Tebliğ
Maliye Bakanlığından: Damga Vergisi Kanunu
Genel Tebliği (Seri No: 44) 5281 sayılı Vergi Kanunlarının
Yeni Türk Lirasına Uyumu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun[1] ile 488 Sayılı Damga Vergisi Kanununda[2]
yapılan değişiklere ilişkin olarak uygulamada meydana gelebilecek
tereddütlerin giderilmesi amacıyla 43 Seri No.lu
Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliği[3]
ile yapılan açıklamalara ek olarak aşağıdaki açıklamaların yapılmasına gerek
duyulmuştur. Bilindiği üzere, 488 sayılı
Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, “Bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda
yazılı kağıtlar Damga Vergisine tabidir. Bu kanundaki kağıtlar terimi,
yazılıp imzalamak veya imza yerine geçen bir işaret konmak suretiyle düzenlenen
ve herhangi bir hususu ispat veya belli etmek için ibraz edilebilecek olan
belgeler ile elektronik imza kullanılmak suretiyle manyetik ortamda ve
elektronik veri şeklinde oluşturulan belgeleri ifade eder.” denilmekte, 22 nci maddesinde de, “Makbuz karşılığı ödemelerde Damga
Vergisi; a) Maliye Bakanlığınca
belirlenen mükellefler, kurum ve kuruluşlar tarafından bir ay içinde
düzenlenen kağıtların vergisi, ertesi ayın yirminci günü akşamına kadar vergi
dairesine bir beyanname ile bildirilir ve yirmialtıncı
günü akşamına kadar ödenir. b) (a) bendi dışındaki hallerde,
kâğıdın düzenlendiği tarihi izleyen onbeş gün
içinde vergi dairesine bir beyanname ile bildirilir ve aynı süre içinde
ödenir. Maliye Bakanlığı, bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usûl ve esasları belirlemeye, lüzum göreceği işlemlere
ilişkin kâğıtlara ait verginin yukarıdaki sürelere bağlı kalmaksızın ve beyanname aranmaksızın kâğıdın
düzenlenmesinden önce veya noterlerce işleme tâbi tutulması sırasında ödenmesi
zorunluluğunu getirmeye, vergiyi işlem anında ilgili kamu kurum veya
kuruluşuna makbuz karşılığı ödettirmeye yetkilidir.” hükmü yer almaktadır. Diğer taraftan, 488 sayılı
Kanuna ekli (1) sayılı tablonun “I.Akitlerle
ilgili kağıtlar” başlıklı bölümünün A/1 inci fıkrasında, belli parayı ihtiva
eden mukavelenamelerin binde 7,5 nispetinde, “II.Kararlar ve mazbatalar”
başlıklı bölümünün 2 nci fıkrasında da, ihale
kanunlarına tâbi olan veya olmayan daire ve kurumların yetkili organlarınca
verilen her türlü ihale kararlarının binde 4,5 nispetinde damga vergisine
tabi tutulacağı hükme bağlanmıştır. 1- Genel bütçeli dairelerle
kişiler arasında düzenlenen kağıtlara ilişkin damga vergisi uygulaması: 488 sayılı Damga Vergisi
Kanununun 22 nci maddesinin son fıkrasının
Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden genel bütçeli daireler ile kişiler
arasında düzenlenen kağıtlara ilişkin damga vergisinin aşağıda belirtildiği
şekilde ödenmesi uygun görülmüştür. Genel bütçeli daireler ile
kişiler arasında düzenlenen kağıtlara (ihale kararları hariç) ait damga
vergisi, anılan dairece kağıdın mahiyeti ve nispi veya maktu vergi tutarını
gösteren formüle edilmiş bir yazıyla, kişinin tabi olduğu ödeme usulüne
bakılmaksızın, kişiler tarafından, kağıdın düzenlenmesinden önce peşin
olarak, genel bütçeli idarelere hizmet veren saymanlıklara veya mükellefin
gelir veya kurumlar vergisi yönünden bağlı olduğu vergi dairesine makbuz
karşılığı ödenir. Ayrıca, verginin ödendiğine dair mükellefçe getirilecek
makbuzun aslının ilgili iş kağıdına bağlanması, makbuzun onaylı bir örneğinin
ilgiliye verilmesi ve düzenlenen makbuza da verginin hangi işe ve kağıda ait
olduğuna dair bilginin yazılması gerekmektedir. Söz konusu kağıtların
noterliklerde düzenlenmesi halinde, bu kağıtlara ait damga vergilerinin 1512
sayılı Noterlik Kanunu çerçevesinde noterler tarafından makbuz karşılığı
tahsil ve beyan edilmesi uygulamasına devam edilecektir. Genel bütçeli daireler
tarafından alınan ihale kararlarına ait damga vergisinin, ihale kararının
müteahhide tebliğinden itibaren en geç 15 gün içinde, verginin mükellefi olan
müteahhitlerce, genel bütçeli idarelere hizmet veren saymanlıklara veya mükellefin
gelir veya kurumlar vergisi yönünden bağlı olduğu vergi dairesine, ihale
kararının tebliğinden itibaren en geç 15 gün içinde, beyanname verilmeksizin,
makbuz karşılığı ödenmesi gerekmektedir. 2- 488 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri
kapsamındaki süreksiz mükellefiyetlere
ilişkin damga vergisi uygulaması: Uygulamayı
kolaylaştırmak amacıyla, 488 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sürekli damga vergisi
mükellefiyeti bulunmayan gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerinin
düzenledikleri kağıtlara ilişkin damga vergisini, gelir veya kurumlar vergisi
yönünden bağlı oldukları vergi dairelerine, 488 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında
olan ve gelir veya kurumlar vergisi yönünden mükellefiyeti bulunmayan
mükelleflerin süreksiz mükellefiyet çerçevesinde düzenledikleri kağıtlara
ilişkin damga vergisini, -Tek vergi dairesi bulunan il ve
ilçelerde mevcut vergi dairelerine, -Bağımsız vergi dairesi olmayan
ilçelerde bağlı vergi dairesine (Malmüdürlüklerine), -Birden fazla vergi dairesi
bulunan il ve ilçelerde bu vergi dairelerinden herhangi birine, kağıdın düzenlendiği tarihi
izleyen onbeş gün içinde damga vergisi beyannamesi
ile beyan edip aynı süre içinde ödemeleri uygun görülmüştür. 3- Serbest meslek erbabının
sürekli damga vergisi mükellefiyetine ilişkin uygulama: 32
Seri No.lu Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliğinde[4] yer alan listeye 43 Seri No.lu Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliği ile eklenen 13
üncü sıradan sonra gelmek üzere “serbest meslek erbabı”nın da eklenmesi uygun
görülmüştür. Buna göre, 488 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sürekli damga vergisi
mükellefiyeti tesis ettirilmesi durumunda, bir ay içinde düzenlenen
kağıtların vergisinin, ertesi ayın yirminci günü akşamına kadar gelir vergisi
yönünden bağlı olduğu vergi dairesine damga vergisi beyannamesi ile
bildirilip yirmialtıncı günü akşamına kadar ödenmesi
gerekir. 4- Mükelleflerin 488 sayılı
Kanunun 22 nci maddesi kapsamında vergi dairelerine
yapacakları ödemelerde düzenlenen makbuzlarda yer alması gereken
bilgiler: Vergi dairelerince 488 sayılı
Kanunun 22 nci maddesi kapsamında yapılacak
ödemelere ilişkin olarak düzenlenen makbuza ödemenin hangi kağıda (sözleşme,
ihale kararı vb.) ve işleme (vergi, ceza, gecikme faizi) ait olduğunun yazılması
gerekmektedir. 5- İdarelerin 4734 sayılı Kamu
İhale Kanununun 22 nci maddesi gereğince yaptıkları
alımlar nedeniyle düzenlenen kağıtlara ilişkin damga vergisi uygulaması: İdarelerin 4734 sayılı Kamu
İhale Kanununun[5] 22 nci
maddesi gereğince yaptıkları alımlar sırasında düzenlenen kağıtlara ilişkin
damga vergisi uygulamasının aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde yapılması
gerekmektedir. Bilindiği gibi, 4734 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinin birinci fıkrasında, bu maddede belirtilen hallerde ihtiyaçların
ilan yapılmaksızın ve teminat alınmaksızın doğrudan temini usulüne
başvurulabileceği belirtilmiş, aynı maddenin son fıkrasında da, “Bu
maddeye göre yapılacak alımlarda, ihale komisyonu kurma ve 10 uncu maddede
sayılan yeterlik kurallarını arama zorunluluğu bulunmaksızın, ihale
yetkilisince görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından piyasada fiyat
araştırması yapılarak ihtiyaçlar temin edilir.” hükmü yer almıştır. 2004 Yılı Kamu İhale Genel Tebliğinde de,[6]
“… 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinde belirtilen
hallerde ihtiyaçların; Kanunun 18 inci maddesinde sayılan ihale usulleri için
tespit edilen kurallara uyulmaksızın; ilan yapılmadan, teminat alınmadan,
ihale komisyonu kurma ve anılan Kanunun 10 uncu maddesinde sayılan yeterlik
kriterlerini arama zorunluluğu bulunmaksızın, ihale yetkilisince
görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından piyasada fiyat araştırması
yapılarak temin edilmesi mümkün bulunmaktadır. Söz konusu hükümler uyarınca anılan maddede belirtilen
nitelikteki ihtiyaçların karşılanmasında kolaylık sağlanması amaçlanmış
olmakla birlikte, ihtiyacın niteliğine göre, ilan yapılması, teminat
alınması, ihale komisyonu kurulması, isteklilerde belirli yeterlilik
kriterlerinin aranması ile şartname ve sözleşme düzenlenmesi gibi hususlar
idarenin takdirindedir. Bu madde kapsamında alımı yapılacak malın teslimi veya hizmetin ya da yapım işinin belli bir süreyi gerektirmesi
durumunda alımın bir sözleşmeye bağlanması zorunlu olup bir defada yapılacak
alımlarda sözleşme yapılması idarenin takdirindedir.” denilmektedir. Bu çerçevede, idarelerin 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesi kapsamında yapacakları alımlar nedeniyle
belli parayı ihtiva eden bir sözleşmenin düzenlenmesi halinde bu sözleşmenin,
idarelerce kurulacak ihale komisyonlarınca bir ihale kararının alınması
halinde bu kararın, damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir. Ancak, söz
konusu alımlar nedeniyle belli parayı ihtiva eden bir sözleşmenin
düzenlenmemesi ve ihale komisyonları kurularak bir ihale kararının alınmaması
halinde ise damga vergisinin aranılmayacağı tabiidir. 6- Kaldırılan hükümler: Diğer taraftan, 43 Seri No.lu Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliğinin bu Tebliğe
aykırı (3.5.2.), (3.6.1.) ve (3.6.2.) numaralı maddeleri yürürlükten
kaldırılmıştır. Tebliğ olunur. |
[1] 31/12/2004 tarih ve 25687 (3.Mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
[2] 11/07/1964 tarih ve 11751 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
[3] 04/02/2005 tarih ve 25717 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
[4] 30/04/1998 tarih ve 23328 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
[5] 22/01/2002 tarih ve 24648 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
[6] 08/06/2004 tarih ve 25486 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.