|
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından:
ÇEVRE AMAÇLI TARIM ARAZİLERİNİ KORUMA PROGRAMINI
TERCİH EDEN ÜRETİCİLERİN DESTEKLENMESİNE DAİR
KARARIN UYGULANMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2016/9)
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, toprak ve su kalitesinin
korunması, doğal kaynakların sürdürülebilirliği, erozyonun önlenmesi ve
tarımın olumsuz etkilerinin azaltılmasına yönelik olan Çevre Amaçlı Tarım
Arazilerini Koruma Programını tercih eden üreticilerin desteklenmesine
ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, Çevre Amaçlı Tarım
Arazilerini Koruma Programını tercih eden üreticilerin desteklenmesinde
görev alacak kurum ve kuruluşların belirlenmesi ile desteklemeye ilişkin
usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 27/10/2008 tarihli ve 2008/14268
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Çevre Amaçlı Tarımsal
Arazilerin Korunması Programını Tercih Eden Üreticilerin Desteklenmesine
İlişkin Kararın 5 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığını,
b) Banka: Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim
Şirketini,
c) Başvuruya esas arazi kontrol tutanağı: Başvuru
aşamasında mahallinde yapılan kontrol sonucu, üretici ve arazi bilgilerinin
doğruluğunu gösteren EK-2/a ve EK-2/b’ye uygun hazırlanmış belgeyi,
ç) ÇATAK programı: Çevre Amaçlı Tarım Arazilerini
Koruma Programını,
d) ÇKS belgesi: Çiftçi Kayıt Sistemi belgesini,
e) Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS): 27/5/2014 tarihli ve
29012 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği
ile Bakanlık tarafından oluşturulan çiftçilerin kayıt altına alındığı
tarımsal veri tabanını,
f) Desteklemeye esas arazi kontrol tutanağı:
Mahallinde yapılan kontrol sonucu, desteklemeye esas ÇATAK programı
uygulamalarının doğruluğunu ve gerçekleşmeyi gösteren EK-4’e uygun
hazırlanmış belgeyi,
g) Genel Müdürlük: Bitkisel Üretim Genel
Müdürlüğünü,
ğ) Hassas bölge: Mevcut yapısal dengede, çeşitli
nedenlerle toprak yapısının ve su kalitesinin değiştiği gözlenen ve tedbir
alınmadığı takdirde yakın gelecekte çevre açısından olumsuz etkilere sahip
olabilecek bölgeleri,
h) Hibe sözleşmesi: ÇATAK programı kapsamında
üreticinin hangi kategori uygulamalarını ne kadar sürede yapacağına dair
taahhüdü içeren ve üretici ile il/ilçe müdürlüğü arasında imzalanan EK-3’e
uygun olarak hazırlanan sözleşmeyi,
ı) İl/ilçe müdürlüğü: Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığı il/ilçe müdürlüğünü,
i) İl/ilçe ÇATAK uygulama birimi: Bakanlık il/ilçe
müdürlüklerinde görevli en az üç teknik personelden oluşan birimi,
j) İl ÇATAK uygulama komisyonu: Bakanlık il müdürü
başkanlığında, sorumlu il müdür yardımcısı, şube müdürü ve ilgili ilçe
müdürü/müdürleri ile birlikte programda görevlendirilen en az iki ziraat
mühendisinin katılımı ve mülki amirin onayı ile oluşturulan komisyonu,
k) Minimum işlemeli tarım: Çevreye duyarlı üretimin
yapılması amacıyla toprak ve su kalitesinin arttırılması için anıza
doğrudan ekim yapılmasını sağlayan minimum veya sıfır toprak işlemesinin
yapıldığı tarımsal üretim faaliyetlerini,
l) Ödeme icmali: Ödemeye esas bilgilerin
gösterildiği EK-5’e uygun olarak hazırlanmış listeyi,
m) Ön başvuru formu: ÇATAK programına
başvuracaklardan, müracaatta istenilen EK-1’e uygun hazırlanan belgeyi,
n) Üretici: Hassas bölgelerde, tarımsal üretim
kaynaklarını fiilen kullanarak her türlü bitkisel üretim ile iştigal edip,
üretimlerini bu Tebliğ kapsamında şekillendirecek ve bunun için yapılacak
desteklemelerden yararlanacak olan kamu tüzel kişileri hariç, gerçek veya
tüzel kişileri,
ifade eder.
Uygulama
alanlarının belirlenmesi
MADDE 5 –
(1) Çevre Amaçlı Tarımsal
Arazilerin Korunması Programını Tercih Eden Üreticilerin Desteklenmesine
İlişkin Karar ile belirlenen illerde;
a) ÇATAK programının uygulanacağı alanların
önceliğini ve çerçevesini belirlemeye ilişkin çalışmalar il ÇATAK uygulama
komisyonu tarafından yürütülür.
b) İl ÇATAK uygulama komisyonu tarafından il/ilçe
ÇATAK uygulama birimlerinin görüşleri dikkate alınarak, bozuk vasıflı orman
alanları ve boş orman toprakları haricindeki hassas bölgelerde mahallinde
ayrıntılı etüt, değerlendirme ve tespitler yapılır.
c) İl ÇATAK uygulama komisyonunun teklifi ve
Bakanlığın uygun görüşü alınarak hassas bölgelerde belirlenen uygulama
alanı, 9 uncu madde hükümlerine göre mahallinde ilan edilir.
Başvuru
ve istenecek belgeler
MADDE 6 –
(1) ÇATAK programını tercih eden
üreticilerin, bu amaçla yapılan alan bazlı desteklemeden yararlanabilmeleri
için EK-1’e uygun başvuru formu ve ekleriyle birlikte, bu Tebliğ
hükümlerine uygun olarak uygulamanın yapıldığı yerdeki il/ilçe müdürlüğüne
müracaatta bulunmaları gerekir.
(2) ÇATAK desteklemesinden yararlanmaya hak kazanan
üreticiler, ikinci ve üçüncü yıllarda ÇKS kayıtlarını güncelleyerek hibe
sözleşmesi doğrultusunda yükümlülüklerini yerine getirdiğini gösterir bilgi
ve belgeleri uygulamanın yapıldığı yerdeki il/ilçe müdürlüğüne ibraz eder.
Uygulama
MADDE 7 –
(1) İl ÇATAK uygulama komisyonu;
a) ÇATAK programı kapsamında çalışmaların
yürütülmesinden ve bu çalışmalar sırasında ortaya çıkacak problemlerin
çözümünden yetkili ve sorumludur.
b) İl/ilçe ÇATAK uygulama birimleri tarafından
yapılan faaliyetlerin izleme ve değerlendirmesini yapar.
c) İhtiyaç halinde üye tam sayısı ile toplanır ve
kararlar oy çokluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde Başkanın
kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
(2) İl ÇATAK uygulama komisyonu, 1 Şubat - 30 Eylül
tarihleri arasında olmak üzere ÇATAK programı için illerine ait başvuru
tarihlerini belirler ve 9 uncu madde hükümlerine göre mahallinde ilan eder.
(3) Uygulama alanı olarak belirlenen yerlerdeki
başvuru ve buna ilişkin işlemler sırasıyla aşağıdaki gibi yürütülür:
a) Üreticiler, programa katılmak için EK-1’e uygun
olarak tanzim edilen ön başvuru formu ile il/ilçe müdürlüğüne müracaat
eder.
b) Müracaatlar ÇKS kayıtları da dikkate alınmak
suretiyle ÇATAK uygulama birimi tarafından yerinde kontrol edilir. Bu amaçla,
ÇATAK uygulama birimi tarafından EK-2’ye uygun olarak mahallinde başvuruya
esas arazi kontrol tutanağı düzenlenir.
c) Üreticiler tarafından yapılan müracaatlar, ÇATAK
uygulama birimi tarafından ÇATAK programı hedefleri ve il/ilçede
uygulanacak kategoriler itibariyle değerlendirilir. Başvurusu uygun
görülenlerle EK-3’e uygun hibe sözleşmesi imzalanır.
ç) Hibe sözleşmesinin yükümlülüklerinin yerine
getirilip getirilmediği, ÇATAK uygulama birimi tarafından yerinde kontrol
edilerek EK-4’e uygun desteklemeye esas arazi kontrol tutanağı düzenlenir.
d) ÇATAK programı kapsamında yükümlülüklerini
yerine getiren üreticilerin desteklemelere esas icmalleri ÇATAK uygulama
birimleri tarafından hazırlanarak il ÇATAK uygulama komisyonuna gönderilir.
e) İl ÇATAK uygulama komisyonunca onaylanan EK-5’te
yer alan ÇATAK Programı Ödeme İcmali 9 uncu madde hükümlerine göre askıya
çıkarılır. Askı süresi sonunda kesinleşen icmaller Genel Müdürlüğe
gönderilir.
f) Hibe sözleşmesi imzalanmayan hiçbir üretici
ÇATAK programı desteğinden yararlandırılmaz. Ön başvurular destekten
yararlanma hakkı kazandırmaz.
(4) Programın sürekliliğinin kontrol edilmesi
açısından, ikinci ve üçüncü yıllarda o yılın ÇKS beyanına göre arazi
yerinde kontrol edilerek EK-4’e uygun desteklemeye esas arazi kontrol
tutanağı düzenlenir. Bu kontrole göre müteakip yıllar ödemelerine karar
verilir.
(5) Destekleme için müracaat edilen alanlarda, 8
inci maddede açıklanan kategoriler ve tedbirlerin hangilerinin
uygulanabileceğine il/ilçe ÇATAK uygulama birimi karar verir. Tedbirlerin
seçiminde ve uygulama şeklinde tereddüt oluşması durumunda, bölgelerinde
veya illerinde bulunan üniversite veya araştırma enstitüleri ile ilgili
kurum ve kuruluşların teknik görüşü alınarak karar verilir.
(6) Üretici bir destekleme döneminde ÇATAK programı
destekleme kategorilerinden birden fazlasını uygulayabilir. Bu durumda,
aynı uygulama alanı için birim alana destek miktarı, üretici tarafından
uygulanan kategorilerden en yüksek destek miktarına sahip kategori dikkate
alınarak belirlenir. Aynı uygulama alanında gerçekleştirilen her kategori
için ayrı ayrı destekleme yapılmaz.
(7) Arazi müracaat eden üreticiye ait değil ise,
EK-1’de yer alan ÇATAK Programından Yararlanma Ön Başvuru Formu alınırken,
müracaat tarihinden itibaren en az üç yıllığına imzalanmış Çiftçi Kayıt
Sistemi Yönetmeliğine uygun kira sözleşmesi ve/veya muvafakatname ve/veya
taahhütname istenir. Üç yıl süresince devir yapılamaz. Aksi halde,
destekleme ödemesi iptal olur ve 10 uncu maddeye göre işlem yapılır.
(8) Uygulamaya yönelik gerekli eğitim ve yayım
faaliyetleri il/ilçe müdürlüğü tarafından yürütülür.
Destekleme
kategorileri
MADDE 8 – (1) Üreticilere yapılacak destekleme üç kategoride
uygulanır. İl ÇATAK uygulama komisyonu tarafından ilan edilen ve hassas
bölge içerisinde bulunan uygulama alanında, ilk defa uygulanmak koşuluyla
aşağıdaki kategorileri üç yıl süresince gerçekleştirenler desteklenir.
Destekleme ödemeleri dekar başına yılda bir defa olmak üzere üç yıl süre
ile yapılır.
a) Birinci kategori: Tek yıllık bitkilerin
üretildiği alanda minimum işlemeli tarımın yapılması.
b) İkinci kategori: Toprak ve su yapısının korunması
ile erozyonun önlenmesi amacıyla; setleme, teraslama, canlı veya cansız
perdeleme, taş toplama, açık drenaj uygulaması, jips uygulaması, kükürt
veya kireç uygulaması, malçlama, ahır veya çiftlik gübresi ile gübreleme,
yeşil gübreleme, aşırı otlatmanın engellenmesi, çok yıllık buğdaygiller
veya yonca hariç çok yıllık baklagiller ile alanı kaplama gibi tedbirlerden
her yıl en az iki uygulamanın yapılması veya bu tedbirlerin en az biriyle
birlikte arazinin boş bırakılması uygulaması.
c) Üçüncü kategori: Çevre dostu tarım teknikleri ve
kültürel uygulamalardan oluşan ve aşağıda belirtildiği şekilde
gruplandırılan uygulamalardan birisinin tatbik edilmesi:
1) Tarımsal girdilerin çevreye duyarlı bir şekilde
kullanımını sağlamak üzere; su tüketimini asgariye indirecek uygun basınçlı
sulama sistemleri ile birlikte entegre ürün yönetimi genel prensiplerinde
gübre ve bitki koruma ürünlerinin kullanılması.
2) Organik tarım veya iyi tarım uygulamalarının, bu
kategori veya diğer kategorilerde yer alan tedbirlerden en az biri ile
birlikte uygulanması.
3) Kapalı drenaj sisteminin, bu kategori veya diğer
kategorilerde yer alan tedbirlerden en az biri ile birlikte uygulanması.
Askı
işlemleri
MADDE 9 – (1) Uygulama alanının ilanına ve başvuru
tarihlerine ilişkin il ÇATAK uygulama komisyonu kararı, ilgili il/ilçe
merkezinde ve ilgili köy/mahallede, il/ilçe müdürlükleri veya muhtarlıklar
tarafından beş iş günü süreyle askıya çıkartılır. Askıya çıkma ve askıdan
indirme tarihi ve saati tutanağa bağlanır. Tutanak muhtar veya aza tarafından
güncel tarihle imzalanır.
(2) EK-5’te yer alan ÇATAK Programı Ödeme İcmali
ilgili il/ilçe merkezinde veya köyünde/mahallesinde il/ilçe müdürlükleri
veya muhtarlıklar marifetiyle beş iş günü süreyle askıya çıkartılır. Askıya
çıkma ve askıdan indirme tarihi ve saati tutanağa bağlanır. Tutanak muhtar
veya aza tarafından güncel tarihle imzalanır. Askı süresince ve askı süresi
bitimini takip eden beş iş günü içinde herhangi bir itiraz olmaz ise
icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir. Belirtilen süreden sonra
yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz.
(3) Askı süresi içinde yapılan itirazlar il/ilçe
müdürlükleri aracılığı ile il ÇATAK uygulama komisyonuna yapılır. İtirazlar
askı süresi ve bitiminden itibaren on iş günü içerisinde değerlendirilir ve
karara bağlanır.
(4) İl ÇATAK uygulama komisyonunda çözüme
kavuşturulamayan konular Genel Müdürlüğe bildirilir.
Denetim
ve cezai sorumluluk
MADDE 10
– (1) Uygulamaya yönelik
işlemlerde yapılacak olan denetim Bakanlık tarafından yürütülür.
(2) Bu Tebliğde belirtilen ilgili merciler
kendilerine ibraz edilen, ödemelere esas teşkil eden belgelerin gerçekliğini
araştırmakla yükümlüdür. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyerek haksız yere
ödeme yapılmasına neden olanlar ile haksız yere ödemeden yararlanmak üzere
sahte ve içeriği itibarıyla gerçek dışı belge düzenleyen ve kullananlar
hakkında gerekli cezai ve kanuni işlemler yapılır.
(3) Bu Tebliğ kapsamında yapılan ödemelerden haksız
yere yararlanıldığının tespit edilmesi halinde; haksız yere yapılan
ödemeler, ödeme yapılan üreticilerden 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde, haksız
ödeme tarihinden tahsil tarihine kadar geçen süre için anılan Kanunun 51
inci maddesine göre hesaplanacak gecikme zammı ile birlikte geri alınır.
Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan belge veya belgeleri
düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde
müştereken sorumlu tutulurlar.
Ödemelere
ilişkin esaslar
MADDE 11
– (1) Ödemeler T.C. Ziraat Bankası
A.Ş. tarafından yapılır. Bakanlık kendisine intikal eden EK-5’te yer alan
ÇATAK Programı Ödeme İcmali kapsamında Bankaya ödeme talimatı ve elektronik
ortamda icmalleri gönderir. Tüm ödemeler, gerekli kaynakların Bakanlık
tarafından Bankaya aktarılmasından sonra EK-5’teki ÇATAK programı ödeme
icmallerine göre ilgili Banka şubesindeki üreticilerin hesabına aktarılır.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 12
– (1) 27/4/2011 tarihli ve 27917
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre Amaçlı Tarım Arazilerini Koruma
Programını Tercih Eden Üreticilerin Desteklenmesine Dair Kararın
Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2011/24) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlükten
kaldırılan mevzuatın uygulanması
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Çevre Amaçlı Tarım
Arazilerini Koruma Programını Tercih Eden Üreticilerin Desteklenmesine Dair
Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2011/24) hükümlerine
dayanarak, karşılıklı hibe sözleşmesi imzalamış üreticiler, hibe sözleşmesi
hükümlerine göre uygulamalarına devam ederler. Bu üreticilerin ikinci veya
üçüncü yıl destekleme ödemeleri, daha önce imzalanmış olan hibe sözleşmesi
hükümlerine göre devam ettirilir.
Yürürlük
MADDE 13
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|