| 
     Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından: 
    YETKİLİ TEKNİK
    SORUMLULARIN GÖREV, YÜKÜMLÜLÜK  
    VE SERTİFİKALANDIRILMASINA DAİR TEBLİĞ  
    (SGM-2016/22) 
      
    BİRİNCİ BÖLÜM 
    Amaç, Kapsam, Dayanak
    ve Tanımlar 
    Amaç 
    MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; Bakanlık tarafından
    yürütülen otomotiv mevzuatı kapsamında faaliyette bulunan veya görev yapan
    teknik elemanların sınav sonucu sertifikalandırılarak yetkili teknik
    sorumlu olmalarını, bunların görev ve yükümlülüklerini, çalışma usul ve
    esaslarını, kurum/kuruluşlar ve firmalar ile ilgili diğer hususları
    düzenlemektir. 
    Kapsam 
    MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ; sadece yurt içinden yapılan
    başvurularda 28/6/2009 tarihli ve 27272 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu
    Araçlar ve Römorkları Tip Onayı Yönetmeliği (2007/46/AT), 8/6/2008 tarihli
    ve 26900 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarım veya Orman Traktörleri,
    Bunların Römorkları ve Birbiriyle Değiştirilebilir Çekilen Makinaları ile
    Sistemleri, Aksamları, Ayrı Teknik Üniteleri ile İlgili Tip Onayı
    Yönetmeliği (2003/37/AT), 14/8/2014 tarihli ve 29088 sayılı Resmî Gazete’de
    yayımlanan Tarım ve Orman Araçlarının Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi ve
    Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/167/2013), 23/12/2004 tarihli ve 25679
    sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu Araçların
    Tip Onayı Yönetmeliği (2002/24/AT) ile 22/8/2015 tarihli ve 29453 sayılı
    Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu Araçların ve Dört
    Tekerlekli Motosikletlerin Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi ve Denetimi
    Hakkında Yönetmelik (AB/168/2013) kapsamında ulusal araç tip onayı için
    veya 26/10/2016 tarihli ve 29869 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
    Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik kapsamında münferit
    araç onayı, seri ve münferit tadilat için; firmada fiilen çalışan yetkili
    teknik sorumlular ile sözleşmeli çalışan serbest yetkili teknik sorumlu
    adaylarının Bakanlık veya Bakanlık tarafından görevlendirilen
    kurum/kuruluşlarca eğitimini, sınava alınmasını, bu kurum/kuruluşların
    görevlendirme esaslarını ve teknik sorumluların sertifikalandırılarak
    yetkilendirilmesini ve bunların görev ve yükümlülüklerinin belirlenmesi ile
    ilgili hususları kapsar. 
    (2) Bu Tebliğ;  
    a) Otomotiv mevzuatı kapsamında sistem, aksam veya
    ayrı teknik ünite imalatçılarında fiilen çalışan veya sözleşmeli çalışan
    teknik sorumluları, 
    b) Yurt dışından yapılan araç, sistem, aksam veya
    ayrı teknik ünite tip onayı başvurularını, 
    kapsamaz. 
    (3) İkinci fıkrada belirtilen durumlar için, ilgili
    diğer otomotiv mevzuatında yer alan hükümler uygulanır. 
    Dayanak 
    MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 3/6/2011 tarihli ve 635 sayılı
    Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
    Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. 
    Tanımlar 
    MADDE 4 – (1) 28/6/2009 tarihli ve 27272 sayılı Resmî
    Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçlar ve Römorkları Tip Onayı Yönetmeliği
    (2007/46/AT), 8/6/2008 tarihli ve 26900 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
    Tarım veya Orman Traktörleri, Bunların Römorkları ve Birbiriyle
    Değiştirilebilir Çekilen Makinaları ile Sistemleri, Aksamları, Ayrı Teknik
    Üniteleri ile İlgili Tip Onayı Yönetmeliği (2003/37/AT), 14/8/2014 tarihli
    ve 29088 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarım ve Orman Araçlarının Tip
    Onayı ve Piyasa Gözetimi ve Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/167/2013),
    23/12/2004 tarihli ve 25679 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç
    Tekerlekli Motorlu Araçların Tip Onayı Yönetmeliği (2002/24/AT), 22/8/2015
    tarihli ve 29453 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli
    Motorlu Araçların ve Dört Tekerlekli Motosikletlerin Tip Onayı ve Piyasa
    Gözetimi ve Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/168/2013), 26/10/2016 tarihli
    ve 29869 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların İmal, Tadil ve Montajı
    Hakkında Yönetmelik ile 10/4/2010 tarihli ve 27548 sayılı Resmî Gazete’de
    yayımlanan Araçlar ve Bunların Aksam, Sistem ve Ayrı Teknik Üniteleri ile
    İlgili Tip Onayı Yönetmelikleri ve Teknik Düzenlemelerin Uygulama Usul ve
    Esasları Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: SGM-2010/1)’inde yer alan tanımlar bu
    Tebliğin uygulanmasında da geçerli olup, söz konusu tanımlara ilave olarak
    bu Tebliğde geçen; 
    a) AİTM Yönetmeliği: 26/10/2016 tarihli ve 29869
    sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında
    Yönetmeliği, 
    b) Araç: MARTOY, TORTOY, MOTOY ve AİTM
    Yönetmeliğinde tanımlanan motorlu araç veya römorku, 
    c) Bakanlık: Bilim, Sanayi ve Teknoloji
    Bakanlığını, 
    ç) Eğitim: Teknik elemanların isteğe bağlı olarak
    katılabilecekleri ve mevzuat/tip onayı/tadilat konularında verilen eğitimi, 
    d) Firma: Otomotiv mevzuatında belirtilen ürünlerle
    ilgili imalat, ithalat veya tadilat işlemlerini yapan imalatçı, imalatçı
    temsilcisi, ithalatçı veya tadilatçıyı, 
    e) Kurum/kuruluş: Bu Tebliğin amaçları bakımından ilgili
    otomotiv mevzuatı ve tip onayı belgelendirme faaliyetlerine ilişkin yetkili
    teknik sorumlu adaylarının eğitilmesi ve/veya sınava tabi tutulması
    faaliyetlerinde bulunmak ve sertifikalandırmak amacıyla Bakanlıkça
    görevlendirilen kamu kurum/kuruluşu, kamu kurumu niteliğindeki kuruluşları,
    üniversite veya sivil toplum kuruluşunu,  
    f) MARTOY: 28/6/2009 tarihli ve 27272 sayılı Resmî
    Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçlar ve Römorkları Tip Onayı Yönetmeliği
    (2007/46/AT)’ni,  
    g) MOTOY: 23/12/2004 tarihli ve 25679 sayılı Resmî
    Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu Araçların Tip Onayı
    Yönetmeliği (2002/24/AT) ile 22/8/2015 tarihli ve 29453 sayılı Resmî
    Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu Araçların ve Dört
    Tekerlekli Motosikletlerin Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi ve Denetimi
    Hakkında Yönetmelik (AB/168/2013)’i, 
    ğ) Otomotiv mevzuatı: Bu Tebliğin amaçları
    bakımından MARTOY, TORTOY, MOTOY ve AİTM Yönetmeliği ile bu Yönetmelikler
    kapsamındaki araçlar ile ilgili yönetmelikleri ve tebliğleri, 
    h) SGM-2010/1 Tebliği: 10/4/2010 tarihli ve 27548
    sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçlar ve Bunların Aksam, Sistem ve Ayrı
    Teknik Üniteleri ile İlgili Tip Onayı Yönetmelikleri ve Teknik
    Düzenlemelerin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Tebliğ (Tebliğ No:
    SGM-2010/1)’i, 
    ı) Sınav: Teknik elemanların bu Tebliğ kapsamında
    sertifikalandırılabilmesi için zorunlu olarak katılacakları sınavı, 
    i) Teknik eleman: 17 nci maddenin ikinci fıkrası
    hükümleri saklı kalmak kaydıyla, Bakanlık tarafından yürütülen otomotiv mevzuatı
    kapsamında faaliyette bulunan veya görev yapan, üniversitelerin makina,
    otomotiv, imalat, mekatronik, uçak, elektrik, elektronik,
    elektrik-elektronik veya tarım makinaları dalında mühendislik eğitimi veren
    bölümlerinden/programlarından birinde yükseköğrenimini tamamlamış kişiyi, 
    j) TORTOY: 8/6/2008 tarihli ve 26900 sayılı Resmî
    Gazete’de yayımlanan Tarım veya Orman Traktörleri, Bunların Römorkları ve
    Birbiriyle Değiştirilebilir Çekilen Makinaları ile Sistemleri, Aksamları,
    Ayrı Teknik Üniteleri ile İlgili Tip Onayı Yönetmeliği (2003/37/AT) ile
    14/8/2014 tarihli ve 29088 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarım ve Orman
    Araçlarının Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi ve Denetimi Hakkında Yönetmelik
    (AB/167/2013)’i, 
    k) Yetkili teknik sorumlu: Bakanlıkça yürütülen
    otomotiv mevzuatı çerçevesinde faaliyette bulunabilmesi için Bakanlık veya
    Bakanlık tarafından görevlendirilen kurum/kuruluş tarafından yapılan sınav
    sonucu sertifikalandırılarak yetkilendirilen teknik elemanı,   
    ifade eder. 
    İKİNCİ BÖLÜM 
    Genel Esaslar 
    Yetkili
    teknik sorumlu görevlendirme yükümlülüğü 
    MADDE 5 – (1) Bu maddenin dördüncü ila altıncı
    fıkralarındaki hükümler saklı kalmak kaydıyla; imalatçıların veya yurt dışı
    firmaların yetkili temsilcilerinin (ithalatçı) ulusal araç tip onayı
    alabilmeleri veya AİTM Yönetmeliği kapsamında münferit araç onayı, seri ve
    münferit tadilat onayı alabilmeleri için bünyelerinde yetkili teknik
    sorumlu istihdam etmeleri veya dışarıdan yetkili teknik sorumlu ile
    sözleşme yaparak görevlendirmeleri zorunludur. 
    (2) Bir imalatçı veya yurt dışındaki imalatçının
    yetkili temsilcisi (ithalatçı) veya tadilat yapan firma, 11 inci maddenin
    birinci fıkrasında bahsedilen yetki kapsamı uygun olan birden fazla yetkili
    teknik sorumluyu çalıştırabilir veya görev verebilir.    
    (3) Yetkili teknik sorumlunun görev alacağı
    firmalarla ilgili hususlar aşağıda belirtilmiştir:  
    a) Bir takvim yılı içinde değişik marka ve tiplerde
    dâhil olmak üzere toplamda 500 adet ve daha fazla motorlu araç imal, ithal,
    tadil eden ve çok aşamalı imalatın ikinci veya daha sonraki safhalarını
    yapan firmalar ile 1000 adet ve daha fazla motorsuz araç imal, ithal, tadil
    eden ve çok aşamalı imalatın ikinci veya daha sonraki safhalarını yapan
    firmalar, A sınıfı olarak kabul edilir. 
     b) Bir
    takvim yılı içinde değişik marka ve tiplerde dâhil olmak üzere toplamda 76
    ila 499 adet arası motorlu araç imal, ithal, tadil eden ve çok aşamalı
    imalatın ikinci veya daha sonraki safhalarını yapan firmalar ile 76 ila 999
    adet arası motorsuz araç imal, ithal, tadil eden ve çok aşamalı imalatın
    ikinci veya daha sonraki safhalarını yapan firmalar, B sınıfı olarak kabul
    edilir. 
    c) Bir takvim yılı içinde değişik marka ve tiplerde
    dâhil olmak üzere toplamda 75 ve daha az sayıda motorlu ve motorsuz araç
    imal, ithal, tadil eden ve çok aşamalı imalatın ikinci veya daha sonraki
    safhalarını yapan firmalar, C sınıfı olarak kabul edilir. 
    ç) Firmaların kademe değiştirmelerinde, üst üste üç
    yıl içinde imal, ithal ve tadil ettiği araç sayısının ortalaması esas
    alınır.  
    d) Yeni faaliyete başlayan firmaların, başlangıçta
    kapasitesine göre sınıfı belirlenir. 
    e) Mücbir sebeplerden imalat/ithalat/tadilat
    yaptığı araç sayıları düşen firmaların iki yıl süre ile sınıfı değiştirilmez. 
    (4) Birinci ve üçüncü fıkra hükümleri çerçevesinde;
    MARTOY, TORTOY, MOTOY ve AİTM Yönetmeliği kapsamında A sınıfı firmalarda ya
    da firmanın teknik sorumlu sözleşmesi yaptığı 28/2/2008 tarihli ve 5746
    sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi
    Hakkında Kanun kapsamında faaliyet gösteren Ar-Ge merkezlerinde yetkili
    teknik sorumlunun fiilen (tam zamanlı) çalışması zorunludur. Bu durum
    ulusal tip onayı ile yapılan seri ithalat için de geçerlidir. A sınıfı
    firmalar yetkili teknik sorumluyu kendileri görevlendirir. AT tip onayı ile
    yapılan imalat veya ithalatta bu fıkra uygulanmaz. 
    (5) Birinci ve üçüncü fıkra hükümleri çerçevesinde,
    bir yetkili teknik sorumlu B sınıfı firmalardan en fazla 6 firma ile
    sözleşme yapabilir. 
    (6) Birinci ve üçüncü fıkra hükümleri çerçevesinde,
    C sınıfı firmalar için münferit imalat, ithalat ve tadilat işlemlerinde
    yetkili teknik sorumlu sözleşme sınırlaması yoktur. 6 adetten az B sınıfı
    firma ile sözleşmesi olan bir yetkili teknik sorumlu; münferit imalat,
    ithalat ve tadilat için de yetkili teknik sorumlu olabilir. 6 adetten az B
    sınıfı firma ile sözleşmesi olan bir yetkili teknik sorumlu; en fazla beş
    proje/gün esasına bağlı en fazla 100 adet/ay münferit imalat, ithalat ve
    tadilat projesi hazırlayabilir. 
    Yetkili
    teknik sorumluların görev ve yükümlülükleri 
    MADDE 6 – (1) MARTOY, TORTOY, MOTOY ve AİTM Yönetmeliğinde
    yer alan imalatçının/imalatçı temsilcisinin sorumlulukları ile ilgili
    hükümler saklı kalmak kaydıyla, yetkili teknik sorumlunun görev ve yükümlülükleri
    aşağıda belirtilmiştir: 
    a) İmalatçı/ithalatçı/tadilatçı ya da varsa yetkili
    temsilcisi adına MARTOY, TORTOY veya MOTOY kapsamında ulusal tip onayı ve
    AİTM Yönetmeliği kapsamında münferit araç onayı, seri ve münferit tadilat
    onayı için başvuru yapar ve 17 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
    şekilde işlem yapar. 
    b) Tip onayı işlemleri kapsamında imalatçı ya da
    varsa yetkili temsilcisi ile Onay Kuruluşu veya teknik servis
    koordinasyonunu temin eder. 
    c) Tip onay testlerinin yapılması için imalatçı,
    yetkili temsilcisi veya tadilatçı adına hareket edebilir.  
    ç) Tip onayı alınması kapsamında sunulan belgeleri,
    adı ve soyadı yer alacak şekilde ıslak veya elektronik imzalar ve firma
    kaşesi (elektronik de olabilir) ile onaylar.  
    d) Tip onayı testleri ve imalatın uygunluğunun
    incelenmesi aşamasında Onay Kuruluşu ve/veya teknik servis personeline
    nezaret eder. 
    e) Onayların alınması sonrasında alınan onayları iç
    kalite sistemine iletir. 
    f) İmalatın tip onayına uygunluğunu denetler,
    belirlenen uygunsuzluklar ile iyileştirmeleri ve gerekli tedbirlerin
    alınması için firma yönetimine ve Onay Kuruluşuna bilgi verir. 
    g) SGM-2010/1 Tebliği hükümleri saklı kalmak
    kaydıyla, imalatçı tarafından düzenlenen uygunluk belgelerini imzalar
    (elektronik imza da olabilir). 
    ğ) Tip onayına uygun olmayan uygunsuzluk ve
    iyileştirme raporlarının takibini yapar, uygunsuzlukların ve düzeltme
    tedbirlerinin Onay Kuruluşu tarafından izlenebilmesi için üretimin
    uygunluğu raporlarına aktarılmasını sağlar veya koordine eder. 
    h) Tip onayına uygun olmayan üretimler için
    uygunluk belgelerini hiçbir şekilde imzalamaz, firmanın üretimin uygunluğu
    için gerekli tedbirleri alması uyarısında bulunur. 
    ı) İlgili tip onayının başvuru gerekliliklerinin
    yerine getirilmesi açısından, kendisini görevlendiren imalatçı/ithalatçı/tadilatçı
    ya da varsa yetkili temsilcisi ile birlikte Onay Kuruluşuna ve teknik
    servise karşı sorumludur. 
    i) Görev alanı kapsamında bulunan mevzuata ve
    standartlara ilişkin gelişmeleri, uygulama tarihlerini, detaylarını ve
    benzeri hususları takip etmek zorundadır. 
    j) B ve C sınıfı firmalar ile sözleşmeli çalışması
    durumunda, aynı gün içinde farklı illerde bu Tebliğ kapsamında işlem
    yapamaz. 
    k) B ve C sınıfı firmalar ile sözleşmeli çalışması
    durumunda, sözleşme yaptığı firmaları Onay Kuruluşuna ve kurum/kuruluşa
    bildirmekle yükümlüdür. Bildirimde bulunmadığı firmalar adına bu Tebliğ
    kapsamında işlem yapamaz. Aynı şekilde, sözleşmesini feshettiği firmaları
    da bildirir. 
     (2) Birinci
    fıkranın (f), (g) ve (ğ) bentleri; A sınıfı firmalarda ya da firmanın
    teknik sorumlu sözleşmesi yaptığı 5746 sayılı Kanun kapsamında faaliyet
    gösteren Ar-Ge merkezlerinde fiilen çalışan yetkili teknik sorumlular için,
    otomotiv mevzuatı gereği bu konulardaki firma sorumluluğu saklı kalmak
    kaydıyla firmada farklı kişilerin görevlendirilmesi durumunda, zorunlu
    değildir. Birinci fıkranın (e), (f), (g), (ğ) ve (h) bentleri ithalatçı
    firmalar için geçerli değildir. 
    ÜÇÜNCÜ BÖLÜM 
    Başvuru,
    Eğitim, Sınav ve Sertifikalandırma 
    Yetkili
    teknik sorumlu adaylarının başvurusu  
    MADDE 7 – (1) Eğitim ve/veya sınav için başvuran yetkili
    teknik sorumlu adayları; MARTOY, TORTOY, MOTOY ve AİTM Yönetmeliğinden
    hangisiyle veya hangileriyle ilgili olarak eğitim alacağını veya sınava
    gireceğini başvuru dilekçesinde belirtir.  
    (2) Adayların başvuru dosyasında aşağıdaki belgeler
    bulunur: 
    a) Başvuru dilekçesi. 
    b) T.C. vatandaşları için T.C. kimlik numarası olan
    nüfus cüzdanı beyanı, yabancılar için pasaport örneği. 
    c) Diploma fotokopisi. 
    ç) 6 adet vesikalık fotoğraf. 
    (3) İkinci fıkranın (b) ve (c) bentlerinde
    belirtilen belgelerin asılları veya noter onaylı nüshası başvuru esnasında
    ibraz edilir. 
    Eğitim  
    MADDE 8 – (1) Kurum/kuruluş, eğitim ile ilgili ihtiyaç
    duyulması halinde 13 üncü maddenin ikinci fıkrasında yer alan özellikleri
    haiz personeli dışarıdan da görevlendirebilir. Otomotiv mevzuatı hazırlama veya
    tip onayı belgelendirme faaliyetlerinde en az beş yıllık tecrübeyi haiz
    Bakanlık personeli eğitim faaliyetlerine katılabilir. 
    (2) Eğitim konuları, müfredatı, tekniği, teorik ve
    pratik ders uygulamaları her yılbaşında ilgili kurum/kuruluş tarafından Bakanlığa
    bildirilir. 9 uncu madde çerçevesinde, yeknesaklığı sağlamaktan Bakanlık
    sorumludur. 
    Eğitim
    müfredatı 
    MADDE 9 – (1) Eğitim müfredatı, Bakanlık ve/veya
    görevlendirilen kurum/kuruluş ile ihtiyaç duyulması halinde konuyla ilgili
    tarafların görüşleri alınarak Bakanlık ve/veya görevlendirilen
    kurum/kuruluş tarafından hazırlanır. 
    (2) Eğitim müfredatı asgari olarak aşağıdaki
    konuları kapsar: 
    a) Temel otomotiv teknik mevzuat bilgisi ve teknik
    gelişmeler. 
    b) Tip onayı belgelendirme faaliyetlerine ilişkin
    genel kurallar, prosedürler, dosya hazırlama tekniği ve benzeri hususlar. 
    c) Temel araç bilgisi ve teknolojisi.            
    ç) 17 nci maddenin ikinci fıkrası çerçevesinde,
    AİTM Yönetmeliği kapsamında seri ve münferit tadilat projeleri için araç
    projelendirme temel şartnamesi. 
    (3) Bakanlıkça uygun görülmesi halinde, teorik
    eğitimler uzaktan eğitim ile de yapılabilir. 
    Sınav  
    MADDE 10
    – (1) Başvuru ve sınav yeri, sınav
    tarihi ve diğer hususlar Bakanlık veya Bakanlığın görüşü alınarak ilgili
    kurum/kuruluş tarafından yapılacak sınav duyurusunda belirtilir. 
    (2) Bakanlık veya kurum/kuruluş, yılda en az bir
    defa sınav yapar.  
    (3) Bakanlık ve görevlendirilen kurum/kuruluştan
    oluşturulan ve ilgili birim amiri, daire başkanları ve personelinin de yer
    aldığı bir sınav komisyonunca sınav konu başlıklarına bağlı olarak
    sorulacak soru adedinin 4 katı kadar soru hazırlanarak soru bankası
    oluşturulur. Sınav yapan kurum/kuruluşlar, soru bankasından rastgele soru
    seçerek sınav sorularını oluşturur. Soru bankası, yılda bir defa komisyonca
    gözden geçirilir. Birden fazla kurum/kuruluşun görevlendirilmesi durumunda,
    sınav içeriği ve sorularında yeknesaklığı sağlamaktan Bakanlık sorumludur. 
    (4) Sınav, gizlilik ve bilgi saklama ilkelerine
    uygun şekilde gerçekleştirilir. 
    (5) Sınav çoktan seçmeli test yöntemiyle yazılı
    veya elektronik olarak yapılır. Sınavda vaka çözümleri yer alabilir. İlave
    olarak, uygulamalı sınav da yapılabilir.  
    (6) Sınavlarda, puanlamada normal dağılım kuralı
    uygulanarak 100 üzerinden 70 puan alanların başarılı olduğu kabul edilir. 
    (7) Sınav sonuçları sınavı takip eden 20 iş günü
    içinde açıklanır.      
    Sertifikalandırma
    ve sorumluluk 
    MADDE 11
    – (1) Bakanlık veya kurum/kuruluş,
    sınavda başarı gösteren yetkili teknik sorumlu adaylarının
    sertifikalandırma işlemlerini yapar ve Ek-1’de yer alan Yetkili Teknik
    Sorumlu Sertifikasıyla yetkilendirir. 17 nci maddenin ikinci fıkrası
    hükümleri saklı kalmak kaydıyla; her bir çerçeve mevzuat kapsamı için
    eğitim ve/veya sınav gerçekleştirilir ve yetki sertifikalarının kapsamı
    MARTOY, TORTOY, MOTOY veya AİTM Yönetmeliği olarak ayrı ayrı belirtilir.
    AİTM Yönetmeliği kapsamında yapılacak tadilatların belirtilmesi için
    sertifikada alt sınıflandırma da yapılır. Ayrıca, her yetki sertifikasına
    bir sicil numarası verilir. Aynı mevzuat kapsamında veya farklı kapsamlarda
    olmak üzere, birden fazla kurum/kuruluşun görevlendirilmesi durumunda,
    sicil numarası verilmesi işlemleri Bakanlık ve ilgili kurum/kuruluşlar
    arasında 16 ncı maddenin beşinci fıkrasında belirtilen elektronik altyapı
    ile takip edilir. Yetki sertifikalarının geçerlilik süresi üç yıldır.  
    (2) Bu Tebliğ kapsamında yeni görev alacak teknik
    elemanlar, geçici 1 inci maddede belirtilen teknik sorumlular ve yetki
    sertifikasının süresi dolan teknik sorumlular sınava girmek zorundadır. İlk
    defa teknik sorumlu olacaklar ve geçici 1 inci maddede belirtilen mevcut
    teknik sorumlular, sınavda başarılı olurlarsa Ek-1’de yer alan yetki sertifikasıyla
    yetkilendirilir. Bu Tebliğ kapsamında yetki sertifikası almış teknik
    sorumlular, yetki sertifikasının süresi dolduğunda veya dolmadan önce,
    yapılacak sınavda başarılı olurlarsa sertifikaları üç yıllığına vize
    edilir. Başarısız olanların sertifikaları otomatik olarak geçersiz olur. 
    (3) Teknik elemanlar yapılacak sınavlara eğitim
    almadan girebilirler. Ancak, bunlardan isteyenler sınava girmeden önce
    eğitim de alabilirler. 
    (4) Yetkili teknik sorumlu, herhangi bir sebeple
    otomotiv mevzuatı kapsamında faaliyetlerini tamamen bırakması halinde on
    beş iş günü içinde sertifikasının iptali için Bakanlığı ve kurum/kuruluşu
    bilgilendirir. 
    Sertifikanın
    ve imza yetkisinin askıya alınması veya iptali 
    MADDE 12
    – (1) Bu Tebliğ ve ilgili otomotiv
    mevzuatı hükümlerine ve gerektirdiği hususlara aykırı hareket ettiği veya
    usulsüz işlem yaptığı şikâyet üzerine veya piyasa gözetim ve denetim
    esnasında da dâhil olmak üzere, Bakanlık veya kurum/kuruluş tarafından
    tespit edilen yetkili teknik sorumlunun yetki sertifikası ve uygunluk
    belgesini imzalamaya yetkili kişilerin imza yetkisi otuz günlüğüne askıya
    alınır. Askı süresinde uygunsuzluğunu düzeltmeyenlerin sertifikaları iptal
    edilir. Yetki sertifikası iki kez iptal edilenler yetkili teknik sorumlu
    olmak için başvuru yapamazlar.  
    (2) Yetkili teknik sorumlunun bu Tebliğ
    kapsamındaki görev ve yükümlülükleri ile ilgili 26/9/2004 tarihli ve 5237
    sayılı Türk Ceza Kanununun 204 ila 208 inci maddeleri kapsamında hüküm
    giymesi durumunda, yetki sertifikası doğrudan iptal edilir ve yetkili
    teknik sorumlu olmak için tekrar başvuru yapamaz. Yetki sertifikası iptal
    edilenlerin görevlendirildikleri/çalıştıkları imalatçı/ithalatçı/tadilatçı
    firmalar yapılan usulsüzlüğün veya aykırılığın giderilmesini sağlamak
    zorundadır.   
    DÖRDÜNCÜ BÖLÜM 
    Kurum/Kuruluşların
    Başvuruları, Değerlendirilmesi, Görevlendirme ve Denetleme 
    Başvurular 
    MADDE 13
    – (1) Görevlendirilmek isteyen ve
    güncel TS EN ISO IEC 17024 standardına göre akredite olan kurum/kuruluş,
    aşağıda belirtilen bilgi ve belgelerin yer aldığı bir dosya ile Bakanlığa
    başvurur. Bakanlık gerekli gördüğü takdirde, kurum/kuruluşları görevlendirmek
    üzere davet edebilir. Başvuru dosyasında; 
    a) Başvuru dilekçesi, 
    b) Kurum/kuruluşun amacı ve sorumlulukları, 
    c) Kurum/kuruluşun organizasyon şeması, 
    ç) Eğitimi verecek personelin isimleri, iletişim
    bilgileri, eğitim durumu ve varsa sahip olduğu geçerliliğini yitirmemiş
    sertifikaların kopyaları,  
    d) Eğitim ve sınav olanakları hakkında yeterli
    donanım ve altyapı ile fiziki yerleşim durumunu gösteren bilgiler ve kroki
    veya plan, 
    e) Sahip olduğu kalite belgeleri, akreditasyon
    sertifikaları ve benzeri belgeler (Akreditasyon sertifikalarının Türkiye
    dışından alınması durumunda, yeminli tercüme bürolarından onaylı Türkçe
    suretleri ve TÜRKAK tarafından düzenlenmiş akreditasyon denklik belgesi), 
    f) Gizlilik, bağımsızlık ve tarafsızlık
    taahhütnamesi, 
    g) Mali durumuna ilişkin bilgiler, 
    ğ) Faaliyet gösterilecek yerde eğitim kurumu
    açılmasında sakınca olmadığına dair yetkili merciler tarafından verilen
    belge, 
    h) Başvuruların değerlendirilmesinde faydalı
    olacağı düşünülen bilgileri ihtiva eden diğer dokümanlar, 
    ı) Bakanlık tarafından talep edilecek diğer bilgi
    ve belgeler, 
    yer alır. 
    (2) Kurum/kuruluşun bu Tebliğ kapsamında faaliyet
    gösterecek personelinin aşağıdaki şartları sağlaması gerekir: 
    a) Bu Tebliğ kapsamında verilecek eğitimle ilgili
    yeterli bilgiye ve bu kapsamda en az beş yıllık tecrübeye sahip olmak ve
    bunu belgelemek. 
    b) İlgili sınav metotları ve sınav dokümanları
    hakkında yeterli bilgiye sahip olmak. 
    c) Tarafsızlık, bağımsızlık ve gizlilik ilkesine
    uymak ve bununla ilgili beyannameye sahip 
    olmak. 
    ç) 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (i) bendinde
    bahsedilen şartı sağlaması. 
    (3) Üniversitelerin kurum/kuruluş olarak
    görevlendirilmesi için başvuru rektörlükçe yapılır. 
    Başvuruların
    değerlendirilmesi ve görevlendirme 
    MADDE 14
    – (1) Bakanlığa başvuran
    kurum/kuruluş, yapılan değerlendirme sonucu uygun bulunması halinde MARTOY,
    TORTOY, MOTOY veya AİTM Yönetmeliği, SGM-2010/1 Tebliği ve bu Tebliğde
    belirtilen esaslar çerçevesinde teknik elemanların eğitilmesi ve/veya
    sınava tabi tutulması faaliyetlerinde bulunmak ve sertifikalandırmak üzere
    görevlendirilir ve Bakanlık tarafından kurum/kuruluşa görevlendirme yazısı
    verilir. Sınav yapma ve sertifika düzenleme konusunda Bakanlık tarafından
    sadece kamu kurum/kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki kuruluşlar veya
    üniversiteler görevlendirilebilir. Bakanlık gerekli gördüğünde, teknik
    elemanların eğitimi ve/veya sınav işlemlerini bu Tebliğ hükümlerine ve
    ilgili mevzuata uygun olarak yürütebilir. 
    (2) Bakanlık internet sitesinde kurum/kuruluşun
    görevlendirildiği ilan edilir. 
    (3) Görevlendirme yazısında, görevlendirmeye
    ilişkin hususlara ilave olarak eğitim/sınav süresi, sınav soru adedi,
    sertifikaların düzenlenmesi ve izlenmesi ile ilgili yöntemler, sınavdaki
    soru ve cevapların gizliliği ve benzeri hususlar ile sınav komisyonunun oluşturulması
    gibi konular da yer alabilir. Bu fıkrada belirtilen hususlarda uygulama
    birliğinin sağlanmasından Bakanlık sorumludur. 
    (4) Kurum/kuruluşun değerlendirilmesi ve
    görevlendirilmesi Bakanlığın takdirindedir. Yeni görevlendirmeler
    yapılırken, mevcut kurum/kuruluş sayısı dikkate alınarak Bakanlık
    tarafından sınırlama yapılabilir. 
    Denetleme
    ve görevlendirmenin askıya alınması veya iptali 
    MADDE 15
    – (1) Görevlendirilen
    kurum/kuruluşun denetimi, Bakanlık tarafından yılda en az bir defa resen yapılır.
    Gerekli görülmesi halinde bu süre beklenmeksizin de denetim yapılabilir.
    Denetimde görevlendirme kapsamına bağlı olarak;  
    a) Eğitim müfredatı ve teorik/pratik ders
    uygulamaları, 
    b) Eğitici kadrosuyla ilgili 13 üncü maddenin
    ikinci fıkrasında belirtilen şartların kontrolü,  
    c) Personel, donanım, eğitim müfredatı gibi
    şartların devamının teyidi, varsa değişikliklerin eğitim kalitesine etkisi, 
    hususları değerlendirilir. 
    (2) Denetimler sonucunda, bu Tebliğ hükümlerine
    aykırı hareket ettiği, görevlendirme ile ilgili yerine getirmesi gereken
    şartlara uymadığı, hatalı işlem yaptığı, kusurlu ve/veya usulsüz
    davrandığının tespit edilmesi halinde, Bakanlık görevlendirmeyi askıya
    alır. Bakanlığın görevlendirmeyi askıya alması durumunda, kurum/kuruluşun
    altmış gün içinde gerekli şart ve sorumlulukları yerine getirmemesi halinde
    bu Tebliğ kapsamındaki faaliyeti iptal edilir. Aykırılığın giderildiğinin
    kanıtlanması halinde yeniden görev verilebilir.  
    (3) Aykırılık giderilene kadar eğitim ve/veya sınav
    faaliyetleri durdurulur. Görevi askıya alınan/iptal edilen kurum/kuruluş
    tarafından, eğitim ve/veya sınav ücretleri eğitim alan veya sınava girecek
    teknik elemanlara iade edilir. Görevi askıya alınan/iptal edilen
    kurum/kuruluş tarafından planlanmış eğitimler, eğitim alacak kişilerin
    mağdur olmaması için diğer bir kurum/kuruluş tarafından yapılabilir. 
    (4) Kurum/kuruluş, görevlendirmenin askıya alınması
    veya iptal edilmesinden dolayı, Bakanlıktan herhangi bir tazminat talebinde
    bulunamaz. 
    (5) Görevlendirme ve sertifikalandırma aşamalarında
    gerçeğe aykırı belge ibraz edildiği veya beyanda bulunulduğunun bu
    aşamalarda veya daha sonradan tespiti halinde düzenlenen işlemler
    Bakanlıkça doğrudan iptal edilir ve haklarında Cumhuriyet Savcılıkları
    nezdinde suç duyurusunda bulunulur. 
    BEŞİNCİ BÖLÜM 
    Bakanlık,
    Kurum/Kuruluşlar ve Firmalar ile İlgili Diğer Hususlar ve Sorumluluklar 
    Sorumluluklar 
    MADDE 16
    – (1) Bakanlık ve görevlendirilen
    kurum/kuruluşların sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir:  
    a) Bakanlık veya kurum/kuruluş, bu Tebliğ
    kapsamında verdikleri yetki sertifikalarını geçerliliği bitiş tarihinden
    itibaren on yıl arşivler. 
    b) Kurum/kuruluş, görevlendirme kapsamında
    gerçekleştireceği faaliyetleri doğru, eksiksiz ve süreklilik arz edecek bir
    şekilde yerine getirmek zorundadır. 
    c) Kurum/kuruluş, yaptığı tüm işlemlere ve verdiği
    sertifikalara ilişkin gerekli tüm kayıtları tutmak ve bunları Bakanlığın
    incelemesine sunmak zorundadır. Ayrıca, bu kayıtları geçerliliği bitiş
    tarihinden itibaren on yıl süre ile saklar. 
    ç) Kurum/kuruluş, belirlenen prosedürler ve
    görevlendirilmelerinin kapsamı içinde faaliyetlerini sürdürmelerini
    etkileyecek her türlü değişikliği on beş gün içinde Bakanlığa bildirmek
    zorundadır. 
    d) Kurum/kuruluş, bu Tebliğ kapsamında çalıştırdığı
    personelde değişiklik olması durumunda on beş gün içerisinde Bakanlığa
    bildirmek zorundadır. 
    e) Kurum/kuruluş, görev alanı kapsamında bulunan
    mevzuata ve standartlara ilişkin gelişmeleri takip etmek zorundadır. 
    f) Kurum/kuruluş; her takvim yılının sonunda, o yıl
    içinde yaptıkları eğitim, sınav ve sertifikalandırma işlemleri ile ilgili
    istatistiki bilgileri, çalışmalarını ve bu konudaki ayrıntılı mali
    bilançolarını, bir sonraki yıla ait yatırım planlarını, kurumsal
    kapasitenin geliştirilmesine yönelik stratejik planlar ve benzeri bilgileri
    içeren faaliyet raporunu Bakanlığa sunmak zorundadır. 
    g) Görevlendirilen kurum/kuruluşlar eğitim/sınav
    konularında ve eğitim müfredatında yapılacak temel değişiklikleri Bakanlığa
    bildirir. 
    ğ) Bakanlık, düzenlenen sınavlara teknik elemanlar
    tarafından sonuçların açıklanmasına müteakip on iş günü içinde itiraz
    edilmesi durumunda, inceleme yapılması ve kişiye bilgi verilmesi için
    ilgili birim amiri, daire başkanları ve personeli olacak şekilde itiraz
    komisyonu oluşturulur. Komisyon kararı oy birliğiyle alınır. Komisyon
    kararları ilgili kişilere bildirilir. 
     
    h) Bakanlık, görevlendirilen kurum/kuruluşun
    faaliyetlerini yürütmesi esnasında meydana gelebilecek kusurlardan ve buna
    bağlı oluşabilecek zararlardan sorumlu değildir.  
    ı) Kurum/kuruluşun görevlendirilmesinin iptali, bu
    kurum/kuruluşun görevli olduğu süre boyunca yürüttüğü faaliyetlerden doğan
    sorumluluklarını ortadan kaldırmaz. 
    i) Kurum/kuruluşlar; piyasa koşullarını
    zorlamayacak, teknik elemanları ve firmaları zor duruma düşürmeyecek
    şekilde makul ücretler belirler ve eğitim/sınav ücretleri ile ilgili
    Bakanlığın uygun görüşünü alırlar. Bakanlık, ücretler ile ilgili tavan ve
    taban fiyat uygulamasını yürütür. 
    j) Kurum/kuruluşlar, güncel TS EN ISO IEC 17024
    standardına göre akredite olur. 
    (2) Tip onayı işlemleri ile ilgili olarak yetkili
    teknik sorumlu ile Onay Kuruluşu ve/veya teknik servis elemanlarının
    birlikte görevlerini yerine getirmeleri sırasında, firmalar otomotiv
    mevzuatının öngördüğü gerekli bütün tedbirleri almak zorundadır. 
    (3) Bakanlığa sunulan/bildirilen belge ve
    bilgilerin doğruluğundan, sunan/bildiren teknik eleman ve kurum/kuruluş
    sorumludur. 
    (4) Kurum/kuruluş, eğitim/sınav hizmetlerinin bir
    kısmını veya tamamını başka bir kişi veya kuruma devredemez. 
    (5) Kurum/kuruluş, verdiği sertifikaların
    Bakanlığın ve gerektiğinde ilgili tarafların kullanımına açık bir şekilde
    elektronik ortamda izleme ve doğrulamayı sağlayacak altyapıyı kurar. 
    ALTINCI BÖLÜM 
    Çeşitli ve Son
    Hükümler 
    Eşdeğer
    unvan ve AİTM Yönetmeliği kapsamında işlemler 
    MADDE 17
    – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki
    yetkili teknik sorumlu; sadece yurt içinden yapılan başvurularda MARTOY,
    TORTOY, MOTOY kapsamında ulusal araç tip onayı veya AİTM Yönetmeliği
    kapsamında münferit araç onayı, seri ve münferit tadilat için MARTOY,
    TORTOY, MOTOY, AİTM Yönetmeliği, SGM-2010/1 Tebliği ve diğer otomotiv
    mevzuatında geçen mühendis/yetkili mühendis/teknik sorumlu/yetkili teknik
    sorumlu ile görev ve yükümlülükler bakımından aynı anlamda olup, söz konusu
    mevzuat uygulamasında bu Tebliğde yer alan yetkili teknik sorumlu hükümleri
    geçerlidir ve uygulanır. 
    (2) Motorlu araçlar ve römorkları ile motosiklet ve
    mopedler için münferit imalat ve seri/münferit tadilat projeleri; makina,
    otomotiv, imalat, uçak veya mekatronik dalında eğitim görmüş yetkili teknik
    sorumlular tarafından yapılır. Tarım veya orman traktörleri ile römorkları
    için münferit imalat ve seri/münferit tadilat projeleri; makina, otomotiv
    veya tarım makinaları dalında eğitim görmüş yetkili teknik sorumlular
    tarafından yapılır. Hibrit ve elektrikli araçların projelerinde ilave
    olarak, projenin ilgili kısımları için elektrik, elektronik veya
    elektrik-elektronik mühendisi olan yetkili teknik sorumlu imzası da aranır. 
    Düzenleme
    yetkisi 
    MADDE 18
    – (1) Bakanlık bu Tebliğin
    uygulanması ile ilgili görevlendirme ve her türlü alt düzenleyici işlem
    yapmaya yetkilidir. 
    Hüküm
    bulunmayan haller 
    MADDE 19
    – (1) Bu Tebliğde belirtilmeyen
    hususlarda ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır. 
    Geçiş
    süresi 
    GEÇİCİ
    MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin
    yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yapılacak ilk sınavdan 6 ay sonra,
    yenilenmiş yetki belgesi sahibi olmayan teknik sorumluların belgeleri ve
    eşdeğer unvana sahip kişilerin yetkileri geçersiz hale gelir. 
    Mevcut
    kurum/kuruluşlar 
    GEÇİCİ
    MADDE 2 – (1) 13 üncü ve 14 üncü
    madde hükümleri saklı kalmak kaydıyla; bu Tebliğ yayımlanmadan önce diğer
    otomotiv mevzuatı çerçevesinde görevlendirilmiş olan kurum/kuruluşların
    yetkileri, bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihte iptal olur. 
    Yürürlük 
    MADDE 20
    – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinden
    altı ay sonra yürürlüğe girer. 
    Yürütme 
    MADDE 21
    – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Bilim,
    Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür. 
      
    Eki için tıklayınız 
      
     |