tesislerde konu hakkında
uzmanlaşmış teknisyen ve mühendis bulundurulur. m) Atık yağların yönetiminden
kaynaklanan her türlü çevresel zararın giderilmesi için yapılan harcamalar
kirleten öder prensibine göre atıkların yönetiminden sorumlu olan gerçek ve
tüzel kişiler tarafından karşılanır. Atık yağların yönetiminden sorumlu
kişilerin çevresel zararı durdurmak, gidermek ve azaltmak için gerekli önlemi
almaması veya bu önlemlerin yetkili makamlarca doğrudan alınması nedeniyle
kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılan gerekli harcamalar 21/7/1953 tarihli ve
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre
atık yağların yönetiminden sorumlu olanlardan tahsil edilir. İKİNCİ
BÖLÜM Görev,
Yetki ve Yükümlülükler Bakanlığın görev ve yetkileri Madde
6 — Bakanlık, bu Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik
işbirliğini ve koordinasyonu sağlamak, atık yağ yönetim planlarını
hazırlamak, atık yağ geri kazanım tesislerini düzenli olarak denetlemek,
ulusal atık taşıma formunu oluşturmak, toplama ve bertaraf lisansı vermekle
görevli ve yetkilidir. Mülki
amirlerce alınacak tedbirler Madde
7 — Mahallin en büyük mülki amiri; a) Belediyelerin yetki alanı
dışında bulunan kullanılmış kızartmalık yağ üreten atık üreticilerini
belirleyerek bunların toplama lisansı almış geri kazanım tesisleriyle veya
geçici depolama izni verilen toplayıcılarla yıllık sözleşme yapmalarını
sağlamak, sözleşme yapmayanlara gerekli cezai işlemi uygulamakla, b) Geçici depolama alanlarının 17
nci madde ve Ek-1’de verilen teknik özelliklere
göre kurulmasını sağlamak, bunlara 23 üncü maddeye göre izin vermek, izin
verilen ve izni iptal edilen depolama alanlarını Bakanlığa bildirmekle, c) Bu Yönetmelik kapsamına giren
atık yağ geri kazanım tesislerini tespit ederek toplama lisansı almak üzere
Bakanlığa müracaat etmelerini sağlamakla, d) Geri kazanım tesislerini ve
geçici depolama alanlarını düzenli olarak denetlemekle, e) Atık yağ taşıma lisansı
vermek, lisans verilen ve lisansı iptal edilen firma ve araçları Bakanlığa
bildirmekle, f) Belediyelerden, atık yağ
üreticilerinden, toplayıcılardan, geri kazanım tesislerinden alınacak
bilgileri ve ulusal atık taşıma formlarını değerlendirerek, ilde oluşan atık
yağ miktarlarını, geri kazanılan ve bertaraf edilen miktarları yıllık olarak
Bakanlığa bildirmekle, ilgili hususlarda gerekli
tedbirleri alır. Belediyelerce
alınacak tedbirler Madde
8 — Büyükşehir belediyeleri ve belediyeler; a) Yetki sahasında bulunan
lokantalar, sanayi mutfakları, oteller, tatil köyleri, motel ve yemekhaneler,
hazır yemek üretimi yapan firmalar ile diğer yerlerde gerekli denetimleri
yaparak kullanılmış kızartmalık yağların kanalizasyona dökülmesini önlemekle, b) Sınırları dahilinde
kullanılmış kızartmalık yağ üreten işletmelerin lisanslı geri kazanım
tesisleriyle veya valilikten geçici depolama izni almış toplayıcılarla yıllık
sözleşme yapmalarını sağlamak, buna ilişkin kayıtları ilgili valiliğe bildirmek,
sözleşme yapmayanlara gerekli cezai işlemi uygulamakla, c) 2008 yılından itibaren
kullanılmış kızartmalık yağların hanelerden toplanması için gerekli sistemi
kurmak, halkı bu konuda bilgilendirerek atık yağ toplama faaliyetlerini 2008
yılı itibariyle başlatmakla, ilgili hususlarda gerekli
tedbirleri alır. Yemeklik
bitkisel yağ üreticilerinin yükümlülükleri Madde
9 — Yemeklik bitkisel yağ üreticileri; a) Kızartmalık yağ ambalajlarının
etiketlerinde Ek-2’de yer alan çevre bilgisine yer vermekle, b) Piyasaya sürülen kızartmalık
yağ miktarlarını yıllık olarak Bakanlığa bildirmekle, c) Atık yağları taşıma lisanslı
araçlarla geri kazanım veya bertaraf tesisine göndermekle, d) Kullanılmış kızartmalık
yağların düzenli olarak toplanması amacıyla halkın eğitimi ve
bilinçlendirilmesine yönelik çalışmaları desteklemekle, yükümlüdürler. Atık
yağ üreticisinin yükümlülükleri Madde
10 — Atık yağ üreticileri; a) Atık yağları diğer atık madde
ve çöplerden ayrı olarak biriktirmekle, b) Faaliyetleri sonucu oluşan
atık yağların biriktirilmesi için sızdırmaz, iç ve dış yüzeyleri korozyona
dayanıklı bidon, konteyner
ve tank gibi toplama kaplarını kullanmakla, c) Atık yağları lisanslı
taşıyıcılarla lisanslı geri kazanım veya bertaraf tesislerine göndermekle, d) Atık yağ sevkıyatında ulusal
atık taşıma formu kullanmak ve her taşımadan sonra bunların bir kopyasını
ilgili valiliğe göndermek, bu belgeleri beş yıl süreyle tesiste muhafaza
etmekle, e) Geri kazanım veya bertaraf
tesisleriyle olabilecek uyuşmazlıkları ilgili valiliğe ve Bakanlığa
bildirmek, uyuşmazlık giderilinceye kadar uyuşmazlığa konu olan atık yağları
kendi depolarında muhafaza altında bulundurmakla, yükümlüdürler. Atık yağ geri kazanım tesisi işletmecilerinin yükümlülükleri Madde
11 — Atık yağ geri kazanım tesisi işletmecileri; a) Bakanlıktan atık yağ toplama
lisansı almakla, b) Faaliyetlerine ilişkin
raporlarını yıllık olarak ilgili valiliğe göndermekle, c) Atık yağın tesise kabul
kriterlerini belirlemek, atık yağın taşıma formunda belirtilen atık tanımına
uygunluğunu tespit etmekle, d) Kullanılmış kızartmalık
yağların toplanması için geri kazanım tesisleri dışında kurulacak geçici
depolama alanlarını, bu Yönetmeliğin 17 nci
maddesine göre kurmak, bu alanlar için 23 üncü maddeye göre geçici depolama
izni almakla, e) Tesise getirilen atık yağların
analizini yaparak üretici beyanına uygunluğunu tespit etmek, atık yağın uygun
bulunması halinde ulusal atık taşıma formunu imzalayarak teslim almak ve atık
taşıma formlarının bir nüshasını her taşımadan sonra ilgili valiliğe
göndermekle, f) Tesise kabul edilen atık
yağları ayrı depolamakla, g) Personeline geri kazanım
faaliyetlerinin gerektirdiği nitelikte eğitim vermek, acil durum planlarını
hazırlamak, atık yönetimiyle ilgili işletme kayıtlarını tutmak ve bu
kayıtları beş yıl süreyle tesiste bulundurmakla, h) Geri kazanım işlemleri
sonucunda ortaya çıkan atıkları ve bunlarla kontamine
olmuş malzemeleri bertaraf etmek veya ettirmek, buna ilişkin harcamaları
karşılamakla, ı) Taşıma formu ve lisans belgesi
olmayan taşıyıcılarla getirilen atık yağları tesise kabul etmemek ve durumu
ilgili valiliğe bildirmekle, j) Toplayıcıyla olan sözleşme
iptallerini ilgili valiliğe bildirmekle, k) Tesise giren atık yağlara ait
ulusal atık taşıma formu ve sevk irsaliyeleri ile çıkan yarı mamul ve
ürünlere ait satış faturaları ve mevzuata uygun gerçekleştirilen bertaraf
kayıtlarının Sanayi Odaları veya Ticaret ve Sanayi Odaları tarafından
değerlendirilerek girdiler ve çıktılar yönünden biyodizel
üretim tesisleri için altı aylık, diğer tesisler için yıllık toplamları
gösteren onaylı belgeyi Bakanlığa sunmakla, l) Bu Yönetmeliğin 16 ncı maddesinin (b) bendinin denetlenmesi amacıyla ürün
analizlerini altı aylık dönemlerde Bakanlığın uygun göreceği akredite bir laboratuvarda
yaptırmak, bu amaçla numunelerin ilgili valiliğin gözetiminde laboratuvar sorumlusu tarafından alınmasını sağlamak ve
analiz sonuçlarını Bakanlığa ulaştırmakla, yükümlüdürler. Kullanılmış kızartmalık yağ toplayıcılarının yükümlülükleri Madde
12 — Kullanılmış kızartmalık yağ toplayıcıları; a) Geçici depolama alanlarını 17 nci madde ve Ek-1’de ki teknik özelliklere göre kurmakla, b) Kurulacak geçici depolama
alanları için 23 üncü madde gereğince valilikten izin almakla, c) Geri kazanım tesisleriyle sözleşme
yapmak, geçici depolama izni müracaatlarında bu sözleşmeyi valiliğe ibraz etmekle, d) Sözleşme yaptıkları lokanta,
yemek fabrikaları, otel, motel, yemekhaneler, turistik tesisler ve tatil
köyleri gibi toplama noktalarına biriktirme bidon ve konteynerlerini
temin etmekle, e) Boşaltılan taşıma araçlarını,
bidon ve konteynerleri her defasında temizlemek,
temizlenmeyen biriktirme kaplarını toplama noktalarına dağıtmamak, temizleme
işleminden kaynaklanan yıkama sularını doğrudan kanalizasyona vermemekle, f) Toplanan ve geri kazanım
tesisine sevk edilen kullanılmış kızartmalık yağ miktarlarını aylık olarak
ilgili valiliğe bildirmekle, g) Geri kazanım firmasıyla ortaya
çıkacak anlaşmazlıklar ve sözleşme iptalleri hakkında valiliğe bilgi
vermekle, yükümlüdürler. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Atık
Yağların Taşınması Atık
yağların taşınması Madde
13 — Atık yağların taşınması, ilgili valilikten taşıma
lisansı almış gerçek ve tüzel kişilerce yapılır. Atık Yağlar taşınırken kaza
sonucu yağın dökülmesinden oluşacak zararlar ile bertaraf masraflarının
taşıyan tarafından karşılanması zorunludur. Taşıma aracı; beyaz renkte ve
araç kasasının veya tankının her iki yüzünde yeşil renkte, dikey yüksekliği
en az 20 cm olan Bitkisel Atık Yağ Taşıma Aracı ibaresi bulunacaktır. Taşıma
araçlarının kasa veya tankları; sızdırmaz, koku önleyen ve kolaylıkla
temizlenebilir bir sisteme sahip olması zorunludur. Atık
yağ taşıyıcılarının lisans alma zorunluluğu Madde
14 — Atık yağ taşımak isteyen gerçek ve tüzel kişiler,
ilgili valilikten taşıma lisansı almak zorundadır. Lisans almak için Ek-3’de
belirtilen belgelerle valiliğe müracaat edilir. Lisans, başvuruda bulunan
firmaya ve firmanın araçlarına verilir. Bu hükümler kara taşımacılığı için
uygulanır. Bu lisans devredilemez ve üç yıl için geçerlidir. Bu süre sonunda
yenilenmesi gerekir. Araçların denetimleri ilgili valilikçe on iki aylık
dönemlerde yapılır. Denetimler sonucu lisans koşullarına uymayan firma ve
araçlarının lisansı iptal edilir. Lisans verilen ve lisansı iptal edilen
firmalar ve araçlar valiliklerce Bakanlığa bildirilir. Araçlarda ulusal atık taşıma formu bulundurma zorunluluğu Madde
15 — Atık yağların taşınması sırasında araçlarda ulusal atık
taşıma formu bulundurulması zorunludur. Araçlarda bulundurulacak ulusal atık
taşıma formlarıyla ilgili olarak Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliğinin
ilgili hükümleri uygulanır. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Geri
Kazanım Tesisleri ve Geçici Depolama Alanları Geri kazanım tesisleri Madde
16 — Atık yağ geri kazanım tesislerinin özellikleri ve yapılacak
uygulamalar; a) Tesiste giriş bölümü, atık
kabul ünitesi, atık yağ geçici depolama alanı, prosese uygun fiziksel,
kimyasal veya biyolojik arıtma tesisi bulunması zorunludur. Tesis prosesi ve
temizleme işlemlerinden kaynaklanan atık sular doğrudan kanalizasyona
verilmez. b) Atık yağlardan elde edilen
ürünlerin ulusal veya uluslararası standartları sağladığının sürekli olarak
izlenmesi için, bu Yönetmelik kapsamındaki atık yağları hammadde olarak
kullanacak geri kazanım tesislerinde akredite
edilmiş bir laboratuvar bulunur, bulunmaması
halinde bu ihtiyaç bir başka akredite laboratuvardan karşılanır. c) Tesise getirilen atık
yağlardan laboratuvar sorumlusu tarafından numune
alınır. Tank içinde gelen atık yağlar, numune almadan önce homojen hale
getirilir. Bidonlarla getirilen atık yağlardan bidon başına numune alınır.
Numuneler geri kazanım işlemleri tamamlanıncaya kadar muhafaza edilir. d) Araçlardan atık yağ
boşaltıldıktan sonra her defasında araç ile buna bağlı tank veya kasa ve
bidonlar yıkanır. Bu iş için tesiste gerekli altyapı oluşturulur.
Temizlenmeyen tank, kasa ve toplama bidonları tekrar kullanılmaz ve bu
bidonlar toplama noktalarına dağıtılmaz. e) Tesiste taşıma araçlarının,
bidon ve konteynerlerin temizlenmesi için bir
yıkama ünitesi bulundurulur. f) Tesiste kokuya karşı önlem
alınacaktır. g) Tesiste yangına karşı köpüklü
yangın söndürme ve sulu tank soğutma sistemleri bulunur. Tesiste görevli tüm
personel; acil durum, yanıcı, patlayıcı maddelerin özellikleri ile potansiyel
tehlikeler, yangınla mücadele ve ilk yardım konularında eğitilir. Ayrıca
ilgili personel kendi görev alanlarında, belirli aralıklarla tekrarlanan
uygulamalı eğitime tabi tutulur. h) Atık yağ taşıyan borular,
sızma veya herhangi bir nedenle akmaya karşı koruma altına alınır. Atık yağ
taşıyan borular temiz su taşıyanların altında bulunur. Pompa basınçları
boruların hasar görmeyeceği şekilde tasarlanır ve ayarlanır. ı) Sahada toplanan yağmur suları,
yıkama ve benzeri atık sular ayrı olarak toplanarak, 31/12/2004 tarihli ve
25687 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliğinde
yer alan sınır değerlere uygun şekilde arıtılır. j) Tesis içinde meydana
gelebilecek döküntü ve sızıntıları önlemek amacıyla yeterli miktarda emici
malzeme bulundurulur ve bu malzemeler tesis içinde uygun noktalarda kolay
kullanımı sağlayacak şekilde depolanır. Kullanılmış emici malzemeler
özelliklerine göre ilgili mevzuat kapsamında bertaraf edilir. k) Tesisin çevresi koruma altına
alınarak, giriş ve çıkışın denetlenmesi amacıyla etrafı çit veya duvarla
çevrilir. l) Tesis içi geçici depolama
alanları için 17 nci madde hükümlerine uyulur. m) Geri kazanım tesislerinde
paratoner ve topraklama sistemi bulunur. Geçici depolama alanları Madde
17 — Geçici depolama alanları, geri kazanım tesislerinde
hammadde olarak atık yağların kabul edildiği
ve proses atıklarının biriktirildiği depolama tanklarından oluşan
alanlardır. Bu tür alanlar bitkisel yağ rafinerilerinde proses atıklarının ve
yan ürünlerin biriktirildiği yerlerdir. Geri kazanım veya rafineri
tesislerinde bulunan geçici depolama alanları için ilgili valilikten izin
alınması zorunlu değildir. Rafinerilerin geçici depolama alanlarında
biriktirilen soap-stock,
tank dibi tortular, yağlı topraklar ile çeşitli tesislerin yağ tutucularından
çıkan yağlar geri kazanım veya bertaraf tesislerine bir başka yerde
depolanmadan doğrudan sevk edilir. Bu atıkların tesis sahası dışında geçici
depolanmasına izin verilmez. Tesis alanının atık yağ ile
temasta olan kısımlarında zemin geçirimsizliğinin sağlanması gerekir. Bu
amaçla betonarme zemin, epoksi boya veya benzeri
tecrit malzemesi ile kaplanır. Atık kabul alanı yağmura karşı korunur. Beyaz renkte olacak depolama tanklarının
üzerinde Bitkisel Atık Yağ ibaresi bulunur ve atığın cinsi tank üzerinde (soap-stock, tank dibi tortu,
kullanılmış kızartmalık yağ ve benzeri) belirtilir. Bu tanklar, taşmaya neden
olmayacak hacme sahip güvenlik havuzu içinde bulunur. Hacmi, en az tankın
kapasitesi kadar olacak güvenlik havuzunda, güvenli boşaltmayı sağlayacak
ekipman bulundurulur. Lokantalardan, yemek
fabrikalarından, otellerden, motellerden, yemekhanelerden, turistik
tesislerden, tatil köylerinden ve buna benzer yerlerden kullanılmış
kızartmalık yağların verimli bir şekilde toplanabilmesi için, geri kazanım
tesisleri dışında geçici depolama alanları kurulabilir. Bu alanların
Ek-1’deki teknik özellikleri sağlaması ve işletmecilerin bu Yönetmeliğin 23
üncü maddesine göre ilgili valilikten geçici depolama izni alması gerekir.
Atık yağlar, geçici depolama alanlarında üç aydan fazla süre ile depolanmaz. BEŞİNCİ
BÖLÜM Atık
Yağlardan Muhtelif Ürünlerin Üretimi ve Atık Yağların Bertaraf Edilmesi Atık yağlardan biyodizel üretimi Madde
18 — Atık yağlardan biyodizel
üretimi yapacak tesisler için aşağıdaki esaslar uygulanır: a) Atık yağlardan biyodizel üretimi yapacak tesisler, bu Yönetmelik
kapsamında geri kazanım tesisi olarak değerlendirilir. b)
Bu tesisler, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun teknik düzenlemelerine
uygun üretim yapar ve piyasaya arz edilen ürünlere ilişkin olarak dağıtım
firmalarından alınacak teslimatla ilgili belgeleri altı aylık dönemlerde
Bakanlığa sunar. c) Biyodizel
üretimi sonucu oluşan yan ürünlerin kullanımı ve satışı için ilgili
kurumlardan izin alınması şarttır. Bu tesislere kabul edilen atık yağ
miktarları ve geri kazanılamayan atıkların nasıl bertaraf edildikleri yıllık
olarak ilgili valiliklere bildirilir. Atık yağlardan sabun ve diğer ürünlerin üretimi Madde
19 — Geri kazanım tesisleri, sabun üretimi için Sağlık Bakanlığından,
yemlik yağ üretimi için Tarım ve Köyişleri
Bakanlığından gerekli izinleri alır. Bunların dışındaki ürünlerin üretimi ve
kullanımı için gerekli izinler, meri mevzuat çerçevesinde ilgili kurumlardan
alınır. Standardı belirlenmemiş olan geri
kazanım ürünleri ile yarı mamuller nihai tüketim maddesi olarak kullanılmaz.
Bunlar sabun, kimya ve benzeri sanayilerde birincil hammaddelere ilave
edilerek standardı olan ürünlere dönüştürülebilmeleri durumunda bu
sektörlerde kullanılır. Atık yağların bertaraf edilmesi Madde
20 — Geri kazanım ürünlerine dönüştürülemeyen atık yağlar
ile geri kazanım işlemlerinde ortaya çıkan tehlikeli nitelikli atıklar ve
bunlarla kirlenmiş malzemeler ve atık yağ depolama tanklarının dip çamurları
özelliklerine göre Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği, Katı Atıkların Kontrolü Yönetmeliği veya
8/12/2001 tarihli ve 24607 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Çimento
Fabrikalarında Atıkların Alternatif veya Ek Yakıt Olarak Kullanılmalarında
Uyulacak Genel Kurallar Hakkında Tebliğ hükümlerine göre lisanslı tesislerde
bertaraf edilir. ALTINCI
BÖLÜM Toplama
Lisansı ve Geçici Depolama İzni Atık yağlar için toplama lisansı verilmesi Madde
21 — Bitkisel yağ rafinasyon
tesisleri içinde rafinerinin kendi atıklarının değerlendirildiği ve ana
tesisle entegre olarak işletilen geri kazanım üniteleri için lisans alma
yükümlülüğü bulunmamaktadır. Atık yağları sabun veya sabun hammaddesi, biyodizel ve diğer ürünleri elde etmek amacıyla kullanan
geri kazanım tesisleri için Bakanlıktan atık yağ toplama lisansının alınması
zorunludur. Geri kazanım tesisi bulunmayan gerçek veya tüzel kişilere toplama
lisansı verilmez. Söz konusu tesislerin proseslerinin yeterliliği; 1) Biyodizel
üretimi yapacak geri kazanım tesisleri için, Elektrik İşleri Etüt İdaresi
Genel Müdürlüğü ve TÜBİTAK’tan alınacak teknik raporlarla, 2) Bu Yönetmeliğin 19 uncu
maddesi kapsamında belirtilen ürünlerin üretimini yapacak geri kazanım
tesisleri için, TÜBİTAK ve konu hakkında uzman bir üniversiteden alınacak
teknik raporlarla, belgelenir. Yeni kurulacak tesislerin
yeterlilik raporlarının çevresel etki değerlendirmesi raporlarına eklenmesi
zorunludur. Çevresel etki değerlendirmesi çalışmalarında, tesise kabul
edilecek atık türleri ve elde edilen ürünler dikkate alınarak, tesisin proses
yeterliliği bu teknik raporlar çerçevesinde değerlendirilir. Lisans müracaatlarında Çevresel
Etki Değerlendirmesi Olumlu Belgesi veya Çevresel Etki Değerlendirmesi
Gerekli Değildir Belgesi ile bunlara ilişkin çevresel etki değerlendirmesi
raporu veya proje tanıtım dosyası ve Ek-4’de belirtilen bilgi ve belgelerin
bulunması zorunludur. Müracaatın uygun bulunması durumunda geri kazanım
tesisine üç yıl süreli lisans verilir. Lisans devredilecek ise Bakanlığa
başvurulur ve idari izinler yenilenir. Bitkisel atık yağ toplama lisansı
verilmesinde istenen ve EK-4’de yer alan bilgi ve belgelerden, emisyon izin
belgesi ve deşarj izin belgesinin tamamlanması için, diğer belgelerin eksik
olmaması koşuluyla bir yıl için şartlı lisans verilebilir. Şartlı lisansa
konu belgeler, şartlı lisans tarihinden itibaren bir yıl içinde tamamlanmaz
ise verilen lisans iptal edilir. İstenen belgelerin tamamlanması halinde
şartlı lisans sürecinde geçen süre toplam lisans süresinden düşülür. Lisansın iptali Madde
22 — Bakanlıkça veya ilgili valilikçe yapılan denetimlerde
toplama lisansına uyulmadığı, mevzuatta istenen şartların yerine
getirilmediği, ilgili ölçümlerin düzenli olarak yapılmadığı veya
kaydedilmediğinin tespit edilmesi halinde işletmeciye, tespit edilen aksaklıkların
düzeltilmesi için aksaklığın önemine ve kaynağına göre bir ay ile altı ay
arasında süre verilir. Bu süre sonunda yapılan kontrollerde aksaklığın devam
ettiği tespit edilirse, tespit edilen aksaklığın niteliğine göre 2872 sayılı
Çevre Kanunu doğrultusunda işlem yapılır. Faaliyeti geçici süre ile
durdurulan işletmenin süre sonunda yükümlülüklerini yerine getirmemesi
halinde lisansı iptal edilir. Lisansı iptal edilen tesis altı ay süreyle
lisans başvurusunda bulunamaz. Bu süre sonunda lisans alabilmek için 21 inci
maddeye göre yeniden Bakanlığa başvurulur. Lisans süreci tamamlanana kadar
tesis çalıştırılmaz. Geçici depolama izni Madde
23 — Atık yağ toplama lisansı bulunan biyodizel
üretim tesisleri, lokantalardan, yemek fabrikalarından, otellerden, motellerden,
yemekhanelerden, turistik tesislerden, tatil köylerinden ve buna benzer
yerlerden kullanılmış kızartmalık yağları toplayabilmek için, toplayıcıları
kullanılmış kızartmalık yağ toplamaları konusunda yetkilendirebilir.
Toplayıcıların bu işi yapabilmeleri için hizmet alanlarında yeterli
kapasiteye sahip ve 17 nci madde ile Ek-1’de teknik
özellikleri verilen geçici depolama alanlarının bulunması zorunludur. Geçici
depolama alanlarına valilikçe geçici depolama izni verilir. Biyodizel
üretimi yapacak geri kazanım tesisleri, 12 nci
maddede belirtilen toplayıcıların tabi olduğu hükümler kapsamında, geri
kazanım tesisi dışında, kendi geçici depolama alanlarını kurabilirler. Geri
kazanım tesisleri bu alanlar için valilikten geçici depolama izni almakla
yükümlüdür. Geri kazanım tesisleri içinde bulunan depolama alanları için
izine gerek yoktur. Toplayıcılar, geri kazanım
firmasıyla yapılan sözleşme, tesis projesi ve işletme planıyla geçici
depolama izni için valiliğe müracaat eder. Valilik müracaatı uygun bulması
durumunda geçici depolama izni verir. Geçici depolama izni süresi, geri
kazanım tesisinin mevcut toplama lisansı süresine göre verilir. Bu süre
toplama lisansı süresini aşamaz. Toplayıcıya yetki veren geri kazanım tesisi
veya tesislerinin lisans süresi dolduğunda, toplayıcının da izin süresi
dolar. Benzer şekilde geri kazanım tesisi veya tesislerinin lisansı iptal
edildiğinde, toplayıcının da izni ilgili valilikçe iptal edilir. Geçici
depolama izni koşullarına uygun olarak faaliyette bulunmayan toplayıcının
izni valilikçe iptal edilir ve bu husus anlaşmalı olduğu geri kazanım
tesisine veya tesislerine bildirilir. Geçici depolama izni belgelerinde
toplayıcının bağlı olduğu geri kazanım tesisinin toplama lisansı numarasının
belirtilmesi zorunludur. YEDİNCİ
BÖLÜM Çeşitli
ve Son Hükümler Yönetmeliğe aykırılık Madde
24 — Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edenler
hakkında 2872 sayılı Çevre Kanunu, 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu,
5272 sayılı Belediye Kanunu ve ilgili diğer mevzuatta öngörülen cezai
işlemler uygulanır. Düzenleme yetkisi Madde
25 — Bakanlık, bu Yönetmeliğin uygulanmasını sağlamak üzere
her türlü alt düzenlemeyi yapmakla yetkilidir. Geçici Madde 1 — Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihi takip
eden altı ay içinde mevcut geçici çalışma izinli ve lisanslı olan ve bu
Yönetmelik kapsamına giren atık yağ geri kazanım tesisleri, bu Yönetmelik
hükümlerine uygun olarak Bakanlığa başvurmak ve lisanslarını yenilemek
zorundadır. Yürürlük Madde
26 — Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde
27 — Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Orman Bakanı
yürütür. Ek–1 Geçici Depolama Alanlarının Teknik
Özellikleri 1) Geçici depolama alanları
kapalı sistem olacaktır. 2) Tesiste kantar ve atık kabul
alanı bulunacaktır. 3) Bu alanlarda en az 30 ton
kapasiteli kullanılmış kızartmalık yağı biriktirme tankı bulunacaktır. Bu
tanklar güvenlik havuzları içinde bulunacaktır. 4)Tanklar beyaz renkte olacak ve
üstünde Kullanılmış Kızartmalık Yağ ibaresi bulunacaktır. 5)Tanklar kolay temizlenebilecek
özellikte ve seviye göstergeli olacaktır. 6) Geçici depolama tesisinin
zemini betonarme olacaktır. 7) Toplayıcıların lisanslı
toplama araçları bulunacaktır. 8) Toplama bidonları yıkama
kolaylığı için çember kapaklı olacak ve yeterli sayıda bulunacaktır. 9) Boşaltılan taşıma araçlarının,
bidon ve konteynerlerin temizleneceği bir yıkama
ünitesi bulunacaktır. 10) Yıkama ünitesinden çıkan
yağlı sular doğrudan kanalizasyona verilemez. Bu amaçla yağlı suların
biriktirileceği yıkama suyu biriktirme tankı veya tankları bulunacaktır. 11) Yağlı yıkama sularının
arıtımı bir başka tesiste yapılamıyorsa, bu alanda yıkama sularının
arıtımının yapılacağı bir sistem bulunacaktır. 12) Dökülen yağların toplanması
için yeterli miktarda emici madde bulunacaktır. 13) Yangına karşı gerekli
önlemler alınacaktır. 14) Yağmur suyunun yıkama suyu
ile karıştırılmaması için gerekli önlemler alınacaktır. 15) Kokuya karşı önlem alınmış
olacaktır. 16) Tesisten sorumlu en az bir
teknisyen sürekli olarak tesiste bulundurulacaktır. Ek–2 Çevre Bilgisi 1) Kullanılmış kızartmalık
yağları diğer atıklardan ayrı olarak temiz ve ağzı kapaklı bir kapta
biriktiriniz. 2) Kullanılmış kızartmalık
yağları, çevrenin korunması amacıyla kanalizasyona, toprağa, denize ve benzeri
alıcı ortamlara dökmeyiniz. 3) Bu yağları kullanılmış
kızartmalık yağ toplayıcılarına vermeye özen gösteriniz. Ek–3 BİTKİSEL ATIK YAĞLARIN TAŞINMASI
AMACIYLA VALİLİKLERE YAPILACAK LİSANS
BAŞVURULARINDA İSTENECEK BİLGİ VE BELGELER 1 — Araç lisansı için valiliklere
yapılacak başvurularda aşağıdaki bilgi ve belgeler bulundurulacaktır. a) Aracın ait olduğu firmanın
adı, adresi ve telefon numarası, b) Aracın tipi, c) Plaka numarası ve şasi numarası, d) Araç sahibinin adı, iş adresi
ve telefon numarası, e) Taşınacak atık yağların
cinsleri, f) Aracın taşıyacağı atık yağ konteyner türü (bidon, varil, konteyner
ve benzeri), g) Taşınacak atıkların herbiri için ayrı ayrı fiziksel
ve kimyasal özelliği, kaza anında insan ve çevre sağlığına olabilecek olumsuz
etkilerin en aza indirilmesi için alınacak tedbirler, h) Olabilecek kazalara karşı ilk
müdahale ve ilk yardımda kullanılacak malzemeler, ı) Bitkisel atık yağ taşıyacak
her bir araç için atığın bulunduğu tehlike grubuna göre aracın sahip olması
gereken donanımlara ve özelliklerine sahip olduğunu gösterir Uygunluk
Belgesi. 2 — Aracın bağlı olduğu firmanın
lisanslandırılması için valiliklere yapılacak başvurularda aşağıdaki bilgi
ve belgeler bulundurulacaktır. a) Firmanın adı, adresi, telefon
numarası, b) Firma sahibinin / sahiplerinin
adı, adresi, telefon numarası, c) Atık yağ taşımaya uygun
donanıma haiz nakliye aracı sayısı, d) Lisans alacak araçların
plakaları, e) Yetkilendirilmiş
kurum/kuruluşlardan alınan tehlikeli
madde taşıyan araç sürücüleri için verilen sürücü eğitim serfitikası, Ek–4 BİTKİSEL ATIK YAĞ TOPLAMA LİSANSI
VERİLMESİNDE İSTENECEK BİLGİ VE BELGELER 1) Bu Yönetmeliğin 21 inci
maddesi gereğince çevresel etki değerlendirmesi kararı, 2) Bu Yönetmeliğin 21 inci
maddesine göre tesisin proses yeterlilik raporu/raporları ve tesisin bu
rapor/raporlara uygun olarak kurulduğunu gösteren proses yeterliliğini veren
kuruluşun onayı, 3) Atıksu
arıtma tesisinin teknik özelikleri, 4) Bu Yönetmeliğin 16 ncı maddesinin (b) bendi gereğince tesiste bulunan laboratuvarın akreditasyon
sertifikası veya anlaşma yapılan laboratuvarın akreditasyon sertifikası ile hizmet alımına ilişkin
sözleşme örneği, 5) Bu Yönetmeliğin 18 veya 19
uncu maddelerine göre üretilen ürünlerin ulusal veya uluslararası standartlara
uygunluğunu gösterir belge, 6) Emisyon İzin Belgesi, Deşarj
İzin Belgesi, 7)Tesisten kaynaklanan proses
atıklarının türleri, nitelikleri (tehlikeli, tehlikesiz, inert),
miktarları ve bu atıkların ne şekilde bertaraf edilecekleri, anlaşma yapılan
bertaraf tesisleri ve bu tesislerle yapılan sözleşmelerin örnekleri, 8) Sözleşme yapılmış olan
rafineriler, lokanta, yemek fabrikaları, otel, motel, yemekhaneler, turistik
tesisler ve tatil köyleri ile diğer benzeri tesislerin listesi ve sözleşme örnekleri, 9) Var ise yetkilendirilen
toplayıcılar, 10) Çalıştırılan personelin
eğitim durumu, 11) Acil durum planı, 12) Diğer Belgeler: a) Vergi Dairesi ve Numarası, b) Ticaret Sicil Gazetesi Örneği, c) İmza Sirküleri, d) Kapasite Raporu, e) Sanayi Sicil Belgesi, f) Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığından alınmış İşletme Belgesi. |