|
Enerji
Piyasası Düzenleme Kurumundan::
YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARININ
BELGELENDİRİLMESİ
VE DESTEKLENMESİNE İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç ve kapsam
MADDE
1 – (1) Bu Yönetmelik,
yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı elektrik enerjisi üretiminin
teşvik edilmesi amacıyla; üretim lisansı sahibi tüzel kişilere
yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisleri için
Yenilenebilir Enerji Kaynak Belgesi verilmesi ile 10/5/2005
tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi
Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanun kapsamında işletilecek YEK
Destekleme Mekanizmasının kuruluşu ve işleyişini düzenlemek amacıyla kamu
tüzel kişilerinin görev ve yetkileri ile ilgili gerçek ve tüzel kişilerin
hak ve sorumluluklarına ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE
2 – (1) Bu Yönetmelik, 5346 sayılı
Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı
Kullanımına İlişkin Kanunun 5, 6, 6/A, 6/B ve 11 inci maddeleri ile 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası
Kanununun 14 üncü maddesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Biyokütle: Organik atıkların yanı sıra bitkisel yağ
atıkları, tarımsal hasat artıkları dâhil olmak üzere, tarım ve orman
ürünlerinden ve bu ürünlerin işlenmesi sonucu ortaya çıkan yan ürünlerden
elde edilen kaynakları,
b) Bu
Yönetmelik kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynakları: Rüzgâr, güneş, jeotermal,
biyokütle, biyokütleden
elde edilen gaz (çöp gazı dâhil), dalga, akıntı enerjisi ve gel-git ile
kanal veya nehir tipi veya rezervuar alanı on beş kilometrekarenin altında
olan veya pompaj depolamalı hidroelektrik üretim tesisi kurulmasına uygun
elektrik enerjisi üretim kaynaklarını,
c) Çöp
gazı: Çöp dâhil diğer atıklardan enerji elde edilmesi amacıyla üretilen
gazı,
ç)
Fatura dönemi: Dengeleme ve uzlaştırma işlemlerini düzenleyen ilgili
mevzuat ile belirlenen fatura dönemini,
d) Hibrit tesis: En az birisi bu Yönetmelik kapsamındaki
yenilenebilir enerji kaynaklarından olmak üzere iki veya daha fazla enerji
kaynağını kullanarak elektrik enerjisi üreten tesisi,
e)
İlgili mevzuat: Elektrik piyasasına ilişkin kanun, yönetmelik, tebliğ,
genelge ve Kurul kararlarını,
f)
Jeotermal kaynak: Yerkabuğundaki doğal ısı nedeniyle sıcaklığı sürekli
olarak bölgesel atmosferik ortalama sıcaklığın üzerinde olan, erimiş madde
ve gaz içerebilen doğal su, buhar ve gazlar ile kızgın kuru kayalardan elde
edilen su, buhar ve gazları,
g)
Kanun: 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununu,
ğ)
Kesinleşmiş gün öncesi üretim/tüketim programı (KGÜP): Bir uzlaştırmaya
esas veriş-çekiş biriminin bağlı olduğu dengeden sorumlu tarafın
yükümlülüklerine ve gün öncesi piyasası sonucuna bağlı olarak bir sonraki
güne ilişkin gerçekleştirmeyi öngördüğü ve sistem işletmecisine dengeleme
güç piyasasının başlangıcında bildirdiği üretim ya da tüketim değerlerini,
h)
Kurum: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
ı) LÜY:
Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretimine İlişkin Yönetmeliği,
i)
Muafiyetli üretim miktarı: Her bir görevli tedarik şirketinin kendi
bölgesinde, lisanssız üretim kapsamında yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı olarak üretilip sisteme verilen ihtiyaç fazlası elektrik enerjisi
miktarını,
j) Milli
Yük Tevzi Merkezi (MYTM): TEİAŞ bünyesinde yer alan ve elektrik enerjisi
arz ve talebinin gerçek zamanlı olarak dengelenmesinden ve sistem
işletiminden sorumlu merkezi,
k) Ödeme
yükümlülüğü oranı (ÖYO): Tüketicilere elektrik enerjisi satışı yapan
tedarikçilerin ödemekle yükümlü olacağı tutarın hesaplanmasında
kullanılacak olan, her bir tedarikçinin tüketicilerine sattığı elektrik
enerjisi miktarının, bu tedarikçilerin tamamının tüketicilere sattığı
toplam elektrik enerjisi miktarına bölünmesi suretiyle hesaplanan oranı,
l) Ödeme
yükümlülüğü tutarı (ÖYT): Her bir tedarikçi için ödeme yükümlülüğü oranı
(ÖYO) dikkate alınarak Piyasa İşletmecisi tarafından tahsil edilecek
tutarı,
m) Piyasa
İşletmecisi: Görev ve sorumlulukları Kanun’da ve ilgili mevzuatta
belirlenen ve gün öncesi planlama/gün öncesi piyasası ve uzlaştırma iş ve
işlemlerini yapmakla görevli ve yetkili birimi,
n)
Piyasa takas fiyatı (PTF): Gün öncesi piyasası kapsamında belli bir saat ve
belli bir teklif bölgesi için, teklif bölgeleri arasındaki iletim kısıtları
dikkate alınarak belirlenen saatlik elektrik enerjisi alış-satış fiyatını,
o)
Piyasa yönetim sistemi (PYS): Dengeleme mekanizması ve uzlaştırmaya ilişkin
işlemlerin yürütülmesi amacıyla, piyasa işletmecisi, sistem işletmecisi,
piyasa katılımcıları ve sayaçların okunmasından sorumlu iletim lisansı
sahibi tüzel kişi, dağıtım lisansı sahibi tüzel kişi ve OSB dağıtım lisansı
sahibi tüzel kişilerin kullanımına sunulan ve küçük istemci yapısında
çalışan uygulamaları,
ö)
Sistem marjinal fiyatı (SMF): Dengeleme güç
piyasası kapsamında, dengeleme amacıyla iletim sistemi kısıtları dikkate
alınmaksızın; sistemin enerji açığını gidermek için yük aldırılan dengeleme
birimlerine uygulanan, kabul edilen en yüksek saatlik yük alma teklif
fiyatını veya sistemin enerji fazlasını gidermek için yük attırılan dengeleme
birimlerine uygulanan, kabul edilen en düşük saatlik yük atma teklif
fiyatını,
p)
Tedarikçi: Elektrik
enerjisi ve/veya kapasite sağlayan üretim şirketleri ile tedarik lisansına
sahip şirketi,
r)
Uzlaştırmaya esas veriş-çekiş birimi (UEVÇB): Her bir piyasa katılımcısına
ilişkin uzlaştırma hesaplamalarının yapılabilmesi amacıyla, piyasa katılımcıları
tarafından tanımlanarak PYS aracılığıyla kaydı yapılan aktif elektrik
enerjisi üreten ya da tüketen birimleri,
s) YEK Destekleme Mekanizması (YEKDEM): Bu
Yönetmelik kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim
faaliyeti gösteren üretim lisansı sahibi tüzel kişilerin bizzat ve LÜY
kapsamında yenilenebilir enerji kaynaklarından üretim yapan kişilerin
bölgelerinde bulundukları görevli tedarik şirketleri aracılığıyla
faydalanabileceği fiyatlar, süreler ve bunlara yapılacak ödemelere ilişkin
usul ve esasları içeren destekleme mekanizmasını,
ş) YEK
Kanunu: 5346 sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi
Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanunu,
t) YEK
toplam bedeli (YEKTOB): YEK Destekleme Mekanizmasına tabi olan tüzel
kişilerin her biri tarafından iletim veya dağıtım sistemine verilen
elektrik enerjisi miktarı ile nihai YEK listesindeki fiyatların çarpılması
suretiyle, enerjinin sisteme verildiği tarihteki Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası döviz alış kuru üzerinden Türk Lirası olarak hesaplanan bedellerin
toplamını,
u)
YEKBED: YEK Bedelini,
ü)
YEKDEM katılımcısı: YEKDEM’e tabi olan her bir
lisanslı üretim tesisi veya görevli tedarik şirketlerini,
v)
Yenilenebilir enerji kaynakları (YEK): Hidrolik, rüzgâr, güneş, jeotermal, biyokütle, biyokütleden elde
edilen gaz (çöp gazı dâhil), dalga, akıntı enerjisi ve gel-git gibi fosil
olmayan enerji kaynaklarını,
y)
Yenilenebilir enerji kaynak belgesi (YEKBEL): Yenilenebilir enerji
kaynaklarından üretilen elektrik enerjisinin ulusal piyasada ve
uluslararası piyasalarda alım satımında kaynak türünün belirlenmesi ve
takibi için üretim lisansı sahibi tüzel kişiye Kurum tarafından verilen
belgeyi,
ifade
eder.
(2) Bu
Yönetmelikte geçmekle birlikte tanımlanmamış diğer terim ve kavramlar,
ilgili mevzuattaki anlam ve kapsama sahiptir.
İKİNCİ BÖLÜM
YEK Destekleme Mekanizmasına Kayıt Esasları
YEK destekleme mekanizması
MADDE
4 – (1) YEK Destekleme
Mekanizması;
a) Bu
Yönetmelik kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim
faaliyeti gösteren üretim lisansı sahibi tüzel kişilerin kayıt olmak
suretiyle faydalanabileceği YEK Kanununa ekli I ve II sayılı Cetveller
uyarınca belirlenecek fiyatları,
b) LÜY
kapsamında yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik üretimi yapan
kişilerin bölgesinde bulundukları görevli tedarik şirketi aracılığıyla
faydalanacakları YEK Kanununa ekli I ve II sayılı Cetveller uyarınca
belirlenecek fiyatları,
c) Bu
Yönetmelik kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim
faaliyeti gösteren üretim lisansı sahibi tüzel kişiler ile LÜY kapsamında
yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik üretimi yapan kişilerin yararlanabileceği
süreleri,
ç) (a)
ve (b) bentleri kapsamındaki kişilere yapılacak ödemelere ilişkin usul ve
esasları,
kapsayan
destekleme mekanizmasıdır.
(2)
YEKDEM, Piyasa İşletmecisi tarafından takvim yılı bazında işletilir. YEKDEM’e bir takvim yılı için tabi olan üretim lisansı
sahipleri, uygulamaya dahil oldukları takvim yılı
içerisinde YEKDEM’den çıkamaz. LÜY kapsamında
yenilenebilir enerji kaynaklarından üretim yapan kişiler uygulama dışına
çıkamaz.
YEKDEM’e kayıt başvuruları
MADDE
5 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim lisansı sahibi tüzel
kişiler, lisans bazında, bir sonraki takvim yılında YEKDEM’e
kayıt olmak istemeleri halinde 31 Ekim tarihine kadar Ek-1 Başvuru
Dilekçesiyle Kuruma başvuru yapar. Başvuru, hibrit
tesisler bakımından bu Yönetmelik kapsamındaki yenilenebilir enerji
kaynağından üretilen miktarı, diğerleri için lisans kapsamındaki üretim
miktarının tamamını kapsar.
2)
Görevli tedarik şirketleri; kendi bölgesinde lisanssız üretim kapsamında
yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı olarak üretim tesisi kuran gerçek
veya tüzel kişilerin sisteme verdikleri ihtiyaç fazlası elektrik enerjisini
satın almakla yükümlüdür. Görevli tedarik şirketlerinin, lisans süreleri
boyunca, herhangi bir başvuruya gerek olmaksızın YEKDEM kayıtları yapılır.
(3) YEKDEM’e kayıt olmak isteyen üretim lisansı sahipleri
başvuru dilekçesi ekinde 7 nci madde uyarınca alınan Kurul Kararı çerçevesinde belirlenen
bilgi ve belgeleri sunar.
(4) Bu
madde kapsamında YEKDEM’den yararlanmak üzere
başvuruda bulunan üretim lisansı sahibi tüzel kişiler, söz konusu
başvurularından vazgeçmek istemeleri halinde, bu taleplerini en geç 31 Ekim
tarihine kadar Kuruma yazılı olarak bildirmek zorundadırlar.
YEKDEM kayıt başvurularına
itirazlar ve itirazların sonuçlandırılması
MADDE
6 – (1) 5 inci maddeye göre
yapılan başvurulardan tam ve eksiksiz olduğu tespit edilenler değerlendirmeye
alınır ve bu Yönetmelikte öngörülen bilgileri içeren ön YEK listesi, Kasım
ayının ilk on günü içerisinde Kurum internet sayfasında ilan edilir.
(2) İlan
edilen ön YEK listesindeki başvurulara ve/veya bilgilere;
a)
Üçüncü şahıslar tarafından sadece kişisel hak ihlali nedeniyle,
b)
İlgili üretim lisansı sahipleri tarafından ilana konu bilgilerin
düzeltilmesi ve/veya varsa eksikliklerin giderilmesi amacıyla,
yazılı
olarak beş gün içerisinde gerekçeleriyle birlikte itirazda bulunulabilir.
(3)
İkinci fıkra kapsamında yapılan itirazlar Kurum tarafından incelenerek
Kasım ayının yirmibeşinci günü itibariyle
sonuçlandırılır.
YEK
destekleme mekanizması başvurularının sonuçlandırılması
MADDE
7 – (1) 5 inci madde kapsamındaki
başvurusu değerlendirmeye alınan tüzel kişilerden bir sonraki takvim
yılında YEKDEM’den yararlanabilecek olanları
içeren nihai YEK listesi, 6 ncı ve 8 inci madde
hükümleri dikkate alınarak 30 Kasım tarihine kadar sonuçlandırılır. Nihai
YEK listesi, Kurul kararı ile belirlenecek örneğe uygun olarak düzenlenerek
Kurum internet sayfasında duyurulur ve Piyasa İşletmecisine bildirilir.
(2)
Birinci fıkra kapsamında hazırlanacak nihai YEK listesinde kaynak türlerine
göre YEKDEM’e tabi olan üretim lisansı
sahiplerine ait tesislerin işletmeye giriş tarihleri, yıllık elektrik
enerjisi üretim kapasiteleri ve yıllık üretim programına ilişkin bilgiler
yer alır.
(3) YEKDEM’e esas üretim dönemi, her takvim yılının birinci
günü başlar ve son günü itibarıyla nihayet bulur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
YEK Destekleme Mekanizmasının İşleyişine İlişkin Hükümler
YEKDEM’den yararlanabilecekler
MADDE
8 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı olup 18/05/2005
tarihinden 31/12/2015 tarihine kadar kısmen veya tamamen işletmeye girmiş
veya girecek olan üretim tesislerine ilişkin üretim lisansı sahibi tüzel
kişiler, lisansına derç edilen ilk kurulu gücün;
a)
Tamamının işletmeye giriş tarihinden,
b)
Tamamı işletmeye girmeden YEKDEM’e katılması
halinde, YEKDEM’e ilk katıldığı tarihten,
itibaren
on yıl süreyle YEKDEM’den yararlanabilir.
(2)
Birinci fıkra kapsamında başvuru yapan tüzel kişilerin üretim tesislerinin,
başvuru tarihi itibariyle kısmen veya tamamen işletmeye girmiş olması ve YEKDEM’e kayıt amacıyla Kuruma yapacakları başvurunun
bu Yönetmelik hükümlerine göre kabul edilmesi gerekir.
(3) LÜY
kapsamında yenilenebilir enerji kaynaklarından ürettiği elektrik enerjisi
muafiyetli üretim miktarı kapsamında olan gerçek veya tüzel kişiler, üretim
tesislerinin tamamen veya kısmen işletmeye girdiği tarihten itibaren on yıl
süreyle, bölgesinde bulundukları görevli tedarik şirketleri aracılığıyla YEKDEM’den yararlanır.
YEKDEM kapsamındaki kayıtlar
MADDE
9 – (1) Piyasa İşletmecisi, YEKDEM
kapsamındaki enerjinin uzlaştırılması için bu Yönetmelik ve ilgili
mevzuatta öngörülen işlemleri yürütebilmek amacıyla dengeleme ve uzlaştırma
işlemlerini düzenleyen ilgili mevzuat hükümleri uyarınca kendi nezdinde
kayıtlı bir YEKDEM portföyü oluşturur.
(2) 7 nci maddenin birinci fıkrasında öngörülen nihai YEK
listesinde yer alan lisanslı üretim tesislerine ilişkin dengeleme ve
uzlaştırma işlemlerini düzenleyen ilgili mevzuat kapsamındaki UEVÇB ve
sayaç kayıtları, Piyasa İşletmecisinin oluşturacağı YEKDEM portföyü altında yer alacak şekilde güncellenir. Kayıt
bulunmaması halinde, YEKDEM portföyü altında
dengeleme ve uzlaştırma işlemlerini düzenleyen ilgili mevzuat hükümleri
uyarınca UEVÇB ve sayaç kaydı yapılır.
(3) LÜY
hükümleri uyarınca dağıtım sistemine verilecek muafiyetli üretim miktarı
için görevli tedarik şirketleri adına, LÜY’de
belirlenen şekilde YEKDEM portföyü altına
dengeleme ve uzlaştırma işlemlerini düzenleyen ilgili mevzuat hükümleri
uyarınca UEVÇB ve sayaç kayıtları yapılır.
YEKDEM kapsamındaki enerji üretim
tahminleri
MADDE
10 – (1) Üretim lisansı sahibi her
bir YEKDEM katılımcısı saatlik üretim tahminlerini her bir gün için, önceki
gün saat 09:00 itibariyle MYTM tarafından
belirlenecek şekle uygun olarak MYTM’ye bildirir.
(2)
Muafiyetli üretim miktarı için YEKDEM katılımcısı olan görevli tedarik
şirketleri kendi görev bölgesi içindeki OSB'lerde yer alan yenilenebilir
enerji kaynaklarından LÜY kapsamında üretim yapan tesisler de dahil, muafiyetli üretim miktarına ilişkin saatlik
tahminlerini her bir gün için, önceki gün saat 09:00 itibariyle MYTM
tarafından belirlenecek şekle uygun olarak MYTM’ye
bildirir.
(3)
MYTM, birinci ve ikinci fıkralar uyarınca kendisine bildirilmiş olan üretim
tahminlerinden faydalanarak ve/veya kendi geliştirdiği tahmin yöntemlerine
dayanarak her gün bir gün sonrası için UEVÇB bazında saatlik üretim tahmini
yapar ve söz konusu tahminleri KGÜP olarak dikkate alır. MYTM, gerekli
olması halinde YEKDEM katılımcılarından tahminlere esas olacak verileri
talep edebilir. UEVÇB bazında yapılan saatlik üretim tahminleri Piyasa
İşletmecisine YEKDEM bölgesel/ulusal toplam saatlik üretim tahmini şeklinde
sunulur.
(4)
MYTM, üçüncü fıkra kapsamında hesapladığı YEKDEM bölgesel veya ulusal
toplam saatlik üretim tahminini aynı gün içerisinde saat 10:30’a
kadar Piyasa İşletmecisine PYS üzerinden bildirir. Piyasa İşletmecisi,
YEKDEM bölgesel veya ulusal toplam üretim tahminini PYS aracılığıyla saat 11:00’a kadar yayımlar.
YEKDEM kapsamında enerjinin satın
alınması ve uzlaştırılması
MADDE
11 – (1) YEKDEM kapsamında iletim
ve/veya dağıtım sistemine verileceği MYTM tarafından bildirilen ve
tedarikçiler tarafından satın alınacağı kabul edilen tahmini enerji
miktarı, YEKDEM portföyü altında Piyasa İşletmecisi tarafından gün öncesi
piyasasında fiyattan bağımsız teklif olarak değerlendirilmek üzere her gün
saat 11:30’a kadar sistem satış teklifi olarak PYS
aracılığıyla bildirilir.
(2)
Tedarikçiler nam ve hesabına YEKDEM portföyü altında Piyasa İşletmecisi
tarafından birinci fıkra kapsamında satışı yapılan enerjiye ilişkin tutar,
15 inci madde uyarınca hesaplanan YEKDEM portföy
geliri olarak tedarikçilere ÖYO ile aylık bazda paylaştırılır.
YEK toplam bedelinin hesaplanması
MADDE
12 – (1) YEKDEM katılımcılarına
her bir fatura dönemi için ödenecek YEK toplam bedeli (YEKTOB) aşağıdaki
formül uyarınca hesaplanır:
(1)
Bu
formülde geçen;
YEKTOB:
Her bir fatura dönemi için hesaplanan YEK toplam bedelini (TL),
LÜYTOBj: Her bir fatura dönemi için “j” görevli tedarik
şirketi tarafından bölgesindeki muafiyetli üretime ilişkin olarak
hesaplanan ve bölgesindeki gerçek ve/veya tüzel kişilere ödenecek toplam
bedeli (TL),
UEVMi,b,u:
i YEKDEM katılımcısı olan üretim lisansı sahibi tüzel kişiye ait b
uzlaştırmaya esas veriş-çekiş biriminin, u uzlaştırma dönemine ait
uzlaştırmaya esas veriş miktarını (MWh),
YEKFi,b : i
YEKDEM katılımcısı olan üretim lisansı sahibine b uzlaştırmaya esas
veriş-çekiş birimi için uygulanacak olan fiyatı (ABD Doları cent/kWh),
KURu: Her bir uzlaştırma döneminin dahil
olduğu günde geçerli TCMB döviz alış kurunu (TL/ABD Doları),
k: İlgili
fatura dönemine ilişkin uzlaştırma dönemlerinin sayısını,
n:
Lisanslı üretim tesisi olan her bir YEKDEM katılımcısına ait uzlaştırmaya
esas veriş-çekiş birimi sayısını,
a:
Lisanslı üretim tesisi olan YEKDEM katılımcı sayısını,
m:
YEKDEM katılımcısı olan görevli tedarik şirketlerinin sayısını,
ifade
eder.
(2) Her
bir YEKDEM katılımcısına uygulanacak fiyat, YEK Kanununa ekli I sayılı
Cetvelde kaynak bazında belirlenen fiyat ile YEK Kanununa ekli II sayılı
Cetvelde belirlenen fiyatlardan yararlanarak Bakanlıkça YEK Kanununun 6/B
maddesi uyarınca çıkarılan yönetmeliğe göre hesaplanmış yerli ürün destek
fiyatının toplanması suretiyle elde edilir. Bu fiyat nihai YEK listesinde
her bir YEKDEM katılımcısı için ayrı ayrı
gösterilir.
Ödeme yükümlülüğü oranının hesaplanması
MADDE
13 – (1) Bir fatura döneminde, i
tedarikçisinin YEKDEM kapsamındaki ödeme yükümlülüğü oranı (ÖYOi) aşağıdaki formüle göre hesaplanır:
(2)
Bu
formülde geçen;
ÖYOi : Bir
fatura döneminde i tedarikçisinin YEKDEM uyarınca ödeme yükümlülüğü oranını
(%),
UEÇMi,b,u :
Dengeleme ve uzlaştırma işlemlerini düzenleyen ilgili mevzuatın ilgili
maddesi uyarınca hesaplanan, i tedarikçisi adına kayıtlı b uzlaştırmaya
esas veriş-çekiş biriminin, u uzlaştırma dönemi için, tedarik yükümlülüğü
kapsamındaki uzlaştırmaya esas çekiş miktarını (MWh),
UEÇMb,u : Dengeleme ve uzlaştırma işlemlerini düzenleyen
ilgili mevzuatın ilgili maddesi uyarınca hesaplanan, b uzlaştırmaya esas
veriş-çekiş biriminin, u uzlaştırma dönemi için, tedarik yükümlülüğü
kapsamındaki uzlaştırmaya esas çekiş miktarını (MWh),
n: Bir
fatura dönemine ilişkin i tedarikçisi adına kayıtlı uzlaştırmaya esas
veriş-çekiş birimi sayısını,
m: Bir
fatura dönemine ilişkin toplam uzlaştırmaya esas veriş-çekiş birimi
sayısını,
k: Bir
fatura dönemine ilişkin uzlaştırma dönemi sayısını,
ifade
eder.
Ödeme
yükümlülüğü tutarının hesaplanması
MADDE
14 – (1) Her bir tedarikçiden Piyasa
İşletmecisi tarafından aylık bazda tahsil edilecek
ödeme yükümlülüğü tutarı (ÖYT), YEKDEM kapsamında hesaplanan ödeme
yükümlülüğü oranı dikkate alınarak aşağıdaki formül uyarınca hesaplanır:
ÖYTi = YEKTOB
x ÖYOi (3)
Bu
formülde geçen;
ÖYTi : Her
bir fatura dönemi için i tedarikçisi tarafından ödenecek tutarı (TL),
YEKTOB:
Her bir fatura dönemi için hesaplanan YEK toplam bedelini (TL),
ÖYOi : Her
bir fatura dönemi için i tedarikçisinin ödeme yükümlülüğü oranını (%),
ifade
eder.
YEKDEM portföy
gelirinin hesaplanması ve paylaştırılması
MADDE
15 – (1) YEKDEM portföyünün
uzlaştırılmasından elde edilen gelir aşağıda yer alan formüle göre hesaplanır:
(4)
Bu formülde
geçen;
YPG: Her
bir fatura dönemi için YEKDEM portföyünün
uzlaştırılmasından elde edilen geliri (TL),
PTFt,u : t teklif bölgesi ve u uzlaştırma dönemine ait
Piyasa Takas Fiyatını (TL/MWh),
YEKSSMt,u : YEKDEM kapsamında Piyasa İşletmecisi tarafından
gün öncesi piyasası kapsamında fiyattan bağımsız teklif olarak
değerlendirilen ve t teklif bölgesi için, u uzlaştırma dönemine ait
tekliften dolayı gerçekleştirilen sistem satış miktarını (MWh),
l: t
teklif bölgesi sayısını,
k: Bir
fatura dönemine ilişkin uzlaştırma dönemi sayısını,
ifade
eder.
(2)
YEKDEM portföy gelirinden faiz geliri elde
edilmesi halinde bu miktar her fatura dönemi bazında YEKDEM portföy
gelirine eklenir.
(3) Her
bir tedarikçiye Piyasa İşletmecisi tarafından ödenecek YEKDEM portföy geliri tutarı (YPGT), YEKDEM kapsamında
hesaplanan ödeme yükümlülüğü oranı dikkate alınarak aşağıdaki formül
uyarınca hesaplanır:
YPGTi = YPG x ÖYOi (5)
Bu
formülde geçen;
YPGTi : Her
bir fatura dönemi için i tedarikçisine ödenecek YEKDEM portföy geliri
tutarını, (TL),
YPG: Her
bir fatura dönemi için hesaplanan YEKDEM portföy
gelirini (TL),
ÖYOi : Her
bir fatura dönemi için i tedarikçisinin ödeme yükümlülüğü oranını, (%),
ifade
eder.
YEKDEM portföyü
enerji dengesizlik miktarının hesaplanması
MADDE
16 – (1) YEKDEM portföyü
enerji dengesizlik miktarı aşağıdaki yer alan formül uyarınca hesaplanır:
(6)
Bu
formülde geçen;
UEVMi,t,b,u : i YEKDEM katılımcısının
t teklif bölgesinde, b uzlaştırmaya esas veriş çekiş biriminin, u uzlaştırma
dönemindeki uzlaştırmaya esas veriş miktarını (MWh),
YEKSSMt,u: YEKDEM kapsamında Piyasa İşletmecisi tarafından
gün öncesi piyasası kapsamında fiyattan bağımsız teklif olarak
değerlendirilen ve t teklif bölgesi için, u uzlaştırma dönemine ait
tekliften dolayı gerçekleştirilen sistem satış miktarını (MWh),
n: i
YEKDEM katılımcısına ait uzlaştırmaya esas çekiş birimi sayısını,
a:
YEKDEM katılımcı sayısını,
ifade
eder.
YEKDEM portföyü
enerji dengesizlik tutarının hesaplanması ve paylaştırılması
MADDE
17 – (1) YEKDEM portföyünün
uzlaştırılmasından elde edilen enerji dengesizlik tutarı (YEKEDT) aşağıda
yer alan formül uyarınca hesaplanır:
(7)
Bu
formülde geçen;
YEKEDT:
Her bir fatura dönemi için YEKDEM portföyüne
ilişkin enerji dengesizlik tutarını (TL),
SMFt,u: Dengeleme güç piyasası kapsamındaki u uzlaştırma
döneminde yer aldığı t teklif bölgesi için hesaplanan Sistem Marjinal
Fiyatını (TL/MWh),
YEKEDMt,u: Piyasa İşletmecisi tarafından t teklif bölgesi
için u uzlaştırma döneminde, Gün Öncesi Piyasası kapsamında tüm
tedarikçiler adına satılan enerji ile ilgili uzlaştırma döneminde YEKDEM
katılımcılarının toplam Uzlaştırmaya Esas Veriş Miktarı arasındaki fark
sebebiyle hesaplanan dengesizlik miktarını (MWh),
l: t
teklif bölgesi sayısını,
k: Bir
fatura dönemine ilişkin uzlaştırma dönemi sayısını,
ifade
eder.
(2) Her
bir tedarikçinin YEKDEM kapsamındaki enerji dengesizlik tutarı (YEKEDT),
YEKDEM kapsamında hesaplanan ödeme yükümlülüğü oranı (ÖYO) dikkate alınarak
aşağıdaki formül uyarınca hesaplanır;
YEKEDTi = YEKEDT
x ÖYOi (8)
Bu
formülde geçen;
YEKEDTi : Her
bir fatura dönemi için i tedarikçisine ödenecek YEK enerji dengesizlik
tutarını (TL),
YEKEDT:
Her bir fatura dönemi için hesaplanan toplam YEK enerji dengesizlik
tutarını (TL),
ÖYOi : Her
bir fatura dönemi için i tedarikçisinin ödeme yükümlülüğü oranını, (%),
ifade
eder.
YEK bedellerinin hesaplanması
MADDE
18 – (1) YEKDEM katılımcısı olan
her bir lisanslı üretim tesisi için lisans sahibine ödenecek YEK bedeli
(YEKBED) aşağıdaki formül uyarınca hesaplanır:
(9)
Bu
formülde geçen;
YEKBEDi : Her bir fatura dönemi için i YEKDEM katılımcısına
ödenecek YEK bedelini (TL),
UEVMi,b,u: i
YEKDEM katılımcısına ait b uzlaştırmaya esas veriş-çekiş biriminin, u uzlaştırma
dönemine ait Uzlaştırmaya Esas Veriş Miktarını (MWh),
YEKFi,b : i
YEKDEM katılımcısına b uzlaştırmaya esas veriş-çekiş birimi için
uygulanacak olan fiyatı (ABD Doları cent/kWh),
KURu: Her bir uzlaştırma döneminin dahil
olduğu günde geçerli TCMB döviz alış kurunu (TL/ABD Doları)
m : İlgili fatura dönemine ilişkin uzlaştırma dönemlerinin sayısını,
n:
YEKDEM katılımcılarına ait uzlaştırmaya esas veriş-çekiş birimi sayısını,
ifade
eder.
(2) LÜY
kapsamında yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik üretimi yapan
kişiler nam ve hesabına YEKDEM katılımcısı olan her bir görevli tedarik
şirketine ödenecek YEK bedeli (YEKBED), kendilerince LÜY ilgili hükümlerine
göre hesaplanmış olan ve 12 nci madde uyarınca
YEKTOB hesabında kullanılan LÜYTOB değeridir.
YEKDEM’e ilişkin aylık süreç
MADDE
19 – (1) TEİAŞ veya ilgili dağıtım
şirketi tarafından YEKDEM katılımcısı lisanslı üretim tesisleri bazında
okunan veriş değerleri ile dağıtım şirketleri tarafından okunarak kaynak
bazında toplanan muafiyetli üretim miktarı dengeleme ve uzlaştırma
işlemlerini düzenleyen ilgili mevzuatta yer alan ilgili maddeler uyarınca
PYS üzerinden Piyasa İşletmecisine bildirilir.
(2)
Üretim lisansı sahibi her bir YEKDEM katılımcısına ödenecek bedel Piyasa
İşletmecisi tarafından; muafiyetli üretime ilişkin ödenecek toplam bedel
ise ilgili görevli tedarik şirketleri tarafından LÜY ilgili hükümleri
uyarınca hesaplanır.
(3)
İlgili görevli tedarik şirketi tarafından hesaplanan toplam bedelin Piyasa
İşletmecisine PYS üzerinden bildirilmesini müteakip Piyasa İşletmecisi 12 nci madde uyarınca YEKTOB hesabını gerçekleştirir.
(4) Bu
bedel, YEKDEM katılımcılarına ilişkin uzlaştırma bildiriminin PYS
aracılığıyla yayımlanmasını müteakip her bir YEKDEM katılımcısı tarafından
dengeleme ve uzlaştırma işlemlerini düzenleyen ilgili mevzuat hükümleri
uyarınca Piyasa İşletmecisine ayrıca faturalanır.
(5)
İkinci fıkra kapsamında her bir YEKDEM katılımcısı için belirlenen YEK
bedellerinin toplanması suretiyle hesaplanan YEKTOB, 14 üncü madde uyarınca
tedarikçilere ödeme yükümlülüğü oranına (ÖYO) göre aylık bazda
paylaştırılarak, her bir tedarikçi için ödeme yükümlülüğü tutarı (ÖTY)
belirlenir.
(6) 11
inci madde uyarınca gün öncesi piyasasına sunulan sistem satış teklifleri
ile uzlaştırmaya esas veriş miktarı arasındaki farkın, ilgili saat için
geçerli SMF değeriyle çarpılması suretiyle elde edilen tutar, YEKDEM kapsamında
enerji dengesizlik tutarı olarak değerlendirilir ve bu tutar tedarikçilere
13 üncü madde uyarınca hesaplanan ödeme yükümlülüğü oranında 17 nci madde hükümleri kapsamında hesaplanarak aylık bazda paylaştırılır ve her bir tedarikçiye ilişkin
enerji dengesizlik tutarı belirlenir.
(7)
YEKDEM kapsamında her bir fatura dönemi için hesaplanan YEKDEM portföy geliri, ödeme yükümlülüğü tutarı, enerji dengesizlik
tutarı ve geçmişe dönük düzeltme tutarı tedarikçilere dengeleme ve
uzlaştırma işlemlerini düzenleyen ilgili mevzuat hükümleri uyarınca YEKDEM’e ilişkin uzlaştırma bildirimi olarak
yayınlanır. Bu bedel, Piyasa İşletmecisi tarafından dengeleme ve uzlaştırma
işlemlerini düzenleyen ilgili mevzuatın ilgili hükümlerinde öngörülen
sürece uygun biçimde tedarikçilere fatura olarak gönderilir.
Teminatlar
MADDE
20 – (1) Piyasa İşletmecisi,
tedarikçilerin bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesi uyarınca hesaplanan ödeme yükümlülüğü
tutarlarına ilişkin mükellefiyetlerini yerine getirmek amacıyla,
gerektiğinde dengeleme ve uzlaştırma işlemlerini düzenleyen ilgili mevzuat
hükümlerine göre tahsil edilen teminatlarını kullanabilir.
(2) Birinci fıkra uyarınca tedarikçilerin
nakit teminatlarının kullanılması veya diğer teminatlarının nakde çevrilerek
kullanılması halinde ilgililer, kullanılan teminatlarını ilgili dengeleme
ve uzlaştırma işlemlerini düzenleyen ilgili mevzuat hükümlerinde öngörülen
miktarlara tamamlamak ve/veya güncellemekle yükümlüdür.
İtirazlar, faturalama ve
ödemelere ilişkin süreç
MADDE
21 – (1) Faturalama, ödemeler,
ödemelerin yapılmaması, itirazlar ve düzeltmelere ilişkin süreçler için
dengeleme ve uzlaştırma işlemlerini düzenleyen ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
YEKDEM Kapsamında Tarafların Hak ve Yükümlülükleri
Piyasa İşletmecisinin görev ve
yükümlülükleri
MADDE
22 – (1) Piyasa İşletmecisi, bu
Yönetmelikte öngörülen iş ve işlemleri tarafsızlık ve titizlik esaslarına göre
yapmakla yükümlüdür.
(2)
Piyasa İşletmecisi, tedarikçilerin ve YEKDEM katılımcılarının bu Yönetmelik
kapsamındaki hak ve yükümlülüklerini ayrı hesaplarda tutar ve izler.
YEKDEM katılımcılarının
yükümlülükleri
MADDE
23 – (1) Her bir YEKDEM
katılımcısı lisansı kapsamındaki tesiste gerçekleşen tüm üretimi ancak
YEKDEM kapsamında değerlendirir; bu miktar Piyasa İşletmecisi tarafından
oluşturulacak YEKDEM portföyü dışında herhangi bir
şekilde ticarete konu edilemez.
(2)
YEKDEM katılımcısı lisans sahibi basiretli tacir olan tüzel kişiler ile
üretimleri muafiyetli üretim miktarı kapsamındaki lisanssız üreticiler, YEKDEM’e tabi olduğu sürece, bu Yönetmelik ve ilgili
mevzuat hükümlerine uymak ve iyi niyet esaslarına göre faaliyet yürütmekle
yükümlüdür.
(3)
YEKDEM katılımcısı üretim lisansı sahibi tüzel kişiler;
a) YEKDEM’e tabi tesisi ile Piyasa İşletmecisi tarafından
oluşturulacak YEKDEM portföyü dışında herhangi bir
dengeden sorumlu gruba katılamaz.
b) YEKDEM’e tabi oldukları yıl içinde ilgili mevzuatta
öngörülen primer ve sekonder
frekans kontrolüne katılım ile dengeleme ve uzlaştırma işlemlerini
düzenleyen ilgili mevzuat hükümlerinde öngörülen dengeleme güç piyasasına
katılıma ilişkin yükümlülükler ve piyasa işletim ücretinden muaftır.
(4)
Görevli tedarik şirketleri LÜY’ün 18 inci
maddesinin birinci fıkrası kapsamında satın aldıkları elektrik enerjisini
ikili anlaşmalar ve/veya tarife kapsamında satamaz, ancak YEKDEM kapsamında
değerlendirir.
(5) YEKDEM
katılımcısı üretim lisansı sahiplerinin ilgili fatura dönemi içerisindeki
net tüketimleri dolayısıyla düşecekleri dengesizlik tutarına, uzlaştırma
bildiriminde yer verilir ve Piyasa İşletmecisi tarafından kendilerine
fatura edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
YEK Belgesi ve Çeşitli Hükümler
YEK belgesi
MADDE
24 – (1) YEK belgesi;
a)
Lisansı kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynağından üretilebilir elektrik
enerjisinin ulusal ve/veya uluslararası piyasalarda satışında kaynak
türünün belirlenmesi ve takibi,
b)
Lisansı kapsamındaki üretim tesisinde bu Yönetmelik kapsamındaki yenilenebilir
enerji kaynaklarından üretilen elektrik enerjisi için YEKDEM kapsamındaki
uygulamalardan yararlanılması,
c)
Yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisinde üretilen elektrik
enerjisinin emisyon ticareti kapsamındaki
piyasalarda satışında kaynak türünün belirlenmesi ve takibi için
kullanılması
amaçlarıyla verilir.
(2)
Üretim lisansı sahibi tüzel kişilere verilen lisans belgesi, lisansı
kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynağından üretilebilir elektrik
enerjisinin, ulusal ve/veya uluslararası piyasalarda satışında kaynak
türünün belirlenmesi ve takibi ile YEKDEM kapsamındaki uygulamalardan
yararlanmak amacıyla Yenilenebilir Enerji Kaynak Belgesi olarak lisans süresince
geçerlidir.
Yenilenebilir enerji kaynağına
dayalı üretim miktarı
MADDE 25 –
(1) Kurum, her yıl Nisan ayında, lisansına konu üretim tesisi yenilenebilir
enerji kaynağına dayalı olan lisans sahibi tüzel kişilerin, bir önceki yıl
içerisinde, lisans bazında yenilenebilir enerji kaynağından üretilerek sisteme
verdikleri elektrik enerjisi miktarını ve hibrit
tesisler bakımından yenilenebilir enerji kaynağından yapılan üretim miktarını
Kurum internet sayfasında duyurur.
Hibrit tesisler
MADDE
26 – (1) Hibrit
tesislerde yenilenebilir enerji kaynağına dayalı elektrik enerjisi üretimi
aşağıdaki usul ve esaslar çerçevesinde tespit edilir. Hibrit
tesislerde;
a) Güneş
enerjisinden üretilen elektrik enerjisi miktarını, YEK Kanununun 6 ncı maddesinin beşinci fıkrası uyarınca Bakanlıkça
çıkarılan yönetmelik hükümleri çerçevesinde Piyasa İşletmecisine
bildirilir.
b) Güneş
enerjisi hariç, diğer yenilenebilir enerji kaynaklarından üretilen elektrik
enerjisi miktarı;
1) Kaynak türüne bağlı olarak
yenilenebilir enerji kaynağından üretilen elektrik enerjisi miktarının ayrı
sayaç kullanılarak belirlendiği durumlarda, ilgili sayaç verileri esas
alınır.
2) Kaynak türüne bağlı olarak
yenilenebilir enerji kaynağından üretilen elektrik enerjisi miktarının ayrı
sayaç kullanılarak belirlenmediği durumlarda, bu tür tesisler YEKDEM
kapsamında dikkate alınmaz.
(2)
Hibrit tesisin bulunduğu bölgedeki dağıtım
şirketi, hibrit tesislerde üretilen elektrik
enerjisi içerisindeki güneş enerjisi dışındaki diğer yenilenebilir enerji
kaynağına dayalı olan ve birinci fıkra çerçevesinde tespit edilen elektrik
enerjisi üretim miktarını her fatura dönemi için Piyasa İşletmecisine ve
görevli tedarik şirketine bildirir.
(3)
Hibrit tesisin bulunduğu bölgedeki dağıtım
şirketi, birinci fıkranın (b) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamındaki
tesislerde, bu maddenin uygulanması kapsamında, gerektiğinde yerinde
inceleme yapabilir.
(4)
Bu Yönetmeliğin uygulanması kapsamında, Bakanlığın onayladığı elektrik
üretim projesinde yer alan kaynak dışında farklı bir enerji kaynağının
kullanıldığının tespit edilmesi halinde, ilgili dağıtım şirketi söz konusu
durumu üç işgünü içerisinde Kuruma bildirir. Kurum tarafından yapılan
değerlendirme sonucunda bu kapsama girdiği tespit edilen tüzel kişiler,
Kurul kararıyla içinde bulunulan yıl da dahil
olmak üzere, YEKDEM kapsamından çıkartılabilir.
Yaptırımlar ve yaptırımların
uygulanmasındaki usul
MADDE
27 – (1) Bu Yönetmelik hükümleri
uyarınca Kuruma yapılan başvurularda başvuru sahibinin yanıltıcı bilgi
ve/veya belge verdiğinin/düzenlediğinin tespiti halinde üretim lisansı
sahibi tüzel kişi bu Yönetmelik kapsamındaki haklardan yararlandırılmaz,
ödenmiş tutarlar geri alınır ve Kanunun 16 ncı
maddesi hükümleri çerçevesinde işlem tesis edilir.
Bildirimler ve tebligat
MADDE
28 – (1) YEKDEM katılımcıları ve
tedarikçiler DUY uyarınca işletilen PYS’ye erişim
sağlayabilmek için gerekli önlemleri almakla yükümlüdür. Bu Yönetmeliğin
Üçüncü Bölümünde düzenlenen iş ve işlemlerle ilgili bildirim ve tebligatlar
için PYS kullanılır. Ancak PYS’nin işler halde
olmaması durumunda bildirim ve tebligatlar sırasıyla faks, e-posta ve
telefon aracılığıyla gerçekleştirilir. Faks, e-posta veya telefon
aracılığıyla yapılan bildirimler en kısa sürede PYS’ye
aktarılır.
(2) Bu
Yönetmelikte düzenlendiği halde birinci fıkra kapsamı dışında kalan iş ve
işlemlerle ilgili bildirim ve tebligatlar 11/2/1959
tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine uygun olarak yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
Atıflar
MADDE
29 – (1) 21/7/2011 tarihli ve
28001 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yenilenebilir
Enerji Kaynaklarının Belgelendirilmesi ve Desteklenmesine İlişkin
Yönetmeliğe yapılan atıflar bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE
30 – (1) 21/7/2011 tarihli ve
28001 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yenilenebilir
Enerji Kaynaklarının Belgelendirilmesi ve Desteklenmesine İlişkin
Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
YEKDEM’e ilişkin geçmiş yıllara yönelik uygulamalar
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 21/7/2011 tarihli ve
28001 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yenilenebilir
Enerji Kaynaklarının Belgelendirilmesi ve Desteklenmesine İlişkin
Yönetmelik çerçevesinde 2013 yılında YEKDEM’e
katılan tüzel kişiler, bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, 2013 yılı
sonuna kadar YEKDEM’den yararlanmaya devam
ederler.
Yürürlük
MADDE
31 – (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
32 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu Başkanı yürütür.
Ek-1
BAŞVURU DİLEKÇESİ
T.C.
ENERJİ PİYASASI
DÜZENLEME KURUMU BAŞKANLIĞINA
(Elektrik
Piyasası Dairesi Başkanlığı)
……………… numaralı üretim lisansı kapsamında 6446 sayılı Kanun ve
5346 sayılı Kanunun ilgili hükümleri ve ilgili mevzuatı kapsamında
yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üretmekteyiz. Üretim
lisansı kapsamındaki üretimimizin 20…. yılı için
YEK Destekleme Mekanizması (YEKDEM) kapsamına alınması için başvuru
yapmaktayız.
Başvurumuzun
kabulünü ve lisans kapsamındaki üretimimizin YEKDEM kapsamında
değerlendirilmesi için gereğini tensiplerinize arz ederiz.
Lisans sahibini temsile yetkili
Kişi veya Kişilerin Adı-Soyadı
İmza
(varsa) Kaşe
Tarih
Tüzel kişinin lisans
numarası :
Tüzel kişinin ticaret
unvanı :
Ödeme yapılacak Banka ve
IBAN :
Telefon :
Faks :
Tüzel kişiye ait Kayıtlı
Elektronik Posta (KEP) :
Ekler(*):
Bakanlıkça YEK Kanununun 6/B maddesi
uyarınca çıkarılan Yönetmeliğe göre hesaplanmış yerli ürün destek fiyatını
gösteren belge.
(*) İlgili mevzuat uyarınca bu dilekçeye eklenecek
diğer belgeler kayıt düşülmeksizin ekte sıralanır.
|