26 Şubat 2016 CUMA

Resmî Gazete

Sayı : 29636

YÖNETMELİK

Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesinden:

ALANYA HAMDULLAH EMİN PAŞA ÜNİVERSİTESİ LİSANS

EĞİTİM ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesinde yürütülen lisans programlarına öğrenci kabul ve kayıt işlemleri ile lisans eğitim öğretimi ve sınavlarına ilişkin esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesinde yürütülen lisans programlarına öğrenci kabul ve kayıt işlemleri ile lisans eğitim öğretimi ve sınavlarına ilişkin hükümleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) İHP: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi İngilizce Hazırlık Programını,

b) İlgili fakülte kurulu: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi fakülte kurullarını,

c) İlgili fakülte yönetim kurulu: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi fakülte yönetim kurullarını,

ç) İYS: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu İngilizce Yeterlik Sınavını,

d) Lisans programı: En az 4 yıllık ve 11 dönemlik bir yükseköğretim programını,

e) ÖİM: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi Öğrenci İşleri Müdürlüğü,

f) Rektör: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi Rektörünü,

g) Senato: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi Senatosunu,

ğ) Uluslararası ortak lisans programı: Yurt dışındaki bir yükseköğretim kurumu ile ortaklaşa yürütülen bir lisans programını,

h) Üniversite: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesini,

ı) Üniversite Yönetim Kurulu: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi Yönetim Kurulunu,

i) YDYO: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunu,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Eğitim Öğretime İlişkin Esaslar

Öğretim dili

MADDE 5 – (1) Üniversite lisans programlarında eğitim öğretim dili İngilizce’dir. Türkçe veya başka bir dilde yapılması zorunlu olan dersler Senato tarafından belirlenir.

(2) Lisans öğrencilerinin programlara kayıtları, İngilizce yeterlikleri belgelendikten sonra yapılır.

(3) Lisans programlarına yerleştirilen, kabul edilen veya kurumlar arası yatay geçiş yapan öğrencilerin İngilizce yeterliklerinin belirlenmesi ve Hazırlık Sınıfında öğretim 26/2/2016 tarihli ve 29636 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu İngilizce Hazırlık Programı Yönetmeliği hükümlerine göre yapılır.

Eğitim öğretim süresi

MADDE 6 – (1) Program süresi, lisans programları için dört yıldır.

(2) Azami eğitim öğretim süresi, lisans programları için yedi yıldır.

(3) İHP’de geçirilen süre program süresine ve azami eğitim öğretim süresine dahil değildir.

(4) İlgili yönetim kurulunca izinli sayılan dönemler, lisans programı süresine ve azami eğitim öğretim süresine dahil değildir.

(5) Öğrencilerin lisans programına ilk kayıt yaptırdığı tarihten itibaren kayıtlı olduğu veya kayıt yenilememe nedeni ile kayıtsız olarak geçirdiği tüm dönemler program süresine ve azami eğitim öğretim süresine dahildir.

(6) Değişim programları kapsamında yurt içi veya yurt dışı yükseköğretim kurumlarında geçirilen dönemler program süresine ve azami eğitim öğretim süresine dahildir.

Eğitim öğretim yılı

MADDE 7 – (1) Bir eğitim öğretim yılı dönem sonu sınav süreleri dahil olmak üzere, her biri en az 16 haftalık iki dönemden ve bir yaz döneminden (son yıl hariç) oluşur.

(2) Bir eğitim öğretim yılındaki kayıt, ders, sınav ve benzeri faaliyetlerin süre ve tarihleri, akademik takvim ile düzenlenir.

(3) Dönemlerde derslerin haftalık programları ÖİM koordinasyonunda ilgili bölüm başkanlıkları tarafından düzenlenir ve ilan edilir.

(4) Dönemlerde verilecek dersler, ilgili bölüm başkanlığı tarafından belirlenerek ilgili fakülte yönetim kurulu tarafından karara bağlanır. Bu derslerin grupları, kapasiteleri ve kriterlerine ilişkin düzenlemeler ise ilgili bölüm başkanlığı tarafından yapılır.

Lisans programı

MADDE 8 – (1) Bir lisans programı ilgili bölüm veya bölümler tarafından hazırlanır, ilgili fakülte kurulunun önerisi, Senatonun kararı ve Yükseköğretim Kurulunun onayı ile açılır.

(2) Bir lisans programının müfredatı, ders, laboratuvar, uygulama, atölye, stüdyo, staj ve benzeri çalışmalardan ve bu çalışmaların dönemlere göre dersler şeklinde dağılımından oluşur.

(3) Bir lisans programının adı ve eğitim öğretim süresine ilişkin değişiklikler ilgili bölüm tarafından hazırlanır, ilgili fakülte kurulunun önerisi ile Senato tarafından karara bağlanır.

(4) Bir lisans programının müfredatındaki değişiklikler ve öğrencilerin bu değişikliklere intibak ilkeleri ilgili bölüm tarafından hazırlanır ve ilgili fakülte kurulu tarafından karara bağlanır.

Uluslararası ortak lisans programı

MADDE 9 – (1) Yurt dışındaki yükseköğretim kurumları ile uluslararası ortak lisans programları açılabilir.

(2) Uluslararası ortak lisans programlarına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

Çift ana dal programı

MADDE 10 – (1) Üniversitede bir lisans programına kayıtlı olan öğrenciler, bu lisans programına ek olarak Üniversitede başka bir lisans programına da eş zamanlı kayıt yaptırabilir. Bu ikinci lisans programına çift ana dal lisans programı denir. Bu programı tamamlayan öğrencilere, kayıtlı oldukları lisans programı diplomasına ek olarak çift ana dal lisans diploması verilir. Çift ana dal programlarına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

Yan dal programı

MADDE 11 – (1) Üniversitede bir lisans programına kayıtlı olan öğrenciler, bu lisans programına ek olarak Üniversitede diğer bir lisans programının belirli sayıda dersinden veya belirli sayıda disiplinler arası dersten oluşan bir yan dal programına kayıt yaptırabilir. Yan dal programı bir lisans programı değildir. Bu programı tamamlayan öğrencilere bir sertifika verilir. Yan dal programlarına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

Değişim programları

MADDE 12 – (1) Karşılıklı anlaşmalar çerçevesinde yurt içi veya yurt dışı yükseköğretim kurumları ve Üniversite arasında değişim programları düzenlenebilir. Bu programlara ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

Sertifika programı

MADDE 13 – (1) Sertifika programlarına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

Özel öğrenciler

MADDE 14 – (1) Özel öğrenciler, Üniversitede herhangi bir programa kayıtlı olmayan, sınırlı sayıda derse kaydolarak bu derslerin gereklerini yerine getirmeleri beklenen öğrencilerdir. Özel öğrenciler ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.

Lisans programına kabul

MADDE 15 – (1) Lisans programlarına öğrenci kabulü, 2547 sayılı Kanun ile Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen esaslar ve kararlar çerçevesinde Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.

(2) Yurt dışından öğrenci kontenjanlarına başvuru, kabul ve kayıt işlemlerine ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

(3) Üniversite dışından veya içinden yatay geçiş başvuru, kabul ve kayıt işlemlerine ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

Üniversiteye ilk kayıt

MADDE 16 – (1) Lisans programlarına yerleştirilen veya kabul edilen öğrencilerin kayıt işlemleri akademik takvimde belirtilen tarihlerde ÖİM tarafından yapılır.

(2) Öğrencilerin Üniversiteye kayıtlarının kesinleşmesi için aşağıdaki koşullar aranır:

a) Türkiye'de bir liseden veya Milli Eğitim Bakanlığı tarafından lise dengi olarak kabul edilen yurt içinde veya yurt dışındaki bir okuldan diploma almaya hak kazandığını gösteren bir belgeye sahip olmak,

b) Öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretine ilişkin yükümlülükleri yerine getirmek,

c) Uluslararası öğrenciler için öğrenim vizesi yükümlülüklerini yerine getirmek,

ç) Üniversitenin ilan ettiği diğer koşulları yerine getirmek.

(3) Kayıt için istenen belgelerin aslı veya Üniversite tarafından aslı görülerek onaylanacak örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına dayanılarak işlem yapılır. Gerçeğe aykırı veya yanıltıcı beyan ve belgelerle Üniversiteye kayıt hakkı kazanmış olanların belirlenmesi halinde kayıtları yapılmaz, kayıt yaptırmış olanların ise bulundukları döneme bakılmaksızın kayıtları iptal edilir, kendilerine verilmiş olan diploma dahil tüm belgeler geçersiz sayılır ve haklarında yasal işlem başlatılır. Bu durumda olanlar öğrencilik statüsü kazanmamış sayılır ve gelecekte öğrencilikle ilgili hiçbir haktan yararlanamazlar.

(4) Kayıt işlemlerini tamamlayan öğrencilere öğrenci kimlik belgesi düzenlenir. Kimlik belgesinde öğrenciyi tanıtıcı bilgiler yer alır.

(5) Kayıt işlemlerini süresi içinde yaptırmayanlar, Üniversite öğrencisi olma hakkından vazgeçmiş sayılır ve herhangi bir hak iddia edemezler.

Dersler ve kredi değerleri

MADDE 17 – (1) Lisans programlarındaki dersler zorunlu ve seçmeli olmak üzere iki gruba ayrılır. Zorunlu dersler müfredatta tanımlanmış ve alınması gereken derslerdir. Seçmeli dersler ise sayısı ve türü müfredatta tanımlanan ve seçimi öğrenciler tarafından yapılan derslerdir.

(2) Derslerin adı, kodu, içeriği, kredi değeri, kategorisi, ön koşulları, eş koşulları, ara sınav ve dönem sonu sınavları ve benzeri özellikleri ile bu özelliklerde yapılacak değişiklikler ilgili bölümün önerisi üzerine ilgili fakülte kurulu tarafından kararlaştırılır.

(3) Bir dersin alınabilmesi için ön koşul ve eş koşul dersleri aşağıdaki esaslara göre belirlenebilir:

a) Bir dersin alınabilmesi için daha önce en az bir kez DD veya S notu alınmış olması gereken derse, o dersin ön koşul dersi denir,

b) Bir dersin alınabilmesi için o dersle aynı dönem birlikte alınması gereken derse eş koşul dersi denir. Eş koşul dersinden daha önce bir harf notu alındıysa (NA, W notları hariç), eş koşul sağlanmış sayılır.

(4) Bir dersin alınabilmesi için ön koşul ve eş koşul dersleri dışında ilgili bölüm başkanlığı tarafından ek koşullar da belirlenebilir.

(5) Bir dersin ön koşulu veya eş koşulu olan bir dersten muaf olunması durumunda ilgili dersin ön koşulu veya eş koşulu sağlanmış sayılır.

(6) Bir dersin kredi değeri, o dersin haftalık teorik ders saatlerinin tamamı ile laboratuvar, uygulama, atölye, stüdyo, staj ve benzeri çalışmaların haftalık saatlerinin yarısının toplamından oluşur.

(7) Kredisiz derslerin haftalık teorik ve uygulamalı saatleri belirlenir, ancak bu derslere kredi değeri verilmez.

Ders yükü

MADDE 18 – (1) Bir programın normal ders yükü, o programın müfredatında en fazla sayıda kredili dersin yer aldığı dönemdeki kredili ders sayısıdır.

(2) Öğrencilerin bir dönemdeki ders yükü normal ders yükü ile sınırlıdır. Normal ders yükü;

a) Öğrencinin talebi ve danışmanın onayı ile genel not ortalaması en az 2,00 olan öğrenciler için en fazla bir ders,

b) Öğrencinin talebi ve danışmanın onayı ile genel not ortalaması en az 2,50 olan öğrenciler için en fazla iki ders

artırılabilir.

(3) Öğrencilerin bir dönemdeki asgari ders yükü kredili üç derstir. Gerekçeli durumlarda bu yük, akademik danışmanın ve ilgili bölüm başkanlığının onayı ile azaltılabilir.

(4) Kayıtlı olunan dönem sonunda mezuniyet koşullarını sağlayabilecek öğrenciler için asgari ders yükü koşulu aranmaz.

Lisans programında ders sayımı

MADDE 19 – (1) Bir öğrencinin herhangi bir yükseköğretim kurumundan aldığı derslerin kayıtlı olduğu programa sayım işlemleri, ilgili bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili fakülte yönetim kurulu tarafından yapılır.

(2) Ders sayımı işlemleri güncel müfredata göre yapılır.

(3) Ders sayımı işlemlerinde CC ve üzeri, S veya bunların eşdeğeri not alınmış derslerden hangilerinin programa sayılacağı belirlenir.

(4) Programa sayılan ders sayısına göre öğrencinin azami süresinden harcadığı kabul edilen dönem veya dönemler hesaplanarak öğrencinin azami süresinden düşülür. Bu işlemde, bir döneme karşılık olarak ilgili programın normal ders yükü kullanılır.

(5) Ders sayımı işlemlerine ilişkin diğer esaslar Senato tarafından belirlenir.

Program dışı dersler

MADDE 20 – (1) Program dışı dersler, öğrencinin kayıtlı olduğu lisans ya da çift ana dal/yan dal programlarının müfredatında yer almayan ancak öğrenci tarafından fazladan alınan kredili derslerdir. Program dışı derslerle ilgili esaslar şunlardır:

a) Bu dersler NI (programa dahil değil) statüsünde alınır,

b) NI statüsünde alınan dersler, öğrencinin ilgili dönemdeki ders yüküne sayılır,

c) Bir dönemde NI statüsünde en fazla iki adet ders alınabilir,

ç) NI olarak alınan derslerin statüsü ilgili döneme ait kayıt süreci bittikten sonra değiştirilemez,

d) Derslerin statüsü ilgili döneme ait kayıt süreci bittikten sonra NI olarak değiştirilemez,

e) NI statüsünde alınan dersler, aynı statüde ancak bir kez tekrarlanabilir,

f) NI statüsünde alınan dersler not ortalaması hesaplamalarında kullanılmaz,

g) NI statüsünde alınan dersler alınan harf notu ile birlikte not belgesinde gösterilir,

ğ) NI statüsünde alınan bir ders, öğrencinin bu dersi aldığı dönemde kayıtlı olduğu program ya da programlara saydırılamaz.

Dönem kayıtları

MADDE 21 – (1) Öğrenciler her dönem, akademik takvimde ilan edilen etkileşimli kayıt tarihlerinde kayıtlarını yenilemekle yükümlüdür. Ancak lisans programına ilk kez kayıt yaptıran öğrenciler akademik takvimde belirtilen ders ekleme bırakma haftasında da kayıt yaptırabilir. Belirtilen tarihlerde kayıt yaptırmayan öğrenciler kayıtsız duruma düşer ve kayıtlı öğrencilerin yararlandığı haklardan yararlanamazlar.

(2) Dönem kayıt işlemleri aşağıdaki aşamalardan oluşur:

a) Öğrencinin katkı payı veya öğrenim ücretini ödemesi ve varsa geçmiş dönemlere ait diğer mali yükümlülüklerini (yurt, kütüphane borcu ve benzeri) yerine getirmesi,

b) Öğrencinin etkileşimli ders kaydını yapması,

c) Öğrencinin akademik danışmanı ile yüz yüze görüşerek danışmanından etkileşimli dönem kayıt onayını alması.

(3) Öğrenciler kayıt oldukları ilk dönemde muaf olunan dersler hariç olmak üzere müfredatta o döneme ait bütün derslere kayıt olmak zorundadır.

(4) Öğrencilerin dönem kayıtlarında alacakları dersler oluşturulurken ön koşulları sağlamak kaydı ile aşağıdaki öncelik sıralaması kullanılır, ancak bu sıralama akademik danışman onayı ile değiştirilebilir:

a) Tekrarlanması gereken dersler,

b) Daha önceki dönemlerde alınması gerekirken alınmamış dersler,

c) Müfredattaki sınıf sıralamasına göre alınması gereken, not yükseltmek amacıyla tekrar alınmak istenen ve/veya NI statüsünde alınmak istenen dersler.

(5) Dönem kaydını etkileşimli kayıt tarihlerinde tamamlamış olan öğrenciler akademik takvimde belirtilen ders ekleme bırakma tarihlerinde ders ekleme, bırakma ve grup değişikliği yapabilir. Yapılan değişikliklerin geçerli olması için yeniden danışman onayı alınması zorunludur.

(6) Kayıtsız duruma düşen öğrencilerden dönem kaydını yaptırmak isteyenler, gerekçelerini belirterek ve belgeleyerek ilgili bölüm başkanlığına en geç o dönemin ders ekleme bırakma süresi bitimine kadar başvurur. Mazereti ilgili fakülte yönetim kurulunca uygun görülen ve gerekli kayıt koşullarını sağlamış olan öğrencinin dönem kaydı ÖİM tarafından yenilenir.

(7) Kayıtsız duruma düşen öğrenciler azami süre içerisinde olmak koşuluyla daha sonraki dönemlerde akademik takvimde ilan edilen etkileşimli kayıt tarihlerinde kayıt yaptırabilir. Bu öğrencilerin en geç etkileşimli kayıtların başladığı tarihe kadar bir dilekçe ile ÖİM’ye başvurmaları gerekir.

(8) Geçerli bir mazereti olmaksızın, dört eğitim öğretim yılı üst üste kayıtlarını yenilemeyen öğrencilerin, Üniversite ile ilişikleri ilgili fakülte yönetim kurulu kararı ve Yükseköğretim Kurulunun onayı ile kesilir.

Dersten çekilme

MADDE 22 – (1) Öğrenciler kayıtlı oldukları derslerden aşağıda belirtilen esaslara göre çekilebilirler:

a) Dersten çekilme işlemi, dönemin onuncu haftası içinde yapılır,

b) Dersten çekilme işlemi ve danışman onayı etkileşimli ortamda yapılır,

c) Danışman onayı öğrenci ile yüz yüze görüşülerek yapılır,

ç) Dersi veren öğretim elemanına etkileşimli ortamda bilgi iletilir,

d) Bir dönem içinde en çok bir dersten çekilme işlemi yapılabilir,

e) Öğrenim boyunca en çok altı dersten çekilme işlemi yapılabilir,

f) Müfredatın ilk üç dönemindeki (ilk akademik yılında) derslerden çekilme işlemi yapılamaz,

g) Tekrarlanan, daha önce çekilme işlemi yapılan, NI statüsünde alınan veya kredisiz derslerden çekilme işlemi yapılamaz,

ğ) Bir dönemde asgari ders yükü veya altında ders alan öğrencilere dersten çekilme izni verilmez.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Sınavlar, Değerlendirme ve Mezuniyet

Devam ve sınavlar

MADDE 23 – (1) Öğrenciler derslere, uygulamalara, sınavlara ve öğretim elemanının gerekli gördüğü diğer akademik çalışmalara katılmak zorundadır.

(2) Öğrencilerin derse devam durumları öğretim elemanı tarafından izlenir.

(3) Öğrencilerin derse devam durumlarının ara sınav ve dönem sonu sınavlarına katılmaya ve dönem harf notuna katkısı, sorumlu oldukları ara sınav, ödev, uygulama ve benzeri çalışmalar ile bunların dönem harf notuna katkısı ve varsa dönem sonu sınavına katılma koşulları dersi veren öğretim elemanı tarafından belirlenir ve dönem başında öğrencilere ders izlencesinde açıklanır.

(4) Her derste en az bir dönem ara sınavı ve bir dönem sonu sınavı yapılır. Ara sınav ve/veya dönem sonu sınavı gerektirmeyen dersler ilgili bölüm tarafından belirlenerek ÖİM’ye iletilir.

(5) Öğrenciler, her dersteki dönem içi başarı durumları hakkında dersi veren öğretim elemanı tarafından bilgilendirilir. Bu bilgilendirmede öğrencilerin kimlik bilgilerinin gizliliği ilkesi gözetilir.

(6) Ara sınav uygulanan derslerde sınav tarihleri dersi veren öğretim elemanı veya öğretim elemanlarının önerileri alınarak bölüm başkanlıkları tarafından belirlenir. Ara sınav tarihleri dönemin ilk dört haftası içinde öğrencilere ilan edilir. Programlar arası çok gruplu zorunlu derslerde ara sınav tarihleri ÖİM koordinasyonunda ilgili bölüm başkanlığı tarafından düzenlenir ve ilan edilir.

(7) Ara sınavlar ve dönem sonu sınavları dışında diğer sınavlar önceden tarih belirlenmeksizin yapılabilir.

(8) Dönem sonu sınavı uygulanan derslerde sınav düzenlemesi aşağıdaki şekilde yapılır:

a) Dönem sonu sınavlarının tarih, gün ve saatleri, ilgili bölümlerin görüşü alınarak ÖİM tarafından düzenlenir ve ilan edilir,

b) İlan edilen sınav tarihleri, ilgili bölüm başkanlığının gerekçeli önerisi üzerine ÖİM tarafından dönem sonu sınav tarihleri içinde olmak koşulu ile değiştirilebilir. Bu işlem, akademik takvimde belirtilen dönem sonu sınav dönemi başlamadan önce yapılır.

(9) Gerekli durumlarda ders ve sınavlar, hafta içi mesai saatleri bitiminden sonra ve/veya Cumartesi ve Pazar günlerinde de yapılabilir.

(10) Sınavların kurallara uygun yapılmasından ilgili öğretim elemanları ve sınav gözetmenleri sorumludur.

(11) Herhangi bir sınava girmeyen öğrencilere uygulanacak işlemler ile ilgili esaslar dersi veren öğretim elemanı veya öğretim elemanlarının önerisi üzerine bölüm başkanlıkları tarafından belirlenir.

Değerlendirme ve notlar

MADDE 24 – (1) Öğrencilere kayıtlı oldukları dönem sonunda her ders için bir harf notu verilir.

(2) Bu harf notu dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.

(3) Harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, dönem sonu sınavı, dönem içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur.

(4) Muafiyet sınavı verilecek dersler, muafiyet için gerekli koşullar ve uygulama esasları ilgili akademik kurulun önerisi ile Senato tarafından belirlenir.

(5) Not ortalaması hesaplarına katılan harf notlarının katsayı, puan ve statüsü aşağıda belirtilmiştir:

a)

      Harf Notu              Katsayı                  Puan

            AA                       4,00                    90-100

            BA                       3,50                    85-89

            BB                       3,00                    80-84

            CB                       2,50                    75-79

            CC                       2,00                    70-74

            DC                       1,50                    65-69

            DD                       1,00                    60-64

            FD                       0,50                    50-59

             FF                       0,00                    0-49

            NA                       0,00                   

      Harf Notu               Statü

              S                      Başarılı

              U                    Başarısız

            EX                      Muaf

              I                        Eksik

             W              Dersten çekilme

b) NA (devamsız) notu aşağıdaki nedenlerin herhangi birinden dolayı takdir olunur ve not ortalamaları hesabında FF notu işlemi görür:

1) Ders izlencesinde belirtilen dersin, teorik ve uygulama saatlerine devam yükümlülüklerini yerine getirmemek,

2) Ders izlencesinde belirtilen ders ile ilgili yükümlülükleri yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girmeye hak kazanamamak,

3) Dönem ara sınavları ve dönem sonu sınavının hiçbirine katılmamak.

c) Ortalamalara katılmayan notlar aşağıda belirtilmiştir:

1) S (başarılı) notu, kredisiz derslerde başarılı olan öğrencilere verilir,

2) U (başarısız) notu, kredisiz derslerde başarısız olan öğrencilere verilir,

3) EX (muaf) notu, müfredatlarda yer alan bazı derslerden muaf olan öğrencilere verilir,

4) I (eksik) notu, dersi veren öğretim elemanının kabul edeceği geçerli bir nedenle ders için gerekli koşulları dönem sonunda tamamlayamayan öğrencilere verilir. I notunun, dönem notlarının son veriliş tarihinden itibaren bir hafta içinde harf notuna çevrilmesi gerekir. Ancak, özel durumlarda bu süre en geç bir sonraki dönemin etkileşimli kayıtlarının başlama tarihine kadar uzatılabilir ve bu süre sonunda harf notuna çevrilmesi gerekir. Özel durumlardaki bu işlemler dersin verildiği bölüm başkanlığının önerisi ve o bölümün bağlı bulunduğu fakülte yönetim kurulu kararı ile gerçekleştirilir. Süresi içinde harf notuna çevrilmeyen I notu kendiliğinden FF veya U notuna dönüşür. I notu ile ilgili tarihler akademik takvimde belirtilir,

5) W (dersten çekilme) notu, bir dersten çekilen öğrencilere verilir.

Notların verilmesi, açıklanması ve maddi hata düzeltmeleri

MADDE 25 – (1) Dönem sonu harf notları dersi veren öğretim elemanları tarafından akademik takvimde belirtilen tarihlerde verilir.

(2) Harf notları, akademik takvimde belirtilen tarihte ilgili internet adresinde öğrencilerin erişimine açılır.

(3) Harf notları ile ilgili herhangi bir maddi hata, dersi veren öğretim elemanının başvurusu ile dönem sonu notlarının son veriliş tarihinden itibaren bir hafta içinde bölüm başkanlığının onayı ile yapılır. Bu süreyi aşan durumlarda maddi hata nedeni ile düzeltme işlemleri dersin verildiği bölüm başkanlığının önerisi ve o bölümün bağlı bulunduğu ilgili fakülte yönetim kurulu kararı ile yapılır. Maddi hata düzeltme işlemleri ile ilgili tarihler akademik takvimde belirtilir.

Ders tekrarı

MADDE 26 – (1) FF, FD, NA, U, W harf notu alınan derslerin tekrarlanması gerekir.

(2) Tekrarlanacak seçmeli derslerin yerine danışman onayı ile müfredat çerçevesinde ve aynı kategori/türde olmak koşulu ile başka seçmeli dersler alınabilir. Gerekçeli durumlar ilgili bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili Fakülte Yönetim Kurulu tarafından değerlendirilir.

(3) DD ve üzeri not alınan dersler, dersin alındığı dönemi izleyen üç dönem içinde tekrarlanabilir. Sınamalı durumda olan öğrenciler ile mezuniyet için bütün derslerden geçer not almış ancak gereken not ortalamasını sağlayamamış öğrenciler için bu kural uygulanmaz.

(4) Tekrarlanan derste önceki not ne olursa olsun, alınan son not geçerlidir.

Not ortalamaları

MADDE 27 – (1) Öğrencilerin her dönem sonunda dönem sonu not ortalaması ile genel not ortalaması hesaplanır ve başarı durumları belirlenir.

(2) Bir dersten kazanılan toplam kredi, o dersin kredi değeri ile dönem sonunda alınan harf notuna karşılık gelen katsayının çarpımı ile elde edilir.

(3) Dönem not ortalaması, öğrencinin ilgili dönemde kayıtlı olduğu tüm derslerden kazandığı toplam kredinin, bu derslerin kredi değerlerinin toplamına bölünmesiyle hesaplanır.

(4) Genel not ortalaması, öğrencinin ilgili dönem de dahil olmak üzere, o zamana kadar almış olduğu tüm derslerden kazandığı toplam kredinin, bu derslerin kredi değerlerinin toplamına bölünmesiyle hesaplanır.

(5) Hesaplamalarda elde edilen ortalamalar, virgülden sonra iki hane olacak şekilde yuvarlanarak ifade edilir. Yuvarlama işleminde, üçüncü hane 5'ten küçükse ikinci hane değişmez, 5 veya 5'ten büyükse, ikinci hanenin değeri bir artırılır.

Başarılı öğrenciler

MADDE 28 – (1) Genel ve dönem not ortalaması en az 2,00 olan ve ilgili dönemde FF, FD, NA veya U notu olmayan öğrenciler dönem not ortalamalarına göre;

a) Azami eğitim öğretim süresi içinde olan ve ilgili dönemde en az üç adet kredili ders almış olan öğrencilerden dönem not ortalaması 3,50-4,00 arasında olanlar yüksek şeref (high honor), 3,00-3,49 arasında olanlar şeref (honor) öğrencisi olarak, not ortalaması koşulunu sağlayan ancak üç adet kredili ders koşulunu sağlamayanlar başarılı (satisfactory) öğrenci olarak,

b) Azami eğitim öğretim süresi içinde dönem not ortalaması 2,00-2,99 arasında olan veya azami eğitim öğretim süresi dışında olup dönem not ortalaması en az 2,00 olanlar başarılı (satisfactory) öğrenci olarak

tanımlanır.

(2) Genel ve dönem not ortalaması en az 2,00 olan ancak ilgili dönemde herhangi bir dersten FF, FD, NA veya U notu olan öğrenciler yeterli (sufficient) öğrenci olarak tanımlanır.

Başarısız öğrenciler

MADDE 29 – (1) Genel ve/veya dönem not ortalaması 2,00’ın altında olan öğrenciler başarısız (unsatisfactory) öğrenci olarak tanımlanır.

Sınamalı öğrenciler

MADDE 30 – (1) Genel not ortalaması iki dönem üst üste 2,00’ın altında olan öğrenciler sınamalı (probation) öğrenci olarak tanımlanır.

(2) Sınamalı öğrenciler daha önce almadıkları veya W notu aldıkları dersleri alamazlar. Bu öğrenciler, öncelikle FF, FD, NA veya U notu aldıkları dersler olmak üzere daha önce almış oldukları dersleri tekrarlarlar.

(3) Sınamalı öğrenciler, daha önce aldıkları seçmeli bir dersin yerine danışman onayı ile müfredat çerçevesinde ve aynı kategori/türde olmak koşulu ile başka seçmeli ders alabilir. Gerekçeli durumlar ilgili Bölüm Başkanlığının önerisi üzerine ilgili fakülte yönetim kurulu tarafından değerlendirilir.

(4) Sınamalı öğrenciler için asgari ders yükü ile ilgili kural uygulanmaz.

(5) Sınamalı statünün sona ermesi için genel not ortalamasının en az 2,00 olması gerekir.

Mezuniyet koşulları ve tarihi

MADDE 31 – (1) Lisans programından mezun olmak için;

a) Müfredatta yer alan tüm dersler en az DD veya S harf notu ile tamamlanması,

b) Genel not ortalaması en az 2,00 olması,

c) Yurt dışındaki anlaşmalı yükseköğretim kurumları ile yürütülen uluslararası ortak lisans programları hariç olmak üzere müfredatın toplam kredisinin en az yarısının Üniversitede alınmış olması,

ç) Yurt dışındaki anlaşmalı yükseköğretim kurumları ile yürütülen değişim programları ve uluslararası ortak lisans programları hariç olmak üzere kayıtlı olunan son iki dönemin Üniversitede geçirilmesi

gerekir.

(2) Programlardan mezuniyet tarihi aşağıdaki şekilde belirlenir:

a) Lisans programlarında mezuniyet tarihi, akademik takvimde ilgili dönem için belirtilen harf notlarının ilan tarihidir. Harf notları ilan edildikten sonra, maddi hata düzeltmesi, I notunun tamamlanması ve bütünleme hakkının kullanılması sonucunda mezun olanlar için mezuniyet tarihi son harf notunun kesinleştiği tarihtir.

b) Lisans programından mezuniyet hakkı kazanmadan önce ön lisans diploması alarak Üniversiteden ayrılmak isteyen öğrenciler için mezuniyet tarihi, ön lisans diploması almaya hak kazanılan dönemin harf notlarının ilan tarihidir.

Bütünleme sınavları

MADDE 32 – (1) Bütünleme sınavlarına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

Azami eğitim öğretim süresi sonunda yapılacak işlemler

MADDE 33 – (1) Azami eğitim öğretim süresi sonunda mezuniyet koşullarını sağlayamayan öğrenciler hakkında yapılacak işlemler aşağıda belirtilmiştir:

a) Öğrencilere daha önce alıp başarısız oldukları (FD, FF, U notu aldıkları) dersler için akademik takvimde ilan edilen tarihlerde iki ek sınav hakkı verilir. Dönem sonu harf notu değerlendirmesi dönem içine yayılan çalışmalar sonucunda oluşan dersler (tasarım dersleri, stüdyo dersleri, laboratuvar uygulamaları, dönem projesi, tez ve teze ilişkin dersler vb.) için ek sınav hakkı verilmez. Bu kapsamdaki dersler ilgili bölüm tarafından belirlenerek ÖİM’ye iletilir ve ÖİM tarafından ilan edilir.

b) İlan edilen tarihte sınava girmeyen öğrenciye telafi sınavı verilmez.

c) Sınavda alınan not tek başına değerlendirilir ve harf notuna çevrilir. Dönem içinde alınan notlar hesaba katılmaz.

ç) Program müfredatında yer alan bütün derslerden geçer not aldıkları hâlde mezuniyet için gereken genel not ortalamasını sağlayamayanlara diledikleri derslerden sınırsız ek süre ile kayıt hakkı tanınır.

d) Ek süre hakkı kazananlar öğrenci katkı payı/öğrenim ücreti yükümlülüklerini yerine getirerek dönem kayıtlarını yaptırmak zorundadır.

Diploma, sertifika ve belgeler

MADDE 34 – (1) Öğrencilere ve mezunlara verilen diploma, sertifika ve belgeler ile bunların verilme koşulları aşağıdaki gibidir:

a) Lisans diploması: Lisans programından mezuniyet koşullarını sağlayan öğrencilere verilir.

b) Çift ana dal lisans diploması: Lisans programından mezuniyet hakkı kazanan ve kayıtlı olduğu çift ana dal programında da mezuniyet koşullarını sağlayan öğrencilere verilir.

c) Ön lisans diploması: Lisans programından mezuniyet hakkı kazanmadan önce Üniversiteden ayrılmak isteyen öğrencilere, başvurmaları ve gerekli kayıt sildirme işlemlerini tamamlamaları durumunda verilir. Ön lisans diploması almaya hak kazanmak için kayıtlı olunan lisans programının müfredattaki ilk altı dönemin tüm derslerinden en az DD veya S harf notu alınmış ve bu derslerin genel not ortalamasının en az 2,00 olması gerekir.

ç) Geçici mezuniyet belgesi: Diploma almaya hak kazananlara bir defaya mahsus olmak üzere verilen, ilgili akademik yılın diploma töreni tarihine kadar geçerli olan ve diploma yerine geçen bir belgedir.

d) Diploma eki: Akademik ve mesleki yeterliklerin uluslararası düzeyde tanınmasına yardımcı olan ve diplomalara ek olarak verilen bir belgedir.

e) Mezuniyet başarı belgesi: Lisans programlarından dereceye girerek mezun olanlara verilen bir belgedir. Dereceye giren mezunların başarı sıralamalarına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

f) Yan dal sertifikası: Lisans programından mezuniyet hakkı kazanan ve kayıtlı olduğu yan dal programını da başarıyla tamamlayan öğrencilere verilir. Bu sertifika bir diploma değildir.

g) Not çizelgesi (transkript): Öğrencilerin Üniversiteye ilk kayıt oldukları dönemden itibaren her dönemde almış oldukları dersleri, derslerin kredi durumlarını, bu derslerden alınan notları, ilgili dönem not ortalaması ile genel not ortalamasını ve başarı durumlarını gösteren bir belgedir.

ğ) Dönem başarı belgesi: Dönem sonunda şeref veya yüksek şeref öğrencisi olanlara verilen bir belgedir.

h) Öğrenci belgesi: Öğrencinin Üniversiteye kayıt durumunu gösteren bir belgedir.

(2) Diploma, sertifika ve belgeler aşağıda belirtilen yetkililer tarafından imzalanır:

a) Ön lisans, lisans, çift ana dal diplomaları ve yan dal sertifikası, Rektör, ilgili dekan ve bölüm başkanı,

b) Geçici mezuniyet belgesi, ilgili bölüm başkanı ve ÖİM yetkilisi,

c) Mezuniyet ve dönem başarı belgeleri, Rektör,

ç) Diploma eki, not çizelgesi ve öğrenci belgesi, ÖİM yetkilisi.

(3) Diploma, sertifika ve belgelerde öğrencinin fakültesi, bölümü ve programı belirtilir.

(4) Lisans ve/veya çift ana dal programlarından 3,00-3,49 genel not ortalaması ile mezun olanlar şeref, 3,50 veya daha yukarı genel not ortalaması ile mezun olanlar yüksek şeref mezunu olarak tanımlanır. Bu tanımlar diplomalarda belirtilir.

(5) Diploma ve sertifikaların şekli, ölçüleri ve üzerine yazılacak bilgiler Senato tarafından belirlenir.

(6) Diploma ve sertifikaların kaybı halinde bir defaya mahsus olmak üzere yenisi hazırlanır. Yeni nüsha üzerine “ikinci nüsha” ibaresi konulur.

(7) Mezuniyet tarihinden sonra mezunun adı ve/veya soyadının değişmesi durumunda diploma ve/veya sertifikaların üzerindeki bilgiler değiştirilmez veya yenileri düzenlenmez.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Danışmanlık, Disiplin, Burs, Sağlık İşleri, Katkı Payı,

İzin, İlişik Kesme, Kayıt Sildirme ve Tebligat

Danışmanlık

MADDE 35 – (1) Bölüm başkanlıkları, lisans programına kaydolan her öğrenciye tam zamanlı öğretim üye ve görevlileri arasından bir akademik danışman atar.

(2) Akademik danışmanın görevleri şunlardır:

a) Öğrenciyi her dönemde alacağı derslerin seçiminde bilgilendirir ve yönlendirir,

b) Kayıt olunacak dersleri öğrencinin akademik başarı durumuna göre birlikte değerlendirdikten sonra dönem kayıt onayı verir,

c) Öğrenciyi Üniversite yaşamına uyum, mesleki gelişim ve kariyer konularında bilgilendirir ve yönlendirir.

Disiplin

MADDE 36 – (1) Öğrencilerin disiplin işlemleri 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yapılır.

Burs ve yardım

MADDE 37 – (1) Öğrencilere çeşitli kaynaklardan sağlanan bursların ve yardımların dağıtımına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

Sağlık işleri

MADDE 38 – (1) Öğrencilere verilecek sağlık hizmetlerine ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

Katkı payı, öğrenim ücreti ve diğer ücretler

MADDE 39 – (1) Mütevelli Heyet kararları çerçevesinde belirlenen katkı payları, öğrenim ücretleri ve burs oranları ile diğer ücretler Üniversite Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.

İzin

MADDE 40 – (1) Öğrenciler sağlık, askerlik, yurt içi veya yurt dışı yükseköğretim kurumlarında eğitim, maddi ve ailevi nedenlerle, ilgili fakülte yönetim kurulu kararıyla her defasında üç dönemi (bir akademik yılı) aşmamak koşulu ile en fazla altı dönem (iki akademik yıl) süre ile izinli sayılabilirler. Altı dönemden daha uzun süreli izinler için Üniversite Yönetim Kurulu yetkilidir.

(2) İzinli sayılmak isteyen öğrenciler, mazeretini belirten dilekçesi ve belgeleri ile birlikte ilgili bölüm başkanlığına en geç ilgili dönemin ders ekleme bırakma süresi bitimine kadar başvurur; ancak izin gerekçesinin ders ekleme bırakma süresi bitiminden sonra ortaya çıkması durumunda başvuru için süre kısıtlaması yoktur.

(3) Bölüm başkanlığı izin talebini öğrencinin akademik danışmanı ve bölüm başkanlığının görüşleriyle birlikte ilgili fakülte yönetim kuruluna iletir.

(4) İlgili yönetim kurulu kararı ÖİM’ye iletilir ve karar ÖİM tarafından işleme konulur.

(5) İzin süresinin bitiminden önce öğrenimine dönmek isteyen öğrencilerin bir dilekçe ile etkileşimli kayıtlar başlamadan önce ilgili bölüm başkanlığına başvurmaları gerekir. Başvuru, öğrencinin akademik danışmanının görüşü ve bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili fakülte yönetim kurulu tarafından karara bağlanarak ÖİM’ye iletilir ve ÖİM tarafından işleme konulur.

İlişik kesme

MADDE 41 – (1) Üniversiteden ilişiğini kesecek öğrencilerin, ÖİM’den alacakları ilişik kesme belgesini, ilgili birimlere imzalatarak teslim etmesi ve kayıt sırasında vermiş oldukları belgeleri iade alması gerekir.

(2) Mazeretleri nedeniyle bizzat başvuramayan öğrenciler, yakınlarına yazılı izin vermeleri halinde, ilişik kesme işlemleri yakınları tarafından yapılabilir.

(3) Derslerin başlamasını takip eden dördüncü hafta sonuna kadar ilişiği kesilen öğrencinin ilgili yarıyılda/yılda kayıtlı olduğu dersler silinir.

(4) Aşağıda belirtilen durumlarda ilgili yönetim kurulu kararı ile Üniversite tarafından öğrencinin ilişiği kesilir:

a) 2547 sayılı Kanunda belirtilen süreler içerisinde başarı sağlayamamak veya bu Kanunda belirtilen süre kadar kayıt yenilememiş olmak,

b) Üniversiteden çıkarma cezası almış olmak.

İlişik kesme nedeniyle ücret durumu

MADDE 42 – (1) Öğrenciler, ilişik kesme işleminin yapıldığı yarıyıldan/yıldan önceki tüm mali sorumluluklarını yerine getirmek zorundadır. Ancak, öğrencilerden ders kaydı yaptırmadıkları yarıyılların öğrenim ücretleri alınmaz.

(2) Kendi isteği ile Üniversiteden ayrılacak öğrencilerden, yeni kayıt yaptırmış olanlar için ek yerleştirme kontenjanlarının Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’ne bildirilmesi veya yatay geçişlerde yedek kayıt tarihinin sonuna kadar, diğer öğrenciler için güz yarı yılı ders başlangıcından itibaren iki hafta içerisinde başvurmaları halinde o yıla ait öğrenim ücretinin tamamı iade edilir. Bu sürelerden itibaren bahar yarıyılı ders başlangıcının ikinci haftasının sonuna kadar başvuran öğrencilere, o yıla ait öğrenim ücretinin yarısı iade edilir. Diğer durumlarda ise yıllık öğrenim ücreti iade edilmez.

Kayıt sildirme

MADDE 43 – (1) Öğrenciler istedikleri takdirde ÖİM’ye başvurarak kayıtlarını sildirebilirler.

(2) Üniversiteden kaydını sildiren veya herhangi bir neden ile Üniversite ile ilişiği kesilen öğrencilerin dosyalarındaki kendilerine ait belgeleri alabilmeleri için Üniversite tarafından belirlenen kayıt sildirme işlemlerini yapmaları ve mali yükümlülükleri (katkı payı veya öğrenim ücreti, yurt, kütüphane borcu ve benzeri) yerine getirmeleri zorunludur.

(3) Ön lisans diploması alarak veya mezuniyet koşullarını sağlamadan kayıtlı oldukları programdan kayıt sildiren öğrenciler, Üniversitedeki tüm öğrencilik haklarını kaybeder ve öğrenimlerini tamamlamak üzere kayıt sildirdikleri programa tekrar kayıt yaptıramazlar.

Tebligat

MADDE 44 – (1) Öğrenciye her türlü tebligat, öğrencinin resmi kayıtlarda yer alan posta adresine ve/veya öğrenciye Üniversite tarafından sağlanan e-posta adresine gönderilerek yapılır.

(2) Öğrenci Üniversite tarafından sağlanan e-posta adresine gönderilen iletileri izlemekle yükümlüdür.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Son Hükümler

Yürürlük

MADDE 45 – (1) Bu Yönetmelik 2015-2016 eğitim-öğretim yılı başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 46 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi Rektörü yürütür.