Yönetmelik Devlet
Bakanlığından: Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel
Müdürlüğü Özel Rehabilitasyon ve Eğitim Merkezleri Yönetmeliği BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam ve Dayanak Amaç Madde 1— Bu Yönetmeliğin amacı;
gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişileri tarafından açılan özel
rehabilitasyon ve eğitim merkezlerinin açılış izni, çalışma şartları,
personel istihdamına ilişkin şartlar, merkezde uygulanacak rehabilitasyon ve
eğitim hizmetlerinin niteliği, fiziksel durumu, donanımı, ücret tarifesi ile
merkezin işleyiş ve denetimi, faaliyetlerinin durdurulmasına ilişkin usul ve
esasları belirlemektir. Kapsam Madde 2 — Bu Yönetmelik, kamu
kurum ve kuruluşları dışındaki gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişileri
tarafından açılan özel rehabilitasyon ve eğitim merkezlerini kapsar. Dayanak Madde 3 — Bu Yönetmelik, 2828
sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanununun 9 uncu maddesinin
(g) bendi ile 34 üncü ve 35 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar Madde 4 — Bu Yönetmelikte geçen; Genel
Müdürlük: Başbakanlık Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel
Müdürlüğünü, İl
Müdürlüğü: İl Sosyal Hizmetler Müdürlüğünü, Merkez:
Özürlü bireylere bireysel, seanslı grup, yarım gün, tam gün rehabilitasyon ve
eğitim hizmeti ile ailelerine eğitim ve danışmanlık hizmeti verilen
gündüzlü/yatılı özel rehabilitasyon ve eğitim merkezlerini, Kurucu:
Özel rehabilitasyon ve eğitim merkezi açmak isteyen gerçek kişi veya özel
hukuk tüzel kişisini, Sorumlu
Müdür: Özel rehabilitasyon ve eğitim merkezinin idari, mali, hukuki ve
mesleki tüm işleyişinden sorumlu olan yöneticiyi, İç
Hizmet Yönergesi: Özel rehabilitasyon ve eğitim merkezinin tüm işleyişine
ilişkin, idari, mali, hukuki ve mesleki genel ilkelere, Genel Müdürlük
mevzuatına uygun olarak kuruluşun işleyişini yetki ve sorumluluklarını
belirleyen belgeyi, Özürlü
Birey: Organik, fonksiyonel, çevresel ve psikolojik nedenlerden dolayı
zihinsel, dil ve konuşma, motor, psiko-sosyal, işitsel, görsel gelişim
alanlarında, özbakım, akademik ve temel sosyal yaşam becerilerinde, çeşitli
derecelerde yetersizliği olan bireyi, Rehabilitasyon:
Özürlü bireyin fonksiyon kayıplarının giderilmesi veya geriye kalan güç ve
yeteneklerinin geliştirilerek fiziksel, psikolojik, eğitimsel, gelişimsel,
sosyal ve mesleki yönden mevcut kapasitelerini en üst düzeye çıkarılması için
yapılan çalışmaların ve yardımların tümünü, Gelişimsel
Rehabilitasyon: Doğuştan gelen veya erken yaşta edinilmiş gelişim
geriliklerinin, erken çocukluk döneminin özelliği olan uyum ve gelişime
yatkınlıktan yararlanılarak, hedefe yönelik uygulamalar aracılığıyla,
gelişimsel kapasitelerinin en üst sınırına ulaşmasına yardım etmeyi
hedefleyen programların tümünü, Bireysel
Rehabilitasyon ve Eğitim Planı: Her bir özürlü birey için yazılı olarak
mesleki personel tarafından geliştirilmiş olan; bireyin performansını, kısa
ve uzun dönemli amaçlarını, bireye sağlanabilecek rehabilitasyon ve eğitim
hizmetlerini içeren planı, ifade
eder. İKİNCİ BÖLÜM Merkez Açma, Hizmete Başlama, Devir, Nakil ve Kapatma Merkeze isim verme Madde 5 — Merkezler, resmi ve
diğer özel merkezlerde kullanılan veya benzerlik gösteren ad ve unvanlar ile
yabancı dildeki kelime ve deyimleri kullanamazlar. Merkez isminde hizmet
verilecek özür gurubu belirtilmez. Merkez açmak için dosyaların tamamlanma
süresi Madde 6 — Kurucu, başvuru tarihini
takip eden üç ay içinde dosyalarını tamamlayarak il müdürlüğüne teslim eder.
Bu süre içinde dosyalarını teslim etmeyen kurucuların başvuruları iptal
edilir. Başvuru için istenecek belgeler Madde 7 — Merkez açmak isteyen
Türkiye Cumhuriyeti uyruklu gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişileri,
hizmete açılmak istenen merkezin ismini, rehabilitasyon ve eğitim hizmeti
verilecek özür grubunu/gruplarını ve hizmet verilecek binanın adresini
belirten dilekçe ile 8 inci ve 9 uncu maddelerdeki belgelerle birlikte il
müdürlüğüne başvururlar. İl müdürlüğü tarafından binanın fiziksel şartlarında
ve belgeler üzerinde yapılan inceleme sonucunda iki nüsha halinde tutanak düzenlenir.
Tutanağın bir nüshası kurucuya verilir, bir nüshası da il müdürlüğünde
saklanır. İstenecek belgeler Madde 8 — Kurucu olacak gerçek
kişiler veya özel hukuk tüzel kişilerin temsilcisinden aşağıdaki belgeler
istenir: a)
Nüfus cüzdanı örneği. b)
Adli sicil kaydı. c)
İkametgah ilmühaberi. d)
Sağlık kurulu raporu. e)
En az ilkokul mezunu olduğuna dair belge. f)
Özel hukuk tüzel kişiler için, şirket ilanının yayımlandığı ve merkezin
açılışının faaliyetleri kapsamında olduğunu gösterir ticaret sicil gazetesi,
vergi levhası ve imza sirküleri. g)
Özel hukuk tüzel kişilerin göstereceği temsilciden, sermaye şirketleri için,
temsilcinin hissedarlar arasından olduğunu gösterir noterden tasdikli belge
ve karar örneği. h)
Özel hukuk tüzel kişilerinin göstereceği temsilciden dernek ve vakıflar için
yönetim kurulu üyesi olduğunu gösterir noterden tasdikli belge ve karar
örneği, merkezin açılışının vakıf senedi/dernek tüzüğünde yer aldığını
gösterir belge. i)
Vergi borcu ve Sosyal Sigortalar Kurumuna pirim borcu olmadığına dair belge. Sorumlu müdürden istenecek belgeler Madde 9 — Merkezde Sorumlu Müdür
olacak kişiden aşağıdaki belgeler istenir: a)
Nüfus cüzdanı örneği. b)
İkametgah belgesi. c)
Adli sicil kaydı. d)
Sağlık kurulu raporu. e)
Bedensel özürlüler rehabilitasyon merkezleri için; tıp (Fizik tedavi ve
rehabilitasyon, nöroloji ve ortopedi uzmanı), sosyal hizmetler, psikoloji,
fizyoterapi, çocuk gelişimi ve eğitimi, Zihinsel
özürlüler rehabilitasyon merkezleri için; çocuk gelişimi ve eğitimi, zihinsel
engelliler öğretmenliği, özel eğitim öğretmenliği, sosyal hizmetler,
psikoloji, İşitme konuşma özürlüler rehabilitasyon merkezleri için; odyoloji,
işitme engelliler öğretmenliği, özel eğitim öğretmenliği, çocuk gelişimi ve
eğitimi, sosyal hizmetler, psikoloji, Görme özürlüler rehabilitasyon
merkezleri için; görme engelliler öğretmenliği, özel eğitim öğretmenliği,
çocuk gelişimi ve eğitimi, sosyal hizmetler, psikoloji, bölümlerinde lisans
öğrenimini veya lisans üstü öğrenimini tamamladığını gösterir belgenin aslı
veya üniversiteden/noterden tasdikli örneği veya Genel Müdürlükte en az beş
yıl denetim elemanı olarak görev yapmış olduğunu gösterir belge. f)
Özürlülük alanında en az iki yıl çalışmış olduğunu gösterir belge veya aynı
alanda lisans üstü öğrenim belgesi. (Genel Müdürlük denetim elemanı hariç) Kurucu ve sorumlu müdür olacak kişilerde
aranan şartlar Madde 10 — Kurucu ve sorumlu müdür
olacak kişilerde aşağıdaki şartlar aranır: a)
Türkiye Cumhuriyeti uyruklu olmak. b)
Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak. c)
Taksirli suçlar hariç olmak üzere, ağır hapis veya altı aydan fazla veya affa
uğramış olsalar bile, basit ve nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüz
kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı suçlardan dolayı hükümlü bulunmamak. d)
Kurucunun, 8 inci maddenin (e) bendinde, sorumlu müdürün, 9 uncu maddenin (e)
bendinde belirtilen öğrenim durumuna sahip olmak. e)
Kurum personelinin birinci derece akrabaları ile eşinin birinci derece
akrabaları merkez açamazlar. Açılış izni için gerekli belgeler Madde 11 — Merkezde çalıştırılması
zorunlu personel için aşağıdaki belgeler istenir: a)
Çalıştırılacak personelin görev tanımının belirtildiği dilekçe. b)
Nüfus cüzdanı örneği. c)
İkametgah belgesi. d)
Üniversiteden/noterden tasdikli öğrenim durumunu gösterir belge. e)
Adli sicil kaydı. f)
Sağlık kurulu raporu. Merkez hizmet binası için istenecek
belgeler Madde 12 — Merkezin açılacağı
binaya ait aşağıdaki belgeler istenir: a)
Binanın tapu senedi veya kira kontratı örneği. b)
Merkezin bir apartman katında hizmete açılması durumunda, diğer kat
maliklerinin oy birliği ile verecekleri ve apartman yöneticisi tarafından
onaylanmış izin belgesi. c)
Binanın belediye imar müdürlüğünden alınacak tasdikli yapı kullanma izin
belgesi örneği ve binanın bütün bölümlerini gösterir tasdikli planı. d)
Merkezin yerleşimini ve hizmet bölümlerini gösterir kroki. e)
Tefrişten sonra merkezin hizmet bölümlerini, kullanım alanlarını, dış
cephesini ve tabelasını gösteren fotoğraflar veya video CD/DVD/fotoğraf CD
rom. f)
Yangın güvenliği yönünden itfaiye müdürlüğünden alınacak rapor. g)
Binanın trafik emniyetine uygun bir yerleşim alanında olduğuna dair il
emniyet trafik şube müdürlüğünden alınacak rapor. h)
Binanın asayiş yönünden uygun bir yerleşim alanında olduğuna dair il emniyet
müdürlüğünden alınacak rapor. i)
Binanın deprem güvenliğine dair belge. İç hizmet yönergesi Madde 13 — Merkezin iç hizmet
yönergesi (Ek-1) deki forma göre hazırlanır. İl müdürlüğünce onaylanmak
suretiyle yürürlüğe girer. Rehabilitasyon ve eğitim programları Madde 14 — Merkezde uygulanacak
rehabilitasyon ve eğitim programları bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesini
müteakiben üç ay içinde Genel Müdürlük tarafından çıkarılacak yönerge
çerçevesinde belirlenir. Açılış izni için yapılacak işlemler Madde 15 — Açılış izni için aşağıda
belirtilen işlemler yapılır: a)
Açılış izni için gerekli belgeler iki dosya halinde hazırlanarak, incelenmek
üzere kurucu tarafından il müdürlüğüne teslim edilir. İl müdürlüğünce
görevlendirilen en az iki meslek elemanı (Sosyal çalışmacı, psikolog, çocuk
gelişimci, fizyoterapist, odyolog, özel eğitim öğretmeni) tarafından dosya ve
merkezin fiziksel koşulları incelenerek merkez açılış izin raporu düzenlenir. b)
İki dosya olarak düzenlenen tüm belgelerin belirlenen esaslara uygun olması
halinde, merkezin hizmete açılması il müdürlüğünün teklifi ve valilik onayı
ile gerçekleşir. İl müdürlüğü tarafından kurucu adına Açılış İzin Belgesi
(Ek-2), Sorumlu Müdür Belgesi (Ek-3) düzenlenir. c)
İl müdürlüğünce onaylanan dosyanın aslı il müdürlüğünde kalır. Diğer sureti
imza karşılığı kurucuya verilir. Açılış izin belgesinin, sorumlu müdür
belgesinin ve merkez iç hizmet yönergesinin onaylı bir nüshası bilgi için
Genel Müdürlüğe gönderilir. d)
Açılış izin belgesi ve sorumlu müdür belgesi merkezin görülebilecek bir
yerine asılır. e)
Açılış izin belgesi verilen her merkezin işveren ve iş yerinin ismi ve
yaptığı işin niteliği il müdürlüğü tarafından bir ay içinde çalışma müdürlüğü
ve defterdarlığa bildirilir. Merkezin hizmete başlaması Madde 16 — Zorunlu personelini
tamamlayan, açılış izin belgesi düzenlenen ve valilikten açılış onayı alan
merkez hizmete başlar. Açılış izin belgesi düzenlenmeden merkeze özürlü
kabulü yapılmaz. Merkeze kabul edilecek özürlüler Madde 17 — Merkeze, iç hizmet
yönergesinde belirtilen özür grubu/grupları kabul edilir. Birden fazla özür grubuna hizmet verecek
merkezler Madde 18 — İlk kez açılacak ya da
devir alınacak merkezde birden fazla özür grubuna hizmet verilmesi halinde: a)
Hizmet verilecek özür grupları ve yaş grupları başvuru dilekçesinde
belirtilir. b)
Kuruluşun birden fazla özür grubuna hizmet vermesi halinde, bölümlere sorumlu
müdür vasıflarını taşıyan bir meslek elemanı asli görevinin yanı sıra bölüm
sorumlusu olarak da belirlenir. c)
Hizmet verilecek her bir özür grubu için rehabilitasyon ve eğitim programı
hazırlanır. d)
Hizmet verilecek özür grubuna uygun çalıştırılması zorunlu personele ait
gerekli belgeler hazırlanır. e)
Merkezin fiziksel şartları ve donanımı hizmet verilecek her bir özür grubuna
uygun şekilde düzenlenir. Rehabilitasyon ve eğitim programı ilave
etme şartları Madde 19 — Daha önceden merkez açma
izni almış bulunan kurucu veya kurucu temsilcisinin rehabilitasyon ve eğitim
programı eklemek istemesi halinde: a)
Kurucu veya kurucu temsilcisi program ilave etme amacını belirten bir
dilekçe, uygulamak istediği rehabilitasyon ve eğitim programı ve merkezin son
yerleşimini gösteren kroki ve iç hizmet yönergesinde yaptığı değişiklik
taslağı ile birlikte il müdürlüğüne başvurur. b)
İl müdürlüğünce görevlendirilecek en az iki meslek elemanı (Sosyal çalışmacı,
psikolog, çocuk gelişimci, fizyoterapist, odyolog, özel eğitim öğretmeni)
tarafından gerekli incelemeler yapılarak, programın, programı uygulayacak
personelin ve merkezin son yerleşim durumunun uygun görülmesi halinde,
rehabilitasyon ve eğitim programı, düzenleme yapılan bölüme ait fotoğraflar
veya video CD/DVD veya fotoğraf CD iki dosya halinde düzenlenerek il
müdürlüğüne teslim edilir. c)
Tüm belgeleri il müdürlüğünce onaylanan iki dosyadan biri il müdürlüğünde
kalır. Diğer dosya merkeze gönderilir. Yeni onaylanan iç hizmet yönergesinin
bir nüshası bilgi için Genel Müdürlüğe gönderilir. Personel çalışma izni için gerekli
belgeler Madde 20 — Merkezde çalıştırılacak
personel için aşağıdaki belgeler istenir: a)
Çalıştırılacak personelin görev tanımının belirtildiği dilekçe. b)
Nüfus cüzdanı örneği. c)
İkametgah belgesi. d)
Noterden tasdikli öğrenim durumunu gösterir belge. e)
Adli sicil kaydı. f)
Sağlık kurulu raporu. g)
Daha önce bu alanda çalıştığını gösterir belge veya çalışmadığına dair
beyanname. Yaş haddi Madde 21 — Merkezlerde görev alacak
personel (sorumlu müdür de dahil olmak üzere) için belgelerinin onaya
sunulduğu tarihte İş Kanununda belirtilen yaş haddini aşmamış olma şartı
aranır. Çalıştırılacak personel için yapılacak
işlemler Madde 22 — Merkezde çalıştırılacak
personel için aşağıda belirtilen işlemler yapılır: a)
Merkezde çalıştırılacak personel için istenilen belgeler biri asıl olmak
üzere iki nüsha halinde düzenlenerek il müdürlüğüne teslim edilir. b)
İl müdürlüğü onbeş gün içinde personelin belgelerini üçüncü bölümde
belirtilen şartlara uygunluğu açısından değerlendirir ve uygunsa çalışma
onayı verir. c)
Personelin belgeleri ve çalışma onayının bir nüshası il müdürlüğü tarafından
merkezin dosyasında saklanır, ikinci nüshası merkeze gönderilir. d)
Merkez yetkililerince çalışma onayı verilen personel için, il müdürlüğü
tarafından onaylanan fotoğraflı kimlik kartı düzenlenir. e)
İl müdürlüğünce çalışma onayı verilmeyen personel merkezde çalışamaz. f)
Merkezde çalışacak olan personel ile İş Kanunu hükümlerince iş akdi yapılır. Görevden ayrılan personelin bildirimi Madde 23 — Merkezden ayrılan veya
görevine son verilen personel en geç bir ay içinde il müdürlüğüne bildirilir. Sorumlu müdürün izine ayrılması Madde 24 — Sorumlu müdürün çeşitli nedenlerle
izine ayrılması halinde merkezde çalışan bir meslek elemanı vekil bırakılır,
sorumlu müdür izine ayrılmadan önce il müdürlüğüne bilgi verilir. Sorumlu müdür değişikliği Madde 25 — Sorumlu müdürün
ayrılması halinde; durum, il müdürlüğüne bildirilir ve sorumlu müdürün
ayrılmasını müteakiben otuz gün içinde yeni sorumlu müdür için il
müdürlüğünün teklifi ile valilik onayı alınır. Devir işlemleri Madde 26 — Merkez kurucusunun veya
kurucu temsilcisinin değişmesi halinde, devir alacak gerçek veya tüzel kişi,
noterden onaylı devir senedi ile başvuru için 8 inci maddede istenen
belgeleri iki nüsha hazırlayarak il müdürlüğüne başvurur. Belirlenen şartlara
uygun olması halinde açılış izin belgesi yeniden düzenlenir ve bir nüshası
kuruluşa gönderilir, bir nüshası il müdürlüğünde muhafaza edilir ve bir
nüshası da bilgi için Genel Müdürlüğe gönderilir. Merkez açma yetkisi verilen temsilcinin
değişmesi Madde 27 — Özel hukuk tüzel
kişilerince merkez açma yetkisi verilen temsilcinin değişmesi durumunda, özel
hukuk tüzel kişisi adına seçilen temsilcinin kurucu olması ile ilgili yönetim
kurulu kararının tasdikli örneği ve başvuru için 8 inci maddede istenen
belgeler iki nüsha hazırlanarak il müdürlüğüne başvurulur. Yeni temsilcinin
niteliklerinin kurucu olmak için belirlenen şartlara uygun olması halinde
açılış izin belgesi yeniden düzenlenir ve bir nüshası kuruluşa gönderilir,
bir nüshası il müdürlüğünde muhafaza edilir, bir nüshası da bilgi için Genel
Müdürlüğe gönderilir. Habersiz devir Madde 28 — İl müdürlüğüne haber
vermeden devir yapan, devir alan gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerinin var
olan izinleri iptal edilir. Nakil işlemleri Madde 29 — Merkezin yeni bir binaya
taşınmayı istemesi halinde: a)
Merkezin yeni binasının adresini bildiren bir dilekçe ile il müdürlüğüne
başvurulur. b)
İl müdürlüğünce görevlendirilecek en az iki meslek elemanı tarafından yapılan
inceleme sonucunda binanın durumunu belirten tutanak iki nüsha halinde
düzenlenir. Tutanağın bir nüshası kurucuya verilir, bir nüshası da il
müdürlüğünce saklanır. c)
Binanın uygunluğu halinde il müdürlüğü taşınması onaylanan merkeze Geçici
Çalışma İzin Belgesi (Ek-4) düzenler. İki ay içinde açılış izin belgesini
almayan merkezin nakil işlemi iptal edilir. d)
Geçici çalışma izin belgesi alan merkez yeni adreste çalışmaya başlar. Bu
süre içinde merkez açılış izin belgeleri tamamlanarak iki dosya halinde,
incelenmek üzere kurucu tarafından il müdürlüğüne teslim edilir. e)
İl müdürlüğünce görevlendirilecek en az iki meslek elemanı tarafından
merkezin fiziksel koşullarını, donanımını ve genel olarak hizmete uygunluğunu
gösterir merkez açılış izin raporu düzenlenir. f)
Tüm belgelerin belirlenen esaslara uygun olması halinde, il müdürlüğü
tarafından Açılış İzin Belgesi (Ek-2) düzenlenir. Merkezin hizmete açılması
il müdürlüğünün teklifi ve valilik onayı ile gerçekleşir. g)
Tüm belgelerin, il müdürlüğünce onaylanan iki dosyadan aslı il müdürlüğünde
kalır. Dosyanın diğer nüshası ve açılış izin belgesi imza karşılığı kurucuya
verilir. Açılış onayı ve açılış izin belgesinin tasdikli örneği bilgi için
Genel Müdürlüğe gönderilir. Şube açma işlemleri Madde 30 — Şube açılış izni için
yeni merkez açılışındaki gibi işlem yapılır. Her şube için ayrı sorumlu müdür
ve personel istihdamı zorunludur. Ek birim açma işlemleri Madde 31 — Çok katlı binaların bir
veya iki dairesinde hizmet veren merkezin aynı binanın bir başka dairesinde
hizmet vermek istemesi halinde: a)
Kurucu veya kurucu temsilcisi yeni dairenin adresini, verilecek hizmeti
belirten bir dilekçe ile il müdürlüğüne başvurur. İl müdürlüğünce
görevlendirilecek en az iki meslek elemanı tarafından yapılan inceleme sonucunda
iki nüsha halinde tutanak düzenlenir. Tutanağın bir nüshası kurucuya verilir,
bir nüshası da il müdürlüğünde saklanır. b)
Eklenecek birimlerin uygun bulunması halinde daireye ait tapu senedi veya
kira kontratosu örneği, belediye itfaiye müdürlüğünden alınacak rapor, kroki,
tefriş yapıldıktan sonra birimleri gösterir fotoğraflar veya video CD/DVD
veya fotoğraf CD rom iki dosya halinde hazırlanarak il müdürlüğüne teslim
edilir. c)
İl müdürlüğü tarafından ek birimin fiziksel koşullarını, donanımını ve genel
olarak hizmete uygunluğunu gösterir ek birim açılış izin raporu düzenlenir. d)
Tüm belgelerin belirlenen esaslara uygun olması halinde, il müdürlüğü
tarafından açılış izin belgesi yenilenir. Ek birimin hizmete açılması il
müdürlüğünün teklifi ve valilik onayı ile gerçekleşir. e)
Tüm belgeleri il müdürlüğünce onaylanan iki dosyadan aslı il müdürlüğünde
kalır. Dosyalardan diğeri ve açılış izin belgesi imza karşılığı kurucuya
verilir. Açılış izin belgesinin onaylı bir örneği bilgi için Genel Müdürlüğe
gönderilir. Merkezin kurucu tarafından kapatılması Madde 32 — Merkezin kurucu tarafından
kapatılması durumunda: a)
Kurucu, en az bir ay önceden il müdürlüğüne, personel ve velilere yazılı
olarak merkezi kapatma isteğinde olduğunu bildirir. b)
Merkeze ait açılış izin belgesini il müdürlüğüne teslim eder. c)
İl müdürlüğü merkezin usulüne uygun olarak kapandığını Genel Müdürlüğe ve o
yerin bağlı bulunduğu çalışma müdürlüğüne ve defterdarlığına bildirir. d)
(a) ve (b) bentlerinde belirlenen şartları yerine getirmeden merkezini
kapatan kurucunun yeniden merkez açmak istemesi halinde izin verilmez. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Merkez Personelinin Nitelikleri, Görev, Yetki ve
Sorumlulukları Merkezde çalışacak personel Madde 33 — Her merkezde sorumlu
müdür, rehabilitasyon ve eğitim programlarında belirtilen mesleki personel,
büro görevlisi ve hizmetli istihdam edilir. Tam gün hizmet verilen
rehabilitasyon ve eğitim merkezlerinde bakıcı anne, aşçı; yatılı hizmet
verilen rehabilitasyon ve eğitim merkezlerinde bakıcı anne, aşçı ve hemşire
istihdam edilmesi zorunludur. Merkez, istihdam ettiği personele göreve
başlamadan önce bir kez ve göreve başladıktan sonra da en az iki yılda bir
hizmet içi eğitim verir. Merkezde çalıştırılması zorunlu meslek
elemanları Madde 34 — Merkezde, aşağıda
belirtilmiş meslek elemanlarından en az ikisinin tam zamanlı olarak bulundurması
zorunludur. a)
Bedensel özürlülere hizmet verilen rehabilitasyon ve eğitim merkezinde;
fizyoterapist, çocuk gelişimi ve eğitimcisi, özel eğitim öğretmeni veya
zihinsel engelliler öğretmeni. b)
Zihinsel özürlülere hizmet verilen rehabilitasyon ve eğitim merkezinde; çocuk
gelişimi ve eğitimcisi, zihinsel engelliler öğretmeni veya özel eğitim
öğretmeni, sınıf öğretmeni (sınıf öğretmenliği bölümünden mezun olup en az üç
yıllık özel eğitim deneyimi olması) veya rehber öğretmen. c)
İşitme ve konuşma özürlülere hizmet verilen rehabilitasyon ve eğitim
merkezinde; odyolog, çocuk gelişimi ve eğitimcisi, işitme engelliler
öğretmeni veya özel eğitim öğretmeni. d)
Görme özürlülere hizmet verilen rehabilitasyon ve eğitim merkezinde; görme
engelliler öğretmeni, çocuk gelişimi ve eğitimcisi, sınıf öğretmeni veya
rehber öğretmen. e)
Otistik bireylere hizmet verilen rehabilitasyon ve eğitim merkezlerinde;
çocuk gelişimi ve eğitimcisi, özel eğitim öğretmeni, psikolog veya rehber
öğretmen. f)
Dikkat eksikliği, hiperaktivite bozukluğu, yaygın gelişimsel bozukluk, özgül
öğrenme güçlüğü, okul uyum problemleri olan bireylere hizmet verilen
rehabilitasyon ve eğitim merkezlerinde; özel eğitim öğretmeni veya zihinsel
engelliler öğretmeni, çocuk gelişimi ve eğitimcisi, sınıf öğretmeni, psikolog
veya rehber öğretmen. g)
21 yaş üzeri özürlülere mesleki rehabilitasyon alanında hizmet veren
rehabilitasyon merkezlerinde; mesleki eğitim fakültesi mezunları, ev
ekonomisi yüksek okulu mezunları, fizyoterapist, rehber öğretmen veya
psikolog. Zorunlu eleman çalıştırılması Madde 35 — Merkezde 34 üncü maddede
belirtilen zorunlu meslek elemanlarının haricinde rehabilitasyon ve eğitim
programları çerçevesinde sosyal hizmet uzmanı, psikolog, fizyoterapist, okul
öncesi öğretmeni, branş öğretmenleri, dil ve konuşma terapisti, çocuk
eğiticisi, diyetisyen, tabip, hemşire, usta öğretici part-time veya tam
zamanlı istihdam edilebilir. İki zorunlu ve iki part-time olmak üzere en az
dört meslek elemanı çalıştırılması zorunludur. Merkezde çalışacak personelin görev,
yetki ve sorumlulukları Madde 36 — Merkezde çalışacak
personelin görev, yetki ve sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir: a)
Sorumlu müdür; merkezin idari, mali, hukuki, mesleki ve diğer tüm işlerini
hizmetin amacına ve mevzuata uygun olarak yürütür. Merkezde hizmet verilen
özürlülerin değerlendirilmesi, rehabilitasyon ve eğitim planının hazırlanması
ve programının izlenmesinden birinci derecede sorumludur. Sorumlu müdür, il
müdürlüğü ve diğer kurum ve kuruluşlara karşı merkezi temsil eder. Mesleği
ile ilgili programların uygulanmasında görev alır. Bir kişi birden fazla
merkezin sorumlu müdürü olamaz. Başka bir işte çalışamaz. b)
Merkezde sorumlu müdürün haricinde çalışacak diğer personelin görev, yetki ve
sorumlulukları bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesini müteakiben üç ay içinde
çıkarılacak yönerge ile düzenlenir. Stajyer öğrenci uygulaması Madde 37 — Üniversitelerin
psikoloji, fizyoterapi, çocuk gelişimi ve eğitimi, sosyal hizmetler,
psikolojik danışmanlık ve rehberlik, özel eğitim öğretmenliği ve alanla
ilgili diğer bölümlerde lisans veya lisans üstü öğrenim gören öğrenciler ile
kız meslek liselerinin çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin merkezde staj
yapabilmeleri için, bölümlerinden/okullarından alınan staj yapacakları alanı
ve süreyi belirten bir yazı ile merkeze başvurmaları istenir. Stajyer
öğrencilerin mesleki personel ile birlikte gözlem ve uygulama yapmalarına
izin verilir. Stajyer öğrenciler tek başına uygulama yapamazlar, merkezde
meslek elemanlarının yerine istihdam edilemezler. Kabul edilen stajyerlerin
listesi il müdürlüğüne bildirilir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Merkezde Uygulanacak Rehabilitasyon ve Eğitim
Hizmetleri ve Programları Merkezde uygulanacak rehabilitasyon ve
eğitim hizmetleri Madde 38 — Merkezde uygulanacak
rehabilitasyon ve eğitim hizmetleri aşağıda tanımlandığı gibidir: Merkezde
gelişimsel tanılama ve değerlendirme, bireysel eğitim, seanslı grup eğitimi,
yarım gün grup eğitimi, tam gün grup eğitimi, aile eğitimi, aile danışmanlığı
ve yatılı hizmetlerden hangileri verilecekse iç hizmet yönergesi (Ek-1)
formunda belirtilir. Gelişimsel
tanılama ve değerlendirme: Formal ve informal testlerle bireyin zihinsel,
dil, duygusal, sosyal ve motor beceri düzeylerine ilişkin bilgilerin
toplanarak bir karara varılması sürecidir. Gelişimsel tanılama ve değerlendirmedeki
amaç, bireyin gereksinimlerini saptamak, belirlenen gelişim alanlarındaki
performans düzeyine uygun rehabilitasyon ve eğitim programlarına veya
gereksinimlerine uygun kurumlara yönlendirilmesini sağlamaktır. Gelişimsel
tanılama ve değerlendirme en az üç farklı meslek elemanının yer aldığı ekip
tarafından yapılır ve rapor edilir. Bireysel
eğitim: Özürlü birey için hazırlanmış rehabilitasyon ve eğitim planı
doğrultusunda bir mesleki personel ile bire bir yapılan ve özürlü bireyin tüm
gelişim alanlarının bir bütün olarak desteklendiği en az bir saatlik
çalışmadır. Seanslı
grup eğitimi: Gruptaki her birey İçin belirlenen gereksinimler doğrultusunda
bir mesleki personel ile yaş ve gelişim özellikleri birbirine yakın olan, en
fazla sekiz çocuk ile yapılan en az bir saatlik çalışmadır. Yarım
günlük grup eğitimi: Gruptaki her birey için belirlenen gereksinimler
doğrultusunda bir mesleki personel ile yaş ve gelişim özellikleri birbirine
yakın olan, en fazla oniki çocuk ile yapılan en az üç saatlik çalışmadır. Tam
günlük grup eğitimi: Gruptaki her birey için belirlenen gereksinimler
doğrultusunda bir mesleki personel ile yaş ve gelişim özellikleri birbirine
yakın olan, en fazla oniki çocuk ile yapılan en az altı saatlik çalışmadır. Aile
eğitimi: Anne-babaların çocuklarının özellikleri hakkında bilgi sahibi
olabilmeleri, çocuklarına beceri öğretebilmeleri, var olan problem
davranışlarla başa çıkabilmeleri, çocuğu daha iyi kontrol edebilmeleri ve
çocukla ilişkilerini olumlu yönde geliştirebilmeleri hedeflenen bireysel
ve/veya grup olarak yapılan çalışmalardır. Aile
danışmanlığı: Anne-babaların kendilerinin ve çocuğun duygu, düşünce ve
tepkilerini anlayabilmeleri, kendi duygularıyla yüz yüze gelmeleri,
çocuklarıyla ilgili beklenti ve duygularını paylaşarak problemlerine gerçekçi
çözümler üretebilmeleri hedeflenen bireysel ve/veya grup olarak yapılan
çalışmalardır. Merkezde uygulanacak rehabilitasyon ve
eğitim programları ve içeriklerine ilişkin esaslar Madde 39 — Merkezlerde uygulanacak
rehabilitasyon ve eğitim programları ve içeriklerine ilişkin esaslar bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girmesini müteakiben en geç üç ay içinde çıkarılacak
yönerge ile belirlenir. Rehabilitasyon ve eğitim programlarının
hazırlanması ve uygulanması Madde 40 — Merkezde rehabilitasyon
ve eğitim programlarının uygulanması ile ilgili hususlar aşağıda
belirtilmiştir: a)
Bu Yönetmelik, yürürlüğe girdikten sonra en geç bir yıl içinde merkezlerde
uygulanacak rehabilitasyon ve eğitim programlarını Genel Müdürlük hazırlar ve
il müdürlüklerine bildirir. Daha sonra gerek görmesi halinde rehabilitasyon
ve eğitim programları üzerine değişiklikler ve ilaveler yapar ve il
müdürlüğüne bildirir. Ancak, Genel Müdürlük rehabilitasyon ve eğitim
programlarını hazırlayıncaya kadar; 39 uncu madde hükmü çerçevesinde merkezlerin
hazırlayacağı rehabilitasyon ve eğitim programları il müdürlüklerince
değerlendirilir ve kabul edilir. b)
Rehabilitasyon ve eğitim programlarının uygulanmasında her birey için
bireysel rehabilitasyon ve eğitim planı geliştirilir. Bireysel rehabilitasyon
ve eğitim planının içeriği ve düzenlenme esasları bu Yönetmelik yürürlüğe
girdikten sonra en geç üç ay içinde genelge ile belirlenir. c)
Rehabilitasyon ve eğitim programlarının uygulanmasında mümkün olduğunca
bireysel eğitimden grup eğitimine doğru yönelme esastır. Programların
uygulanmasında özürlünün grup ortamında sosyal hayata uyumuna ilişkin
çalışmalara özen gösterilir. BEŞİNCİ BÖLÜM Fiziksel Koşullar ve Donanım Merkezin iskan durumu Madde 41 — Merkez çocuklar için
tehlike yaratmayacak, ulaşıma elverişli bir yerde kurulmalıdır. Merkez binası
özürlüleri rahatsız edecek derecede gürültülü yerlerden veya havayı
kirletecek sınai kuruluşlarından uzak, İmar Kanunu hükümlerine göre yapılmış
ve kullanma izni almış olmalıdır. Emniyet ve trafik güvenliği Madde 42 — Merkez binasının
bulunduğu yer, çocukların geliş-gidişlerinde trafik yönünden uygun ve
emniyetli olmalıdır. Yangından korunma ve ısıtma Madde 43 — Merkezde yangından
korunma için yeterli sayıda yangın söndürme cihazı ve malzemesi ile sesli ve
ışıklı alarm sistemi bulunmalı, yangın için gerekli önlemler alınmalıdır.
Merkezin müstakil binada veya çok katlı binaların ikinci ve daha üst
katlarında açılması durumunda özürlülerin kullanımına uygun yangın tahliye
sistemi bulundurulması zorunludur. Merkezde
ısıtma kaloriferle yapılmalıdır. Ancak, bölgesel farklılıklar göz önüne
alınarak kalorifer sisteminin olmadığı yerlerde ısıtma, özürlüye risk
oluşturmayacak elektrikli araçlarla veya merkezi ısıtma sistemi ile yapılmalıdır.
Isıtmanın elektrikli araçlarla yapılması halinde il elektrik idaresinden
elektrik tesisatının uygunluğuna dair belge alınması zorunludur. Deprem güvenliği Madde 44 — Merkezin açılacağı
binanın deprem güvenliğine ilişkin bayındırlık il müdürlüğü/belediye/üniversiteler/inşaat
mühendisleri odalarının herhangi birinden binanın depreme dayanıklı olduğuna
dair belge kurucu veya sorumlu müdür tarafından alınır ve il müdürlüğüne
teslim edilir. Merkezin fiziksel koşulları Madde 45 — Merkezin fiziksel
koşulları aşağıdaki özellikleri taşımalıdır: a)
Merkez müstakil bir binada veya çok katlı bir binanın zemin ile bağlantılı
birinci katında olmalıdır. b)
Aynı binanın diğer katlarında ek birim açılması halinde, yangın merdiveni ve
asansör şartı aranır. c)
Merkezin bireysel eğitim ve grup eğitimi odaları gün ışığı almalı ve elektrik
ışığı ile eğitime uygun teknoloji kullanılarak iyi aydınlatılmalıdır. d)
Bireysel eğitim ve grup eğitimi odalarının tabanı sağlığa zarar vermeyecek,
kolay temizlenen bir malzeme ile kaplanmalıdır. e)
Merkezde merdiven varsa merdivenlerin genişliği ve yüksekliği iniş ve
çıkışlarda kolaylık sağlayacak şekilde olmalı, emniyet korkulukları
bulunmalıdır. f)
Tuvaletlerin tabanları ve duvarlarının tamamı veya belli bir yüksekliğe kadar
olan bölümü yıkanmaya, temizliğe uygun olmalıdır, bedensel engellilere hizmet
verilen merkezlerin tuvaletlerinde tutamak olmalıdır. g)
Merkezin her bölümü havalandırmaya uygun olmalı, gerektiğinde merkezin
havalandırılması için ek önlemler alınmalıdır. h)
Panel radyatörler dışındaki radyatörler, ısıyı engellemeyecek şekilde
korunmalıdır. i)
Merkezde gerekli ilaç ve sağlık malzemesinin konulacağı bir dolap olmalı ve
bu dolap özürlülerin ulaşamayacağı konumda olmalıdır. j)
Merkezin her türlü tesisatı genel hijyenik şartları bozmayacak şekilde temiz
ve düzenli olmalıdır. Merkezin bölümleri Madde 46 — Merkezlerde düzenlenmesi
zorunlu olan bölümler; a)
Sorumlu müdür odası, b)
Büro, c)
Bekleme odası, d)
Personel odası, e)
Bireysel eğitim odası, f)
Grup eğitim odası, g)
Bedensel ve zihinsel özürlülere hizmet verecek merkezlerde fiziksel
rehabilitasyon salonu, h)
Zihinsel özürlülere hizmet verecek merkezlerde fiziksel rehabilitasyon odası, i)
İşitme özürlülere hizmet verecek merkezlerde odyoloji ünitesi, j)
Oyun salonu, k)
Bahçe, l)
Tam gün rehabilitasyon ve eğitim hizmeti veren merkezlerde yemekhane ve
mutfak, m)
Yatılı hizmet verilen merkezlerde yatakhane, olmalıdır. Donanım Madde 47 — Merkezlerde düzenlenmesi
zorunlu olan bölümlerin donanımı için istenecek araç ve gereçler bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girmesini müteakiben üç ay içinde çıkarılacak yönerge
ile belirlenir. Merkez binasının kullanımı Madde 48 — Merkezde özürlülere
ayrılan bölümlerde kurucu ve personel ikamet edemez ve konut olarak
kullanamaz. Merkez binası hiçbir şekilde asli amacı dışında başka bir amaçla
kullanılamaz. ALTINCI BÖLÜM Merkezin İşleyişine İlişkin Esaslar Merkeze özürlü kabulü Madde 49 — Merkeze özürlü kabulü
esasları; a)
Merkeze kabul edilecek özürlüden istenecek belgeler şunlardır: 1.
Dilekçe, 2.
Özürlüye ait nüfus cüzdanı örneği, 3.
Veliye ait ikametgah belgesi, 4.
Sağlık kurulu raporu, 5.
2 adet fotoğraf, istenir. b)
Merkeze müracaat eden özürlü ve ailesi hakkında ayrıntılı ilk görüşme formu
düzenlenir. c)
Merkeze müracaat eden özürlü mesleki personel tarafından değerlendirilir,
değerlendirme sonucuna göre özürlü kabul edilir, sıraya alınır veya
reddedilir. d)
Merkeze kabul edilen her özürlü için bir dosya açılır, belgeleri saklanır. Merkeze ücretsiz özürlü kabulü Madde 50 — Merkez hizmetlerinden
yararlanmak üzere ücretsiz özürlü kabul edilebilir. Merkezlere ücretsiz
özürlü kabulüne ilişkin esaslar bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesini
müteakiben üç ay içinde çıkarılacak yönerge ile belirlenir. Merkezden özürlünün ayrılması Madde 51— Merkezden özürlünün
ayrılması aşağıdaki durumlarda gerçekleşir; a)
Ailenin isteği, b)
Rehabilitasyon ve eğitim programının tamamlanması, c)
Merkez müdürlüğü tarafından kabule esas bilgi ve belgelerde yanlışlık
olduğunun tespiti veya merkezin işleyiş ve düzenine aykırı hareket edilmesi
halinde özürlünün
ilişiği kesilir. Merkezin çalışma gün ve saatleri Madde 52 — Merkezde iç hizmet
yönergesinde belirtilen gün ve saatlerde hizmet verilir. Merkez çalışma gün
ve saatlerinde değişiklik yapmak istediğinde değişiklik yapma gerekçesi ile
il müdürlüğüne başvurur. İl müdürlüğünün uygun görmesi durumunda valilik
onayı ile iç hizmet yönergesi değiştirilir. Merkezin tatil edilmesi Madde 53 — Merkez, bulunduğu
yörenin iklim koşulları ve tadilat nedeniyle en çok bir ay tatil edilir.
Kurucu gerekçelerini içeren dilekçe ile il müdürlüğüne başvurur. Merkezin
tatil edilmesi il müdürlüğünün onayına bağlıdır. Ücret tespiti Madde 54 — Ücretlere ilişkin
uygulama aşağıda belirtilen esaslara uygun olarak yerine getirilir: a)
Merkezlerde uygulanacak rehabilitasyon ve eğitim taban ücretleri, valinin ya
da görevlendireceği bir yardımcısının başkanlığında il sosyal hizmetler
müdürü, defterdar, il ticaret odası temsilcisi, belediye başkanlığı
temsilcisi, il dahilinde özel rehabilitasyon merkezlerinin kendi aralarında
seçecekleri temsilciden oluşan komisyon tarafından yılda bir kez tespit
edilir. Ancak, yıllık TEFE'nin %50 yi geçmesi halinde yılda iki kez ücret
tespit edilebilir. b)
Komisyon, her yıl Aralık ayının ilk haftasında toplanır. c)
Taban ücretler, geçinme endeksi ile toptan eşya fiyat endekslerindeki artış
oranları esas olmak üzere, sosyo-ekonomik koşullar, merkezlerin personel,
kira, ısıtma, onarım, diğer cari giderleri amortismanları ve kâr oranları
dikkate alınarak belirlenir. d)
Komisyon değerlendirme, bireysel eğitim, seanslı grup eğitimi, yarım gün grup
eğitimi, tam gün grup eğitimi, aile danışmanlığı ve eğitimi, yatılı hizmet
taban ücretlerini tespit eder. e)
Komisyon tarafından tespit edilen taban ücretler vali tarafından onaylanarak
Ocak ayından başlayarak geçerli olur. f)
Komisyon tarafından onaylanan taban ücretlerinin altında olmamak koşuluyla merkezler,
verecekleri hizmet türlerine göre uygulayacakları ücretleri, kendi maliyet
hesaplarına göre belirler ve il müdürlüklerine bildirirler. Ücret tahsili Madde 55 — Ücretler, uygulanan
rehabilitasyon ve eğitim programına göre programların uygulanmasını
müteakiben aylık olarak alınır. Merkezde bulunması gereken defter ve
dosyalar Madde 56 — Merkezde aşağıdaki
defter ve dosyaların bulundurulması zorunludur: a)
Gelen evrak kayıt defteri. b)
Giden evrak kayıt defteri. c)
Zimmet defteri. d)
Özürlülere ait kütük defteri. e)
Teftiş defteri. f)
Denetleme defteri. g)
Her özürlü için, içinde ilk kabul belgeleri ile özürlünün rehabilitasyon ve
eğitim planının ve gelişmelerine ait bilgilerin bulunduğu dosya. h)
Özürlünün devam çizelgesi ve personelin çalışma programını gösteren çizelge. i)
Personelin özlük ve sağlık dosyaları. Merkez,
hizmet verilmeye başlanmasından itibaren tutulan kayıtlar ve özürlülere ait
dosyaları muhafaza etmek zorundadır. Merkezin yazışmalarında antetli kağıt ve
kaşe kullanılması zorunludur. İl müdürlüklerine gönderilecek belgeler Madde 57 — Her ayın ikinci
haftasında özürlü listesinin, personel listesinin, aylık SSK prim
bildirgesinin bir örneği ve merkezde özürlü bireylere yemek veriliyorsa,
aylık yemek listesinin birer örneği il müdürlüğüne gönderilir. Uyarılara
rağmen istenilen bilgi ve belgeleri göndermeyen merkeze, bu Yönetmeliğin 61
inci maddesindeki hükümler uygulanır. Sivil savunma planı Madde 58 — Açılış izin belgesinin
düzenlenmesinden sonra iki ay içinde merkezin yangın, sabotaj ve depremde
uygulanacak sivil savunma planı hazırlanarak il müdürlüğüne teslim edilir. Genel müdürlüğe gönderilecek belgeler Madde 59 — Merkezde çalışan
personel sayısı ve niteliği ile merkeze devam eden özürlüler hakkındaki
bilgiler Genel Müdürlükçe tespit edilecek normlarda il müdürlüğü tarafından
istenilen sürede Genel Müdürlüğe gönderilir. YEDİNCİ BÖLÜM Teftiş ve Denetim Teftiş ve denetim Madde 60 — Merkezin işleyişinde karşılaşılan
sorunları, özel eğitim ve rehabilitasyon uygulamalarında aksayan yönleri
tespit etmek, çözüm yolları bulmak, sunulan hizmetin kalitesini artırmak ve
hizmetlerinin ilgili mevzuat hükümlerine uygunluğunu tespit etmek amacıyla
teftiş ve denetim yapılır. Merkezde
özürlülere yönelik hizmetlerin teftişinin Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme
Kurumu Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Yönetmeliği'nin 11 inci maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen müfettişler tarafından yapılması
esastır. Merkezin
teftiş ve denetimleri aşağıdaki esaslara göre yapılır: a)
Merkez il müdürlüklerince yılda en az iki kez denetlenir. Denetleme meslek
elemanlarından en az iki kişinin oluşturduğu ekip tarafından yapılır.
Denetleme sonucu tespit edilen hususlar il müdürlüğünce her sayfası
onaylanmış denetleme defterine yazılır. Denetleme esnasında defterin
yazılmaması durumunda il müdürlüğü tarafından denetleme raporu gönderilir. Bu
rapor denetleme defterine yapıştırılır. b)
Merkez, Genel Müdürlük Müfettişleri tarafından da denetlenir. Teftiş sonucu
tespit edilen hususlar Teftiş Kurulu Başkanlığınca her sayfası onaylanmış
teftiş defterine yazılır. c)
Merkez yetkilileri denetleyicilere teftiş ve denetim esnasında istendiği
takdirde her türlü belgeyi sunmak ve göstermekle yükümlüdürler. d)
Denetim ve teftiş sonucu tespit edilen aksaklıklar il müdürlüğünce yazılı
olarak merkeze bildirilir. Merkez bir ay içinde belirtilen aksaklıkları
düzeltmek ve gidermek zorundadır. e)
Verilen süre içerisinde aksaklıklarını gidermeyen merkezin faaliyeti il
müdürlüğünün teklifi ve valilik makamının onayı ile kolluk kuvvetlerince
geçici veya sürekli olarak durdurulur. Merkezin faaliyetinin geçici olarak
durdurulması Madde 61 — Merkezin faaliyetinin beş
iş günü geçici olarak durdurulması, aşağıda belirtilen hususlardan birisinin
il müdürlüğünce tespiti halinde yerine getirilir: a)
Mevzuat hükümlerine aykırı harekette bulunulduğunda. b)
Merkezin iç hizmet yönergesi ve çalışma programında yer almayan özür grubu
kabul edildiğinde. c)
Personel için çalışma izni alınmadığında. d)
Eksik personel çalıştırıldığında. e)
Tespit edilen taban ücretten düşük ücret alındığında. f)
Verilen süre içerisinde belirlenen aksaklıklar giderilmediğinde. g)
İl müdürlüğünce istenen bilgi ve belgeler gönderilmediğinde. h)
Sorumlu müdürün görevden ayrılmasının bildirilmediği ve otuz gün içinde yeni
sorumlu müdür görevlendirilmesi teklif edilmediğinde. Merkezin geçici kapatılması Madde 62 — Merkezin geçici olarak
kapatılması halinde yapılacak işlemler aşağıda belirtilmiştir: Merkezin 61 inci madde
gereğince kapatılması il müdürlüğünün teklifi ve valilik onayı ile
gerçekleşir. Merkezin, geçici olarak kapatılmasını gerektiren fiil
işlendiğinde, ilk ceza beş iş günü, fiilin tekrarında ise on günden az
olmamak üzere geçici kapatma cezası uygulanır. Geçici kapatma kararı en az üç
iş günü öncesi merkeze bildirilerek velilere bilgi verilmesi sağlanır.
Kapatma ve açılma işlemi kolluk kuvvetleri tarafından gerçekleştirilir.
Kapatılan merkezler il çalışma müdürlüğü ve defterdarlığa bildirilir. Merkezin faaliyetinin sürekli
durdurulması Madde 63 — Merkezin faaliyetinin
sürekli olarak durdurulması aşağıdaki koşullarda gerçekleşir: a)
Uyarılara rağmen tespit edilen hususları gidermeyen ve iki kez geçici kapatma
cezası almasına rağmen aynı konularda eksikliği tespit edilen, b)
Açılış izin onayı olmadan hizmete başlayan, c)
İzinsiz devir ve nakil işlemi yapan merkezlerin
faaliyetleri sürekli olarak durdurulur. Merkezin faaliyetinin sürekli durdurulmasında
yapılacak işlemler Madde 64 — Merkezin faaliyetinin
sürekli durdurulmasında yapılacak işlemler aşağıda belirtilmiştir: 63
üncü madde gereğince il müdürlüğünün teklifi valilik onayı ile merkezin
faaliyetleri sürekli olarak durdurulur ve merkeze tebliğ edilir. Merkez
açılış izin onayının ve açılış izin belgesinin aslını onbeş günlük süre içinde
il müdürlüğüne teslim etmek zorundadır. Faaliyetin durdurulduğu tebliğ edilen
merkez faaliyetini durdurmadığı, yukarıda istenen belgeleri il müdürlüğüne
teslim etmediği taktirde kolluk kuvvetlerince kapatılır. Belgelerini
teslim etmeyen kurucu ve sorumlu müdür hakkında Türk Ceza Kanunu hükümlerine
göre işlem başlatılır. Faaliyeti sürekli durdurulan merkezlerin kurucuları
yeni bir merkez açamaz. Merkezin
faaliyetinin durdurulduğu Genel Müdürlüğe, il çalışma müdürlüğüne ve
defterdarlığa bildirilir. Suç işleyen merkez personeli Madde 65 — Merkeze kabul edilen
özürlülere karşı ihmal ve istismarı görülen veya suç işleyen merkez personeli
hakkında, Türk Ceza Kanunu hükümlerine ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler ve
Çocuk Esirgeme Kurumu Kanununun 27 nci maddesine göre işlem yapılır. SEKİZİNCİ BÖLÜM Geçici ve Son Hükümler Yürürlükten kaldırılan mevzuat Madde 66 — a) 21.3.1986 tarihli ve
19034 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan "Spastik Çocuklar Özel Rehabilitasyon
Merkezleri Kuruluş ve İşleyiş Esasları Hakkında Yönetmelik", b)
13.2.1988 tarihli ve 19724 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan "Zihinsel
Özürlüler Özel Rehabilitasyon Merkezleri Yönetmeliği", c)
6.2.1994 tarihli ve 21841 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan "İşitme ve
Konuşma Özürlüler Özel Rehabilitasyon Merkezleri Yönetmeliği", yürürlükten
kaldırılmıştır. Geçici Hükümler Geçici Madde 1 — Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihte açılış izin belgesi alan ve faaliyetlerini sürdüren
merkezler, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde
gerekli düzenlemeleri yapmak ve yaptığı düzenlemeleri ve yapılan çalışmaları
bir raporla il müdürlüğüne bildirmek zorundadır. Geçici Madde 2 — İl müdürlüğünce
merkezlerin bu Yönetmeliğe uyumuna ilişkin yapılan çalışmaları değerlendirmek
üzere kurulacak meslek elemanlarından oluşan en az iki kişilik komisyon her
merkez için genel değerlendirme raporu hazırlar. Değerlendirme raporu
sonucuna göre yapılan işlemler bir yıllık sürenin bitiminden itibaren altı ay
içinde Genel Müdürlüğe bildirilir. Geçici Madde 3 — Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihte kurucuların kazanılmış hakları, merkezlerin hizmete
devam ettiği sürece saklıdır. Ancak, diğer hükümlere esas olmak üzere
merkezlerde gerekli düzenlemeleri yapmaları zorunludur. Geçici Madde 4 — Bir yıllık süre
içinde gerekli düzenlemeleri yapmayan ve il müdürlüğüne bilgi vermeyen
merkezlerin faaliyetleri sürekli olarak durdurulur. Yürürlük Madde 67 — Maliye Bakanlığı ve
Sayıştay Başkanlığının görüşleri alınarak hazırlanan bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 68 — Bu Yönetmelik
hükümlerini Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğünün
bağlı bulunduğu Bakan yürütür. |