Tebliğ Maliye Bakanlığından: Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliği (Seri No: 43) Bilindiği
üzere, 5281 sayılı Kanun1 ile 488 Sayılı Damga Vergisi Kanununda2 değişikler
yapılmış olup buna ilişkin uygulamalar aşağıda açıklanmıştır. 1- 488 Sayılı Damga Vergisi Kanununun 15 inci
maddesinde yapılan değişiklik ile pul yapıştırılması suretiyle ödeme usulü
madde metninden çıkarılmış, buna paralel olarak 16 ve 20 nci
maddeler yürürlükten kaldırılmıştır. 2- 488 Sayılı Damga Vergisi Kanununun 18 inci
maddesinde yapılan değişiklik ile makbuz karşılığında ödeme şekli asıl ödeme
usulü olarak belirlenmiş ve Bakanlığımıza makbuz verilmesi şekliyle ödemeye
ilişkin usul ve esasları belirleme yetkisi verilmiştir. 3- 488 Sayılı Damga Vergisi Kanununun 5281 sayılı
Kanun ile değişik 22 nci maddesi aşağıdaki gibidir.
"Madde 22- Makbuz karşılığı ödemelerde Damga
Vergisi; a) Maliye Bakanlığınca belirlenen mükellefler, kurum
ve kuruluşlar tarafından bir ay içinde düzenlenen kağıtların vergisi, ertesi ayın
yirminci günü akşamına kadar vergi dairesine bir beyanname ile bildirilir ve yirmialtıncı günü akşamına kadar ödenir. b) (a) bendi dışındaki hallerde, kâğıdın düzenlendiği
tarihi izleyen onbeş gün içinde vergi dairesine bir
beyanname ile bildirilir ve aynı süre içinde ödenir. Maliye Bakanlığı, bu maddenin uygulanmasına ilişkin
usûl ve esasları belirlemeye, lüzum göreceği işlemlere ilişkin kâğıtlara ait
verginin yukarıdaki sürelere bağlı kalmaksızın ve beyanname aranmaksızın
kâğıdın düzenlenmesinden önce veya noterlerce işleme tâbi tutulması sırasında
ödenmesi zorunluluğunu getirmeye, vergiyi işlem anında ilgili kamu kurum veya
kuruluşuna makbuz karşılığı ödettirmeye yetkilidir." 3.1. Damga Vergisi Kanunun 22 nci
maddesinin son fıkrasının verdiği yetkiye istinaden Bakanlığımızca, daha önce
yayımlanan 16 Seri No.lu Damga Vergisi Genel
Tebliğinde3 sayılan aşağıdaki kurum ve kuruluşların sürekli damga vergisi
mükellefiyetinin devam etmesi uygun görülmüştür. KATMA BÜTÇELİ İDARELER İL ÖZEL İDARELERİ-BELEDİYELER DÖNER SERMAYELİ KURULUŞLAR BANKALAR KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ DEVLET VE KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ İŞTİRAKLERİ ÖZERK KURULUŞLAR DİĞER KAMU KURUMLARI ANONİM ŞİRKETLER 3.2. Damga Vergisi Kanunu 16 Seri No.lu
Genel Tebliğinde sayılan kurum ve kuruluşların eskiden olduğu gibi damga
vergisi defteri tutması ve bu defterleri notere veya ticaret sicil
memurluğuna tasdik ettirmesi uygulamasına devam etmeleri gerekmektedir. Damga Vergisi Kanunu 16 Seri No.lu
Genel Tebliğinde sayılanların yanısıra bu statüye
sonradan dahil olanların da aynı uygulamaya tabi olacağı açıktır. 3.3. Bu listeye 32 Seri No.lu
Damga Vergisi Genel Tebliği4 ile aşağıda yer alan kişi ve kuruluşlar da
eklenmişti: 5422 SAYILI KURUMLAR VERGİSİ KANUNUNA
TABİ DİĞER MÜKELLEFLER KOLLEKTİF VE ADİ KOMANDİT ŞİRKETLER 213 SAYILI VERGİ USUL KANUNU HÜKÜMLERİ ÇERÇEVESİNDE
BİLANÇO ESASINA GÖRE DEFTER TUTANLAR 3.4. Bakanlığımızca 32 Seri No.lu
Damga Vergisi Genel Tebliğinde yer alan listeye 12 nci
sıradan sonra gelmek üzere aşağıdaki mükelleflerin de eklenmesi uygun
görülmüştür: "13- 213 SAYILI VERGİ USUL KANUNU HÜKÜMLERİ
ÇERÇEVESİNDE İŞLETME HESABI ESASINA GÖRE DEFTER TUTANLAR" 3.5. Damga Vergisi Kanunu 32 Seri No.lu
Genel Tebliğinde sayılan kurum ve kuruluşlar ile listeye bu tebliğin (3.4.)
ayrımı ile yeni eklenenlerin sürekli damga vergisi mükellefiyeti tesis
ettirmesi ve defter tutmaları ihtiyaridir. Sürekli mükellefiyet tesis
ettirmek istemeyen bu mükelleflerin, damga vergisine ilişkin kayıtlarını 213
sayılı Vergi Usul Kanununa5 göre tutmak zorunda oldukları defterlerinde
ayrıntılı olarak göstermek şartı ile ayrıca damga vergisi defteri tutmalarına
gerek bulunmamaktır. Yukarıdaki açıklamalar çerçevesinde 16 Seri No.lu Damga Vergisi Genel Tebliği dışında kalan ve
ihtiyarilik hakkını kullanarak sürekli damga vergisi mükellefiyeti tesis
ettirmeyen mükellefler, düzenledikleri veya taraf oldukları kağıtlara ilişkin
damga vergilerini 488 sayılı Kanunun 22/b bendine göre kağıdın düzenlendiği
tarihi izleyen onbeş gün içinde ilgili vergi
dairesine damga vergisi beyannamesi ile bildirecek ve aynı süre içinde
ödeyeceklerdir. 3.5.1. Buna göre, 488 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında
sürekli damga vergisi mükellefiyeti tesis ettirilmesi durumunda, damga
vergisinin gelir veya kurumlar vergisi yönünden bağlı olduğu vergi dairesine
beyan edilip ödenmesi uygulamasına devam edilecektir. Diğer taraftan,
bankalar, anonim şirketler gibi merkezleri dışında başka il veya ilçelerde faaliyet
gösteren şubelerin düzenledikleri kağıtlara ait damga vergileri ise, şubeler
tarafından, muhtasar beyannamelerinin verildiği vergi dairelerine sürekli
damga vergisi mükellefiyeti tesis ettirerek beyan edilip ödenecektir. 3.5.2. 488 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi dışındaki hallerde ise süreksiz
mükellefiyet çerçevesinde, -Tek vergi dairesi bulunan il ve ilçelerde mevcut
vergi dairelerine, -Bağımsız vergi dairesi olmayan ilçelerde bağlı vergi
dairesine (Malmüdürlüklerine), -Birden fazla vergi dairesi bulunan il ve ilçelerde
süreksiz yükümlülüklerle ilgili iş ve işlemleri yürüten vergi dairelerine, damga vergisi beyannamesi ile beyan edilip ödenmesi
uygun görülmüştür. 3.6. 488 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinin son fıkrasının Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden bazı
kağıtlara ait damga vergisinin aşağıdaki şekilde ödenmesi uygun görülmüştür. 3.6.1. Genel
bütçeli daireler ile kişiler arasında düzenlenen kağıtlara (ihale kararları
hariç) ait damga vergileri, anılan dairece kağıdın mahiyeti ve nispi veya
maktu vergi tutarını gösteren formüle edilmiş
bir yazıyla, kişinin tabi olduğu ödeme usulüne bakılmaksızın, kişiler
tarafından, kağıdın düzenlenmesinden önce peşin olarak, kağıtların
düzenlendiği yerdeki ilgili vergi dairesine makbuz karşılığı ödenmesi
sağlanacak, verginin ödendiğine dair mükellefçe getirilecek makbuzun aslı
ilgili iş kağıdına bağlanacak, makbuzun onaylı bir örneği de ilgiliye
verilecektir. Düzenlenen makbuza, verginin hangi işe ve kağıda ait olduğuna
dair bilginin yazılması da gerekmektedir. Söz konusu kağıtların noterliklerde düzenlenmesi
halinde, bu kağıtlara ait damga vergilerinin 1512 sayılı Noterlik Kanunu
çerçevesinde noterler tarafından makbuz karşılığı tahsil ve beyan edilmesi
uygulamasına devam edilecektir. 3.6.2. Genel bütçeli daireler tarafından alınan ihale
kararlarına ait damga vergilerinin, ihale kararının
müteahhide tebliğinden itibaren en geç 15 gün içinde, verginin mükellefi olan müteahhitlerce, ilgili
vergi dairesine beyanname
verilmeksizin ödenmesi uygulamasına devam edilecektir. 3.6.3. Sürekli damga vergisi mükellefiyeti tesis
ettiren mükellefler tarafından vergi dairelerine tasdik için getirilen
bilançolar, gelir tabloları ve işletme hesabı özetlerinin üzerinde "....
YTL damga vergisi tarafımızdan makbuz karşılığı ödenecektir. Defter sıra no
...." kaşesinin bulunması ve kağıdı düzenleyen mükellefin imzaya yetkili
elemanları tarafından onaylanması halinde tasdik işlemi yapılacaktır. Ancak, sürekli damga vergisi mükellefiyeti tesis
ettirmeyen mükellefler tarafından vergi dairelerine tasdik için getirilen
bilançolar, gelir tabloları ve işletme hesabı özetlerine ait damga vergileri
vergi dairesi tarafından makbuz tahsil edildikten sonra tasdik işlemi
yapılabilecektir. Söz konusu makbuzlara ".... tarihli bilanço",
veya ".... tarihli gelir tablosu" gibi bir ibare konularak makbuzun
hangi kağıda ait olduğunun belirtilmesi gerekmektedir. 3.7. Mükelleflerin, damga vergisinin ödendiğine ilişkin
makbuzu, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümleri çerçevesinde saklaması ve
istenildiğinde yetkililere ibraz etmesi zorunludur. 3.8. Makbuz karşılığı ödenecek damga vergisi yoksa
damga vergisi beyannamesi verilmesine gerek bulunmamaktadır. Ancak, 488 sayılı
Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendi kapsamında sürekli damga vergisi mükellefiyeti tesis ettiren
mükelleflerin, bu durumu bir yazı ile beyanname verme süresi içinde vergi
dairesine bildirmesi gerekmektedir. 3.9. Noterliklerde düzenlenen veya tasdik için
noterlere getirilen kağıtların damga vergilerinin noterler tarafından tahsil
edilmesi uygulamasına devam edilecektir. 4- Vergi ve cezada sorumluluk: 4.1. 5281 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi ile Damga
Vergisi Kanununun 24 üncü maddesine eklenen üçüncü fıkrası çerçevesinde,
Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendi kapsamında olup, zorunlu veya ihtiyari olarak sürekli damga vergisi
mükellefiyeti tesis ettirenler için taraf oldukları işlemlere ilişkin
kağıtlara ait verginin beyan ve ödenmesi bakımından sorumluluk getirilmiştir.
Buna göre, zorunlu veya ihtiyari olarak sürekli damga
vergisi mükellefiyeti tesis ettiren mükellefler ile diğer kişiler arasında
düzenlenen ve damga vergisine tabi olan kağıtlara ait verginin tamamı sürekli
damga vergisi mükellefiyeti tesis ettiren mükellefler tarafından Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirlenen
süre içinde beyan edilip ödenecektir. Verginin zamanında beyan edilip
ödenmemesi veya eksik ödenmesi durumunda, vergi, ceza ve fer’ileri
işleme taraf olan ve damga vergisini sürekli makbuz verilmesi şekliyle ödemek
zorunda olan mükelleflerden alınacaktır. Ancak, bu mükelleflerin vergi aslı
için karşı tarafa rücu hakkı saklıdır. Örneğin, bir
anonim şirket ile gerçek kişi arasında düzenlenen sözleşmenin damga
vergisinin beyan edilip ödenmesinden anonim şirket sorumludur. Sözkonusu beyan ve ödemenin anonim şirket tarafından
yerine getirilmemesi durumunda, vergi, ceza ve fer’ileri
işleme taraf olan ve damga vergisini sürekli makbuz verilmesi şekliyle ödemek
zorunda olan anonim şirketten aranacaktır. Ancak, anonim şirket yalnızca
vergi aslı için sözleşmenin diğer tarafı olan gerçek kişiye rücu ederek, ödediği damga vergisini yasal yollardan
tahsil etme hakkına sahiptir. 4.2. Zorunlu veya ihtiyari olarak sürekli damga
vergisi mükellefiyeti tesis ettirenler dışında kalan kişiler, imzalarını
taşıyan kağıtların damga vergilerinin, Kanunun 22 nci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi hükmü çerçevesinde kağıdın
düzenlendiği tarihi izleyen onbeş gün içinde vergi
dairesine damga vergisi beyannamesi ile bildirilmesi ve aynı süre içinde
ödenmesinden sorumludurlar. 5- Diğer kurum ve kuruluşlar ile kişilerin
mecburiyeti: 5.1. 5281 sayılı kanunla 488 sayılı Kanunun 27 nci maddesinde yapılan değişiklikle, Noterlerin damga
vergisi ödenmemiş veya noksan ödenmiş kâğıtları vergi ve cezası usulüne göre
ilgili vergi dairesine ödenmedikçe tasdik edemeyecekleri veya bunların
suretlerini çıkarıp veremeyecekleri; bu hükme aykırı olarak işlem yapılması
halinde, mükellef hakkında Vergi Usul Kanunu hükümleri uygulanmakla birlikte,
noterlerden de tasdik ettikleri veya üzerinde işlem yaptıkları her kâğıt için
kanunen alınması gereken cezası ayrıca alınacağı hükme bağlanmıştır. 5.2. 488 sayılı Kanunun 27 nci
maddesinin üçüncü fıkrası ile, bankalar ve kamu iktisadi teşebbüsleri ile
iştiraklerinin yanısıra 22 nci
maddenin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca zorunlu veya ihtiyari olarak
sürekli mükellefiyet tesis ettirenlere de vergiye tabi kağıtları işleme
koymadan önce damga vergisinin ödenip ödenmediğini arama zorunluluğu
getirilmiştir. 5.3. Damga vergisini makbuz karşılığı veya istihkaktan
kesinti yapmak suretiyle ödeyecek olanlar tarafından düzenlenen vergiye tabi
kağıtlar üzerine ".... YTL damga vergisi tarafımızdan makbuz mukabili
ödenecektir. Defter sıra no..." veya ".... YTL damga vergisi
tarafımızdan istihkaktan kesinti şekliyle ödenecektir. Defter sıra
no..." kaşesi bulunması ve kağıdı düzenleyen kuruluşun imzaya yetkili
elemanları tarafından onaylanması halinde bu kağıtları işleme koyanlar ayrıca
damga vergisinin ödenip ödenmediğini araştırmak mecburiyetinde değillerdir. 6- (1) ve (2) SAYILI TABLOLARDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER 6.1. 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yapılan
değişiklikler: 5281 sayılı Kanunun 7 nci
maddesinde, "488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablo, bu Kanuna ekli (1)
sayılı cetvelde gösterilen şekilde değiştirilmiştir." hükmü yer
almaktadır. Buna göre, 01.01.2005 tarihinden itibaren 5281 sayılı
Kanuna ekli (1) sayılı cetvel ile yeniden belirlenen 488 sayılı Kanuna ekli
(1) sayılı tabloda yer alan maktu ve nispi damga vergileri dikkate alınacak, 2005 yılı için maktu vergilere yeniden
değerleme uygulanmayacaktır. Yapılan düzenleme ile bazı kağıtlar damga vergisinin
konusu dışına çıkarılmış ve tabloya bazı yeni kağıtlar eklenmiş olup yapılan
değişikliklerden bazılarına aşağıda yer verilmiştir. 6.1.1. 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun
"I-Akitlerle ilgili kağıtlar" başlıklı bölümü, "A-Belli parayı
ihtiva eden kağıtlar" ve "B-Belli parayı ihtiva etmeyen
kağıtlar" olarak ayrılmıştır. Yapılan düzenleme ile (1) sayılı tablonun I/A
fıkrasında sayılan kağıtlardan belli parayı ihtiva etmeyenler damga
vergisinin konusu dışına çıkarıldığından, belli parayı ihtiva etmeyen
mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknameler,
kira mukavelenameleri, kefalet, teminat ve rehin senetleri, fesihnameler damga vergisine tabi tutulmayacaktır. Ancak,
tahkimnameler ve sulhnameler,
belli parayı ihtiva etmeleri durumunda Kanuna ekli (1) sayılı tablonun I/A-4
bendine göre nispi; belli parayı ihtiva etmemeleri durumunda ise aynı
tablonun I/B fıkrasının ilgili pozisyonuna göre maktu damga vergisine tabi
tutulacaklardır. Diğer taraftan, aynı tablonun I/B-3 bendinde yer alan
"Turizm işletmeleri ile seyahat acentelerinin aralarında düzenledikleri
kontenjan sözleşmelerinin" belli parayı ihtiva edip etmediğine
bakılmaksızın maktu vergiye tabi tutulması gerekmektedir. Ayrıca, bu bölümde yapılan düzenleme sonucu, "ekici
ile alıcı arasında düzenlenen tütün alım satımı mukavelenameleri" ve
"ekici ile alıcı arasında düzenlenen tütün alım satımı ile ilgili rehin
senetleri" tablodan çıkarılmıştır. Diğer taraftan, teklifnameler
de tablodan çıkarılmış olup, teklifname mahiyetinde
değerlendirilen proforma faturalar ve bunların
resmi dairelere ibraz edilecek özet, suret ve tercümeleri de damga vergisine
tabi tutulmayacaktır. 6.1.2. 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun
"II-Kararlar ve mazbatalar" başlıklı bölümünün (2) numaralı
bendinde yer alan parantez içi hüküm "Maliye Bakanlığının veya Sayıştayın vizesine tabi ihale kararlarının vize
edilmemesi durumunda bu karara ilişkin vergi red ve
iade olunur." şeklinde değiştirilmiştir. Bu hüküm, verginin ödeme zamanını değiştirmemektedir.
İhale kararına ilişkin vergi zamanında ödenecek ancak, Maliye Bakanlığının
veya Sayıştayın vizesine tabi ihale kararlarının
vize edilmemesi durumunda tahsil edilen vergi red
ve iade olunacaktır. 6.1.3. 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun
"III-Ticari İşlemlerde Kullanılan Kağıtlar" başlıklı bölümü yeniden
düzenlenerek akreditif ve kredi mektup ve telgrafları ile bankalar veya
ticarethaneler arasındaki münakale, tediye, irsal, teslim ve tahsil emirleri
tablodan, dolayısıyla vergiye tabi kağıtlar arasından çıkarılmıştır. 6.1.4. 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun
"IV- Makbuzlar ve diğer kağıtlar" başlıklı bölümünde yapılan
düzenleme ile avans makbuzları tablodan çıkarılmış, bentler yeniden
düzenlenmiştir. 6.1.4.1. Kanuna ekli (1) sayılı tablonun IV-1/a bendi
ile resmi daireler tarafından kişilere yapılacak ödemeler sırasında
düzenlenen kağıtlardan sadece mal ve hizmet alımlarına ilişkin olanların
damga vergisine tabi tutulması, bunun dışındaki ödemeler sırasında düzenlenen
kağıtların ise tabloda başka bir düzenleme olmadıkça vergilenmemesi
amaçlanmıştır. Örneğin, ücretlilerde vergi indiriminden doğan vergi
iadesi, fazla veya yersiz tahsil edilen paraların iadesi, mahsup işlemleri
sırasında düzenlenen kağıtlardan damga vergisi alınmayacaktır. Ancak, mal ve
hizmet alımına ilişkin olmasa dahi icra dairelerince resmi daireler namına
şahıslara ödenen paralar tabloda ayrıca düzenlendiğinden bu ödemeler için
düzenlenen makbuzlar (1) sayılı tablonun IV/d bendine göre vergilenecektir. Resmi daireler tarafından yapılan mal ve hizmet
alımına ilişkin ödemeler sırasında düzenlenen kağıtlar avans ödemeleri de
dahil olmak üzere damga vergisine tabi tutulacaktır. Ancak kati ödeme
sırasında damga vergisi hesaplanırken avans ödemeleri sırasında damga vergisi
kesilip kesilmediği araştırılacak, üzerinden damga vergisi hesaplanan avans
tutarı düşüldükten sonra kalan damga vergisine tabi istihkak veya ödeme
tutarı üzerinden damga vergisi kesilecektir. Böylece, ödemeler üzerinden
mükerrer vergi tahsili önlenecektir. Diğer taraftan, resmi dairelerce mal ve hizmet
alımları nedeniyle yapılacak masraflara sarf edilmek üzere amir-i ita
mutemetlerine verilen avanslara ilişkin olarak düzenlenen kağıtlar resmi
dairelerin dahili işlemlerine ait kağıtlar mahiyetinde olduğundan ve 488
sayılı Kanunun konusu dışında kaldığından damga vergisine tabi tutulmaması
gerekmektedir. 6.1.4.2. 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun
"IV/2- Beyannameler" alt başlıklı bölümünün b/be bendinde yer alan
parantez içi hüküm ile damga vergisi beyannamesi verginin konusu dışına
çıkarılmıştır. Aynı bölümün (e) bendi "Sosyal güvenlik kurumlarına
verilen sigorta prim bildirgeleri" şeklinde değiştirmiştir. 6.2. 488 sayılı Kanuna ekli (2) sayılı Damga
Vergisinden İstisna Edilen Kağıtlar tablosunda yapılan değişiklikler: 6.2.1. Tablonun I/C-"Kişilerden resmi dairelere
verilen kağıtlar" başlıklı bölümüne eklenen (18) numaralı fıkra ile
"Çiftçiler tarafından zirai faaliyetleri ile ilgili olarak resmi
dairelere verilen taahhütnameler." eklenmiştir. Bu fıkra ile çiftçiler tarafından zirai faaliyetleri
ile ilgili olarak resmi dairelere verilen taahhütnameler belli para ihtiva
edip etmediğine bakılmaksızın istisna kapsamına alınmıştır. 6.2.2. "IV-Ticari ve medeni işlerle ilgili kağıtlar"
başlıklı bölümünün (21) numaralı fıkrasında yapılan değişiklikle, gayrimenkul
yatırım ortaklıkları tarafından yapılan" gayrimenkul satış vaadi
sözleşmeleri" de istisna kapsamına alınmıştır. 6.2.3. "IV-Ticari ve medeni işlerle ilgili
kağıtlar" başlıklı bölümüne; 6.2.3.1. (31) numaralı fıkra ile "Dernek ve
vakıflarca yerleşim yeri, gerçek kişilerce mesken olarak kullanılmak üzere
kiralanan ve iktisadi işletmelere dahil olmayan taşınmazlara ilişkin kira
mukavelenameleri." eklenmiştir. Bu fıkra ile iktisadi işletmelere dahil olmayan gayrimenkullerin dernek ve vakıflarca yerleşim yeri
olarak veya gerçek kişilerce mesken olarak kiralanmasına ilişkin kira
mukavelenameleri istisna kapsamına alınmıştır. Örneğin, bir tüccarın iktisadi
işletmesine dahil olmayan gayrimenkulunu bir gerçek kişiye kiralaması
durumunda, buna ilişkin kira sözleşmesi damga vergisinden istisna olacak,
ancak iktisadi işletmesine dahil bir gayrimenkulunü
bir gerçek kişiye kiralaması durumunda
söz konusu kira sözleşmesi damga vergisine tabi olacaktır. 6.2.3.2. (32) numaralı fıkra ile "Gelir
vergisinden muaf esnaf, muaf serbest meslek erbabı ile basit usulde
vergilendirilen mükellefler tarafından işyeri olarak kullanılmak üzere
kiralanan ve iktisadi işletmelere dahil olmayan taşınmazlara ilişkin kira
mukavelenameleri." eklenmiştir. Bu fıkra ile iktisadi işletmelere dahil olmayan gayrimenkullerin gelir vergisinden muaf esnaf, gelir
vergisinden muaf serbest meslek erbabı ve basit usulde vergilendirilen ticari
kazanç sahipleri tarafından işyeri olarak kiralanması durumunda buna ilişkin
kira sözleşmeleri istisna kapsamına alınmıştır. 6.2.3.3. (33) numaralı fıkra ile "Ekici ile alıcı
arasında düzenlenen tütün alım satımı mukavelenameleri ile bunlara ilişkin
rehin senetleri." eklenmiştir. Bu fıkra ile ekici ile alıcı arasında düzenlenen tütün
alım satımı mukavelenameleri ile bunlara ilişkin rehin senetleri istisna
kapsamına alınmıştır. 6.2.3.4. (34) numaralı fıkra ile "Ticari, zirai
veya mesleki faaliyetlere ilişkin olmamak şartıyla gerçek kişiler arasında
düzenlenen akitlerle ilgili kağıtlar. (Söz konusu kağıtlar, resmi dairelere
veya noterlere ibraz edildikleri takdirde bu tarih itibarıyla vergiye tabi
tutulur ve ibraz edenlerce ödenir.)" eklenmiştir. Bu fıkra ile gerçek kişilerin ticari, zirai veya
mesleki faaliyetlerine ilişkin olmamak şartıyla kendi aralarında
düzenledikleri kağıtlardan (1) sayılı tablonun I-Akitlerle ilgili kağıtlar
başlıklı bölümünde sayılanlar damga vergisinden istisna edilmiştir. Bu
fıkranın uygulamasında ticari, zirai veya mesleki faaliyet Gelir Vergisi
Kanununa göre belirlenecektir. Ancak, parantez içi hüküm gereği, söz konusu
kağıtların resmi dairelere veya noterlere ibraz edilmesi halinde ibraz tarihi
itibarıyla kağıdı ibraz edenler tarafından verginin ödenmesi gerekmektedir. 6.2.3.5. (35) numaralı fıkra ile "5422 sayılı
Kurumlar Vergisi Kanunun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (12) numaralı
bendi kapsamındaki işlemler nedeniyle düzenlenen kağıtlar." eklenmiştir.
Bu fıkra ile 5422 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunun 8
inci maddesinin birinci fıkrasının (12) numaralı bendi kapsamında ve bu
bentte belirtilen şartlarla yapılacak iştirak hisseleri ve gayrimenkullerin satışı nedeniyle düzenlenen kağıtlara
istisna getirilmiştir. 7- 488 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinde 5281 sayılı
Kanunun 43 üncü maddesinin (2) numaralı bendi ile yapılan değişiklikle,
maddenin birinci fıkrasında yer alan "800 milyar lirayı aşamaz"
ibaresi "800 bin Yeni Türk Lirasını aşamaz" şeklinde değiştirilmiştir.
Buna göre, 01.01.2005 tarihinden itibaren 488 sayılı
Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan her bir kağıttan
alınacak damga vergisine ait üst sınır 800 bin Yeni Türk Lirası olarak
dikkate alınacaktır. 8- 5281 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesi uyarınca,
yürürlükten kaldırılan damga pullarının iadesine ilişkin işlemler Bakanlığımızın illerde Defterdarlık
Muhasebe Müdürlükleri, ilçelerde Malmüdürlükleri tarafından yürütülecektir. Tebliğ olunur. 1 31/12/2004 tarih ve
25687 (3.Mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. 2 11/07/1964 tarih ve
11751 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. 3 31/12/1980 tarih ve
17207 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. 4 30/04/1998 tarih ve 23328
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. 5 10/01/1961 tarih ve
10703 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. |