| 
     Pamukkale Üniversitesinden: 
    PAMUKKALE
    ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM VE 
    ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ 
      
    BİRİNCİ BÖLÜM 
    Amaç, Kapsam,
    Dayanak ve Tanımlar 
    Amaç ve
    kapsam 
    MADDE 1 –
    (1) Bu Yönetmeliğin amacı
    Pamukkale Üniversitesine bağlı enstitülerde yürütülen eğitim-öğretime
    ilişkin esasları düzenlemektir. 
    Dayanak 
    MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
    Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak
    hazırlanmıştır. 
    Tanımlar 
    MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; 
    a) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
    Giriş Sınavını, 
    b) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini, 
    c) Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders ve
    tez çalışması dönemlerinde rehberlik etmek üzere enstitü yönetim kurulu
    tarafından atanan öğretim elemanını, 
    ç) Doktora yeterlik/sanatta ön yeterlik komitesi:
    Enstitü anabilim dalı/enstitü anasanat dalı kurulunun önerisi, Enstitü
    anabilim dalı/enstitü anasanat dalı başkanının görüşü ve enstitü yönetim
    kurulunun onayı ile kurulan, üç yıl süreyle görev yapan, Üniversitenin
    öğretim üyeleri arasından seçilen beş üyeden oluşan ve yeterlik/ön yeterlik
    sınavlarını düzenleyen ve yürüten komiteyi, 
    d) Eğitim bilimi dersleri: İlgili enstitü kurulları
    tarafından öğrencinin eğitim bilimi alanında gelişimine yönelik olarak
    okutulan alan dışı dersleri, 
    e) Enstitü: Pamukkale Üniversitesine bağlı
    lisansüstü eğitim-öğretim yapan enstitüleri, 
    f) Enstitü anabilim dalı/enstitü anasanat dalı
    (EABD/EASD): 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
    Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliğinin
    5 inci maddesinde tanımlanan enstitü anabilim/anasanat dalını, 
    g) Enstitü anabilim/anasanat dalı akademik kurulu:
    Enstitü anabilim/anasanat dalında lisansüstü düzeyde ders veren ve/veya tez
    yöneten, tam zamanlı öğretim üyelerinden oluşan kurulu, 
    ğ) Enstitü anabilim/anasanat dalı kurulu:
    Anabilim/Anasanat dalı başkanı ve ilgili program başkanlarından; bir veya
    iki program yürütülen anabilim dallarında öğretim üyeleri arasından seçilen
    ve başkanlar dâhil en az üç kişiden oluşan kurulu, 
    h) Enstitü anabilim dalı/enstitü anasanat dalı
    başkanı: Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş
    Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde tanımlanan başkanı, 
    ı) Enstitü kurulu (EK): Enstitü müdürünün
    başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve anabilim/anasanat dalı
    başkanlarından oluşan kurulu, 
    i) Enstitü yönetim kurulu (EYK): Enstitü müdürünün
    başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ile enstitü müdürü tarafından
    önerilen adaylar arasından, EK tarafından üç yıl için seçilen üç öğretim
    üyesinden oluşan kurulu, 
    j) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını,
    verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan
    kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi, 
    k) İkinci danışman: Tez çalışmasının niteliğinin
    gerektirdiği durumlarda atanan ikinci danışmanı, 
    l) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini, 
    m) Özel öğrenci: Bir yükseköğretim kurumu mezunu
    veya öğrencisi olup belirli bir konuda bilgisini artırmak isteyen kişiyi, 
    n) Program başkanı: İlgili programın/programların
    yürütülmesinden sorumlu olan, lisans öğrenimi yürüten birimlerde aynı adı
    taşıyan anabilim dalı başkanını, 
    o) Rektör: Pamukkale Üniversitesi Rektörünü, 
    ö) Seçmeli ders: Müfredatta tanımlanmış, akademik
    ortalamaya dâhil edilen ve ilgili programdaki öğrencilerin seçimine sunulan
    dersleri, 
    p) Senato: Pamukkale Üniversitesi Senatosunu, 
    r) Tez: Yüksek lisans tezi, doktora tezi/sanatta
    yeterlik tezi ve uygulamasını, 
    s) Üniversite: Pamukkale Üniversitesini, 
    ş) Yarıyıl: Senato tarafından kabul edilen bir
    akademik takvim yarıyılını, 
    t) Zorunlu ders: Müfredatta tanımlanmış, akademik
    ortalamaya dâhil edilen ve ilgili programdaki bütün lisansüstü öğrencilerin
    almak zorunda oldukları dersleri, 
    ifade eder. 
    İKİNCİ BÖLÜM 
    Yüksek Lisans
    Programları 
    Genel
    esaslar 
    MADDE 4 – (1) Yüksek lisans programı, tezli ve tezsiz olmak
    üzere iki şekilde yürütülebilir. Bu programların hangi enstitü
    anabilim/anasanat dallarında ve nasıl yürütüleceği tezli ve tezsiz yüksek
    lisans programları arasında geçişe dair hususlar Senato tarafından belirlenir. 
    Başvuru
    ve kabul 
    MADDE 5 – (1) Yüksek lisans programına başvurabilmek için
    adayların, lisans diplomasına ve başvurduğu puan türünde Senato tarafından
    belirlenecek 55 puandan az olmamak üzere ALES puanına sahip olmaları
    gerekir. Ancak güzel sanatlar fakültelerinin ve konservatuvarın
    enstitülerdeki anabilim ve anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puanı
    aranmaz. 
    (2) Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci
    kabulünde ALES puanı aranmayabilir, ALES puanı istenildiği takdirde taban
    puan Senato tarafından belirlenir. 
    (3) Mezun durumda olan/olabilecek adayların
    başvurusuna ilişkin esaslar, ALES puanının %50'den az olmamak koşuluyla ne
    kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı ve lisansüstü eğitim-öğretime
    öğrenci kabulüne dair diğer hususlar Senato tarafından belirlenir. 
    (4) Yüksek lisans programlarına yalnız ALES puanı
    ile öğrenci kabul edilebileceği gibi, ALES puanına ek olarak lisans not
    ortalaması, yazılı olarak yapılacak bilimsel değerlendirme ve/veya mülakat
    ile de öğrenci kabul edilebilir. 
    (5) Yazılı ve/veya sözlü olarak yapılacak bilimsel
    değerlendirme sınavından en az 50 puan alamayan ve bu sınava girmeyen
    adayların başarı puanı hesaplanmaz. 
    Tezli
    yüksek lisans programı 
    MADDE 6 – (1) Tezli yüksek lisans programı öğrencinin
    bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi
    derleme, yorumlama ve değerlendirme yeteneğini kazanmasını sağlar. 
    (2) Tezli yüksek lisans programı 60 AKTS
    kredisinden az olmamak koşuluyla seminer dersi dâhil en az sekiz ders ve
    tez çalışması ile uzmanlık alan dersinden olmak üzere toplam en az 120 AKTS
    kredisinden oluşur. Öğrenci, tez önerisinin kabul edildiği dönemden
    itibaren her yarıyıl tez dönemi için kayıt yaptırmak zorundadır. 
    (3) Öğrencinin alacağı derslerin en çok ikisi,
    lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla, lisans derslerinden
    seçilebilir. Ayrıca enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
    enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında
    verilmekte olan derslerden en fazla iki ders seçilebilir. 
    (4) Tezli yüksek lisans programı ikinci öğretim
    lisansüstü programı olarak yürütülebilir. 
    Tezli
    yüksek lisans programı süresi 
    MADDE 7 –
    (1) Tezli yüksek lisans
    programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu
    programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem
    için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program
    en çok altı yarıyılda tamamlanır. 
    (2) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan
    derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre
    içerisinde Senatonun öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini yerine getiremeyen;
    azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan veya tez
    savunmasına girmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. 
    (3) Tezli yüksek lisans programı için, azami
    öğrenim süresi altı yarıyıldan oluşan üç yıldır. En az iki yarıyılı tez
    süresi olmak üzere yüksek lisans programı en erken üç yarıyılda
    tamamlanabilir. Tez süresi, tez önerisinin ilgili enstitü yönetim kurulunca
    kabul edilmesiyle başlar. Öğrenim süresi sonunda mezuniyet için akademik
    ortalamanın en az 3,00 olması, seminer dersi, uzmanlık alan dersi ve tez
    çalışmasının başarıyla tamamlanması gerekir. Akademik ortalamanın 3,00’ın
    altında olması durumunda ders tekrarıyla ilgili düzenlemeler Senato
    tarafından belirlenir. 
    Tez
    danışmanı atanması 
    MADDE 8 – (1) Tezli yüksek lisans programında, enstitü
    anabilim/anasanat dalı başkanlığı her öğrenci için Üniversite kadrosunda
    bulunan bir tez danışmanını en geç birinci yarıyılın sonuna kadar;
    öğrencinin danışmanıyla beraber belirlediği tez konusunu da en geç ikinci
    yarıyılın sonuna kadar enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez konusu
    enstitü yönetim kurulu onayı ile kesinleşir. 
    (2) Tez danışmanı, Senatonun belirleyeceği
    niteliklere sahip kadrosundaki öğretim üyeleri arasından seçilir.
    Belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde Senatonun
    belirlediği ilkeler çerçevesinde anabilim dalı kurulu önerisiyle enstitü
    yönetim kurulu tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi
    tez danışmanı olarak seçilebilir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla
    danışmanı gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci Tez danışmanı, Üniversite
    dışından en az doktora derecesine sahip kişilerden olabilir. 
    Yüksek
    lisans tezinin sonuçlanması 
    MADDE 9 – (1) Tezli yüksek lisans programında eğitim alan
    bir öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato tarafından belirlenen yazım
    kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur. 
    (2) Yüksek lisans tezinin savunmasından önce ve
    düzeltme verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini
    tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna
    ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu
    teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri
    üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde
    gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez enstitü yönetim kuruluna
    gönderilir. 
    (3) Yüksek lisans tez jürisi, danışman ve ilgili
    enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
    kurulu onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin danışmanı, en az biri de
    Üniversite dışından olmak üzere üç veya beş öğretim üyesinden oluşur.
    Jürinin üç kişiden oluşması durumunda ikinci danışman jüri üyesi olamaz. 
    (4) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin
    istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım
    kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile tezin
    nüshalarını anabilim/anasanat/bilim/sanat dalı/program başkanlığı
    aracılığıyla ilgili enstitüye gönderir. 
    (5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
    teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
    tez sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen
    soru-cevap bölümünden oluşur. Tez sınavı, öğretim elemanları, lisansüstü
    öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık
    ortamlarda gerçekleştirilir. 
    (6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez
    hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar
    enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün
    içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. 
    (7) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
    Üniversite ile ilişiği kesilir. 
    (8) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci
    en geç üç ay içinde düzeltmeleri yapılan tezi aynı jüri önünde yeniden
    savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak tezi kabul edilmeyen
    öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. 
    (9) Tezi reddedilen öğrencinin talepte bulunması
    halinde, tezsiz yüksek lisans programının ders AKTS yükü, proje yazımı ve
    benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek
    lisans diploması verilir. 
    Tezli
    yüksek lisans diploması 
    MADDE 10
    – (1) Tez sınavında başarılı olmak
    ve Senato tarafından belirlenen mezuniyet için gerekli diğer koşulları da
    sağlamak kaydıyla, yüksek lisans tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını tez
    sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim
    eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan yüksek lisans öğrencisine tezli
    yüksek lisans diploması verilir. Enstitü yönetim kurulu talep halinde
    teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine
    getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz,
    öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde
    ilişiği kesilir. 
    (2) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde
    öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın
    Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi
    anasanat programlarına kayıtlı öğrenciler için tez sınavı sonrası yapılan
    ve başarılı bulunan uygulamalı sınav tarihi; diğer programlara kayıtlı
    öğrenciler için ise tezin kabul edildiği tez sınavı tarihidir. 
    (3) Tezin tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek
    lisans tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin
    hizmetine sunulmak üzere enstitü tarafından Yükseköğretim Kurulu
    Başkanlığına gönderilir. 
    Tezsiz
    yüksek lisans programı 
    MADDE 11
    – (1) Tezsiz yüksek lisans
    programı, öğrenciye mesleki konularda bilgi kazandırarak mevcut bilginin
    uygulamada nasıl kullanılacağını gösterir. 
    (2) Tezsiz yüksek lisans programı toplam 90
    AKTS’den az olmamak kaydıyla en az on ders ile dönem projesi dersinden
    oluşur. Öğrenci, dönem projesi dersinin alındığı yarıyılda dönem projesi
    dersine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı proje ve/veya rapor
    vermek zorundadır. Dönem projesi dersi başarılı veya başarısız olarak
    değerlendirilir. 
    (3) Öğrencinin alacağı derslerin en çok üçü, lisans
    öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla lisans derslerinden
    seçilebilir. 
    (4) Senato tarafından belirlenen esaslara göre
    tezsiz yüksek lisans programının sonunda yeterlik sınavı uygulanabilir. 
    (5) Tezsiz yüksek lisans programı ikinci öğretim
    lisansüstü programı olarak yürütülebilir. 
    Tezsiz
    yüksek lisans programı süresi 
    MADDE 12
    – (1) Tezsiz yüksek lisans
    programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt
    olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her
    dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki yarıyıl,
    en çok üç yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programı
    tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. 
    Danışman
    atanması 
    MADDE 13
    – (1) Tezsiz yüksek lisans
    programında enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı her öğrenci için ders
    seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir
    öğretim üyesi veya Senato tarafından belirlenen niteliklere sahip doktora
    derecesine sahip bir öğretim görevlisini en geç birinci yarıyılın sonuna
    kadar belirler. 
    Tezsiz
    yüksek lisans diploması 
    MADDE 14
    – (1) Derslerini ve dönem
    projesini başarıyla tamamlayan öğrenciye tezsiz yüksek lisans diploması
    verilir. 
    (2) Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde
    öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın
    Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur. 
    (3) Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler,
    başvurdukları tezli yüksek lisans programı için belirlenmiş olan asgari
    şartları yerine getirmek kaydıyla, tezli yüksek lisans programına geçiş
    yapabilirler. Bu durumda tezsiz yüksek lisans programında alınan dersler
    enstitü yönetim kurulu kararıyla tezli yüksek lisans programındaki
    derslerin yerine sayılabilir. 
    ÜÇÜNCÜ BÖLÜM 
    Doktora
    Programı 
    Genel
    esaslar 
    MADDE 15
    – (1) Doktora programı, öğrenciye
    bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir
    bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere
    ulaşmak için gerekli becerileri kazandırır. 
    (2) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi
    ile kabul edilmiş öğrenciler için bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az
    olmamak koşuluyla en az yedi ders, üç seminer, yeterlik sınavı, tez
    önerisi, uzmanlık alan dersi ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS
    kredisinden oluşur. Ders ve seminerin AKTS yükü 90’dan az olamaz. Lisans
    derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için on dört ders, iki seminer,
    yeterlik sınavı, tez önerisi, uzmanlık alan dersi ve tez çalışması olmak
    üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur. Ders ve seminerin AKTS yükü
    180’den az olamaz. 
    (3) Doktora programlarında enstitü
    anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu
    onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden
    yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en fazla iki,
    lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört ders
    seçilebilir. 
    (4) Lisans dersleri ders yüküne ve doktora AKTS
    kredisine sayılmaz. 
    (5) Doktora programları ikinci öğretim olarak
    açılamaz. 
    (6) Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin,
    bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir
    yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden en az birini yerine
    getirmesi gerekir. 
    Başvuru
    ve kabul 
    MADDE 16
    – (1) Doktora programına
    başvurabilmek için adayların; 
    a) Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları
    ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az olmamak
    koşuluyla ilgili Senato kararı ile belirlenecek ALES puanına sahip olmaları
    gerekir. 
    b) Tıp, diş hekimliği, veteriner, eczacılık
    fakülteleri ile hazırlık sınıfları en az on yarıyıl süreli lisans
    diplomasına veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir
    laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olmaları ve ALES’ten
    başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato
    tarafından belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir. 
    c) Lisans derecesiyle doktora programına
    başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının dört üzerinden en az üç
    veya muadili bir puan olması ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde
    80 puandan az olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenecek ALES puanına
    sahip olmaları gerekir. Doktora programına başvuracak olanların programa
    kabulünde, ALES puanı yanı sıra yazılı olarak yapılacak bilimsel değerlendirme
    sınavı ve/veya mülakat sonucu ile yüksek lisans derecesiyle başvuranlar
    için yüksek lisans not ortalaması da değerlendirilebilir. Bu
    değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru koşulları ve öğrenci kabulüne
    dair diğer hususlar Senato tarafından belirlenir. 
    (2) Hazırlık sınıfları hariç, on yarıyıl süreli
    lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır. 
    (3) ALES puanının % 50’den az olmamak koşuluyla ne
    kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato tarafından belirlenir.
    Yalnız ALES puanı ile de öğrenci kabul edilebilir. ALES’e eşdeğer kabul
    edilen ve Yükseköğretim Kurulunca ilan edilen eşdeğer puanlar, Senato
    kararı ile yükseltilebilir. 
    (4) Güzel sanatlar fakültelerinin ve
    konservatuvarın enstitülerdeki anabilim ve anasanat dallarına öğrenci
    kabulünde ALES puanı aranmaz. Ancak Senatonun kararı ile ALES puanı
    aranabilir. ALES puanı istenildiği takdirde taban puan Senato tarafından
    belirlenir. 
    (5) Doktora programına öğrenci kabulünde anadilleri
    dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil
    sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
    sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen
    uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması
    zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre
    gerekirse yükseltilmesine Senato tarafından karar verilir. 
    (6) Temel tıp bilimlerinde doktora programlarına
    başvurabilmek için tıp fakültesi, diş hekimliği ve veteriner fakültesi
    mezunlarının lisans diplomasına ve 50 puandan az olmamak koşuluyla ilgili
    Senato kararı ile belirlenecek Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavından
    alınmış temel tıp puanına veya ALES’in sayısal puan türünde 55 puandan az
    olmamak koşuluyla Senato kararı ile belirlenecek ALES puanına sahip
    olmaları; tıp fakültesi mezunu olmayanların ise yüksek lisans diplomasına
    ve ALES’in sayısal puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı
    ile belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir. Temel tıp puanı,
    Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavında temel tıp bilimleri testi birinci
    bölümünden elde edilen standart puanın 0,7; klinik tıp bilimleri testinden
    elde edilen standart puanın 0,3 ile çarpılarak toplanması ile elde edilir.
    Doktora programlarına öğrenci kabulünde, temel tıp puanı veya ALES puanı
    yanı sıra gerekirse, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması, bilimsel
    değerlendirme ve/veya mülakat sonucu da değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye
    ilişkin hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken diğer
    belgeler Senato tarafından belirlenir. Ancak temel tıp bilimlerinde doktora
    programına öğrenci kabulünde, anadilleri dışında Yükseköğretim Kurulu
    tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul
    edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM
    tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından
    bu puan muadili bir puan alınması zorunlu olup, bu asgari puanların
    girilecek programların özelliklerine göre gerekirse yükseltilmesine Senato
    tarafından karar verilir. Temel tıp puanının veya ALES puanının %50’den az
    olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato
    tarafından belirlenir. Yalnız temel tıp puanı veya ALES puanı ile de
    öğrenci kabul edilebilir. 
    Süre 
    MADDE 17
    – (1) Doktora programı, bilimsel
    hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek lisans derecesi ile kabul
    edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden
    başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın
    sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl; lisans derecesi
    ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama süresi on dört
    yarıyıldır. 
    (2) Doktora programı için gerekli dersleri ve
    seminerleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans
    derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul
    edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre içinde derslerini ve seminerlerini
    başarıyla tamamlayamayan veya Senatonun öngördüğü en az genel not
    ortalamasını sağlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. 
    (3) En az dört yarıyılı tez süresi olmak üzere
    doktora programı en erken altı yarıyılda tamamlanabilir. Öğrenim süresi
    sonunda mezuniyet için akademik ortalamanın en az 3,30 olması, seminer
    dersi, uzmanlık alan dersi ve tez çalışmasının başarıyla tamamlanması
    gerekir. Akademik ortalamanın 3,30’un altında olması durumunda ders
    tekrarıyla ilgili düzenlemeler Senato tarafından belirlenir. 
    (4) Derslerini ve seminerlerini başarıyla bitiren,
    yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez
    çalışmasını birinci fıkrada belirtilen on iki veya on dört yarıyıl sonuna
    kadar tamamlayamayan öğrencinin ilişiği kesilir. 
    (5) Lisans derecesi ile doktora programına
    başvurmuş öğrencilerden, derslerini, seminerlerini ve/veya azami süresi
    içinde uzmanlık alan dersi ve tez çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora
    tezinde başarılı olamayanlara tezsiz yüksek lisans için gerekli AKTS yükü,
    proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri
    halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir. 
    Danışman
    atanması 
    MADDE 18
    – (1) Enstitü anabilim/anasanat
    dalı başkanlığı her öğrenci için Üniversite kadrosunda bulunan bir danışman
    ve danışmanla öğrencinin birlikte belirleyeceği tez konusu ile tez başlığını
    ilgili enstitüye önerir. Danışman ve tez önerisi enstitü yönetim kurulu
    kararıyla kesinleşir. Danışman, en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar
    atanır. 
    (2) Danışman, Senatonun belirleyeceği niteliklere
    sahip öğretim üyeleri arasından seçilir. Senatonun belirlediği niteliklere
    sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde Senatonun belirlediği ilkeler
    çerçevesinde enstitü yönetim kurulu tarafından başka bir yükseköğretim
    kurumundan öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Doktora
    programlarında öğretim üyelerinin tez yönetebilmesi için, başarıyla
    tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olması gerekir. Tez
    çalışmasının niteliğinin birden fazla danışman gerektirdiği durumlarda
    atanacak ikinci danışman, Üniversite kadrosu dışından en az doktora
    derecesine sahip kişilerden olabilir. 
    Yeterlik
    sınavı 
    MADDE 19
    – (1) Yeterlik sınavı, derslerini
    ve seminerini tamamlayan öğrencinin alanındaki temel konular ve kavramlar
    ile doktora çalışmasıyla ilgili bilimsel araştırma derinliğine sahip olup
    olmadığının ölçülmesidir. Bir öğrenci bir yılda en fazla iki kez yeterlik
    sınavına girer. 
    (2) Yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci
    en geç beşinci yarıyılın, lisans derecesi ile kabul edilmiş olan öğrenci en
    geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır. 
    (3) Yeterlik sınavları, enstitü anabilim/anasanat
    dalı başkanlığı tarafından önerilen ve enstitü yönetim kurulu tarafından
    onaylanan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve
    yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve
    değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar. Sınav jürisi en az ikisi
    Üniversite dışından olmak üzere, danışman dâhil beş öğretim üyesinden
    oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu
    karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim
    üyesinden oluşur. Yeterlik sınavı toplantıları öğretim elemanları,
    lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin
    katılımına açık olarak yapılır. 
    (4) Yeterlik sınavı yazılı ve sözlü olarak iki
    bölüm halinde yapılır. Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci sözlü sınava
    alınır. Sınavların ağırlıkları ile notlarının hesaplanması Senato
    tarafından belirlenir. Sınav jürileri öğrencinin yazılı ve sözlü
    sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya
    başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, enstitü
    anabilim/anasanat dalı başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen üç gün
    içinde enstitüye tutanakla bildirilir. 
    (5) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci
    başarısız olduğu bölüm/bölümlerden bir sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır.
    Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile ilişiği
    kesilir. 
    (6) Yeterlik sınavı jürisi, yeterlik sınavını
    başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam AKTS
    miktarının üçte birini geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler almasını
    isteyebilir. Öğrenci, ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenecek
    dersleri başarmak zorundadır. 
    (7) Lisans derecesi ile doktora programına kabul
    edilmiş ve en az yedi dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci yüksek
    lisans programına geçebilir. Yüksek lisans programına geçme şartları Senato
    tarafından belirlenir. 
    Tez
    izleme komitesi 
    MADDE 20
    – (1) Yeterlik sınavında başarılı
    bulunan öğrenci için ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının
    önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile bir ay içinde bir tez izleme
    komitesi oluşturulur. 
    (2) Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden oluşur.
    Komitede danışmandan başka enstitü anabilim/anasanat dalı içinden ve
    dışından birer üye yer alır. İkinci danışmanın atanması durumunda ikinci
    danışman dilerse komite toplantılarına katılabilir. 
    (3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
    dönemlerde, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü
    yönetim kurulu onayı ile üyelerde değişiklik yapılabilir. 
    Tez
    önerisi savunması 
    MADDE 21
    – (1) Doktora yeterlik sınavını
    başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde; yapacağı araştırmanın
    amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme
    komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili
    yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine
    dağıtır. 
    (2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
    önerisinin kabul, düzeltme veya reddedileceğine salt çoğunlukla karar
    verir. Düzeltme için bir ay süre verilir. Bu süre sonunda kabul veya ret
    yönünde salt çoğunlukla verilen karar, enstitü anabilim/anasanat dalı
    başkanlığınca işlemin bitişini izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla
    bildirilir. 
    (3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
    danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez
    izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen
    öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı
    ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada
    da reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. 
    (4) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez
    izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa
    olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en
    az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana
    kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma
    planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından başarılı veya
    başarısız olarak belirlenir. Komite tarafından üst üste iki kez veya
    aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği
    kesilir. 
    (5) Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti
    olmaksızın birinci fıkrada belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız
    sayılarak tez önerisi reddedilir. 
    Doktora
    tezinin sonuçlandırılması 
    MADDE 22
    – (1) Doktora programındaki bir
    öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato tarafından kabul edilen yazım
    kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur. 
    (2) Doktora tezinin savunmasından önce ve düzeltme
    verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini tamamlayarak
    danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile
    birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin
    intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine
    gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde
    gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez enstitü yönetim kuruluna
    gönderilir. 
    (3) Öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için en az
    üç tez izleme komitesi raporu ve Senatonun belirleyeceği diğer koşulları
    sağlaması gerekir. 
    (4) Doktora tez jürisi, danışman ve enstitü
    anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu
    onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan
    öğretim üyeleri ve en az ikisi kendi yükseköğretim kurumu dışından olmak
    üzere danışman dâhil beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup
    olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı
    olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur. Ayrıca ikinci
    danışman oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir. 
    (5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
    teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
    tez savunmasına alır. Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunumu ve bunu
    izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma toplantıları öğretim
    elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan
    dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır. 
    (6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri
    dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
    düzeltme kararı verir. Tezi kabul edilen öğrenciler başarılı olarak
    değerlendirilir. Bu karar, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez
    sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi
    başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
    Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli
    düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunmada
    da başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Lisans
    derecesi ile doktoraya kabul edilmiş olanlardan tezde başarılı olamayanlar
    için talepleri halinde 17 nci maddenin beşinci fıkrasına göre tezsiz yüksek
    lisans diploması verilir. 
    Doktora
    diploması 
    MADDE 23
    – (1) Tez çalışmasını tamamlayan
    öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman,
    tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü
    ile tezin nüshalarını anabilim/bilim dalı başkanlığı aracılığıyla ilgili enstitüye
    gönderir. 
    (2) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer
    koşulları da sağlamak kaydıyla doktora tezinin ciltlenmiş en az üç
    kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili
    enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora
    diploması almaya hak kazanır. Enstitü yönetim kurulu başvuru üzerine teslim
    süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
    öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
    haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
    kesilir. 
    (3) Doktora diploması üzerinde enstitü
    anabilim/anasanat dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından
    onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi, tezin kabul edildiği tez sınavı
    tarihidir. 
    (4) İlgili enstitü tarafından tezin tesliminden
    itibaren üç ay içinde doktora tezinin bir kopyası elektronik ortamda,
    bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere Yükseköğretim
    Kurulu Başkanlığına gönderilir. 
    DÖRDÜNCÜ BÖLÜM 
    Sanatta
    Yeterlik Programı 
    Genel
    esaslar 
    MADDE 24
    – (1) Sanatta yeterlik çalışması,
    özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında
    ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan doktora eşdeğeri bir
    yükseköğretim programıdır. 
    (2) Sanatta yeterlik programı, tezli yüksek lisans
    derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam 21 AKTS kredisinden ve
    bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders,
    uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar
    olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul
    edilmiş öğrenciler için de en az 42 AKTS’lik on dört ders, uygulamalar ile
    tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar olmak üzere en
    az 300 AKTS kredisinden oluşur. 
    (3) Lisansüstü dersler, ilgili enstitü
    anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu
    onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden
    yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en fazla iki,
    lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört ders
    seçilebilir. 
    Başvuru
    ve kabul 
    MADDE 25
    – (1) Sanatta yeterlik çalışmasına
    başvurabilmek için adayların lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip
    olmaları ve güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuvar mezunları ile diğer
    fakültelerin eşdeğer programlarından mezun olanların haricinde yüksek
    lisans derecesiyle başvuran adayların ALES sözel puan türünde en az 55
    puandan, lisans derecesiyle başvuran adayların ise ALES sözel puan türünde
    en az 80 puandan az olmamak koşuluyla ilgili Senato kararı ile belirlenecek
    ALES puanına sahip olmaları gerekir. 
    (2) Lisans derecesiyle sanatta yeterlik programına
    başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının dört üzerinden en az üç
    veya muadili bir puan olması gerekir. Sanatta yeterlik programına
    başvuracak olanların sanatta yeterlik programlarına kabulünde, ALES puanı,
    yüksek lisans not ortalaması ile mülakat/yetenek sınavı/portfolyö
    incelemesi sonucu da değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye ilişkin
    hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken referans mektubu,
    neden sanatta yeterlik yapmak istediğini belirten kompozisyon, uluslararası
    standart sınavlar ve benzeri diğer belgeler Senato tarafından belirlenir. 
    (3) Sanatta yeterlik programına öğrenci kabulünde,
    anadilleri dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen merkezî
    yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
    sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen
    uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması
    zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre
    gerekirse yükseltilmesine Senato tarafından karar verilir. 
    (4) ALES puanının %50’den az olmamak koşuluyla ne
    kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato tarafından belirlenir.
    Yükseköğretim kurumu yalnız ALES puanı ile de öğrenci kabul edebilir.
    ALES’e eşdeğer kabul edilen ve Yükseköğretim Kurulunca ilan edilen eşdeğer
    puanlar, Senato kararı ile yükseltilebilir. Ancak enstitülerdeki, güzel
    sanatlar fakülteleri ile konservatuvarlara ilişkin anabilim/anasanat
    dallarına öğrenci kabulünde birinci fıkra hükümleri uygulanır. 
    Süre 
    MADDE 26
    – (1) Sanatta yeterlik programını
    tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç yüksek lisans
    derecesi ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin
    verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
    bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl,
    lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama
    süresi on dört yarıyıldır. 
    (2) Sanatta yeterlik programı için gerekli AKTS
    kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans
    derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul
    edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla
    tamamlayamayan veya yükseköğretim kurumunun öngördüğü en az genel not
    ortalamasını sağlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. 
    (3) AKTS kredili derslerini ve uygulamalarını
    başarı ile bitiren, ancak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi
    çalışmalarını birinci fıkrada belirtilen azami on iki yarıyıl veya on dört
    yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin ilişiği kesilir. 
    (4) Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına
    başvurmuş öğrencilerden gerekli AKTS yükü, proje ve benzeri diğer şartları
    yerine getirmiş olmaları kaydıyla sanatta yeterlik tezinde başarılı
    olamayanlara talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir. 
    Danışman
    atanması 
    MADDE 27
    – (1) Enstitü anabilim/anasanat
    dalı başkanlığı, her öğrenci için danışmanlık yapacak Üniversite kadrosunda
    bulunan, ders ve uygulama seçimi ile tez, sergi, proje, resital, konser,
    temsil gibi çalışmaların yürütülmesi için bir danışman ile danışman ve
    öğrencinin birlikte belirleyeceği tez, sergi, proje, resital, konser,
    temsil gibi çalışmaların konusunu ve başlığını enstitüye önerir, bu öneri
    enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir. Danışmanın öğrencinin
    programı içinde ne zaman atanacağı ilgili Senato tarafından belirlenir.
    Ancak danışmanın, en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur.
    Sanatta yeterlik çalışmasının niteliğinin birden fazla danışmanı
    gerektirdiği durumlarda ikinci danışman atanabilir. Sanatta yeterlik
    programlarında tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar
    yönetilebilmesi için, başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi
    yönetmiş olmak gerekir. İkinci danışman Üniversite kadrosu dışından
    doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip kişilerden de olabilir. 
    (2) Danışman, nitelikleri ilgili Senato tarafından
    belirlenen öğretim üyeleri ile doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip
    öğretim görevlileri arasından seçilir. 
    Sanatta
    yeterlik çalışmasının sonuçlanması 
    MADDE 28
    – (1) Tez hazırlayan öğrenci elde
    ettiği sonuçları, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmasını
    açıklayan ve belgeleyen metni ilgili Senato tarafından kabul edilen yazım
    kurallarına uygun biçimde yazarak, tez, sergi, proje, resital, konser,
    temsil gibi çalışmalarını jüri önünde sözlü olarak savunur. 
    (2) Sanatta yeterlik çalışmasının savunmasından
    önce ve düzeltme verilen tez ve çalışmalarda ise düzeltme ile birlikte
    öğrenci tezini/çalışmasını tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin
    savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim
    eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu
    alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir
    intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez
    enstitü yönetim kuruluna gönderilir. 
    (3) Sanatta yeterlik çalışmasını tamamlayan
    öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman,
    tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden görüşünü yazılı olarak belirtir
    ve tezleri anabilim/anasanat dalı başkanlığı aracılığıyla ilgili enstitüye
    gönderir. 
    (4) Sanatta yeterlik jürisi, danışman ve enstitü
    anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu
    onayı ile atanır. Jüri, en az ikisi Üniversite dışından öğretim üyesi olmak
    üzere danışman dâhil beş kişiden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı
    hususunda ilgili yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması
    durumunda jüri altı kişiden oluşur. Ayrıca ikinci danışman oy hakkı
    olmaksızın jüride yer alabilir. 
    (5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin veya metnin
    kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde
    toplanarak öğrenciyi sınava alır. Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının
    sunumu ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Sınav öğretim
    elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin
    katılımına açık olarak yapılır. 
    (6) Sınavın tamamlanmasından sonra jüri,
    dinleyicilere kapalı olarak, öğrencinin tez, sergi, proje, resital, konser,
    temsil gibi sanatta yeterlik çalışması hakkında salt çoğunlukla kabul, ret
    veya düzeltme kararı verir. Tezi ve sanatta yeterlik çalışması kabul edilen
    öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, enstitü
    anabilim/anasanat dalı başkanlığınca sınavı izleyen üç gün içinde ilgili
    enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi ve sanatta yeterlik çalışması başarısız
    bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Sanatta
    yeterlik çalışması hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay
    içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tez, sergi, proje, resital, konser,
    temsil gibi sanatta yeterlik çalışmasını aynı jüri önünde yeniden savunur.
    Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak sanatta yeterlik çalışması kabul
    edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Lisans derecesi ile
    sanatta yeterlik programına kabul edilmiş olanlardan tez, sergi, proje,
    resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışması başarılı
    olamayanlar için talepleri halinde 26 ncı maddenin dördüncü fıkrasına göre
    tezsiz yüksek lisans diploması verilir. 
    Sanatta
    yeterlik diploması 
    MADDE 29
    – (1) Sanatta yeterlik çalışmasında
    başarılı olan öğrenciye, diğer koşulları da sağlamak kaydıyla Yükseköğretim
    Kurulu tarafından onaylanan sanat dalının özelliğine göre alanı belirleyen
    bir diploma verilir. Mezuniyet tarihi, tez sınavı sonrasında yapılan ve
    başarılı bulunan uygulamalı sınav tarihidir. 
    (2) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer
    koşulları da sağlamak kaydıyla sanatta yeterlik tezinin ciltlenmiş en az üç
    kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili
    enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora
    diploması almaya hak kazanır. Enstitü yönetim kurulu başvuru üzerine teslim
    süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
    öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
    haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
    kesilir. 
    (3) İlgili enstitü tarafından tezin tesliminden
    itibaren üç ay içinde sanatta yeterlik tezinin bir kopyası elektronik
    ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere
    Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına gönderilir. 
    BEŞİNCİ BÖLÜM 
    Çeşitli ve Son
    Hükümler 
    Bilimsel
    hazırlık programına öğrenci kabulü 
    MADDE 30
    – (1) Yüksek lisans ve doktora
    programlarına kabul edilen öğrencilerden lisans veya yüksek lisans
    derecesini kabul edildikleri yüksek lisans veya doktora programından farklı
    alanlarda almış olanlar ile lisans veya yüksek lisans derecesini Üniversite
    dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış olan yüksek lisans veya doktora
    programı adayları için eksikliklerini gidermek amacıyla bilimsel hazırlık
    programı uygulanabilir. 
    (2) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu
    dersler, ilgili lisansüstü programını tamamlamak için gerekli görülen
    derslerin yerine geçemez. Ancak bilimsel hazırlık programındaki bir
    öğrenci, bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra ilgili enstitü
    anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun
    onayı ile lisansüstü programa yönelik en fazla 15 AKTS değerinde ders
    alabilir. 
    (3) Bilimsel hazırlık programı ile ilgili devam,
    ders sınavları, ders notları, derslerden başarılı sayılma koşulları, ders tekrarı,
    kayıt silme ve diğer esaslar Senato tarafından belirlenir. 
    (4) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre
    en çok iki yarıyıldır. Yaz öğretimi bu süreye dâhil edilmez. Bu süre
    yarıyıl izinleri dışında uzatılamaz. Bu programda geçirilen süre lisansüstü
    ders almamak kaydıyla yüksek lisans veya doktora programı sürelerine dâhil
    edilmez. Bu süre dönem izinleri dışında uzatılamaz ve süre sonunda başarılı
    olamayan öğrencinin ilişiği kesilir. Bu programda geçirilen süre yüksek
    lisans veya doktora programı sürelerine dâhil edilmez. 
    Özel
    öğrenci kabulü 
    MADDE 31
    – (1) Bir yükseköğretim kurumu
    mezunu veya öğrencisi olup, belirli bir konuda bilgisini artırmak
    isteyenler, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının onayı ile
    lisansüstü derslere özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Özel öğrencilik
    ilgili programda doğrudan derece elde etmeye yönelik bir eğitim olmayıp
    süresi iki yarıyılı geçemez. Özel öğrenci statüsünde ders alanlar
    öğrencilik haklarından yararlanamaz. Özel öğrenci kabul koşulları ve bu
    konudaki diğer hükümler Senato tarafından belirlenir. Lisansüstü programa
    kabul edilen öğrencilerin özel öğrenci olarak aldığı ve başarılı olduğu
    derslerin muafiyet işlemlerinde, muafiyet verilen dersler ilgili lisansüstü
    eğitiminde verilen derslerin %50’sini geçemez. 
    Yatay
    geçiş yoluyla öğrenci kabulü 
    MADDE 32
    – (1) Üniversite içindeki başka
    bir enstitü anabilim/anasanat dalında veya başka bir yükseköğretim
    kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan
    başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul
    edilebilir. Yatay geçiş yoluyla kabul edilme koşulları Senato tarafından
    belirlenir. 
    Lisansüstü
    programlara kayıt 
    MADDE 33
    – (1) Lisansüstü programlara kabul
    edilen öğrencilerin kayıtlarının kesinleşmesi için gerekli koşullar Senato
    tarafından belirlenir. 
    Programlar,
    sınavlar ve değerlendirme 
    MADDE 34
    – (1) Enstitü anabilim/anasanat
    dallarındaki lisansüstü öğretim planları, lisansüstü programdan mezun
    olunabilmesi için alınması gereken zorunlu/seçmeli dersler, uzmanlık alan
    dersi, dönem projesi, tez, seminer ve benzeri çalışmaları ile AKTS toplamlarıdır.
    Bu öğretim planları asgari muhtevaya uymak şartı ile ilgili enstitü
    kurulunda görüşülerek onaylanır. 
    (2) Bir yarıyılda hangi lisansüstü derslerin
    açılacağı ve bu derslerin hangi öğretim üyeleri tarafından verileceği,
    ilgili enstitü anabilim/anasanat dalları başkanlarının önerileri üzerine
    enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir. 
    (3) Lisansüstü programların Yükseköğretim Kurulu
    tarafından ilgili programın yer aldığı diploma düzeyi ve alan için Türkiye
    Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesine göre; ilgili diploma programını
    bitiren öğrencinin kazanacağı bilgi, beceri ve yetkinliklere o dersin
    katkısını ifade eden öğrenim kazanımları ile açıkça belirlenmiş teorik veya
    uygulamalı ders saatleri ve öğrenciler için öngörülen diğer faaliyetler
    için gerekli çalışma saatleri de göz önünde bulundurularak Senato
    tarafından belirlenen ilkeler çerçevesinde AKTS ders kredileri hesaplanır. 
    (4) Lisansüstü programlarla ilgili devam, ders
    sınavları, ders notları, derslerden başarılı sayılma koşulları, ders
    tekrarı ve diğer esaslar Senato tarafından belirlenir. 
    (5) Bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve
    yayın etiği konularını içeren en az bir dersin lisansüstü eğitim sırasında
    verilmesi zorunludur. 
    (6) Enstitü kurulu tarafından onaylanan dersler
    içinden hangilerinin öğrencilerin ders programlarında yer alacağına,
    öğrenci ile birlikte öğrencinin danışmanı karar verir. Danışmanlık görevi
    danışman atanıncaya kadar, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanı veya
    program koordinatörü/başkanı tarafından yapılır. 
    (7) Senato tarafından öğrencinin herhangi bir
    yarıyıldan sonra programına devam edebilmesi için gerekli ek başarı
    koşulları belirlenebilir. 
    Diğer
    hükümler 
    MADDE 35
    – (1) Yüksek lisans ve doktora
    programları ile sanatta yeterlik çalışmasına, hangi lisans ve yüksek lisans
    programlarından mezun olanların başvurabileceği, Senato tarafından
    belirlenir. 
    (2) Yabancı uyruklu adaylarla lisans eğitiminin
    tamamını yurt dışında tamamlayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı adayların
    lisansüstü programlara kabulüne ilişkin usul ve esaslar Senato tarafından
    belirlenir. 
    (3) Enstitüler öğrenci kabul edecekleri lisansüstü
    programların adlarını, başvurma koşullarını, son başvuru tarihini,
    istenilen belgeleri ve diğer hususları ilan eder. Söz konusu ilan her
    yarıyıl başında öğrenci almak üzere verilebilir. 
    (4) Tezsiz yüksek lisans programları hariç, aynı
    anda birden fazla lisansüstü programa kayıt yaptırılamaz ve devam edilemez. 
    Yürürlükten
    kaldırılan yönetmelik 
    MADDE 36
    – (1) 21/8/2013 tarihli ve 28742
    sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Pamukkale Üniversitesi Lisansüstü Eğitim
    ve Öğretim Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. 
    Geçiş
    hükümleri 
    GEÇİCİ
    MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
    yayımı tarihinden önce aynı anda birden fazla lisansüstü programa kayıtlı
    olan öğrenciler hakkında 35 inci maddenin dördüncü fıkrası uygulanmaz. 
    (2) 6/2/2013 tarihinden önce tezsiz yüksek lisans
    programlarına kayıtlı olan veya mezun olan öğrenciler doktora programlarına
    başvurabilir. 
    (3) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte
    lisansüstü programlara kayıtlı öğrencilerin azami süreleri bu Yönetmeliğin
    yürürlüğe girdiği tarihten itibaren başlar. Bu Yönetmelikte belirtilen
    azami sürelerin sonunda eğitimlerini tamamlayamayan öğrencilerin Üniversite
    ile ilişiği kesilir. 
    Yürürlük 
    MADDE 37
    – (1) Bu Yönetmelik yayımı
    tarihinde yürürlüğe girer. 
    Yürütme 
    MADDE 38
    – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
    Pamukkale Üniversitesi Rektörü yürütür. 
      
     |