Yönetmelik Millî
Eğitim Bakanlığından: Millî Eğitim Bakanlığı İlköğretim ve Orta Öğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler
Yönetmeliği BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç Madde 1 — Bu Yönetmeliğin amacı, resmî, özel ilköğretim ve orta
öğretimde ders programlarının yanında öğrencide kendine güven ve sorumluluk
duygusu geliştirmeye, yeni ilgi alanları ve beceriler oluşturmaya yönelik
bilimsel, sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif alanlarda öğrenci kulübü ile
toplum hizmeti çalışmalarıyla ilgili iş ve işlemleri düzenlemektir. Kapsam Madde 2 — Bu Yönetmelik, resmî, özel ilköğretim ve orta öğretim
kurumlarında, bilimsel, sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif alanlarda
yapılacak etkinliklerle törenler ve diğer çalışmaların düzenlenip
yürütülmesiyle ilgili esasları kapsar. Dayanak Madde 3 — Bu Yönetmelik, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî
Eğitim Temel Kanununun 62 nci maddesi, 30/4/1992 tarihli ve 3797 sayılı Millî
Eğitim Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesi,
5/6/1961 tarihli ve 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanununun 11 inci
maddesi, 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanununun 11 inci
maddesi ile 8/6/1965 tarihli ve 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununun 2
nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar Madde 4 — Bu Yönetmelikte geçen; a)
Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını, b)
Bakan: Millî Eğitim Bakanını, c)
Kurum: Resmî, özel ilköğretim ve orta öğretim kurumları ile diğer yaygın
eğitim kurumlarını, d)
Müdür: Resmî, özel ilköğretim ve orta öğretim ile yaygın eğitim kurumu
müdürlerini, e)
Sosyal Etkinlik: Öğrenci kulübü ve toplum hizmeti çalışmalarını, f)
Öğrenci Kulübü: Öğrencilerin öğrenimleri boyunca bilimsel, sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif alanlarda okul içi ve
okul dışı etkinliklerde bulunmalarını sağlamak amacıyla oluşturulan grubu, g)
Toplum Hizmeti: Öğrencilerin, yaş ve bilgi seviyesine uygun olarak her türlü
toplum ve çevre sorunlarının çözümüne katkı sağlamak amacıyla yapacakları
çalışmaları, h)
Danışman Öğretmen: Öğrenci kulübü ve toplum hizmeti çalışmalarının rehberlik,
danışmanlık ve gözetim görevini yürüten öğretmeni veya öğretmenleri, ı) Gönüllü
Veli: Öğrenci kulübü ve toplum hizmeti çalışmalarına katkı sağlayan veli veya
velileri, j)
Sosyal Etkinlikler Kurulu: Sosyal etkinlikler kapsamındaki öğrenci kulübü ve
toplum hizmeti faaliyetlerini koordine etmek amacıyla oluşturulan kurulu ifade
eder. Sosyal Etkinliklerin Amacı Madde 5 — Sosyal etkinliklerin amacı, Türk Millî Eğitiminin genel
amaç ve temel ilkelerine uygun olarak; öğrencilerin Atatürk İlke ve
İnkılâplarına, Anayasanın başlangıcında ifadesini bulan Atatürk
milliyetçiliğine bağlı yurttaşlar olarak yetişmelerine, yeteneklerini
geliştirerek gerekli donanımı kazanmalarına katkıda bulunmaktır. Bu
amaçla öğrencilere; a)
İnsan haklarına ve demokrasi ilkelerine saygı duyabilme, b)
Kendini tanıyabilme, bireysel hedeflerini belirleyebilme, yeteneklerini
geliştirebilme, bunları kendisinin ve toplumun yararına kullanabilme, c)
Çevreyi koruma bilinciyle hareket edebilme, d)
Kendine ve çevresindekilere güven duyabilme, e)
Planlı çalışma alışkanlığı edinebilme, serbest zamanlarını etkin ve verimli
değerlendirebilme, f)
Girişimci olabilme ve bunu başarı ile sürdürebilme, yeni durum ve ortamlara
uyabilme, g)
Savurganlığı önleme ve tutumlu olabilme, h)
Bireysel farklılıklara saygılı olabilme; farklı görüş, düşünce, inanç,
anlayış ve kültürel değerleri hoşgörü ile karşılayabilme, ı)
Aldığı görevi istekle yapabilme, sorumluluk alabilme, j)
Bireysel olarak veya başkalarıyla iş birliği içinde çevresindeki toplumsal
sorunlarla ilgilenebilme ve bunların çözümüne katkı sağlayacak nitelikte
projeler geliştirebilme ve uygulayabilme, k)
Grupça yapılan görevleri tamamlamak için istekle çalışabilme ve gruba karşı
sorumluluk duyabilme gibi
tutum, davranış ve becerilerin kazandırılmasına çalışılır. İlkeler Madde 6 — Öğrenci kulübü ve toplum hizmeti çalışmalarında
katılımcılık, planlılık, süreklilik, üretkenlik, gönüllülük ve iş birliği
temel ilkedir. Bu
ilkeler doğrultusunda; a)
İlköğretim ve orta öğretimde öğrenci kulübü ve toplum hizmeti çalışmalarının,
öğrencilerin gelişim seviyesine göre belirlenmesine, b)
Çevresine duyarlı ve liderlik özelliklerine sahip bireyler olarak
yetişmelerine, ilgi ve istidatlarını geliştirmelerine, c)
Demokratik yurttaşlık bilincini geliştirebilecek eğitim uygulamalarının, hayatın
tüm alanlarına yayılarak yapılacak çalışmaların okul içi ve okul dışı
etkinlikleri içermesine, d)
Öğrencilerin toplumsal hayata, sorunların çözümüne, yerel düzeyde katılımına
ve yöneltici projeler hazırlamaya özendirilmesine, e)
Her bireyin topluma katkı sağlayabileceği göz önüne alınarak tüm
etkinliklerde geniş katılımın sağlanmasına, f)
Öğrencilerin yönlendirilmelerine ve kariyer gelişimlerinin desteklenmesine, g)
Sosyal etkinlik çalışmalarının planlanması ve yürütülmesinde öğrencilerin
ilgi, istek, yetenek ve ihtiyaçları ile çevrenin imkân ve şartlarının göz
önünde tutulmasına, h)
Etkinliklerde verimi sağlamak için okul ve halk eğitim merkezlerinde
oluşturulan öğrenci kulüpleri arasında ortak çalışmalar yapılmasına ve
bunların imkânlarından yararlanılmasına, ı)
Çalışmaların daha çok ders dışı zamanları kapsayacak ve değerlendirecek
şekilde planlanıp uygulanabilmesine, j)
Ders programlarının göz önünde bulundurularak desteklenmesine, k)
Yurt içinde veya yurt dışında bulunan okullardaki öğrenciler ile ortak
çalışmalar yapmalarına, l)
Engelli öğrencilerin öğrenci kulübü ve toplum hizmeti çalışmalarına ilgi ve
istekleri doğrultusunda etkin olarak katılabilmeleri için gerekli ortam ve
şartların sağlanmasına, m)
Sosyal etkinlik çalışmalarının danışman öğretmenlerin gözetiminde kulüp üyesi
öğrencilerle planlanıp yürütülmesine, n)
Çalışmalarda resmî, özel sivil toplum kurum ve kuruluşlarıyla öğrenci ve veli
iş birliğinin sağlanmasına, o)
Sosyal etkinliklerle öğrencilerin estetik, etik ve duygusal yönden
gelişmelerinin sağlanmasına özen
gösterilir. Esaslar Madde 7 — Sosyal etkinlik çalışmaları aşağıda belirtilen esaslar
çerçevesinde yapılır; a)
Danışman öğretmenler, ilgi, istek ve yetenekleri doğrultusunda ders yılı
başında yapılan öğretmenler kurulunda belirlenir. Gerektiğinde bir öğrenci
kulübüne veya toplum hizmeti çalışmasına birden fazla öğretmen
görevlendirilebileceği gibi bir öğretmene birden fazla öğrenci kulübü veya
toplum hizmeti çalışmasında da görev verilebilir. Ders yılı içinde kurulması
istenen öğrenci kulüplerine de danışman öğretmenler ilgi, istek ve
yetenekleri doğrultusunda okul müdürünce görevlendirilir. b)
Sosyal etkinlikler, okul yönetimi ve velilerin iş birliği ile okul içi ve
okul dışı imkânlardan yararlanılarak öğrenci kulüpleri ve toplum hizmeti
kapsamında yürütülür. c)
Proje önerileri, çevrede bulunan sivil toplum kuruluşları ile kişi veya diğer
kurum ve kuruluşlara götürülerek katkıları istenebilir. d)
Danışman öğretmen okul dışından sağlanacak desteklerle ilgili olarak sosyal
etkinlikler kurulunu bilgilendirir ve okul müdürünün olurunu alır. e)
Sınıf öğretmenleri ile sınıf/şube rehber öğretmenlerinin yanında gönüllü
veliler de sosyal etkinlikler çalışmalarına katılarak öğrencilere yardım ve
rehberlikte bulunurlar. f)
Sosyal etkinlikler kapsamında yapılan çalışmalarla ilgili giderler, okul-aile
birliklerince veya projeye destek veren kurum/kuruluşlarca sağlanır. g)
Öğrencilerin sosyal etkinlikler kapsamında yapacakları çalışmaları
sonuçlandırıp sonuçlandırmadığı, karnelerde düzenlenecek "Sosyal
Etkinlik" bölümüne "TAMAMLANDI", "TAMAMLANMADI"
şeklinde yazılarak gösterilir. h)
Sosyal etkinlikler; öğrenci, sınıf öğretmeni, sınıf/şube rehber öğretmeni tarafından
Sosyal Etkinlikler Öğrenci Değerlendirme Formu (EK-7) ve Sosyal Etkinlikler
Danışman Öğretmen Değerlendirme Formu (EK-8) na göre değerlendirilir. Bu
değerlendirmenin sonucu öğrenci dosyasındaki ilgili bölüme işlenir. ı)
Çalışmalar için Sosyal Etkinlikler Yıllık Çalışma Planı (EK-3) veya Sosyal
Etkinlikler Proje Öneri Formundan (EK-4) hangisinin düzenleneceğine bu
çalışmalarda görev alan öğrencilerle danışman öğretmenler birlikte karar
verir. Çalışmaların projelendirilmesi hâlinde Sosyal Etkinlikler Proje Öneri
Formunun yanı sıra, Sosyal Etkinlikler Proje Uygulama Takvimi (EK-6)
hazırlanır ve çalışmaların sonunda Sosyal Etkinlikler Proje Sonuç Raporu
(EK-5) düzenlenir. Tüm çalışmalar, sosyal etkinlikler kurulu ve okul
müdürlüğünce onaylandıktan sonra uygulamaya konulur. Sosyal Etkinlikler Kurulu Madde 8 — Sosyal etkinlikler kurulu, müdürün görevlendireceği bir
müdür yardımcısının başkanlığında danışman öğretmenlerin aralarından
seçecekleri bir danışman öğretmen, kulüp temsilcilerinin aralarından
seçecekleri üç öğrenci ile okul-aile birliğini temsilen iki veliden oluşur. Kurul,
kulüp ve toplum hizmeti kapsamındaki etkinliklerin verimli bir şekilde
yürütülmesi için danışman öğretmenler, öğrenciler, gönüllü veliler ve diğer
öğretmenlerle iş birliği içinde çalışmaları koordine eder. Okul dışı
etkinliklerde ilgili birimlerle iş birliği yaparak bu çalışmaların
yürütülmesi için gerekli tedbirleri alır. Gönüllü Velilerin Belirlenmesi Madde 9 — Öğretim yılı başındaki okul-aile birliği toplantısında,
gönüllü velilerin görev ve sorumluluklarının tanıtımından sonra, öğrencilerin
sosyal etkinlik çalışmalarına yardımcı olacak gönüllü velilerin seçimi
yapılır. Aynı toplantıda Gönüllü Veli Başvuru Formları (EK-10) dağıtılır ve
bu formların doldurularak daha sonra kurulacak olan sosyal etkinlikler
kuruluna teslim edilmesi istenir. Naklen
gelen öğrencilerin velilerinin de Kurulca uygun görüldüğü takdirde sosyal
etkinlik çalışmalarına katılması sağlanır. Veli
olmadığı hâlde bu çalışmalara gönüllü olarak katılmak isteyenlerin de Gönüllü
Veli Formunu doldurarak okula başvurusu istenir. Uygun görülmesi hâlinde
gönüllü veli olarak çalışmaları sağlanır. İKİNCİ BÖLÜM Kulüpler ve Çalışma Esasları Öğrenci Kulübü Madde 10 — Okul açıldıktan ve sınıf temsilcileri seçildikten sonra
en kısa sürede; sınıf temsilcileri ile okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin
katılacağı toplantıda kurumun türüne, seviyesine, imkân ve şartlarına;
çevrenin ekonomik, sosyal, kültürel ve coğrafi özelliklerine göre (EK-1) de
yer verilen öğrenci kulüplerinden gerekli görülenlerine ya da öğrencilerin
istekleri doğrultusunda farklı kulüplerin kurulmasına karar verilir. Ayrıca
kulüplerin oluşturulması sırasında aşağıdaki alanlar da göz önünde
bulundurularak; a)
Zekâ oyunları (satranç, bilardo gibi), b) Aileye ve çevreye ekonomik
katkıda bulunma (ipek böceği, mantar, kümes hayvanı yetiştirmek, halı, kilim,
kumaş dokumak, turist rehberliği yapmak gibi), c) Millî ve insanî değerleri
tanıma ve tanıtma (eski eserleri, yazma kitap ve levhaları toplamak, ören
yerlerini incelemek, millî folklor ürünlerini araştırmak, öğrenmek ve
derlemek) amaçlı öğrenci kulüpleri de
kurulabilir. Konuları birbirine yakın olan
kulüpler ayrı ayrı kurulabileceği gibi birleştirilerek de yeni öğrenci
kulüpleri oluşturulabilir. Öğrenci Kulübü Çalışma Esasları Madde 11 — Öğrenci
kulübü çalışmalarının yürütülmesinde aşağıdaki hususlara uyulur; a) Öğrenci kulübü ile ilgili
işlerin planlanması, yürütülmesi öğrencilerce yapılır. b) Sınıf öğretmenleri ile sınıf/şube
rehber öğretmenleri, belirlenen öğrenci kulüplerinin tanıtımını, amaçlarını,
çalışma esaslarını, öğrencilere kulübü seçmeden önce açıklar. c) Öğrencilerin ilgi duydukları
en az bir öğrenci kulübüne üye olmaları esastır. Her öğrenci, bir öğrenci
kulübü üyesi olmakla birlikte, isterse sınıf öğretmeni ve sınıf/şube rehber
öğretmeninin bilgisinde diğer bir öğrenci kulübüne ve etkinliklerine de
katılabilir. Bu çalışmaların koordinasyonu sosyal etkinlikler kurulunca
sağlanır. d) Sınıf öğretmeni ile sınıf/şube
rehber öğretmenleri, sınıflarında oluşturulan öğrenci listesinin bir örneğini
danışman öğretmene, bir örneğini de okul yönetimine verir. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Toplum
Hizmeti ve Çalışma Esasları Toplum Hizmeti Madde 12 — Öğrencilerin;
ailesine, çevreye ve topluma duyarlı, gönüllü çalışma bilincine sahip, sorun
çözen ve çözüm üreten, resmî, özel, sivil toplum kurum ve kuruluşları ile iş
birliği içinde çalışma becerilerini geliştirmiş birer fert olarak yetişmeleri
için toplum hizmeti çalışmalarına yer verilir. Toplum hizmeti çalışmaları,
öğrencilerin yaş ve bilgi seviyelerine uygun öğrenci kulübü çalışmaları
kapsamında, ayrı olarak veya bireysel olarak ya da grupla hazırlanacak
çalışma planlarına ve projelere göre yaptırılır. Toplum hizmeti; a) Velilerin okulla iş birliğini
artırmaya yönelik çalışmalar yapmak, b) Okulu ve çevresinin
güzelleştirilmesi, bakım ve onarımının yaptırılması yönünde çalışmalar
yapmak, c) Kendi okulunun veya imkânları
yetersiz diğer okulların kitap, araç-gereç ve ihtiyaçlarını gidermek için
kampanyalar düzenlemek, d) Alt ve diğer sınıflardaki
öğrencilerin ders, ödev ve proje çalışmalarına yardımcı olmak, e) Toplumda Türkçe’yi doğru,
güzel, etkili kullanma bilincini geliştirme ve kitap okuma alışkanlığını
kazandırmaya yönelik çalışmalar yapmak, f) Çevreyi korumak,
güzelleştirmek, parklar oluşturmak, tarihî ve kültürel değerlerimizi korumak
ve yaşatmak için çalışmalarda bulunmak, g) Toplum kurallarına uyulması
için öğrencileri ve halkı bilinçlendirme çalışmaları yapmak, h) Trafik kurallarına uyulması
için öğrencileri ve halkı bilinçlendirme çalışmaları yapmak, ı) Okul bahçesini, çevreyi, boş
arazi ve alanları ağaçlandırmak, erozyonla mücadele etmek, yok olmaya yüz
tutmuş bitki türlerini korumak ve yetiştirmek için çalışmalar yapmak, j) İhtiyaç sahibi insanlara
yardımcı olmak, k) Çevrelerindeki yaşlı ve bakıma
muhtaç insanlara günlük işlerinde yardımcı olmak, l) Huzur evlerinde ve çocuk
yuvalarındaki insanların hayatlarını kolaylaştırıcı, onların toplumla kaynaşmalarını
sağlayıcı çalışmalar yapmak, m) Kimsesiz, engelli ve sokakta
yaşayan çocuklara yardımcı olmak, n) Sosyal hizmet amaçlı sivil
toplum kuruluşlarının çalışmalarına destek sağlamak gibi etkinlikleri kapsar. Toplum Hizmeti Çalışma Esasları Madde 13 — Toplum
hizmeti çalışmalarında aşağıda belirtilen hususlar esas alınır. a) Öğrenciler, bireysel olarak
veya grup hâlinde yapacakları toplum hizmeti çalışmalarına Sosyal Etkinlikler
Yıllık Çalışma Planı veya Sosyal Etkinlikler Proje Öneri Formunu hazırlayıp
danışman öğretmenlerine onaylattıktan sonra başlarlar. Projelerini
tamamladıklarında Sosyal Etkinlikler Proje Sonuç Raporunu danışman öğretmene
verirler. b) Öğrenci kulübü çalışmaları
kapsamında yapılacak toplum hizmeti çalışmaları da kulüp çalışmaları
kapsamında hazırlanacak Sosyal Etkinlikler Yıllık Çalışma Planı veya Sosyal
Etkinlikler Proje Öneri Formunda belirtilir, gerekli onaylar alındıktan sonra
uygulamaya konur. c) Öğrenciler, ilköğretim
kurumlarının 1 inci, 2 nci ve 3 üncü sınıflarında yılda 15 saat, 4-8 inci
sınıflarında 20 saat; orta öğretim kurumlarının tüm sınıflarında 25 saat
olmak üzere toplum hizmeti çalışmalarına katılırlar. d) Öğrencinin seçtiği toplum hizmeti çalışmaları sonucunda velisinin
izni alınır (EK-11). e) Öğrenci kulübü kapsamında
yapılacak toplum hizmeti çalışmalarında halk eğitim merkezleriyle diğer kurum
ve kuruluşlar arasında iş birliği yapılarak bunların imkânlarından
yararlanılır. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Sosyal
Etkinlikler ile İlgili Görevler Müdürün Görevleri Madde 14 — Müdür,
sosyal etkinliklerin mevzuata uygun ve verimli olarak yürütülmesinden
sorumludur. Müdür, gerekli gördüğü durumlarda görevlendireceği müdür
yardımcılarına veya öğretmenlere yazılı olarak yetki ve sorumluluk verebilir. Müdür; a) Velilere gerekli duyuruları
yapar ve onları çalışmalara katılmaya teşvik eder. b) Okulun eğitim-öğretime
açılışının 3 üncü haftasında öğrenci kulüp ve toplum hizmeti çalışmalarını
başlatır. c) Danışman öğretmen ve gönüllü
velilere rehberlik yapar, gerektiğinde yazışmaları koordine eder. d) Öğrenci kulübü çalışma
planları ile proje önerilerini onaylar. Danışman Öğretmenin Görevleri Madde 15 — Danışman
öğretmen; a) Kulübün öğrenci sayısını liste
hâlinde sosyal etkinlikler kuruluna bildirir. b) Çalışmalarda öğrencileri,
yaratıcı ve özgün fikirler üretmeye teşvik eder. c) Çalışmaların genel gözetim ve
rehberliğini sağlar. d) Çalışmaların seyrini takip
ederek sonucu, sosyal etkinlikler kuruluna bildirir. e) Kulüp çalışmaları ile ilgili
yazışmaları koordine eder. f) Sosyal Etkinlikler Yıllık
Çalışma Planı, Sosyal Etkinlikler Proje Uygulama Takvimi, Sosyal Etkinlikler
Öğrenci Değerlendirme Formu, Sosyal Etkinlikler Proje Öneri Formu ve Sosyal
Etkinlikler Proje Sonuç Raporunun hazırlanmasına rehberlik eder. g) Yapılacak tüm çalışmalarda
öğrencilerin duygu ve düşüncelerini etkilemeksizin yazım kuralları ve benzeri
konularda yardımcı olur. h) Kulüpteki öğrenciler ile
toplanır, onları yönlendirir ve yapılan çalışmaları değerlendirir. ı) Okul müdürüne karşı
sorumludur. Sınıf Öğretmenleri ile Sınıf/Şube Rehber Öğretmenlerinin Görevleri Madde 16 — Sınıf
öğretmenleri ile sınıf/şube rehber öğretmenlerinin görevleri şunlardır; a) Öğretmenler, kurulca
belirlenen kulüplerin amaçları ve çalışmaları hakkında öğrencileri
bilgilendirir. b) Öğrencilerin ilgi ve
isteklerine göre belirlenen kulüplere göre üye olmalarını sağlar. c) Kulüplere öğrenci seçiminde
danışman öğretmenle iş birliği yapar. d) Sınıflarda oluşturulan öğrenci
listelerinin bir örneğini danışman öğretmene bir örneğini de okul yönetimine
verir. e) Okulda ve çevrede
yapabilecekleri toplum hizmetlerini öğrencilere tanıtır. f) Öğrencileri ilgi, istek ve
yetenekleri doğrultusunda toplum hizmeti çalışmalarına yönlendirir. Bu
çalışmalarda öğrencilere rehberlik ve danışmanlık yapar. g) Kulüp çalışmaları ve toplum
hizmetleri ile ilgili projenin hazırlanmasında ve uygulanmasında öğrencilere
rehberlik yapar. h) Projenin uygulama aşamalarında
öğrenci velisiyle iş birliği içinde bulunur. ı) Projenin uygulama aşamalarında
çalışmaları izler, görülebilecek eksikliklerin giderilmesi için gerekli
tedbirleri alır. j) Çalışmaların sonucunda projeyi
değerlendirerek öğrenci değerlendirme formu ile sonucunu gizlilikle okul
yönetimine bildirir. Gönüllü Velinin Görevleri Madde 17 — Gönüllü
veli; a) Proje önerilerinin
hazırlanmasında ve proje uygulanması sırasında sınıf öğretmenleri ile
sınıf/şube rehber öğretmenlerine yardımcı olur. b) Etkinliklerin, bireysel veya
gruplar hâlinde yapılmasına katkı sağlar. c) Okul dışı çalışmalarında
öğrencilere yardımcı olur. d) Gerektiğinde çalışmalara maddî
destek sağlar. Ayrıca,
"Gönüllü Veliler Hangi İşleri Yapabilir"de belirtilen işleri de
yapabilirler (EK-9). Öğrenci Kulübü Temsilcisinin Görevleri Madde 18 — Temsilci; a) Öğrencilerle birlikte yıllık
çalışma planlarının hazırlanmasını sağlar ve onaylanması için danışman
öğretmene verir. b) Yapılacak faaliyetlerle ilgili
görev paylaşımını ve görev dağılımını danışman öğretmene bildirir. c) Yapılan çalışmalar hakkında
danışman öğretmeni bilgilendirir. d) Kulüp üyelerinin belirli
zamanlarda toplanmasını sağlar. e) Kulüp çalışmalarıyla ilgili
yazışmaları yapar ve dosyalanmasını sağlar. f) Kulüp üyelerince yapılacak
proje çalışmalarında koordineyi sağlar. Öğrencilerin Görevleri Madde 19 — Öğrenciler; a) En az bir öğrenci kulübüne üye
olur ve en az bir toplum hizmeti yapar. b) Toplantı ve çalışmalara
düzenli olarak katılırlar. c) Toplum hizmeti çalışmalarını
düzenli olarak kaydeder, çalışmalarında kendilerine rehberlik ve danışmanlık
yapan öğretmene her hafta imzalatır. d) Proje çalışmalarında
yapacakları değişiklikleri, sınıf öğretmeni ile sınıf/şube rehber öğretmenine
bildirir. e) Kendisi ile ilgili doldurması
gereken formları zamanında danışman öğretmene verir. f) Okul dışında yaptıkları
etkinliklerde okulunu en iyi biçimde temsil etmeye çalışır. BEŞİNCİ
BÖLÜM Diğer
Sosyal Etkinlikler Diğer Etkinlikler Madde 20 — Sosyal
etkinlikler kapsamında aşağıdaki faaliyetlerde de bulunulabilir. Bu faaliyetlere
okul yönetimi ve öğretmenlerin yanında kulüplerde görev alan öğrencilerin
aktif katılımı ve bu çalışmaların öğrencilerce planlaması sağlanır. Okulda; a) Geziler, b) Yarışmalar, c) Beden eğitimi, izcilik, müzik
ve halk oyunları çalışmaları, d) Yayınlar, e) Gösteriler, f) Tiyatro çalışmaları, g) Defile, sergi ve kermes gibi
çalışmalarla çeşitli etkinlikler düzenlenebilir. Geziler Madde 21 — Sosyal
etkinlikler kapsamında yakın çevre, yurt içi ve yurt dışına inceleme veya ziyaret
amaçlı geziler düzenlenebilir. Bu geziler, hazırlanacak gezi planına göre
yapılır. Bu konuda aşağıdaki hususlara
uyulur; a) Herhangi bir dersle ilgili
olarak veya sosyal etkinlikler kapsamında çalışma programlarında gösterilen
konularla ilgili olarak geziler düzenlenir. Ders öğretmenleri veya danışman
öğretmenler, gezi planlarını en az 15 gün önce okul müdürüne verirler. b) Okul müdürü, geziye katılacak
öğrenci velilerinin yazılı izninin alınması şartıyla uygun gördüğü takdirde
gezi planını onaylar. c) Okul müdürü, uygun gördüğü
gezilerle ilgili yazıyı en az 7 gün önce bağlı bulunduğu yerin mülkî amirine
bilgi verilmek üzere il/ilçe millî eğitim müdürlüğüne gönderir. d) Bilgi yazısında, gezilere katılacak
yönetici, öğretmen, öğrenci ve veli isimleri ile gezi planı yer alır. e) Gezilerde 40 öğrenciye kadar
bir yönetici ve en az bir gözetici öğretmen ile gerektiğinde gönüllü veli
görevlendirilir. İmkânları yetersiz öğrencilerin gezi giderleri, okul-aile
birliğince karşılanır. f) Geziler, eğitim-öğretimi
aksatmayacak şekilde düzenlenir. Yarışmalar Madde 22 — Sosyal
etkinlikler ve diğer ders faaliyetleri kapsamında öğrencilerin ilgi ve
yeteneklerini geliştirmelerine, kendilerine güven duyabilmelerine, sosyal
ilişkilerde anlayışlı ve saygılı olabilmelerine, bilimsel düşünce ve inceleme
alışkanlığı kazanabilmelerine imkân sağlamak amacıyla çeşitli yarışmalar
düzenlenir. Bu konuda aşağıdaki hususlar göz
önünde bulundurulur; a) Yarışma konuları, sınıfın
düzeyine ve programlara uygun olarak belirlenir. b) Bu Yönetmelikte belirtilen
konularda veya inceleme, kompozisyon, şiir, hikâye, resim, müzik, spor,
proje, bilgisayar, halk oyunları ve benzeri alanlarda en az bir yarışma
düzenlenir. c) Yarışmalar, sınıf içi, okul
içi, okullar arası ve yurt içi düzenlenebileceği gibi uluslararasında da
düzenlenebilir. d) Okul ve sınıf içi yarışmalar
ile ilgili esaslar ve yarışma konuları, okul müdürünün veya görevlendireceği
müdür yardımcısının başkanlığında ilgili kulüp danışman öğretmenlerinden ve
temsilcilerinden oluşturulan komisyonca; okullar arası yarışma konuları ile
yarışma esasları ise il/ilçe millî eğitim müdürlüklerince oluşturulan
komisyonca belirlenir. e) Bakanlık dışında kalan kurum
ve kuruluşlarca düzenlenecek il düzeyindeki yarışmalara katılım Valiliğin,
yurt çapındaki yarışmalar ise Bakanlığın izni ile gerçekleştirilir. f) Okul ve sınıf içi yarışmaların
değerlendirilmesi, bu yarışmalar için oluşturulan komisyonca, okullar arası
yarışmaların değerlendirilmesi ise bu yarışmalar için oluşturulan komisyonca
yapılır. Okul içi yarışmalarda yarışmaya katılan sınıflardan temsilci birer
üye de bulundurulur. g) Yarışmalar, eğitim- öğretimi
aksatmayacak şekilde düzenlenir. h) Yarışmalarda derece alanlar
ödüllendirilir. Başarılı öğrencilere, diğer bakanlık kamu kurum ve
kuruluşlarıyla iş birliği sonucunda sağlanan yaz kampı imkânlarından da
yararlandırılmalarında öncelik tanınır. Beden Eğitimi, İzcilik, Müzik ve Halk Oyunları Çalışmaları Madde 23 — Öğrencilerin
psikolojik ve bedensel yönden dengeli ve sağlıklı bir kişiliğe sahip
olmalarına, gelişimlerine, serbest zamanlarını değerlendirme alışkanlığı
kazanmalarına ve kendilerini ortaya koymalarına imkân sağlamak amacıyla beden
eğitimi, izcilik, müzik ve halk oyunları gibi çalışmalara yer verilir. Bu
çalışmalar ilgili mevzuatına göre yürütülür. Yayınlar Madde 24 — Okullarda;
Türk Millî Eğitiminin genel amaç ve temel ilkeleri ile sosyal etkinliklerin
amaçlarına uygun olarak öğrencilerin, Türkçe’yi doğru, güzel ve etkili
kullanma, kendilerini ifade etme, özgür, eleştirel düşünme ve iletişim kurma
yeteneklerini geliştirmesi amacıyla öğrenci kulüpleri ile toplum hizmeti
çalışmalarını tanıtıcı nitelikte duyuru, dergi, gazete ve yıllıklar
çıkarılabilir. Bu amaçla müdürün veya
görevlendireceği müdür yardımcısının başkanlığında, biri kültür dersleri
öğretmeni olmak üzere iki öğretmen, ilgili sosyal etkinlikler danışman
öğretmeninden oluşan inceleme kurulu ile kulüp üyeleri arasından seçilen ve
okul yönetimince uygun görülen beş öğrenciden de seçme kurulu oluşturulur. Bu konuda aşağıdaki hususlar göz
ününde bulundurulur; a) Duyuru, dergi, gazete ve duvar
gazetelerinin yazılarından okul müdürü veya görevlendireceği bir müdür
yardımcısı sorumludur. Dergilerin sahibi, okul adına dergiyi çıkaran sosyal
etkinlikler danışman öğretmeni ya da okul müdürü olabilir. b) Okullarda bir ders yılında
çıkarılacak dergi sayısı okul müdürünce belirlenir. c) Dergi veya gazetelerin
çıkarılabilmesi için gerekli kaynak, okul-aile birliğince sağlanır. d) Dergi veya gazetelerde
yayımlanacak öğrenci yazıları, seçme kurulu ile inceleme kurulunda,
öğretmenlere ait yazılar ise inceleme kurulunda değerlendirilir. e) Dergi ve gazetelerde
yayımlanacak öğrenci yazıları, seçme kurulunca değerlendirilerek uygun
görülenler inceleme kuruluna sunulur. f) İnceleme kurulu, seçme
kurulunda değerlendirilen yazılarla öğretmenler tarafından hazırlanan
yazıları inceler. Dergi ve gazetelerde yayımlanması uygun görülenler, inceleme
kurulu kararı ile tespit edilir. İnceleme kurulunun kararları yönetimce
dosyasında saklanır. g) İnceleme kurulunca, dergi veya
gazetelerde yayımlanan yazılarda anlatım ve yazım hatası olmamasına ve sade
bir dil kullanılmasına dikkat edilir. h) Okullarca yayınlanan dergi,
gazete ve yıllıklarda yer alan yazı, resim ve karikatürlerin birer örneği ile
duvar gazetelerinin kaldırılan nüshaları, dosyalarında iki yıl süreyle
saklanır. ı) Okul dergi ve gazetelerinde
yer alacak yayınlarda; 1) Öğrencilerin Türk Bayrağı’na,
vatanına, milletine, Atatürk İlke ve İnkılâplarına, Türkiye Cumhuriyetine,
demokrasi ve insan haklarına karşı duyulan sevgi, saygı ve bağlılığını
yansıtan, 2) Ülkesine, milletine ve
insanlığa büyük hizmetlerde bulunmuş bilim adamı ve sanatçıların hayat ve
eserlerini tanıtan, 3) Öğrencilerin alanlarında
yapacakları bilimsel, sanatsal, kültürel ve sportif çalışmaları tanıtan, 4) Okuldan mezun olmuş ve okula
hizmet etmiş önemli kişileri ve eserlerini tanıtan, 5) Okulun bulunduğu yerin tarihini,
eski eserlerini, kültür değerlerini, folklorunu ve coğrafyasını çeşitli
yönleriyle tanıtan, 6) Devlet büyüklerinin okul
ziyaretlerini hatırlatan, 7) Okulda sunulan tiyatro, konser veya gösterilen
filmleri tanıtan, 8)
Bayramlar, belirli gün ve haftalarla ilgili çalışmaları tanıtan, 9)
Sınıfça veya okulca yapılan gezi, gözlem ve incelemeleri gösteren, 10)
Endüstri ve teknoloji alanında ortaya çıkan gelişmeleri tanıtan, 11)
Toplum hizmeti çalışmalarını yansıtan, 12)
Okulla ilgili gezi, inceleme, gözlem, yıl sonu etkinlikleri, sergi, diploma
törenleri ve okulun ağaçlandırılması gibi faaliyetleri belirten, 13)
Mezun öğrencilerin üst öğrenimde ve meslek hayatında gösterdikleri
başarılarını gösteren, 14)
Okul kütüphanesine kazandırılan eserleri tanıtan Resim,
fotoğraf, karikatür, şiir, bilimsel ve edebî yazılarla proje çalışmalarına
yer verilir. Gösteriler, Konferans ve Paneller Madde 25 — Öğrencilere, Türk Millî Eğitiminin genel amaç ve temel
ilkelerine, onların gelişim düzeylerine uygun öğretici, estetik duygularını
güçlendiren ve güzel sanatlara ilgilerini çeken çeşitli gösteriler
düzenlenir. Bu
konuda aşağıdaki hususlar göz önünde bulundurulur; a)
Film ve gösteriler, okul müdürünce görevlendirilen bir müdür yardımcısı
başkanlığında iki öğretmenden oluşan komisyonun incelemesi sonucundaki
tavsiyesi ve okul müdürünün izni ile gösterilir. b)
Bakanlık dışındaki resmî ve özel kuruluşlarca hazırlanan film, tiyatro,
konser ve diğer sanatsal gösteriler, okul müdürlüğünce görevlendirilen alan öğretmeni,
varsa eğitim uzmanı, psikolog ve sanat eleştirmeninden oluşan komisyonca
incelenir. İzlenmesinde sakınca olmadığına ilişkin rapor, il/ilçe millî
eğitim müdürünce onaylanır ve söz konusu etkinlikler, ilgili okul müdürünün
sorumluluğunda gerçekleştirilir. Okullar arası etkinlikler, ilgili okul
yöneticileri ile eğitim bölgesi koordinatör müdürünün iş birliği sonucunda
gerçekleştirilir. c) Bu
etkinliklerin hangi tür okullarda gerçekleştirileceği raporda belirtilir. d)
Okullarda ayrıca konferans, panel ve benzeri etkinliklerin yapılabilmesi için
il/ilçe millî eğitim müdürlükleri bilgilendirilir. Tiyatro Çalışmaları Madde 26 — Türk Millî Eğitiminin genel amaçları doğrultusunda
öğrencilerin millî ve estetik duygularını güçlendirmek, güzel sanatlar alanındaki
yetenek ve becerilerini artırmak, serbest zamanlarını değerlendirmek ve
okul-çevre arasındaki bağları sağlamlaştırmak amacıyla tiyatro çalışmaları
düzenlenir. Tiyatro
çalışmalarında; a)
İlköğretim okullarında skeç türü kısa oyunlara, orta öğretim kurumlarında
skeç ve daha uzun oyunlara yer verilebilir. Ders dışı zamanlarda yapılacak bu
etkinliklere öğrencilerin geniş ölçüde katılımı sağlanır. b)
Büyük oyunlar; millî bayram, önemli gün, hafta ve yıl dönümlerinde ya da ders
yılı sonunda olmak üzere en fazla iki defa gerçekleştirilir. c)
Bakanlıkça tavsiye edilmiş, öğretmen veya öğrencilerce yazılmış ya da
çevrilmiş, millî ve manevî duyguları canlı tutan, aile, vatan ve millet
sevgisini yücelten; insanlık ve doğa sevgisini kazandıran; Türkçe’nin doğru,
güzel ve etkili olarak kullanıldığı öğrenci seviyesine uygun oyunlar temsil
edilir. d)
İlköğretimin 1-5 inci sınıf öğrencilerince oynanan oyunların süresi yarım
saati geçemez ve rolleri uzun oyunlar oynatılamaz. e)
Oyunlarda ağırlıklı olarak okulun öğrencilerine, istemeleri hâlinde
öğretmenlerine, diğer personeline ve velilerine de rol verilebilir. Diğer
kurum ve kuruluşlarca hazırlanan oyunlarda öğrencilerin görev alabilmeleri
için velilerinden ve okul yönetiminden izin alınır. f)
Oyunlarda dekor ve kostümlerin sadeliğine ve doğallığına özen gösterilir. g)
Okullarda yabancı dille yazılmış küçük oyunlar da oynanabilir. h)
Oyunlarda ve çeşitli gösterilerde yaralayıcı, öldürücü, zehirleyici
araç-gereç ve malzemenin kullanılmamasına özen gösterilir. ı)
Oyunlar, gösteriler için oluşturulan komisyonca incelenir, oynanmasında
sakınca olmadığına ilişkin rapor okul müdürünce onaylandıktan sonra tiyatro
etkinlikleri gerçekleştirilir. Defile, Sergi ve Kermes Madde 27 — Öğrenciler, öğretim yılı içinde toplum hizmeti ve diğer
derslerle ilgili projeler kapsamında gerçekleştirdikleri çalışmaları, uygun
zamanlarda okulda, çevre okul veya eğitim bölgesindeki diğer okullarla yerel
düzeyde, başka eğitim bölgesi, il/ilçedeki okullarla ulusal ve uluslar arası
düzeyde ortaklaşa düzenleyecekleri defile, sergi ve kermes yoluyla topluma
tanıtırlar. Eğitsel
değer taşıyan çalışmaların defile, sergi ve kermes yoluyla yerel ve ulusal
düzeyde tanıtılmasında aşağıdaki esaslara uyulur; a)
Okul içinde sergilenecek öğrenci kulübü ve toplum hizmeti proje çalışmaları,
sosyal etkinlikler kurulunca belirlenir. Okul içi defile ve sergiler,
belirlenen bir tarihte hafta boyunca eğitim kurumu ve çevre birlikteliğini en
üst düzeyde sağlayacak biçimde düzenlenir. b)
Düzenlenecek defile, sergi ve kermeslerde, yakın okullar iş birliği içinde
çalışırlar. c)
Eğitim bölgesinde öğrenci, öğretmen ve çevre etkileşiminin en üst düzeye
ulaştırılması, öğrencilerin öğrenmeye özendirilmesi, öğretmenlerin meslekî
doyumlarının sağlanması amacıyla bir hafta süreyle öğretim yılı sonunda
eğitim bölgesi danışma kurulunca belirlenecek tarihte öğrenci kulübü ve
toplum hizmeti çalışmaları ile ilgili proje çalışmalarını tanıtıcı sergiler
düzenlenir. d)
Düzenlenecek etkinliklerde il/ilçe millî eğitim müdürlükleri ile eğitim
bölgeleri koordinatör müdürleri arasında iş birliği yapılır. Koordinasyon,
defile, sergi ve kermesin düzenlendiği il millî eğitim müdürlüğünce sağlanır. e)
Defile, sergi ve kermeslerden sağlanacak gelirlerin kullanımı okul-aile
birliklerince organize edilir. ALTINCI BÖLÜM Törenler Törenlerle İlgili Esaslar Madde 28 — Törenlerde aşağıdaki hususlar göz önünde tutulur; a)
Tören programı her okulda, müdür veya görevlendireceği bir müdür
yardımcısının başkanlığında en az iki öğretmen ve bir öğrenci temsilcisinden
oluşturulan komisyonca hazırlanır ve uygulanır. b)
Törenlere okulun öğrenci, öğretmen ve diğer görevlileri ile hazır bulunanlar
katılır. c)
Törenlere protokol, emekli öğretmenler, veliler ve okuldan mezun olanlar
davet edilir. d)
Okul binaları ile Atatürk köşesi; bayrak, flama ve mevzuata uygun afişlerle
donatılır ve imkânlar ölçüsünde ışıklandırılır. e)
Okulda ve çevrede varsa bando, folklor ekibi ve yayın organlarından
yararlanılmaya çalışılır. f)
Konuşma metinlerinin, şiirlerin ve diğer dokümanların müdürlükçe onaylanan
birer örneği, o yıla ait tören dosyasında saklanır. g) Törenlerde; Atatürk ve Türk büyükleri ile
eğitim şehitleri için saygı duruşu ve İstiklâl Marşı’nın
söylenmesinden sonra günün anlam ve önemine uygun şekilde hazırlanan programa
göre hareket edilir. h)
Tören konuşmalarında, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel
ilkelerine, eğitim-öğretimin önemine, okulun tarihçesine ve gelişimine,
önceki öğretim yılının değerlendirme sonuçlarına, okulun çevre ilişkilerine
ve sağladığı yararlara, programlanan etkinliklere, okul-aile ilişkilerine ve
öğrencilerden beklenen davranışlara yer verilir. Bayrak Töreni Madde 29 — Bayrak törenleri, Türk Bayrağı’nın ve İstiklâl
Marşı’nın anlam ve önemine yaraşır şekilde düzenlenir. Törenlerde Bayrağımıza
ve İstiklâl Marşımıza olan sevgi ve saygıyı güçlendirmek amaçlanır ve gerekli
her türlü önlem alınır. Bayrak
törenlerinde aşağıdaki hususlar göz önünde tutulur; a)
Bayrak törenlerine, tören sırasında okulda bulunan yönetici, öğretmen,
öğrenciler ile diğer görevliler, "Millî Eğitim Bakanlığı ile Diğer
Bakanlıklara Bağlı Okullardaki Görevliler ve Öğrencilerin Kılık Kıyafetlerine
İlişkin Yönetmelik" hükümlerine uygun bir kıyafetle katılır. b)
Bayrak töreni ve diğer törenler okulun açılışında, ders yılı sonunda, hafta
başında ve sonunda, bayram tatili başlangıcında ve sonunda yapılır. c)
Okul yöneticileri, nöbetçi öğretmenler, müzik ve beden eğitimi öğretmenleri
ile okulda bulunan öğretmenler ve görevli öğrencilerce hazırlanan törenler,
bu Yönetmelik ile 25/1/1985 tarihli ve 85/9034 sayılı Türk Bayrağı Tüzüğü
hükümlerine göre yürütülür. d)
Okulda millî bayram, genel tatil ve hafta tatili başlangıcı ve bitiminde
tören yapmak üzere ayrı bir bayrak direği bulunur. Tek bayrak direği varsa
bayrak; törenden önce indirilir ve törenle bayrak direğine çekilir. e)
Konuşmalar, İstiklâl Marşı’nın söylenmesinden önce bitirilir. f) İstiklâl
Marşı’nın ilk iki kıtası, törene katılanlar tarafından birlikte, bestesine
uygun ve yüksek sesle söylenir. g)
22/9/1983 tarihli ve 2893 sayılı Türk Bayrağı Kanunu ile Türk Bayrağı Tüzüğü
hükümlerine uymayan bayraklar okullarda bulundurulmaz. h) Bayraklar,
okulda özenle saklanır. Özelliği kaybolan bayrakların kullanımdan
kaldırılması mevzuatına göre yapılır. ı)
Törenlerin yürütülmesinden okul müdürü sorumludur. YEDİNCİ BÖLÜM Bayramlar, Belirli Gün ve Haftalar Millî Bayramlar ve Yerel Kurtuluş Günleri Madde 30 — Okullarda kutlanacak millî bayramlar ve yerel kurtuluş
günleri; 29
Ekim Cumhuriyet Bayramı. 23
Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı. 19
Mayıs Atatürk’ü Anma ve Gençlik ve Spor Bayramı. 30
Ağustos Zafer Bayramı. Yerel
Kurtuluş Günleri. Millî
bayramlar ve yerel kurtuluş günlerinin kutlanmasında aşağıdaki hususlar göz
önünde bulundurulur; a)
Okullar, millî bayramlar ve yerel kurtuluş günlerinin kutlanması ile ilgili
okul içi ve okul dışı etkinliklere bütün imkânlarıyla katılırlar. Millî
bayramlar ve yerel kurtuluş günlerinde öğretmen ve öğrenciler kendilerine
verilen görevleri yaparlar. b)
Okullar, yaz tatiline rastlayan kutlamalara, kutlama komitesince hazırlanan
programa göre temsilî olarak katılırlar. c) Okullar,
kutlamalarda ilgili mevzuat hükümlerince donatılır. Büyük yerleşim
merkezlerinde okulların bütünüyle katılamaması durumunda törenler okullarda
yapılır. Bu törenlerde ilgili mevzuatta belirtilen esaslara göre hareket
edilir. Dinî Bayramlar Madde 31 — Pansiyonlu ve yatılı okullarda Ramazan ve Kurban
Bayramları yönetici, öğretmen, öğrenci ve diğer personelin katılımıyla
kutlanır. Belirli Gün ve Haftalar Madde 32 — Okul/kurumlarda anılacak, kutlanacak gün ve haftalar,
ekte düzenlenmiştir (EK-2). Çevrenin
özelliği, okulun fizikî durumu ve imkânları göz önünde tutularak okul
yönetimince belirlenen bu etkinliklerin hangilerinin sınıf içi, sınıflar
arası veya okul düzeyinde gerçekleştirileceği ve bu etkinliklerde hangi kulüp
ve öğrencilerin görevlendirileceği öğretmenler kurulunca kararlaştırılır. Belirli
gün ve haftalarla ilgili etkinliklere, öğrencilerin aktif katılımları
sağlanır. Daha
kapsamlı yapılması istenen etkinliklerin planlanması, eğitim bölgeleri
koordinatör müdürü ile il/ilçe millî eğitim müdürlüklerince yapılır. Tutulacak Defter ve Dosyalar Madde 33 — Öğrenci kulüplerinin çalışmalarında Toplantı Karar
Defteri, Evrak Dosyası ve Zimmet Defteri tutulur. SEKİZİNCİ BÖLÜM Çeşitli Hükümler Diğer Eğitim Kurumlarındaki Sosyal
Etkinlikler ile Özel Yönetmeliği Bulunan Kollar Madde 34 — Çıraklık ve Yaygın Eğitim Kurumları ile diğer eğitim
kurumları kendi konumlarını dikkate alarak sosyal etkinliklerini bu
Yönetmelik hükümlerine göre yürütürler. Özel Yönetmelikler Madde 35 — Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce çıkarılmış olan;
Okul Spor Kolları, Kooperatifçilik Kolu, Sivil Savunma Kolu yönetmeliklerinin
adında ve madde metinlerinde geçen "kol" ibaresi "kulüp"
olarak değiştirilmiştir. Yönetmelikte Yer Almayan Hükümler Madde 36 — Bu Yönetmelikte yer almayan hususlarda Millî Eğitim
Bakanlığının diğer mevzuat hükümlerine uyulur. DOKUZUNCU BÖLÜM Son Hükümler Yürürlükten Kaldırılan Mevzuat Madde 37 — 25/5/1983 tarihli ve 18057 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İlköğretim, Lise ve Dengi Okullar Eğitici Çalışmalar Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır. Yürürlük Madde 38 — Bu Yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 39 — Bu Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim Bakanı yürütür. EK-1 ÖĞRENCİ KULÜPLERİ
ÇİZELGESİ
EK –2 BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR ÇİZELGESİ
EK-3 SOSYAL ETKİNLİKLER YILLIK
ÇALIŞMA PLÂNI Okulun
Adı : ....................... Öğretim
Yılı : 200..../200......
Öğrenci Kulübü Temsilcisi Danışman Öğretmen Okul
Müdürü
Adı Soyadı: Adı Soyadı: Adı Soyadı: Sınıfı: İmza: İmza: İmza: EK-4
SOSYAL ETKİNLİKLER PROJE
ÖNERİ FORMU
Proje önerileri aşağıdaki bilgileri içeren birkaç sayfadan ibaret
olmalıdır. Öğrencinin Adı
Soyadı:................................................................................ Sınıfı ve
numarası....................................................................................... Tarih:.......................................................................................................... Danışman
Öğretmen:.................................................................................. Sunuş: Öğrencinin bu projeyi yapma amacı ve
genel olarak beklediği sonuçlar
Süreç: Hangi
çalışmaların yapılacağı ve bu projeden kimin ya da kimlerin nasıl yararlanacağı aşamalarıyla gösterilecektir. Sonuçların analizi: Bu bölüm proje gerektiriyorsa doldurulmalıdır. Sonuçlar
nasıl ele alınacak ve analiz edilecek
Kaynakça: Yararlanılan tüm kaynaklar eklenecek. Not: Kaynak göstermeksizin başkalarından alınan
bilgiler fikir hırsızlığı olarak kabul edilir. Tahmini Bütçe: Projenin
gerçekleştirilmesi sırasında yapılacak işler için para gerekiyorsa bu bölümde
hangi aşamada ne kadar para gerektirdiği
belirtilecek. Zaman Çizelgesi: Projenin hangi
zamanda ,hangi işin kim tarafından ve nerede yapılacağını gösteren bir çizelge eklenecektir.(EK-6) Ekler: Varsa ekler konulacak
Tüm proje önerileri danışman öğretmen rehberliğinde yapılacak ve ilgili
yerlere sunulacaktır. Proje çalışmaları, proje önerilerinin kabul
edilmesinden sonra başlayacaktır. EK-5
SOSYAL ETKİNLİKLER PROJE
SONUÇ RAPORU
Proje önerileri
kabul ve uygulaması sonucunda öğrenciler tarafından, aşağıdaki formata uygun
bir şekilde sonuç raporu hazırlanır. Öğrencinin Adı
Soyadı:................................................................................ Sınıfı ve numarası....................................................................................... Tarih:.......................................................................................................... Danışman
Öğretmen:................................................................................... Kapak Sayfası
Öğrencinin bu
projeyi yapma amacı veya problemi bir kapak sayfasında belirtilecektir.
Teşekkür
sayfası: Varsa çalışmalar sırasında yardımları olan kişilere(danışman
öğretmen, veli, ailenizdeki diğer kişiler)teşekkür edilecek sayfadır. İçindekiler
sayfası, Giriş: Yapılan
çalışmanın konusu, amacı, niçin yapmak istediğiniz. Bu raporun kimlerin işine yarayabileceği
gibi konular yer alır. Okuyucunun
ilgisini çekebilecek sizin yaptığınız veya bir yerlerden aldığınız resimler
fotoğraflar yer alabilir. Süreç:
Planlanan
çalışmaların plana uygun gidip gitmediği nedenleri, Proje
önerisinde gösterildiği hâlde yapılamayan çalışmalar ve nedenleri hangi
çalışmaların yapıldığı belirtilecektir. Sonuçların analizi: Yapılan çalışmaların sebep sonuç ilişkileri proje
çalışmasının etkileri projenin yapılması sırasında ortaya çıkan düşünceler,
planlanmayıp da uygulama sırasında gerektiği fark edilen ancak planlanmadığı
için uygulanmayan çalışmalar ve planlansaydı proje sonuçlarına olabilecek
etkileri, nerede hata yapıldı, hangi
konularda başarılı olundu? elde edilen bilgiler işe yarar mı, anlamlı mı,
yeterince bilgiye ulaşıldı mı? Mantıksal hatalar var mı? Elde edilenler ikna edici mi? Bir sonuca veya cevaba varabilir miyim?
gibi konular bu bölümde yer alır.
Sonuç:
Bu proje sırasında neler öğrenildi, hangi beceriler
kazanıldı. Proje hedeflerine ulaştı
mı? Bu çalışmaların sonucunda kimlerin
yaralandığı veya hangi ürünlerin alındığı.
Proje geliştirilmek istense başka hangi çalışmaların yapılabileceği
gibi konular yer alır.
Kaynakça: Yaralanılan
tüm kaynaklar eklenecek. Not: Kaynak
göstermeksizin başkalarından alınan bilgiler fikir hırsızlığıdır. Ekler: Resimler, fotoğraflar, alıntılar ve tüm çalışmaları içeren her türlü
belgeler bu bölüme konacaktır
Tüm Proje Final Raporları danışman öğretmen rehberliğinde yapılacak ve
değerlendirilecektir. EK-6
EK-7
SOSYAL ETKİNLİKLER ÖĞRENCİ
DEĞERLENDİRME FORMU
Not : Öğrenci bu formdaki soruları cevaplandırarak sınıf öğretmeni,
sınıf/şube rehber öğretmeni veya danışman öğretmene verir. EK-8
SOSYAL ETKİNLİKLER DANIŞMANÖĞRETMEN DEĞERLENDİRME FORMU
TARİH: İMZA
Not : Bu form,
öğrencinin danışmanlığını yapan sınıf öğretmeni, sınıf/şube rehber öğretmeni veya danışman öğretmen
tarafından doldurularak okul müdürüne teslim edilir. EK-9
GÖNÜLLÜ VELİLER HANGİ İŞLERİ YAPABİLİR
Gönüllü
veliler, Gönüllü Veliler Başvuru Formunu öğretim yılı başında doldurarak
Sosyal Etkinlikler Kuruluna verirler. Bu çalışmalardan uygun görülenlerin
uygulamaya konulması amacıyla aşağıdaki işleri yapabilirler. 1.
Ana sınıflarında belirtilen zamanlarda kısa bir öykü
okumak. 2.
Kütüphane, Fen ve Teknoloji, bilgisayar lâboratuarının
sürekli açık tutulabilmesi için belirli sürelerde sözü edilen yerlerde
rehberlik yapmak. 3.
Belirtilen süreler
içerisinde bilgisayar, ebru, resim, seramik vb. konularda kurs vermek. 4.
Gerektiğinde öğrenciler için toplum hizmeti yapılacak
kurum/kuruluşlardan randevu almak. 5.
Öğrenci taşımasına uygun bir araçla öğrencileri bir
yerden başka bir yere götürmek. 6.
Bir
mektubu postaya vermek. 7.
Okulun
bir aracını tamir etmek. 8.
Kırılan
bir pencereyi takmak. 9.
Bahçeye
bir fidan dikmek 10. Bahçede belli bir
bölgenin bakımını üstlenmek. 11.Öğrencilerin gezilerine
refakat etmek 12.Gezilerin organizasyonunu yapmak EK-10 GÖNÜLLÜ VELİ BAŞVURU FORMU Adı Soyadı :............................................................................................................................... Mesleği :............................................................................................................................... Emekli ise emekli olduğu kurum :............................................................................................................................... Yaşı :............................................................................................................................... Sabit Telefonu :............................................................................................................................... Cep Telefonu :............................................................................................................................... Adresi :............................................................................................................................... Hangi işi yapabileceği :............................................................................................................................... 1) ............................................................................................................. 2) ............................................................................................................. 3) ............................................................................................................ Yapacağı işin kesin Tarihi ve saati :.................................................................................................................. Varsa yapılacak işe ilişkin belge ve sertifikası :.................................................................................................................. Varsa okul tarafından temin edilmesini istediği araç gereçler :.................................................................................................................. Okulun koordinasyonuna ihtiyaç duyulan kurum ve kuruluşlar :.................................................................................................................. Kendisinin koordinasyon sağlayacağı kurum ve kuruluşlar
:........................................................................................................... Gönüllü Veli
Sosyal
Etkinlikler Kurulu Başkanı Adı Soyadı Adı Soyadı İmzası İmzası EK-11 VELİ İZİN
BELGESİ Velisi
bulunduğum ..................... sınıfı ...................... nolu
öğrencinin planlanan .............................................. toplum
hizmeti çalışmasına katılmasında herhangi bir sakınca görmediğimi bildiririm. Veli Adı Soyadı Adres : Tel : |