Kanun Tarım Ürünleri Lisanslı
Depoculuk Kanunu Kanun
No. 5300 Kabul
Tarihi : 10.2.2005 BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç,
Kapsam ve Tanımlar Amaç
MADDE
1. — Bu Kanunun amacı; tarım ürünleri ticaretini kolaylaştırmak,
depolanması için yaygın bir sistem oluşturmak, ürün sahiplerinin mallarının
emniyetini sağlamak ve kalitesini korumak, ürünlerin sınıf ve derecelerinin
yetkili sınıflandırıcılar tarafından saptanmasını sağlamak, tarım ürünleri
lisanslı depo işleticilerinin kişiler arasında ayrım yapmaksızın tarım
ürünlerini kabul etmelerini temin etmek, ürünlerin mülkiyetini temsil eden ve
finansmanını, satışını ve teslimini sağlayan ürün senedi çıkartmak ve
standartları belirlenmiş tarım ürünlerinin ticaretini geliştirmek üzere,
tarım ürünleri lisanslı depoculuk sisteminin kuruluş, işleyiş ve denetimine
ilişkin usûl ve esasları düzenlemektir. Kapsam MADDE
2. — Bu Kanun; tarım ürünlerinin standartları belirlenerek
emniyetli ve sağlıklı koşullarda depolanması ile ürün senetleri vasıtasıyla
ticaretinin kolaylaştırılması amaçlarıyla, lisanslı depo işletmelerinin ve
yetkili sınıflandırıcıların kuruluş, işleyiş ve denetimine ilişkin usûl ve
esaslar ile lisanslı depoculuk sistemine dair diğer hususları kapsamaktadır. Tanımlar MADDE
3. — Bu Kanunda geçen; a) Bakanlık: Sanayi ve Ticaret
Bakanlığını, b) İlgili bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığının bağlı
olduğu Bakanlığı, c) Fon: Lisanslı Depoculuk Tazmin
Fonunu, d) Tarım ürünleri: Depolanmaya
uygun nitelikteki hububat, bakliyat, pamuk, tütün, fındık, yağlı tohumlar,
bitkisel yağlar, şeker gibi standardize edilebilen temel ve işlenmiş tarım ürünlerini, e) Lisanslı depo: Bu Kanun
kapsamında tarım ürünlerinin sağlıklı koşullarda muhafaza ve ticarî amaçla
depolanması hizmetlerini sağlayan tesisleri, f) Lisanslı depo işletmesi veya
lisanslı depo işleticisi: Tarım ürünlerinin depolanmasıyla iştigal eden ve bu
Kanun kapsamında geçerli bir lisans belgesine sahip anonim şirketi, g) Lisanslı depo teminatı:
Bakanlık tarafından kabul edilen nakit, banka teminat mektubu, Devlet
tahvili, hisse senedi, gayrimenkul rehni, sigorta
teminatı ve nakde çevrilebilir diğer güvenceleri, h) Lisans: Bakanlıkça verilen
faaliyet iznini gösterir belgeyi, ı) Ürün senedi: Ürünlerin
mülkiyetini temsil ve rehnini temin eden, lisanslı
depo işleticisince nama veya emre düzenlenmiş, teminat olarak verilebilen,
ciro edilebilen veya edilemeyen ve bu Kanunda öngörülmeyen durumlarda Türk
Ticaret Kanununda düzenlenen makbuz senedi hükümlerine tâbi olan kıymetli
evrakı, j) Depolama hizmetleri: Lisanslı
depoya kabul edilen ürünlerin tartılması, boşaltılması, yüklenmesi,
taşınması, nakliyesi, depolamaya ve şartlara uygun hale getirilmesi ve
depolanması, ürün ambalajlarının onarılması, ürünün depodan çıkarılması gibi
hizmetleri, k) Mudî: Depolama hizmetleri için
ürününü lisanslı depoya teslim eden veya lisanslı depo işletmesince
düzenlenen ürün senedini mevzuata uygun olarak elinde bulunduran gerçek veya
tüzel kişiyi, l) Yetkili sınıflandırıcı: Bu
Kanun kapsamında lisans almış olan ve tarım ürünlerini analiz eden, ürünün
nitelik ve özelliklerini belirleyen, standartlara uygun olarak sınıflandıran
ve bu durumu belgelendiren laboratuvarları işleten
gerçek ve tüzel kişileri, m) Borsa: Aralarındaki sözleşme
çerçevesinde lisanslı depo işletmesince düzenlenen ürün senetlerinin kota
ettirildiği, alım satımının yapıldığı ve hareketlerinin kontrol ve takip
edildiği ürün ihtisas borsasını veya Bakanlıktan ürün senedi alım satımı
konusunda izin alan ticaret borsasını, İfade eder. İKİNCİ
BÖLÜM Kuruluş,
Teminat, Sigorta ve Lisanslı Depo İşleticisi Olması Yasaklananlar Kuruluş MADDE
4. — Tarım ürünleri lisanslı depo işletmeleri, ekonomik ihtiyaç
ve etkinlik şartları göz önünde bulundurularak Bakanlıkça verilecek izinle
anonim şirket şeklinde kurulur. Şirketin kuruluşunda, birtrilyon
liradan az olmamak üzere depolama kapasitesine göre Bakanlıkça belirlenen
tutarda ödenmiş sermayeye sahip olunması ile ilgili yönetmelikte gösterilen
belgelerin ibraz edilmesi koşulları da aranır. Bu şirketlerin anasözleşmeleri ve kuruluş işlemleri, bu Kanuna ve ilgili
diğer mevzuata uygun şekilde yapılmak zorundadır. Bakanlık, bu tür
şirketlerin anasözleşmelerini matbu olarak da
düzenleyebilir. Şirketin pay senetleri nama
yazılı olarak düzenlenir. Şirket anasözleşmesinin,
ortaklarının ve ortaklık paylarının değişikliği Bakanlık iznine tâbidir. Kuruluş izni alan şirkete ancak
bu Kanunun öngördüğü şartları taşıdığının tespiti halinde faaliyet izni
verilir. Şirket faaliyet izni almadan ürün kabul edemez, ürün senedi
düzenleyemez. Bu şekilde faaliyette bulunacak
şirketlerin unvanlarında "Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk"
ibaresinin bulunması zorunludur. Tarım ürünleri lisanslı depo
işletmesinin şube açması ve lisans kapsamını değiştirmesi de Bakanlığın
iznine tâbidir. Lisanslı depo teminatı MADDE
5. — Bu Kanuna göre lisanslı depo işletmek üzere lisans
almak için müracaat edenler, depo kapasitesinin ürün rayiç bedelinin
%15’inden az olmamak üzere Bakanlıkça belirlenen tutarda lisanslı depo
teminatı vermek zorundadır. Toplam teminat tutarı içerisinde gayrimenkul rehni oranı, yönetmelikle düzenlenir. Bakanlık, lisanslı depo teminat
tutarlarını tamamlatmaya yetkilidir. Sigorta
MADDE
6. — Lisanslı depo işleticileri, lisans koşulu olarak
işletme tesisleri ve lisanslı depoculuk faaliyeti kapsamında depoladığı
ürünler için yönetmelikte belirlenen rizikolara karşı sigorta yaptırmak
zorundadır. Depolanan ürün için düzenlenen sigorta poliçesinde, poliçe lehdarı, hasarın meydana geldiği tarihteki mudîdir. Lisanslı bir depoda sigorta
kapsamına giren bir hasar meydana gelmesi durumunda, lisanslı depo işleticisi
bu durumu ve muhtemel zarar miktarını derhal Bakanlığa ve ilgili sigorta
şirketine bildirir. Zarar hesabında, ilgili ürünün hasar gördüğü tarihte
borsada oluşan ortalama fiyat; borsa ortalama fiyatı tespit edilemiyorsa
Bakanlıkça ilgili ürün için belirlenen yurt içi ve/veya yurt dışı referans
borsa veya borsalarda oluşan ortalama fiyat esas alınır. Lisanslı depo işleticisi hukuken
geçerli bir mazereti olmadıkça hasarın tespitini takiben en geç beş iş
gününde istenen tüm belgeleri ilgili sigorta şirketine iletmek, sigorta
şirketi de belgelerin ulaşmasını takiben en geç on iş gününde mudîye ödemek zorundadır. Bu Kanun kapsamında öngörülen
sigorta sözleşmelerinin feshedilmesi sonucunu doğuracak bir nedenin ortaya
çıkması durumunda, ilgili sigorta şirketi bunu derhal Bakanlığa ve lisanslı
depo işletmesine bildirmekle yükümlüdür. Sigorta sözleşmesinin feshi, ancak
söz konusu bildirimin Bakanlığa ulaştığı tarihten itibaren otuz günlük
sürenin dolmasından sonra hüküm ifade eder. Hazine Müsteşarlığı, bu Kanun
kapsamında sigorta yapacak sigorta şirketlerinde aranılacak nitelikleri ve bu
niteliklere uyan sigorta şirketlerini her yıl nisan ayında belirler ve
Bakanlığa bildirir. Lisanslı
depo işleticisi olması yasaklananlar MADDE
7. — Affa uğramış olsalar dahi, ağır hapis veya beş yıldan
fazla hapis yahut zimmet, irtikâp, ihtilas, rüşvet, hırsızlık, sahtecilik,
dolandırıcılık, inancı kötüye kullanma, hileli iflas, kaçakçılık gibi yüz
kızartıcı suçlar ile resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma
suçlarından dolayı hüküm giyenler ve bu Kanuna aykırı davranışlardan dolayı
ağır hapis veya hapis cezası alanlar lisanslı depo işletemezler, bunlara
ortak olamazlar, yönetici ve denetçi görevlerinde bulunamazlar. Yukarıdaki fıkra kapsamında hüküm
giymemekle birlikte kendi isteği ve iradesi dışında depoculuk lisansı iptal edilenler
de üç yıl süreyle lisanslı depo işletemezler, bunlara ortak olamazlar,
yönetici ve denetçi görevlerinde bulunamazlar. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Lisans,
Lisans Bedelleri ve Diğer Ücretler Depoculuk lisansı MADDE
8. — Lisanslı depoculuk faaliyetinde bulunmak için
Bakanlıktan depoculuk lisansı alınması zorunludur. Bakanlıktan lisans
alınmadan lisanslı depoculuk faaliyetinde bulunulamaz, lisanslı depo veya
lisanslı depo işletmesi izlenimini verecek hiçbir isim, unvan, işaret ve
benzerleri kullanılamaz. Bir lisanslı depo işletmesinde
iki ya da daha fazla çeşit ürünün depolanması için
bir lisans düzenlenebilir. Lisansta hangi ürünlerin depolanabileceği ve
bunların azamî kapasiteleri gösterilir. Bu lisans, Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesinde ilân edilir. Depoculuk lisansı devredilemez ve
lisanslı depo işletmesinin tüm şubeleri aynı lisans kapsamında çalışır. Lisanslı depo işletmesi aynı
zamanda yetkili sınıflandırıcılık faaliyetinde de bulunmak isterse, yetkili
sınıflandırıcı lisansı depoculuk lisansından ayrı olarak düzenlenir. Şirket unvanının ve depolama
kapasitesinin değiştiği hallerde lisans değişikliği yapılması zorunludur. Lisansın değiştirilmesi ve
yenilenmesi de lisans alınmasıyla aynı esas ve usûle tâbidir. Depo işleticisine, faaliyet
iznini gösterir lisans verilirken aranılacak belge ve bilgiler yönetmelikte
gösterilir. Lisans talebinin reddi MADDE
9. — Bakanlık tarafından yapılacak değerlendirme sonucunda;
işletmenin ve deponun, ürünlerin depolanmasına uygun olmadığı veya gerekli
şartları taşımadığı, şirket ortaklarının, yönetici ve denetçilerinin 7 nci maddede yer alan şartlara uymadığı veya güven ve
ticarî itibarı sarsıcı ya da lisans verilmesine
engel geçerli bir sebebin varlığının tespiti hâllerinde depoculuk lisansı
verilmesi veya lisansta değişiklik yapılması talepleri reddedilir. Lisansın geri verilmesi MADDE
10. — Lisansın Bakanlıkça askıya alınması, iptal edilmesi
veya lisans süresinin dolması durumunda lisans, Bakanlığa geri verilir. Askı
süresi içinde iptal edilmeyen lisans, depo işleticisine iade edilir.
Bakanlığın askıya alma, geri verme veya iptale ilişkin işlemleriyle ilgili
kararları Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde ilân ettirilir. Lisans belgesinin zayi olması MADDE
11. — Lisans belgesi zayi olan lisanslı depo işleticisi
gerekçeleriyle birlikte Bakanlığa başvurur. Bu durumda Bakanlık, lisanslı
depo işleticisine verilmek üzere yeni bir lisans belgesi tanzim eder. Yetkili sınıflandırıcı lisansı MADDE
12. — Lisanslı depoya tevdi edilen tarım ürünleri, bu Kanun
kapsamında geçerli lisansa sahip yetkili sınıflandırıcılar tarafından analiz
edilir ve sınıflandırılır. Bu Kanun kapsamında lisanslı bir
depo işletmesinde veya yetkili sınıflandırıcıda çalışacak personelin, tarım
ürünlerinin analizi, numune alınması, sınıflandırılması ve uzmanlık isteyen
diğer işleri için Bakanlıkça lisans alma şartı getirilebilir. Bu madde uyarınca verilen
lisanslar, mevzuata aykırı olarak kullanıldıklarının tespiti hâlinde
yönetmelikte belirlenen esas ve usûllere göre Bakanlıkça askıya alınabilir
veya iptal edilebilir. Yetkili sınıflandırıcıların
lisans almasına, işleyişine ve denetimine ilişkin usûl ve esaslar ile
buralarda çalıştırılacak personelin haiz olacağı şartlar yönetmelikle
düzenlenir. Lisansın geçerlilik süresi ve uzatılması MADDE
13. — Bu Kanun uyarınca verilen lisanslar iki yıllık süre
için geçerlidir. Süre bitiminde ilgili mevzuatta ve lisansta belirtilen
kurallara uygun olarak aynı süre ile Bakanlıkça lisansların geçerlilik süresi
uzatılır. Lisans bedelleri ve diğer ücretler MADDE
14. — Bu Kanun kapsamında verilen, süresi uzatılan,
değiştirilen veya yeniden verilen her türlü lisansa ilişkin bedeller,
Bakanlıkça genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere peşin olarak tahsil edilir. Lisans bedelleri her yıl 1 ocak
tarihinden geçerli olmak üzere Bakanlıkça belirlenir. Lisans bedelleri
belirlenirken depolama kapasitesi dikkate alınır. Bakanlık, bu Kanun kapsamında
yapacağı veya yaptıracağı denetimler ile verilen hizmetlere ilişkin ücret ve
masrafların tamamının veya bir kısmının ilgililerce karşılanmasını talep
edebilir. Bu durumda ilgililer ücret ve masrafları en geç on iş günü içinde
öder. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Ürün
Senetleri Ürün senedinin düzenlenmesi MADDE
15. — Bir ürünün lisanslı depo işletmesine teslim ve kabul
edilmesi halinde, söz konusu ürün için ürün senedi düzenlenir. Teslimat
sırasında ürün senedi dışında düzenlenen tartım makbuzu ve delil niteliğini
haiz benzer belgeler de ürünün mülkiyetinin ispatında kullanılabilir. Ürün
senedi veya delil niteliğini haiz diğer belgeler; ürünün aynı miktar, cins,
sınıf ve kalitede mudîye geri verilmesini garanti
eder ve bu teslim satış değil vedia anlamındadır. Bu Kanun hükümlerine tâbi olarak
düzenlenen ürün senedi ve benzer belgeler, 2499 sayılı Sermaye Piyasası
Kanunu uyarınca düzenlenen vadeli işlem ve opsiyon sözleşmeleri gibi
değerlendirilmez. Ürün senedinin içeriği, şekli ve
muhafazasına ilişkin hususlar yönetmelikte düzenlenir. Basılı ürün senetleri hükmünde
olmak üzere elektronik ortamda da ürün senetleri oluşturulabilir. Elektronik
ürün senetlerinin düzenlenmesine, muhafazasına, güvenliğine, bu hizmetleri
yürütecek kuruluşların lisans almalarına, faaliyetlerine, denetimlerine ve
diğer hususlara ilişkin usûl ve esaslar, ilgili mevzuat hükümleri saklı
kalmak kaydıyla yönetmelikle düzenlenir. Ürün senetlerini imzalamaya yetkili kişi MADDE
16. — Lisanslı depo işleticileri, ürün senetlerini imzalamaya
yetkili kişi ya da kişilerin isimleri ile orijinal
imzalarını ticaret sicilinde tescil ve ilân ettirir. İmzaya yetkili kişilerde
herhangi bir değişiklik olduğu takdirde de aynı usûl izlenir. Ürün senedinin
mevzuata uygun olarak düzenlenmesinden lisanslı depo işleticisi sorumludur. Ürün senetlerinin kaybolması, zarar görmesi ve haczi MADDE
17. — Bu Kanun kapsamında düzenlenmiş ve iptal edilmemiş ürün
senedinin temsil ettiği tarım ürününün tümü veya bir bölümü için başka bir
ürün senedi düzenlenemez. Ürün senedinin kaybolması veya
zarar görmesi halinde ürün senedi sahibi, mülkiyetin tespiti için Türk
Ticaret Kanununun makbuz senedinin kaybolmasına ilişkin hükümleri
çerçevesinde bir karar almak üzere mahkemeye başvurur. Mahkeme kararına
istinaden lisanslı depo işleticisi yeni bir ürün senedi düzenler. Bu Kanun çerçevesinde ürün
senedine bağlanmış tarım ürünlerinin haczi, ancak ürün senedinin haczi
suretiyle yapılır. BEŞİNCİ
BÖLÜM Lisanslı
Depo İşleticisinin Hak ve Yükümlülükleri, Ürünün Teslimi, Borsa
ile Sözleşme Yükümlülüğü, Kayıt
ve Defterler ile Ücret Tarifesi Lisanslı depo işleticisinin hak ve yükümlülükleri MADDE
18. — Lisanslı depo işleticisinin hakları şunlardır: a) Depolama hizmetleri
karşılığında Bakanlıkça onaylı ücret tarifesi çerçevesinde ücret talep etmek.
b) Ücreti ödenmemişse depolanmış
ürün üzerinde hapis hakkını kullanmak. c) Kanunda belirtilen durumlarda
ürünlerin depolamasını reddetmek. d) Bu Kanun ve ilgili
yönetmeliklerde öngörülen diğer hakları kullanmak. Lisanslı depo işleticisinin
yükümlülükleri şunlardır: a) Lisans şartlarının korunması
ve sürdürülmesi için gerekli tedbirleri almak ve bu şartların kaybolması
hâlinde durumu derhal Bakanlığa bildirmek. b) Lisanslı depoya ürünlerin
kabulünde, diğer ürünlerle karıştırılarak veya ayrı depolanmasında, şartlara uygun
hale getirilmesinde, nakliyesinde, tesliminde ve diğer hizmetlerinde itinalı
davranmak, aynı koşullarda kişiler arasında ayrım yapmamak ve ürünün
korunmasında gerekli her türlü tedbiri almak. c) İlgili mevzuatta aksine bir
hüküm olmadıkça teslim alınan ürün karşılığında ürün senedini ve diğer
belgeleri düzenlemek. d) Mudînin
talebi üzerine ürünü teslim ve ürün senedini iptal etmek. e) Borsaya ürün senetleriyle
ilgili bilgi akışını düzenli olarak sağlamak, borsanın talebi hâlinde
inceleme ve kontrolüne izin vermek, gerektiğinde kendi kayıtlarını borsa
kayıtlarıyla teyit etmek. f) Ücret tarifesine uygun
davranmak ve mudîler arasında ayrım yapmamak. g) Kanunlarda ve yönetmeliklerde
öngörülen kayıt ve defterleri tutmak. h) Doğrudan Bakanlıkça veya
denetim sırasında istenecek bilgi, belge ve raporları vermek, Bakanlıkça bu
Kanun çerçevesinde verilen diğer görevleri ve talimatları yerine getirmek. ı) Bu Kanun ve ilgili
yönetmeliklerde öngörülen diğer hükümlere uymak. Lisanslı depo ücret tarifesi MADDE
19. — Lisanslı depo işleticisi, lisanslı depoya kabul edilen
ürünlerin depolanması hizmetlerine ilişkin olarak önceden belirlenmiş ve
bilinen lisanslı depo ücret tarifesi çerçevesinde ücret talep edebilir. Ücret
tarifesinde depolama hizmetinin kapsamında hangi hizmetlerin yer aldığı ve
bunların ücretleri açıkça belirtilir. Ücret tarifesi ve tarifedeki
değişiklikler, lisans şartı olarak Bakanlıkça onaylandıktan sonra ve Türkiye
Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer. Ürünlerin karıştırılması, prim ve indirim tarifesi MADDE
20. — Lisanslı depo işleticisi; tarım ürünlerini, aynı bitki
türü, ürünün sınıf ve derecesinden diğer tarım ürünleri ile karıştırabilir.
Bu durumda ürünün mudîye tesliminde ortaya
çıkabilecek küçük kalite farklılıkları prim ve indirim tarifesine göre tazmin
edilir. Prim ve indirim tarifesi ve bu tarifede yapılacak değişiklikler
lisanslı depo işletmesince hazırlanır ve borsanın görüşü alınarak Bakanlıkça
onaylanır. Teslim yükümlülüğü, yeri, zamanı ve hapis hakkı MADDE
21. — Lisanslı depo işleticisi, mudînin
talebi üzerine, hukuken geçerli bir mazereti olmadıkça gecikmeksizin ürünü
teslim eder. Ürünün tesliminde bu ürüne ait ürün senedini geri alır ve iptal
eder. Mudî kısmî teslimat talebinde bulunursa, mevcut ürün senedi iptal
edilerek teslim edilmeyen kısım için yeni bir ürün senedi düzenlenir. Ancak lisanslı depo işleticisi,
lisanslı deposundaki tarım ürünleri üzerinde, bu ürünleri kabul etme,
depolama ve teslim de dahil olmak üzere gerçekleştirdiği hizmetlerden doğan
alacakları karşılığında hapis hakkına sahiptir. Ürünler, depolandıkları lisanslı
depolardan teslim edilir. Ancak, ürününün teslim edilenden başka bir lisanslı
depodan teslim alınmasına yönelik mudî talepleri, yönetmelikte belirtilen
usûl ve esaslar çerçevesinde karşılanabilir. Ürün depodan geri alınmamışsa,
ilgili yönetmelikte gösterilen azamî depolama süresi dolmadan en az otuz gün
öncesinden lisanslı depo işleticisi mudîye mudînin eline geçecek şekilde
yazılı olarak haber verir. Bu süre sonunda da geri alınmayan ürünün bir kısmı
veya tamamı, ürünün niteliğine ve piyasa koşullarına uygun olarak lisanslı
depo işleticisince satılabilir. Bu durumda lisanslı depo işletmesi ücretler
ve masrafları düşerek geri kalan tutarı yedi iş günü içerisinde ilgiliye
öder. Borsa ile sözleşme yükümlülüğü MADDE
22. – Ürün senetlerinin güven içinde ticaretinin ve takibinin
yapılabilmesini teminen lisanslı depo işletmesi ile
borsa arasında sözleşme yapılır. Sözleşmede; ürün senetlerinin borsaya kota ettirilmesi,
hareketlerinin kontrol ve takibi, teyidi, iptali, bilgi akışının düzenli
olarak sağlanması, lisanslı depodaki ürünlerin gerektiğinde borsaca
incelenmesi ve kontrolü ile aralarındaki bilgi iletişim sistemi ve diğer
hususlar düzenlenir. Sözleşme ve sözleşmede yapılacak
değişiklikler ancak Bakanlık onayından sonra geçerli olur. Kayıtlar ve defterler MADDE
23. — Her lisanslı depo işleticisi, tam ve doğru olarak
lisanslı depoya giren ve çıkan tüm ürünlerin kayıtlarını, ürün senetlerine
ilişkin noterden tasdikli bir ürün senedi defterini ve kanunen tutmakla
yükümlü olduğu diğer defterleri tutmak zorundadır. Bakanlık, lisanslı depo
işletmelerini iş yılı bitimini takiben üç ay içinde bağımsız denetimden
geçmiş malî tablolarını sunmakla yükümlü kılabilir. Elektronik ortamda tutulanlar da
dahil defterler, sigorta poliçeleri, iptal edilen ürün senetleri, depolama
kayıtları ve diğer tüm kayıt ve belgeler lisanslı depo işleticisi tarafından
on yıl müddetle saklanır. ALTINCI
BÖLÜM Lisanslı
Depoculuk Tazmin Fonu ve Zarar Görenlerin Müracaat Hakkı Lisanslı Depoculuk Tazmin Fonu MADDE
24. — Lisanslı depo işleticisinin, bu Kanunda ve mudîler ile
yapacağı sözleşmede öngörülen yükümlülüklerini yerine getirmemesinden dolayı
ortaya çıkan zararların tazmin edilebilmesi amacıyla, tüzel kişiliği haiz
Lisanslı Depoculuk Tazmin Fonu kurulur. Fon yönetimi; lisanslı
depoculukla ilgili birimden Bakanlığı temsilen iki,
lisanslı depoları, borsaları ve üreticileri temsilen
birer olmak üzere toplam beş kişiden oluşur. Aynı sayıda da yedek üye
belirlenir. Borsaların temsilcisi, bunların yönetim kurulu üyeleri arasından
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından, lisanslı depo temsilcisi kendi
aralarından oy çokluğu ile, üreticileri temsilen
bir üye ise Tarım ve Köyişleri Bakanlığı tarafından
atanır. Yönetim kurulu üyelik süresi iki yıldır. Üyeler yeniden
seçilebilirler. Fonun gelirleri şunlardır: a) Lisanslı depo işletmesinin,
her yıl lisanslı depoculuk hizmetleri karşılığında o takvim yılı tahsil ettiği
ücretlerin binde beşi. b) Borsalarda işlem gören ürün
senedi alım satımından tahsil edilecek borsa tescil ücretlerinin yüzde onu. c) Borsalarda işlem gören ürün
senedi alım satım bedelinin binde yarımı. d) Tahsilat ve faiz gelirleri. e) Bağış, yardım ve diğer
gelirler. Fonun giderleri şunlardır: a) Mudîlerin zararlarına ilişkin
ödemeler. b) Bu Kanunun uygulanması ve
lisanslı depoculuğun geliştirilmesi için ihtiyaç duyulan faaliyet, eğitim ve
denetime ilişkin giderler. c) Bu Kanunda verilen görevleri
yerine getirebilmek ve bunlarla sınırlı kalmak kaydıyla ihtiyaç duyulan Fon
carî ve yönetim giderleri. Fon yönetim kurulu üyelerine
aylık brüt asgarî ücret tutarı kadar aylık ücret ödenir. Fonun kuruluşunu takiben içinde
bulunulan veya takip eden malî yılın genel bütçesinden bir defaya mahsus
olmak üzere, Fon bütçesine ikitrilyon lira
tutarında ödenek aktarılır. Fon yönetimi, Fon kaynaklarının yeterliliği
konusunda yapacağı değerlendirme sonucuna göre gerekçeleriyle birlikte Fon
gelirlerinin oranlarının değiştirilmesi için Bakanlığa başvurabilir.
Bakanlık, bu başvuruyu uygun görürse Bakanlar Kuruluna oranların
değiştirilmesi teklifinde bulunur. Bakanlar Kurulu (a), (b) ve (c)
bentlerinde gösterilen Fon gelirleri oranlarını sıfıra kadar indirmeye veya
bir katına kadar artırmaya yetkilidir. Bu Kanun kapsamında alınacak
teminatlar, Fon adına ve lehine düzenlenir. Bu teminatların muhafazası,
Kanunda öngörüldüğü şekilde nakde çevrilmesi ve zarar görene ödenmesi, yasal
takibinin yapılması, ilgililer hakkında dava açılması, tahsili, yeterliliği,
depoculuk lisansının iptali durumunda lisanslı depo işletmesinin yerine
getirmesi gereken bir tazmin veya yükümlülüğünün bulunmadığının tespiti
sonrası teminatın iadesi ve bunların Bakanlığa bildirilmesi, teminatla ilgili
diğer hususlar ve tasarruflar Fon yönetimince yerine getirilir. Fonun gelirleri genel bütçeye
veya diğer fonlara aktarılamaz, amacı dışında kullanılamaz. Fonun çalışma usûl ve esasları
ile Fonla ilgili diğer hususlar yönetmelikle düzenlenir. Zarar görenlerin müracaat
hakkı MADDE
25. — Zarar, sigorta kapsamında ödenemezse ve lisanslı depo
işleticisinin bu Kanunda öngörülen yükümlülüklerinin herhangi bir nedenle
yerine getirilmemesinden dolayı ortaya çıkmışsa; aşağıda gösterilen usûle göre
gerekli müracaatlar yapılır ve zarar tazmin edilir: a) Zarar görenler, noter
aracılığıyla veya taahhütlü mektupla ya da lisanslı
depo işleticisiyle mudî tarafından imzalı durumu gösterir bir tutanakla,
zararın tazmini için lisanslı depo işletmesine başvurur. b) Başvurunun tebliğinden itibaren yedi iş günü içinde zararın tazmin
edilmemesi ya da sulh yoluyla çözülmemesi halinde,
durum belgeleriyle birlikte zarar gören tarafından Bakanlığa ve borsaya
intikal ettirilir. c) Borsa, kendisine başvuruyu takiben
en geç yedi iş gününde bir ön inceleme ile tarafların sulh imkânını araştırır
ve sonucundan Bakanlığı haberdar eder. d) Sulh mümkün olmamışsa veya
gerekli görülmesi durumunda Bakanlık, görevlendirdiği denetim elemanları ile
Bakanlığın talebi üzerine borsaca görevlendirilen en az iki bilirkişiden
oluşan heyete gerekli incelemeyi yaptırır. Heyet, Bakanlık denetim
elemanlarının koordinasyonunda çalışmalarını en geç yirmi gün içinde
tamamlayarak rapora bağlar. Gerekçeli talep üzerine bu süre, Bakanlıkça on
gün daha uzatılabilir. Bakanlık denetim elemanları, ayrıca ilgililerin cezaî
sorumluluğuna ilişkin tespit ve incelemeleri de yürütür. e) Raporda, lisanslı depo
işletmesi tarafından ödenmesi gereken bir zarar veya yükümlülük tespiti
yapılmışsa, Bakanlıkça işletmeye gerekli tebligat yapılır ve tebligat
tarihinden itibaren yedi iş gününde zararın ilgiliye ödenmesi ve
yükümlülüklerin yerine getirilmesi istenir. f) Belirtilen yükümlülüğün yerine
getirilmediğinin anlaşılması üzerine, durum belgeleriyle birlikte Fona
intikal ettirilir. Fon, gecikmeksizin lisanslı depo işletmesinin nakit
teminatını çözerek mudîye
öder. Bu teminat, zararın tazminine
yetmediği takdirde, kalan kısım Fondan ödenir. Fondan yapılan ödeme, lisanslı
depo işletmesince Fon tarafından belirlenen sürede yatırılmazsa, teminat
olarak verilen ipotekler Fon tarafından nakde çevrilerek Fona gelir
kaydedilir. Fon, işlemlerin sonucunu ve teminatın durumunu Bakanlığa
bildirir. g) Lisanslı depo işleticisi veya
mudî, yapılan işleme karşı borsaya başvurarak sorunun hakem heyeti tarafından
karara bağlanmasını talep edebilir. Bu durumda borsa öncelikle yine
tarafların sulh imkânını araştırır, sulh mümkün olmazsa konuyu incelemesi
için hakem heyetini görevlendirir. h) Hakem heyeti, görevlendirilmesinden
sonra azamî üç ay içinde incelemesini bitirerek kararını Bakanlığa bildirir.
Hakem heyetinin nihaî kararı Fon yönetimince yerine getirilir. Fon, ödediği tutarın ilgililerden
tahsili için dava açma da dahil olmak üzere yasal takibat yapar. Tarafların yargıya müracaat
hakları saklıdır. YEDİNCİ
BÖLÜM Bakanlığın
Görev ve Yetkileri, İdarî
Tedbirler ve Denetim Bakanlığın görev ve yetkileri MADDE
26. — Bakanlık; a) Bu Kanun çerçevesinde lisanslı
depoculuk, yetkili sınıflandırıcılık ve diğer hususlarda faaliyet gösterecek
ilgililere lisans vermeye, mevzuatın öngördüğü durumlarda bu lisansları
askıya almaya veya iptal etmeye, lisans sahiplerinin görev ve
sorumluluklarını belirlemeye, bunları sınıflandırmaya, tüm işlem ve
hesaplarını, varlıklarını denetlemeye veya denetletmeye, b) Bu Kanuna aykırılık durumunda;
mudîlerin çıkarlarının korunması, işlem ve faaliyetlerin güven ve istikrar
içinde sürdürülebilmesini teminen gerekli her türlü
idarî tedbirleri almaya ve tasarruflarda bulunmaya, c) Bu Kanunun uygulanması ve
lisanslı depoculuğun geliştirilmesi için ihtiyaç duyulan komisyonlar ve
çalışma grupları oluşturmaya, d) Bu Kanun kapsamında öngörülen
diğer iş ve işlemleri yerine getirmeye, Görevli ve yetkilidir. Bakanlığın idarî tedbir ve tasarrufları MADDE
27. — Bakanlık, lisanslı depo işleticisinin; a) Bakanlığın uyarı ve idarî
tedbirlerine rağmen verilen sürede, başta lisans koşulları olmak üzere bu
Kanuna ve ilgili yönetmeliklere aykırı ya da eksik
hususları gidermemesi, b) İflas etmesi, tasfiye kararı
alması veya tasfiye sürecine girmesi, c) Lisanslı depoculuk faaliyetini
durdurması, lisansının askıya alınmasını ya da
iptalini talep etmesi, d) Yapılan denetimler sonucunda lisanslı
depo işletme yeterliliğini kaybettiğinin veya Kanun gereğince cezaî
sorumluluğunu gerektiren hususların saptanması, e) Lisanslı depoya teslim
edilmeyen ürün için veya teslim edilen ürün miktarının üzerinde veya altında
ürün senedi düzenlemesi, ürün senedini iptal etmeden bu senedin temsil ettiği
ürünün depodan çıkışına izin vermesi veya mudînin
izni olmaksızın söz konusu ürünü depodan çıkarma, satma, rehnetme
gibi tasarruflarda bulunması ve bunu stok kayıtlarında göstermemesi, f) Menfaat temin etmek üzere ürün
senedinin temsil ettiği miktar ve kalitenin altında ürün teslim etmesi,
teslim alınan ürünün kalite özelliklerini ve standardını ürün senedinde
farklı göstermesi, g) Mudînin
talebine rağmen ürünü teslim etmemesi, h) Sağlığı olumsuz etkileyecek
düzeyde tarımsal ilaçlar ile kir ve benzeri maddelere maruz kalmış tarım
ürünlerini bilerek depoya kabul etmesi ve bunları depodaki diğer ürünlerle
karıştırması, ı) Kanun veya ilgili yönetmelik
hükümlerine aykırı davranması, Durumlarında; mudîlerin
çıkarlarının korunmasını, lisanslı depoculuk, sınıflandırma ve bu Kanunda
öngörülen diğer işlem ve faaliyetlerin güven ve istikrar içinde
sürdürülebilmesini teminen fiilin önem ve
mahiyetine göre ilgililere uyarıda bulunmaya, talimat vermeye, faaliyetlerinin
bir veya birkaçını geçici olarak durdurmaya, lisansı askıya almaya, lisansı
iptal etmeye, işin mahiyet ve aciliyetini gözeterek
işletmenin mevcut yönetimini feshe ve yerine en fazla bir yıla kadar görev
yapmak üzere geçici yönetim kurulu atamaya ya da
yetkili mahkemeye başvurarak kayyım atanması talebinde bulunmaya, işletmenin
ve ortaklarının mal varlıklarına, hak ve alacaklarına tedbir veya el
konulması, tasarruf yetkisinin kısmen veya tamamen kaldırılması, zapt
edilmesi, bunların bir tevdi mahalline yatırılması için yetkili sulh ceza
mahkemesine başvurmaya, tasfiye etmeye ve diğer her türlü idarî tedbir ve
tasarruflarda bulunmaya yetkilidir. Bakanlık, yaptığı bir tespit veya
denetim sonucunda mevzuata aykırılığı belirlemesi durumunda fiilin önem ve
mahiyetine göre yukarıdaki tedbir ve tasarruflardan bir veya birkaçını
uygulamaya koyabilir ve yasal takip gerektiren durumları derhal ilgili
mercilere bildirir. Uyarı veya talimat verilmesi
durumlarında verilen süre içinde gerekli önlemleri almayan ya da eksiklikleri gidermeyen işletmelerin
faaliyetlerinin bir veya birkaçı durdurulabilir ya
da azamî bir yıla kadar lisansı askıya alınabilir. Aykırılık ve eksikliklerin
bu sürenin sonunda da giderilmemesi halinde lisans iptal edilir. Lisanslı depo işletmesinin;
faaliyetlerini durdurma, tasfiye kararı alması veya lisans koşullarından bir
veya birkaçını yerine getirememesi ya da iflası
durumunda, depo işleticisi derhâl mudîlere bir ihtar göndererek durumu
bildirir ve mudîlerin sözleşmeleri gereği ödemesi gereken normal depo hizmeti
ücretinin tahsilinden sonra ürünleri mudîye teslim
eder. Bildirimin yapıldığı tarihten itibaren otuz günlük süre geçmeden depolama hizmetlerine son verilemez. Lisansın askıya alınması, iptali veya lisanslı depo işletmesine el
konulması hallerinde, deponun faaliyet göstermesi MADDE
28. — Lisanslı depo işletmesinin bir veya birkaç faaliyetinin
geçici olarak durdurulması ya da lisansının askıya
alınması durumlarında, lisanslı depo işletmesi faaliyetlerini sürdürür, ancak
depolamak üzere yeni ürün kabul edemez. Bu durumlarda mudîlerin çıkarlarının
korunması amacıyla Bakanlık, lisanslı depo işleticisinin işlem ve
faaliyetlerine nezaret edebilir veya ihtiyaç görürse geçici yönetim kurulu
atayabilir ya da kayyım atanması için mahkemeye
başvurabilir. Doğrudan lisanslı depo
işletmesinin yönetimine ve varlıklarına el konulmasını gerektiren durumlarda ya da lisansın iptali halinde, lisanslı depo işletmesine
geçici yönetim kurulu veya mahkeme marifetiyle kayyım atanır ve mudîlerin
çıkarları öncelikle korunur. Denetim MADDE
29. — Fon, lisanslı depo işletmeleri, yetkili
sınıflandırıcılar ile bu Kanun kapsamında lisans alan diğer ilgililer
Bakanlığın gözetim ve denetimine tâbidir. Bakanlık, bunların tüm varlık ve
işlemlerini, depolardaki ürünlerini, defterlerini, kayıtlarını, belgelerini,
hesaplarını, denetim elemanları aracılığıyla denetler veya denetim
kuruluşlarına denetlettirir. Bakanlık ihtiyaca göre denetimlerde yardımcı
olmak üzere teknik personel de görevlendirebilir, ilgili bakanlık ve
kuruluşların denetime katılmalarını veya yardımcı olmalarını talep edebilir. Bunların yönetici ve personeli;
denetim amacıyla Bakanlıkça görevlendirilenlerin işletme ve tesislere
girmesine engel olmamaya, para, mal ve para hükmündeki kâğıtları, ürünleri,
kıymetli evrakı, kayıt ve defterleri gizli de olsa göstermeye, incelenmesine
yardımcı olmaya, istenilen bilgileri eksiksiz ve gerçeğe uygun olarak vermeye
ve diğer her türlü yardımı ve kolaylığı göstermeye mecburdur. Bunlar denetim
sonucunda Bakanlıkça verilecek talimata uymak zorundadırlar. Bakanlık, denetim kuruluşlarının
nitelik, çalışma usûl ve esaslarını bir yönetmelikle belirler. Denetim kurulu üyesi atanması MADDE
30. — Kamu menfaatinin korunması, denetim ve hizmetlerde
süreklilik, şeffaflık, etkinlik ve Bakanlığa önemli durumlarda hızlı bilgi
akışının sağlanması amaçlarıyla, Bakanlık tarafından gerekli görüldüğünde, en
az dört yıllık örgün öğretim veren üniversitelerin hukuk, iktisadi ve idari
bilimler, siyasal bilgiler ve mühendislik fakülteleri mezunlarından olan
ilgili birim personeli arasından
lisanslı depo işletmesinin denetim kuruluna bir üye atanabilir. Denetim kurulunda bulundurulacak
Bakanlık temsilcisi hakkında Türk Ticaret Kanununun 275 inci maddesinin
ikinci ve üçüncü fıkraları hükümleri uygulanır. Bakanlıklar arası işbirliği ve kuruluşların yardım zorunluluğu MADDE
31. — İlgili bakanlıklar, bu Kanunun uygulanması bakımından
ihtiyaç duyulan hususlarda, sorunların çözüm ve görevlerin ifasında kendi
görev ve yetkileri çerçevesinde gerekli katılım, işbirliği ve katkıyı yapar.
Kamu kuruluşları ile özel kuruluşlar Bakanlığın daveti üzerine çalışmalara ve
uygulamalara katılır, gerekli destek ve yardımları öncelikle sağlarlar. SEKİZİNCİ
BÖLÜM Yasaklar,
Hukukî ve Cezaî Sorumluluk Lisanslı depo işleticisinin ayrım yapma yasağı MADDE
32. — Depo kapasitesinin dolu olması, teslim edilmek istenen
veya depolanmış bir ürünün lisanslı depodaki diğer ürünleri ve sağlığı
olumsuz etkileyecek bir nitelik taşıması ya da
depolanmaya elverişsiz olması durumları dışında, lisanslı depo işletmesi
ürünün depolanmak üzere kabulünde, depolama hizmetlerinden ve lisanslı depo
işletmesi imkânlarından yararlanılmasında kişiler arasında ayrım yapamaz. Yasak faaliyetler MADDE
33. — Lisanslı depo işletmeleri, bu Kanunda ve mudî
tarafından izin verilmedikçe kendilerine tevdi olunan başkalarına ait ürünler
üzerinde hiçbir şekilde alım, satım, rehin gibi tasarruflarda bulunamaz,
ürünlerin niteliklerini değiştirecek herhangi bir işlem yapamazlar. Hukukî ve cezaî sorumluluk MADDE
34. — Fon, lisanslı depo işletmeleri, yetkili
sınıflandırıcılar ve bu Kanun kapsamında lisans alan diğer ilgililerin
malikleri, yöneticileri, denetçileri ve personeli kendi kusurlarından ileri
gelen zararlardan dolayı Fon, lisanslı depo işletmeleri, yetkili
sınıflandırıcılar ve bu Kanun kapsamında lisans alan diğer ilgililerle
birlikte sorumludur. Fon, lisanslı depo işletmeleri ve
yetkili sınıflandırıcıların yöneticileri, denetçileri ve personeli ile bu
Kanun kapsamında lisans alan diğer ilgililer; bunların işlem ve
faaliyetlerine, ürün ve ürün senetlerine, para ve mallarına, evrak, rapor,
hesap, kayıt ve defterlerine ve diğer başka belgelere ilişkin işledikleri
suçlardan dolayı Devlet memurları gibi
ceza görürler. Bunlar tarafından düzenlenen evraklar, Türk Ceza
Kanununun tatbiki bakımından resmî evrak olarak kabul edilir. Ayrıca aşağıdaki fiil ve
hareketlere ilişkin daha ağır bir ceza hükmü öngörülmemişse; a) 23 üncü maddede belirtilen ve
tutmakla yükümlü olunan kayıt ve defterleri hiç veya doğru ve düzgün şekilde
tutmayan ya da noter tasdikini yaptırmayan veya
defter ve belgelerin saklama süresine uymayan lisanslı depo işletmesi
yöneticileri hakkında Türk Ticaret Kanununun 67 nci
maddesinde öngörülen cezalar tatbik olunur. b) Lisanslı depoculuk ücret
tarifesinde belirlenenin üzerinde ücret talep ve tahsil eden, 35 inci madde
hükmüne aykırı hareket eden, ürün senedinin ilgili yönetmeliğinde düzenlenen
içerik, şekil ve muhafaza şartlarına uymayan lisanslı depo işletmesinin
yönetici ve personeli ile diğer ilgilileri hakkında ikiyüzelli
günden beşyüz güne kadar adlî para cezasına hükmolunur. c) 17 nci
maddenin birinci fıkrası, 21 inci maddenin birinci fıkrası, 27 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi ve son fıkrası,
32 nci madde hükümlerine aykırı hareket eden
lisanslı depo yönetici ve personeli hakkında üç aydan bir yıla kadar hapis
cezası ve ikiyüzelli günden ikibinbeşyüz
güne kadar adlî para cezasına hükmolunur. d) Kasıtlı olarak hatalı numune
alan veya alınan numuneyi kasıtlı olarak tahrip eden veya ürünü temsil etme
niteliğini bozan veya bu Kanun kapsamında depolanan veya depolanacak olan
herhangi bir tarım ürününü kasten
gerçeğe aykırı şekilde tartan, derecelendiren, sınıflandıran ya da hukuken geçerli bir mazereti olmadıkça lisanslı
depo işletmesi ile borsa arasında imzalanan ve Bakanlıkça onaylanan
sözleşmeye uygun hareket etmeyen, 27 nci maddenin
birinci fıkrasının (f) ve (h) bentleri, 28 inci maddenin birinci fıkrası, 29
uncu maddenin ikinci fıkrası hükümlerine aykırı hareket eden kişi hakkında
fiilin önem ve mahiyetine göre altı aydan iki yıla kadar ağır hapis cezası
ile bin günden dörtbin güne kadar adlî para
cezasına hükmolunur. e) Bu Kanuna uygun olarak verilen
bir lisansı, tahrif, taklit veya yanlış olarak temsil eden, üzerinde
değişiklik veya sahtecilik yapan ya da Kanunen
yetkisi olmaksızın lisans veya ürün senedini kredi veya herhangi bir şekilde
menfaat temini amacıyla düzenleyen veya kullanan, kendine menfaat sağlamak
amacıyla depolama hizmetlerini Kanuna uygun olarak yerine getirmeyen, 8 inci
maddenin birinci fıkrası, 27 nci maddenin birinci
fıkrasının (e) bendi ve 33 üncü madde hükümlerine aykırı davranan kişiler
hakkında fiilin önem ve mahiyetine
göre iki yıldan beş yıla kadar ağır hapis cezası ile ikibinbeşyüz
günden yirmibeşbin güne kadar adlî para cezasına hükmolunur. Bu madde kapsamında işlenen
fiillerin neticesinde oluşan zararların herhangi bir şekilde tazmin edilmemiş
olması halinde mahkemece ödettirilmesine re’sen hükmolunur. DOKUZUNCU
BÖLÜM Çeşitli
Hükümler Teşhir MADDE
35. — Depoculuk lisansı, yetkili sınıflandırıcılık lisansı,
lisanslı depo ücret tarifesi, prim ve indirim tarifesi, çalışma zamanı
çizelgesi ile Bakanlıkça uygun görülen diğer belgelerin kolayca görünebilecek
bir yere veya yerlere asılması zorunludur. İlgililer yukarıda belirtilen ve
asılması zorunlu olan belge ve tarifelere uygun davranmak ve bunların
uygulanmasında kişiler arasında ayrım yapmamak zorundadır. Tarım ürünlerinin sınıflandırılması MADDE
36. — Lisanslı depo işleticisi, ilgili mevzuatına uygun
olarak tartımı yapılmış, sınıf ve standardı belirlenmiş ürünleri lisanslı
depoya kabul ve teslim eder. Tartım, analiz, sınıf veya standarda ilişkin bir
itiraz olursa, itiraz sonucu yeniden belirlenen değerlere göre hareket
edilir. Yetkili sınıflandırıcılar
tarafından sınıf ve standardı belirlenen tarım ürünleri, aynı amaçla başkaca
bir zorunlu kontrole tâbi tutulmaz. Ayrı depolama, ambalajlı ürünler MADDE
37. — Mudîlerin ürünlerinin ayrı depolanması konusunda talebi
olması ve bunun kabul edilmesi halinde, ilgili yönetmeliğinde gösterildiği
şekilde lisanslı depo işleticisi bu ürünü diğer ürünlerden ayrı olarak
depolar ve aynı ürünü teslim eder. Ambalajlı teslim alınan ürünler de düzenli
ve kolayca erişilebilecek şekilde depolanır. Yönetmelikler MADDE
38. — Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler ile Kanunun
uygulanmasına ilişkin yönetmelikler, ilgili bakanlıkların görüşü alınmak
kaydıyla Bakanlık tarafından hazırlanarak yürürlüğe konulur. Uygulanacak hükümler MADDE
39. — Bu Kanunda açıklık bulunmayan hallerde, 2699 sayılı
Umumî Mağazalar Kanununun, 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun ve 818 sayılı
Borçlar Kanununun ilgili hükümleri uygulanır. ONUNCU
BÖLÜM Geçici
ve Son Hükümler GEÇİCİ
MADDE 1. — Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler, bu Kanunun
yürürlüğe girmesinden itibaren en geç altı ay içerisinde çıkarılır. GEÇİCİ MADDE 2. — 2699 sayılı Umumî Mağazalar Kanunu kapsamında
umumî mağazacılık yapmak üzere izin ve yetki alan kuruluşlardan bu Kanun
kapsamındaki tarım ürünlerinin depolanması hizmetleriyle iştigal edenler, bu
Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren en geç beş yıl içinde bu Kanun
hükümlerine intibak etmedikleri takdirde bunlara verilen izin yeni bir karara
gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılır. Yürürlük MADDE
40. — Bu Kanunun 34 üncü maddesinin üçüncü fıkrası 1 Nisan
2005 tarihinde, diğer hükümleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
41. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. 16
Şubat 2005 |