Tebliğ Maliye
Bakanlığından: Devlet Memurları Kanunu Genel Tebliği ( Seri No: 159 ) 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve aynı
Kanunun ek geçici 9 uncu maddesi kapsamına giren kurumlardan aylık alanlara,
2005 yılında ne miktarda zam ve tazminat verileceğine ilişkin 14/2/2005
tarihli ve 2005/8501 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile eki cetveller
24/2/2005 tarihli ve 25737 sayılı (III
Sayılı Cetvel 27/2/2005 tarihli ve 25740 sayılı) Resmî Gazetede yayımlanmış
olup, söz konusu Bakanlar Kurulu Kararının uygulanması sırasında ortaya
çıkması muhtemel tereddütlerin giderilmesi ve uygulama birliğinin sağlanması
amacıyla aşağıdaki açıklamaların yapılması gerekli görülmüştür. 2005/8501 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararına ekli I Sayılı Cetvel İş Güçlüğü, İş Riski, Temininde Güçlük ve Mali
Sorumluluk Zamlarını; II Sayılı Cetvel Özel Hizmet Tazminatını; III Sayılı
Cetvel ise Diğer Tazminatları kapsamaktadır. A- I SAYILI CETVELE İLİŞKİN
AÇIKLAMALAR 1- Kararın 4 üncü maddesinin (B) bendinde "Bu
Karar kapsamına dahil personelin ödemeye esas alınacak İş Güçlüğü Zammı,
kadro unvanlarının I Sayılı Cetvelde yer alıp almadığına bakılmaksızın (500)
puandan az olamaz (ilave olarak verilen İş Güçlüğü Zammı puanları
hariç)." hükmü yer almaktadır. Bu hükmün amacı, kadro (görev)
unvanları I Sayılı Cetvelin bölümlerinin sıra ve dip notlarında bulunsun ya
da bulunmasın, bu Karar kapsamına dahil personele kadro veya görevlerinin
karşılığı olarak verilebilecek "asli" nitelikteki İş Güçlüğü Zammı
puanlarının "asgari" sınırını tespit etmektir. Buna göre, I Sayılı Cetvelin
bölümlerinin sıra veya dip notlarında kadro (görev) unvanları sayılanlar ile
sayılmayanlardan, sadece tek bir iş güçlüğü zammından faydalananların bu
zamlarının (500) puandan az olmaması, az olanların bu puanlara yükseltilmesi;
birden fazla iş güçlüğü zammı alanların "ilave" nitelikteki
puanlarının ise, bu "asgari" sınır hesaplamasında dikkate alınmadan
"ayrıca" ödenmesi gerekmektedir. 2- Bu Cetvel esas itibarıyla tüm kurumlardaki ortak
unvanlar dikkate alınarak hazırlanmış olmakla beraber, bazı kurumların veya
bu kurumlardaki bazı görevlerin özellikleri dikkate alınarak kurumsal (özel)
listeler düzenlenmiştir. Kurumsal (özel) listelerdeki zamların, unvanlar
benzer olsa dahi başka kuruluşlardaki görevlilere uygulanmasına imkan
bulunmamaktadır. 3-
Kararın 4 üncü maddesinin (D) bendi
uyarınca, asli görevleri yanında kendilerine 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 88 inci maddesine göre "ikinci görev" verilenlere, her
iki göreve ait aynı cins zamlardan miktarı fazla olanlar ile farklı cinsteki
zamlar ödenecektir. 4- Karara ekli I Sayılı Cetvelin (A) Genel İdare
Hizmetleri Bölümünün 16 ncı sırası "Bilgi İşlem" ile ilgili işlerde
çalışanlar için düzenlenmiş olup, bu sırada sayılan personele 16 ncı sıra ile
Dip Not 3/a ve c sıralarında sayılan zamlar verilebilecektir. Ancak, BİM Müdürü ve BİM Şube Müdürü
ile BİM Müdür Yardımcılarına söz konusu zamların ödenebilmesi için, usulüne
göre oluşturulmuş Bilgi İşlem Merkezlerinin kurulmuş olması şartı
aranacaktır. Bilgi İşlem Merkezi niteliği taşımayan diğer müdürlüklerde,
bilgisayar kullanılsa dahi, Müdür ve Müdür Yardımcılarına söz konusu zamlar
ödenmeyecektir. 5- Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmenlerine 17 inci
sıradan iş güçlüğü ve temininde güçlük zammı ile yine Dip Not 3/b sırasından
ek temininde güçlük zammı, 3/c sırasından ise iş riski zammı verilmesi
öngörülmüştür. Bu zamların ödenebilmesi için söz konusu personelin,
kadrolarının gerektirdiği işlerde (bilgisayar, kelime işlem makinası, daktilo
gibi araçları kullanarak veri hazırlama ve yazım işlerinde) fiilen
çalışmaları gerekmekte, Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni kadrosunda bulunmakla
birlikte Memur, Sekreter gibi farklı işlerde görev yapan personele ise söz
konusu sıralardan ödeme yapılması mümkün bulunmamaktadır. 6- Karara ekli l Sayılı Cetvelin (A) Genel İdare
Hizmetleri Bölümünün Dip Not 3/d sırasında, Uzman, Uzman Yardımcısı, Şef ve
Amir kadrolarında bulunanlardan daha önce 16/c, d ve e sıraları ile 17 nci
sırada sayılan kadrolarda olup aynı görevi yapmaya devam edenlere belirtilen
sıralar ile dipnotun (a), (b) ve (c) sıralarında sayılan puanların
verilebileceği hükme bağlanmış bulunmaktadır. Bu hüküm uyarınca, sadece "uzman,
uzman yardımcısı, şef veya amir" kadrolarında bulunanlara, daha önce
anılan sıralarda belirtilen "çözümleyici, programcı, çözümleyici
yardımcısı, programcı yardımcısı, bilgisayar işletmeni ve veri hazırlama ve
kontrol işletmeni" kadrolarında bulunmuş olmaları ve halen aynı
görevleri yapmaya devam etmeleri şartıyla, söz konusu puanlar
verilebilecektir. 7- Karara ekli I Sayılı Cetvelin (B) Teknik Hizmetler
Bölümünün Dip Not l inci sırasında, temininde güçlük zamlarının ödenmesinde
teknik personelin "kendi ihtisas dallarında geçen hizmet süresi"nin
belirlenmesinde, (31/12/2003 tarihi itibariyle "5 yıl ve daha fazla
hizmeti olanlar" sırasından faydalananlar hariç) teknik hizmetler
sınıfında geçirilen sürelerin esas alınacağı ve söz konusu Cetvelin (H)
Kurumsal Bölümünden hizmet yılı esasına göre ödenen temininde güçlük zamları
hakkında da bu hükmün uygulanacağı belirtilmiştir. Buna göre. "kendi ihtisas
dallarında geçen hizmet süresi"nin hesabında, kamu ve özel sektörde
geçen teknik hizmetin 657 sayılı Kanun hükümlerine göre ilgililerin
intibaklarında değerlendirilip değerlendirilmediğine bakılmaksızın yalnızca
teknik hizmetler sınıfında geçirilen süreler dikkate alınacak; 31/12/2003
tarihi itibarıyla, 98/10548 sayılı Karar hükümleri ve 151 Seri No'lu
Tebliğdeki açıklamalar uyarınca "5 yıl ve daha fazla hizmeti
olanlar" sırasından faydalananlar ise aynı sıradan yararlanmaya devam
edeceklerdir. 8- Karara ekli I Sayılı Cetvelin (B)Teknik Hizmetler
Bölümünün Dip Not 2 nci sırasında düzenlenen iş riski zamları, sadece
kadroları Teknik Hizmetler Sınıfında bulunanlara ödenecektir. 9- Karara ekli I Sayılı Cetvelin (B) Teknik Hizmetler
Bölümünün Dip Not 3/b sırası ile aynı Cetvelin (C) Sağlık Hizmetleri
Bölümünün Dip Not l/b sırası hükmü gereğince, teknik kariyeri haiz (Mühendis,
Mimar, Şehir Plancısı, Jeolog, Fizikçi, Tekniker v.b.) personelden, Karara
ekli IV sayılı Cetvelde sayılan yerleşim birimlerine Genel İdare Hizmetleri
Sınıfında bulunan Bölge Müdürü, Bölge Müdür Yardımcısı, İl Müdürü, İl Müdür
Yardımcısı, Şube Müdürü, Müdür ve Müdür Yardımcısı kadrolarına sürekli
görevle atananlar ile Veteriner kökenli personelden, IV Sayılı Cetvelde
sayılan yerleşim birimlerine Genel İdare Hizmetleri Sınıfında bulunan İl
Müdürü, İl Müdür Yardımcısı, İlçe Müdürü, Şube Müdürü, Müdür ve Müdür
Yardımcısı kadrolarına sürekli görevle atananlara, bölge ayırımı
yapılmaksızın (1250) puan temininde güçlük zammı ek olarak ödenebilecektir. Ancak bu ek puanlar, kurumların sosyal
işler, idari ve mali işler, personel, özlük, dış ilişkiler, donatım, bilgi
işlem (C-Sağlık Hizmetleri bölümü için), levazım ve benzeri destek ve
yardımcı hizmet birimlerinde görevli olan personele ödenmeyecektir. 10- Karara ekli I sayılı Cetvelin (C) Sağlık Hizmetleri
Bölümünün Dip Not 2/A sırası uyarınca, tabip veya bu sırada belirtilen tabip
kökenli personelden, Karara ekli IV Sayılı Cetvelde sayılan yerleşim
birimlerine sürekli görevle atananlara (1600) ila (3000) puan arasında ek
temininde güçlük zammı verilebilecektir. Aynı Bölümün Dip Not 2/B sırasına göre
ise, yukarıda belirtilen personelden IV sayılı Cetvelde sayılmayan kalkınmada
öncelikli yörelerde çalışanlara (1500) puan ek temininde güçlük zammı
verilebilecektir. Örnek: Kırşehir
İli Boztepe İlçesinde görev yapan bir tabip, bu İlçe Karar eki IV sayılı
Cetvelde 1 inci bölge kapsamında sayıldığından; (1600) puan ek temininde
güçlük zammı alabilecektir. Örnek: Kırşehir
İli Akçakent İlçesinde görev yapan bir tabip, bu İlçe Karara ekli IV sayılı
Cetvelde 2 nci bölge kapsamında sayıldığından (2000) puan ilave temininde
güçlük zammı alabilecek; aynı İlin Mucur İlçesinde görev yapan bir tabip ise,
bu İlçe Karara ekli IV sayılı Cetvel kapsamında sayılmamasına rağmen Kırşehir
İlinin 19/10/2004 tarihli ve 25618 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
15/10/2004 tarihli ve 2004/7978 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan "2005 Yılı Programının Uygulanması, Koordinasyonu ve İzlenmesine
Dair Karar" ekinde yer alan "Kalkınmada Öncelikli Yöreler Listesi”
kapsamında bulunması nedeniyle (1500) puan ek temininde güçlük zammından
yararlanabilecektir. Örnek: Bolu
İlinde görev yapan bir tabip, bu İlin gerek Karara ekli IV sayılı Cetveldeki
yerleşim birimleri arasında sayılmaması, gerekse Kalkınmada Öncelikli Yöreler
Listesi kapsamında bulunmaması nedeniyle Dip Not 2/A ve 2/B sıralarında
öngörülen ek temininde güçlük zammından yararlanamayacak, ancak söz konusu
ilin “Kalkınmada Öncelikli Yöreler Listesi” kapsamına alınması halinde (1500)
puan ek temininde güçlük zammı alabilecektir. B- II SAYILI CETVELE İLİŞKİN
AÇIKLAMALAR 1- Kararın 2 nci maddesinin (B) bendinde de
belirtildiği üzere, II ve III Sayılı Cetvellere göre ödemeye esas olacak
tazminatların oranları, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun "Zam ve
Tazminatlar" başlıklı 152 nci maddesinde sınıf, derece, unvan ve öğrenim
durumu itibarıyla belirlenen üst sınırları hiçbir şekilde geçmeyecektir. 2- Kararın 11 inci maddesinin (B) fıkrasının (1)
numaralı bendine göre, asli görevleri yanında kendilerine 657 sayılı Kanunun
88 inci maddesine göre "ikinci görev" verilenlere, ikinci göreve
ilişkin özel hizmet tazminatı ödenmeyecektir. Örnek: Kadroları
Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfında bulunan bir öğretmen, Sağlık
Bakanlığına bağlı Sağlık Meslek Liselerinin Genel İdare Hizmetleri sınıfında
yer alan Müdür Yardımcılığını ikinci görev olarak yürütmesi halinde, Müdür
Yardımcılığı için öngörülen Özel Hizmet Tazminatından yararlanamayacaktır. 3- Kararın 11 inci maddesinin (C) fıkrası hükmüne
göre, III Sayılı Cetvelde öngörülen eğitim öğretim tazminatı, din hizmetleri
tazminatı, emniyet hizmetleri tazminatı, mülki idare amirliği özel hizmet
tazminatı ve adalet hizmetleri tazminatı alanlara hiçbir şekilde II Sayılı
Cetvelde yer alan özel hizmet tazminatı ödenmeyecektir. Ancak, III Sayılı Cetvelin “F. Adalet
Hizmetleri Tazminatı” bölümünün 2 nci sırasına göre adalet hizmetleri
tazminatı alan teknik, sağlık, eğitim öğretim ve din hizmetleri sınıfı
personeli, ayrıca II Sayılı Cetvelde unvan, kariyer ve sınıflarının sayıldığı
bölüm ve sıralara göre özel hizmet tazminatından da yararlanacaktır. 4- Karara ekli II Sayılı Cetvelin (A) Üst Yönetim ve
Genel İdare Hizmetleri Bölümünün 17 nci Grubunda öngörülen %55 oranındaki
özel hizmet tazminatının ödenebilmesi için ilgililerin Genel İdare Hizmetleri
Sınıfında l, 2, 3 ve 4 üncü dereceli kadrolara atanmış olmaları ve kadro unvanlarının söz konusu
bölümün l ila 16 ncı gruplarında sayılmamış olması gerekmektedir. Buna göre, Genel İdare Hizmetleri
Sınıfında 5 ve daha aşağı dereceli Memur, Daktilograf v.b. kadrolarda olup,
kazanılmış hak aylıkları çeşitli intibak hükümleri uyarınca 4 ve daha yukarı
derecelere yükseltilenlerin (Kararın 10 uncu maddesinde belirtilen durumlar
hariç) söz konusu %55 oranındaki tazminattan yararlanmasına imkan
bulunmamaktadır. 5-
Karara ekli II sayılı Cetvelin (E) Teknik Hizmetler Bölümünün 5 inci
sırasında; bazı personele belirli şartlara bağlı olarak %20 ve %30 oranında
ek özel hizmet tazminatı ödenebileceği öngörülmüştür. Bu ödemenin
yapılmasında aşağıdaki esaslar uygulanacaktır: a) Bu ödeme, Yüksek Mühendis, Yüksek Mimar, Mühendis,
Mimar ve Şehir Plancısı kariyerlerine sahip olup, l, 2, 3 ve 4 üncü
derecelerden aylık alanlara yapılabilecektir. b) Bu ödemenin oranı, söz konusu kariyerleri haiz
olanlardan; Bölge Müdürü (belediyeler hariç), Daire Başkanı ve daha üst idari
görevlerde bulunanlar için %30'u, diğerleri için %20'yi geçmemek üzere
kurumlarınca tespit edilecektir. c) Ödeme, kurumlarınca belirlenen ve ödeneği bulunan
faaliyet halindeki büyük yatırım projelerinde fiilen çalışanlara ilgili
Bakan, Rektör, Vali ve Belediye Başkanından adlarına onay alınmak şartıyla
yapılabilecektir. d) Bu ödemeden yararlanacakların toplam sayısı, kurum
kadrolarında söz konusu kariyerlere sahip olarak fiilen görev yapan toplam
personel sayısının %l0'unu geçmeyecektir. Fiilen görev yapan personel sayısı
1/1/2005 tarihi itibarıyla tespit edilecek ve vize cetvellerinde ödeme
yapılacak unvanlar ve sayıları gösterilecektir. Yıl içinde söz konusu
personel sayısındaki artış ve eksilişler dikkate alınmayacak, diğer bir
ifadeyle yıl içinde ödeme yapılacak personel sayısı vize edilen sayıyı
geçmeyecektir. e) Gerek Kanunda, gerekse Bakanlar Kurulu Kararında
herhangi bir ölçü öngörülmediğinden, hangi projelerin "büyük yatırım
projesi" sayılacağı kurumlarca belirlenecektir. f) Bu tazminat, mehil müddeti, her türlü izin, büyük
yatırım projeleriyle ilgili olmayan geçici görev, görevden uzaklaştırma,
tutuklanma, gözaltına alınma, hizmet içi eğitim, kurs ve seminer gibi
nedenlerle hizmete ara verenlere, ara verdikleri günler için ödenmeyecektir. Ancak, büyük yatırım projelerinde
görev alan personelin bu projelerle ilgili olarak geçici görevlendirilmeleri
ve görevlendirme onaylarında bu projeler kapsamında görevlendirildiklerinin
belirtilmesi halinde, ilgili personelin büyük yatırım projelerinde fiilen
çalışmamaları ve dolayısıyla büyük yatırım projelerine ilişkin hizmete ara
vermeleri söz konusu olmayacağından, bu şekilde yürütülecek geçici görevler
süresince de anılan ek özel hizmet tazminatının ödenmesine devam edilecektir. 6- Karara ekli II sayılı Cetvelin (E) Teknik Hizmetler
Bölümünün 6 ncı sırasında, Teknik Hizmetler Sınıfına ait kadrolarda bulunan
personelden; büro, atölye, ısı santralı, laboratuar, tesis (sosyal tesisler
dahil), işletme, fabrika ve hizmet binaları dışında olmak şartıyla arazi,
şantiye, inşaat, baraj, park, bahçe, maden ve yol gibi açık çalışma
mahallerinde fiilen çalışanlara (belirtilen mahallerde yapılan kontrollük
hizmetleri dahil), çalışılan her gün için %2.0, %1.4 ve %0.8 oranlarında ek
özel hizmet tazminatı ödeneceği; bu şekilde ödenecek ek özel hizmet tazminatı
toplamının üçer aylık dönemler itibarıyla %45, %30 ve %18 oranlarını
aşamayacağı, bu ilave tazminatın kimlere ödeneceğinin ise iş programları ve
çalışma mahallerinin özellikleri dikkate alınarak, üçer aylık dönemler
halinde, ilgili birim amirlerince belirleneceği ve ödemelerin görevin fiilen
yerine getirilmesinden sonra üçer aylık dönem sonlarında yapılacağı hükme
bağlanmıştır. Buna göre, kadroları Teknik Hizmetler
Bölümünün l ila 4 üncü sırasında sayılanlara, söz konusu ek özel hizmet
tazminatının ödenebilmesi için; a) Bu personelin büro, atölye, ısı santralı,
laboratuar, tesis (sosyal tesisler dahil), işletme, fabrika ve hizmet
binaları gibi "kapalı mahaller" dışında arazi, park, bahçe,
şantiye, inşaat, maden, yol, tünel, demiryolu, büyük içme suyu, köprü, kıyı
yapıları, baraj v.b. açık çalışma mahallerinde görevlendirilmiş ve bu
mahallerde fiilen çalışmış olmaları, b) Söz konusu görevlendirmelere ilişkin olarak ilgili
birim amirlerince belirlenen görev ve isimleri ihtiva eden listelerin ibrazı,
yeterli olacaktır. Söz konusu ek oranlar vize
cetvellerinde gösterilmeyecektir. Bu ödeme ilgililerin kadroları esas
alınarak görevin fiilen yerine getirilmesinden sonra üçer aylık dönem sonlarında
yapılacaktır. Söz konusu listeler programlanmış ve
önceden bilinebilen işler dikkate alınarak hazırlanacak, muhtemel işler söz
konusu listelerde yer almayacaktır. İlgili birim amirlerince hazırlanan
listelerde yer almamakla birlikte, yukarıda belirtilen açık çalışma
mahallerinde fiilen çalıştığını tevsik edenlere, birim amirlerinin onayı ile
söz konusu ödeme yapılabilecektir. Birim amirleri, iş programlarını ve
personelin bir önceki üç aylık dönemlerindeki büro içi ve büro dışı
çalışmalarını dikkate alarak her üç ayda bir ek özel hizmet tazminatı ödemesi
yapılacak personel listelerini yeniden gözden geçireceklerdir. Birim
amirlerince düzenlenecek listelerde personelin unvanı, adı-soyadı ve
görevlendirildiği işler ayrıntılı olarak yer alacaktır. Üç aylık görevlendirme listeleri
hazırlanırken önceki dönemler ve önceki yıllardaki iş programları ve
personelin çalışma mahalleri gözönünde bulundurulacaktır. Örnek: Teknik Hizmetler
Sınıfında teknisyen kadrosunda görev yapan ve yukarıda belirtilen tüm koşullara
uygun olarak açık çalışma mahallerinde üç aylık dönemin birinci ayında 5,
ikinci ayında 2, üçüncü ayında 8 gün çalışmış olduğu dönem sonunda tespit
edilen bir personele, çalışılan toplam gün sayısı (5 + 2 + 8 = 15) ile günlük
ek tazminat oranının (%0,8) çarpımı sonucu bulunacak (15 x %0,8) %12 oranında
(Kararda teknisyenler için belirlenmiş üst limit olan %18 oranını aşmadığı da
dikkate alınarak) ek özel hizmet tazminatı ödenecektir. Örnek: Teknik Hizmetler
Sınıfında mühendis kadrosunda görev yapan ve yukarıda belirtilen tüm
koşullara uygun olarak açık çalışma mahallerinde üç aylık dönemin birinci
ayında 22, ikinci ayında 3, üçüncü ayında 8 gün çalışmış olduğu dönem sonunda
tespit edilen bir personele, çalışılan toplam gün sayısı (22 + 3 + 8 = 33)
ile günlük ek tazminat oranının (%2) çarpımı sonucu bulunacak (33 x %2) %66
oranının, Kararda mühendisler için belirlenmiş üst limit olan %45 oranını
aşması nedeniyle, hesaplanan %66 oranında değil, üst limit olan %45 oranında
ek özel hizmet tazminatı ödenecektir. Örnek: Genel İdare
Hizmetleri Sınıfına dahil “Şube Müdürü” kadrosuna atanan “Mimar” kariyerine
sahip olan personel, Kararname ve Tebliğ ile belirtilen şartlar kapsamında
açık çalışma mahallerinde fiilen çalışsa dahi, kadrosunun Teknik Hizmetler
Sınıfında yer almaması nedeniyle ek özel hizmet tazminatından
yararlanamayacaktır. Örnek: “Mühendis”
kariyerine sahip olmakla birlikte Teknik Hizmetler Sınıfında “Tekniker”
kadrosunda görev yapmakta olan personele, açık çalışma mahallerinde fiilen
çalışması halinde, ek özel hizmet tazminatı kadro unvanı esas alınarak her
gün için %1,4 oranında ödenecektir. 7- Karara ekli II Sayılı Cetvelin (F) Sağlık
Hizmetleri Bölümünün l ila 7 nci sıralarında, sağlık personeline, kadro
unvanları ve öğrenimleri itibarıyla verilecek özel hizmet tazminatları
belirlenmiş; ayrıca bunlara Karara ekli IV Sayılı Cetvelde yer alan bölgelere
sürekli görevle atanmaları halinde, bölgeler itibarıyla verilecek ek özel
hizmet tazminatları düzenlenmiştir. Bu bölümün 8 inci sırasına göre ise; a) Klinik Şefi, Klinik Şef Yardımcısı, Başasistan ve
Uzman Tabiplerin dışında kalan Tabipler ile Diş Tabiplerinden; - IV Sayılı Cetvelde sayılan il ve
ilçelere bağlı köy ve diğer yerleşim birimlerine sürekli görevle atananlara
%25, - Bu Cetvelin dışında kalan il ve
ilçelere bağlı köy ve diğer yerleşim birimlerine sürekli görevle atananlara
%15 oranında, b) Sağlık alanında mesleki öğrenim görmüş personelden; - IV Sayılı Cetvelde sayılan il ve
ilçelere bağlı köy ve diğer yerleşim birimlerine sürekli görevle atananlara
%10, - Bu Cetvelin dışında kalan il ve
ilçelere bağlı köy ve diğer yerleşim birimlerine sürekli görevle atananlara
%5 oranında, ek özel hizmet tazminatı, kadrolarının
karşılığı olarak verilen özel hizmet tazminatı ile bölgeler itibarıyla
ödenecek ek özel hizmet tazminatından ayrı olarak ödenecektir. Diğer yandan, bir yerleşim biriminin
bu kapsamda değerlendirilebilmesi için, en yakın il ve ilçe merkezine
uzaklığının en az Örnek: Van İli
Bahçesaray İlçesine bağlı olup, uzaklığı Örnek: Konya İli
Akşehir İlçesine bağlı olup. uzaklığı C- III SAYILI CETVELE İLİŞKİN
AÇIKLAMALAR 1- Karara ekli III Sayılı Cetvelin “A. Eğitim Öğretim
Tazminatı” bölümünün (II) nci sırasında öngörülen tazminattan yararlanabilmek
için; - Eğitim ve Öğretim Hizmetleri
Sınıfına dahil öğretmen unvanlı kadroda bulunmak. - Karara ekli V Sayılı Cetvelde
sayılan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı mesleki ve teknik öğretim okul ve
kurumlarına atölye, laboratuar veya meslek dersleri öğretmeni olarak atanmış
olmak, - Söz konusu okul ve kurumlarda görev
yapmak, - Branşlarında fiilen derse girmek, şartlarının bir arada bulunması
gerekmektedir. Bu dört şartı bir arada taşıyan
öğretmenlere, branşlarına ve öğrenim durumlarına göre. Karara ekli III Sayılı
Cetvelin (A-II/a, b, c, d, e) sıralarında belirtilen ilave tazminatlar
ödenecektir. 2- Karara ekli III Sayılı Cetvelin (G) bölümünde
düzenlenen tazminat, II Sayılı Cetvele göre ödenen özel hizmet tazminatı ile
III Sayılı Cetvele göre ödenen eğitim öğretim tazminatı, din hizmetleri
tazminatı, emniyet hizmetleri tazminatı, mülki idare amirliği özel hizmet
tazminatı ve adalet hizmetleri tazminatından yararlanamayan personel için
öngörülmüş olup. bu tazminatların herhangi birinden faydalanan personele (III
Sayılı Cetvelin “F. Adalet Hizmetleri Tazminatı” bölümünün 2 nci sırasına
göre adalet hizmetleri tazminatı alanlar hariç) söz konusu (G) bölümünde
düzenlenen tazminatın ödenmesi hiçbir şekilde mümkün bulunmamaktadır. 3- Adalet Hizmetleri Tazminatının ödenmesinde, III
Sayılı Cetvelin “F. Adalet Hizmetleri Tazminatı” bölümünün (l/f) ve (l/g)
sıralarında "1-4 üncü derece kadrolara atanmış olanlar" sıraları
hariç olmak üzere, esas itibarıyla ilgililerin aylıklarının ödendiği
dereceler (aylık derecesi) dikkate alınacak; "1-4 üncü derece kadrolara
atanmış olanlar" sıralarından yapılacak ödemelerde ise l, 2, 3 ve 4 üncü
derece kadrolara atanmış olmak (kadro derecesi) şartı aranacaktır. Kararın 10 uncu maddesinde, kadro
derecelerinin üzerine yükseltilenlerin zam ve tazminatlarının ödenmesinde,
"bulundukları kurumda yükselinen derecede kendi kadro unvanları ile aynı
adı taşıyan kadroların dereceleri için öngörülen puan ve oranların" esas
alınacağı hükme bağlanmıştır. Buna göre, kurumlarında yükselinen derecede
kendi kadro unvanları ile aynı adı taşıyan kadro bulunanlara yükseldikleri
derecenin, bulunmayanlara ise işgal ettikleri kadro derecesinin karşılığı
olan zam ve tazminatların ödenmesi gerekmektedir. Ancak, III Sayılı Cetvelin “F. Adalet
Hizmetleri Tazminatı” bölümünün (l/f) ve (l/g) sıralarında "1-4 üncü
derecelerden aylık alanlar" sıralarına yer verilmiş olması ile
yukarıdaki genel hükme bir istisna getirilmiştir. Böylece, yükselinen
derecede "kendi kadro unvanları ile aynı adı taşıyan kadro
bulunmaması" halinde dahi, söz konusu sıralar kapsamına giren personele,
aylıklarının yükseltildiği derecelerin karşılığı olarak bu sıralarda daha
yüksek oranda belirlenmiş olan adalet hizmetleri tazminatı ödenmesi imkanı
sağlanmıştır. Diğer bir ifadeyle, anılan sıralarda
"1-4 üncü derece kadrolara atanmış olanlar" sıralarının altında,
"1-4 üncü derecelerden aylık alanlar" için ayrı tazminat
oranlarının belirlenmiş olması, kazanılmış hak aylık dereceleri kadro
derecelerinin üzerine yükseltilmekle birlikte, kurumlarında, yükseltildikleri
derecede kendi kadro unvanlarıyla aynı adı taşıyan kadro bulunmayanlara daha
yüksek oranda tazminat verilebilmesi amacını taşımakta olup; söz konusu
belirleme, kurumlarında yükseltildikleri derecede kendi kadro unvanlarıyla
aynı adı taşıyan kadro bulunanlar hakkında Kararın 10 uncu maddesinin
uygulanmasına engel teşkil etmemektedir. Örnek: Ceza
infaz kurumlarında 5 inci dereceli İnfaz ve Koruma Başmemuru kadrosuna
atanmış ve kazanılmış hak aylığı 4 üncü dereceye yükseltilmiş olan personele,
III Sayılı Cetvelin “F. Adalet Hizmetleri Tazminatı” bölümünün (l/f)
sırasında "1-4 üncü derecelerden aylık alanlar" için öngörülen
(%75) oranı yerine, kurumunda yükseldiği derecede İnfaz ve Koruma Başmemuru
kadrosu bulunduğundan, Kararın 10 uncu maddesi uyarınca "1-4 üncü dereceli
kadrolara atanmış olanlar" sırasından (%100) oranında adalet hizmetleri
tazminatı ödenecektir. Örnek: 5 inci
derece Memur kadrosunda bulunan ve aylığı 4 üncü dereceye yükseltilen bir
personele, kurumunda 4 üncü derecede Memur kadrosu bulunmaması halinde III
Sayılı Cetvelin (F) bölümünün (l/g) sırasında "1-4 üncü derecelerden
aylık alanlar" için öngörülen (%58) oranında adalet hizmetleri tazminatı
ödenecek; kurumunda 4 üncü derecede Memur kadrosu bulunması halinde ise,
Kararın 10 uncu maddesi uyarınca "1-4 üncü dereceli kadrolara atanmış
olanlar" sırasından (%100) oranında adalet hizmetleri tazminatı
ödenecektir. Örnek: Adalet Bakanlığında 5 inci derece Cezaevi Katibi
kadrosunda bulunan ve aylığı 4 üncü dereceye yükseltilen bir personele,
Adalet Bakanlığında 4 üncü derecede Cezaevi Katibi kadrosu bulunmadığından
III Sayılı Cetvelin (F) bölümünün (1/g) sırasında “1-4 üncü derecelerden aylık alanlar” için öngörülen (%58)
oranında adalet hizmetleri tazminatı ödenecektir. D- UYGULAMA İLE İLGİLİ ORTAK
AÇIKLAMALAR l- 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun "Zam ve
Tazminatlar" başlıklı 152 nci maddesinin "Ortak Hükümler"
bölümünde, kurumların hizmetin gereklerini ve mali imkanlarını dikkate alarak
personeline Bakanlar Kurulunca belirlenen oran ve miktarlardan daha düşük bir
oran ve miktar üzerinden ödeme yapabilecekleri hükme bağlanmıştır. Bu hüküm çerçevesinde Kararın 4 üncü
maddesinin (H) bendinde de, kurumların mali imkanlarını, hizmetin gereklerini
ve personelin görevi yerine getirmesindeki başarı derecesini göz önünde bulundurarak,
bu Karara ekli cetvellerde gösterilenlerin altında bir puan veya oran tespit
etmeye yetkili oldukları; ancak, bu şekilde ödeme yapılabilmesi için tespit
edilecek puan ve oranların, bu Kararın 5 inci maddesine göre düzenlenecek
vize cetvellerinde, gerekçesiyle beraber gösterilmesinin zorunlu olduğu
hükmüne yer verilmiştir. Buna göre, özellikle mali durumları
iyi olmayan, ödenekleri yeterli bulunmayan kurumların, Karara ekli
cetvellerde öngörülen zam ve tazminatlardan daha düşük oran ve puanlar üzerinden
ödeme yapmaları, bu düşük oran ve puanları Kararın 5 inci maddesine göre
düzenlenecek vize cetvellerinde gerekçesiyle beraber göstermeleri ve anılan
madde uyarınca vize ettirmeleri şartıyla mümkün bulunmaktadır. Örnek: Bir
belediyede görevli ve 3 üncü dereceden aylık alan bir Mühendise, Kararnameye
göre %125 oranında özel hizmet tazminatı ödenmesi mümkün iken, bu tazminat,
Belediye Başkanınca onaylanan ve Valilikçe vize edilen vize cetvelinde mali
imkanlarının sınırlı olması nedeniyle %100 oranı üzerinden; 7 nci dereceli
Memur kadrosunda görev yapan bir personel için de %49 oranı yerine, %40 gibi
daha düşük oranlar üzerinden tespit edilebilecektir. Aynı şekilde ilgili
belediye tüm personeli için de mali imkanlarını gözönünde tutarak daha düşük
oranlar tespit etmeye yetkili bulunmaktadır. 2- Kararın 5 inci maddesinde yer alan hükümlere göre
her kurum I, II ve III Sayılı Cetvelleri ayrı ayrı ve bölümler halinde bu
Tebliğe ekli Formlara uygun şekilde üç nüsha olarak düzenleyip, Bakanlıklar
ile bağlı ve ilgili kurum ve kuruluşlarda Bakan, Üniversitelerde Rektör, İl
Özel İdarelerinde Vali ve Belediyelerde Belediye Başkanı tarafından
onaylandıktan sonra, vize edilmek üzere, Kararın yayım tarihi olan 24/2/2005
tarihinden itibaren üç ay içinde; Belediyeler ile İl Özel İdareleri ve bağlı
kuruluşları Valiliklere, Kamu İktisadi Teşebbüsleri Devlet Personel
Başkanlığına, diğer kurum ve kuruluşlar
ilgili Maliye Başkanlığına, Maliye Başkanlığının bulunmadığı kurum ve
kuruluşlar ise Bütçe Dairesi Başkanlığına (bağlı ve ilgili kuruluşlar bağlı
veya ilgili oldukları Bakanlık Maliye Başkanlığı veya Bütçe Dairesi
Başkanlığına) gönderecektir. Üç nüsha olarak vize edilen
cetvellerden bir nüshası vizeyi yapan kurumda kalacak, iki nüshası vizesi
yapılan kuruma verilecektir. Maliye Başkanlığı veya Bütçe Dairesi
Başkanlıkları, Tebliğ ekinde yer alan Formları (Yük ve Kadro Formu I, II ve
III), vizesi yapılan her bir kurum için ayrı ayrı olmak üzere, ilgili kurumun
merkez ve taşra teşkilatına ait zam ve tazminatlar ile personel sayılarına
ilişkin icmal bilgilerini kapsayacak şekilde doldurarak Maliye Bakanlığı
Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğüne gönderecektir. Kurumlar, toplam kadro üzerinden vize
ettirdikleri ana cetvelleri esas alarak; kurumun teşkilat yapısına göre
birimlerin, bölgelerin, illerin ve ilçelerin personel durumunu (sınıf, kadro,
sayı, kariyer ve dereceler itibarıyla) göz önünde tutarak her birim, bölge,
il ve ilçe için ayrı ayrı dağılım listeleri düzenleyecek ve bu listeleri,
vize edilen ana cetveller ile birlikte teşkilat yapılarına uygun olarak
birimlerine, bölgelerine, il ve ilçelere, ilgili Saymanlıklara, ilgisine göre
Sayıştay Başkanlığına veya Yüksek Denetleme Kuruluna vize işlemlerinin
tamamlanmasından itibaren bir ay içinde göndereceklerdir. Mahalli idareler için özel Formlar
hazırlanmış olup uygulama birliği ve kontrol kolaylığı sağlamak amacıyla
ekteki bu Formlar kullanılacaktır. 3- Vize Cetvelleri Karara ekli I, II ve III Sayılı
Cetvellerdeki bölümlere uygun olarak düzenlenecek, diğer bir ifade ile I
Sayılı Cetvelin (A) Genel İdare Hizmetleri Bölümü, (B) Teknik Hizmetler
Bölümü, (C) Sağlık Hizmetleri Bölümü ...., II Sayılı Cetvelin (A) Üst Yönetim
ve Genel İdare Hizmetleri Bölümü, (B) Denetim Hizmetleri Bölümü, (E) Teknik
Hizmetler Bölümü, (F) Sağlık Hizmetleri Bölümü ..., Kararnamedeki sıraya
uygun olarak cetvellerde yer alacak, her personel zam ve tazminat aldığı
bölümde, yine o bölümün içindeki sıraya uygun olarak gösterilecektir. Her
bölümün sonunda bölüm toplamı alınacak, sonra takip eden bölüme geçilecektir. Vize işlemi serbest kadro (dolu ve boş
kadro toplamı) üzerinden ve yılda bir defa yapılacak, yeni ihdas edilen
kadrolar hariç, yıl içindeki değişiklikler vizeye tabi tutulmayacaktır. I Sayılı Cetvelin bölümler itibarıyla
vize edilen serbest ve dolu kadro sayılarının nihai toplamı, II ve III Sayılı
Cetveller itibarıyla vize edilen serbest ve dolu kadro sayılarının nihai
toplamına eşit olacaktır. Diğer bir ifadeyle, "I Sayılı Cetveldeki
serbest kadro toplamı II ve III Sayılı
Cetvellerdeki serbest kadro toplamı" ile "I Sayılı Cetveldeki dolu
kadro toplamı = II ve III Sayılı Cetvellerdeki dolu kadro toplamı"
denklikleri sağlanacaktır. Vize cetvellerinde personel, tahsil
durumları itibarıyla ayırıma tabi tutularak aynı tahsil seviyesine sahip
olup, aynı oranda zam ve tazminat alacak olanlardan aynı kadro unvanım
taşıyanlar bir arada gösterilecektir. Örneğin, aynı oranda zam ve tazminat
alan "memurlar" tek kalemde, "şefler" tek kalemde,
"zabıta memurları" tek kalemde toplu olarak gösterilecektir. 4-
Gerek vize cetvellerinin
hazırlanması ve gerekse vize edilmesi esnasında, Başkan, Müdür v.b.
kadroların kariyerlerine dikkat edilecek, bunlardan Mühendis, Mimar, Jeolog,
Şehir Plancısı, Matematikçi v.b. teknik kariyeri haiz olanlarla, Tabip,
Eczacı, Veteriner v.b. sağlık kariyerini haiz olanlar, bu kariyerleri haiz
olmayanlardan ayrı tutularak, örneğin "Müdür (Mühendis)" şeklinde
gösterilecek ve vize edilecektir. 5- Kurumlar kadro cetvellerinde yer alan
"Araştırmacı (1-13)" kadrolarını vize cetvellerinde toplu olarak
değil, halen dolu olanlarla birlikte yıl içerisinde bu kadrolara atanabilecek
personelin dereceler itibarıyla muhtemel dağılımına göre alacakları zam ve
tazminatları dikkate alarak serbest-dolu dereceler bazında dağıtılmış halde
göstereceklerdir. 6- Kararın 4/F maddesinde de belirtildiği üzere,
kadroları teknik ve sağlık hizmetleri sınıflarında bulunan personelden,
bulundukları hizmet sınıflarına atanılabilecek mesleki bir üst öğrenimi
bitirerek, diploma veya çıkış belgelerini kurumlarına ibraz edenlere, intibak
işlemlerinin yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın, belgelerin kuruma ibrazını
takip eden ay başından geçerli olmak üzere, ita amirlerinden alınacak ödeme
onayı ile, bitirilen aynı sınıfla ilgili mesleki üst öğrenimin karşılığı olan
zam ve tazminatlar ödenecek, bunlar için ayrıca yıl içinde vize işlemi
yapılmayacaktır. Sağlık ve teknik hizmetler
sınıflarında yer alan personelin bitirdiği üst öğrenimin mesleki bir üst
öğrenim olup olmadığı hususu, 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun 43 üncü maddesinin (b) bendi uyarınca
alınan Yükseköğretim Kurulu Kararlarına istinaden tespit edilecektir. Örnek: Lise dengi
mesleki sağlık öğrenimi görmüş olup, Sağlık Hizmetleri Sınıfında “hemşire”
kadrosunda görev yapan ve A. Ü. Açıköğretim Fakültesine bağlı “Sağlık
Kurumları İşletmeciliği Programı”ndan mezun olan bir personel, anılan
programın Yükseköğretim Kurulu tarafından sağlık personeli önlisans
programları statüsünde kabul edilmemesi nedeniyle, mesleki sağlık yüksek
öğrenim görmüş olanlar için öngörülen zam ve tazminatlarından
yararlandırılmayacaktır. 7- Kararın 6 ncı maddesinde, zam ve tazminatların
ödenebilmesi için, Karara ekli I, II ve III Sayılı Cetvellerde gösterilen
personelin kadro unvanı ile kariyer ve yürüttüğü görevin gerektirdiği hizmeti
kanunların öngördüğü durumlar saklı kalmak üzere fiilen yapmasının zorunlu
olduğu belirtilmiştir. Buna göre, kanunların öngördüğü saklı
durumlar gereğince; a) Yıllık, mazeret ve hastalık izinlerinde, b) Yer değiştirme suretiyle yapılan atamalarda yeni göreve
başlamak üzere verilen sürede (mehil müddeti), c) Yurtiçi ve yurtdışı geçici görevlendirmelerde, d) Hizmet içi eğitim, seminer ve kurslarda, e) Süresi ne olursa olsun görevden uzaklaştırılan ve
herhangi bir suçtan tutuklanan veya gözaltına alınanlardan; kovuşturmaya yer
olmadığına, yargılamanın men'ine veya beraatına ve her ne sebeple olursa
olsun kamu davasının düşmesine veya ortadan kaldırılmasına karar
verilenlerin, görevden uzakta, tutuklulukta veya gözaltında geçirdikleri
sürelerde, görevin fiilen yapılması şartı
aranmayacaktır. Ancak, - Karara ekli IV sayılı Cetvelde
sayılan yerleşim birimlerine sürekli görevle atanan teknik ve sağlık
hizmetleri sınıfı personeline bölgeler itibarıyla, - II sayılı Cetvelin (F) Sağlık
Hizmetleri Bölümünün 8 inci sırasında belirtilen sağlık personeline "köy
ve diğer yerleşim birimleri" itibarıyla, ödenecek olan ek özel hizmet
tazminatının ödenmesinde bu açıklamalara değil, Kararın 7 nci maddesinde
belirtilen esaslara uyulacaktır. Buna göre, teknik ve sağlık hizmetleri
sınıfında bulunan personele, IV Sayılı Cetvelde ve II Sayılı Cetvelin (F)
Bölümünün 8 inci sırasında sayılan yerleşim birimleri için öngörülen ek özel
hizmet tazminatı peşin olarak ödenecek, Kararın 7 nci maddesindeki hallerin
meydana gelmesi halinde de, gün hesabı ile hesaplanarak geri alınacaktır.
Ayrıca bir aydan uzun süreli kesinti yapılmasını gerektiren bir durumun,
aylık ödenmeden önce belli olması halinde, peşin ödemenin yapılmayacağı
tabiidir. 8- Kararın 8 inci maddesi uyarınca, Sağlık Kurulu Raporu
üzerine verilen hastalık izinleri ile kanser, verem, akıl hastalığı, şeker
hastalığı ve açık kalp ameliyatı gibi uzun süreli bir tedaviye ihtiyaç
gösteren hastalığa yakalananların kullandığı hastalık izinleri ve
hastalıkları sebebiyle resmi yataklı tedavi kurumlarında yatarak gördükleri
tedavi süreleri ile şeker hastalığı ve açık kalp ameliyatına bağlı olarak
görülen tedavi süreleri hariç olmak üzere bir takvim yılı içinde kullanılan
hastalık izin süreleri toplamının 7 günü aşması halinde, aşan günlere isabet
eden zam ve tazminatlar %25 eksik ödenecektir. Ancak, 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun 104 üncü maddesi uyarınca kadın memura doğumdan önce ve
doğumdan sonra verilen sekizer haftalık "mazeret izinleri",
yukarıda belirtilen "hastalık izinleri" kapsamına girmediğinden bu
süre içinde zam ve tazminatlar kesilmeden tam olarak ödenecektir. Örnek: Toplam
2200 puan yan ödeme ve %125 oranında özel hizmet tazminatından yararlanan bir
mühendise; a) Sağlık kurulu raporu üzerine aldığı hastalık
izinleri, kanser, verem, akıl hastalığı, şeker hastalığı ve açık kalp
ameliyatı gibi uzun süreli bir tedaviye ihtiyaç gösteren hastalığa
yakalanması halinde kullandığı hastalık izinleri ve hastalığı sebebiyle resmi
yataklı tedavi kurumlarında yatarak gördüğü tedavi sürelerinde yan ödeme ve
tazminatının tamamı, b) (a)'da sayılanlar dışında bir yıl içinde toplam 27
gün hastalık izni kullanması halinde, kullandığı hastalık izninin 7 günü için
yan ödeme ve tazminatın tam olarak, aşan kısım olan 20 günlüğü için ise %25
eksik olarak, ödenecektir. III Sayılı Cetvelde yer alan diğer
tazminatların ödenmesinde de bu açıklamalar çerçevesinde işlem yapılacaktır. 9- Kararın 9 uncu maddesinde, 657 sayılı Kanunun 86
ncı maddesi uyarınca kurumlarınca bir göreve kurum içinden, diğer kurumlardan
veya açıktan vekalet ettirilenlere ödenecek zam ve tazminatlara ilişkin
hükümlere yer verilmiştir. Buna göre: 657 sayılı Kanunun 86 ncı maddesi
uyarınca kurumlarınca bir göreve kurum içinden veya diğer kurumlardan vekalet
ettirilenlere; a) Vekaletin, 657 sayılı Kanunun 86 ncı maddesine
binaen yapılması ve bu hususun onayda belirtilmiş olması, b) Vekaletin, Bakanlar Kurulu Kararı veya müşterek
karar ile atama yapılması gereken kadro veya görevler için ilgili Bakan,
diğer kadro veya görevler için asili atamaya yetkili amir tarafından
verilmesi, c) Vekillerin, genel ve ilgili özel mevzuatı uyarınca
asaleten atanmada aranan tüm şartları (asaleten atanmada sınav şartı aranılan
kadro veya görevler için bu sınavlara girebilme hakkının elde edilmiş olması
dahil) bir arada taşımaları, kaydıyla, vekalet ettikleri kadro veya
görevler için öngörülen zam ve tazminatların toplam net tutarının, asli kadro
veya görevleri karşılığında fiilen aldıkları zam ve tazminatların toplam net tutarından
fazla olması halinde, aradaki fark; 657 sayılı Kanunun 175 inci maddesindeki
oranlar (1/3 ve 2/3) dikkate alınmaksızın, vekalet görevine başlanıldığı
tarihten itibaren ve vekalet görevinin fiilen yapıldığı sürece ödenecektir. Yukarıda belirtilen tüm şartları bir
arada taşımadıkları için tedviren görevlendirildikleri kabul edilecek
olanlara ise bu ödemelerin yapılmasına imkan bulunmamaktadır. Örnek: Bir
Bakanlıkta boş bulunan ve müşterek kararname ile atama yapılması gereken l inci
derece kadrolu İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı görevini vekaleten
yürüten aynı yerdeki bir Şube Müdürüne, zam ve tazminat farkı ödenebilmesi
için, (diğer şartları da taşıması kaydıyla) vekaleten atama onayının ilgili
Bakan tarafından verilmesi gerekmektedir. Örnek: (X) Genel
Müdürlüğü atama ve görevde yükselme yönetmeliği uyarınca asaleten atanmada
belli bir hizmet bölgesinde belli bir süreyle görev yapmış olma şartı
öngörülmüş Şube Müdürlüğü kadro görevini vekaleten yürüten bir memura zam ve
tazminat farkı ödenebilmesi için, (diğer şartları da taşıması kaydıyla) bu
memurun söz konusu hizmet bölgesinde aynı süreyle görev yapmış olması şartı
aranacaktır. Örnek: Yukarıda
belirtilen şartları taşıyarak l inci derece Şube Müdürü kadrosuna vekalet
eden l inci derece Mühendis kadrosunda çalışan bir Devlet memuruna; -l inci derece Mühendis kadrosu için,
I Sayılı Cetvelin (B) bölümünün 2 nci sırasından (800) puan iş güçlüğü zammı
ile (1400) puan temininde güçlük zammı olmak üzere toplam (2200) puan yan ödeme
ve II Sayılı Cetvelin (E) bölümünden (normal bölge için) %125 oranında özel
hizmet tazminatı, -l inci derece Şube Müdürlüğü kadrosu
için. I sayılı Cetvelin (A) bölümünün 25 inci sırasından (600) puan iş
güçlüğü zammı, (500) puan temininde güçlük zammı ile (B) bölümünün Dip Not 3
üncü sırasından (1400) puan (Ancak Kararın 4 üncü maddesi gereği, istisnalar
hariç temininde güçlük zammı toplamı 1800 puanı geçemeyeceğinden 1300 puan
olarak dikkate alınacaktır) temininde güçlük zammı olmak üzere toplam (2400) puan
yan ödeme ve vekalet eden memur mühendis kariyerine haiz olduğundan, II
Sayılı Cetvelin (A) bölümünün 9 uncu grubundan %145 oranında özel hizmet
tazminatı, öngörüldüğü dikkate alınarak, vekalet
nedeniyle verilecek zam ve tazminatların hesabı (YTL olarak) şu şekilde
yapılacaktır.
Buna göre; vekil memura, vekalet
edilen Şube Müdürlüğü için bu Karar uyarınca öngörülen zam ve tazminatların toplam
net tutarının (574,59 YTL), asli kadro ve görevi karşılığında fiilen alınan
zam ve tazminatların toplam net tutarından (496,73 YTL) fazla olması
nedeniyle, aradaki fark (77,86 YTL), 657 sayılı Kanunun 175 inci maddesindeki
oranlar dikkate alınmaksızın, vekalet görevine başlanıldığı tarihten itibaren
ve vekalet görevinin fiilen yapıldığı sürece ödenecektir. (Ancak, burada
sosyal işler, idari ve mali işler, personel, özlük, dış ilişkiler, donatım,
levazım ve benzeri destek hizmeti yürüten bir Şube Müdürlüğüne vekalet
halinde, Şube Müdürlüğü için Teknik Hizmetler Bölümünün Dip Not 3 üncü
sırasında öngörülen 1400 puan temininde güçlük zammı hesaplamaya dahil
edilmeyecek ve ödenmeyecektir) Ayrıca, aynı maddede belirtildiği
üzere; a) Esas ve usule ilişkin olarak yukarıda belirtilen
şartları bir arada taşımayanlara, b) Mehil müddeti, yıllık izin, mazeret izni, hastalık
izni, geçici görev, görevden uzaklaştırma, tutuklanma, gözaltına alınma,
hizmetiçi eğitim, kurs veya seminer nedeniyle görevlerinden ayrılanlara
vekalet edenlere, c) Vekaletleri esnasında yıllık izin, mazeret izni,
hastalık izni, vekalet görevine ilişkin olmayan geçici görev, görevden
uzaklaştırma, tutuklanma, gözaltına alınma, hizmetiçi eğitim, kurs veya
seminer ve benzeri nedenlerle vekalet görevine ara verenlere (ara verdikleri
günler için), d) Diğer personel kanunlarına tabi olanlardan bu
Kararname uyarınca zam ve tazminat ödenmesi öngörülen kadro veya görevlere
vekalet edenlere, e) Kurumların 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye
ekli cetvellerinde kadrosu bulunmayan okul müdürlüğü, okul müdür
başyardımcılığı ve okul müdür yardımcılığı görevlerini yürütenlere, f) Bu Kararname uyarınca zam ve tazminat ödenmesi
öngörülen kadro veya görevlere vekalet eden her statüden sözleşmeli personele
(6/2/1997 tarihli ve 97/9021 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamındaki kadro
karşılığı sözleşmeli personel hariç), vekalet nedeniyle öngörülen zam ve
tazminatlar ödenmeyecektir. 2004/6996 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararına ekli Kararın 9/A maddesinde yer alan “Tazminat aldıkları
derecelerinden daha alt dereceli bir kadroya vekalet edenlere; ....vekalet nedeniyle öngörülen zam ve
tazminatlar ödenmez.” hükmüne 2005/8501 sayılı Kararda yer
verilmediğinden, tazminat aldıkları derecelerinden daha alt dereceli
kadrolara vekalet eden personele diğer şartları da taşımaları halinde vekalet
nedeniyle öngörülen zam ve tazminat
farkları ödenecektir. Bir göreve açıktan vekalet edenlere
ise, bu göreve ait zam ve tazminatlar, 657 sayılı Kanunun 175 inci
maddesindeki oranlar dikkate alınmaksızın vekalet aylığıyla birlikte vekalet
görevine başlanıldığı tarihten itibaren ödenecektir. 10- Karar'ın 10 uncu maddesi uyarınca, kanun ve kanun
hükmünde kararnamelerle bir derece verilenler ile kazanılmış hak aylık dereceleri
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümleri uyarınca kadro derecelerinin
üzerine yükseltilenlerin zam ve tazminatları; bulundukları kurumda,
yükselinen derecede kendi kadro unvanlarıyla aynı adı taşıyan kadroların
dereceleri için öngörülen puan ve oranlar esas alınarak ödenecek,
aylıklarının yükseltildiği derecede, 190 ve 399 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamelere ekli kurumlarına ait cetvellerde kendi kadro unvanlarıyla aynı
adı taşıyan kadro unvanı bulunmayanlara ise bulundukları kadro derecelerinin
karşılığı olan zam ve tazminatların ödenmesine devam olunacaktır. Kazanılmış hak aylıkları bulundukları
kadro derecelerinin üstündeki derecelere yükseltilenlerden, yükseltildikleri
derecenin yan ödeme ve özel hizmet tazminatından yararlananlar vize cetvellerinde
ayrı bir bölümde gösterilecektir. Örnek: 3 üncü
dereceli kadroda Sayman olarak görev yapan ve kazanılmış hak aylığı 2 nci
derecenin l inci kademesine yükseltilen bir personele, kurumunda 2 nci
dereceli Sayman kadrosu bulunması halinde %100, kurumunda 2 nci dereceli
Sayman kadrosu bulunmaması halinde ise %80 oranında özel hizmet tazminatı
ödenecektir. Örnek: Maliye
Bakanlığında 5 inci derece Memur kadrosunda çalışan ve yüksekokul mezunu olan
bir personel, kazanılmış hak aylığı 4 üncü dereceye yükseltilmiş olsa dahi,
söz konusu Bakanlıkta 4 üncü derece Memur kadrosu bulunmadığından %55
oranında özel hizmet tazminatından faydalanamayacak, kendisine kadro
derecesinin karşılığı olan %49 oranında tazminat verilecektir. 11- Kararın 12 inci maddesinin (A) fıkrasına göre,
yeniden teşkilatlanma ve kadro düzenlemeleri sonucunda Şahsa Bağlı Kadro
Cetvellerinde unvanları gösterilenlere, anılan Karara ekli cetvellerde
unvanları için öngörülen puan ve oranlar esas alınarak ödeme yapılacaktır. Bu durumda bulunanlar vize
cetvellerinde ayrı bir bölüm halinde gösterilecektir. Örnek: İki
Bakanlığın birleşmesi sonucunda şahsa bağlı kadrolar arasında gösterilen
Müsteşara (1800 iş güçlüğü +2200 temininde güçlük = 4000) puan üzerinden yan
ödeme ve % 340 oranında özel hizmet tazminatı ödenecektir. 12- Kararın 12 nci maddesinin (B) fıkrasına göre,
yeniden teşkilatlanma ve özelleştirmeye ilişkin Kanun ve Kanun Hükmünde
Kararnameler gereğince şahsa bağlı haktan yararlananlara, ilgili mevzuatları
uyarınca şahsa bağlı hak uygulaması sona erinceye kadar, bulundukları yeni
kadrolarına ait zam ve tazminatlar ödenmeyecektir. Bu durumda bulunanlar da vize
cetvellerinde ayrı bir bölüm halinde gösterilecektir. Örnek: 179
sayılı KHK ile yapılan düzenlemeler sonucu İl Milli Eğitim Müdürü kadrosunda
iken 1984 yılında şahsa bağlı hak uygulamasına tabi olarak öğretmen kadrosuna
atanan ilgiliye, eski kadrosuna ait yan ödeme puanı (700+700) ile özel hizmet
tazminatı (%210) ödenecek, yeni kadrosuna ait yan ödeme, özel hizmet
tazminatı ve eğitim-öğretim tazminatı ödenmeyecektir. Örnek: Aynı
düzenlemeler sonucu 4 üncü dereceli Uzman kadrosunda bulunmakta iken,
öğretmen kadrosuna atanan ve yeni kadrosunun maaşı daha yüksek olan ilgiliye
yeni kadrosuna ait yan ödeme (500+250) ve bulunduğu derecesine göre
eğitim-öğretim tazminatı ödenecek, eski kadrosuna ait yan ödeme ve özel
hizmet tazminatı ödenmeyecektir. Bu uygulama, kanun ve kanun hükmünde
kararnamelerle yapılan düzenlemeler ve özelleştirme uygulamaları sonucu
"şahsa bağlı hak'"tan faydalanan personel için söz konusu olup,
normal atamalar için uygulanması mümkün bulunmamaktadır. Örnek: 2005 yılı
içerisinde İl Milli Eğitim Müdürlüğü kadrosundan öğretmen kadrosuna 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde atanan
personele, yeni görevine başladığı tarihi takip eden aybaşından itibaren
"öğretmen" kadrosunun hakları ödenecektir. 13- Kararın 14 üncü maddesinin (B) fıkrası uyarınca,
Karar ve eki cetvellerde yer almayan kadro ve unvanlar için, ekli Cetvellerde
bulunan benzeri kadro ve unvanları dikkate alarak emsal kadro ve unvanlar
tespit etmek amacıyla; mahalli idareler için İçişleri Bakanlığı aracılığıyla,
diğer kurum veya kuruluşlar için ise ilgili kurum veya kuruluşlarca doğrudan,
Devlet Personel Başkanlığının görüşü alındıktan sonra Bakanlığımıza
başvurulacaktır. 14- Kararın 15 inci maddesi ile getirilen hükme göre
zam ve tazminatlar; vekalet ve ikinci görev halleri, teknik personele büyük
proje ve açık çalışma mahallerinde çalışmanın karşılığı yapılan ödemeler ile
kıst olarak yapılması gereken ödemeler hariç, aybaşında aylıkla birlikte
peşin ödenecek, zam ve tazminatların hak edilmesinde ve ödenmesinde, Karar ve
eki Cetvellerde hüküm bulunmayan hallerde aylığa ilişkin hükümler
uygulanacaktır. Bu nedenle; a) 657 sayılı Kanunun 165 inci maddesine göre, bir
göreve açıktan aday veya asıl memur olarak atananlara aylıkları, göreve
başladıkları tarihten itibaren gün hesabıyla ay sonunda ödendiğinden, zam ve
tazminatlarının da buna göre ödenmesi, b) 657 sayılı Kanunun 164 üncü maddesine göre
memurların aylıkları peşin ödendiğinden ve emekliye ayrılma ile ölüm
hallerinde o aya ait peşin ödenen aylıklar geri alınmadığından zam ve
tazminatların da geri alınmaması; istifa halinde ise istifa tarihi ile ay
sonuna kadar olan süreye isabet eden zam ve tazminatların, aylıklarda olduğu
gibi geri alınması, c) Üst derece ile alt derecelere yapılan atamalarda ve
görev değişikliğinde memur, atandığı göreve başladığı tarihi izleyen
aybaşından itibaren atandığı derecenin aylığına hak kazandığından, yeni
derece ve görevlerine ait zam ve tazminatlarının da buna göre ödenmesi, ancak
657 sayılı Kanunun 68 inci maddesinin (B) bendine göre atananların aylık ve
diğer hakları atandıkları yeni kadro dereceleri üzerinden göreve başladıkları
günden itibaren ödendiğinden, bu kadro dereceleri için öngörülen zam ve
tazminatların da anılan Kanunun 165 inci maddesinde olduğu gibi göreve
başladıkları günden itibaren ödenmesi, d) 657 sayılı Kanunun 169 uncu maddesinde, naklen
atamalarda ilgililerin yeni görev yerlerinde göreve başladıkları tarihi takip
eden aybaşından itibaren aylığa hak kazanacakları belirtilmiş olup, mehil
müddetini kullanmakta iken rapor veya zorunlu nedenlerle yeni görev
yerlerinde göreve başlayamayanların aylıklarının ve aylıklarla birlikte peşin
ödenen zam ve tazminatlarının, yeni görev yerlerinde ödenmesi ve anılan
maddede eski görev yerinden alınan aylıklar için kurumlar arasında herhangi
bir hesaplaşma yapılmamasının öngörülmüş olması nedeniyle de, 657 sayılı
Kanuna tabi kurumlar ile 217 sayılı KHK'nin 2 nci maddesinde belirtilen
kurumlar arasındaki memur nakillerinde eski kurumlarınca aylıklarla birlikte
peşin ödenen zam ve tazminatlar için de hesaplaşma yapılmaması, gerekmektedir. 15- 657 sayılı Kanunun 45 inci maddesi uyarınca 5, 6 ve
7 nci dereceler karşılık gösterilmek üzere bu kadrolara atanan ve aylıklarını
8 ve daha aşağı derecelerden alan Şube Müdürü, Müdür, Sayman, Başkan ve
bunların yardımcılarına, II Sayılı Cetvelin (A) Üst Yönetim ve Genel İdare
Hizmetleri bölümünün 16 nci Grup 4 üncü sırasına göre özel hizmet tazminatı
ödenmeyecek, bunlara yalnızca III Sayılı Cetvelin (G) bölümünün (b/1)
sırasına göre %50 oranında tazminat ödenecektir. 16- Muhasip veya Muhasebecilerden l, 2, 3 ve 4 üncü
derecelerdeki kadrolara atanmış bulunanlara II Sayılı Cetvelin (A) Üst
Yönetim ve Genel İdare Hizmetleri bölümünün 15 inci Grubun 3 üncü sırasına
göre; 5, 6 ve 7 nci derece kadrolardan aylık alanlara ise 16 nci Grubun 4
üncü sırasına göre özel hizmet tazminatı ödenecektir. Bunlardan 8 ve daha
aşağı derecelerden aylık alanlara ise sadece III Sayılı Cetvelin (G)
bölümünün (b/1) sırasına göre %50 tazminat ödenecektir. 17- Karara ekli I ve II Sayılı Cetvellerin bazı
bölümlerinde "Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde belirtilen dallarda, bu Tüzük
hükümlerine göre uzmanlık belgesi alanlarla, aynı dallarda doktora yapmış
olanlar"ın alacakları zam ve tazminatlar belirlenmiştir. Bu sıralardan zam ve tazminat
ödenebilmesi için 14/5/2002 tarihli ve 2002/4198 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde belirtilen dallardan
birinde, bu Tüzük hükümlerine göre uzmanlık belgesi almış veya aynı dallarda
doktora öğrenimini tamamlamış olmak gerekmektedir. Bu nedenle adı geçen Tüzükte yer
almayan dallarda doktora yapanların veya Tüzükte belirtilen dallarda olmakla
birlikte sadece yüksek lisans düzeyinde eğitim görenlerin, hiçbir şekilde bu
sıralardan yararlanmasına imkan bulunmamaktadır. E. MAHALLİ İDARELERİN VİZE
İŞLEMLERİNE İLİŞKİN AÇIKLAMALAR İl Özel İdareleri ve Belediyelerin
yukarıda yapılan açıklamalara ilaveten uyacakları diğer hususlar aşağıda
belirtilmiştir. 1- İl Özel İdareleri ve Belediyeler ile bunların
kurdukları birlik, müessese ve işletmeler, vize cetvellerini hazırlarken
mutlaka Bakanlar Kurulu Kararı ile kabul edilen kadroları esas alacak,
Valilik ise bu cetvelleri vize ederken kadro Kararnamelerini isteyecek ve
kontrol edecektir. 2- Vize cetvelleri Tebliğ ekinde bulunan ve mahalli
idareler için geliştirilmiş bulunan Örnek Cetveller gibi düzenlenecek,
cetvellere ayrıca bir sütun ilavesi yapılmayacaktır. 3- Kararın 10 uncu maddesinde hüküm altına alındığı ve
Tebliğin "D- Uygulama ile İlgili Ortak Açıklama" kısmının 10 uncu
sırasında da açıklandığı üzere, kazanılmış hak aylıkları bir üst dereceye
yükseltilen personel için her belediye, her bağlı kurum ve kuruluş kendi
kadroları arasında yükseltilen derecede "aynı adı taşıyan" bir
kadro olup olmadığına bakacak (benzer kadro unvanı emsal teşkil
etmeyecektir); eğer "aynı adı taşıyan kadro unvanı" yoksa kazanılmış
hak aylığının yükseltildiği derece için öngörülen zam ve tazminat
ödenmeyecektir. Örnek: (X)
Belediyesinde 5 inci derece kadroda bulunan ve kazanılmış hak aylığı 4 üncü
dereceye yükseltilen bir Zabıta Memuru'na, eğer söz konusu belediyede 4 üncü
derecede Zabıta Memuru kadrosu yoksa 4 üncü derecenin zam ve tazminatı
ödenmeyecek, kendisine kadrosunun bulunduğu 5 inci derece esas alınarak ödeme
yapılacaktır. 4- Valiliklerce vize işlemleri Kararın yayımı
tarihinden itibaren 3 ay içinde tamamlanacak, vize tarihini takip eden l ay
içinde vizenin birer nüshası Kararın 5 inci maddesinin (B) fıkrası uyarınca;
mahalli idarelerce Sayıştay Başkanlığına gönderilecektir. Anılan cetveller
Bakanlığımıza gönderilmeyecektir. Bilindiği üzere, yan ödemelere ilişkin
Kararlar 657 sayılı Kanunun "Zam ve Tazminatlar" başlıklı 152 nci
maddesine göre Bakanlar Kurulunca yıllık olarak yürürlüğe konulduğundan ve
2005/8501 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı da 1/1/2005 tarihinden itibaren
geçerli olmak üzere yürürlüğe girdiğinden, söz konusu Kararın ve bu Tebliğ'in
1/1/2005 tarihinden önceki dönemler için uygulanması mümkün değildir. 27/6/2004 tarihli ve 25505 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanan 157 Seri No'lu Devlet Memurları Kanunu Genel
Tebliği yürürlükten kaldırılmıştır. Tebliğ olunur. Kemal UNAKITAN
Maliye
Bakanı
İlkadım Cad. 06100 Dikmen ANKARA Ayrıntılı bilgi için irtibat: D.KESTANE Dev.Büt.Uzm. Telefon: (0 312) 415 14 66 Faks: (0 312) 415 26 95 e-posta:dogan@bumko.gov.tr Elektronik Ağ: www.bumko.gov.tr
|